ORDONANTA DE URGENTA Nr. 26 din 9 iunie 1997 * Republicata
privind protectia copilului aflat in dificultate
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 276 din 24 iulie 1998
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 108 din 2 iunie 1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 205 din 2 iunie 1998,
dandu-se textelor o noua numerotare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) In sensul prezentei ordonante de urgenta, copilul se afla in
dificultate, daca dezvoltarea sau integritatea sa fizica sau morala este
periclitata.
(2) Prin copil se intelege persoana care nu a implinit varsta de 18 ani si
nu are capacitate deplina de exercitiu.
Art. 2
Copilul aflat in dificultate se bucura de protectie si de asistenta in
realizarea deplina si in exercitarea corespunzatoare a drepturilor sale, in
conditiile prezentei ordonante de urgenta.
Art. 3
(1) Responsabilitatea de a asigura copilului aflat in dificultate protectie
si asistenta in realizarea si in exercitarea drepturilor sale revine, in primul
rand, colectivitatii locale din care acesta face parte.
(2) Orice copil care, temporar sau definitiv, este lipsit de mediul sau
familial sau care, in propriul sau interes superior, nu poate fi lasat in acest
mediu, are dreptul la protectie si la un ajutor special din partea
colectivitatii locale.
(3) Statul garanteaza protejarea copilului impotriva oricaror forme de
violenta, inclusiv sexuala, vatamare ori abuz fizic sau mintal, de abandon sau
neglijenta, de rele tratamente sau de exploatare, in timpul cat se afla in
ingrijirea parintilor ori a unuia dintre ei, a reprezentantului sau legal sau a
oricarei alte persoane.
(4) Statul sprijina colectivitatea locala din care face parte copilul, in
indeplinirea obligatiilor ce ii revin pentru protectia copilului aflat in
dificultate.
Art. 4
(1) Consiliul judetean si, respectiv, consiliile locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti stabilesc masuri de protectie a copilului aflat in
dificultate si asigura aplicarea corespunzatoare a acestora.
(2) In vederea exercitarii atributiilor prevazute la alin. (1), in
subordinea consiliului judetean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, se organizeaza si functioneaza comisia pentru protectia
copilului, denumita in continuare comisie, si serviciul public specializat
pentru protectia copilului, denumit in continuare serviciu public specializat.
Art. 5
(1) Comisia este organ de specialitate al consiliului judetean, respectiv
al consiliului local al sectorului municipiului Bucuresti, si indeplineste
atributiile prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, referitoare la
stabilirea masurilor de protectie a copilului aflat in dificultate si la
relatiile cu serviciul public specializat.
(2) Comisia coordoneaza activitatea autoritatilor administratiei publice
locale din unitatile administrativ-teritoriale de pe teritoriul judetului, in
domeniul autoritatii tutelare si al protectiei drepturilor copilului.
Art. 6
(1) Serviciul public specializat se infiinteaza prin hotarare a consiliului
judetean, respectiv a consiliului local al sectorului municipiului Bucuresti,
si functioneaza ca institutie publica de interes judetean, respectiv local, cu
personalitate juridica.
(2) Serviciul public specializat propune comisiei masurile de protectie a
copilului aflat in dificultate si asigura aplicarea acestora.
(3) Serviciile de specialitate din subordinea consiliilor locale, care
desfasoara activitati in domeniul autoritatii tutelare si al protectiei
drepturilor copilului, vor sprijini serviciul public judetean specializat in
indeplinirea atributiilor ce ii revin.
(4) Activitatea serviciului public specializat este coordonata de
secretarul consiliului judetean, respectiv de secretarul primariei sectorului
municipiului Bucuresti.
CAP. 2
Masuri privind protectia copilului aflat in dificultate
Art. 7
(1) In vederea respectarii interesului superior al copilului aflat in
dificultate, comisia poate stabili urmatoarele masuri:
a) incredintarea copilului unei familii, unei persoane sau unui organism
privat autorizat;
b) incredintarea copilului in vederea adoptiei;
c) incredintarea provizorie a copilului catre serviciul public specializat;
d) plasamentul copilului la o familie sau la o persoana;
e) plasamentul copilului la serviciul public specializat sau la un organism
privat autorizat;
f) plasamentul copilului in regim de urgenta;
g) plasamentul copilului intr-o familie asistata.
(2) In alegerea uneia dintre aceste masuri trebuie sa se tina seama, in mod
corespunzator, de necesitatea unei continuitati rationale in educarea
copilului, precum si de originea sa etnica, religioasa, culturala sau
lingvistica.
(3) Se va asigura copilului capabil de discernamant dreptul de a exprima
liber opinia sa asupra masurilor de protectie prevazute la alin. (1).
Art. 8
(1) In cazul in care parintii copilului sunt decedati, necunoscuti, pusi
sub interdictie, declarati judecatoreste morti ori disparuti sau decazuti din
drepturile parintesti, si nu a fost instituita tutela, in cazul in care copilul
a fost declarat abandonat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva, precum
si in cazul in care instanta judecatoreasca nu a hotarat incredintarea
copilului unei familii sau unei persoane, in conditiile legii, drepturile
parintesti asupra copilului se exercita de catre consiliul judetean, respectiv
de consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, prin comisie.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) comisia poate hotari incredintarea
copilului unei familii sau unei persoane care consimte la aceasta si care
prezinta conditiile materiale si garantiile morale necesare dezvoltarii
armonioase a copilului.
(3) Serviciul public specializat este obligat sa evalueze, cu prioritate,
posibilitatea incredintarii copilului rudelor sale pana la gradul al patrulea
inclusiv, prezentand comisiei rapoarte si propuneri in acest sens.
Art. 9
(1) Daca nu exista familii sau persoane corespunzatoare carora sa le fie
incredintat copilul, comisia poate hotari incredintarea acestuia serviciului
public specializat sau unui organism privat autorizat in conditiile legii.
(2) In acest caz, masura incredintarii dureaza pana in momentul in care
copilul poate fi incredintat unei familii sau unei persoane corespunzatoare ori
pana la incredintarea acestuia in vederea adoptiei.
Art. 10
(1) Persoanele fizice sau juridice carora le-a fost incredintat copilul au
fata de acesta numai drepturile si obligatiile ce revin parintilor cu privire
la persoana acestuia.
(2) Pe durata incredintarii, domiciliul copilului este la persoanele carora
le-a fost incredintat.
(3) Educatia scolara a copilului nu poate fi schimbata decat in interesul
acestuia, avandu-se in vedere prevederile art. 7 alin. (2) si (3), cu aprobarea
comisiei. Credinta religioasa in care a fost educat copilul nu se poate schimba
decat in cazuri exceptionale, cu aprobarea speciala a comisiei.
(4) Exercitarea dreptului de a incheia acte juridice in numele copilului
incredintat ori incuviintarea incheierii acestor acte se face de catre comisie,
in conditiile legii.
(5) Dreptul de a administra bunurile copilului se exercita de comisie, care
il poate delega serviciului public specializat sau persoanei ori organismului
privat autorizat, caruia copilul i-a fost incredintat. In acest scop, in termen
de 15 zile de la data incredintarii, se procedeaza la inventarierea bunurilor
copilului. Serviciul public specializat, cu aprobarea comisiei, va putea
instraina bunurile copilului numai daca actul raspunde unor nevoi sau prezinta
un folos neindoielnic pentru copil. Sumele de bani rezultate in urma vanzarii
bunurilor copilului, precum si veniturile aduse de acestea vor fi depuse in
cont personal, pe numele copilului, prin grija serviciului public specializat,
si nu vor putea fi ridicate decat cu acordul comisiei.
(6) Comisia va analiza, cel putin o data pe an, rapoartele
financiar-contabile privind modul de administrare a bunurilor copilului. La
incetarea masurii de incredintare, comisia va analiza raportul general privind
administrarea bunurilor copilului, pe baza caruia va hotari descarcarea de
gestiune.
Art. 11
Parintii pot sa pastreze legaturi personale cu copilul, in conditiile
stabilite de comisie, daca este respectat interesul superior al copilului.
Serviciul public specializat sau, dupa caz, organismul privat autorizat va crea
conditiile necesare pentru aceasta, potrivit legii.
Art. 12
(1) Comisia poate hotari plasamentul copilului la o familie sau la o
persoana care consimte la aceasta si care prezinta conditiile materiale si
garantiile morale necesare dezvoltarii armonioase a acestuia, daca securitatea,
dezvoltarea sau integritatea morala a copilului este periclitata in familie din
motive independente de vointa parintilor, la cererea acestora, a unuia dintre
ei sau a unei rude a copilului, pana la gradul al patrulea inclusiv.
Dispozitiile art. 8 alin. (3) sunt aplicabile.
(2) Daca nu exista persoane sau familii corespunzatoare la care copilul sa
poata fi dat in plasament, comisia poate hotari plasamentul acestuia la
serviciul public specializat pentru protectia copilului sau la un organism
privat autorizat.
Art. 13
Dezvoltarea armonioasa a copilului incredintat in conditiile art. 9 sau dat
in plasament in conditiile art. 12 alin. (2) se asigura in centrele de
plasament care functioneaza in cadrul serviciului public specializat sau al
organismului privat autorizat caruia copilul i-a fost incredintat sau dat in
plasament.
Art. 14
(1) Parintii copilului isi mentin drepturile si obligatiile fata de acesta,
pe toata durata plasamentului, cu exceptia acelora care sunt incompatibile cu
aplicarea acestei masuri.
(2) Persoanele fizice sau juridice care au primit in plasament un copil
sunt obligate sa ii asigure acestuia ingrijirile si conditiile necesare
dezvoltarii sale armonioase. Acordul parintilor pentru efectuarea actelor
obisnuite, necesare indeplinirii acestei obligatii sau inlaturarii oricarei
situatii urgente care ar pune in pericol securitatea, dezvoltarea sau
integritatea morala a copilului, este prezumat. Pe durata plasamentului,
domiciliul copilului este la persoana la care acesta a fost dat in plasament.
(3) Parintii au dreptul sa mentina un contact permanent si nemijlocit cu
copilul, pe toata durata plasamentului. Ei au dreptul sa viziteze copilul, in
conditiile legii, precum si dreptul sa corespondeze cu acesta. Parintii pot sa
viziteze copilul la domiciliul/sediul persoanei sau al familiei la care acesta
a fost dat in plasament, numai cu acordul acestora si in prezenta
reprezentantilor serviciului public specializat. In lipsa acestui acord, sunt
aplicabile dispozitiile art. 17 alin. (2) lit. e).
Art. 15
(1) In situatii exceptionale, daca parintii sau unul dintre acestia pun in
pericol securitatea, dezvoltarea sau integritatea morala a copilului prin
exercitarea in mod abuziv a drepturilor parintesti sau prin neglijenta grava in
indeplinirea obligatiilor de parinte, serviciul public specializat poate decide
plasamentul copilului in regim de urgenta intr-un centru de primire care este
organizat si functioneaza in subordinea sa sau a unui organism privat autorizat
ori la o persoana sau la o familie, atestata in acest scop. Dispozitiile art.
14 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
(2) Plasamentul copilului in regim de urgenta se poate face, in conditiile
prevazute la alin. (1), si in cazul in care copilul este gasit lipsit de
supraveghere sau este parasit de parinti.
(3) Cei care constata existenta unor situatii care sa impuna plasamentul
copilului in regim de urgenta sunt obligati sa sesizeze de indata serviciul
public specializat in a carui raza teritoriala se afla copilul, pentru
stabilirea acestei masuri. Organele de Politie sunt obligate sa acorde
sprijinul necesar aplicarii acestei masuri.
(4) In cazul plasamentului copilului in regim de urgenta, serviciul public
specializat care a luat aceasta masura va sesiza comisia in vederea
incredintarii acestuia, in conditiile legii, sau mentinerii masurii
plasamentului pana la identificarea parintilor copilului. Comisia se pronunta
in cel mult 15 zile de la plasamentul copilului in regim de urgenta. O data cu
hotararea de incredintare, comisia va sesiza instanta judecatoreasca
competenta, pentru decaderea parintilor sau, dupa caz, a unuia dintre acestia
din drepturile parintesti.
(5) Pe durata plasamentului in regim de urgenta si a incredintarii
copilului in conditiile prezentului articol se suspenda exercitiul drepturilor
pe care le au parintii fata de copil.
Art. 16
Incredintarea copilului in vederea adoptiei se hotaraste de catre comisie,
in conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997*) cu
privire la regimul juridic al adoptiei.
--------------
*) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 a fost aprobata si
modificata prin Legea nr. 87/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 168 din 29 aprilie 1998.
Art. 17
(1) Serviciul public specializat sau organismul privat autorizat, care a
primit in incredintare sau in plasament un copil, va asigura acestuia mediul
familial corespunzator.
(2) Pentru asigurarea mediului familial corespunzator, serviciul public
specializat este obligat:
a) sa identifice familii sau persoane carora sa le poata fi incredintat sau
dat in plasament copilul, cu prioritate printre rudele acestuia pana la gradul
al patrulea inclusiv;
b) sa determine opinia copilului capabil de discernamant cu privire la
familia sau la persoana propusa pentru a-l primi in incredintare sau in
plasament si sa o aduca la cunostinta comisiei;
c) sa asigure asistenta si sprijin acelei familii sau persoane atat
inainte, cat si dupa incredintarea sau plasamentul copilului;
d) sa ofere asistenta si sprijin parintilor copilului, pentru a pregati
revenirea acestuia in mediul sau familial;
e) sa asigure spatii special amenajate in cadrul sau in afara centrelor de
plasament si mijloacele necesare pentru contactul personal si nemijlocit al
copilului cu parintii sai, daca este cazul, potrivit regulamentelor;
f) sa supravegheze familiile si persoanele carora le-a fost incredintat sau
dat in plasament un copil, pe toata durata acestei masuri, precum si pe
parintii copilului, dupa revenirea acestuia in mediul sau familial;
g) sa prezinte rapoarte si propuneri comisiei cu privire la aspectele
sus-mentionate, trimestrial sau la cererea acesteia;
Art. 18
(1) Comisia are urmatoarele atributii:
a) sa verifice si sa reevalueze, cel putin o data la 3 luni, imprejurarile
legate de incredintarea sau plasamentul copilului, pe baza rapoartelor si
propunerilor prezentate de serviciul public specializat sau, dupa caz, de
organismul privat autorizat;
b) sa revoce sau sa inlocuiasca masura stabilita, in conditiile legii, daca
imprejurarile care au determinat stabilirea acesteia s-au modificat;
c) sa incredinteze sau sa dea in plasament copilul altei familii sau
persoane, unui serviciu public specializat sau unui organism privat autorizat,
daca interesul superior al copilului o impune;
d) sa sesizeze instanta competenta, daca imprejurarile care au determinat
decaderea parintilor copilului din drepturile parintesti au incetat sa existe;
e) sa supuna pe parintii copilului unei perioade de proba de minimum 3
luni, in cazul revenirii acestuia in mediul sau familial, perioada in care
acestia sa fie supravegheati de catre serviciul public specializat, cu privire
la exercitarea drepturilor si indeplinirea obligatiilor pe care le au fata de
copil; in acest scop, sa ceara bilunar serviciului public specializat
prezentarea de rapoarte.
(2) In vederea indeplinirii corespunzatoare a atributiilor ce ii revin,
fiecare comisie colaboreaza cu comisiile din celelalte judete si din sectoarele
municipiului Bucuresti si poate solicita acestora prezentarea de rapoarte,
propuneri sau orice informatii referitoare la situatia copiilor fata de care a
stabilit masuri de incredintare sau de plasament.
Art. 19
(1) Incredintarea sau plasamentul copilului in una dintre formele prevazute
in prezentul capitol poate dura cel mult pana la dobandirea capacitatii depline
de exercitiu de catre acesta.
(2) La cererea copilului, acesta poate ramane in centrele de plasament ori
la familia sau persoana careia i-a fost incredintat sau dat in plasament si
dupa dobandirea capacitatii depline de exercitiu, daca isi continua studiile,
dar fara a depasi varsta de 26 de ani.
Art. 20
(1) Pentru fiecare copil incredintat sau dat in plasament se acorda o
alocatie lunara de intretinere in cuantum de 300.000 lei, care se indexeaza
prin hotarare a Guvernului.
(2) Alocatia se plateste persoanei, reprezentantului familiei desemnat de
comisie sau organismului privat autorizat, carora le-a fost incredintat sau dat
in plasament copilul.
(3) Persoana sau, dupa caz, unul dintre sotii carora le-au fost
incredintati sau dati in plasament copiii au dreptul, pe perioada incredintarii
sau a plasamentului, la un salariu la nivelul salariului brut lunar al
asistentului social cu pregatire medie, incadrat in functie de vechime.
Perioada respectiva se considera vechime in munca. Pentru persoanele
pensionate, suma astfel acordata se va plati sub forma de indemnizatie lunara.
Prevederile prezentului alineat se aplica numai persoanelor care au obtinut
atestatul de asistent maternal profesionist din partea comisiei de la
domiciliul acestora, in conditiile ce vor fi stabilite prin hotarare a
Guvernului. Prevederile prezentului alineat nu sunt aplicabile in cazul in care
copilul a fost incredintat sau dat in plasament la o ruda a acestuia, pana la
gradul al patrulea inclusiv.
(4) Sumele necesare acoperirii cheltuielilor prevazute la alineatul
precedent, suportate de organismele private autorizate, se restituie acestora,
la cerere, de catre serviciile publice specializate, pe baza documentelor
justificative, in termen de 15 zile de la depunerea cererii.
(5) Contractele de munca ale asistentilor maternali profesionisti se
incheie de catre serviciile publice specializate sau de catre organismele
private autorizate.
(6) Prevederile prezentului articol nu sunt aplicabile in cazul in care
copilul a fost incredintat in vederea adoptiei.
(7) Dupa dobandirea capacitatii depline de exercitiu, copilul devine
titularul dreptului la alocatia prevazuta la alin. (1), daca isi continua
studiile, pana la absolvirea acestora, dar fara a depasi varsta de 25 de ani.
Art. 21
(1) Comisia care a hotarat incredintarea sau plasamentul copilului va
stabili, daca este cazul, si cuantumul contributiei lunare a parintilor la
intretinerea acestuia, in conditiile stabilite de Codul familiei. Sumele astfel
incasate se constituie venit la bugetul judetului, respectiv la cel al sectorului
municipiului Bucuresti, in subordinea caruia functioneaza comisia care a
stabilit masura respectiva.
(2) Daca plata contributiei la intretinerea copilului nu este posibila,
comisia poate obliga parintele sa presteze o activitate neremunerata in folosul
colectivitatii, pe toata durata masurii incredintarii sau a plasamentului.
Art. 22
Autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa acorde sprijin
si asistenta pentru prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea si
dezvoltarea copilului si sa actioneze pentru:
a) identificarea, pregatirea si evaluarea unei retele teritoriale de
asistenti maternali profesionisti;
b) asigurarea de servicii de prevenire a abandonului copiilor;
c) infiintarea de centre maternale si centre de ingrijire de zi;
d) asigurarea oricaror servicii care sa conduca la bunastarea copilului,
alaturi de parintii sai.
CAP. 3
Masuri educative fata de copilul care a savarsit o fapta prevazuta de legea
penala, dar care nu raspunde penal
Art. 23
(1) Copilul care a savarsit o fapta prevazuta de legea penala, dar care nu
raspunde penal, beneficiaza de protectie in conditiile prezentei ordonante de
urgenta.
(2) Nu raspunde penal copilul care nu a implinit varsta de 14 ani sau care are
varsta intre 14 si 16 ani, daca nu se dovedeste ca a savarsit fapta cu
discernamant.
Art. 24
(1) Fata de copilul aflat in situatia prevazuta la art. 23, comisia va lua
una dintre urmatoarele masuri educative:
a) mustrarea;
b) libertatea supravegheata;
c) internarea intr-un centru de reeducare;
d) internarea intr-o institutie medical-educativa.
(2) La stabilirea masurii educative comisia va tine seama de gradul de
pericol social al faptei savarsite, de dezvoltarea fizica, intelectuala si
afectiva a copilului, de comportarea lui, de conditiile in care a fost crescut
si in care a trait si de orice alte elemente de natura sa caracterizeze
personalitatea acestuia.
Art. 25
Masura educativa a mustrarii consta in dojenirea copilului, in aratarea
pericolului social al faptei savarsite, in sfatuirea copilului sa se poarte in
asa fel incat sa dea dovada de indreptare, atragandu-i-se totodata atentia ca,
daca va savarsi din nou o infractiune, se va lua fata de el o masura mai severa
sau i se va putea aplica o pedeapsa.
Art. 26
(1) Masura educativa a libertatii supravegheate consta in lasarea copilului
in libertate timp de un an, sub supraveghere deosebita. Supravegherea poate fi
incredintata, dupa caz, parintilor, adoptatorului sau tutorelui copilului. Daca
nici unul dintre acestia nu poate asigura supravegherea in conditii
satisfacatoare, comisia dispune incredintarea supravegherii copilului, pe
acelasi interval de timp, unei familii sau unei persoane de incredere, unui organism
privat autorizat sau serviciului public specializat.
(2) Persoana careia i s-a incredintat supravegherea copilului are obligatia
de a veghea indeaproape asupra comportarii acestuia, in scopul indreptarii lui,
precum si obligatia de a instiinta, de indata, comisia atunci cand copilul se
sustrage de la supraveghere, are purtari rele ori a savarsit din nou o fapta
prevazuta de legea penala.
(3) Comisia poate sa impuna copilului respectarea urmatoarelor obligatii:
a) sa nu frecventeze anumite locuri stabilite;
b) sa nu intre in legatura cu anumite persoane;
c) sa frecventeze cu regularitate scoala sau un curs de calificare.
(4) Comisia atrage atentia copilului asupra consecintelor comportarii sale.
(5) Dupa luarea masurii libertatii supravegheate, comisia incunostinteaza
scoala la care copilul invata.
(6) Daca inauntrul termenului de supraveghere copilul se sustrage de la
supravegherea ce se exercita asupra lui sau are purtari rele ori savarseste din
nou o fapta prevazuta de legea penala, comisia revoca masura libertatii
supravegheate si ia fata de copil masura internarii intr-un centru de reeducare
sau intr-o institutie medical-educativa.
Art. 27
(1) Masura educativa a internarii copilului intr-un centru de reeducare se
ia in scopul reeducarii copilului, caruia i se asigura posibilitatea de a
dobandi invatatura necesara si o pregatire profesionala, potrivit aptitudinilor
sale.
(2) Masura internarii se ia fata de copilul in privinta caruia celelalte
masuri educative sunt neindestulatoare.
Art. 28
Masura internarii intr-o institutie medical-educativa se ia fata de copilul
care, din cauza starii sale fizice sau psihice, are nevoie de tratament medical
si de un regim special de educatie.
Art. 29
(1) Masurile prevazute la art. 27 si 28 se iau pe timp nedeterminat, insa
nu pot dura decat pana la implinirea de catre copil a varstei de 18 ani. Masura
prevazuta la art. 27 trebuie sa fie ridicata de indata ce a disparut cauza care
a impus luarea acesteia. Comisia dispunand ridicarea masurii prevazute la art.
28, poate, daca este cazul, sa ia fata de copil masura internarii intr-un
centru de reeducare.
(2) La data cand copilul devine major, comisia poate dispune prelungirea
internarii pe o durata de cel mult 2 ani, daca aceasta este necesara pentru
realizarea scopului internarii.
Art. 30
(1) Masurile educative prevazute la art. 24 se iau la sesizarea
procurorului, a organelor de politie, a scolii, a parintilor sau a oricarei
persoane interesate.
(2) Masurile educative prevazute la art. 24 lit. b) - d) se iau numai cu
avizul procurorului.
(3) La luarea masurilor educative, comisia va tine seama de gradul de
pericol social al faptei savarsite, de dezvoltarea fizica, intelectuala si
afectiva a copilului, de comportarea lui generala, de conditiile in care a fost
crescut si in care a trait si de orice elemente de natura sa caracterizeze
personalitatea acestuia.
CAP. 4
Organizarea si functionarea Comisiei pentru protectia copilului
Art. 31
(1) Comisia se infiinteaza prin hotarare a consiliului judetean, respectiv
a consiliului local al sectorului municipiului Bucuresti, este alcatuita din 11
membri si are urmatoarea componenta:
a) presedinte - secretarul consiliului judetean, respectiv secretarul
primariei sectorului municipiului Bucuresti;
b) vicepresedinti:
- directorul Directiei generale de munca si protectie sociala judeteana,
respectiv a sectorului municipiului Bucuresti;
- directorul serviciului public specializat;
c) membri - cate un reprezentant al serviciilor publice descentralizate ale
Ministerului Sanatatii, Ministerului Invatamantului, Ministerului de Interne,
Secretariatului de Stat pentru Handicapati, desemnati de conducerea acestora,
si patru reprezentanti ai organismelor private autorizate, care desfasoara
activitati in domeniul protectiei copilului, sau specialisti independenti din
acest domeniu, propusi de secretarul consiliului judetean sau al primariei
sectorului municipiului Bucuresti.
(2) Comisia este legal constituita in prezenta majoritatii membrilor sai.
Hotararile comisiei se iau cu majoritatea voturilor membrilor care o
alcatuiesc.
(3) Comisia se intruneste lunar in sedinte ordinare si, ori de cate ori
este nevoie, in sedinte extraordinare. Convocarea sedintelor se face de catre
presedinte, iar in absenta acestuia, de catre unul dintre vicepresedinti.
Convocarea se face in scris, cu cel putin 3 zile inainte de sedinta, si
cuprinde, in mod obligatoriu, ordinea de zi a acesteia.
(4) Prezenta membrilor comisiei la sedinta este obligatorie. In cazul in
care un membru al comisiei absenteaza de la sedinte de doua ori consecutiv,
fara motive temeinice, conducerea institutiei al carei reprezentant este poate
dispune sanctionarea disciplinara a acestuia, in conditiile legislatiei muncii.
Presedintele, vicepresedintii si membrii comisiei au dreptul la o indemnizatie
de sedinta, al carei cuantum se stabileste prin hotarare a consiliului judetean
sau prin hotarari ale consiliilor locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti.
Art. 32
(1) Comisia, competenta sa solutioneze cauzele privitoare la copiii aflati
in dificultate, este aceea in a carei raza teritoriala se afla domiciliul
copilului sau, dupa caz, cea in a carei raza teritoriala copilul a fost gasit
lipsit de supraveghere sau a fost parasit.
(2) Comisia solutioneaza cauza in termen de cel mult 15 zile de la data
sesizarii.
(3) In fata comisiei vor fi chemati parintii, copilul care a implinit
varsta de 10 ani, persoana, familia sau reprezentantul organismului privat
autorizat care doreste sa ii fie incredintat sau dat in plasament copilul,
precum si orice persoane care pot da relatii in cauza. In cazul in care copilul
care se afla in situatia prevazuta la art. 23 nu se prezinta, se va cere
sprijinul organelor de politie pentru aducerea acestuia in fata comisiei.
(4) Sedintele comisiei nu sunt publice. Comisia poate admite sa fie de fata
si alte persoane decat cele chemate, daca apreciaza ca prezenta lor este utila.
(5) Pentru solutionarea cauzelor, este obligatorie prezentarea raportului
referitor la ancheta psihosociala a copilului de catre specialistul serviciului
public specializat care a instrumentat cauza. Raportul va cuprinde date privind
personalitatea, starea fizica si mentala a copilului, antecedentele acestuia,
conditiile in care a fost crescut si in care a trait, orice alte date
referitoare la cresterea si la educarea copilului, care pot folosi comisiei in
solutionarea cauzei, propunerea unei masuri de protectie a copilului, precum si
pozitia acestuia cu privire la masura propusa. In cazul in care este necesara
stabilirea unei masuri educative, raportul referitor la ancheta psihosociala a
copilului se va intocmi in colaborare cu organele de politie.
(6) Lucrarile de secretariat ale comisiei se asigura de catre serviciul
public specializat.
Art. 33
(1) Hotararea comisiei este executorie.
(2) Hotararea se comunica parintilor, persoanei, familiei sau organismului
privat autorizat caruia i-a fost incredintat sau dat in plasament copilul,
copilului care a implinit varsta de 10 ani, Directiei generale de munca si
protectie sociala, serviciului public specializat, precum si organelor
financiare competente, daca s-a stabilit plata unei contributii in sarcina
parintilor.
(3) In cazul in care exista opozitie la executare, hotararea se comunica
inspectoratului de politie, in vederea executarii.
Art. 34
Hotararea comisiei poate fi atacata la judecatoria teritoriala competenta,
potrivit normelor de drept comun.
CAP. 5
Organisme private care desfasoara activitati in domeniul protectiei
copilului
Art. 35
Organismele private, prevazute in prezenta ordonanta de urgenta, sunt
persoane juridice de drept privat cu scop nelucrativ, constituite in conditiile
legii. La constituirea organismelor private romane, instanta judecatoreasca va
cere avizul Departamentului pentru Protectia Copilului si al Ministerului
Educatiei Nationale. In cazul in care obiectivele statutare ale organismului
privat cuprind si activitati pentru alte categorii sociale decat copiii, se va
cere si avizul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 36
(1) Organismele private legal constituite pot desfasura activitati in
domeniul protectiei copilului, numai daca au fost autorizate in conditiile
prezentei ordonante de urgenta.
(2) Autorizarea organismelor private de nationalitate romana se face de
catre comisia in a carei raza teritoriala acestea isi au sediul social.
(3) Autorizarea organismelor private straine se face de catre Departamentul
pentru Protectia Copilului. Organismele private straine pot fi autorizate sa
desfasoare activitati in domeniul protectiei copilului pe teritoriul Romaniei,
numai daca sunt reprezentate de organisme private de nationalitate romana,
autorizate.
Art. 37
(1) Autorizatia se elibereaza pentru o perioada de un an.
(2) Reinnoirea autorizatiei este conditionata de prezentarea rapoartelor de
activitate autoritatilor administratiei publice competente sa o elibereze,
anual sau la cererea acestora.
Art. 38
(1) Comisiile au drept de control asupra activitatii desfasurate de
organismele private autorizate.
(2) Daca se constata ca aceasta activitate a devenit ilicita, contrara
bunelor moravuri sau ordinii publice, comisia va solicita instantei
judecatoresti competente dizolvarea organismului privat respectiv.
Art. 39
Criteriile si procedurile de autorizare a organismelor private se aproba
prin hotarare a Guvernului.
CAP. 6
Raspunderi si sanctiuni
Art. 40
Nerespectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta atrage, dupa caz,
raspunderea disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala a
persoanei vinovate.
Art. 41
(1) Nerespectarea hotararilor comisiei constituie contraventie, daca nu
este savarsita in astfel de conditii incat sa constituie infractiune.
(2) Contraventiile prevazute la alineatul precedent se sanctioneaza cu
amenda de la 500.000 lei la 1.500.000 lei.
Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de catre
personalul cu atributii de control de la consiliile judetene, respectiv de la
consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si de la
directiile generale de munca si protectie sociala judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti. Sumele incasate se constituie venit la bugetul
judetului, respectiv la bugetul sectorului municipiului Bucuresti.
(4) Dispozitiile prezentului articol se completeaza cu cele ale Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
CAP. 7
Finantarea activitatilor de protectie a copilului aflat in dificultate
Art. 42
(1) Cheltuielile pentru protectia copilului aflat in dificultate se
finanteaza de la bugetul consiliului judetean, respectiv de la bugetul consiliilor
sectoarelor municipiului Bucuresti. In acelasi scop pot fi utilizate si fonduri
extrabugetare. Departamentul pentru Protectia Copilului poate finanta programe
de interes national pentru protectia copilului aflat in dificultate, din
fonduri transferate de la bugetul de stat cu aceasta destinatie, din intrari de
credite externe, precum si din fonduri extrabugetare.
(2) Cheltuielile pentru plata salariilor sau a indemnizatiilor asistentilor
maternali profesionisti, precum si a indemnizatiilor de sedinta ale
presedintelui, vicepresedintilor si membrilor comisiei se suporta de la bugetul
judetului, respectiv de la bugetul sectorului municipiului Bucuresti si se
gestioneaza de catre serviciul public specializat.
(3) Cheltuielile pentru plata alocatiei prevazute la art. 20 se suporta de
la bugetul de stat si se gestioneaza de catre Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 43
(1) In aplicarea prezentei ordonante de urgenta, Departamentul pentru
Protectia Copilului impreuna cu ministerele interesate vor elabora norme
metodologice si masuri tranzitorii, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) Departamentul pentru Protectia Copilului controleaza, in conditiile
legii, activitatea de protectie a copilului aflat in dificultate, exercitata de
autoritatile administratiei publice locale.
Art. 44
Actiunile si cererile privitoare la aplicarea dispozitiilor prezentei
ordonante de urgenta sunt scutite de taxa de timbru si de timbru judiciar.
Art. 45
(1) In termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, comisiile vor verifica si vor reevalua toate masurile de ocrotire
stabilite prin hotarari in curs de aplicare ale fostelor comisii teritoriale
pentru ocrotirea minorilor, care au functionat potrivit Legii nr. 3/1970
privind regimul ocrotirii unor categorii de minori.
(2) La expirarea termenului prevazut la alin. (1), hotararile comisiilor
teritoriale pentru ocrotirea minorilor isi inceteaza aplicabilitatea.
Art. 46
(1) Transferul institutiilor de ocrotire - leagane, case de copii - si al
centrelor de primire a minorilor, care au functionat potrivit Legii nr. 3/1970,
transferul patrimoniului si al personalului acestora, precum si reorganizarea
lor in centre de plasament si centre de primire a copilului in cadrul
serviciilor publice specializate se vor face pana la intrarea in vigoare a
legii bugetului de stat pe anul 1998, prin protocol incheiat intre consiliile
judetene, respectiv consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti,
si autoritatile in subordinea carora aceste institutii au functionat pana la
intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Patrimoniul transferat potrivit alin. (1) isi pastreaza destinatia de
organizare si desfasurare a activitatii de protectie a copilului aflat in
dificultate.
(3) Personalul didactic si didactic auxiliar, titular, existent in
institutiile de ocrotire care au functionat potrivit Legii nr. 3/1970 si care
se transfera, potrivit alin. (1), in cadrul centrelor de plasament si de
primire a copilului din cadrul serviciilor publice specializate, precum si in
cadrul Departamentului pentru Protectia Copilului, isi pastreaza statutul de
personal didactic.
(4) Personalului responsabil cu instructia, educatia, transferat in
conditiile alin. (3), i se aplica prevederile Legii nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic.
(5) Functiile didactice ale personalului din centrele de plasament,
mentionat la alin. (3), sunt: educatoare/educator, institutor-educator,
invatator-educator, profesor-educator, profesor-logoped, psihopedagog, profesor
de muzica, profesor de educatie fizica.
(6) Functiile didactice auxiliare ale personalului din centrele de
plasament, mentionat la alin. (3), sunt:
a) bibliotecar, documentarist, redactor;
b) informatician;
c) laborant;
d) tehnician;
e) pedagog scolar;
f) instructor-animator, instructor de educatie extrascolara;
g) asistent social;
h) corepetitor;
i) supraveghetor de noapte.
Art. 47
Pe data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a prezentei ordonante
de urgenta Legea nr. 3 din 26 martie 1970 privind regimul ocrotirii unor
categorii de minori, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 28 din 28
martie 1970, precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.