HOTARARE Nr. 117 din 1 martie 1999
pentru aprobarea Normelor metodologice si a masurilor tranzitorii de aplicare a
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protectia
copilului aflat in dificultate, precum si a Metodologiei de coordonare a
activitatilor de protectie si de promovare a drepturilor copilului la nivel
national
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 105 din 12 martie 1999
In temeiul dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 26/1997
privind protectia copilului aflat in dificultate, republicata, ale Legii
administratiei publice locale nr. 69/1991, republicata, cu modificarile
ulterioare, precum si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/1998
privind reorganizarea Departamentului pentru Protectia Copilului,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice si masurile tranzitorii de aplicare a
prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protectia
copilului aflat in dificultate, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 276 din 24 iulie 1998, prevazute in anexa nr. 1.
Art. 2
(1) Se aproba Metodologia de coordonare a activitatilor de protectie si de
promovare a drepturilor copilului la nivel national, prevazuta in anexa nr. 2.
(2) In exercitarea atributiilor care le revin potrivit prevederilor art. 1
alin. (1) si art. 3 alin. (1) lit. a), b) si i) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 34/1998 privind reorganizarea Departamentului pentru Protectia
Copilului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 432 din 16
noiembrie 1998, ale art. 63 alin. (1) lit. a) si e) din Legea administratiei
publice locale nr. 69/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 79 din 18 aprilie 1996, astfel cum au fost modificate prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/1997, precum si ale art. 3, 4 si 22
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protectia copilului
aflat in dificultate, republicata, Departamentul pentru Protectia Copilului si
autoritatile administratiei publice locale aplica masurile prevazute de
metodologia mentionata la alin. (1).
Art. 3
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 4
La data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 205/1997 cu privire la organizarea activitatii autoritatilor
administratiei publice locale in domeniul protectiei drepturilor copilului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 100 din 26 mai 1997.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Protectia Copilului,
Cristian Liviu Tabacaru
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
p. Ministrul educatiei nationale,
Jozsef Koto,
secretar de stat
Ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Vlad Rosca
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE SI MASURI TRANZITORII
de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 26/1997
privind protectia copilului aflat in dificultate, republicata
CAP. 1
Organizarea si functionarea comisiilor pentru protectia copilului
Art. 1
(1) Comisia pentru protectia copilului, denumita in continuare comisie,
este organ de specialitate al consiliului judetean, respectiv al consiliilor
locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, cu activitate decizionala in
materia protectiei copilului aflat in dificultate si a protectiei drepturilor
copilului prin adoptie.
(2) In exercitarea atributiilor ce ii revin comisia reprezinta autoritatea
consiliului judetean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti.
Art. 2
(1) Infiintarea si componenta comisiei se aproba prin hotarare a
consiliului judetean, respectiv prin hotarari ale consiliilor locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, la propunerea secretarului consiliului
judetean, respectiv a secretarilor primariilor sectoarelor municipiului
Bucuresti, potrivit legii.
(2) Modificarea componentei comisiei se aproba potrivit alin. (1).
Art. 3
In vederea exercitarii atributiilor ce ii revin potrivit art. 2, secretarul
consiliului judetean, respectiv al primariei sectorului municipiului Bucuresti,
are urmatoarele obligatii:
a) solicita sefilor serviciilor publice descentralizate ale Ministerului
Sanatatii, Ministerului Educatiei Nationale, Ministerului de Interne si
Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap sa isi desemneze cate un
reprezentant pentru a fi propus ca membru al comisiei; pot fi membri ai
comisiei numai reprezentantii desemnati care sunt specialisti angajati ai
serviciilor publice descentralizate respective, cu studii superioare in
domeniul stiintelor socioumane, ale caror integritate morala si experienta
profesionala ofera garantii corespunzatoare pentru indeplinirea atributiilor ce
le revin in cadrul comisiei;
b) solicita directorului directiei generale de munca si protectie sociala
si directorului serviciului public specializat pentru protectia copilului sa
isi desemneze cate un reprezentant care sa fie propus ca inlocuitor al
vicepresedintelui comisiei; inlocuitorii vicepresedintilor comisiei trebuie sa
indeplineasca conditiile prevazute la lit. a);
c) propune consiliului judetean, respectiv consiliilor locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, nominalizarea a 4 membri ai comisiei dintre
specialistii in materie de protectie a copilului, care au domiciliul pe teritoriul
unitatii sau, dupa caz, al subdiviziunii administrativ-teritoriale respective,
sau dintre reprezentantii organismelor private autorizate de comisie, in
conditiile legii, care desfasoara activitati in domeniul protectiei copilului
aflat in dificultate; pot fi propusi ca membri ai comisiei numai specialisti cu
studii superioare in domeniul stiintelor socioumane, ale caror integritate
morala si experienta profesionala ofera garantii corespunzatoare pentru
indeplinirea atributiilor ce le vor reveni in cadrul comisiei si care nu
desfasoara activitati in cadrul institutiilor sau organismelor publice sau
private, ce au ca obiect de activitate protectia copilului aflat in
dificultate; un organism privat autorizat poate avea un singur reprezentant ca
membru al comisiei; in alegerea organismelor private autorizate ai caror
reprezentanti sunt propusi ca membri ai comisiei se au in vedere
profesionalismul si corectitudinea demonstrate de fiecare organism privat in
desfasurarea activitatii de protectie a copilului aflat in dificultate; in
cazul in care numarul organismelor private autorizate de comisie este mai mare
de 4, reprezentarea acestora in cadrul comisiei poate fi asigurata prin
rotatie, pentru perioade de minimum 6 luni;
d) intocmeste proiectul de hotarare privind infiintarea si componenta
comisiei, pe care il supune aprobarii consiliului judetean, respectiv
consiliului local al sectorului municipiului Bucuresti;
e) verifica si raspunde de indeplinirea de catre membrii comisiei a
conditiilor prevazute la lit. a), b) si c) si propune consiliului judetean,
respectiv consiliului local al sectorului municipiului Bucuresti, modificarea
componentei comisiei in cazul in care aceste conditii nu sunt indeplinite.
Art. 4
In cazul in care s-a decis plasamentul copilului in regim de urgenta,
comisia competenta sa hotarasca mentinerea masurii plasamentului in regim de
urgenta sau, dupa caz, incredintarea copilului este comisia din unitatea sau,
dupa caz, subdiviziunea administrativ-teritoriala pe al carei teritoriu
functioneaza serviciul public specializat pentru protectia copilului care a
decis plasamentul in regim de urgenta.
Art. 5
(1) In cazul copilului cu handicap aflat in dificultate, o data cu
stabilirea masurii de protectie a acestuia, comisia este obligata sa sesizeze
comisia de diagnostic si triaj sau, dupa caz, comisia de expertiza complexa, in
vederea stabilirii tipului si gradului de handicap al copilului, precum si a
orientarii scolare a acestuia.
(2) Comisia de expertiza complexa sau, dupa caz, comisia de diagnostic si
triaj raspunde de solutionarea operativa a cauzei si de compatibilitatea dintre
masura de protectie stabilita de comisia pentru protectia copilului si
hotararea pe care o adopta, potrivit atributiilor ce ii revin.
(3) In cazul copilului cu handicap care nu se afla in dificultate, dar care
a fost incredintat sau a fost internat intr-o institutie de ocrotire prin
hotarare a fostelor comisii teritoriale pentru ocrotirea minorilor, care au
functionat potrivit Legii nr. 3/1970 privind regimul ocrotirii unor categorii
de minori, comisia isi declina competenta in favoarea comisiei de diagnostic si
triaj sau, dupa caz, a comisiei de expertiza complexa. Dispozitiile alin. (2)
se aplica in mod corespunzator.
(4) In cazul in care comisia este sesizata cu o cerere privind protectia
unui copil cu handicap, iar din analiza cauzei se constata ca acel copil nu se
afla in dificultate, aceasta isi declina competenta in favoarea comisiei de
expertiza complexa sau, dupa caz, a comisiei de diagnostic si triaj.
Art. 6
(1) Comisia poate hotari incredintarea sau plasamentul copilului unei
persoane, unei familii, unui serviciu public specializat pentru protectia
copilului sau unui organism privat autorizat, care are domiciliul sau, dupa
caz, sediul pe teritoriul altei unitati, ori dupa caz, al altei subdiviziuni
administrativ-teritoriale decat cea in care functioneaza comisia, daca
interesul major al copilului aflat in dificultate o impune, cu avizul favorabil
al comisiei din unitatea sau, dupa caz, subdiviziunea administrativ-teritoriala
respectiva.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), comisia competenta sa ia hotararea
prezinta comisiei al carei aviz este cerut toate informatiile pertinente pe
care le detine, referitoare la solutionarea cauzei, precum si motivul care
impune luarea hotararii propuse.
(3) Comisia al carei aviz este cerut este obligata sa comunice celeilalte
comisii hotararea privind eliberarea avizului, in termen de 15 zile de la
primirea solicitarii si a informatiilor prevazute la alin. (2). Respingerea
solicitarii de eliberare a avizului poate fi intemeiata numai pe protejarea
interesului major al copilului.
(4) In cazul nerespectarii termenului prevazut la alin. (3), avizul
favorabil al comisiei este prezumat.
(5) Dispozitiile alin. (1) - (4) sunt aplicabile atat in cazul stabilirii
unei masuri de protectie, cat si in cazul inlocuirii masurii stabilite.
(6) Prevederile alineatelor precedente nu sunt aplicabile in cazul
incredintarii copilului in vederea adoptiei.
Art. 7
(1) In exercitarea atributiilor referitoare la reevaluarea periodica si la
inlocuirea masurilor de protectie a copilului aflat in dificultate ce au fost
stabilite, comisia poate inlocui masura plasamentului cu cea a incredintarii,
daca parintii pun in pericol securitatea, dezvoltarea sau integritatea morala a
copilului, prin exercitarea in mod abuziv a drepturilor parintesti sau prin
neglijenta grava in indeplinirea obligatiilor de parinte.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), sunt aplicabile prevederile legale
referitoare la obligatiile comisiei si la efectele hotararii acesteia in cazul
inlocuirii plasamentului in regim de urgenta cu masura incredintarii.
(3) In vederea exercitarii efective a atributiilor prevazute la alin. (1),
comisia este obligata sa analizeze relatia si comportamentul parintilor fata de
copil pe durata plasamentului, mentinerea legaturii firesti dintre acestia,
precum si modul in care parintii isi indeplinesc obligatiile fata de copil. In
cazurile in care parintii manifesta dezinteres vadit fata de copil, nu achita
contributia lunara la intretinerea acestuia sau refuza sa presteze activitatea
neremunerata in folosul colectivitatii la care au fost obligati, comisia va
hotari asupra inlocuirii masurii plasamentului cu cea a incredintarii, in
conditiile legii.
Art. 8
Comisia poate stabili masura incredintarii, a plasamentului sau, dupa caz,
a plasamentului in regim de urgenta, in mod cumulativ cu una dintre masurile
educative, daca sunt indeplinite concomitent conditiile prevazute de lege
pentru stabilirea acestor masuri.
Art. 9
(1) Lucrarile de secretariat ale comisiei sunt asigurate de un secretariat,
care functioneaza in cadrul serviciului public specializat pentru protectia copilului
din unitatea sau, dupa caz, subdiviziunea administrativ-teritoriala respectiva.
(2) Secretariatul comisiei este condus de secretarul acesteia, numit prin
dispozitie a directorului general al serviciului public specializat pentru
protectia copilului.
Art. 10
(1) Convocarea persoanelor chemate in fata comisiei pentru solutionarea
cauzelor privind copiii aflati in dificultate se face de catre secretarul
comisiei.
(2) Convocarea se face in scris si se comunica persoanei interesate fie prin
scrisoare recomandata, cu confirmare de primire, transmisa cu cel putin 15 zile
inainte de data tinerii sedintei, fie prin curier, cu cel putin 5 zile inainte
de data tinerii sedintei, insotita de procesul-verbal de indeplinire a
procedurii de convocare.
(3) In cazul in care procedura de convocare prevazuta la alin. (2) nu poate
fi indeplinita, convocarea se poate face prin afisare la sediul comisiei,
precum si la sediul primariei unitatii administrativ-teritoriale pe teritoriul
careia se afla ultimul domiciliu cunoscut al persoanei interesate, cu cel putin
3 zile inainte de data tinerii sedintei. In acest caz secretarul comisiei
intocmeste procesul-verbal de indeplinire a procedurii de convocare prin
afisare, care va fi semnat si de reprezentantul primariei la care se afiseaza
convocarea.
(4) Convocarile persoanelor chemate in fata comisiei pentru solutionarea
cauzelor privind copiii aflati in dificultate, confirmarile de primire a
scrisorilor recomandate, precum si procesele-verbale de indeplinire a
procedurii de convocare se inregistreaza intr-un registru special de evidenta a
convocarilor de catre secretarul comisiei.
(5) Viciul procedural privind neindeplinirea procedurii de convocare se
acopera in cazul prezentarii persoanei interesate in fata comisiei la data
tinerii sedintei. In acest caz, prezentarea persoanei interesate se consemneaza
in procesul-verbal al sedintei si se inregistreaza de catre secretarul comisiei
in registrul special de evidenta a convocarilor, cu mentiunea "prezentat in
fata comisiei".
Art. 11
Sedintele comisiei au loc in spatii special amenajate, care sa asigure
confidentialitatea datelor si a informatiilor referitoare la copilul aflat in
dificultate, care sunt prezentate comisiei, precum si a dezbaterilor membrilor
comisiei.
Art. 12
(1) Sedintele comisiei sunt conduse de presedintele acesteia, iar in
absenta sa, de unul dintre vicepresedinti. La sedinte participa in mod
obligatoriu secretarul comisiei, fara drept de vot. Pot participa la sedintele
comisiei si alte persoane invitate de presedinte, de vicepresedinti sau de unul
dintre membrii comisiei, cu acordul acesteia.
(2) In timpul sedintei comisiei solutionarea cauzei privind copilul aflat
in dificultate cuprinde urmatoarele etape:
1. prezentarea de catre secretarul comisiei a datelor de identitate ale
copilului si ale persoanelor chemate in fata comisiei pentru solutionarea
cauzei, precum si a situatiei privind convocarile acestora, pe baza
documentelor prevazute la art. 10 alin. (4) si a registrului special de
evidenta a convocarilor;
2. prezentarea raportului asupra copilului, a propunerii motivate
referitoare la stabilirea unei masuri de protectie a copilului, precum si a
pozitiei copilului fata de masura propusa; prezentarea acestor date si
informatii se face de specialistul sau, dupa caz, de specialistii serviciului
public specializat pentru protectia copilului care au instrumentat cauza, care
vor furniza comisiei orice informatii suplimentare solicitate de membrii
acesteia; este interzisa prezentarea acestor date si informatii in prezenta
altor persoane in afara de membrii comisiei, de secretarul acesteia si de
specialistii serviciului public specializat pentru protectia copilului;
3. audierea persoanelor chemate in fata comisiei pentru solutionarea
cauzei; acestea vor fi audiate de comisie separat, in urmatoarea ordine:
copilul care a implinit varsta de 10 ani, parintii acestuia, persoana, familia
sau reprezentantul organismului privat autorizat care doreste sa ii fie
incredintat sau dat in plasament copilul, celelalte persoane chemate in fata
comisiei pentru a da relatii necesare solutionarii cauzei; dupa audierea
separata a acestor persoane, comisia poate proceda la o noua audiere comuna a
doua sau mai multe dintre acestea; copilului care a implinit varsta de 10 ani i
se comunica de catre presedintele comisiei masura propusa pentru protectia sa,
consecintele pe care stabilirea acestei masuri le va avea si i se asigura
dreptul de a-si exprima in mod liber opinia cu privire la masura de protectie
propusa;
4. dezbaterile membrilor comisiei cu privire la solutionarea cauzei; in
cadrul dezbaterilor membrii comisiei pot face noi propuneri pentru solutionarea
cauzei;
5. supunerea la vot de catre presedinte a propunerilor privind stabilirea
masurii de protectie a copilului aflat in dificultate si adoptarea hotararii
comisiei; membrii comisiei care se abtin sau care voteaza impotriva au
obligatia sa isi motiveze votul exprimat.
Art. 13
(1) Audierile si dezbaterile ce au loc in sedintele comisiei, hotararile
adoptate de ea, precum si modul in care acestea au fost adoptate se consemneaza
de secretarul comisiei in procesul-verbal al sedintei, care se semneaza de
catre presedinte, vicepresedinti, precum si de membrii prezenti si se
contrasemneaza de catre secretarul comisiei.
(2) Procesele-verbale ale sedintelor comisiei se consemneaza in registrul
special de procese-verbale, ale carui pagini sunt numerotate si poarta stampila
comisiei, precum si semnatura secretarului comisiei.
Art. 14
(1) Hotararile comisiei se iau cu majoritatea voturilor membrilor ei.
Acestea se redacteaza de secretarul comisiei, potrivit procesului-verbal al
sedintei in care au fost adoptate, in termen de 3 zile de la data tinerii
sedintei. Hotararea comisiei va cuprinde, in mod obligatoriu, codul numeric
personal al persoanelor care au luat in incredintare sau in plasament copilul,
seria si numarul livretului de familie al acestora, in care sunt inregistrate
datele de identificare ale copilului, precum si codul numeric personal al
copilului.
(2) In cazul in care, in urma reevaluarilor efectuate de comisie, aceasta
hotaraste mentinerea masurii stabilite, redactarea hotararii nu este necesara.
(3) Hotararile redactate potrivit. alin. (1) se semneaza de presedintele
comisiei sau de unul dintre vicepresedinti, se contrasemneaza de secretarul
comisiei si se inregistreaza intr-un registru special de evidenta a
hotararilor.
(4) Hotararile comisiei se comunica persoanelor interesate in termen de 5 zile
de la data tinerii sedintei. Dispozitiile art. 10 se aplica in mod
corespunzator.
(5) Actele emise de comisie, care nu necesita adoptarea unei hotarari, se
semneaza de presedintele acesteia sau de unul dintre vicepresedinti si se
inregistreaza in registrul general de intrari-iesiri al comisiei.
Art. 15
(1) Comisia coordoneaza activitatile in domeniul autoritatii tutelare si al
protectiei drepturilor copilului, inclusiv pentru prevenirea situatiilor ce pun
in pericol securitatea si dezvoltarea copilului, desfasurate de consiliile
locale si de primarii din unitatile administrativ-teritoriale de pe teritoriul
judetului in care functioneaza.
(2) In exercitarea atributiilor care ii revin potrivit alin. (1) comisia
aproba strategiile judetene anuale, pe termen mediu si lung, de restructurare,
organizare si dezvoltare a serviciilor de sprijin si asistenta pentru
prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea si dezvoltarea copilului,
organizate de autoritatile administratiei publice locale de pe teritoriul
judetului. Strategiile aprobate de comisie si adoptate de consiliul judetean
sunt obligatorii pentru consiliile locale. Primarii asigura masurile necesare
si raspund de implementarea acestor strategii.
(3) Comisia poate solicita primarilor luarea anumitor masuri in domeniul
autoritatii tutelare si al protectiei drepturilor copilului, potrivit
competentelor ce le revin.
(4) Primarii asigura sprijinul necesar pentru desfasurarea activitatii de
protectie a copilului aflat in dificultate, potrivit hotararilor comisiei, prin
intermediul serviciilor de specialitate din aparatul propriu sau, dupa caz, din
subordinea consiliului local, care desfasoara activitati in domeniul
autoritatii tutelare si protectiei drepturilor copilului. Prin grija primarului
se completeaza livretul de familie cu datele stabilite prin hotararea comisiei,
referitoare la copilul pentru care s-a dispus masura de incredintare sau
plasament.
Art. 16
(1) Comisia aproba strategiile judetene anuale, pe termen mediu si lung, de
restructurare, organizare si dezvoltare a sistemului judetean de protectie a
copilului aflat in dificultate, inclusiv a serviciilor de sprijin si asistenta
pentru prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea si dezvoltarea
copilului, si le supune adoptarii consiliului judetean.
(2) Comisia prezinta consiliului judetean, trimestrial sau la cererea
acestuia, rapoarte generale privind activitatea de protectie a copilului aflat
in dificultate, stadiul implementarii strategiilor prevazute la alin. (1) si
propuneri de masuri pentru imbunatatirea acestor activitati. Presedintele,
vicepresedintii si membrii comisiei asigura masurile necesare si raspund de
indeplinirea acestei obligatii, potrivit atributiilor serviciilor publice sau
organismelor private pe care le reprezinta.
(3) Prevederile alineatelor precedente se aplica in mod corespunzator si
comisiilor care functioneaza in subordinea consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti.
Art. 17
(1) Presedintele, vicepresedintii si membrii comisiei raspund in fata
consiliului judetean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, de neindeplinirea obligatiilor care le revin potrivit
legii si de aplicarea necorespunzatoare a hotararilor comisiei, potrivit
atributiilor serviciilor publice sau ale organismelor private pe care le
reprezinta.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1) comisia poate propune aplicarea
urmatoarelor masuri presedintelui, vicepresedintilor sau membrilor vinovati:
a) retinerea partiala sau neacordarea indemnizatiei de sedinta pe o
perioada de pana la 3 luni;
b) solicitarea sanctionarii disciplinare a celui vinovat de catre
conducerea institutiei al carei reprezentant este, in conditiile legii;
c) revocarea calitatii de membru al comisiei.
(3) Masurile prevazute la alin. (2) lit. a) si b) se aplica prin dispozitie
a presedintelui consiliului judetean, respectiv a primarului sectorului
municipiului Bucuresti. Masura prevazuta la alin. (2) lit. c) se aplica prin hotarare
a consiliului judetean, respectiv a consiliului local al sectorului
municipiului Bucuresti.
CAP. 2
Organizarea si functionarea serviciilor publice specializate pentru
protectia copilului
Art. 18
(1) In exercitarea atributiilor ce le revin potrivit art. 4 si 6 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997, republicata, consiliile judetene
si consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti infiinteaza,
organizeaza si conduc servicii publice specializate pentru protectia copilului,
pentru analizarea situatiei copiilor aflati in dificultate din unitatea sau
subdiviziunea administrativ-teritoriala respectiva, pentru pregatirea masurilor
de protectie a acestora, precum si pentru asigurarea aplicarii corespunzatoare
a acestor masuri.
(2) Serviciul public specializat pentru protectia copilului asigura
copiilor aflati in dificultate protectie si asistenta in realizarea si
exercitarea drepturilor lor si acorda sprijin si asistenta parintilor pentru
prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea si dezvoltarea copilului,
potrivit atributiilor care ii revin.
Art. 19
(1) Serviciul public specializat pentru protectia copilului este institutie
publica de interes judetean, respectiv local, cu personalitate juridica.
(2) Structura organizatorica, numarul de personal si bugetul serviciului
public specializat pentru protectia copilului se aproba prin hotarare a
consiliului judetean, respectiv a consiliului local al sectorului municipiului
Bucuresti, astfel incat functionarea acestui serviciu sa asigure indeplinirea
in mod corespunzator a atributiilor ce ii revin, precum si realizarea deplina
si exercitarea efectiva a drepturilor copilului aflat in dificultate.
(3) Regulamentul de organizare si functionare a serviciului public
specializat pentru protectia copilului se aproba prin hotarare a consiliului
judetean, respectiv a consiliului local al sectorului municipiului Bucuresti.
Art. 20
(1) Conducerea serviciului public specializat pentru protectia copilului se
asigura de directorul general si de colegiul director, potrivit prevederilor
art. 23 si 24.
(2) Structura organizatorica orientativa, necesara pentru asigurarea
functionarii serviciului public specializat pentru protectia copilului, este
urmatoarea:
1. Serviciul de monitorizare, sinteza, strategii si probleme de coordonare
a activitatii autoritatilor administratiei publice locale in domeniul
protectiei drepturilor copilului si al autoritatii tutelare;
2. Serviciul contencios;
3. Serviciul de ancheta psihosociala si asistenta a copilului pentru
exercitarea dreptului sau la exprimarea libera a opiniei;
4. Serviciul de asistenta si sprijin pentru prevenirea situatiilor ce pun
in pericol securitatea si dezvoltarea copilului;
5. Serviciul pentru probleme de protectie de tip familial a copilului;
6. Serviciul pentru probleme de protectie de tip rezidential a copilului;
7. Serviciul pentru protectia in regim de urgenta a copilului;
8. Serviciul pentru protectia copilului delincvent;
9. Corpul de control al activitatii de protectie a copilului aflat in
dificultate;
10. Secretariatul Comisiei pentru protectia copilului;
11. Serviciul resurse umane;
12. Serviciul economic, administrativ si financiar-contabil.
(3) In vederea asigurarii protectiei speciale de care se bucura copiii
aflati in dificultate in exercitarea si realizarea drepturilor lor, consiliul
judetean, respectiv consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti
pot aproba organizarea altor servicii suplimentare in cadrul structurii
organizatorice a serviciului public specializat pentru protectia copilului si
asigura incadrarea personalului corespunzator pentru structura organizatorica.
Art. 21
(1) Postul de director general al serviciului public specializat pentru
protectia copilului se ocupa prin concurs sau, dupa caz, prin examen, in
conditiile legii.
(2) Candidatii pentru ocuparea postului de director general al serviciului
public specializat pentru protectia copilului trebuie sa fie absolventi cu
diploma de licenta ai invatamantului universitar de lunga durata sau absolventi
ai invatamantului postuniversitar, in domeniul stiintelor socioumane, juridice,
administrative sau economice.
(3) Comisia de examinare se numeste de presedintele consiliului judetean,
respectiv de primarii sectoarelor municipiului Bucuresti. Din comisia de
examinare care verifica indeplinirea conditiilor de participare la concurs si
competenta profesionala a candidatilor pentru ocuparea postului de director general
fac parte, in mod obligatoriu, cate un reprezentant al Departamentului pentru
Protectia Copilului si al Departamentului pentru Administratie Publica Locala.
Presedintele comisiei este secretarul consiliului judetean, respectiv al
primariei sectorului municipiului Bucuresti.
(4) Concursul consta in mod obligatoriu si din prezentarea si sustinerea
unui referat cuprinzand analiza sistemului de protectie a copilului aflat in
dificultate din unitatea sau, dupa caz, subdiviziunea administrativ-teritoriala
respectiva, precum si propuneri de restructurare sau, dupa caz, de dezvoltare a
acestui sistem:
Art. 22
(1) Colegiul director al serviciului public specializat pentru protectia
copilului este compus din directorul general, directorii generali adjuncti si
sefii serviciilor din cadrul serviciului public specializat pentru protectia
copilului. Presedintele colegiului director este secretarul consiliului
judetean, respectiv al primariei sectorului municipiului Bucuresti.
(2) Serviciul public specializat pentru protectia copilului are 2 directori
generali adjuncti. Seful serviciului prevazut la art. 20 alin. (2) pct. 12 este
director general adjunct economic al serviciului public specializat pentru
protectia copilului.
Art. 23
(1) Directorul general al serviciului public specializat pentru protectia
copilului asigura conducerea executiva a acestuia si raspunde de buna lui
functionare in indeplinirea atributiilor ce ii revin. In exercitarea
atributiilor ce ii revin directorul general emite dispozitii.
(2) Directorul general reprezinta serviciul public specializat pentru
protectia copilului in relatiile cu autoritatile si institutiile publice, cu
persoanele fizice si juridice din tara si din strainatate, precum si in
justitie.
(3) Directorul general indeplineste, in conditiile legii, urmatoarele
atributii principale:
a) este vicepresedintele comisiei si reprezinta serviciul public
specializat pentru protectia copilului in relatiile cu aceasta;
b) asigura executarea hotararilor comisiei;
c) exercita atributiile ce revin serviciului public specializat pentru
protectia copilului in calitate de persoana juridica;
d) exercita functia de ordonator de credite al serviciului public
specializat pentru protectia copilului;
e) intocmeste proiectul bugetului propriu al serviciului public specializat
pentru protectia copilului si contul de incheiere a exercitiului bugetar, pe
care le supune avizarii colegiului director si aprobarii consiliului judetean,
respectiv consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti;
f) elaboreaza proiectele strategiilor anuale, pe termen mediu si lung, de
restructurare, organizare si dezvoltare a sistemului de protectie a copilului
aflat in dificultate, inclusiv a serviciilor de sprijin si asistenta pentru
prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea si dezvoltarea copilului,
pe care le prezinta pentru avizare colegiului director, apoi comisiei;
g) elaboreaza proiectele rapoartelor generale privind activitatea de
protectie a copilului aflat in dificultate, stadiul implementarii strategiilor
prevazute la lit. f) si propunerile de masuri pentru imbunatatirea acestei
activitati, pe care le prezinta spre avizare colegiului director si apoi
comisiei;
h) aproba statul de personal al serviciului public specializat pentru
protectia copilului; numeste si elibereaza din functie personalul din cadrul
serviciului public specializat pentru protectia copilului, potrivit legii;
elaboreaza si propune spre aprobare colegiului director statul de functii al
serviciului public specializat pentru protectia copilului;
i) controleaza activitatea personalului din cadrul serviciului public
specializat pentru protectia copilului si aplica sanctiuni disciplinare acestui
personal;
j) constata contraventiile si aplica sanctiunile prevazute la art. 41 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997, republicata.
(4) Directorul general indeplineste si alte atributii prevazute de lege sau
stabilite prin hotarare a consiliului judetean, respectiv a consiliului local
al sectorului municipiului Bucuresti.
(5) In absenta directorului general, atributiile acestuia se exercita de
unul dintre directorii generali adjuncti, desemnat prin dispozitie a
directorului general, in conditiile prevazute de regulamentul de organizare si
functionare a serviciului public specializat pentru protectia copilului.
Art. 24
(1) Organizarea, functionarea si atributiile colegiului director se
stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare a serviciului public
specializat pentru protectia copilului.
(2) Colegiul director se intruneste in sedinta ordinara trimestrial, la
convocarea directorului general, precum si in sedinta extraordinara, ori de
cate ori este necesar, la cererea directorului general, a presedintelui
colegiului director sau a unuia dintre directorii generali adjuncti.
(3) La sedintele colegiului director pot participa, fara drept de vot,
membrii comisiei, presedintele consiliului judetean si consilierii judeteni,
respectiv primarul sectorului municipiului Bucuresti si consilieri locali,
precum si alte persoane invitate de membrii colegiului director.
(4) Colegiul director indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) analizeaza si controleaza activitatea serviciului public specializat
pentru protectia copilului; propune directorului general masurile necesare
pentru imbunatatirea activitatilor serviciului public specializat pentru
protectia copilului;
b) avizeaza proiectul bugetului propriu al serviciului public specializat
pentru protectia copilului si contul de incheiere a exercitiului bugetar;
c) avizeaza proiectele strategiilor si rapoartelor elaborate de directorul
general al serviciului public specializat pentru protectia copilului, potrivit
art. 23 alin. (3) lit. f) si g); avizul este consultativ;
d) propune consiliului judetean respectiv consiliilor locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, modificarea structurii organizatorice si a
regulamentului de organizare si functionare ale serviciului public specializat
pentru protectia copilului, precum si rectificarea bugetului serviciului public
specializat pentru protectia copilului, in vederea imbunatatirii activitatii
acestuia;
e) hotaraste asupra instrainarii mijloacelor fixe din patrimoniul
serviciului public specializat pentru protectia copilului, altele decat
bunurile imobile, prin licitatie publica, organizata in conditiile legii;
f) hotaraste asupra concesionarii sau inchirierii de bunuri sau servicii de
catre serviciul public specializat pentru protectia copilului, prin licitatie
publica organizata in conditiile legii;
g) aproba statul de functii si salarizarea personalului serviciului public
specializat pentru protectia copilului, cu incadrarea in resursele financiare
alocate de consiliul judetean, respectiv de consiliile locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, in conditiile legii.
(5) Colegiul director indeplineste si alte atributii stabilite de lege sau
prin hotarare a consiliului judetean, respectiv a consiliului local al sectorului
municipiului Bucuresti.
(6) Sedintele colegiului director se desfasoara in prezenta a cel putin
doua treimi din numarul membrilor sai si a presedintelui. In exercitarea
atributiilor ce ii revin colegiul director adopta hotarari, cu votul majoritatii
membrilor.
Art. 25
Sanctionarea disciplinara a directorului serviciului public specializat
pentru protectia copilului se face de catre presedintele consiliului judetean,
respectiv de catre primarul sectorului municipiului Bucuresti, in conditiile
legii, la propunerea motivata a secretarului consiliului judetean, respectiv al
primariei sectorului municipiului Bucuresti, sau a Departamentului pentru
Protectia Copilului.
Art. 26
Eliberarea din functie a directorului serviciului public specializat pentru
protectia copilului se face de catre consiliul judetean, respectiv de
consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, in conditiile legii,
la propunerea motivata a secretarului consiliului judetean, respectiv al
primariei sectorului municipiului Bucuresti, a presedintelui consiliului
judetean, respectiv a primarului sectorului municipiului Bucuresti, sau, dupa
caz, a Departamentului pentru Protectia Copilului.
Art. 27
(1) Atributiile serviciului public specializat pentru protectia copilului,
competentele si raspunderea fiecarui serviciu din structura organizatorica a
serviciului public specializat pentru protectia copilului in indeplinirea
acestor atributii, precum si modalitatile de cooperare intre aceste servicii
pentru indeplinirea atributiilor ce le revin sunt prevazute in regulamentul de
organizare si functionare a serviciului public specializat pentru protectia
copilului.
(2) Serviciul public specializat pentru protectia copilului indeplineste
urmatoarele atributii principale:
1. elaboreaza proiectele strategiilor anuale, pe termen mediu si lung,
referitoare la restructurarea, organizarea si dezvoltarea sistemului de
protectie a copilului aflat in dificultate din unitatea sau, dupa caz,
subdiviziunea administrativ-teritoriala in care functioneaza;
2. asigura implementarea strategiilor prevazute la pct. 1, potrivit
atributiilor ce ii revin, dupa aprobarea acestora de catre comisie si adoptarea
lor de consiliul judetean, respectiv de consiliile locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, intocmind proiecte detaliate pentru realizarea
masurilor prevazute de aceste strategii;
3. coordoneaza, sprijina si controleaza, la cererea comisiei, activitatea
autoritatilor administratiei publice locale din judet in domeniul protectiei
drepturilor copilului;
4. monitorizeaza si analizeaza situatia copiilor aflati in dificultate din
unitatea sau, dupa caz, subdiviziunea administrativ-teritoriala in care
functioneaza, respectarea si realizarea drepturilor lor; asigura centralizarea
si sintetizarea acestor date si informatii;
5. colaboreaza cu serviciile publice descentralizate ale ministerelor si
ale celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale din
judetul sau, dupa caz, din sectorul municipiului Bucuresti in care
functioneaza, in vederea identificarii situatiilor deosebite care apar in
activitatea de protectie a copilului aflat in dificultate, a cauzelor aparitiei
acestor situatii si a stabilirii masurilor ce se impun pentru imbunatatirea acestei
activitati;
6. identifica copiii aflati in dificultate de pe teritoriul judetului sau,
dupa caz, al sectorului municipiului Bucuresti in care functioneaza si
pregateste stabilirea masurilor de protectie a acestora;
7. intocmeste raportul referitor la ancheta psihosociala a copilului aflat
in dificultate si propune comisiei stabilirea unei masuri de protectie sau,
dupa caz, a unei masuri educative pentru copil;
8. determina pozitia copilului capabil de discernamant cu privire la masura
propusa, asigurand cunoasterea de catre copil a situatiei sale de drept si de
fapt;
9. acorda copilului capabil de discernamant asistenta si sprijin in
exercitarea dreptului sau la libera exprimare a opiniei;
10. depune diligentele necesare pentru clarificarea situatiei juridice a
copilului, inclusiv pentru inregistrarea nasterii acestuia, in vederea
identificarii unei solutii cu caracter permanent pentru protectia copilului -
reintegrarea in familia naturala sau, dupa caz, adoptia;
11. sesizeaza instanta judecatoreasca competenta pentru declararea
judecatoreasca a abandonului de copii, in conditiile legii;
12. acorda comisiei, la cererea acesteia, asistenta juridica de
specialitate pentru indeplinirea atributiilor ce ii revin, potrivit legii;
13. asigura aplicarea hotararilor comisiei; urmareste si supravegheaza
modul de aplicare a acestor hotarari;
14. identifica familii sau persoane carora sa le poata fi incredintat sau
dat in plasament copilul, cu prioritate printre rudele acestuia, pana la gradul
al patrulea inclusiv;
15. identifica, evalueaza si pregateste persoane care pot deveni asistenti
maternali profesionisti, in conditiile legii, si supravegheaza activitatea
acestora; incheie contracte individuale de munca cu asistentii maternali
profesionisti;
16. acorda asistenta si sprijin familiilor sau persoanelor care au primit
in plasament sau in incredintare copii, pentru asigurarea dezvoltarii
armonioase a acestora;
17. acorda asistenta si sprijin parintilor copilului aflat in dificultate,
pentru a pregati revenirea acestuia in mediul sau familial;
18. supravegheaza familiile si persoanele care au primit in incredintare
sau in plasament copii, pe toata durata acestei masuri, precum si parintii
copilului aflat in dificultate, dupa revenirea acestuia in mediul sau familial;
19. pregateste integrarea sau reintegrarea copilului in familia sa
naturala, intr-o familie substitutiva temporara sau in familia adoptiva, dupa
caz, inclusiv prin asigurarea unor spatii special amenajate si a mijloacelor
necesare pentru contactul personal si nemijlocit al copilului cu parintii sai;
in acest scop, in cadrul serviciului public specializat pentru protectia
copilului se organizeaza si functioneaza centre de pregatire si sprijinire a
reintegrarii sau integrarii copilului in familie;
20. verifica si reevalueaza, cel putin o data la 3 luni, imprejurarile
legate de plasamentul sau de incredintarea copilului si propune comisiei, dupa
caz, mentinerea masurii de protectie stabilite, modificarea sau revocarea
acesteia;
21. acorda asistenta si sprijin de urgenta parintilor copilului, urmarind
daca acestia isi pot asuma responsabilitatile si daca isi indeplinesc
obligatiile cu privire la copil, astfel incat sa previna aparitia situatiilor
ce pun in pericol securitatea si dezvoltarea copilului; in acest scop, in
cadrul serviciului public specializat pentru protectia copilului se organizeaza
si functioneaza centre maternale, centre de ingrijire de zi, centre de
consiliere si sprijin pentru parinti, servicii de monitorizare, asistenta si
sprijin al femeii gravide predispuse sa isi abandoneze copilul, centre de
ingrijire si recuperare de zi pentru copilul cu handicap;
22. actioneaza pentru prevenirea abandonului copiilor prin planning
familial si prin educatie contraceptiva; in acest scop, in cadrul serviciului
public specializat pentru protectia copilului se organizeaza si functioneaza
servicii de prevenire a abandonului copilului prin planning familial si prin
educatie contraceptiva;
23. identifica copiii care pot fi protejati prin adoptie, in conditiile
legii, de pe teritoriul judetului sau, dupa caz, al sectorului municipiului
Bucuresti in care functioneaza, si prezinta presedintelui comisiei sau unuia
dintre vicepresedinti, in termen de 5 zile de la data identificarii, datele de
identitate si alte informatii pertinente referitoare la situatia acestora, spre
a fi comunicate Comitetului Roman pentru Adoptii;
24. identifica familiile sau persoanele care doresc sa adopte copii de pe
teritoriul judetului sau, dupa caz, al sectorului municipiului Bucuresti in
care functioneaza; evalueaza conditiile materiale si garantiile morale pe care
acestea le prezinta si face propuneri comisiei cu privire la eliberarea
atestatului de familie sau de persoana apta sa adopte copii; transmite cererile
de adoptie ale acestor familii sau persoane Comitetului Roman pentru Adoptii,
insotite de atestatul de persoana sau de familie apta sa adopte copii, in
termen de 5 zile de la eliberarea acestuia;
25. sprijina familiile sau persoanele atestate ca apte sa adopte copii
pentru a le fi incredintati copii in vederea adoptiei si face propuneri
comisiei competente in acest sens; supravegheaza aceste familii sau persoane pe
perioada incredintarii copilului in vederea adoptiei, in conditiile legii;
asigura transmiterea cererilor de incredintare, in vederea adoptiei,
Comitetului Roman pentru Adoptii, in conditiile legii;
26. identifica familii sau persoane potrivite pentru adoptia copiilor
aflati in evidenta Comitetului Roman pentru Adoptii, acorda asistenta de
specialitate acestor familii sau persoane pentru solutionarea cererilor de
incuviintare a adoptiei, in conditiile legii;
27. urmareste evolutia copiilor adoptati de pe teritoriul judetului sau,
dupa caz, al sectorului municipiului Bucuresti in care functioneaza, precum si
a relatiilor dintre acestia si parintii lor adoptivi, pe o perioada de cel
putin 2 ani de la incuviintarea adoptiilor pe care le-au sprijinit; prezinta
rapoarte comisiei cu privire la aceste aspecte, trimestrial sau la cererea
acesteia; sprijina parintii adoptivi ai copilului in indeplinirea obligatiei de
a-l informa pe acesta ca este adoptat, de indata ce varsta si gradul de
maturitate ale copilului o permit;
28. exercita dreptul de a administra bunurile copilului incredintat, in
conditiile art. 10 alin. (5) si (6) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
26/1997, republicata;
29. asigura dezvoltarea armonioasa, precum si mediul familial corespunzator
pentru copiii pe care i-a primit in plasament sau in incredintare; in acest
scop, in cadrul serviciului pentru probleme de protectie de tip rezidential a
copilului din cadrul serviciului public specializat se organizeaza si
functioneaza centre de plasament si centre de plasament pentru copilul cu
handicap sever aflat in dificultate;
30. asigura asistenta si sprijin persoanelor care sunt incredintate
serviciului public specializat pentru protectia copilului si dobandesc
capacitatea deplina de exercitiu, daca isi continua studiile, cel mult pana la
implinirea varstei de 26 de ani; in acest scop, acorda acestor persoane
asistenta de specialitate, precum si sprijin pentru definitivarea studiilor si
integrarea lor sociala;
31. asigura masurile necesare pentru protectia in regim de urgenta a
copilului aflat in dificultate, inclusiv pentru plasamentul copilului in regim
de urgenta; in acest scop, in cadrul serviciului public specializat pentru
protectia copilului se organizeaza si functioneaza centre de primire a
copilului si centre de asistenta si sprijin pentru readaptarea psihologica a
copilului cu probleme psihosociale;
32. pregateste luarea masurilor educative pentru copilul care a savarsit o
fapta prevazuta de legea penala, dar nu raspunde penal; in acest scop, asigura
ingrijirea si supravegherea copiilor care au savarsit o fapta prevazuta de
legea penala si, dupa caz, sunt plasati in regim de urgenta, in cadrul unor
spatii special amenajate, pana la clarificarea situatiei lor juridice; acorda
asistenta juridica si de specialitate acestor copii;
33. asigura si urmareste aplicarea masurilor educative stabilite de
comisie; in acest scop in cadrul serviciului public specializat pentru
protectia copilului se organizeaza si functioneaza servicii de orientare,
supraveghere si sprijinire a reintegrarii sociale a copilului delincvent,
centre rezidentiale de reeducare pentru copilul delincvent, precum si institute
medico-educative pentru protectia copilului delincvent cu nevoi speciale;
34. controleaza modul in care sunt respectate drepturile copilului aflat in
dificultate in familia naturala, substitutiva sau adoptiva, precum si in cadrul
centrelor de plasament sau al celorlalte centre organizate pentru asigurarea
protectiei copilului aflat in dificultate, copilului delincvent sau pentru
prevenirea situatiilor care pun in pericol securitatea si dezvoltarea copilului
si ia masuri pentru prevenirea sau inlaturarea oricaror abuzuri;
35. controleaza modul in care sunt respectate si se aplica hotararile
comisiei;
36. controleaza activitatea organismelor private autorizate care desfasoara
activitati in domeniul protectiei copilului aflat in dificultate pe teritoriul
unitatii sau, dupa caz, al subdiviziunii administrativ-teritoriale in care
functioneaza, prin personalul de specialitate imputernicit de comisie;
37. asigura serviciile administrative si de secretariat ale comisiei;
38. colaboreaza cu organismele private autorizate care desfasoara
activitati in domeniul protectiei copilului aflat in dificultate, cu
organizatiile neguvernamentale cu activitati in domeniul protectiei drepturilor
copilului sau cu agentii economici, avand posibilitatea sa incheie conventii de
colaborare cu acestia, sa le concesioneze bunuri sau servicii, precum si sa
inchirieze bunuri sau servicii ale acestora prin licitatie organizata in
conditiile legii;
39. ia masuri pentru popularizarea dispozitiilor legale interne si
internationale in domeniul protectiei drepturilor copilului si pentru
sensibilizarea opiniei publice cu privire la situatia copiilor aflati in
dificultate;
40. colaboreaza cu serviciile publice specializate pentru protectia
copilului din judete si din sectoarele municipiului Bucuresti, in vederea
indeplinirii atributiilor ce ii revin;
41. elaboreaza, trimestrial sau la cererea comisiei, proiectele rapoartelor
generale privind activitatea de protectie a copilului aflat in dificultate,
stadiul implementarii strategiilor aprobate de comisie si adoptate de consiliul
judetean, respectiv de consiliile locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, si propunerile de masuri pentru imbunatatirea acestor activitati.
(3) Serviciul public specializat pentru protectia copilului indeplineste si
alte atributii, stabilite prin lege, prin hotarare a consiliului judetean,
respectiv a consiliului local al sectorului municipiului Bucuresti, precum si
prin hotarari ale comisiei.
(4) Institutiile publice, alte persoane juridice, precum si persoanele
fizice sunt obligate sa puna la dispozitie serviciului public specializat
pentru protectia copilului toate actele pe care le detin, necesare pentru
indeplinirea atributiilor ce ii revin acestuia, si sa permita accesul
personalului de specialitate al serviciului public specializat pentru protectia
copilului in sediile sau la domiciliul lor, in masura necesara indeplinirii
acestor atributii.
Art. 28
(1) Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor
locale de pe teritoriul judetului in care functioneaza serviciul public
specializat pentru protectia copilului sau din subordinea acestora, care
desfasoara activitati in domeniul autoritatii tutelare si al protectiei
drepturilor copilului, sunt obligate sa asigure serviciului public specializat
pentru protectia copilului sprijinul necesar pentru indeplinirea atributiilor
ce ii revin.
(2) In caz de refuz al indeplinirii obligatiilor prevazute la alin. (1),
comisia poate solicita primarului, sa dispuna, prin hotarare, masurile necesare
pentru indeplinirea acestor obligatii.
Art. 29
Cheltuielile pentru activitatile desfasurate de serviciul public
specializat pentru protectia copilului in indeplinirea atributiilor ce ii revin
se finanteaza de la bugetul judetului, respectiv al sectorului municipiului
Bucuresti, pe teritoriul caruia functioneaza serviciul public specializat
pentru protectia copilului. In acelasi scop pot fi utilizate si fonduri
extrabugetare, obtinute din donatii sau din sponsorizari.
Art. 30
Normativele serviciului public specializat pentru protectia copilului
privind dotarea cu autoturisme si consumul lunar de carburanti se stabilesc
prin hotarare a consiliului judetean, respectiv a consiliului local al
sectorului municipiului Bucuresti, adoptata in conditiile legii.
CAP. 3
Masuri tranzitorii de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
26/1997 privind protectia copilului aflat in dificultate, republicata
Art. 31
(1) Transferul institutiilor de ocrotire - leagane, case de copii - si al
centrelor de primire a minorilor, transferul patrimoniului si al personalului
acestora, potrivit art. 46 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997
privind protectia copilului aflat in dificultate, republicata, se fac dupa cum
urmeaza:
a) transferul se face prin protocol incheiat intre consiliul judetean,
respectiv consiliul local al sectorului municipiului Bucuresti, din unitatea,
respectiv subdiviziunea administrativ-teritoriala, pe teritoriul careia se afla
sediul institutiei sau, dupa caz, al centrului de primire a minorilor si
serviciul public descentralizat al ministerului, respectiv autoritatea
administratiei publice locale in subordinea careia a functionat institutia de
ocrotire sau, dupa caz, centrul de primire a minorilor, pana la data
transferului;
b) transferul priveste toate institutiile de ocrotire existente pana la
data de 12 iunie 1997, indiferent de forma de organizare a acestora, care,
potrivit obiectului lor de activitate, primeau in incredintare si ocroteau
copii in regim rezidential, prin hotarari ale fostelor comisii teritoriale de
ocrotire a minorilor care au functionat potrivit Legii nr. 3/1970*) privind
regimul ocrotirii unor categorii de minori;
c) drepturile reale asupra bunurilor imobile ale institutiilor prevazute la
lit. b), precum si ale centrelor de primire a minorilor, astfel cum rezulta din
bilantul contabil al institutiei, incheiat la data de 30 iunie 1997, sau, in
cazul in care nu s-a incheiat bilantul contabil la acea data, astfel cum
rezulta din bilantul contabil incheiat la data de 31 decembrie 1997, se
transfera consiliilor judetene, respectiv consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti; bunurile imobile sunt date in folosinta exclusiva a
serviciilor publice specializate pentru protectia copilului;
d) drepturile reale asupra mijloacelor fixe, altele decat bunurile imobile,
si asupra obiectelor de inventar ale institutiilor prevazute la lit. b), precum
si ale centrelor de primire a minorilor, astfel cum rezulta din bilantul
contabil al institutiei, incheiat la data de 30 iunie 1997, sau, in cazul in
care nu s-a incheiat bilantul contabil la acea data, astfel cum rezulta din
bilantul contabil incheiat la data de 31 decembrie 1997, se transfera in
patrimoniul serviciilor publice specializate pentru protectia copilului;
e) materialele consumabile, disponibilitatile in lichiditati, drepturile de
creanta, precum si obligatiile institutiilor prevazute la lit. b) si ale
centrelor de primire a minorilor se transfera in patrimoniul serviciilor
publice specializate pentru protectia copilului, potrivit situatiei existente
la data intrarii in vigoare a protocolului de transfer;
f) personalul incadrat al institutiilor prevazute la lit. b) si al
centrelor de primire a minorilor se preia pe baza de protocol incheiat intre
autoritatile publice prevazute la lit. a) si se transfera la serviciile publice
specializate pentru protectia copilului, potrivit situatiei juridice a
raporturilor de munca existente la data intrarii in vigoare a protocolului de
transfer.
(2) In cazul institutiilor de ocrotire in care functioneaza si unitati ale
invatamantului special, patrimoniul si personalul institutiei de ocrotire se
separa de cel al unitatii de invatamant special, fiind aplicabile prevederile
alin. (1). Separarea patrimoniului si a personalului se face dupa cum urmeaza:
a) patrimoniul se separa potrivit destinatiei bunurilor; astfel, bunurile
destinate desfasurarii procesului instructiv-educativ raman in patrimoniul
unitatii de invatamant special, iar celelalte bunuri urmeaza regimul prevazut
la alin. (1);
b) personalul didactic, didactic auxiliar si nedidactic, ale carui
atributii de serviciu privesc desfasurarea procesului instructiv-educativ,
ramane incadrat la unitatea de invatamant special; restul personalului urmeaza
regimul prevazut la alin. (1).
Unitatile invatamantului special care se separa de institutiile de
ocrotire, potrivit prevederilor prezentului alineat, raman in subordinea
inspectoratelor scolare.
(3) Pe data intrarii in vigoare a protocoalelor de transfer institutiile de
ocrotire si centrele de primire a minorilor care au functionat ca persoane
juridice isi pierd aceasta calitate si se reorganizeaza in centre de plasament
si in centre de primire a copilului, drept componente functionale ale
structurii serviciilor publice specializate pentru protectia copilului.
------------
*) Legea nr. 3/1970 a fost abrogata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 26/1997, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 276
din 24 iulie 1998.
Art. 32
(1) Personalului transferat potrivit art. 31 i se asigura cel putin nivelul
de salarizare avut anterior transferului, potrivit legii.
(2) Posturile vacante din cadrul serviciilor publice specializate pentru
protectia copilului, destinate functionarii centrelor de plasament si centrelor
de primire a copilului, pot fi ocupate si cu personal de alte specialitati
decat cele prevazute de actele normative aplicabile institutiilor de ocrotire
transferate, in vigoare la data transferului, potrivit specificului
activitatilor directiilor.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 33
(1) Dreptul la plata alocatiei de intretinere, prevazuta la art. 20 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997, republicata, se
stabileste prin hotarare a comisiei si se acorda incepand cu luna urmatoare
celei in care s-a emis hotararea.
(2) Dreptul la plata alocatiei de intretinere inceteaza incepand cu luna
urmatoare celei in care nu mai sunt indeplinite conditiile de acordare
prevazute de ordonanta de urgenta a Guvernului mentionata la alin. (1).
(3) Serviciile publice specializate pentru protectia copilului au obligatia
sa comunice lunar directiilor generale de munca si protectie sociala judetene
si a municipiului Bucuresti orice modificare a situatiei copilului cu privire
la acordarea dreptului la plata alocatiei lunare de intretinere.
Art. 34
(1) Alocatia lunara de intretinere pentru copiii incredintati sau dati in
plasament se plateste, potrivit legii, de directiile generale de munca si
protectie sociala judetene si a municipiului Bucuresti fie prin mandat postal
emis de Oficiul Central pentru Plata Pensiilor, fie in cont personal sau, dupa
caz, in contul organismului privat autorizat, pe baza situatiilor lunare
transmise de serviciul public specializat pentru protectia copilului.
(2) Conditiile privind plata alocatiei de intretinere prin mandat postal se
reglementeaza pe baza conventiei incheiate intre Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale si Compania Nationala "Posta Romana" - S.A.
(3) Tarifele serviciilor realizate de Compania Nationala "Posta
Romana" - S.A. potrivit prevederilor alin. (2) se stabilesc prin
negociere, cu avizul Oficiului Concurentei.
Art. 35
Organismele private autorizate sa desfasoare activitati in domeniul
protectiei copilului pot organiza si dezvolta, potrivit legii, urmatoarele
tipuri de servicii destinate protectiei copilului aflat in dificultate si
prevenirii situatiilor care pun in pericol securitatea si dezvoltarea
copilului:
a) centre de plasament de tip familial;
b) centre de primire a copilului;
c) centre maternale;
d) centre de ingrijire de zi;
e) centre de consiliere si de sprijin pentru parinti;
f) servicii de asistenta si sprijin pentru persoanele cu capacitate deplina
de exercitiu care beneficiaza de drepturile prevazute la art. 19 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 26/1997, republicata;
g) servicii de monitorizare, asistenta si sprijin al femeii gravide
predispuse sa isi abandoneze copilul;
h) servicii de prevenire a abandonului de copii prin planning familial si
prin educatie contraceptiva;
i) centre de ingrijire si recuperare de zi pentru copilul cu handicap;
j) centre de plasament pentru copilul cu handicap sever;
k) centre de pregatire si de sprijinire a reintegrarii si integrarii
copilului in familie;
l) centre de asistenta si sprijin pentru readaptarea psihologica a
copilului cu probleme psihosociale;
m) servicii de orientare, supraveghere si sprijinire a reintegrarii sociale
a copilului delincvent;
n) centre de reeducare pentru copilul delincvent;
o) institute medico-educative pentru copilul delincvent;
p) servicii de asistenta a copilului pentru exercitarea dreptului sau la
exprimarea libera a opiniei;
q) orice alte servicii care sa conduca la bunastarea copilului, alaturi de
parintii sai.
Art. 36
(1) Structura organizatorica-cadru si standardele minime obligatorii pentru
organizarea si functionarea serviciilor prevazute la art. 35, precum si
ghidurile metodologice orientative de buna practica in organizarea si
functionarea acestor servicii se elaboreaza de Departamentul pentru Protectia
Copilului si se aproba prin ordin al secretarului de stat, seful
departamentului.
(2) Restructurarea centrelor de plasament si a centrelor de primire a
copilului, rezultate in urma transferului si a reorganizarii institutiilor de
ocrotire si a centrelor de primire a minorilor potrivit prevederilor art. 31,
precum si organizarea si dezvoltarea sistemului de protectie a copilului aflat
in dificultate, la nivelul judetului, respectiv al sectoarelor municipiului
Bucuresti, se vor face in conformitate cu prevederile alin. (1).
ANEXA 2
METODOLOGIA
de coordonare a activitatilor de protectie si de promovare a drepturilor
copilului la nivel national
Art. 1
(1) Departamentul pentru Protectia Copilului elaboreaza si supune spre
aprobare Guvernului strategiile nationale anuale, pe termen mediu si lung, de
restructurare, organizare si dezvoltare a sistemului national de protectie a
drepturilor copilului.
(2) Strategiile mentionate la alin. (1) cuprind obiectivele generale si
directiile de actiune, menite sa asigure respectarea in Romania a principiilor
si normelor internationale din domeniul drepturilor copilului, precum si
desfasurarea corespunzatoare a activitatilor de protectie a copilului aflat in
dificultate si de prevenire a situatiilor ce pun in pericol securitatea si
dezvoltarea copilului.
Art. 2
(1) In exercitarea atributiilor ce ii revin potrivit prevederilor art. 63
alin. (1) lit. a) si e) din Legea administratiei publice locale nr. 69/1991,
republicata, precum si ale art. 3, 4 si 22 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 26/1997, republicata, consiliul judetean adopta strategiile
judetene anuale, pe termen mediu si lung, aprobate de comisie, referitoare la
restructurarea, organizarea si dezvoltarea sistemului judetean de protectie a
copilului aflat in dificultate, inclusiv a serviciilor de sprijin si asistenta
pentru prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea si dezvoltarea
copilului, organizate de autoritatile administratiei publice locale de pe
teritoriul judetului.
(2) Strategiile adoptate de consiliile judetene asigura indeplinirea
obiectivelor generale si a directiilor de actiune prevazute de strategiile nationale
mentionate la art. 1.
Art. 3
(1) In exercitarea atributiilor ce ii revin potrivit art. 77 din Legea nr.
69/1991, republicata, Consiliul General al Municipiului Bucuresti adopta
strategiile anuale, pe termen mediu si lung, referitoare la restructurarea,
organizarea si dezvoltarea sistemului de protectie a copilului aflat in
dificultate, la nivelul municipiului Bucuresti, in vederea asigurarii unei
activitati coordonate, integrate si eficiente in acest domeniu a consiliilor
locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti. Dispozitiile art. 2 alin. (2) se
aplica in mod corespunzator.
(2) In vederea indeplinirii atributiei prevazute la alin. (1), Consiliul
General al Municipiului Bucuresti aproba organizarea si functionarea in cadrul
aparatului propriu a Serviciului de coordonare, monitorizare, sinteza,
strategii pentru problemele copilului aflat in dificultate, la nivelul
municipiului Bucuresti. Serviciul de coordonare, monitorizare, sinteza,
strategii pentru problemele copilului aflat in dificultate este coordonat de
secretarul general al Primariei Municipiului Bucuresti.
(3) Serviciul prevazut la alin. (2) asigura coordonarea activitatilor
consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti in domeniul
protectiei copilului aflat in dificultate, in vederea organizarii si
dezvoltarii unui sistem integrat de protectie a copilului aflat in dificultate,
la nivelul municipiului Bucuresti, si a unei administrari eficiente si
coordonate a resurselor utilizate in acest domeniu. Serviciul prevazut la alin.
(2) organizeaza si sprijina cooperarea consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti in acest domeniu si asigura medierea neintelegerilor
aparute intre consiliile locale ale sectoarelor. Serviciul elaboreaza
proiectele strategiilor prevazute la alin. (1) si propune Consiliului General
al Municipiului Bucuresti adoptarea masurilor necesare pentru implementarea
acestora, precum si pentru imbunatatirea activitatii in acest domeniu la
nivelul municipiului Bucuresti.
(4) Consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti adopta
strategiile anuale, pe termen mediu si lung, aprobate de comisiile pentru
protectia copilului, referitoare la restructurarea, organizarea si dezvoltarea
sistemului de protectie a copilului aflat in dificultate, la nivelul
sectoarelor municipiului Bucuresti. Aceste strategii cuprind directiile de
actiune prevazute de strategiile adoptate de Consiliul General al Municipiului
Bucuresti si asigura realizarea obiectivelor prevazute de acestea.
Art. 4
(1) Autoritatile administratiei publice locale de pe teritoriul judetului
aplica masurile prevazute de strategiile mentionate la art. 2 alin. (1) si
sprijina activitatile serviciului public specializat pentru protectia copilului
din subordinea consiliului judetean. In acest scop acestea indeplinesc
urmatoarele atributii principale:
a) asigura incadrarea cu personal suficient si cu pregatire corespunzatoare
pentru serviciile de specialitate din aparatul propriu cu atributii in domeniul
autoritatii tutelare si al protectiei drepturilor copilului;
b) asigura infiintarea, organizarea, dezvoltarea si functionarea
urmatoarelor servicii publice de specialitate, de sprijin si asistenta pentru
prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea si dezvoltarea copilului:
1. centre maternale;
2. centre de ingrijire de zi;
3. centre de consiliere si sprijin pentru parinti;
4. servicii de monitorizare, asistenta si sprijin al femeii gravide
predispuse sa isi abandoneze copilul;
5. centre de ingrijire si recuperare de zi pentru copilul cu handicap;
6. centre de pregatire si sprijinire a reintegrarii si integrarii copilului
in familie;
7. centre de asistenta si sprijin pentru readaptarea psihologica a
copilului cu probleme psihosociale;
8. servicii de orientare, supraveghere si sprijinire a reintegrarii sociale
a copilului delincvent;
9. servicii de asistenta a copilului pentru exercitarea dreptului sau la
exprimarea libera a opiniei;
c) asigura orice alte servicii care sa conduca la bunastarea copilului,
alaturi de parintii sai;
d) indeplinesc si alte atributii, stabilite prin acte normative, hotarari
ale consiliilor judetene sau ale comisiei.
(2) Serviciile publice de specialitate prevazute la alin. (1) lit. b) se
organizeaza si functioneaza ca institutii publice de interes local cu
personalitate juridica, sub autoritatea consiliului local. Aceste institutii
pot cuprinde unul sau mai multe dintre tipurile de servicii mentionate, in
functie de nevoile, resursele si oportunitatile locale existente.
Art. 5
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari consiliile judetene, respectiv consiliile locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, vor modifica hotararile privind infiintarea, organizarea
si functionarea comisiei pentru protectia copilului, respectiv a serviciului
public specializat pentru protectia copilului, in conformitate cu prevederile
prezentei hotarari.
(2) Strategiile nationale si judetene anuale, referitoare la restructurarea,
organizarea si dezvoltarea sistemului de protectie a copilului aflat in
dificultate, se aproba pana la data de 30 septembrie a anului in curs pentru
anul urmator.
(3) Strategiile nationale si judetene, pe termen mediu si lung, referitoare
la restructurarea, organizarea si dezvoltarea sistemului de protectie a
copilului aflat in dificultate, se aproba in termen de 90 de zile de la data
intrarii in vigoare a prezentei hotarari si pot fi revizuite anual sau ori de
cate ori este necesar.