HOTARARE Nr. 502 din 12 septembrie 1997
cu privire la organizarea si functionarea Comitetului Roman pentru Adoptii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 244 din 18 septembrie 1997
In temeiul art. 10 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
25/1997 cu privire la adoptie,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Comitetul Roman pentru Adoptii se organizeaza si functioneaza ca organ
de specialitate in subordinea Guvernului, in scopul supravegherii si
sprijinirii actiunilor de protectie a drepturilor copilului prin adoptie si al
realizarii cooperarii internationale in acest domeniu.
(2) Comitetul Roman pentru Adoptii este autoritatea centrala romana insarcinata
sa aduca la indeplinire obligatiile prevazute de Conventia asupra protectiei
copiilor si cooperarii in materia adoptiei internationale, incheiata la Haga la
29 mai 1993 si ratificata prin Legea nr. 84/1994.
(3) Activitatea Comitetului Roman pentru Adoptii se desfasoara potrivit
urmatoarelor principii:
a) pentru dezvoltarea armonioasa a personalitatii sale, copilul trebuie sa
creasca intr-un mediu familial, intr-un climat de fericire, de iubire si de
intelegere, care poate fi asigurat prin adoptie;
b) adoptia este o masura speciala de protectie a drepturilor copilului, a
carei ratiune primordiala este protejarea interesului superior al acestuia;
c) adoptia internationala reprezinta un mijloc de a asigura copilului
lipsit de ocrotirea parintilor sai firesti o dezvoltare armonioasa a
personalitatii sale, daca nu este posibila incredintarea acestuia in vederea
adoptiei in tara sau adoptia copilului de catre o familie sau o persoana cu
domiciliul sau cu resedinta in tara.
Art. 2
(1) Comitetul Roman pentru Adoptii este persoana juridica romana, cu sediul
in Bucuresti, Piata Victoriei nr. 1, sectorul 1.
(2) Activitatea Comitetului Roman pentru Adoptii este coordonata de
Departamentul pentru Protectia Copilului, care ii asigura serviciile
administrative si de secretariat.
(3) Patrimoniul Comitetului Roman pentru Adoptii este constituit din
totalitatea bunurilor mobile si imobile pentru care a fost stabilita sau se va
stabili o asemenea destinatie prin acte normative, acte de donatie sau
sponsorizari.
(4) Comitetul Roman pentru Adoptii poate avea conturi bancare in lei sau in
valuta, deschise la institutiile bancare de pe teritoriul Romaniei.
Art. 3
(1) Comitetul Roman pentru Adoptii este compus din presedinte si un numar
de paisprezece membri, dupa cum urmeaza:
a) presedinte - seful Departamentului pentru Protectia Copilului;
b) opt reprezentanti ai unor ministere si ai altor organe de specialitate
ale administratiei publice centrale, respectiv cate un reprezentant al
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, Ministerului Sanatatii, Ministerului
Educatiei Nationale, Ministerului Justitiei, Ministerului de Interne,
Ministerului Afacerilor Externe, Secretariatului de Stat pentru Handicapati si
Departamentului pentru Administratie Publica Locala, desemnati de conducerile
acestora;
c) sase reprezentanti ai autoritatilor administratiei publice locale,
respectiv:
- secretarii consiliilor judetene din fiecare judet care se afla pe prima
pozitie in cele cinci grupe de judete prevazute in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare, acestia urmand a fi inlocuiti de catre
secretarii consiliilor judetene din judetele care ocupa pozitia urmatoare la
fiecare 3 luni, respectandu-se ordinea alfabetica a denumirii judetelor;
- secretarul general al Primariei Municipiului Bucuresti.
(2) In vederea asigurarii unei reprezentari permanente la sedinte,
presedintele si membrii Comitetului Roman pentru Adoptii vor avea cate un
loctiitor, dupa cum urmeaza:
a) loctiitorul presedintelui este desemnat de catre acesta;
b) loctiitorii reprezentantilor ministerelor si ai organelor de
specialitate ale administratiei publice centrale sunt desemnati de conducerea
acestora;
c) loctiitorii secretarilor consiliilor judetene sunt directorii
serviciilor publice specializate pentru protectia copilului din judetele
respective;
d) loctiitorul secretarului general al Primariei Municipiului Bucuresti
este unul dintre secretarii primariilor de sector ale municipiului Bucuresti,
desemnat de catre secretarul general.
Art. 4
(1) Principalele atributii ale Comitetului Roman pentru Adoptii sunt:
a) constituie evidenta centralizata a copiilor care pot fi protejati prin
adoptie, pe baza comunicarilor transmise de comisiile pentru protectia
copilului din judete si din sectoarele municipiului Bucuresti;
b) efectueaza procedurile legale in vederea identificarii unei familii sau
a unor persoane corespunzatoare pentru adoptia fiecarui copil aflat in evidenta
sa;
c) tine evidenta cererilor familiilor sau ale persoanelor care si-au
manifestat dorinta de a adopta copii si care sunt apte sa adopte;
d) indruma si sprijina in mod corespunzator aceste familii sau persoane in
vederea efectuarii procedurii necesare adoptiei;
e) incheie acorduri de colaborare cu autoritati publice din alte state care
au atributii in domeniul protectiei copilului prin adoptie, fie direct, fie
prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, prin schimb de note sau
scrisori diplomatice;
f) autorizeaza organismele private romane si straine sa desfasoare
activitati in domeniul protectiei drepturilor copilului prin adoptie; indruma
si controleaza activitatea acestor organisme;
g) elibereaza confirmarea care atesta respectarea termenelor si
indeplinirea procedurilor legale, prealabile incuviintarii adoptiei;
h) transmite instantelor judecatoresti competente cererile familiilor sau
ale persoanelor care doresc sa adopte copii aflati in evidenta sa, prin
intermediul serviciilor publice specializate pentru protectia copilului sau al
organismelor private autorizate, numai daca aceste cereri sunt insotite de
actele prevazute de lege;
i) participa in cauzele care au drept obiect solutionarea cererilor privind
incuviintarea adoptiei, aflate pe rolul instantelor judecatoresti;
j) asigura un control deontologic in timpul derularii procedurilor legate
de incuviintarea adoptiei si ia masuri in vederea evitarii incuviintarii unor
adoptii supuse esecului, a obtinerii oricaror foloase materiale necuvenite si a
oricaror tendinte de trafic cu copii;
k) elibereaza certificate care atesta ca adoptia a fost incuviintata
conform normelor impuse de Conventia asupra protectiei copiilor si cooperarii
in materia adoptiei internationale, incheiata la Haga la 29 mai 1993, pe baza
hotararii judecatoresti irevocabile de incuviintare a adoptiei unui copil aflat
in evidenta sa de catre o persoana sau o familie cu domiciliul pe teritoriul
altui stat;
l) depune diligentele necesare pe langa autoritatile statului al carui
cetatean a adoptat un copil aflat in evidenta sa, pentru ca acesta sa
beneficieze de garantiile si normele echivalente celor existente in cazul unei
adoptii nationale;
m) urmareste evolutia copilului si a relatiilor dintre acesta si parintii
sai adoptivi, pe o perioada de cel putin 2 ani de la incuviintarea unei adoptii
internationale;
n) indeplineste si alte atributii in materia adoptiei, care rezulta din
prevederile legislatiei in vigoare, din tratatele internationale la care
Romania este parte sau din acordurile de colaborare pe care le incheie cu
autoritatile publice din alte state.
(2) In vederea indeplinirii atributiilor ce ii revin si atingerii scopului
pentru care este infiintat, Comitetul Roman pentru Adoptii colaboreaza cu
autoritatile publice romane si straine, cu organizatiile internationale, precum
si cu alte persoane juridice romane si straine care desfasoara activitati
autorizate in domeniul protectiei copilului prin adoptie, in orice probleme de
interes reciproc.
Art. 5
(1) In scopul constituirii evidentei centralizate a copiilor care pot fi
protejati prin adoptie, comisiile pentru protectia copilului din judete si din
sectoarele municipiului Bucuresti sunt obligate sa transmita Comitetului Roman pentru
Adoptii, din oficiu sau la cererea acestuia, datele de identitate si toate
informatiile pertinente referitoare la copiii care fac parte din una dintre
categoriile mentionate la alin. (3) din prezentul articol.
(2) Persoanele insarcinate cu culegerea si transmiterea informatiilor
referitoare la copiii care pot fi protejati prin adoptie au obligatia sa
pastreze confidentialitatea acestor informatii, sub sanctiunea desfacerii
contractului individual de munca.
(3) Pe baza comunicarilor primite de la comisiile pentru protectia
copilului, Comitetul Roman pentru Adoptii constituie evidenta centralizata a
copiilor aflati in urmatoarele situatii:
a) parintii copilului au consimtit in mod irevocabil la adoptia acestuia;
b) parintii copilului sunt decazuti din drepturile parintesti, decedati,
pusi sub interdictie, declarati morti prin hotarare judecatoreasca, necunoscuti
sau se afla in orice situatie care determina imposibilitatea de a-si manifesta
vointa;
c) copilul este declarat abandonat prin hotarare judecatoreasca ramasa
definitiva;
d) unul dintre parintii copilului este decazut din drepturile parintesti,
decedat, necunoscut, pus sub interdictie, declarat mort prin hotarare
judecatoreasca sau disparut, iar celalalt parinte a consimtit in mod irevocabil
la adoptia copilului.
Art. 6
Copiii aflati in evidenta Comitetului Roman pentru Adoptii la data intrarii
in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 25/1997, ale caror date de
identitate au fost transmise acestuia potrivit art. 3 alin. 3 din Legea nr.
11/1990 privind incuviintarea adoptiei, republicata in anul 1995, raman in
evidenta comitetului, daca fac parte din una dintre categoriile prevazute la
art. 5 alin. (3). Fata de acesti copii, Comitetul Roman pentru Adoptii si comisiile
pentru protectia copilului vor lua masurile prevazute la art. 12 alin. (2) si
urmatoarele din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997.
Art. 7
Cererile familiilor sau ale persoanelor care doresc sa adopte, transmise
Comitetului Roman pentru Adoptii anterior intrarii in vigoare a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 25/1997, vor fi solutionate de acesta in conformitate
cu prevederile ordonantei de urgenta mentionate, numai daca transmiterea s-a
realizat cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare la data acesteia.
Art. 8
(1) Comitetul Roman pentru Adoptii elibereaza confirmarea prevazuta la art.
14 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997 in urma
verificarii actelor anexate la cererea privind incuviintarea adoptiei si
indeplinirii procedurilor prevazute la art. 12 din aceasta ordonanta de
urgenta.
(2) Prin eliberarea confirmarii, Comitetul Roman pentru Adoptii atesta
indeplinirea urmatoarelor proceduri:
a) cererea a fost transmisa comitetului cu respectarea dispozitiilor art.
11 alin. (1) sau (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997, dupa
caz;
b) copilul a carui adoptie este solicitata se afla in evidenta comitetului,
iar datele de identitate ale copilului au fost comunicate de comitet tuturor
comisiilor pentru protectia copilului din judete si din sectoarele municipiului
Bucuresti;
c) identificarea familiei sau a persoanei potrivite pentru adoptia
copilului s-a realizat in urma solicitarilor de incredintare in vederea
adoptiei sau, in cazul in care nu au existat asemenea cereri, in urma
propunerilor serviciilor publice specializate pentru protectia copilului sau a
organismelor private romane autorizate, potrivit dispozitiilor art. 12 alin.
(3), (4) si (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997;
d) cererea este insotita de actele prevazute de Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 25/1997.
(3) In cazul familiilor sau al persoanelor cu domiciliul sau cu resedinta
in Romania care au numai cetatenie straina si care doresc sa adopte, atestatul
prin care comisia pentru protectia copilului atesta faptul ca acestea sunt apte
sa adopte va putea fi eliberat numai in urma prezentarii actelor prevazute la
art. 11 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 25/1997. Atestatul
va fi transmis Comitetului Roman pentru Adoptii, insotit de actele pe baza
carora a fost eliberat.
Art. 9
(1) In vederea indeplinirii atributiilor sale, Comitetul Roman pentru
Adoptii adopta hotarari si decizii.
(2) Hotararile se adopta pentru solutionarea problemelor care privesc
incheierea acordurilor de colaborare cu autoritatile publice din alte state,
autorizarea organismelor private care desfasoara activitati in domeniul
protectiei drepturilor copilului prin adoptie si pentru orice probleme de
interes general. Deciziile se adopta pentru solutionarea problemelor cu
caracter individual.
(3) Hotararile se adopta cu votul majoritatii membrilor Comitetului Roman
pentru Adoptii, iar deciziile, cu votul majoritatii membrilor prezenti. Presedintele
are drept de vot ca si membrii comitetului.
Art. 10
Presedintele Comitetului Roman pentru Adoptii indeplineste urmatoarele
atributii:
a) propune comitetului adoptarea hotararilor si a deciziilor, pe baza
rapoartelor de specialitate intocmite de Secretariatul permanent al Comitetului
Roman pentru Adoptii;
b) convoaca sedintele comitetului si stabileste ordinea de zi a sedintelor
extraordinare;
c) reprezinta Comitetul Roman pentru Adoptii in raporturile juridice cu
tertii;
d) indeplineste si alte atributii stabilite, prin hotarari sau decizii, de
catre comitet.
Art. 11
(1) Comitetul Roman pentru Adoptii se intruneste in sedinte ordinare, de
doua ori pe luna, si in sedinte extraordinare, ori de cate ori este necesar.
(2) Sedintele Comitetului Roman pentru Adoptii sunt legal constituite in
prezenta presedintelui, a cel putin sapte membri sau a loctiitorilor acestora.
(3) Sedintele ordinare se desfasoara potrivit ordinii de zi aprobate de
Comitetului Roman pentru Adoptii. Sedintele extraordinare se desfasoara
potrivit ordinii de zi stabilite de presedinte.
(4) La sedintele Comitetului Roman pentru Adoptii participa secretarul
executiv al acestuia, fara a avea drept de vot, precum si persoanele invitate
de comitet.
(5) Dezbaterile din sedintele Comitetului Roman pentru Adoptii, hotararile
si deciziile adoptate de comitet, precum si modul in care acestea au fost
adoptate se consemneaza in procesul-verbal al sedintei, care se semneaza de
presedinte, de cel putin trei membri prezenti si de secretarul executiv al
comitetului.
(6) Membrii Comitetului Roman pentru Adoptii care s-au abtinut sau au votat
impotriva adoptarii unei hotarari sau decizii au dreptul sa ceara mentionarea
acestui fapt in procesul-verbal al sedintei, precum si a motivelor care i-au
determinat sa adopte aceasta pozitie.
(7) Procesele-verbale ale sedintelor se consemneaza intr-un registru
special, ale carui pagini sunt numerotate si poarta stampila Comitetului Roman
pentru Adoptii, precum si semnatura secretarului executiv al acestuia.
Art. 12
(1) Serviciile administrative, precum si activitatea curenta si de
secretariat a Comitetului Roman pentru Adoptii este asigurata de Secretariatul
permanent al acestuia, care functioneaza in cadrul Departamentului pentru
Protectia Copilului. Regulamentul de organizare si functionare a
Secretariatului permanent al Comitetului Roman pentru Adoptii se aproba de
presedintele comitetului.
(2) Secretariatul permanent al Comitetului Roman pentru Adoptii pregateste
sedintele acestuia, intocmind rapoarte de specialitate prin care prezinta
problemele si cererile supuse atentiei comitetului, precum si propuneri
motivate privind solutionarea acestora.
(3) Secretariatul permanent al Comitetului Roman pentru Adoptii este condus
de un secretar executiv, numit prin dispozitia presedintelui Comitetului Roman
pentru Adoptii dintre functionarii publici, salariati ai Departamentului pentru
Protectia Copilului.
Art. 13
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 63/1991 privind constituirea Comitetului Roman pentru Adoptii,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 16 din 24 ianuarie
1991.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Adrian Severin
Ministru delegat pe langa
primul-ministru pentru
coordonarea Secretariatului
General al Guvernului si a
Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Remus Opris
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Protectia Copilului,
presedintele Comitetului
Roman pentru Adoptii,
Cristian Liviu Tabacaru
ANEXA 1
GRUPELE DE JUDETE
ale caror reprezentanti fac parte din componenta Comitetului Roman pentru
Adoptii
Grupa I
1. Alba; 2. Bihor; 3. Bistrita-Nasaud; 4. Cluj; 5. Maramures; 6. Mures; 7.
Satu Mare; 8. Salaj.
Grupa a II-a
1. Arad; 2. Caras-Severin, 3. Dolj; 4. Gorj; 5. Hunedoara; 6. Mehedinti; 7.
Olt; 8. Timis; 9. Valcea.
Grupa a III-a
1. Arges; 2. Brasov; 3. Buzau; 4. Covasna; 5. Dambovita; 6. Harghita; 7.
Prahova; 8. Sibiu.
Grupa a IV-a
1. Bacau; 2. Botosani; 3. Galati; 4. Iasi; 5. Neamt; 6. Suceava; 7. Vaslui;
8. Vrancea.
Grupa a V a
1. Braila; 2. Calarasi; 3. Constanta; 4. Giurgiu; 5. Ialomita; 6. Ilfov; 7.
Teleorman; 8. Tulcea.