HOTARARE Nr. 443 din 3 mai 2001
pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu
modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
450/1999
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 245 din 14 mai 2001
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu modificarile si
completarile ulterioare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 450/1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 295 din 24 iunie
1999, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Punctul 2.17 va avea urmatorul cuprins:
"2.17. Criteriile de clasificare si modul de incadrare a societatilor
comerciale in societati comerciale mici, mijlocii sau mari se realizeaza
potrivit instructiunilor emise de Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului."
2. Punctul 3.21 va avea urmatorul cuprins:
"3.21. - (1) Garantia de participare se restituie integral tuturor
participantilor, cu exceptia ofertantului selectat pentru incheierea
contractului de vanzare-cumparare, in termen de doua zile lucratoare de la data
incheierii procesului-verbal de selectie prevazut la pct. 3.30 si 3.35, dupa
caz. In cazul ofertantului selectat garantia de participare se considera plata
partiala a pretului sau a avansului, dupa caz.
(2) Pierderea garantiei de participare intervine in urmatoarele cazuri:
a) revocarea ofertei finale ferme de catre ofertantul selectat pe baza
grilei de punctaj stabilite in prealabil de institutia publica implicata;
b) refuzul de a semna contractul de vanzare-cumparare de catre ofertantul
selectat in conditiile stabilite in oferta finala ferma;
c) in cazul desfiintarii contractului de vanzare-cumparare ca urmare a:
(i) neplatii integrale a avansului la termenul convenit, in cazul
contractelor de vanzare-cumparare cu plata in rate;
(ii) neplatii integrale a pretului la termenul convenit, in cazul
contractelor de vanzare-cumparare cu plata integrala;
(iii) neplatii a doua rate contractuale succesive, in cazul contractelor de
vanzare-cumparare cu plata in rate."
3. Punctul 3.22 va avea urmatorul cuprins:
"3.22. Pentru participarea la negociere potentialii cumparatori depun
la sediul institutiei publice implicate urmatoarele documente:
a) dovada privind depunerea garantiei de participare, daca este cazul;
b) imputernicirea acordata persoanei care reprezinta investitorul la
negociere;
c) documentele care certifica identitatea si calitatea investitorului:
- pentru persoanele juridice romane:
(i) copie de pe certificatul de inmatriculare eliberat de oficiul
registrului comertului, de pe actul constitutiv, inclusiv de pe toate actele
aditionale relevante, si de pe certificatul de inregistrare fiscala;
(ii) scrisoare de bonitate financiara, eliberata de o societate bancara
romana, care sa ateste o rata a solvabilitatii generale supraunitare a
ofertantului;
(iii) dovada privind achitarea obligatiilor fiscale catre toti creditorii
bugetari, prin prezentarea unui certificat de atestare fiscala eliberat de
organul fiscal competent;
(iv) declaratie pe propria raspundere ca nu se afla in reorganizare
judiciara sau in faliment;
- pentru persoanele juridice straine:
(i) actul de inmatriculare a societatii comerciale straine;
(ii) scrisoare de bonitate financiara, eliberata de o banca straina cu care
o banca romana are relatii de corespondent, care sa ateste o rata a
solvabilitatii generale supraunitare a ofertantului;
(iii) declaratie pe propria raspundere ca nu se afla in reorganizare
judiciara sau in faliment;
- pentru comercianti, persoane fizice sau asociatii familiale: copie de pe
actul de identitate si de pe autorizatia de functionare eliberata de
autoritatea competenta sau de pe actul legal de constituire, dupa caz, precum
si de pe certificatul de atestare fiscala eliberat de organul fiscal competent;
- pentru persoanele fizice romane: copie de pe actul de identitate si
certificatul de cazier judiciar;
- pentru persoanele fizice straine: copie de pe pasaport si certificatul de
cazier;
d) documente care atesta indeplinirea criteriilor de precalificare, atunci
cand astfel de criterii au fost prevazute in anuntul de vanzare."
4. Punctul 3.23 va avea urmatorul cuprins:
"3.23. - (1) Toate documentele prevazute la pct. 3.22, depuse de
persoanele fizice sau juridice romane, cu exceptia cazului in care acestea
reprezinta rapoarte de activitate sau situatii financiare, vor fi prezentate in
original sau in copie legalizata.
(2) Toate documentele prevazute la pct. 3.22, depuse de persoane fizice sau
juridice straine, cu exceptia cazului in care acestea reprezinta rapoarte de
activitate sau situatii, vor fi prezentate in copie insotita de traducerea in
limba romana, legalizata."
5. Punctul 3.28 va avea urmatorul cuprins:
"3.28. - (1) Dupa depunerea ofertelor finale comisia de negociere va
stabili oferta care intruneste cel mai mare numar de puncte prin aplicarea grilei
de punctaj, stabilita in prealabil de institutia publica implicata, acelor
oferte finale care au fost insotite de toate documentele prevazute la pct.
3.22.
(2) Negocierile se vor purta de catre comisia de negociere cu ofertantul
selectat pe baza ofertei finale depuse de acesta si a planului de afaceri
intocmit in conformitate cu normele institutiei publice implicate."
6. Punctul 3.29 se abroga.
7. Punctul 3.30 va avea urmatorul cuprins:
"3.30. Dupa incheierea negocierilor cu ofertantul selectat comisia de
negociere va intocmi un proces-verbal privind derularea negocierilor si
prezentarea pe scurt a clauzelor care vor fi cuprinse in contractul de
vanzare-cumparare."
8. Punctul 3.46 va avea urmatorul cuprins:
"3.46. - (1) Licitatia se desfasoara in prezenta a cel putin 2
ofertanti acceptati.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), in situatia in care se
prezinta un singur ofertant acceptat, licitatia va avea loc si presedintele
comisiei de licitatie va putea scadea pretul de pornire al licitatiei numai cu
acordul prealabil al institutiei publice implicate si, respectiv, numai pana la
limita prevazuta in mandatul acordat comisiei de licitatie de catre institutia
publica implicata. In cazul in care comisia de licitatie nu a fost
imputernicita sa scada pretul de pornire al licitatiei se poate incheia
contractul de vanzare-cumparare numai daca singurul ofertant acceptat prezent
accepta pretul de oferta.
(3) Licitatia se desfasoara dupa regula licitatiei competitive sau olandeze,
respectiv la un pret in urcare sau in scadere, in functie de raportul dintre
cerere si oferta, astfel:
a) daca se ofera pretul de pornire al licitatiei, presedintele comisiei de
licitatie va creste pretul cu cate un pas de licitare pana cand unul dintre
ofertanti accepta pretul astfel majorat si nimeni nu ofera un pret mai mare;
b) daca nu se ofera pretul de pornire al licitatiei, presedintele comisiei
de licitatie va scadea pretul cu cate un pas de licitare pana cand se
inregistreaza prima oferta de cumparare de cel putin 50% din pretul de pornire,
iar in continuare licitatia se va desfasura dupa regula licitatiei competitive
prevazute la lit. a) pana la adjudecarea pachetului de actiuni. In cazul in
care nu se inregistreaza o oferta de cel putin 50% din pretul de pornire
comisia de licitatie va putea decide organizarea unei noi licitatii cu
strigare. In acest scop comisia de licitatie va publica, in termen de maximum 5
zile lucratoare de la incheierea licitatiei anterioare, o noua oferta de vanzare.
Pretul de pornire va reprezenta 50% din pretul de pornire al licitatiei
anterioare, iar licitatia va avea loc in termen de 15 zile de la data
publicarii noii oferte de vanzare. In cazul in care nu se inregistreaza o
oferta de cel putin 20% din pretul de pornire al primei licitatii, comisia de
licitatie va putea decide organizarea unei noi licitatii. In acest caz pretul
de pornire va reprezenta 20% din pretul de pornire al primei licitatii, oferta
de vanzare se va publica in maximum 5 zile lucratoare de la incheierea
licitatiei anterioare, iar licitatia va avea loc in termen de 7 zile de la
aceasta data. Pachetul de actiuni se va adjudeca la cel mai bun pret oferit;
c) daca nu se formuleaza oferte de cumparare cu plata integrala a pretului,
presedintele comisiei de licitatie, cu acordul prealabil al institutiei publice
implicate, poate solicita participantilor formularea de oferte de cumparare cu
plata pretului in rate."
9. Punctul 3.47 va avea urmatorul cuprins:
"3.47. Daca la sedinta de licitatie nu se prezinta nici un ofertant,
institutia publica implicata poate organiza cel mult doua licitatii cu strigare
consecutive, cu reducerea pretului de pornire si publicarea ofertei de vanzare
in conditiile prevazute la pct. 3.46 lit. b), sau poate schimba metoda de
privatizare pentru societatea comerciala, cu respectarea conditiilor de
publicitate din prezentele norme metodologice."
10. Punctul 3.54 va avea urmatorul cuprins:
"3.54. - (1) Daca se depune o singura oferta de cumparare, se poate
incheia contractul de vanzare-cumparare numai daca aceasta indeplineste
conditiile din oferta de vanzare.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1) presedintele comisiei de
licitatie va putea declara adjudecatar singurul ofertant acceptat in conditii
inferioare celor din oferta de vanzare, numai cu acordul prealabil al
institutiei publice implicate si numai in conditiile prevazute in mandatul
acordat comisiei de catre institutia publica implicata."
11. La punctul 3.60, litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) se vand actiunile unei societati comerciale la care statul sau o
autoritate a administratiei publice locale detine cel mult o treime din totalul
actiunilor, daca, in functie de importanta tranzactiei, institutia publica
implicata nu decide altfel."
12. La punctul 3.62, literele a) si b) vor avea urmatorul cuprins:
"a) in cazul societatilor comerciale cotate la bursa de valori sau pe
o alta piata organizata pretul de oferta este egal cu media cotatiilor
inregistrate in ultimele 12 luni calendaristice anterioare formularii ofertei
de vanzare;
b) in cazul societatilor comerciale la care statul sau o autoritate a
administratiei publice locale mai detine cel mult o treime din totalul
actiunilor, pretul de oferta este egal cu valoarea nominala a actiunilor;"
13. Punctul 3.63 va avea urmatorul cuprins:
"3.63. Institutia publica implicata va dispune intocmirea unui raport
de evaluare, in scopul determinarii pretului de oferta, in cazul in care din
bilantul contabil al anului anterior scoaterii la privatizare a societatii
comerciale si din determinarea activului net contabil al acesteia rezulta ca
activul net contabil este mai mare decat o treime din activul total."
14. Punctul 3.72 va avea urmatorul cuprins:
"3.72. Institutiile publice implicate vor face publicitatea prevazuta
la pct. 3.69 si in cazul in care primesc de la un investitor interesat o
scrisoare de intentie cu privire la cumpararea unui pachet de actiuni, in
termen de 30 de zile de la inregistrarea acesteia."
15. La punctul 3.83, litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) vanzarea actiunilor unei societati comerciale la care statul sau o
autoritate a administratiei publice locale detine cel mult o treime din totalul
actiunilor, daca, in raport cu importanta tranzactiei si, eventual, cu valoarea
de piata a societatii, institutia publica implicata nu hotaraste altfel;"
16. Punctul 3.84 va avea urmatorul cuprins:
"3.84. In cazul in care inaintea publicarii unui anunt de vanzare sau
a unei oferte de vanzare primeste o scrisoare de intentie cu privire la
cumpararea unui pachet de actiuni emise de o societate comerciala, institutia
publica implicata va asigura intocmirea dosarului de prezentare in termen de
cel mult 30 de zile de la inregistrarea scrisorii de intentie si/sau va stabili
persoanele imputernicite sa furnizeze date si informatii si/sau accesul la
acestea, in conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice."
17. Punctul 3.111 va avea urmatorul cuprins:
"3.111. Institutia publica implicata va putea accepta plata in rate a
pretului actiunilor vandute, luand in considerare situatia financiara a
societatii comerciale, cuantumul, structura si periodicitatea obligatiei
investitionale convenite, obiectivele de dezvoltare regionala stabilite prin
hotarare a Guvernului, posibilitatea societatii de a-si desface produsele sau
de a presta serviciile pe piata internationala ori asumarea de catre
potentialul cumparator a obligatiei de a nu proceda la restructurari ce conduc
la concedieri colective, precum si eventualitatea neinregistrarii nici unei
oferte cu plata integrala a pretului cu ocazia desfasurarii unei licitatii cu
strigare."
18. Punctul 3.112 va avea urmatorul cuprins:
"3.112. Constituirea in favoarea institutiei publice implicate a
garantiei reale mobiliare asupra actiunilor trebuie sa fie concomitenta
incheierii contractului de vanzare-cumparare cu plata pretului in rate."
Art. 2
Normele metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
88/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 450/1999, cu modificarile aduse prin prezenta hotarare, vor fi
republicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o
noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul Autoritatii pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu