HOTARARE Nr. 1205 din 27 noiembrie 2001
privind aprobarea Metodologiei de functionare a comisiei pentru protectia
copilului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 774 din 4 decembrie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 6 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 123/2001 privind reorganizarea comisiei
pentru protectia copilului,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Metodologia de functionare a comisiei pentru protectia copilului,
prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga prevederile cap.
I din anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 117/1999 pentru aprobarea
Normelor metodologice si a masurilor tranzitorii de aplicare a prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protectia copilului
aflat in dificultate, precum si a Metodologiei de coordonare a activitatilor de
protectie si de promovare a drepturilor copilului la nivel national, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 105 din 12 martie 1999, si
orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Autoritatea Nationala pentru
Protectia Copilului si Adoptie
Gabriela Coman,
secretar de stat
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
METODOLOGIA
de functionare a comisiei pentru protectia copilului
Art. 1
Comisia pentru protectia copilului, denumita in continuare comisie, este
organ de specialitate al consiliului judetean, respectiv al consiliilor locale
ale sectoarelor municipiului Bucuresti, cu activitate decizionala in domeniul
protectiei si promovarii drepturilor copilului, inclusiv prin adoptie.
Art. 2
(1) Comisia preia atributiile comisiilor de expertiza medicala a copiilor
cu handicap si ale comisiilor de expertiza pentru invatamantul special,
organizate in temeiul prevederilor art. 23 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a
persoanelor cu handicap, respectiv ale art. 43 din Legea invatamantului nr.
84/1995, republicata, care se desfiinteaza.
(2) In exercitarea atributiilor preluate potrivit alin. (1) comisia
elibereaza certificate de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap
care necesita protectie speciala si certificate de expertiza si orientare
scolara, conform modelelor prevazute in anexele nr. 1 si 2.
(3) Comisia elibereaza certificat de expertiza si orientare scolara si
pentru tinerii cu handicap/deficienta care au implinit varsta de 18 ani si care
au depasit cu mai mult de 3 ani varsta corespunzatoare clasei.
Art. 3
In sensul prezentei metodologii, prin deficienta se intelege absenta,
pierderea sau alterarea unei structuri ori functii anatomice, fiziologice sau
psihologice.
Art. 4
(1) Infiintarea si componenta comisiei se aproba prin hotarare a
consiliului judetean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, la propunerea secretarului general al judetului,
respectiv a secretarilor sectoarelor municipiului Bucuresti, potrivit legii.
(2) Modificarea componentei comisiei se aproba potrivit alin. (1).
Art. 5
In vederea exercitarii atributiilor ce ii revin potrivit art. 4 secretarul
general al judetului, respectiv secretarii sectoarelor municipiului Bucuresti,
are urmatoarele obligatii:
a) solicita primariei municipiului resedinta de judet, respectiv primariei
sectorului municipiului Bucuresti, precum si sefilor serviciilor publice
descentralizate ale Ministerului Sanatatii si Familiei, Ministerului Educatiei
si Cercetarii si Ministerului de Interne sa isi desemneze reprezentanti pentru
a fi propusi ca membri ai comisiei, conform art. 3 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 123/2001 privind reorganizarea comisiei pentru protectia
copilului; pot fi membri ai comisiei numai reprezentantii desemnati care sunt
specialisti angajati ai institutiilor respective, cu studii superioare in
domeniul stiintelor socioumane, ale caror integritate morala si experienta
profesionala ofera garantii corespunzatoare pentru indeplinirea atributiilor ce
le revin in cadrul comisiei;
b) solicita prefectului judetului, respectiv al municipiului Bucuresti,
desemnarea unui reprezentant din cadrul aparatului tehnic de specialitate, cu
studii superioare socioumane, care sa activeze in calitate de vicepresedinte al
comisiei;
c) propune consiliului judetean, respectiv consiliilor locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, nominalizarea unei persoane ca membru al
comisiei, dintre reprezentantii organismelor private autorizate de comisie in
conditiile legii, care desfasoara activitati in domeniul protectiei si
promovarii drepturilor copilului; poate fi propus ca membru in comisie numai
reprezentantul organismului privat, care are studii superioare socioumane si
care nu desfasoara activitati in cadrul autoritatilor publice locale sau
centrale; reprezentarea organismelor private autorizate va fi asigurata prin
rotatie pentru o perioada de un an;
d) intocmeste proiectul de hotarare privind infiintarea si componenta
comisiei, pe care il supune aprobarii consiliului judetean, respectiv
consiliului local al sectorului municipiului Bucuresti;
e) verifica si raspunde de indeplinirea de catre membrii comisiei a
conditiilor prevazute la lit. a), b) si c) si propune consiliului judetean,
respectiv consiliului local al sectorului municipiului Bucuresti, modificarea
componentei comisiei in cazul in care aceste conditii nu sunt indeplinite.
Art. 6
In cazul in care s-a decis plasamentul copilului in regim de urgenta,
comisia competenta sa hotarasca mentinerea masurii plasamentului in regim de
urgenta sau, dupa caz, incredintarea copilului este comisia din unitatea sau,
dupa caz, din subdiviziunea administrativ-teritoriala pe al carei teritoriu
functioneaza serviciul public specializat pentru protectia copilului, care a decis
plasamentul in regim de urgenta.
Art. 7
(1) Comisia poate hotari incredintarea sau plasamentul copilului unei
persoane, unei familii, unui serviciu public specializat pentru protectia
copilului sau unui organism privat autorizat, care are domiciliul sau, dupa
caz, sediul pe teritoriul altei unitati ori, dupa caz, al altei subdiviziuni
administrativ-teritoriale decat cea in care functioneaza comisia, daca
interesul major al copilului aflat in dificultate o impune, cu avizul favorabil
al comisiei din unitatea sau, dupa caz, din subdiviziunea
administrativ-teritoriala respectiva.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) comisia competenta sa ia hotararea
prezinta comisiei al carei aviz este cerut toate informatiile pertinente pe
care le detine, referitoare la solutionarea cauzei, precum si motivul care
impune luarea hotararii propuse.
(3) Comisia al carei aviz este cerut este obligata sa comunice celeilalte
comisii hotararea privind eliberarea avizului, in termen de 15 zile de la
primirea solicitarii si a informatiilor prevazute la alin. (2). Respingerea
solicitarii de eliberare a avizului poate fi intemeiata numai pe protejarea
interesului major al copilului.
(4) In cazul nerespectarii termenului prevazut la alin. (3) avizul
favorabil al comisiei este prezumat.
(5) Dispozitiile alin. (1) - (4) sunt aplicabile atat in cazul stabilirii
unei masuri de protectie, cat si in cazul inlocuirii masurii stabilite.
(6) Prevederile alin. (1) - (5) nu sunt aplicabile in cazul incredintarii
copilului in vederea adoptiei.
Art. 8
(1) In exercitarea atributiilor referitoare la reevaluarea periodica si la
inlocuirea masurilor de protectie a copilului aflat in dificultate, ce au fost
stabilite, comisia poate inlocui masura plasamentului cu cea a incredintarii,
daca parintii pun in pericol securitatea, dezvoltarea sau integritatea morala a
copilului prin exercitarea in mod abuziv a drepturilor parintesti sau prin
neglijenta grava in indeplinirea obligatiilor de parinte.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) sunt aplicabile prevederile legale
referitoare la obligatiile comisiei si la efectele hotararii acesteia in cazul
inlocuirii plasamentului in regim de urgenta cu masura incredintarii.
(3) In vederea exercitarii efective a atributiilor prevazute la alin. (1)
comisia este obligata sa analizeze relatia si comportamentul parintilor fata de
copil pe durata plasamentului, mentinerea legaturii firesti dintre acestia,
precum si modul in care parintii isi indeplinesc obligatiile fata de copil. In cazurile
in care parintii manifesta dezinteres vadit fata de copil, nu achita
contributia lunara la intretinerea acestuia sau refuza sa presteze activitatea
neremunerata in folosul colectivitatii, la care au fost obligati, comisia va
hotari asupra inlocuirii masurii plasamentului cu cea a incredintarii, in
conditiile legii.
Art. 9
(1) Lucrarile de secretariat ale comisiei sunt asigurate de un secretariat
care functioneaza in cadrul serviciului public specializat pentru protectia
copilului din unitatea sau, dupa caz, din subdiviziunea
administrativ-teritoriala respectiva.
(2) Secretariatul comisiei este condus de secretarul acesteia, numit prin
dispozitie a directorului general al serviciului public specializat pentru
protectia copilului.
(3) Secretarul comisiei primeste o indemnizatie de 75% din cea a unui
membru al comisiei.
Art. 10
(1) Convocarea persoanelor la comisie pentru solutionarea cauzelor privind
copiii se face de catre secretarul comisiei.
(2) Convocarea se face in scris si se comunica persoanei interesate fie
prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire, transmisa cu cel putin 15
zile inainte de data sedintei, fie prin curier, cu cel putin 5 zile inainte de
data sedintei, insotita de procesul-verbal de indeplinire a procedurii de
convocare.
(3) In cazul in care procedura de convocare prevazuta la alin. (2) nu poate
fi indeplinita, convocarea se poate face prin afisare la sediul comisiei,
precum si la sediul primariei unitatii administrativ-teritoriale pe al carei
teritoriu se afla ultimul domiciliu cunoscut al persoanei interesate, cu cel
putin 3 zile inainte de data sedintei. In acest caz secretarul comisiei
intocmeste procesul-verbal de indeplinire a procedurii de convocare prin
afisare, care va fi semnat si de reprezentantul primariei la care se afiseaza
convocarea.
(4) Convocarile persoanelor la comisie pentru solutionarea cauzelor,
confirmarile de primire a scrisorilor recomandate, precum si procesele-verbale
de indeplinire a procedurii de convocare se inregistreaza intr-un registru
special de evidenta a convocarilor de catre secretarul comisiei.
(5) Viciul procedural privind neindeplinirea procedurii de convocare se
acopera in cazul prezentarii persoanei interesate in fata comisiei la data
tinerii sedintei. In acest caz prezentarea persoanei interesate se consemneaza
in procesul-verbal al sedintei si se inregistreaza de catre secretarul comisiei
in registrul special de evidenta a convocarilor, cu mentiunea "prezentat
in fata comisiei".
Art. 11
Sedintele comisiei au loc in spatii special amenajate care sa asigure
confidentialitatea datelor si a informatiilor referitoare la copil, care sunt
prezentate comisiei, precum si a dezbaterilor membrilor comisiei.
Art. 12
(1) Sedintele comisiei sunt conduse de presedintele acesteia, iar in
absenta sa, de unul dintre vicepresedinti. La sedinte participa in mod
obligatoriu secretarul comisiei, fara drept de vot. Pot participa la sedintele
comisiei si alte persoane invitate de presedinte, de vicepresedinti sau de unul
dintre membrii comisiei, cu acordul acesteia.
(2) In timpul sedintei comisiei solutionarea cauzei privind copilul
cuprinde urmatoarele etape:
1. prezentarea de catre secretarul comisiei a datelor de identitate ale
copilului si ale persoanelor chemate in fata comisiei pentru solutionarea
cauzei, precum si a situatiei privind convocarile acestora, pe baza
documentelor prevazute la art. 10 alin. (4) si a registrului special de
evidenta a convocarilor;
2. prezentarea raportului asupra copilului, a propunerii motivate
referitoare la stabilirea unei masuri de protectie a copilului, precum si a
pozitiei copilului fata de masura propusa; prezentarea acestor date si
informatii se face de specialistul sau, dupa caz, de specialistii serviciului
public specializat pentru protectia copilului, care au instrumentat cauza, care
vor furniza comisiei orice informatii suplimentare solicitate de membrii
acesteia; este interzisa prezentarea acestor date si informatii in prezenta
altor persoane in afara de membrii comisiei, de secretarul acesteia si de
specialistii serviciului public specializat pentru protectia copilului;
3. in cazul copilului care necesita incadrare intr-o categorie de persoane
cu handicap si, dupa caz, orientare scolara, se procedeaza la prezentarea
raportului de evaluare complexa, a planului de servicii personalizat si a
propunerii privind incadrarea copilului intr-o categorie de persoane cu
handicap, orientarea scolara a acestuia si, dupa caz, stabilirea unei masuri de
protectie; prezentarea acestor date si informatii se face cu respectarea
confidentialitatii prevazute mai sus, de catre specialistii serviciului de
evaluare complexa a copilului;
4. audierea persoanelor chemate in fata comisiei pentru solutionarea
cauzei; acestea vor fi audiate de comisie separat, in urmatoarea ordine:
copilul care a implinit varsta de 10 ani, parintii/reprezentantul legal,
persoana, familia sau reprezentantul organismului privat autorizat care doreste
sa ii fie incredintat sau dat in plasament copilul, celelalte persoane chemate
in fata comisiei pentru a da relatii necesare solutionarii cauzei; dupa
audierea separata a acestor persoane comisia poate proceda la o noua audiere
comuna a doua sau mai multe dintre acestea; copilului care a implinit varsta de
10 ani i se comunica de catre presedintele comisiei masura propusa pentru
protectia sa, consecintele pe care stabilirea acestei masuri le va avea si i se
asigura dreptul de a-si exprima in mod liber opinia cu privire la masura de
protectie propusa;
5. in cazul copilului care necesita incadrare intr-o categorie de persoane
cu handicap si, dupa caz, orientare scolara, prezenta si audierea copilului au
loc numai la solicitarea expresa a comisiei;
6. dezbaterile membrilor comisiei cu privire la solutionarea cauzei; in
cadrul dezbaterilor membrii comisiei pot face noi propuneri pentru solutionarea
cauzei;
7. supunerea la vot de catre presedinte a propunerilor privind solutionarea
cauzei si adoptarea hotararii comisiei; membrii comisiei care se abtin sau care
voteaza impotriva au obligatia sa isi motiveze votul exprimat.
Art. 13
(1) Audierile si dezbaterile care au loc in sedintele comisiei, hotararile
adoptate de aceasta, precum si modul in care au fost adoptate se consemneaza de
secretarul comisiei in procesul-verbal al sedintei, care se semneaza de
presedinte, vicepresedinti, precum si de membrii prezenti si se contrasemneaza
de secretarul comisiei.
(2) Procesele-verbale ale sedintelor comisiei se consemneaza in registrul
special de procese-verbale, ale carui pagini sunt numerotate si poarta stampila
comisiei, precum si semnatura secretarului comisiei.
Art. 14
(1) Hotararile comisiei se iau cu majoritatea voturilor membrilor ei.
Acestea se redacteaza de catre secretarul comisiei, potrivit procesului-verbal
al sedintei in care au fost adoptate, in termen de 3 zile de la data tinerii
sedintei. Hotararea comisiei va cuprinde in mod obligatoriu codul numeric
personal al persoanelor care au luat in incredintare sau in plasament copilul,
seria si numarul livretului de familie al acestora, in care sunt inregistrate
datele de identificare ale copilului, precum si codul numeric personal al
copilului.
(2) Certificatul de incadrare a copilului intr-o categorie de persoane cu
handicap si certificatul de expertiza si orientare scolara constituie anexe la
hotararea comisiei si fac parte integranta din aceasta; eliberarea acestor
certificate este scutita de taxa de timbru.
