HOTARARE Nr. 216 din 26 ianuarie 2001
privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia
Copilului si Adoptie
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 63 din 6 februarie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 4 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/2001 privind infiintarea Autoritatii
Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie, denumita in
continuare Autoritatea, se organizeaza si functioneaza ca organ de specialitate
al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea
Guvernului si in coordonarea directa a ministrului pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului.
Art. 2
Autoritatea exercita urmatoarele functii: functia de strategie, functia de
reglementare, functia de administrare, functia de reprezentare si functia de
autoritate de stat.
Art. 3
In exercitarea functiei de strategie Autoritatea indeplineste urmatoarele
atributii principale:
a) elaboreaza studii si prognoze pentru evaluarea sistemului national de
protectie a copilului si al adoptiei, in vederea fundamentarii strategiei de
reforma in aceste domenii, precum si pentru evaluarea impactului privind
aplicarea obiectivelor strategice;
b) fundamenteaza si elaboreaza strategia nationala de reforma a sistemului
de protectie a copilului si al adoptiei, cu respectarea conventiilor
internationale la care Romania este parte, si o supune spre aprobare
Guvernului;
c) elaboreaza si fundamenteaza programe de interes national in domeniul
protectiei copilului si al adoptiei si le supune spre aprobare Guvernului;
d) promoveaza si sprijina formarea initiala si permanenta a specialistilor
care actioneaza in domeniul protectiei copilului si al adoptiei.
Art. 4
In exercitarea functiei de reglementare Autoritatea indeplineste
urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza proiecte de acte normative in domeniul protectiei copilului
si al adoptiei, in vederea realizarii obiectivelor reformei sistemului national
de protectie a copilului si al adoptiei;
b) elaboreaza norme, metodologii si standarde pentru functionarea
serviciilor si institutiilor care asigura promovarea si respectarea drepturilor
copilului, ingrijirea si protectia copiilor aflati in dificultate si a celor cu
handicap, precum si a celor care desfasoara activitati in domeniul adoptiei;
c) elaboreaza regulamente-cadru orientative si ghiduri metodologice pentru
organizarea si functionarea tuturor serviciilor si institutiilor care asigura
ingrijirea si protectia drepturilor copilului, precum si a celor care
desfasoara activitati in domeniul adoptiei;
d) avizeaza proiectele de acte normative care au ca obiect reglementarea
unor aspecte legate de domeniul propriu de activitate;
e) stabileste indicatorii de performanta pentru programele de interes national,
care se aproba prin ordin al secretarului de stat.
Art. 5
In exercitarea functiei de administrare Autoritatea are urmatoarele
atributii principale:
a) gestioneaza bunurile proprietate publica si privata a statului, pe care
le are in administrare sau in folosinta, dupa caz;
b) gestioneaza fondurile alocate pentru finantarea programelor de interes
national din domeniul protectiei copilului si al adoptiei;
c) finanteaza sau, dupa caz, cofinanteaza proiecte in cadrul programelor de
interes national in domeniul protectiei copilului si al adoptiei;
d) proiecteaza si aplica sistemul de monitorizare pentru estimarea
necesarului de finantare a serviciilor si institutiilor de protectie a
copilului, inclusiv prin adoptie, precum si pentru revizuirea aplicarii
standardelor de functionare a acestora;
e) fundamenteaza si propune adoptarea masurilor necesare pentru asigurarea
finantarii adecvate a institutiilor si serviciilor de protectie a copilului,
inclusiv prin adoptie;
f) gestioneaza baza de date constituita la nivelul sistemului national de
protectie a copilului, inclusiv prin adoptie.
Art. 6
In exercitarea functiei de reprezentare Autoritatea are urmatoarele
atributii principale:
a) desfasoara si dezvolta relatii de colaborare si cooperare internationala
in domeniul specific;
b) negociaza si incheie colaborari in domeniul propriu de activitate cu
organisme interne si internationale;
c) reprezinta statul in raporturile cu instantele judecatoresti si cu
persoanele fizice si juridice din tara si din strainatate, in domeniul sau de
activitate;
d) asigura reprezentarea, in fata instantelor judecatoresti, a Comitetului
Roman pentru Adoptii.
Art. 7
In exercitarea functiei de autoritate de stat Autoritatea indeplineste
urmatoarele atributii principale:
a) monitorizeaza si asigura respectarea principiilor si normelor stabilite
prin Conventia cu privire la drepturile copilului, ratificata prin Legea nr.
