ORDONANTA DE URGENTA Nr. 12 din 26 ianuarie 2001
privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 63 din 6 februarie 2001
In temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Se infiinteaza Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si
Adoptie, denumita in continuare Autoritatea, organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea
Guvernului, sub directa coordonare a ministrului pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului.
(2) La data infiintarii Autoritatii Agentia Nationala pentru Protectia
Drepturilor Copilului isi inceteaza activitatea.
(3) Sediul Autoritatii este in municipiul Bucuresti, bd Gheorghe Magheru
nr. 7, sectorul 1.
(4) Autoritatea aplica politicile si elaboreaza strategiile in domeniul
promovarii drepturilor copilului, ingrijirii si protectiei copiilor aflati in
dificultate si a celor cu handicap, precum si in domeniul adoptiei si preia in
acest sens atributiile Agentiei Nationale pentru Protectia Drepturilor
Copilului prevazute de actele normative in vigoare.
(5) Cheltuielile curente si de capital ale Autoritatii se asigura de la
bugetul de stat, precum si din alte surse, in conditiile legii.
Art. 2
Pentru realizarea obiectivelor in domeniul protectiei drepturilor
copilului, inclusiv prin adoptie, Autoritatea indeplineste urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care se asigura fundamentarea, elaborarea si
aplicarea strategiei si a programelor de reforma in domeniul protectiei
drepturilor copilului, inclusiv prin adoptie;
b) de reglementare, prin care se asigura elaborarea cadrului normativ
necesar in vederea realizarii obiectivelor si programelor;
c) de administrare, prin care se asigura gestionarea bunurilor din domeniul
public si privat al statului, pe care le are in administrare sau in folosinta,
dupa caz, precum si a serviciilor publice in domeniul protectiei drepturilor
copilului, inclusiv prin adoptie;
d) de reprezentare, prin care se asigura, in numele statului roman,
reprezentarea pe plan intern si extern;
e) de autoritate de stat, prin care se asigura urmarirea aplicarii
reglementarilor din domeniul propriu, controlul respectarii aplicarii acestora,
precum si al activitatilor institutiilor si organismelor care isi desfasoara
activitatea in subordinea sau sub autoritatea sa.
Art. 3
(1) Autoritatea este condusa de un secretar de stat, ajutat de un
subsecretar de stat, care sunt numiti prin decizie a primului-ministru si sunt
salarizati potrivit anexei nr. II/2 la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de
stabilire a salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru
persoane care ocupa functii de demnitate publica, cu modificarile ulterioare.
(2) Secretarul de stat este ordonator principal de credite.
(3) In structura Autoritatii functioneaza un secretar general, functionar
public, numit in conditiile legii, salarizat potrivit pct. I lit. A din anexa
nr. I la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de
stabilire a salariilor de baza pentru personalul contractual din sectorul
bugetar, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 4
Atributiile, organizarea si functionarea Autoritatii se aproba prin
hotarare a Guvernului, in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
Art. 5
(1) Personalul Autoritatii se incadreaza potrivit legii.
(2) Salariul de baza al personalului Autoritatii, incadrat pe functii de
executie de specialitate sau pe functii de executie de specialitate specifice,
dupa caz, se stabileste potrivit pct. I lit. B si pct. II lit. B din anexa nr.
I la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2000, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Art. 6
(1) Secretarul de stat este si presedintele Comitetului Roman pentru
Adoptii.
(2) In lipsa secretarului de stat prerogativele presedintelui Comitetului
Roman pentru Adoptii sunt preluate de subsecretarul de stat.
(3) Autoritatea asigura activitatea executiva si de secretariat a
Comitetului Roman pentru Adoptii si il reprezinta in fata instantelor de
judecata.
Art. 7
(1) In structura Autoritatii si in subordinea directa a secretarului de
stat se organizeaza si functioneaza Corpul de control si audit.
(2) Corpul de control si audit are urmatoarele drepturi si atributii
principale:
a) asigura controlul asupra modului in care sunt respectate si promovate
drepturile copilului de catre institutiile publice, celelalte persoane juridice
si de persoanele fizice, in conformitate cu legislatia in vigoare;
b) are drept de acces, in conditiile legii, in sediile persoanelor juridice
de drept public sau privat, precum si la domiciliul persoanelor fizice care au
in ingrijire si asigura protectia unui copil; in acest scop organele de politie
au obligatia sa sprijine personalul Corpului de control si audit;
c) constata natura activitatilor care incalca prevederile legale in
domeniul de activitate al Autoritatii, stabileste sau, dupa caz, contribuie la
stabilirea persoanelor responsabile si a raspunderii disciplinare, materiale,
contraventionale sau, dupa caz, penale a acestora; in acest scop personalul
Corpului de control si audit indeplineste si atributiile prevazute la art. 214
din Codul de procedura penala, care se aplica in mod corespunzator;
d) intocmeste rapoarte de control si face propuneri de sanctionare, in
conditiile legii, a abaterilor constatate, pe care le supune spre aprobare
secretarului de stat al Autoritatii;
e) asigura activitatea de audit in cadrul Autoritatii, potrivit
prevederilor legale in vigoare.
(3) In indeplinirea atributiilor de control care ii revin Autoritatea are
dreptul sa solicite informatii si documente, in conditiile legii, de la orice
persoana juridica publica sau privata ori de la persoane fizice implicate in
sfera sa de competenta, acestea avand obligatia de a le pune la dispozitie
personalului Autoritatii in termen de 15 zile calendaristice de la data
solicitarii.
Art. 8
(1) Pe langa secretarul de stat functioneaza Consiliul de coordonare, cu
rol consultativ, avand in componenta sa reprezentanti ai unor ministere si ai
altor organe de specialitate ale administratiei publice centrale, ai
autoritatilor administratiei publice locale, precum si un reprezentant al
Federatiei Organizatiilor Neguvernamentale pentru Protectia Drepturilor
Copilului din Romania.
(2) Consiliul de coordonare asigura cooperarea dintre institutiile si
organizatiile ce il compun, in vederea realizarii obiectivelor Autoritatii.
(3) Atributiile si componenta Consiliului de coordonare se stabilesc prin
hotararea Guvernului prevazuta la art. 4.
CAP. 2
Programe de interes national in domeniul protectiei drepturilor copilului
Art. 9
In intelesul prezentei ordonante de urgenta, prin programe de interes
national se intelege acele programe care contribuie la:
a) realizarea obiectivelor de reformare a sistemului de servicii si
institutii destinate ingrijirii, protectiei si promovarii drepturilor tuturor
copiilor;
b) asigurarea functionarii adecvate a sistemului prevazut la lit. a), in
vederea imbunatatirii indicatorilor de performanta a respectivelor servicii si
institutii.
Art. 10
(1) Autoritatea poate finanta sau, dupa caz, cofinanta urmatoarele tipuri
de programe de interes national pentru protectia copilului:
a) programe specifice de implementare a strategiei nationale in domeniul
reformei sistemului de servicii si institutii destinate ingrijirii, protectiei
si promovarii drepturilor copilului, inclusiv programe pentru prevenirea
abandonului si reintegrarea copilului in familie;
b) programe de urgenta pentru depasirea unor situatii de criza, in vederea
asigurarii protectiei si ingrijirii copiilor, determinate fie de calamitati
naturale, fie de imposibilitatea unor autoritati locale de a asigura din
bugetul propriu sumele necesare in vederea protectiei si ingrijirii copiilor,
precum si, dupa caz, pentru interventii cu caracter umanitar;
c) orice alte programe corespunzatoare domeniului de activitate al
Autoritatii.
(2) Programele de interes national prevazute la alin. (1) lit. a),
complementare actiunilor finantate la nivel local, pot avea urmatoarele
obiective generale:
a) realizarea investitiilor necesare pentru dezvoltarea, diversificarea,
restructurarea si buna functionare a serviciilor si institutiilor care asigura
ingrijirea, protectia si promovarea drepturilor copilului;
b) realizarea de studii, cercetari si publicatii in cadrul domeniului sau
de activitate;
c) formarea initiala si continua a personalului care isi desfasoara
activitatea in cadrul serviciilor si institutiilor ce asigura promovarea
drepturilor copilului, ingrijirea si protectia copiilor aflati in dificultate
si a celor cu handicap, inclusiv prin adoptie;
d) informarea opiniei publice despre drepturile copilului prin campanii de
mediatizare;
e) orice alte obiective corespunzatoare domeniului de activitate al
Autoritatii.
Art. 11
Programele de interes national se aproba prin hotarare a Guvernului, pe
baza fundamentarilor elaborate de Autoritate.
Art. 12
(1) Finantarea sau, dupa caz, cofinantarea programelor de interes national
se asigura din urmatoarele surse:
a) bugetul de stat;
b) credite externe rambursabile si nerambursabile, din surse guvernamentale
si neguvernamentale;
c) donatii, sponsorizari si alte surse, in conditiile legii;
d) sume din Fondul special de solidaritate sociala pentru persoanele cu
handicap.
(2) Sumele alocate din sursele prevazute la alin. (1) lit. a) - c) vor fi
cuprinse in bugetul propriu al Autoritatii.
Art. 13
(1) In scopul finantarii programelor de interes national Autoritatea este
autorizata sa aloce fonduri din bugetul propriu:
a) serviciilor publice specializate pentru protectia copilului;
b) organismelor private autorizate, potrivit legii.
(2) Alocarea fondurilor potrivit alin. (1) se face pe baza de conventii
incheiate cu consiliile judetene si cu consiliile locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, respectiv cu organismele private autorizate potrivit
legii.
Art. 14
Autoritatea este autorizata sa finanteze proiecte din cadrul programelor de
interes national din domeniul sau de activitate ce urmeaza sa fie realizate, pe
baza de conventie, in colaborare cu ministere, cu alte organe de specialitate
ale administratiei publice centrale, precum si cu alte autoritati sau
institutii publice.
Art. 15
(1) Sumele din Fondul special de solidaritate sociala pentru persoanele cu
handicap se stabilesc proportional cu numarul copiilor cu handicap din numarul
total al persoanelor cu handicap si se aloca Autoritatii de catre Ministerul
Sanatatii si Familiei.
(2) Sumele prevazute la alin. (1) se aloca pentru unitatile si serviciile
prin care se realizeaza proiectele din cadrul programelor de interes national,
pe baza conventiilor incheiate cu consiliile judetene si cu consiliile locale
ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
Art. 16
(1) In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta Autoritatea va elabora metodologia de alocare a fondurilor
si criteriile de identificare si de aplicare a proiectelor specifice din cadrul
programelor de interes national.
(2) Metodologia prevazuta la alin. (1) se aproba prin hotarare a
Guvernului.
CAP. 3
Finantarea activitatilor de ingrijire si protectie a copiilor la nivel
local
Art. 17
Activitatea serviciilor si institutiilor publice care asigura protectia
copilului se finanteaza din urmatoarele surse:
a) contributii obligatorii ale consiliilor locale din a caror raza
teritoriala provin copilul cu handicap si cel aflat in dificultate sau persoana
majora care beneficiaza de protectie in conditiile art. 19 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protectia copilului aflat in
dificultate, republicata; criteriile de determinare a comunitatii locale din
care provine copilul sau persoana majora se stabilesc prin ordin al
secretarului de stat al Autoritatii, cu avizul Ministerului Administratiei
Publice;
b) sume alocate din bugetul Autoritatii, conform dispozitiilor art. 10 si
13;
c) venituri proprii ale judetelor, respectiv ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, potrivit legii;
d) sume alocate din Fondul special de solidaritate sociala pentru
persoanele cu handicap.
Art. 18
(1) Nivelul contributiilor prevazute la art. 17 lit. a) se stabileste pe
baza unei metodologii aprobate prin hotarare a Guvernului.
(2) Sumele prevazute pentru activitatile de protectie a copilului vor fi
considerate prioritare. Consiliile locale sau judetene nu vor acoperi alte
tipuri de cheltuieli pana cand contributia lor la acest tip de activitati nu
este pe deplin acoperita.
(3) Sumele corespunzatoare contributiei unitatilor
administrativ-teritoriale se cuprind in bugetul propriu al acestora si se
transfera direct serviciilor publice specializate pentru protectia copilului
din subordinea consiliilor judetene.
(4) Sumele transferate potrivit alin. (3) se cuprind in bugetul propriu al
consiliului judetean. In cazul consiliilor locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti aceste sume se cuprind in bugetele proprii ale acestora. Fiecare
consiliu judetean si consiliu local al sectoarelor municipiului Bucuresti va
comunica Autoritatii, pana la data de 31 decembrie a fiecarui an, estimarea
fondurilor necesare si alocate pe anul urmator pentru protectia copilului.
CAP. 4
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 19
(1) Copiilor cu handicap si celor aflati in dificultate, internati in
unitatile sau sectiile de spital cu profil de recuperare distrofici sau
recuperare si reabilitare neuropsihomotorie, li se asigura ingrijire si
protectie in conditiile prevazute la art. 7 - 22 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 26/1997, republicata.
(2) Institutiile de protectie speciala a persoanelor cu handicap, care
asigura ingrijirea, asistenta, recuperarea sau, dupa caz, reabilitarea copiilor
cu handicap din cadrul serviciilor publice specializate din subordinea
consiliilor judetene sau, dupa caz, a consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, se vor reorganiza in etape, dupa evaluarea situatiei
copilului cu handicap.
(3) Institutiile prevazute la alin. (2) se vor reorganiza, in cadrul
serviciilor publice specializate pentru protectia copilului din subordinea
consiliilor judetene, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, in centre de tip familial pentru recuperarea si
reabilitarea copiilor cu handicap si handicap sever, centre de ingrijire de zi
si recuperare pentru copilul cu handicap sau, dupa caz, in alte servicii
destinate ingrijirii, reabilitarii si protectiei drepturilor copilului, fara
personalitate juridica.