(3) Hotararile redactate potrivit alin. (1) se semneaza de presedintele
comisiei sau de unul dintre vicepresedinti, se contrasemneaza de secretarul
comisiei si se inregistreaza intr-un registru special de evidenta a
hotararilor; hotararile privind incadrarea intr-o categorie de persoane cu
handicap si/sau orientarea scolara se inregistreaza intr-un registru separat de
evidenta.
(4) Hotararile comisiei se comunica persoanelor interesate, in termen de 5
zile de la data tinerii sedintei. Dispozitiile art. 10 se aplica in mod
corespunzator.
(5) Actele emise de comisie care nu necesita adoptarea unei hotarari se
semneaza de presedintele acesteia sau de unul dintre vicepresedinti si se
inregistreaza in registrul general de intrari-iesiri al comisiei.
Art. 15
Hotararile comisiei cu privire la solutionarea cererilor referitoare la
incadrarea intr-o categorie de persoane cu handicap si la orientarea scolara
pot fi atacate in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu
modificarile ulterioare.
Art. 16
(1) Comisia coordoneaza activitatile in domeniul autoritatii tutelare si al
protectiei drepturilor copilului, inclusiv pentru prevenirea situatiilor ce pun
in pericol securitatea si dezvoltarea copilului, desfasurate de primarii din
unitatile administrativ-teritoriale de pe teritoriul judetului in care
functioneaza.
(2) In exercitarea atributiilor care ii revin potrivit alin. (1) comisia
aproba strategiile judetene anuale, pe termen mediu si lung, de restructurare,
organizare si dezvoltare a serviciilor de sprijin si asistenta pentru prevenirea
situatiilor ce pun in pericol securitatea si dezvoltarea copilului, organizate
de autoritatile administratiei publice locale de pe teritoriul judetului.
Strategiile aprobate de comisie si adoptate de consiliul judetean sunt
obligatorii pentru consiliile locale. Primarii asigura masurile necesare si
raspund de implementarea acestor strategii.
(3) Comisia poate solicita primarilor luarea anumitor masuri in domeniul
autoritatii tutelare si al protectiei drepturilor copilului, potrivit
competentelor ce le revin.
(4) Primarii asigura sprijinul necesar pentru desfasurarea activitatii de
protectie a copilului, potrivit hotararilor comisiei, prin intermediul
serviciilor de specialitate din aparatul propriu sau, dupa caz, din subordinea
consiliului local, care desfasoara activitati in domeniul autoritatii tutelare
si al protectiei drepturilor copilului. Prin grija primarului se completeaza
livretul de familie cu datele stabilite prin hotararea comisiei, referitoare la
copilul pentru care s-a dispus masura de incredintare sau plasament.
Art. 17
(1) Comisia aproba strategiile judetene anuale, pe termen mediu si lung, de
restructurare, organizare si dezvoltare a sistemului judetean de protectie a
copilului, inclusiv a serviciilor de sprijin si asistenta pentru prevenirea
situatiilor ce pun in pericol securitatea si dezvoltarea copilului, si le
supune adoptarii consiliului judetean.
(2) Comisia prezinta consiliului judetean, trimestrial sau la cererea
acestuia, rapoarte generale privind activitatea de protectie a copilului,
stadiul implementarii strategiilor prevazute la alin. (1) si propuneri de
masuri pentru imbunatatirea acestor activitati. Presedintele, vicepresedintii
si membrii comisiei asigura masurile necesare si raspund de indeplinirea acestei
obligatii, potrivit atributiilor serviciilor publice sau organismelor private
pe care le reprezinta.
(3) Prevederile alin. (1) si (2) se aplica in mod corespunzator si
comisiilor care functioneaza in subordinea consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti.
Art. 18
(1) Presedintele, vicepresedintii si membrii comisiei raspund in fata
consiliului judetean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, pentru neindeplinirea obligatiilor care le revin potrivit
legii, precum si pentru adoptarea unor hotarari cu nerespectarea dispozitiilor
legale.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1) Autoritatea Nationala pentru
Protectia Copilului si Adoptie sau Ministerul Administratiei Publice poate
propune aplicarea urmatoarelor masuri si sanctiuni:
a) retinerea partiala sau neacordarea indemnizatiei de sedinta pe o
perioada de pana la 6 luni;
b) solicitarea sanctionarii disciplinare a celui vinovat de catre
conducerea institutiei al carei reprezentant este, in conditiile legii;
c) revocarea calitatii de membru al comisiei;
d) suportarea sumelor reprezentand drepturile incasate necuvenit de catre
beneficiari in situatia incadrarii acestora intr-o categorie de persoane cu
handicap/deficienta.
(3) Masurile prevazute la alin. (2) lit. a) si b) se aplica prin dispozitie
a presedintelui consiliului judetean, respectiv a primarului sectorului
municipiului Bucuresti, sau, dupa caz, a conducatorului institutiei al carei
reprezentant este persoana in cauza. Masura prevazuta la alin. (2) lit. c) se
aplica prin hotarare a consiliului judetean, respectiv a consiliului local al
sectorului municipiului Bucuresti.
Art. 19
In cazul eliberarii de certificate de incadrare intr-o categorie de
persoane cu handicap care necesita protectie speciala, fara respectarea
criteriilor prevazute la art. 22 alin. (1), membrii comisiei vor fi obligati,
in conditiile legii, la suportarea sumelor reprezentand drepturile incasate
necuvenit de catre beneficiari.
Art. 20
In vederea exercitarii in mod corespunzator a atributiilor ce revin
comisiei ca urmare a reorganizarii, in structura serviciului public specializat
pentru protectia copilului se organizeaza serviciul de evaluare complexa a
copilului, care exercita urmatoarele atributii:
a) identifica, evalueaza si monitorizeaza copiii/tinerii cu
handicap/deficienta si dificultati de invatare si adaptare socioscolara;
b) verifica indeplinirea conditiilor privind incadrarea copilului intr-o
categorie de persoane cu handicap care necesita protectie speciala si, dupa
caz, orientare scolara;
c) efectueaza anchete sociale la domiciliul copilului;
d) intocmeste rapoarte de evaluare complexa si planul de servicii
personalizat, prevazut in anexa nr. 3, si propune comisiei incadrarea copilului
intr-o categorie de persoane cu handicap, orientarea scolara si, dupa caz,
stabilirea unei masuri de protectie; propunerile de incadrare intr-un grad de
handicap, precum si cele care se refera la orientarea scolara se fac pe baza
certificatelor medicale eliberate de medicii specialisti, a criteriilor
medicale si a instrumentelor de evaluare prevazute la art. 22;
e) urmareste realizarea planului de servicii personalizat aprobat de
comisie;
f) efectueaza reevaluarea anuala a copiilor care necesita incadrarea intr-o
categorie de persoane cu handicap, la cererea parintelui sau a reprezentantului
legal, formulata cu cel putin 30 de zile inainte de expirarea termenului de
valabilitate a certificatului; cererea de reevaluare poate fi formulata si
inainte de expirarea acestui termen daca s-au schimbat conditiile pentru care
s-a eliberat certificatul de incadrare intr-o categorie de persoane cu
handicap;
g) efectueaza reevaluarea anuala a copiilor cu deficienta, la cererea parintelui
sau a reprezentantului legal; cererea va fi formulata cu cel putin 30 de zile
inainte de expirarea termenului de valabilitate a certificatului sau in
situatia in care se constata schimbarea conditiilor pentru care s-a eliberat
certificatul de expertiza si orientare scolara.
Art. 21
(1) Serviciul de evaluare complexa a copilului cuprinde in mod obligatoriu
cel putin cate un specialist din urmatoarele categorii profesionale: medic
pediatru, neuropsihiatru, psiholog, psihopedagog, asistent social.
(2) In vederea inscrierii la concurs pentru ocuparea acestor posturi
candidatii trebuie sa aiba studii superioare de lunga durata si vechime in
specialitate de cel putin 3 ani.
(3) In cazul imposibilitatii ocuparii acestor posturi prin concurs consiliul
judetean, respectiv consiliul local al sectorului municipiului Bucuresti, prin
serviciul public specializat pentru protectia copilului, va solicita angajarea
acestor specialisti prin detasare.
Art. 22
(1) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari Ministerul Sanatatii si Familiei impreuna cu Secretariatul de Stat
pentru Persoanele cu Handicap vor elabora si vor supune Guvernului spre
adoptare criteriile medicale de incadrare a copilului intr-o categorie de persoane
cu handicap.
(2) In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari Ministerul Educatiei si Cercetarii va elabora si va supune Guvernului
spre adoptare instrumentele de evaluare in vederea orientarii scolare a
copilului.
(3) Pana la data intrarii in vigoare a criteriilor si instrumentelor
mentionate la alin. (1) si (2) serviciul de evaluare complexa a copilului si
comisia vor utiliza:
a) criteriile medicale prevazute in anexa nr. 1 la Ordinul ministrului
sanatatii si al secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru
Persoanele cu Handicap nr. 39/11/2000 privind infiintarea comisiilor de
expertiza medicala a copiilor cu handicap si aprobarea criteriilor medicale de
incadrare a copiilor cu varsta intre 0 - 18 ani in categoria de handicap;
b) instrumentele de evaluare aplicate de Ministerul Educatiei si Cercetarii
la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 23
(1) Urmarirea evolutiei scolare a copilului cu handicap/deficienta in
vederea reevaluarii si orientarii lui scolare se realizeaza de catre comisiile
interne de evaluare continua din cadrul unitatilor de invatamant special,
integrat si/sau inclusiv, care se infiinteaza si se organizeaza prin ordin al
ministrului educatiei si cercetarii.
(2) Comisiile prevazute la alin. (1) au obligatia sa sesizeze comisia cu
cel putin 30 de zile inainte de expirarea termenului de valabilitate a
certificatului de expertiza si orientare scolara sau in situatia in care se
constata schimbarea conditiilor pentru care s-a eliberat certificatul.
Art. 24
In termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari
serviciul public specializat pentru protectia copilului va propune consiliului
judetean, respectiv consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti,
modificarea structurii organizatorice proprii, conform prevederilor prezentei
metodologii.
Art. 25
(1) Consiliul judetean, respectiv consiliile locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, va asigura organizarea de cursuri de formare initiala
si continua pentru presedintele, vicepresedintii si membrii comisiei.
(2) Cursurile de formare initiala se vor desfasura in primul an de la
reorganizarea comisiei, iar cursurile de formare continua din 2 in 2 ani.
(3) Programa cursurilor de formare initiala si continua va fi elaborata de
Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie in colaborare cu
institutiile si cu reprezentantii societatii civile care sunt abilitati in
acest sens.
Art. 26
Se prelungeste de drept pentru o perioada de 30 de zile valabilitatea
certificatelor de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap, eliberate
de fostele comisii de expertiza medicala, al caror termen de valabilitate a
expirat ulterior intrarii in vigoare a prevederilor Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 123/2001.
Art. 27
Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta metodologie.
ANEXA 1
la metodologie
Consiliul Judetean .......................
Comisia pentru protectia copilului .......
Nr. ........../.............
CERTIFICAT
de expertiza si orientare scolara
- model -
Copilul/elevul ............................, nascut la data de
............, fiul lui ....................... si al
.........................., domiciliat in .................................
I. Rezultatul expertizei (concluziile evaluarii complexe)
1. Prezinta/Nu prezinta cerinte educative speciale (CES)
Daca prezinta, se precizeaza:
a) Tipul de deficienta/handicap .......................................
b) Gradul/nivelul de deficienta .......................................
c) Recomandari curiculare (cu privire la planuri de invatamant, programe
analitice, manuale, metodologii didactice) ................................
d) Recomandari privind reabilitarea/recuperarea .......................
e) Recomandari privind satisfacerea cerintelor educative speciale (CES)
...........................................................................
2. Nu exista suficiente date pentru determinarea CES. Se recomanda:
amanarea, completarea, precizarea etc. ....................................
II. Orientare scolara
Copilul/elevul ............................ este orientat/reorientat
pentru:
- unitate de invatamant special .......................................
- grupa/clasa speciala in unitate obisnuita de invatamant .............
- scoala (gradinita) obisnuita (integrare, mentinere,
reintegrare/reorientare), cu sau fara structuri/servicii de sprijin (se
precizeaza care, daca se recomanda) .......................................
- meseria/meseriile (la scoala profesionala) ..........................
- scolarizare in regim de internat (saptamanal sau trimestrial) de zi, in
regim extern ..............................................................
- alte situatii .......................................................
Prezentul certificat este valabil timp de 12 luni de la data eliberarii.
Prezentul certificat s-a intocmit in .............. exemplare.
Presedinte, Membri, Secretar,
..................... .................... .....................
....................
Acordul parintelui/reprezentantului legal
pentru hotararea de orientare scolara
....................................
ANEXA 2
la metodologie
Consiliul Judetean .......................
Comisia pentru protectia copilului .......
Nr. ........../.............
CERTIFICAT
de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap care necesita protectie
speciala
- model -
Copilul ............................, fiul/fiica lui ....................
si al/a ..................., nascut la data de .................................
in localitatea ......................, judetul ........................,
domiciliat in .........................., str. ..................... nr.
......., bl. ...., sc. ...., et. ...., ap. ....., judetul/sectorul
......................., posesor al buletinului/cartii de identitate seria
........ nr. ............, cod numeric personal ................., se
incadreaza in gradul de handicap ..............., cu diagnosticul
..............................., conform certificatelor medicale nr./data
....................., eliberate de ................................. .
Prezentul certificat este valabil timp de 12 luni de la data eliberarii.
Prezentul certificat s-a intocmit in ............... exemplare.
Presedinte, Membri, Secretar,
..................... .................... .....................
....................
ANEXA 3
la metodologie
Consiliul Judetean .....................................
Comisia pentru protectia copilului .....................
Hotararea Comisiei pentru protectia copilului nr. ......
Certificatul de incadrare intr-o categorie de persoane
cu handicap nr. ........................................
Certificatul de expertiza si orientare scolara nr. .....
PLANUL DE SERVICII PERSONALIZAT
Numele si prenumele copilului ..........................
Data realizarii planului de servicii personalizat ......
Dosar ..................................................
Responsabil de caz .....................................
Membrii echipei ........................................
______________________________________________________________________________
| Tipuri |Institutia | Competente |Dificultati| Prioritati
|Obiective|
| de servicii |recomandata| | | |
generale|
|_______________|___________|______________|___________|_____________|_________|
| | |Ce poate face/|Ce nu poate|Ce trebuie sa|
|
| | | ce ii place | face |achizitioneze|
|
| | | sa faca | | mai intai |
|
|_______________|___________|______________|___________|_____________|_________|
|1. Educational/| | | | |
|
|de cunoastere | | | | |
|
|si invatare | | | | |
|
|_______________|___________|______________|___________|_____________|_________|
|2. Social | | | | |
|
|_______________|___________|______________|___________|_____________|_________|
|3. Medical | | | | |
|
|_______________|___________|______________|___________|_____________|_________|
|4. De | | | | |
|
|consiliere/ | | | | |
|
|psihoterapeutic| | | | |
|
|_______________|___________|______________|___________|_____________|_________|
|5. Alte tipuri | | | | |
|
|de servicii | | | | |
|
|de recuperare/ | | | | |
|
|reabilitare | | | | |
|
|_______________|___________|______________|___________|_____________|_________|