18/1990, precum si prin celelalte conventii internationale din domeniul sau de
activitate, la care Romania este parte;
b) centralizeaza si sintetizeaza informatiile referitoare la aspectele
prevazute la lit. a), elaboreaza si prezinta rapoarte, conform art. 44 pct. 1
din Conventia cu privire la drepturile copilului;
c) monitorizeaza si controleaza activitatile de aplicare a strategiei
nationale de reforma a sistemului de protectie a copilului, inclusiv prin
adoptie;
d) monitorizeaza si controleaza respectarea standardelor minime pentru
organizarea si functionarea sistemului de servicii si institutii care asigura
promovarea si respectarea drepturilor copilului, ingrijirea copiilor aflati in
dificultate si a celor cu handicap, precum si in ceea ce priveste adoptia;
e) asigura indrumarea si controlul activitatilor specifice domeniului sau
de activitate si propune institutiilor competente stabilirea raspunderii
disciplinare, materiale, contraventionale sau penale, dupa caz, a persoanelor
vinovate de savarsirea abaterilor constatate;
f) propune autoritatilor competente suspendarea sau incetarea activitatilor
care pun in pericol grav si iminent sanatatea sau dezvoltarea fizica ori
psihica a copilului si retragerea autorizatiei de functionare a persoanelor
juridice responsabile;
g) actioneaza pentru prevenirea sau, dupa caz, inlaturarea efectelor
oricaror acte sau fapte care incalca principiile si normele conventiilor
internationale la care Romania este parte, in domeniul drepturilor copilului si
al adoptiei;
h) monitorizeaza informatiile privind: finantarea institutiilor si
serviciilor care asigura ingrijirea si protectia drepturilor copilului si care
isi desfasoara activitatea in domeniul adoptiei, indicatorii de eficienta a
acestora, precum si modul de cheltuire a resurselor financiare alocate acestor
servicii si institutii.
Art. 8
(1) In indeplinirea atributiilor care ii revin Autoritatea colaboreaza si
coopereaza cu autoritatile si cu institutiile publice romane si straine, cu
organizatii internationale, organizatii neguvernamentale, precum si cu alte
persoane juridice sau fizice din tara si din strainatate.
(2) In realizarea activitatilor de protectie a copilului Autoritatea
colaboreaza cu autoritatile administratiei publice locale, coordonand
metodologic serviciile publice specializate pentru protectia copilului aflate
in subordinea consiliilor judetene, respectiv a consiliilor locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si comisiile pentru protectia
copilului organizate la nivelul judetelor si al sectoarelor municipiului
Bucuresti, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind
protectia copilului aflat in dificultate, republicata, cu modificarile
ulterioare.
(3) In scopul indeplinirii functiilor sale Autoritatea are dreptul, in
conditiile legii, sa solicite si sa primeasca informatii ce intereseaza
domeniul sau de activitate de la celelalte organe ale administratiei publice
centrale, de la autoritatile administratiei publice locale, de la institutii
publice, de la organizatiile neguvernamentale si de la persoanele fizice sau
juridice.
(4) Autoritatea poate furniza informatii, la solicitare, in limitele
dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 9
(1) Autoritatea este condusa de un secretar de stat, ajutat de un
subsecretar de stat, numiti prin decizie a primului-ministru.
(2) Secretarul de stat conduce intreaga activitate a Autoritatii si o
reprezinta in raporturile cu Guvernul, cu Secretariatul General al Guvernului,
cu ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, cu autoritatile administratiei publice locale, cu alte institutii
publice si cu persoane juridice si fizice, romane sau straine.
(3) In exercitarea atributiilor sale secretarul de stat emite ordine si
instructiuni.
(4) Secretarul de stat raspunde in fata Guvernului si a ministrului pentru
coordonarea Secretariatului General al Guvernului pentru intreaga activitate a
Autoritatii.
(5) Subsecretarul de stat coordoneaza activitatea executiva si de
secretariat a Comitetului Roman pentru Adoptii, indeplineste atributiile
prevazute in regulamentul de organizare si functionare a Autoritatii, precum si
orice alte atributii stabilite prin ordin al secretarului de stat.
(6) Secretarul general al Autoritatii indeplineste atributiile stabilite
prin regulamentul de organizare si functionare si/sau alte atributii
incredintate de secretarul de stat, realizand legaturile functionale intre
structurile institutiei, si este salarizat potrivit art. 3 alin. (3) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/2001 privind infiintarea Autoritatii
Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie.
(7) Regulamentul de organizare si functionare a Autoritatii Nationale
pentru Protectia Copilului si Adoptie se aproba prin ordin al secretarului de
stat, in termen de 15 zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 10
In cazul in care secretarul de stat nu isi poate exercita atributiile ce ii
revin subsecretarul de stat exercita aceste atributii, cu instiintarea
primului-ministru si a ministrului pentru coordonarea Secretariatului General
al Guvernului.
Art. 11
(1) Structura organizatorica a Autoritatii este prevazuta in anexa care
face parte integranta din prezenta hotarare. In structura Autoritatii, prin
ordin al secretarului de stat se pot organiza servicii, birouri si colective
temporare de lucru.
(2) Circuitul documentelor, atributiile si sarcinile personalului din
aparatul propriu al Autoritatii se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare.
Art. 12
(1) Consiliul de coordonare al Autoritatii este condus de secretarul de
stat si este compus din 17 membri, dupa cum urmeaza:
a) 9 reprezentanti ai unor ministere si ai altor organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, respectiv cate un reprezentant al
Secretariatului General al Guvernului, Ministerului Muncii si Solidaritatii
Sociale, Ministerului Sanatatii si Familiei, Ministerului Educatiei si
Cercetarii, Ministerului Justitiei, Ministerului de Interne, Ministerului
Afacerilor Externe, Ministerului Administratiei Publice, Ministerului
Finantelor Publice, desemnati prin ordin al conducatorilor acestor institutii;
b) 6 reprezentanti ai autoritatilor administratiei publice locale,
respectiv:
- secretarii judetelor care se afla pe prima pozitie din cele 5 grupe de
judete prevazute in anexa la Hotararea Guvernului nr. 502/1997 cu privire la
organizarea si functionarea Comitetului Roman pentru Adoptii, cu modificarile
ulterioare, acestia urmand sa fie inlocuiti la fiecare 3 luni de catre
secretarii judetelor care ocupa pozitia urmatoare, respectandu-se ordinea
alfabetica a denumirii judetelor;
- secretarul municipiului Bucuresti;
c) un reprezentant al Casei Nationale de Asigurari de Sanatate;
d) un reprezentant al societatii civile.
(2) Consiliul de coordonare se intruneste, la convocarea secretarului de
stat, trimestrial, in sedinte ordinare sau, ori de cate ori este nevoie, in
sedinte extraordinare.
(3) Consiliul de coordonare are urmatoarele atributii principale:
a) asigura cooperarea Autoritatii cu ministerele si cu celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, precum si cu autoritatile
administratiei publice locale;
b) analizeaza si face recomandari cu privire la programele de interes
national in domeniul protectiei copilului, finantate sau cofinantate, dupa caz,
de Autoritate.
(4) Consiliul de coordonare adopta recomandari in prezenta a cel putin
jumatate plus unul din numarul membrilor sai, cu votul majoritatii membrilor
prezenti.
Art. 13
(1) Numarul maxim de posturi al Autoritatii se stabileste prin decizie a
primului-ministru si nu include demnitarii si numarul de posturi aferent
cabinetului secretarului de stat.
(2) Secretarul de stat si subsecretarul de stat sunt salarizati potrivit
art. 3 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/2001.
(3) Salariul de baza al personalului Autoritatii se stabileste potrivit
prevederilor art. 5 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
12/2001.
Art. 14
(1) Autoritatea are in dotare urmatoarele mijloace de transport:
a) 3 autoturisme, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 63/1994
privind actualizarea unor normative de cheltuieli pentru autoritatile si
institutiile publice, aprobata si modificata prin Legea nr. 13/1995, cu
modificarile ulterioare;
b) un autoturism pentru desfasurarea activitatilor specifice de
monitorizare si de control in teritoriu.
(2) Autoturismele prevazute la alin. (1) au un consum lunar normat de
carburanti stabilit potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 15
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 96/2000 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale
pentru Protectia Drepturilor Copilului, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 62 din 11 februarie 2000, precum si orice alte
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Serban Mihailescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
ANEXA 1
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie
______________________
_ _ _ _ _ _ _ _ _| SECRETAR DE STAT |
: _ _ _ _|______________________|
: : | CABINET | |
: : |_________| |
: : | _____________________________
______:_______ : |_________| CORPUL DE CONTROL SI AUDIT*)|
| CONSILIUL DE | : | |_____________________________|
| COORDONARE | : |
|______________| : |_______________________
________________:__ | |
| COMITETUL ROMAN | __________|__________ |
| PENTRU ADOPTII | | SUBSECRETAR DE STAT | |
|___________________| |_____________________| |
| ________|_________
________________________|___ | SECRETAR GENERAL |
| | |__________________|
| | ________|________
___________|____________ | ______|_______ |
| DIRECTIA GENERALA | | | DIRECTIA | |
| PENTRU PROTECTIA | | | GENERALA | ______|_____
| COPILULUI PRIN ADOPTIE | | | POLITICI, | | DIRECTIA |
|________________________| | | STRATEGIE, | | ECONOMICA |
| | IMPLEMENTARE | | SI RESURSE |
| |______________| | UMANE |
______|______ |____________|
| DIRECTIA |
| JURIDICA SI |
| CONTENCIOS |
|_____________|
*) Se va organiza la nivel de directie generala.