(4) Comisiile pentru protectia copilului stabilesc, dupa caz, masurile de
protectie prevazute la art. 7 - 22 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
26/1997, republicata, pentru copiii aflati in institutiile, unitatile sau
sectiile de spital prevazute de Hotararea Guvernului nr. 261/2000 pentru
reorganizarea institutiilor, sectiilor de spital si a celorlalte unitati de
protectie speciala a copilului in cadrul serviciilor publice specializate din
subordinea consiliilor judetene sau a consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti.
(5) Comisiile pentru protectia copilului efectueaza evaluarea sociomedicala
a copiilor, inclusiv a celor aflati in unitatile sau sectiile de spital
prevazute la alin. (1) si (2), si recomanda comisiilor de expertiza incadrarea
in gradul de handicap potrivit criteriilor de acordare a acestuia.
(6) Evaluarea situatiei sociale si juridice a copiilor prevazuti la alin.
(4), elaborarea programului de reintegrare sociofamiliala si educationala a
acestora, precum si a programului de recuperare a copilului cu handicap aflat
in dificultate se realizeaza de personalul de specialitate al serviciilor
publice specializate pentru protectia copilului.
(7) Evaluarile si programele realizate potrivit alin. (6) se aproba de
comisia pentru protectia copilului, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 26/1997, republicata.
Art. 20
(1) Patrimoniul fostei Agentii Nationale pentru Protectia Drepturilor
Copilului, stabilit pe baza bilantului contabil incheiat la data de 31
decembrie 2000, se preia, pe baza de protocol de predare-preluare, de catre
Autoritate, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.
(2) In conditiile legii Autoritatea va prelua toate drepturile si va fi
tinuta de toate obligatiile fostei Agentii Nationale pentru Protectia
Drepturilor Copilului, potrivit reglementarilor legale sau contractuale.
Art. 21
Autoritatea asigura, in conditiile legii, continuitatea proiectelor in
derulare, initiate de fosta Agentie Nationala pentru Protectia Drepturilor
Copilului.
Art. 22
(1) La data incetarii activitatii fostei Agentii Nationale pentru Protectia
Drepturilor Copilului personalul acesteia se preia de Autoritate si se
considera transferat, in conditiile legii.
(2) Incadrarea pe posturile din cadrul Autoritatii a personalului preluat
potrivit alin. (1) se face, in termen de 45 de zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante de urgenta, pe baza de examen sau concurs,
organizat in conformitate cu o metodologie aprobata prin ordin al secretarului
de stat.
(3) Personalului fostei Agentii Nationale pentru Protectia Drepturilor
Copilului, declarat nereusit ori care nu participa la examenul sau concursul de
selectie, organizat potrivit alin. (2), ii inceteaza raporturile de serviciu
sau de munca, dupa caz, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor Legii nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si
completarile ulterioare, respectiv ale legislatiei muncii in vigoare.
Art. 23
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, in cuprinsul
actelor normative in vigoare sintagma "Agentia Nationala pentru Protectia
Drepturilor Copilului" se inlocuieste cu sintagma "Autoritatea
Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie", sintagma
"presedintele Agentiei Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului",
cu sintagma "secretarul de stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia
Copilului si Adoptie", iar sintagma "vicepresedintele Agentiei
Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului", cu sintagma
"subsecretarul de stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului
si Adoptie".
Art. 24
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se modifica in
mod corespunzator:
a) art. 12 alin. (1) si (3) din Hotararea Guvernului nr. 502/1997 cu
privire la organizarea si functionarea Comitetului Roman pentru Adoptii,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 244 din 18 septembrie
1997, cu modificarile ulterioare;
b) art. 3 alin. (3) si (4), art. 4 alin. (3) si art. 6 alin. (3) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 292/2000 pentru stabilirea unor masuri
privind reorganizarea Secretariatului General al Guvernului, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 706 din 29 decembrie 2000;
c) pct. 2 din anexa nr. 1 la Hotararea Guvernului nr. 26/2001 privind
stabilirea atributiilor Secretariatului General al Guvernului, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 28 din 16 ianuarie 2001.
Art. 25
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 192/1999 privind infiintarea Agentiei
Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului si reorganizarea activitatilor
de protectie a copilului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 599 din 8 decembrie 1999, precum si orice alte dispozitii contrare.
(2) Actiunile si procedurile incepute potrivit Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 192/1999 continua, pana la finalizare, sub directa coordonare a
Autoritatii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu