HOTARARE Nr. 486 din 14 august 1998
pentru aprobarea Normelor metodologice privind finantarea proiectelor si
programelor de restructurare si reforma din Fondul la dispozitia Guvernului,
constituit din varsaminte din privatizare
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 303 din 19 august 1998
In temeiul art. 24 lit. d) din Legea bugetului de stat pe anul 1998 nr.
109/1998 si al art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind finantarea proiectelor si
programelor de restructurare si reforma din Fondul la dispozitia Guvernului, constituit
din varsaminte din privatizare, prevazute in anexa care face parte integranta
din prezenta hotarare.
Art. 2
Ministerul Finantelor, Consiliul pentru Reforma si celelalte institutii
implicate vor lua masurile necesare pentru aplicarea normelor metodologice
prevazute in anexa.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor,
Daniel Daianu
p. Ministrul industriei si comertului,
Nicolae Staiculescu,
secretar de stat
Ministrul agriculturii si alimentatie,
Dinu Gavrilescu
Ministrul reformei,
presedintele Consiliului
pentru Reforma,
Ioan Muresan
Ministrul privatizarii,
Sorin Dimitriu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind finantarea proiectelor si programelor de restructurare si reforma din
Fondul la dispozitia Guvernului, constituit din varsaminte din privatizare
1. Fondul la dispozitia Guvernului se constituie in baza art. 9 alin. (4)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, din sumele varsate la
bugetul de stat din veniturile obtinute si incasate de catre Fondul
Proprietatii de Stat din vanzarea actiunilor societatilor comerciale si din
dividende.
Din Fondul la dispozitia Guvernului, constituit din varsaminte din
privatizare, se finanteaza programe de dezvoltare regionala, programe de
dezvoltare a intreprinderilor mici si mijlocii, fonduri de garantare a
investitiilor, alte programe de dezvoltare, care se stabilesc prin hotarare a
Guvernului.
Potrivit art. 24 lit. d) din Legea bugetului de stat pe anul 1998 nr.
109/1998, Fondul la dispozitia Guvernului, constituit din varsaminte din
privatizare, se utilizeaza pentru sustinerea programelor de restructurare si
reforma aprobate de Guvern.
2. Cu sumele aprobate prin hotararea Guvernului se suplimenteaza bugetul
fiecarui ordonator principal de credite la cap. 78.01 "Cheltuieli din
Fondul la dispozitia Guvernului, constituit din varsaminte din
privatizare".
In limita creditelor bugetare suplimentate, ordonatorii principali de
credite vor solicita Ministerului Finantelor deschiderea de credite pentru
finantarea programelor aprobate prin hotarari ale Guvernului, respectandu-se
urmatoarele:
- suma este destinata exclusiv pentru finantarea de programe de
restructurare si reforma, utilizarea acesteia in alte scopuri fiind interzisa;
- programele pentru care se solicita finantarea din Fondul la dispozitia
Guvernului, constituit din varsaminte din privatizare, trebuie aprobate in
prealabil de catre Guvern;
- este interzisa modificarea cuantumului sumelor aprobate prin hotarare a
Guvernului.
Ordonatorii principali de credite vor finanta unitatile beneficiare pe baza
creditelor repartizate, pe seama acestora, la unitatile trezoreriei statului in
raza carora isi au sediul fiscal.
Creditele bugetare repartizate se utilizeaza de catre unitatile beneficiare
potrivit programelor aprobate prin hotarari ale Guvernului, care se prezinta si
trezoreriei statului.
3. Proiectele din cadrul programelor de restructurare si reforma urmeaza sa
fie selectate si aprobate de catre ordonatorii principali de credite, cu avizul
Consiliului pentru Reforma si al Ministerului Finantelor, in functie de
efectele economice estimate a fi obtinute.
Actiunile si obiectivele cuprinse in programele de restructurare si
reforma, ale caror termene de finalizare depasesc data de 31 decembrie a
anului, vor fi finantate, potrivit prezentelor norme metodologice, numai in
masura existentei unor surse de finantare legal constituite, dupa aceasta data.
4. Sumele alocate din Fondul la dispozitia Guvernului, constituit din
varsaminte din privatizare, au caracter de cheltuieli de capital destinate
dezvoltarii si retehnologizarii si pentru reabilitare. Sumele astfel alocate nu
pot fi utilizate in alte scopuri.
5. Din aceste sume vor fi finantate programe de restructurare si reforma
pentru regiile autonome si societatile comerciale cu capital integral sau
majoritar de stat si care vizeaza, in principal:
- conversia unor capacitati de productie;
- retehnologizarea fabricatiei (inclusiv cea vizand reducerea de consumuri
materiale si energetice);
- punerea si repunerea in functiune a unor capacitati;
- protectia si ecologizarea mediului (statii de epurare a apelor reziduale,
lucrari de ameliorare a solului si de redare in circuitul agricol, lucrari de
reabilitare a digurilor, reducerea infiltratiilor pe seama captusirii
canalelor, retehnologizarea statiilor de pompare, eliminarea excesului de
umiditate si regularizari de vai, prevenirea alunecarilor de teren, combaterea
eroziunii solului si corectia torentilor etc.);
- achizitionarea de utilaje tehnologice si de animale de reproductie de
natura mijloacelor fixe la unitatile ce detin fondul genetic national;
- reabilitarea de infrastructuri si utilaje.
6. Eficienta proiectelor de restructurare se va analiza in baza criteriilor
de eficienta stabilite de catre ordonatorii principali de credite prin ordin al
ministrului, avandu-se in vedere:
- importanta si locul agentului economic in cadrul strategiei sectoriale;
- eliminarea pierderilor si arieratelor;
- cresterea volumului si eficienta exportului;
- crearea de noi locuri de munca;
- cresterea productivitatii muncii;
- asigurarea competitivitatii produselor si serviciilor.
7. In cazul proiectelor de investitii aprobate conform normelor legale si
care sunt in curs de derulare, pot fi solicitate sume din Fondul la dispozitia
Guvernului, constituit din varsaminte din privatizare, cu respectarea
conditiilor mai sus mentionate, anexandu-se la programele ce urmeaza a fi
aprobate prin hotarare a Guvernului date privind:
- scopul investitiei;
- lucrarile si dotarile prevazute a se realiza prin proiecte in cadrul
obiectivului respectiv;
- indicatorii de eficienta prevazuti in proiectele aprobate;
- sursele de finantare a investitiei, din care, in mod distinct, suma
solicitata din Fondul la dispozitia Guvernului, prevazut la art. 24 lit. d) din
Legea nr. 109/1998.
8. Ordonatorii principali de credite pot acorda beneficiarilor sumele
alocate din bugetul de stat, pe etape, in functie de realizarea criteriilor de
eficienta stabilite prin program.
9. Intreprinderile mici si mijlocii din sectorul privat vor beneficia de
credite contractate de la bancile comerciale pentru investitii, la care, din
dobanda practicata de catre acestea, o cota de pana la 70%, precum si
comisioanele percepute de banca pentru derularea creditului se suporta din
Fondul la dispozitia Guvernului, prevazut la art. 24 lit. d) din Legea nr.
109/1998.
In acest scop, suma alocata din Fondul la dispozitia Guvernului, constituit
din varsaminte din privatizare, va fi gestionata de catre Consiliul pentru
Reforma, ca institutie guvernamentala cu atributii in domeniul sectorului
intreprinderilor mici si mijlocii, in conformitate cu prevederile Hotararii
Guvernului nr. 203/1998 privind organizarea si functionarea Consiliului pentru
Reforma.
10. Consiliul pentru Reforma va colabora cu bancile comerciale in scopul
acordarii de credite cu dobanda redusa intreprinderilor mici si mijlocii si va
conveni cu acestea asupra procedurii de alocare a cotei de pana la 70% din
dobanda aplicata.
Beneficiarii creditelor cu dobanda bonificata vor fi selectati pe baza
proiectelor de investitii pentru care se solicita creditul, avandu-se in
vedere, in principal, urmatoarele criterii:
- promovarea investitiilor in activitati productive din ramurile:
industrie, constructii, agricultura, turism, prestari de servicii;
- crearea de noi locuri de munca;
- stimularea exportului;
- protejarea mediului inconjurator;
- sustinerea agentilor economici viabili din punct de vedere economic si
financiar.
11. Pentru ratele scadente si nerambursate la termenele stabilite prin
contracte, beneficiarii creditelor acordate in conditiile mentionate la pct. 9
vor plati dobanda nebonificata si vor restitui sumele alocate din bugetul de
stat.
12. Criteriile de acordare a creditelor cu dobanda bonificata se stabilesc
prin ordin al ministrului, iar urmarirea derularii acestor linii de credite
intra in competenta Consiliului pentru Reforma.
13. Consiliul pentru Reforma elaboreaza programe pentru sprijinirea
intreprinderilor mici si mijlocii si le propune spre finantare prin hotarare a
Guvernului.
14. Pentru programele de dezvoltare regionala, prevazute la art. 9 alin.
(4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr.
44/1998, se pot aloca fonduri in limita sumelor prevazute in bugetul de stat,
care vor fi gestionate de Consiliul pentru Reforma.
15. In baza prevederilor art. 24 lit. d) din Legea bugetului de stat pe
anul 1998 nr. 109/1998, se aloca sume Bancii de Export-Import - S.A. (EXIMBANK)
din Fondul la dispozitia Guvernului, constituit din varsaminte din privatizare
pentru recapitalizare.
Sumele prevazute la alineatul precedent se pun la dispozitia Bancii de
Export-Import - S.A. cu titlu de contributie nerambursabila la majorarea
capitalului social al acesteia.
Capitalul social majorat al Bancii de Export-Import - S.A. se transforma in
actiuni, in conditiile legii, care vor fi gestionate in numele statului de
catre Fondul Proprietatii de Stat.
In calitatea lor de actionari, Societatea de Investitii Financiare Oltenia,
Societatea de Investitii Financiare Muntenia, Societatea de Investitii
Financiare Transilvania, Societatea de Investitii Financiare Banat-Crisana si
Societatea de Investitii Financiare Moldova pot participa la majorarea
capitalului Bancii de Export-Import - S.A., din sursele lor proprii, peste suma
prevazuta, pana la limita cotelor lor actuale de participare la capital, de 6%
pentru fiecare societate de investitii financiare.
Banca de Export Import S.A. poate transforma 50% din suma reprezentand
majorarea de capital in lei in capital in valuta, prin achizitionarea valutei
de pe piata interbancara.
16. Ordonatorii principali de credite si agentii economici vor inregistra
in contabilitatea proprie operatiunile legate de primirea fondurilor de la
bugetul de stat, potrivit precizarilor ce vor fi emise in acest scop de catre
Ministerul Finantelor, in termen de 30 de zile de la aprobarea prezentelor
norme.