ORDONANTA DE URGENTA Nr. 192 din 8 decembrie 1999
privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului
si reorganizarea activitatilor de protectie a copilului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 599 din 8 decembrie 1999
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Se infiinteaza Agentia Nationala pentru Protectia Drepturilor
Copilului, denumita in continuare agentie, ca organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea
Guvernului, prin reorganizarea Departamentului pentru Protectia Copilului care
se desfiinteaza si prin preluarea unor activitati din cadrul Secretariatului de
Stat pentru Persoanele cu Handicap, al Ministerului Sanatatii si al
Ministerului Educatiei Nationale.
(2) Agentia coordoneaza, la nivel national, aplicarea politicilor in
domeniul reformei sistemului de servicii si institutii care asigura promovarea
drepturilor copilului, ingrijirea si protectia copiilor aflati in dificultate
si a celor cu handicap.
(3) Sediul agentiei este in municipiul Bucuresti.
Art. 2
(1) Pentru realizarea obiectivelor in domeniul protectiei drepturilor
copilului agentia indeplineste urmatoarele functii:
a) de strategie, prin care se asigura fundamentarea, elaborarea si
aplicarea strategiei si a programelor de reforma in domeniul protectiei
drepturilor copilului si al adoptiei;
b) de reglementare, prin care se asigura elaborarea cadrului normativ
necesar in vederea realizarii obiectivelor si programelor;
c) de administrare, prin care se asigura administrarea proprietatii publice
si private a statului si gestionarea serviciilor publice in domeniul protectiei
drepturilor copilului;
d) de reprezentare, prin care se asigura, in numele statului roman,
reprezentarea pe plan intern si extern;
e) de autoritate de stat, prin care se asigura urmarirea aplicarii
reglementarilor din domeniul propriu, controlul respectarii aplicarii acestora,
precum si a activitatilor institutiilor si organismelor care isi desfasoara
activitatea in subordinea sau sub autoritatea sa.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta agentia preia
atributiile Departamentului pentru Protectia Copilului si ale Secretariatului
de Stat pentru Persoanele cu Handicap din domeniul protectiei speciale a
copiilor cu handicap.
Art. 4
(1) Agentia este condusa de un presedinte, ajutat de un vicepresedinte,
numiti prin decizie a primului-ministru.
(2) In exercitarea atributiilor sale presedintele emite ordine si
instructiuni si participa la sedintele Guvernului in calitate de invitat.
(3) In structura agentiei functioneaza un secretar general.
(4) Agentia este sprijinita in activitatile sale de un consiliu de
coordonare, cu rol consultativ.
(5) Consiliul de coordonare sprijina agentia in problemele care privesc
cooperarea, potrivit domeniului sau de activitate, cu ministerele si cu
celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, precum si
cu autoritatile administratiei publice locale.
(6) Presedintele agentiei are calitatea de ordonator principal de credite.
Art. 5
(1) Organizarea, functionarea si numarul de personal ale agentiei,
componenta si atributiile consiliului de coordonare se aproba prin hotarare a
Guvernului in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta.
(2) In structura agentiei si in subordinea directa a presedintelui se
organizeaza si functioneaza corpul de control al activitatilor de protectie si
promovare a drepturilor copilului.
(3) Cheltuielile curente si de capital necesare in vederea organizarii si
functionarii agentiei se asigura de la bugetul de stat.
Art. 6
Salarizarea personalului incadrat la agentie se stabileste potrivit
prevederilor Legii nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de
baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupa
functii de demnitate publica.
Art. 7
(1) Presedintia Comitetului Roman pentru Adoptii va fi asigurata de un
secretar de stat desemnat prin decizie a primului-ministru. Presedintele
agentiei este membru al Comitetului Roman pentru Adoptii si nu poate fi
presedinte al Comitetului Roman pentru Adoptii.
(2) Agentia asigura serviciile administrative si de secretariat ale
Comitetului Roman pentru Adoptii. Activitatea secretariatului este coordonata
de presedintele Comitetului Roman pentru Adoptii.
(3) Agentia raspunde de veridicitatea datelor furnizate Comitetului Roman
pentru Adoptii.
Art. 8
(1) In vederea indeplinirii atributiilor care ii revin agentia colaboreaza
si coopereaza cu autoritatile si institutiile publice romane, cu organizatii
internationale, autoritati publice straine, organizatii neguvernamentale,
precum si cu alte persoane juridice sau fizice.
(2) Personalul corpului de control indeplineste urmatoarele atributii
principale:
a) are dreptul la acces nelimitat in sediile tuturor persoanelor juridice
de drept public sau privat, precum si la domiciliul persoanelor fizice care au
in ingrijire si asigura protectia unui copil; in acest scop organele de politie
au obligatia sa sprijine personalul corpului de control;
b) constata natura activitatilor care incalca prevederile legale in
domeniul de activitate al agentiei, stabileste sau, dupa caz, contribuie la
stabilirea persoanelor responsabile si a raspunderii disciplinare, materiale,
contraventionale sau, dupa caz, penale a acestora; in acest scop personalul
corpului de control indeplineste si atributiile prevazute la art. 214 din Codul
de procedura penala, care se aplica in mod corespunzator;
c) intocmeste rapoarte de control, precum si propuneri de solutionare si de
sanctionare a abaterilor constatate, pe care le supune spre aprobare agentiei.
(3) Agentia are dreptul sa solicite informatii si documente de la orice
persoana juridica publica sau privata ori de la persoane fizice implicate in
sfera sa de competenta, acestea avand obligatia de a le pune la dispozitie
personalului agentiei in termen de 15 zile calendaristice de la data
solicitarii.
CAP. 2
Programe de interes national in domeniul protectiei drepturilor copilului
Art. 9
In intelesul prezentei ordonante de urgenta, prin programe de interes
national se intelege acele programe care contribuie la:
a) realizarea obiectivelor de reforma a sistemului de servicii si
institutii destinate ingrijirii, protectiei si promovarii drepturilor tuturor
copiilor;
b) asigurarea functionarii adecvate a sistemului mentionat la lit. a), in
vederea imbunatatirii indicatorilor de performanta a respectivelor servicii si
institutii.
Art. 10
(1) Agentia poate finanta sau, dupa caz, cofinanta urmatoarele tipuri de
programe de interes national pentru protectia drepturilor copilului:
a) programe specifice de implementare a strategiei nationale in domeniul
reformei sistemului de servicii si institutii destinate ingrijirii, protectiei
si promovarii drepturilor copilului;
b) programe de urgenta pentru depasirea unor situatii de criza, in vederea
asigurarii protectiei si ingrijirii copiilor, pentru a preveni si/sau a elimina
efectele calamitatilor naturale ori, dupa caz, pentru interventii cu caracter
umanitar.
(2) Programele de interes national mentionate la lit. a), complementare
actiunilor finantate la nivel local, pot avea urmatoarele obiective generale:
a) realizarea investitiilor necesare pentru atingerea obiectivelor
reformei, in vederea dezvoltarii, diversificarii si restructurarii serviciilor
si institutiilor care asigura ingrijirea, protectia si promovarea drepturilor
copilului;
b) asigurarea functionarii serviciilor si institutiilor restructurate sau,
dupa caz, nou-create, potrivit prevederilor lit. a);
c) realizarea de studii, cercetari si publicatii in cadrul domeniului sau
de activitate;
d) formarea initiala si continua a personalului care isi desfasoara
activitatea in cadrul serviciilor si institutiilor care asigura promovarea
drepturilor copilului, ingrijirea si protectia copiilor aflati in dificultate
si a celor cu handicap;
e) informarea opiniei publice despre drepturile copilului prin campanii de
mediatizare;
f) orice alte programe corespunzatoare domeniului sau de activitate.
Art. 11
Programele de interes national se aproba prin hotarare a Guvernului, pe
baza fundamentarilor elaborate de agentie, care vor cuprinde activitatile
necesare si indicatorii de performanta pentru aplicarea acestora.
Art. 12
(1) Finantarea sau, dupa caz, cofinantarea programelor de interes national
se asigura din urmatoarele surse:
a) bugetul de stat;
b) credite sau granturi externe din surse guvernamentale si
neguvernamentale;
c) donatii, sponsorizari si alte fonduri;
d) sume din Fondul special de solidaritate sociala pentru persoanele cu
handicap.
(2) Sumele alocate din sursele prevazute la alin. (1) lit. a) - c) vor fi
cuprinse in bugetul propriu al agentiei.
Art. 13
Agentia este autorizata sa aloce fonduri din bugetul propriu pentru
finantarea programelor de interes national serviciilor publice specializate
pentru protectia copilului, pe baza de conventii incheiate cu consiliile
judetene si consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si
organismelor private autorizate, pe baza de conventii incheiate cu acestea.
Art. 14
Agentia este autorizata sa finanteze proiecte din cadrul programelor de
interes national din domeniul sau de activitate ce urmeaza a fi realizate, pe
baza de conventie, in colaborare cu ministere, cu alte organe de specialitate
ale administratiei publice centrale, precum si cu alte autoritati sau
institutii publice.
Art. 15
(1) Sumele din Fondul special de solidaritate sociala pentru persoanele cu
handicap se stabilesc proportional cu numarul copiilor cu handicap din numarul
total al persoanelor cu handicap si se aloca agentiei de catre Secretariatul de
Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Aceste sume se aloca pentru unitatile si serviciile prin care se
realizeaza proiectele din cadrul programelor de interes national, pe baza
conventiilor incheiate cu consiliile judetene si cu consiliile locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti.
Art. 16
In termen de 45 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta agentia va elabora metodologia de alocare a fondurilor,
criteriile de identificare si de aplicare a proiectelor specifice din cadrul
programelor de interes national, care se aproba prin ordin al presedintelui
acesteia.
CAP. 3
Reorganizarea activitatilor de ingrijire si protectie a copiilor cu
handicap si a celor aflati in dificultate
Art. 17
Copiilor cu handicap si celor aflati in dificultate, internati in unitatile
sau sectiile de spital cu profil de recuperare distrofici sau recuperare si
reabilitare neuropsihomotorie, li se asigura ingrijire si protectie in
conditiile prevazute la art. 7 - 22 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
26/1997 privind protectia copilului aflat in dificultate, aprobata si
modificata prin Legea nr. 108/1998 si republicata.
Art. 18
(1) Institutiile de protectie speciala a persoanelor cu handicap, care
asigura ingrijirea, asistenta, recuperarea sau, dupa caz, reabilitarea copiilor
cu handicap, aflate in prezent in coordonarea Secretariatului de Stat pentru
Persoanele cu Handicap, se transfera in cadrul serviciilor publice specializate
din subordinea consiliilor judetene sau, dupa caz, a consiliilor locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti pe al caror teritoriu functioneaza, pana la
data de 31 martie 2000.
(2) Aceste institutii se reorganizeaza in etape, dupa evaluarea situatiei
copilului cu handicap, in centre de tip familial pentru recuperarea si
reabilitarea copiilor cu handicap si handicap sever, centre de ingrijire de zi
si recuperare pentru copilul cu handicap sau, dupa caz, in alte servicii
destinate ingrijirii, reabilitarii si protectiei drepturilor copilului, fara
personalitate juridica, in cadrul serviciilor publice specializate pentru
protectia copilului din subordinea consiliilor judetene, respectiv a
consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
(3) Personalul angajat la institutiile prevazute la alin. (1) se transfera
in cadrul serviciilor publice specializate pentru protectia copilului din
subordinea consiliilor judetene, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti.
Art. 19
(1) Unitatile sau sectiile de spital cu profil de recuperare distrofici,
recuperare si reabilitare neuropsihomotorie sau pentru copii bolnavi HIV/SIDA
se transfera si se restructureaza conform prevederilor art. 18, cu acordul
Ministerului Sanatatii, numai in cazul in care sunt internati cu preponderenta
copii aflati in dificultate.
(2) Separarea patrimoniului si a personalului unitatilor prevazute la alin.
(1) se realizeaza astfel:
a) patrimoniul se separa potrivit destinatiei bunurilor: bunurile destinate
desfasurarii actului medical raman in patrimoniul unitatii sanitare, putand sa
deserveasca si cerintele medicale ale copiilor aflati in dificultate, iar
celelalte bunuri urmeaza regimul prevazut la art. 26;
b) personalul medical si auxiliar, ale carui atributii privesc furnizarea
serviciilor medicale, ramane incadrat la unitatea medicala, iar restul
personalului urmeaza regimul prevazut la art. 18.
Art. 20
(1) Unitatile care ingrijesc copii in regim rezidential si care
functioneaza in cadrul unitatilor de invatamant special se separa de unitatile
de invatamant special, se transfera si se restructureaza potrivit prevederilor
art. 18, care se aplica in mod corespunzator.
(2) Separarea patrimoniului si a personalului unitatilor prevazute la alin.
(1) se realizeaza astfel:
a) patrimoniul se separa potrivit destinatiei si functionalitatii
bunurilor: bunurile destinate desfasurarii procesului de instructie, educatie,
compensare, reabilitare si recuperare raman in patrimoniul unitatii de
invatamant special, iar celelalte bunuri urmeaza regimul prevazut la art. 26;
b) personalul didactic, didactic-auxiliar si nedidactic, ale carui
atributii privesc desfasurarea procesului instructiv-educativ, ramane incadrat
la unitatea de invatamant special, iar restul personalului urmeaza regimul
prevazut la art. 18.
Art. 21
Lista cuprinzand institutiile, unitatile si sectiile de spital prevazute la
art. 18 - 20 se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea agentiei si a
Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap sau, dupa caz, a agentiei
si a Ministerului Sanatatii, a agentiei si a Ministerului Educatiei Nationale,
in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta.
Art. 22
(1) Comisiile pentru protectia copilului stabilesc masurile de protectie
prevazute la art. 7 - 22 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997,
pentru copiii aflati in institutiile, unitatile sau sectiile de spital
prevazute la art. 18 - 20, in termen de 60 de zile de la realizarea transferului
acestor institutii.
(2) Comisiile pentru protectia copilului efectueaza evaluarea tipului de
dificultate a copilului, inclusiv a celor aflati in unitatile sau sectiile de
spital prevazute la art. 17 si 18, si recomanda comisiilor de expertiza copiii
cu handicap pentru incadrarea in gradul de handicap, potrivit criteriilor de
acordare a acestuia.
(3) Comisiile pentru protectia copilului si comisiile de expertiza pentru
copiii cu handicap elaboreaza impreuna programul de recuperare a copilului cu
handicap.
(4) Evaluarea situatiei sociale si juridice a copiilor prevazuti la alin.
(1), precum si, dupa caz, elaborarea programului de reintegrare sociofamiliala
si educationala a acestora se realizeaza de personalul de specialitate al
serviciilor publice specializate pentru protectia copilului.
(5) Evaluarile si programele realizate potrivit prevederilor alin. (4) se
aproba de comisia pentru protectia copilului, potrivit prevederilor Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 26/1997, republicata.
CAP. 4
Finantarea activitatilor de ingrijire si protectie a copiilor la nivel
local
Art. 23
Activitatea serviciilor si institutiilor publice care ingrijesc si asigura
protectia drepturilor copilului se finanteaza din:
a) contributii obligatorii ale consiliilor locale municipale, orasenesti si
comunale din al caror teritoriu provin copilul cu handicap si cel aflat in
dificultate sau persoana majora care beneficiaza de protectie in conditiile
art. 19 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997, republicata;
criteriile de determinare a comunitatii locale din care provine copilul vor fi
stabilite de agentie si aprobate prin ordin al presedintelui acesteia;
b) sume alocate din bugetul agentiei;
c) venituri proprii ale judetelor, respectiv ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, potrivit legii;
d) sume alocate din Fondul special de solidaritate sociala pentru
persoanele cu handicap.
Art. 24
(1) Nivelul contributiilor prevazute la art. 23 lit. a) se stabileste pe
baza unei metodologii aprobate prin hotarare a Guvernului, in termen de 45 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Sumele prevazute pentru activitatile de protectie a copilului vor fi
considerate prioritare. Consiliile locale sau judetene nu vor acoperi alte
tipuri de cheltuieli pana cand contributia lor la acest tip de activitati nu
este pe deplin acoperita.
(3) Sumele corespunzatoare contributiei comunei, orasului, municipiului sau
sectorului municipiului Bucuresti se cuprind in bugetul propriu al acestora si
se transfera direct serviciilor publice specializate pentru protectia copilului
din subordinea consiliilor judetene.
(4) Sumele transferate potrivit alin. (3) se cuprind in bugetul propriu al
consiliului judetean. In cazul consiliilor locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, aceste sume se cuprind in bugetele proprii ale acestora. Fiecare
consiliu judetean si consiliu local al sectoarelor municipiului Bucuresti va
comunica agentiei, pana la data de 31 decembrie a fiecarui an, estimarea
fondurilor necesare si alocate pe anul urmator pentru protectia drepturilor
copilului.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 25
(1) Agentia preia prin transfer personalul Departamentului pentru Protectia
Copilului, precum si personalul cu atributii in domeniul protectiei speciale a
copiilor cu handicap din cadrul aparatului central al Secretariatului de Stat
pentru Persoanele cu Handicap si, dupa caz, de la Ministerul Sanatatii si
Ministerul Educatiei Nationale.
(2) Agentia preia, pe baza de protocol de predare-preluare, in termen de 15
zile de la data infiintarii, bunurile aflate in folosinta Departamentului
pentru Protectia Copilului, potrivit inventarului existent la data desfiintarii
acestuia. De asemenea, agentia preia drepturile si obligatiile Departamentului
pentru Protectia Copilului.
(3) Agentia asigura continuitatea tuturor proiectelor aflate in derulare,
care au fost contractate cu Departamentul pentru Protectia Copilului si,
respectiv, cu Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap in domeniul
protectiei copilului cu handicap.
Art. 26
(1) Transferul drepturilor asupra bunurilor proprietate publica se
realizeaza potrivit prevederilor Legii nr. 213/1998 privind proprietatea
publica si regimul juridic al acesteia.
(2) Bunurile proprietate privata a statului, aflate in inventarul
institutiilor, unitatilor si sectiilor de spital prevazute la art. 18 - 20, se
transfera pe baza de protocol de predare-preluare incheiat intre autoritatile
sau institutiile publice in subordinea carora functioneaza respectivele
institutii si consiliile judetene, respectiv consiliile locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti.
Art. 27
Se autorizeaza Ministerul Finantelor sa introduca modificarile
corespunzatoare in bugetul de stat pe anul 1999.
Art. 28
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se
modifica in mod corespunzator alin. (1) al art. 3, alin. (1) al art. 7, alin.
(1) si (3) ale art. 10 si anexa nr. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu
handicap, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 310 din 30
iunie 1999.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga:
a) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/1998 privind reorganizarea
Departamentului pentru Protectia Copilului, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 432 din 16 noiembrie 1998, aprobata si modificata prin
Legea nr. 177/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
584 din 30 noiembrie 1999;
b) alin. (2) al art. 2 si lit. a) a alin. (1) al art. 3 din Hotararea
Guvernului nr. 502/1997 cu privire la organizarea si functionarea Comitetului
Roman pentru Adoptii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
244 din 18 septembrie 1997;
c) teza intai si teza a doua din alin. (3) al art. 10 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 25/1997 cu privire la regimul juridic al adoptiei,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 120 din 12 iunie
1997, aprobata si modificata prin Legea nr. 87/1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 168 din 29 aprilie 1998;
d) Hotararea Guvernului nr. 875/1998 privind organizarea si functionarea
Departamentului pentru Protectia Copilului, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 477 din 11 decembrie 1998;
e) orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Departamentul pentru Reforma
Administratiei Publice Centrale
Petrica Diaconu,
secretar de stat
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
p. Ministrul educatiei nationale,
Adrian Miroiu,
secretar de stat
p. Ministrul sanatatii,
Irinel Popescu,
secretar de stat
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Vlad Rosca
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu