LEGE Nr. 61
din 1 aprilie 2009
privind aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 157/2007 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 privind introducerea tarifului de utilizare a
retelei de drumuri nationale din Romania
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 233 din 8 aprilie 2009
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se aprobă
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 157 din 19 decembrie 2007 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 15/2002 privind
introducerea tarifului de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 885 din 27 decembrie 2007, cu următoarele modificări şi
completări:
1. La articolul I punctul
3, litera b) a alineatului (1) al articolului 1 se modifică şi va avea
următorul cuprins:
,,b) utilizatori- persoanele fizice sau juridice române care deţin vehicule înmatriculate în România sau în
alte state, denumite în continuare utilizatori
români, respectiv persoanele fizice ori juridice
străine care deţin vehicule înmatriculate în alte state, denumite în continuare
utilizatori străini;".
2. La
articolul I punctul 4, litera e) a alineatului
(1) al articolului 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,e) tarif de utilizare -
o anumită sumă a cărei plată conferă unui vehicul dreptul de a utiliza, pe
parcursul unei perioade date, reţeaua de drumuri naţionale din România,
concesionată Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România
- S.A.;".
3. La articolul I punctul 5, litera b) a alineatului
(11) al articolului 1 se modifică şi
va avea următorul cuprins:
,,b) rovinieta matcă-cupon,
aplicată în partea stânga-jos a parbrizului vehiculului, a cărei perioadă de
valabilitate cuprinde ziua în care se efectuează verificarea, care asigură,
prin tarifele plătite, dreptul de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din
România, având înscris numărul de înmatriculare al vehiculului. In cazul
deteriorării rovinietei matcă-cupon, dovada achitării tarifului de utilizare se
face potrivit prevederilor lit. a) pct. (i) si (ii)."
4. La articolul I, după
punctul 5 se introduce un nou punct, punctul 51, cu următorul cuprins:
„51. La
articolul 1, după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (21)
şi (22), cu următorul cuprins:
«(21) Tariful de
utilizare se aplică pe reţeaua de drumuri naţionale din România, definită la
art. 1 alin. (1) lit. d), cu excepţia sectoarelor de drum pentru care se vor
aplica tarife de concesiune.
(22) Sectoarele de
drum pentru utilizarea cărora se vor percepe tarife de concesiune şi care vor
fi exceptate de la plata tarifului de utilizare vor fi stabilite prin hotărâre
a Guvernului.»"
5. La articolul I, după
punctul 11 se introduce un nou punct, punctul 111, cu următorul cuprins:
„111. La
articolul 1, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu
următorul cuprins:
«(9) Tariful de utilizare se
aplică în mod nediscriminatoriu pentru utilizatorii români şi utilizatorii
străini ai reţelei de drumuri naţionale din România, concesionate Companiei
Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A.»"
6. La articolul I punctul 13, articolele V şi 12 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Stabilirea nivelului tarifelor de
trecere şi al tarifelor de concesiune are la bază principiul recuperării
costurilor de construcţie, de operare şi de întreţinere.
(2) Aplicarea şi colectarea tarifelor
de trecere şi de utilizare, precum şi urmărirea plăţii acestora se fac în aşa
fel încât fluxul liber de trafic să fie perturbat cât se poate de puţin şi să
se evite controalele şi verificările obligatorii exercitate la graniţele
interne ale Comunităţii Europene. In acest scop, Compania Naţională de
Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. va coopera cu celelalte
autorităţi similare din statele membre ale Uniunii Europene pentru a stabili
metode care să permită transportatorilor rutieri să plătească tarifele de
utilizare 24 de ore pe zi, cel puţin la punctele de vânzare importante,
utilizând toate mijloacele obişnuite de plată, în interiorul şi exteriorul
statelor membre în care se aplică acestea. Compania Naţională de Autostrăzi şi
Drumuri Naţionale din România - S.A. va dispune măsurile necesare în vederea
asigurării facilităţilor adecvate la punctele de încasare a tarifelor de
trecere şi de utilizare, astfel încât să se menţină siguranţa rutieră normală.
(3) Tarifele de utilizare şi tarifele de trecere nu pot
fi impuse în acelaşi timp unei categorii de vehicule pentru utilizarea unui
singur sector de drum.
(4) Pe reţeaua unde este perceput tariful de utilizare
se poate aplica şi tariful de trecere numai pentru utilizarea podurilor, tunelurilor
şi trecătorilor de munte.
Art. 12. - (1)
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România - S.A. va
monitoriza aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pentru a
se asigura că aceasta funcţionează în mod transparent şi nediscriminatoriu.
(2) Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri
Naţionale din România - S.A. are dreptul de a monitoriza aplicarea şi
colectarea tarifelor de concesiune în conformitate cu prevederile contractelor
de concesiune la care este parte."
7. La articolul I punctul
15, articolul 3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - Sunt exceptate de la plata tarifului de
utilizare vehiculele deţinute în proprietate de unităţile Ministerului Apărării
Naţionale, de unităţile Ministerului Administraţiei şi Internelor, de
serviciile de ambulanţă, de serviciile publice comunitare pentru situaţii de
urgenţă, astfel cum au fost reglementate în Ordonanţa Guvernului nr. 88/2001
privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare
pentru situaţii de urgenţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
363/2002, cu modificările şi completările ulterioare, vehiculele folosite
exclusiv în transportul public local de persoane prin servicii regulate pe raza
teritorial-administrativă a unei localităţi, vehiculele istorice, vehiculele
deţinute în proprietate de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri
Naţionale din România - S.A.,
precum şi maşinile şi utilajele agricole neînmatriculate, mai puţin tractoarele
rutiere."
8. La articolul I punctul
17, articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - Responsabilitatea achitării tarifului de
utilizare şi a deţinerii rovinietei valabile, precum şi a achitării tarifului
de trecere sau a tarifului de concesiune revine în exclusivitate, în cazul
utilizatorilor români, deţinătorilor menţionaţi în certificatul de
înmatriculare, în cartea de identitate, în documentele vamale sau în alte
documente oficiale, iar în cazul utilizatorilor străini,
aceasta revine în exclusivitate
conducătorului auto al vehiculului."
9. La articolul I punctul
18, alineatul (4) al articolului 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Contravenientul poate achita în termen de cel mult
48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori,
după caz, de la data comunicării acestuia jumătate din minimul amenzii
prevăzute de prezentul act normativ, agentul constatator făcând menţiune despre
această posibilitate în procesul-verbal."
10. Anexa nr. 1 se modifică
după cum urmează:
„ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la Ordonanţa Guvernului
nr. 15/2002)
NIVELUL
tarifului de utilizare a drumurilor naţionale
|
Tipul vehiculului
|
Durata de utilizare a reţelei de drumuri
naţionale din România
|
Tariful
[euro]
(TVA inclus)
|
A
|
Autoturisme
|
-
|
-
|
7 zile
|
3
|
30 de zile
|
7
|
12 luni
|
28
|
B
|
Vehicule de transport marfă cu 0,0 t <MTMA<3,5 t
|
-
|
-
|
7 zile
|
6
|
30 de zile
|
16
|
12 luni
|
96
|
C
|
a) vehicule de transport marfă cu 3,5 t <MTMA<7,5 t
b) vehicule de transport persoane cu mai
mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto) si maximum 23 de
locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto)
|
1 zi
|
4
|
7 zile
|
20
|
30 de zile
|
52
|
12 luni
|
320
|
D
|
a) vehicule de transport marfă cu 7,5 t <MTMA<12,0 t
b) vehicule de transport persoane cu mai
mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducătorul auto)
|
1 zi
|
7
|
7 zile
|
35
|
30 de zile
|
91
|
12 luni
|
560
|
E
|
Vehicule de transport marfă cu MTMA>12,0 t, cu maximum 3 axe
(inclusiv)
|
1 zi
|
9
|
7 zile
|
45
|
30 de zile
|
117
|
12 luni
|
720
|
F
|
Vehicule de transport marfă cu MTMA>12,0 t, cu minimum 4 axe
(inclusiv)
|
1 zi
|
11
|
7 zile
|
55
|
30 de zile
|
143
|
12 luni
|
1.210"
|
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANA