HOTARARE Nr. 770 din 3 iulie 2003
privind organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Protectia
Copilului si Adoptie
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 486 din 7 iulie 2003
Avand in vedere prevederile art. XVI alin. (1) lit. b) din titlul III al
cartii a II-a din Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea
transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in
mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei,
in temeiul art. 107 din Constitutie, al art. 4 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 12/2001 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru
Protectia Copilului si Adoptie, aprobata cu modificari prin Legea nr. 252/2002,
si al art. 17 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2003
pentru stabilirea unor masuri privind infiintarea, organizarea, reorganizarea
sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, a
ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei publice
centrale si a unor institutii publice,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie, denumita in
continuare Autoritatea, se organizeaza si functioneaza ca organ de specialitate
al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 2
Autoritatea exercita urmatoarele functii: functia de strategie, functia de
reglementare, functia de administrare, functia de reprezentare si functia de
autoritate de stat.
Art. 3
In exercitarea functiei de strategie Autoritatea indeplineste urmatoarele
atributii principale:
a) elaboreaza studii si prognoze pentru evaluarea sistemului national de
protectie a copilului si al adoptiei, in vederea fundamentarii strategiei de
reforma in aceste domenii, precum si pentru evaluarea impactului privind
aplicarea obiectivelor strategice;
b) fundamenteaza si elaboreaza strategia nationala de reforma a sistemului
de protectie a copilului si al adoptiei, cu respectarea conventiilor
internationale la care Romania este parte;
c) elaboreaza si fundamenteaza programe de interes national in domeniul
protectiei copilului si al adoptiei;
d) participa la promovarea si sprijinirea formarii initiale si permanente a
specialistilor care actioneaza in domeniul protectiei copilului si al adoptiei.
Art. 4
In exercitarea functiei de reglementare Autoritatea indeplineste
urmatoarele atributii principale:
a) elaboreaza proiecte de acte normative in domeniul protectiei copilului
si al adoptiei, in vederea realizarii obiectivelor reformei sistemului national
de protectie a copilului si al adoptiei;
b) elaboreaza norme, metodologii si standarde pentru functionarea
serviciilor si institutiilor care asigura promovarea si respectarea drepturilor
copilului, ingrijirea si protectia copiilor aflati in dificultate si a celor cu
handicap, precum si a celor care desfasoara activitati in domeniul adoptiei;
c) elaboreaza regulamente-cadru orientative si ghiduri metodologice pentru
organizarea si functionarea tuturor serviciilor si institutiilor care asigura
ingrijirea si protectia drepturilor copilului, precum si a celor care
desfasoara activitati in domeniul adoptiei;
d) elaboreaza si propune spre avizare proiecte de acte normative care au ca
obiect reglementarea unor aspecte legate de domeniul propriu de activitate;
e) stabileste indicatorii de performanta pentru programele de interes
national, care se aproba prin ordin al secretarului de stat.
Art. 5
In exercitarea functiei de administrare Autoritatea are urmatoarele
atributii principale:
a) gestioneaza bunurile proprietate publica si privata a statului, pe care
le are in administrare sau in folosinta, dupa caz;
b) gestioneaza fondurile alocate pentru finantarea programelor de interes
national din domeniul protectiei copilului si al adoptiei;
c) finanteaza sau, dupa caz, cofinanteaza proiecte in cadrul programelor de
interes national in domeniul protectiei copilului si al adoptiei;
d) proiecteaza si aplica sistemul de monitorizare pentru estimarea
necesarului de finantare a serviciilor si institutiilor de protectie a copilului,
inclusiv prin adoptie, precum si pentru revizuirea aplicarii standardelor de
functionare a acestora;
e) fundamenteaza si propune adoptarea masurilor necesare pentru asigurarea
finantarii adecvate a institutiilor si serviciilor de protectie a copilului,
inclusiv prin adoptie;
f) gestioneaza baza de date constituita la nivelul sistemului national de
protectie a copilului, inclusiv prin adoptie.
Art. 6
In exercitarea functiei de reprezentare Autoritatea are urmatoarele
atributii principale:
a) desfasoara si dezvolta relatii de colaborare si cooperare internationala
in domeniul specific;
b) negociaza si incheie colaborari in domeniul propriu de activitate cu
organisme interne si internationale;
c) reprezinta statul in raporturile cu instantele judecatoresti si cu
persoanele fizice si juridice din tara si din strainatate, in domeniul sau de
activitate;
d) asigura reprezentarea in fata instantelor judecatoresti a Comitetului
Roman pentru Adoptii.
Art. 7
In exercitarea functiei de autoritate de stat Autoritatea indeplineste
urmatoarele atributii principale:
a) monitorizeaza si asigura respectarea principiilor si normelor stabilite
prin Conventia cu privire la drepturile copilului, ratificata prin Legea nr.
18/1990, precum si prin celelalte conventii internationale din domeniul sau de
activitate, la care Romania este parte;
b) centralizeaza si sintetizeaza informatiile referitoare la aspectele
prevazute la lit. a), elaboreaza si prezinta rapoarte, conform art. 44 pct. 1
din Conventia cu privire la drepturile copilului;
c) monitorizeaza si controleaza activitatile de aplicare a strategiei
nationale de reforma a sistemului de protectie a copilului, inclusiv prin
adoptie;
d) monitorizeaza si controleaza respectarea standardelor minime pentru
organizarea si functionarea sistemului de servicii si institutii care asigura
promovarea si respectarea drepturilor copilului, ingrijirea copiilor aflati in
dificultate si a celor cu handicap, precum si in ceea ce priveste adoptia;
e) asigura indrumarea si controlul activitatilor specifice domeniului sau
de activitate si propune institutiilor competente stabilirea raspunderii
disciplinare, materiale, contraventionale sau penale, dupa caz, a persoanelor
vinovate de savarsirea abaterilor constatate;
f) propune autoritatilor competente suspendarea sau incetarea activitatilor
care pun in pericol grav si iminent sanatatea sau dezvoltarea fizica ori
psihica a copilului si retragerea autorizatiei de functionare a persoanelor
juridice responsabile;
g) actioneaza pentru prevenirea sau, dupa caz, inlaturarea efectelor
oricaror acte sau fapte care incalca principiile si normele conventiilor
internationale la care Romania este parte, in domeniul drepturilor copilului si
al adoptiei;
h) monitorizeaza informatiile privind: finantarea institutiilor si
serviciilor care asigura ingrijirea si protectia drepturilor copilului si care
isi desfasoara activitatea in domeniul adoptiei, indicatorii de eficienta a
acestora, precum si modul de cheltuire a resurselor financiare alocate acestor
servicii si institutii.
Art. 8
(1) In indeplinirea atributiilor care ii revin Autoritatea colaboreaza si
coopereaza cu autoritatile si cu institutiile publice romane si straine, cu
organizatii internationale, organizatii neguvernamentale, precum si cu alte
persoane juridice sau fizice din tara si din strainatate.
(2) In realizarea activitatilor de protectie a copilului Autoritatea
colaboreaza cu autoritatile administratiei publice locale, coordonand
metodologic serviciile publice specializate pentru protectia copilului aflate
in subordinea consiliilor judetene, respectiv a consiliilor locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si comisiile pentru protectia
copilului organizate la nivelul judetelor si al sectoarelor municipiului
Bucuresti, potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind
protectia copilului aflat in dificultate, republicata, cu modificarile
ulterioare.
(3) In scopul indeplinirii functiilor sale Autoritatea are dreptul, in
conditiile legii, sa solicite si sa primeasca informatii ce intereseaza
domeniul sau de activitate de la celelalte organe ale administratiei publice
centrale, de la autoritatile administratiei publice locale, de la institutii publice,
de la organizatiile neguvernamentale si de la persoanele fizice sau juridice.
(4) Autoritatea poate furniza informatii, la solicitare, in limitele
dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 9
(1) Autoritatea este condusa de un secretar de stat, ajutat de un
subsecretar de stat, numiti prin decizie a primului-ministru.
(2) Secretarul de stat conduce intreaga activitate a Autoritatii si o
reprezinta in raporturile cu Guvernul, cu Ministerul Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei, cu ministerele si celelalte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, cu autoritatile administratiei publice locale,
cu alte institutii publice si cu persoane juridice si fizice romane sau
straine.
(3) In exercitarea atributiilor sale secretarul de stat emite ordine si
instructiuni.
(4) Secretarul de stat raspunde in fata ministrului muncii, solidaritatii
sociale si familiei pentru intreaga activitate a Autoritatii.
(5) Subsecretarul de stat coordoneaza activitatea executiva si de secretariat
a Comitetului Roman pentru Adoptii, indeplineste atributiile prevazute in
regulamentul de organizare si functionare a Autoritatii, precum si orice alte
atributii stabilite prin ordin al secretarului de stat.
(6) Secretarul general al Autoritatii indeplineste atributiile stabilite
prin regulamentul de organizare si functionare si/sau alte atributii
incredintate de secretarul de stat, realizand legaturile functionale intre
structurile institutiei.
(7) Regulamentul de organizare si functionare a Autoritatii se aproba prin
ordin al secretarului de stat, in termen de 15 zile de la data intrarii in
vigoare a prezentei hotarari.
Art. 10
In cazul in care secretarul de stat nu isi poate exercita atributiile ce ii
revin, subsecretarul de stat exercita aceste atributii cu instiintarea
ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei.
Art. 11
(1) Structura organizatorica a Autoritatii este prevazuta in anexa nr. 1.
(2) Circuitul documentelor, atributiile si sarcinile personalului din
aparatul propriu al Autoritatii se stabilesc prin regulamentul de organizare si
functionare.
Art. 12
Numarul maxim de posturi al Autoritatii este de 86, exclusiv demnitarii.
Art. 13
Autoritatea are in dotare urmatoarele mijloace de transport:
a) 3 autoturisme, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 80/2001
privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritatile
administratiei publice si institutiile publice, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 247/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) 2 autoturisme pentru desfasurarea activitatilor specifice de
monitorizare si de control in teritoriu, conform anexei nr. 2.
Art. 14
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 15
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 216/2001 privind organizarea si functionarea Autoritatii
Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 63 din 6 februarie 2001.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1 *1)
*1) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
STRUCTURA ORGANIZATORICA
a Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie
Numarul maxim de posturi este de 86,
exclusiv demnitarii
_____________________
..................| SECRETAR DE STAT |____________
: |_____________________| |
_______:______ __________|__________ |
| CONSILIUL DE | | SUBSECRETAR DE STAT | |
| COORDONARE | |_____________________| |
|______________| | |
__________|__________ ______|_______
| SECRETAR GENERAL | | |
|_____________________| ____|______ _____|________
| | CORPUL DE | | COMPARTIMENT
|
| | CONTROL*) | | AUDIT
|
| |___________|
|______________|
______________________________|________________________________
_____|_____ _____|____ _____|_____ ______|_____ _____|______
| SERVICIUL | | DIRECTIA | | DIRECTIA | | DIRECTIA | | BIROUL |
| ADOPTIE | | POLITICI,| | INTEGRARE | | ECONOMICA | | JURIDIC SI |
|___________| | PROGRAME | | EUROPEANA | | SI RESURSE | | CONTENCIOS |
|__________| |___________| | UMANE | |____________|
| |____________|
_______|_______
_______|______ ______|_______
| SERVICIUL | | COMPARTIMENT |
| MONITORIZARE,| | RELATII CU |
| INSPECTIE | | PUBLICUL |
|______________| |______________|
------------
*) Se organizeaza la nivel de serviciu.
ANEXA 2
MIJLOACELE DE TRANSPORT SI CONSUMUL DE CARBURANTI
pentru activitati specifice de monitorizare si de control in teritoriu,
desfasurate de Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie
_____________ __________________ _______________ _____________________________
| Numarul de | Tipul mijlocului | Parcul normat | Consumul lunar de
carburanti|
| autoturisme | de transport | | litri/luna/mijloc de
|
| | | | transport
|
|_____________|__________________|_______________|_____________________________|
| 2 | autoturism | 2 | 300
|
|_____________|__________________|_______________|_____________________________|