Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 625 din 13 iulie 2000

pentru aprobarea Strategiei nationale de reforma a sistemului de protectie a drepturilor copilului pentru perioada 2000 - 2003

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 341 din 21 iulie 2000


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    ARTICOL UNIC
    Se aproba Strategia nationala de reforma a sistemului de protectie a drepturilor copilului, pentru perioada 2000 - 2003, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.

                 PRIM-MINISTRU
           MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

                      Contrasemneaza:
                      p. Presedintele
                      Agentiei Nationale pentru
                      Protectia Drepturilor Copilului,
                      Teodora Bertzi

                      Ministru de stat,
                      ministrul sanatatii,
                      Hajdu Gabor

                      Ministrul educatiei nationale,
                      Andrei Marga

                      p. Ministrul finantelor,
                      Sebastian Vladescu,
                      secretar de stat

                      Ministrul muncii si
                      protectiei sociale,
                      Smaranda Dobrescu

                      Ministru de stat,
                      ministrul afacerilor externe,
                      Petre Roman

                      Ministrul functiei publice,
                      Vlad Rosca

                      Ministru de interne,
                      Constantin Dudu Ionescu

                      Secretariatul de Stat
                      pentru Persoanele cu Handicap
                      Gabriela Popescu,
                      secretar de stat

                          STRATEGIA NATIONALA
de reforma a sistemului de protectie a drepturilor copilului 2000 - 2003

    Introducere
    Agentia Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului (A.N.P.D.C.) a fost creata in baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 192/1999 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului si reorganizarea activitatilor de protectie a copilului, ca autoritate centrala responsabila cu elaborarea, coordonarea si monitorizarea politicilor in domeniul protectiei copilului, creandu-se premisele unei reforme concrete si globale a sistemului de servicii si institutii care asigura promovarea drepturilor copilului, ingrijirea si protectia copiilor aflati in dificultate si a celor cu deficiente sau cu handicap.
    Functiile principale ale A.N.P.D.C., explicitate in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 192/1999, sunt de strategie, de reglementare, de administrare, de autoritate in stat si de reprezentare - toate aceste functii fiind exercitate pentru atingerea obiectivelor in domeniul protectiei drepturilor copilului.
    Strategia nationala de reforma a sistemului de protectie a drepturilor copilului este documentul care, pornind de la misiunea A.N.P.D.C. si bazandu-se pe principii fundamentale de actiune, expliciteaza obiectivele, tipurile de activitati prioritare, indicatorii de evaluare si rezultatele asteptate in evolutia reformei protectiei copilului in perioada 2000 - 2003. Acest document continua si dezvolta liniile reformei sistemului de protectie a copilului initiate in 1997 si reprezinta principalul instrument de fundamentare a planurilor de actiune nationale, judetene si locale, care converg catre pregatirea integrarii europene a Romaniei in ceea ce priveste asigurarea calitatii protectiei copilului.
    Propunand un cadru de actiune coerent, strategia stabileste prioritatile de interventie pentru donatorii internationali, faciliteaza coordonarea programelor acestora si contribuie la derularea actiunilor de strangere de fonduri, atat pe plan international, cat si national.

    Misiunea A.N.P.D.C.
    A.N.P.D.C. are misiunea de a coordona aplicarea la nivel national a politicilor in domeniul protectiei drepturilor copilului, pentru a asigura fiecarui copil, inclusiv copilului din categoriile cele mai vulnerabile si marginalizate, conditii de viata adecvate nevoilor sale de dezvoltare, cu prioritate intr-un mediu familial, in familia naturala, in familia substitutiva, adoptiva sau in servicii comunitare.

    Principii
    1. Principiul nediscriminarii si egalitatii sanselor
    Politica in domeniul reformei protectiei copilului este conceputa si aplicata astfel incat sa asigure in Romania respectarea si promovarea drepturilor copilului prevazute in Conventia O.N.U. privind drepturile copilului, indiferent de rasa, culoarea, sexul, limba, religia, opinia politica sau de alta natura, nationalitatea, apartenenta etnica si sociala, infirmitatea, locul nasterii sau de situatia materiala a parintelui ori tutorelui sau.
    2. Principiul interesului superior al copilului
    In toate actiunile care se realizeaza ca urmare a aplicarii strategiei nationale primeaza interesul superior al copilului. Strategia promoveaza actiuni care converg prioritar catre protectia copilului aflat in dificultate sau in situatie de risc, indiferent care ar fi natura cauzelor care determina aceasta situatie.
    3. Principiul interventiei multisectoriale si interdisciplinare
    Apreciindu-se complexitatea problematicii in domeniul protectiei drepturilor copilului, multitudinea si diversitatea cauzelor care determina intrarea copilului in dificultate, gravitatea situatiei data de numarul mare de copii institutionalizati si in risc de a fi institutionalizati, se impune necesitatea unei interventii coordonate multisectoriale si interdisciplinare.
    4. Principiul descentralizarii
    Strategia A.N.P.D.C. se bazeaza pe implicarea serviciilor publice specializate pentru protectia drepturilor copilului, aflate in subordinea consiliilor judetene, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti. Aceste structuri sunt responsabile de proiectarea si aplicarea strategiilor judetene pentru protectia drepturilor copilului, in conformitate cu obiectivele si tipurile de activitati din strategia nationala.
    5. Principiul parteneriatului
    A.N.P.D.C. promoveaza in toate tipurile de activitati specificate in strategia nationala pentru protectia drepturilor copilului cooperarea cu:
    - ministere si, respectiv, structuri publice descentralizate care au legatura cu domeniul protectiei copilului si a familiei;
    - organizatii neguvernamentale din Romania, care actioneaza in domeniul protectiei copilului prin programe umanitare si profesionale;
    - institutii, organisme si organizatii europene si internationale;
    - servicii publice specializate din judete si sectoarele municipiului Bucuresti;
    - comunitati locale.
    Principiul parteneriatului se regaseste la toate nivelurile de interventie, de la nivelul national pana la cel local. Prin cooperare si parteneriat se realizeaza toate tipurile de activitati, de la conceptia si coordonarea strategiei pana la interventia interdisciplinara in favoarea copilului si a familiei.

    Obiective generale
    1. Restructurarea serviciilor si a institutiilor de tip rezidential existente, inclusiv a serviciilor pentru copiii cu deficiente sau cu handicap, si reorientarea utilizarii resurselor financiare, materiale, umane si tehnice ale acestora catre organizarea si diversificarea de servicii alternative la ingrijirea rezidentiala
    2. Imbunatatirea/armonizarea cadrului legislativ necesar pentru organizarea si functionarea sistemului de protectie a drepturilor copilului la standardele prevazute de normele si tratatele internationale in domeniu, la care Romania este parte
    3. Crearea si dezvoltarea unui sistem national de monitorizare si evaluare a situatiei copilului aflat in dificultate sau in situatie de risc, precum si a activitatii serviciilor si institutiilor de ingrijire si protectie a drepturilor copilului, a resurselor financiare disponibile la nivel central si local si a modului de utilizare a acestor resurse, avand capacitatea de a prevedea eventualele crize bugetare ale sistemului de protectie a copilului
    4. Intarirea capacitatii institutionale a A.N.P.D.C. pentru asigurarea unei coordonari eficiente a politicilor in domeniul protectiei drepturilor copilului, inclusiv a proiectelor desfasurate la nivel national evitandu-se dublarea eforturilor si asigurandu-se controlul eficientei utilizarii resurselor
    5. Sustinerea dezvoltarii capacitatii institutionale a autoritatilor administratiei publice locale, pentru a se asigura eficienta serviciilor oferite de acestea in beneficiul copiilor
    6. Dezvoltarea resurselor umane care intervin in sistemul de protectie a drepturilor copilului, prin definirea si promovarea statutului profesional si asigurarea formarii initiale si permanente a personalului de toate categoriile din sistem
    7. Promovarea participarii societatii civile la dezvoltarea sistemului national de protectie a drepturilor copilului

    Rezultate asteptate la finele anului 2003
    Luandu-se in considerare faptul ca scopul central al reformei sistemului de protectie a drepturilor copilului in Romania consta in diminuarea ponderii ingrijirii de tip rezidential si in dezvoltarea unui sistem alternativ destinat ingrijirii copilului aflat in dificultate, centrat pe crearea si multiplicarea de servicii comunitare de prevenire a abandonului si institutionalizarii, rezultatele asteptate sunt urmatoarele:
    - scaderea numarului de copii ocrotiti in sistem rezidential clasic;
    - cresterea numarului de copii care beneficiaza de servicii de prevenire a abandonului si institutionalizarii;
    - cresterea progresiva a numarului de copii aflati in sistemul alternativ de servicii si in institutii de tip familial sau reintegrati in familie;
    - scaderea duratei de sedere a copiilor in institutiile rezidentiale;
    - imbunatatirea calitatii ingrijirii copiilor aflati in sistemul rezidential, ca urmare a:
        - imbunatatirii raportului dintre adultul implicat direct in ingrijire si copilul ingrijit;
        - dezvoltarii unui model de ingrijire (demedicalizare), educare, socializare, care sa raspunda nevoilor copilului ocrotit;
        - deschiderii institutiilor spre comunitate
    - cresterea numarului de servicii alternative oferite copilului in dificultate, raportat la numarul institutiilor clasice de protectie;
    - scaderea numarului de institutii rezidentiale si, in special, a celor cu capacitati mai mari de 150 de locuri;
    - punerea in practica la nivel national a standardelor minime obligatorii, regulamentelor-cadru de functionare si a ghidurilor metodologice de buna practica pentru organizarea si functionarea serviciilor si institutiilor din sistemul de protectie a copilului;
    - functionarea unui sistem national de monitorizare, flexibil si operational, a intregii activitati de protectie a drepturilor copilului, precum si cresterea ponderii personalului de specialitate in domeniu proportional cu nevoile de ingrijire ale copiilor;
    - cresterea numarului de personal din cadrul serviciilor publice specializate pentru protectia drepturilor copilului, care beneficiaza de cursuri de formare;
    - cresterea participarii societatii civile.

    Tipuri de activitati
    I. Asigurarea calitatii protectiei copilului in unitatile de tip rezidential, inclusiv in cele destinate copilului cu deficiente sau cu handicap, prin respectarea unor standarde minime de locuit, ingrijire, recuperare, educare, socializare si reintegrare
    II. Promovarea protectiei copilului prin alternative de tip familial, precum si prin noile tipuri de servicii complementare care intervin in sprijinul copilului si al familiei sale
    III. Prevenirea abandonului copilului, a abuzului si a neglijarii, sub orice forma, precum si a tuturor fenomenelor care determina intrarea copilului in dificultate
    IV. Analizarea fenomenului "copiii strazii" si interventia in vederea ameliorarii acestuia
    V. Pregatirea pentru viata si integrarea sociala si profesionala a tinerilor care pana la varsta de 18 ani au beneficiat de una dintre masurile de protectie a copilului prevazute de lege
    VI. Orientarea, reeducarea si reintegrarea sociala a copilului delincvent
    VII. Popularizarea drepturilor copilului si sensibilizarea opiniei publice din Romania, in sensul intelegerii problematicii copilului si a familiei in situatie de risc sau dificultate si al participarii la prevenirea si ameliorarea problemelor

    I. Asigurarea calitatii protectiei copilului in toate unitatile de tip rezidential, inclusiv in cele destinate copilului cu deficiente sau cu handicap, prin respectarea unor standarde minime de locuit, ingrijire, recuperare, educare, socializare si reintegrare

       Obiective operationale

       Cadru juridic
 1.1.  Elaborarea si promovarea proiectului de hotarare a
       Guvernului privind lista institutiilor, unitatilor
       si sectiilor de spital care sunt transferate in
       cadrul serviciilor publice specializate pentru
       protectia copilului, din judete si sectoarele
       municipiului Bucuresti                                  aprilie 2000
 1.2.  Elaborarea si promovarea standardelor de calitate
       privind protectia copilului in unitatile de tip
       rezidential                                            iunie 2000 -
                                                              februarie 2001
 1.3.  Elaborarea si promovarea normativelor de personal
       pentru unitatile de protectie de tip rezidential
       (centrul de plasament, casuta de tip familial,
       centrul de primire in regim de urgenta, centrul
       de plasament pentru copilul cu handicap)               septembrie 2000 -
                                                              aprilie 2001
 1.4.  Elaborarea si promovarea proiectului de hotarare a
       Guvernului privind metodologia de stabilire a
       nivelului contributiilor obligatorii ale consiliilor
       locale municipale, orasenesti si comunale din al
       caror teritoriu provine copilul aflat in dificultate,
       copilul cu handicap sau persoana majora care
       beneficiaza de protectie, in conditiile art. 19
       din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997
       privind protectia copilului aflat in dificultate,
       republicata, si de aplicare a mecanismului de
       finantare                                              mai 2000
 1.5.  Initierea unui proiect de act normativ privind
       modificarea cadrului legal, care sa clarifice
       pozitia copilului in sistemul national de
       asigurari de sanatate                                  decembrie 2000
 1.6.  Elaborarea si promovarea standardelor de
       evaluare a copilului cu handicap si a
       potentialului lui de recuperare                        2001
 1.7.  Elaborarea si promovarea unui proiect de hotarare
       a Guvernului privind rolul A.N.P.D.C. in
       organizarea si validarea cursurilor de pregatire
       complementara a personalului din domeniul
       protectiei copilului                                   iulie 2000

       Monitorizare
 1.8.  Elaborarea si validarea fisei copilului si a
       procedurii de monitorizare, la nivel national,
       a situatiei copiilor protejati in unitati de
       tip rezidential                                        iulie 2000
 1.9.  Realizarea si publicarea de situatii statistice
       anuale, la nivel national, si elaborarea de
       studii cu privire la evolutia protectiei copilului
       in unitati de tip rezidential                          2001 - 2003
 1.10. Implementarea sistemului de monitorizare a
       situatiei copiilor din unitati de tip
       rezidential                                            2001
 1.11. Proiectarea si testarea fiselor de monitorizare a
       costurilor/copil institutionalizat                     2001

       Cadru metodologic
 1.12. Elaborarea unui cod de practica in centrul de
       plasament, care sa promoveze bunele practici
       profesionale in aplicarea standardelor de calitate     august -
                                                              decembrie 2000
 1.13. Elaborarea unei grile de evaluare a institutiilor
       si serviciilor nou-preluate si a unei grile de
       intocmire a proiectului de restructurare a unitatii    mai - iunie 2000
 1.14. Elaborarea unui ghid metodologic cu privire la
       restructurarea si transformarea unitatilor
       rezidentiale pentru copilul cu handicap in centre
       de plasament pentru copiii cu handicap si la
       intocmirea proiectului institutional                   2001
 1.15. Elaborarea de ghiduri metodologice privind bunele
       practici profesionale in centre de plasament
       pentru copiii cu handicap (pentru diferitele
       categorii de handicap)                                 2001 - 2002
 1.16. Elaborarea standardelor de evaluare a copilului cu
       handicap/invaliditati si a potentialului de
       recuperare                                             2001

       Cadru institutional
 1.17. Preluarea si integrarea in sistemul judetean/de
       sector de servicii pentru protectia drepturilor
       copilului a unitatilor si sectiilor apartinand
       Ministerului Educatiei Nationale, Ministerului
       Sanatatii, Secretariatului de Stat pentru
       Persoanele cu Handicap                                 aprilie -
                                                              mai 2000
 1.18. Restructurarea, in etape, a unitatilor nou-preluate
       in centre de plasament de tip familial pentru
       copiii cu handicap, in centre de ingrijire de zi
       si de recuperare pentru copiii cu handicap sau,
       dupa caz, in alte servicii destinate ingrijirii,
       reabilitarii si protectiei copilului cu handicap,
       in conformitate cu nevoile si cu resursele locale      iulie 2000 - 2003

       Formare
 1.19. Realizarea si validarea modelului de pregatire
       complementara de baza a educatorului din centrul
       de plasament, conform evolutiei nevoilor de formare
       a acestei categorii profesionale                       iunie -
                                                              iulie 2000

 1.20. Formarea obligatorie de baza a educatorilor din
       centrele de plasament                                  2002
 1.21. Elaborarea si experimentarea, prin cursuri-pilot,
       a unor modele de pregatire complementara pentru
       sefi de centre de plasament, pentru educatori,
       psihologi, asistenti sociali, infirmiere,
       supraveghetori de noapte din aceste unitati, in
       stransa legatura cu prevederile standardelor de
       calitate si ale ghidurilor metodologice de buna
       practica profesionala                                   mai 2000 -
                                                               iunie 2001
 1.22. Aplicarea modelelor de formare validate in
       unitati/judete                                          iulie 2000 - 2003

       Comunicare
 1.23. Imbunatatirea comunicarii interne in cadrul
       sistemului de protectie a copilului                     permanent
 1.24. Dezvoltarea comunicarii externe cu institutii
       si organizatii din afara sistemului, precum
       si cu mass-media, pentru a face cunoscuta
       evolutia reformei sistemului de protectie a
       copilului in regim rezidential                          permanent
 1.25. Sensibilizarea opiniei publice in legatura
       cu problematica copilului institutionalizat
       si stimularea voluntariatului permanent                 permanent

    Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale

    La sfarsitul anului 2000:
    I. Elaborarea si promovarea actelor normative referitoare la:
    - lista unitatilor si sectiilor care vor fi preluate de directiile judetene/de sector pentru protectia drepturilor copilului;
    - standardele de calitate cu privire la protectia copilului in centrul de plasament;
    - metodologia de stabilire a nivelului contributiilor consiliilor judetene si consiliilor locale si de aplicare a acestui mecanism financiar;
    - validarea cursurilor de formare complementara a personalului de catre A.N.P.D.C.
    II. Elaborarea, testarea si validarea urmatoarelor documente metodologice:
    - Fisa copilului si procedura de monitorizare a copiilor din unitati de tip rezidential;
    - Codul de practica in centrul de plasament;
    - Modelul de pregatire de baza a educatorului specializat din centrul de plasament;
    - Sistemul de monitorizare a parteneriatelor internationale promovate de unitatile de tip rezidential;
    - Norme si standarde de calitate privind protectia copilului in centrul de plasament pentru copiii cu handicap.
    III. Preluarea si integrarea in sistem a unitatilor si sectiilor prevazute in lista aprobata prin hotarare a Guvernului si realizarea urmatoarelor documente pentru fiecare unitate sau sectie preluata:
    - raport de evaluare;
    - proiect de restructurare.
    IV. Formarea urmatoarelor categorii profesionale:
    - formatori pentru aplicarea modelului de pregatire de baza a educatorilor din centre de plasament (30 de persoane din 15 judete);
    - educatori din centre de plasament (500 de persoane din cele 15 judete) - pregatire complementara de baza.
    Elaborarea modelelor de formare, in urma unor cursuri-pilot, pentru:
    - pregatirea sefilor de centre de plasament pentru aplicarea standardelor de calitate;
    - pregatirea complementara a personalului din centrul de plasament pentru aplicarea standardelor de calitate.
    V. Debutul urmatoarelor actiuni, la nivel national:
    - implementarea sistemului de monitorizare;
    - campania de informare si sensibilizare "Copiii nostri";
    - aplicarea standardelor de calitate in toate centrele de plasament.
    VI. Indicatori care reflecta eficienta activitatilor in beneficiul copilului institutionalizat:
    - redimensionarea institutiilor rezidentiale si reducerea numarului unitatilor de talie mare;
    - reducerea numarului de copii ocrotiti in sistem rezidential clasic, ca urmare a activitatilor desfasurate pentru dezinstitutionalizarea copiilor, precum si prin promovarea activitatilor de prevenire a abandonului si institutionalizarii prevazute la cap. II "Promovarea protectiei copilului prin alternative de tip familial, precum si prin noile tipuri de servicii complementare care intervin in sprijinul copilului si al familiei sale";
    - scaderea duratei sederii copilului in institutiile rezidentiale.

    II. Promovarea protectiei copilului prin alternative de tip familial, precum si prin noile tipuri de servicii complementare care intervin in sprijinul copilului si al familiei sale

       Obiective operationale

       Cadru juridic
 2.1.  Completarea cadrului juridic existent cu privire
       la atestarea, angajarea, formarea si evaluarea
       asistentului maternal profesionist                      2001
 2.2.  Revizuirea si armonizarea prevederilor legislative
       cu privire la adoptia copilului si a normativelor de
       aplicare, in spiritul normelor si tratatelor
       internationale in domeniu, la care Romania este parte   mai - iulie 2000

       Monitorizare
 2.3.  Realizarea si aplicarea fisei de monitorizare
       a copilului ocrotit in familia substitutiva             martie -
                                                               iunie 2000
 2.4.  Realizarea si aplicarea fisei de monitorizare a
       asistentului maternal                                   martie -
                                                               iunie 2000
 2.5.  Realizarea si publicarea de rapoarte statistice
       anuale cu privire la dezvoltarea protectiei
       copilului prin alternative de tip familial              2000 - 2003

       Cadru metodologic
 2.6.  Elaborarea unui ghid metodologic privind evaluarea
       pluridisciplinara a candidatului la obtinerea
       atestatului de asistent maternal profesionist,
       precum si pentru evaluarea pluridisciplinara
       a calitatii ingrijirii copilului in familia
       substitutiva                                            iunie -
                                                               decembrie 2000
 2.7.  Elaborarea unei metodologii-cadru de colaborare
       intre serviciul public specializat si organisme
       private autorizate care angajeaza asistenti maternali,
       pentru asigurarea coerentei procedurilor de selectie,
       formare si evaluare                                     2001
 2.8.  Elaborarea unei metodologii de evaluare si pregatire
       a familiei adoptive                                     septembrie 2000
       Formare
 2.9.  Elaborarea si validarea modelelor de formare
       complementara a asistentului social, respectiv
       a psihologului - pentru aplicarea metodologiilor
       de selectie, atestare, formare si evaluare a
       asistentului maternal, in conformitate cu evolutia
       nevoilor de formare in procesul de promovare a
       protectiei copilului prin alternative de tip familial   august -
                                                               decembrie 2000
 2.10. Organizarea activitatilor de formare a asistentilor
       maternali profesionisti                                 permanent
 2.11. Elaborarea unui model de formare a asistentului
       maternal specializat in primirea in regim de urgenta
       a copilului si in ingrijirea copilului cu
       deficiente/handicap                                     2001
 2.12. Formarea asistentilor sociali si a psihologilor,
       conform modelului prevazut la pct. 2.9                  2001
 2.13. Formarea asistentilor maternali specializati,
       conform modelului prevazut la pct. 2.11                 2001 - 2002

       Comunicare
 2.14. Continuarea si dezvoltarea popularizarii profesiei
       de asistent maternal, pentru consolidarea retelelor
       de asistenti maternali in judete/sectoarele
       municipiului Bucuresti                                  mai 2000 - 2001
 2.15. Informarea si sensibilizarea opiniei publice
       in legatura cu protectia copilului prin alternative
       de tip familial                                         permanent

    Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale

    La sfarsitul anului 2000:
    I. Elaborarea, testarea si validarea urmatoarelor documente metodologice:
    - fisele de monitorizare a copilului ocrotit in familia substitutiva;
    - fisa de monitorizare a asistentului maternal.
    II. Eficienta programelor de creare si dezvoltare a retelelor de asistenti maternali profesionisti:
    - va fi elaborat un raport cu privire la modul de implicare a serviciilor pentru probleme de protectie de tip familial a copilului in crearea/dezvoltarea retelelor de asistenti maternali profesionisti, continand si propuneri de imbunatatire a activitatii, de completare a cadrului normativ, de elaborare a metodologiei de colaborare cu organismele private autorizate.
    III. Formarea asistentilor maternali profesionisti
    IV. Elaborarea modelelor de formare pentru profesionistii implicati in aplicarea metodologiilor de selectie, atestare, formare, evaluare a asistentului maternal, respectiv:
    - asistentul social (lucratorul social);
    - psihologul.
    V. Debutul, la nivel national, al unor actiuni precum:
    - campania de informare "Copiii nostri", care va avea o componenta de sensibilizare a comunitatii in legatura cu protectia copilului prin alternative de tip familial.
    VI. Indicatori care reflecta eficienta activitatilor de promovare a alternativelor de tip familial:
    - cresterea numarului copiilor ocrotiti prin alternative de tip familial, comparativ cu numarul copiilor protejati in sistem rezidential, pana la un raport de 3:4;
    - cresterea numarului de asistenti maternali profesionisti;
    - cresterea numarului de copii reintegrati in familia naturala sau integrati in familii adoptive.

    III. Prevenirea abandonului copilului, a abuzului si a neglijarii sub orice forma, precum si a tuturor fenomenelor care determina intrarea copilului in dificultate

       Obiective operationale

       Cadru juridic
 3.1.  Modificarea si completarea legislatiei primare
       (Codul civil, Codul penal si, dupa caz, alte
       prevederi legale), pentru a se asigura respectarea
       drepturilor copilului si protectia acestuia fata
       de orice forma de abuz sau neglijare                    2001 - 2003
 3.2.  Elaborarea si promovarea standardelor de organizare
       a serviciilor care intervin in prevenirea intrarii
       copilului in dificultate                                mai 2000 -
                                                               august 2001

       Cadru institutional
 3.3.  Infiintarea si dezvoltarea la nivelul comunitatii
       locale a serviciilor care intervin in prevenirea
       abandonului sau a intrarii copilului in dificultate
       (centre maternale, servicii de monitorizare,
       consiliere si sprijin al femeii gravide predispuse sa
       abandoneze copilul, centre de zi pentru copilul
       cu probleme sociale, centre de zi pentru copiii
       cu deficiente sau cu handicap, centre de consiliere
       si sprijin pentru familie, centre de pregatire a
       reintegrarii si integrarii familiale a copilului,
       servicii de prevenire a abandonului copilului)          mai 2000
                                                               si permanent
 3.4.  Infiintarea de servicii si linii telefonice de
       tipul "telefonul copilului", la care se poate apela
       in regim de urgenta pentru orice situatie care pune
       in pericol integritatea fizica si psihica a copilului   2002 - 2003

       Monitorizare
 3.5.  Proiectarea unor fise de monitorizare specifice
       fiecarui tip de serviciu care intervine in prevenirea
       abandonului sau a intrarii copilului in dificultate
       si integrarea acestora in sistemul de monitorizare
       a copilului                                             2001
 3.6.  Includerea in sistemul national de monitorizare a
       problematicii copiilor-victime ale abuzului si
       neglijarii in familii si in institutii (date culese,
       la nivelul fiecarui judet sau sector, referitoare
       la cazurile de maltratare infantila semnalate
       serviciilor publice specializate)                       2001

       Cadru metodologic
 3.7.  Elaborarea de studii cu privire la definirea
       familiilor in situatii de risc si la
       inventarierea cauzelor posibile ale acestor
       situatii, precum si la evolutia fenomenului de
       maltratare a copilului, pe baza carora sa se
       poata realiza si aplica programe de recuperare
       si reintegrare a copiilor-victime ale diferitelor
       forme de abuz si neglijare                              noiembrie 2000
                                                               si anual
 3.8.  Elaborarea unui program national pentru desfasurarea
       unei campanii de actiuni preventive care sa antreneze
       3 categorii de parteneri: scoala, familia si
       serviciul public specializat                            octombrie 2000 -
                                                               2001
 3.9.  Elaborarea unui ghid metodologic cu privire la
       formele de abuz si neglijare a copilului si
       metodele de observare a efectelor acestora              2001
 3.10. Elaborarea si validarea de metodologii de
       organizare a serviciilor care intervin in
       prevenirea abandonului sau a intrarii copilului
       in dificultate, precum si in consilierea,
       asistenta si recuperarea copiilor-victime ale
       abuzului sau neglijarii                                 iulie -
                                                               octombrie 2000

       Formare
 3.11. Elaborarea si validarea de modele de formare
       complementara a tuturor categoriilor profesionale
       care lucreaza in toate serviciile destinate
       prevenirii abandonului sau a intrarii copilului
       in dificultate si adaptarea permanenta a acestor
       modele, conform nevoilor de formare                     2001

       Comunicate
 3.12. Dezvoltarea comunicarii interne in cadrul
       sistemului de protectie a copilului, pentru
       favorizarea schimbului de informatii si
       experiente privind tehnicile profesionale de
       observare si de interventie, functionarea
       serviciilor de prevenire, antrenarea comunitatii        permanent
 3.13. Informarea si sensibilizarea publicului larg
       cu privire la necesitatea protejarii copilului
       impotriva oricarei forme de abuz sau neglijare          permanent
 3.14. Informarea publicului, potential beneficiar,
       cu privire la serviciile si facilitatile
       existente pentru familiile aflate in dificultate        permanent

    Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale

    La sfarsitul anului 2000:
    I. Elaborarea, experimentarea si validarea urmatoarelor documente metodologice:
    - metodologiile de organizare pentru:
        - Centrul maternal
        - Centrul de primire a copilului in regim de urgenta si de evaluare
        - Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti
        - Serviciul de monitorizare, asistenta si sprijin al femeii gravide predispuse sa abandoneze copilul
        - Centrul de zi pentru copiii cu probleme sociale
        - Centrul de asistenta si sprijin pentru readaptarea psihologica a copilului cu probleme psihosociale.
    II. Realizarea urmatoarelor studii, rapoarte si materiale informative:
    - studiu cu privire la definirea familiilor in situatie de risc si la inventarierea cauzelor acestor situatii;
    - raport cu privire la toate serviciile de prevenire a abandonului asigurate de comunitatea locala;
    - raport privind liniile telefonice care functioneaza in judete si cele existente in faza de proiect;
    - repertoar anual al serviciilor de prevenire din judete;
    - modele de pliante de popularizare a acestora.
    III. Infiintarea urmatoarelor servicii:
    - centre de zi - 4;
    - centre maternale - 4;
    - centre de consiliere si sprijin pentru parinti - 10.
    Pregatirea demararii unor asemenea proiecte si in alte judete.

   IV. Analizarea fenomenului "copiii strazii" si interventia in vederea ameliorarii acestuia

       Obiective operationale

       Cadru institutional
 4.1.  Crearea si dezvoltarea de centre de primire a
       copilului in regim de urgenta si evaluarea
       fenomenului "copiii strazii"                            septembrie 2000 -
                                                               2003
 4.2.  Crearea si dezvoltarea de centre de zi destinate
       protejarii, educarii si reintegrarii copiilor strazii
       in toate orasele care se confrunta cu acest fenomen     septembrie 2000 -
                                                               2003
 4.3.  Promovarea parteneriatului cu organizatiile
       neguvernamentale care desfasoara activitati de
       recuperare sociala a copiilor strazii                   permanent

       Monitorizare
 4.4.  Includerea in sistemul de monitorizare a
       problematicii "copiii strazii"                          2001

       Cadru metodologic
 4.5.  Elaborarea unei metodologii de analiza si
       evaluare a fenomenului "copiii strazii",
       aplicabila la nivel national                            mai - septembrie
                                                               2000
 4.6.  Identificarea cauzelor fenomenului "copiii strazii"
       si stabilirea liniilor de actiune prin care se
       poate interveni asupra acestor cauze                    octombrie 2000 -
                                                               septembrie 2001
 4.7.  Elaborarea si aplicarea unei metodologii de
       interventie pentru evaluarea, protejarea si
       recuperarea in regim de urgenta a copiilor
       strazii cu varsta mai mica de 10 ani                    octombrie 2000 -
                                                               octombrie 2001
 4.8.  Elaborarea de programe de sensibilizare a
       comunitatii pentru a se evita incurajarea
       fenomenului si pentru a se stimula atitudinea
       civica eficienta                                        2001
 4.9.  Elaborarea unei metodologii de organizare a centrului
       de ingrijire de zi destinat copiilor strazii si a
       unor standarde de calitate a protectiei acordate        2001

       Formare
 4.10. Elaborarea si experimentarea unor modele de formare a
       personalului care intervine in evaluarea, protejarea,
       recuperarea si reintegrarea copiilor strazii, precum
       si formarea unui numar cat mai mare de asemenea
       specialisti, in functie de nevoile existente la
       nivel local                                             2001

       Comunicare
 4.11. Sensibilizarea opiniei publice pentru a contribui
       la integrarea copiilor marginalizati social si la
       ameliorarea fenomenului "copiii strazii"                2000
                                                               si permanent

    Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale

    La sfarsitul anului 2000:
    I. Elaborarea, experimentarea si validarea urmatoarelor documente metodologice:
    - Metodologia de analiza si evaluare a fenomenului "copiii strazii";
    - Metodologia de interventie pentru evaluarea, protejarea si recuperarea in regim de urgenta a copiilor strazii cu varsta mai mica de 10 ani.
    II. Realizarea urmatoarelor studii, rapoarte si materiale informative:
    - raport referitor la prioritatile de actiune pentru fiecare localitate in care fenomenul "copiii strazii" este ingrijorator (conform situatiei din anul 2000);
    - studiu national cu privire la amploarea si cauzele fenomenului "copiii strazii", continand directiile de actiune viitoare.
    III. Infiintarea urmatoarelor servicii:
    - centre de zi pentru copiii strazii - 4;
    - centre de coordonare - 6 (unul in municipiul Bucuresti si inca 5 centre regionale).
    IV. Debutul urmatoarelor actiuni:
    - elaborarea de proiecte de centre de zi destinate copiilor strazii in localitatile stabilite anterior;
    - campania "Copiii nostri", care va avea si o componenta destinata sensibilizarii opiniei publice in ceea ce priveste problema copiilor strazii.

    V. Pregatirea pentru viata si integrarea sociala si profesionala a tinerilor care pana la varsta de 18 ani au beneficiat de una dintre masurile de protectie a copilului, prevazute de lege

       Obiective operationale

       Cadru metodologic
 5.1.  Elaborarea si validarea unei metodologii de
       organizare a Serviciului de asistenta si
       sprijin pentru tineri                                   iulie 2000
 5.2.  Elaborarea unui ghid metodologic destinat echipei
       pluridisciplinare implicate in pregatirea integrarii
       sociale si profesionale a adolescentilor protejati
       in unitati tip rezidential                              2001

       Cadru institutional
 5.3.  Infiintarea la nivelul comunitatii locale a
       serviciilor de asistenta si sprijin pentru tineri,
       ca structuri integrate in sistemul de servicii de
       protectie a copilului                                   noiembrie 2000
                                                               si permanent
       Formare
 5.4.  Elaborarea unui model de formare complementara a
       educatorilor care pregatesc adolescentii din
       centrul de plasament pentru parasirea
       institutiei si integrarea lor sociala si
       profesionala, precum si de formare a unui numar
       cat mai mare de educatori, conform nevoilor de
       formare existente in judete                             2000 - 2003
 5.5.  Formarea profesionala a adolescentilor si tinerilor,
       impreuna cu institutii abilitate in domeniu, pentru
       a lucra in micile intreprinderi, ateliere protejate,
       ferme etc.                                              2000 - 2003

       Comunicare
 5.6.  Promovarea unui program de comunicare pentru
       sensibilizarea comunitatii la problemele tinerilor      permanent
 5.7.  Informarea tinerilor cu privire la serviciile de
       care pot beneficia                                      permanent

    Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale

    La sfarsitul anului 2000:
    I. Elaborarea, experimentarea si validarea Metodologiei de organizare a Serviciului de asistenta si sprijin pentru tineri.
    II. Realizarea urmatoarelor studii, rapoarte si materiale informative:
    - raport anual cu privire la situatia tinerilor care parasesc centrele de plasament la implinirea varstei de 18 ani si la masurile luate in vederea integrarii lor sociale si profesionale;
    - model de pliant de sensibilizare a opiniei publice si de stimulare a voluntariatului pentru pregatirea integrarii tinerilor din centrele de plasament;
    - ghid de informare a tanarului care se pregateste pentru viata autonoma la iesirea din centrul de plasament.
    III. Infiintarea urmatoarelor servicii:
    - servicii de asistenta si sprijin pentru tineri - 3.

    VI. Orientarea, reeducarea si reintegrarea sociala a copilului delincvent

       Obiective operationale

       Cadru juridic
 6.1.  Elaborarea si sustinerea unui cadru normativ privind
       sistemul de masuri educative aplicabile copiilor
       care savarsesc fapte penale si care nu raspund penal    iunie 2000

       Cadru metodologic
 6.2.  Elaborarea si validarea metodologiei de organizare
       a serviciilor de orientare, supraveghere si
       sprijinire a reintegrarii sociale a copilului
       delincvent, a centrelor rezidentiale de reeducare
       pentru copilul delincvent, precum si a institutelor
       medico-educative pentru protectia copilului delincvent
       cu nevoi speciale, ca structuri integrate in sistemul
       judetean/de sector de protectie a copilului aflat
       in dificultate                                          2001
 6.3.  Elaborarea unei metodologii de monitorizare a
       cazurilor de delincventa juvenila pentru care se
       stabilesc masuri de protectie                           2001
 6.4.  Elaborarea unui studiu cu privire la fenomenul de
       delincventa juvenila (cauze, factori de risc,
       metode de prevenire si interventie)                     2001
 6.5.  Elaborarea unui ghid metodologic de prevenire a
       delincventei juvenile prin promovarea de programe
       educative si de animare a timpului liber in
       cartiere                                                2001
 6.6.  Elaborarea unui ghid metodologic de reintegrare
       scolara si sociala a copilului delincvent               2001

       Cadru institutional
 6.7.  Infiintarea la nivelul comunitatii a serviciilor
       pentru protectia copilului delincvent (servicii
       de orientare, supraveghere, reeducare si sprijinire
       a reintegrarii sociale, centre rezidentiale
       de reeducare pentru copilul delincvent, institute
       medico-educative pentru protectia copilului
       delincvent cu nevoi speciale) ca structuri integrate
       in sistemul de servicii de protectie a copilului        2001 - 2003

       Formare
 6.8.  Formarea membrilor comisiilor pentru protectia
       copilului in vederea abordarii cazurilor de copii
       care au savarsit fapte penale, dar care nu raspund
       penal, din perspectiva considerarii lor drept
       cazuri de copii aflati in dificultate, ale caror
       integritate si dezvoltare morala sunt periclitate,
       si stabilirii unor masuri de protectie adecvate,
       respectandu-se principiul interesului superior al
       copilului                                               2001
 6.9.  Elaborarea, experimentarea si validarea unui model de
       pregatire a educatorilor din servicii de protectie a
       copilului si formarea educatorilor, conform evolutiei
       nevoilor de formare                                     2001 - 2003
 6.10. Elaborarea unui model de pregatire a animatorilor
       de cartier si formarea de animatori si voluntari care
       isi vor desfasura activitatea in cartierele
       defavorizate                                            2002 - 2003

       Comunicare
 6.11. Informarea si consilierea parintilor si a cadrelor
       didactice, in vederea prevenirii savarsirii de fapte
       penale de catre copii                                   permanent
 6.12. Informarea copiilor si a adolescentilor asupra
       necesitatii respectarii legilor si obligatiilor
       cetatenesti                                             permanent

    Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale

    La sfarsitul anului 2000:
    I. Realizarea si sustinerea actelor normative referitoare la sistemul de masuri educative aplicabile copiilor care savarsesc fapte penale si care nu raspund penal.
    II. Elaborarea, experimentarea si validarea urmatoarelor documente metodologice:
    - metodologii de organizare a urmatoarelor tipuri de servicii:
        - Serviciul de orientare, supraveghere si sprijinire a reintegrarii sociale a copilului delincvent;
        - Centru de reeducare pentru copilul delincvent;
        - Institut medico-educativ pentru copilul delincvent.
    - Procedura de monitorizare a cazurilor de delincventa juvenila.

    VII. Popularizarea drepturilor copilului si sensibilizarea opiniei publice din Romania, in sensul intelegerii problematicii copilului si a familiei in situatie de risc sau dificultate si al participarii la prevenirea si ameliorarea problemelor

       Obiective operationale

       Cadru metodologic
 7.1.  Elaborarea unui proiect de campanie de informare
       si sensibilizare "Copiii nostri"                        aprilie -
                                                               iulie 2000
 7.2.  Elaborarea si validarea metodologiei de organizare
       a Serviciului de asistenta a copilului pentru
       exercitarea dreptului sau la exprimarea libera
       a opiniei                                               iunie 2000
 7.3.  Elaborarea unui proiect de dezvoltare a
       instrumentelor de informare, initiate de A.N.P.D.C.     iulie 2000
 7.4.  Elaborarea unui ghid metodologic cu privire la
       organizarea de campanii de informare si la relatia
       cu presa                                                2001
 7.5.  Elaborarea unui ghid metodologic pentru promovarea
       drepturilor copilului in unitatile de invatamant de
       masa                                                    2001

       Cadru institutional
 7.6.  Infiintarea de servicii de asistenta a copilului
       pentru exercitarea dreptului sau la exprimarea libera
       a opiniei, ca structuri integrate in sistemul de
       servicii de protectie a copilului                       2000 - 2003

       Formare
 7.7.  Formarea de responsabili cu activitatea de
       comunicare/informare la nivelul serviciilor publice
       specializate                                            octombrie 2000 -
                                                               2001
 7.8.  Elaborarea si experimentarea de modele de formare
       complementara a diferitelor categorii de personal din
       Serviciul de asistenta a copilului pentru exercitarea
       dreptului sau la exprimarea libera a opiniei            2001
 7.9.  Formarea de personal, conform modelului si raspunzand
       nevoilor de formare din judete                          2002 - 2003
 7.10. Organizarea in fiecare an a unei campanii nationale
       de informare si sensibilizare "Copiii nostri"           noiembrie 2000 -
                                                               2003
 7.11. Initierea si dezvoltarea unui site pe Internet cu
       tema "Protectia copilului in Romania"                   2000 - 2003
 7.12. Elaborarea, editarea si difuzarea de materiale
       informative destinate publicului larg                   permanent

    Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale

    La sfarsitul anului 2000:
    I. Elaborarea, experimentarea si validarea urmatoarelor documente metodologice:
    - Metodologia de organizare a Serviciului de asistenta a copilului pentru exercitarea dreptului sau la exprimarea libera a opiniei;
    - Proiectul de campanie de informare si sensibilizare "Copiii nostri";
    - Proiectul de dezvoltare a buletinului informativ "In interesul copilului".
    II. Realizarea urmatoarelor actiuni:
    - prima campanie nationala de informare "Copiii nostri";
    - lansarea paginii web "Protectia copilului in Romania";
    - editarea si difuzarea buletinului informativ "In interesul copilului".

    Coordonarea strategiei A.N.P.D.C.

    In vederea coordonarii strategiei si a evaluarii rezultatelor, precum si pentru dezvoltarea si reajustarea acesteia pe parcursul perioadei mentionate, A.N.P.D.C. promoveaza urmatoarele initiative:
    A. Constituirea unui grup de coordonare si actiune
    Pentru aplicarea principiului parteneriatului in implementarea reformei protectiei copilului se va infiinta Grupul de coordonare si actiune (GCA). Acest organism nu va avea personalitate juridica, iar specialistii care vor face parte din GCA nu vor fi retribuiti pentru aceasta activitate. In GCA vor fi reprezentate institutiile si organizatiile urmatoare:
    - A.N.P.D.C.;
    - Delegatia Comisiei Europene in Romania;
    - USAID;
    - Misiunea rezidenta a Bancii Mondiale;
    - organizatii ale Natiunilor Unite - UNICEF, UNESCO etc.;
    - Asociatia secretarilor consiliilor judetene;
    - organizatii neguvernamentale nationale (cu caracter umanitar si profesional) care actioneaza in domeniul protectiei copilului;
    - organizatii profesionale ale mass-media.
    GCA va avea urmatoarele atributii:
    - stabilirea planurilor de actiune si a programelor care converg catre atingerea obiectivelor operationale;
    - evaluarea periodica a rezultatelor planurilor de actiune;
    - asigurarea coerentei programelor si a complementaritatii resurselor;
    - urmarirea aplicarii unor criterii de repartizare echilibrata, in toate regiunile tarii, a fondurilor pentru proiecte, a resurselor materiale si umane;
    - studierea rapoartelor de monitorizare si a rezultatelor aplicarii strategiei, in vederea dezvoltarii/reajustarii ei, prin completarea cu noi obiective operationale, prin reformularea celor existente sau prin stabilirea unor noi tipuri de activitati.
    Se vor intocmi si se vor valida un document de infiintare si un regulament de functionare a GCA.
    Se va pregati infiintarea la nivel regional a unor grupuri de actiune pentru aplicarea strategiei de protectie a copilului, care sa fie compuse din reprezentanti ai A.N.P.D.C., directori ai serviciilor publice specializate din judetele regiunii respective, secretari ai consiliilor judetene, organizatii neguvernamentale.
    B. Asigurarea coerentei programelor si a complementaritatii resurselor
    Programele si resursele aferente acestora vor fi gestionate astfel incat sa asigure:
    - actiuni coerente care sa contribuie la atingerea obiectivelor operationale;
    - complementaritatea resurselor si optimizarea utilizarii lor;
    - evaluarea periodica si valorizarea rezultatelor.
    Toate programele si resursele financiare destinate protectiei copilului se vor incadra in obiectivele strategice prioritare stabilite.
    In acest scop va fi conceput si validat, pentru a fi utilizat ca instrument de lucru, un formular-tip de incadrare in Strategia nationala de reforma a sistemului de protectie a drepturilor copilului, 2000 - 2003.
    Formularul va fi completat si anexat la Termenii de referinta ai Programului, la Contractul de colaborare sau la alte tipuri de documente oficiale care stipuleaza colaborarea cu A.N.P.D.C. in domeniul protectiei copilului.
    C. Dezvoltarea unei retele specializate de informare, consultanta si evaluare privind reforma protectiei copilului
    Aceasta initiativa complexa urmeaza sa fie promovata in a doua parte a perioadei care face obiectul strategiei (incepand din anul 2002), dar pregatirea ei poate incepe catre finele anului 2000. Se urmareste crearea unei retele de centre de resurse in parteneriat cu organizatii neguvernamentale profesioniste si cu servicii publice specializate care au dobandit deja experienta si rezultate deosebite in promovarea reformei protectiei copilului.
    Aceste centre vor oferi informatii si consultanta personalului din serviciile publice specializate din judete/sectoare, din centre de plasament, din alte tipuri de servicii destinate copilului si familiei si, in acelasi timp, vor culege informatii despre evolutia reformei in regiunea respectiva, pentru a valoriza si multiplica initiativele si proiectele reusite.
    Centrul national, coordonator al retelei, precum si centrele regionale vor fi validate in vederea indeplinirii acestor functii de catre Grupul de coordonare si actiune la nivel national, respectiv de catre grupurile regionale.
    D. Promovarea unei politici de comunicare pentru promovarea drepturilor copilului si a strategiei guvernamentale in acest domeniu
    In vederea imbunatatirii comunicarii interne si externe, precum si pentru promovarea imaginii reformei protectiei copilului si a structurilor implicate, la toate nivelurile, in acest demers va fi elaborata o strategie de comunicare.
    Prima initiativa importanta in acest sens va fi realizarea unui sondaj de opinie si a unui studiu cu privire la imaginea actuala a sistemului de protectie a copilului pentru ca proiectarea strategiei de comunicare sa porneasca de la o baza bine documentata.
    In politica de comunicare vor fi antrenati:
    - specialisti in relatii publice de la o firma de specialitate, care urmeaza sa fie selectionata;
    - organizatii care au in derulare proiecte de comunicare sub coordonarea A.N.P.D.C. (de exemplu: realizarea buletinului informativ "In interesul copilului", realizarea unei pagini web cu tema "Protectia copilului in Romania", editarea de pliante si brosuri etc.);
    - reprezentanti ai mass-media.
    Se va dezvolta relatia cu mass-media, atat cu presa scrisa, cat si cu posturile de radio si TV, si se va constitui un grup de ziaristi de referinta, care vor fi familiarizati cu problematica protectiei copilului.
    Se va intensifica parteneriatul cu presa in promovarea strategiei.
    Se vor organiza conferinte de presa pentru mediatizarea unor evenimente (de exemplu: lansarea strategiei, lansarea unor programe) si conferinte semestriale pentru a face cunoscute rezultatele acestora.
    Se vor edita si difuza materiale informative, precum:
    - pliantul de prezentare a A.N.P.D.C.;
    - colectia de brosuri "Curier juridic - protectia copilului";
    - brosurile cu date statistice anuale despre rezultatele aplicarii strategiei.
    E. In luna septembrie 2000 se va face o evaluare de etapa a gradului de indeplinire a obiectivelor; evaluari si ajustari ale strategiei vor constitui un exercitiu permanent

    Concluzii
    Noua legislatie in domeniu, initiata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997, republicata, care prevede ca obiectiv principal dezinstitutionalizarea, in paralel cu dezvoltarea de forme alternative de protectie, a avut drept consecinta micsorarea numarului de copii institutionalizati, astfel incat la sfarsitul anului 1999 numarul lor era de 30.435.
    Dezvoltarea serviciilor publice specializate pentru protectia copilului a permis luarea unor masuri de prevenire a institutionalizarii copiilor, precum si a abandonului, lucru subliniat de tendinta ascendenta a numarului de copii beneficiari ai acestei forme de asistenta (1997 - 0 cazuri, 1999 - 14.212 cazuri nou-intrate in sistem).
    O alta premisa a scaderii numarului de copii institutionalizati o constituie protectia copilului in familii substitutive, ca alternativa la institutionalizare, masura care a inregistrat si ea un trend ascendent, de la 11.899 cazuri in 1997 la 20.504 cazuri la sfarsitul anului 1999.
    De asemenea, numarul copiilor institutionalizati a scazut si datorita faptului ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997, republicata, prevede o noua forma de protectie alternativa, asistentul maternal profesionist. La sfarsitul anului 1999 beneficiau de aceasta forma de protectie 2.970 de copii.
    Trebuie mentionat ca aceste rezultate au fost obtinute in contextul in care la sfarsitul anului 1999, la nivel national, serviciile publice specializate pentru protectia copilului inregistrau un deficit bugetar de circa 180 miliarde lei si in conditiile in care pana in anul 1998 toate masurile cu rezultatele mentionate anterior s-au bazat intr-o proportie importanta pe bugetele proprii ale consiliilor judetene.
    Acest deficit a fost suplinit prin promovarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 161/1999 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 1999 si prin promovarea Hotararii Guvernului nr. 260/2000 privind aprobarea programelor de interes national in domeniul protectiei drepturilor copilului aflat in dificultate, cu modificarile ulterioare. Din analiza datelor a rezultat ca cea mai mare parte a fondurilor a fost indreptata spre judetele care inregistrau cele mai mari restante financiare (Suceava, Iasi, Maramures, Vaslui, Galati, Valcea, Vrancea). De remarcat ca in aceste judete fondurile alocate au venit sa suplineasca deficitul de cheltuieli materiale si de personal. In contrast cu aceste judete, in sectoarele municipiului Bucuresti, in judetele Timis, Prahova, Mehedinti, Brasov, Ilfov, Covasna, Calarasi, Arad si Giurgiu fondurile primite au fost utilizate in vederea restructurarii institutionale si a dezvoltarii serviciilor.
    In decursul anului financiar 2000 vor fi finantate de la bugetul de stat, cu preponderenta, initiativele de reforma a sistemului de protectie care se incadreaza in obiectivele strategiei. Concomitent, vor continua deconcentrarea si descentralizarea responsabilitatilor pana la nivel de comunitate locala. Autoritatile judetene vor fi sprijinite in privinta finantarii serviciilor de protectie rezidentiale si alternative subordonate.
    In perspectiva anului 2000, prin punerea in practica a programelor pe care A.N.P.D.C. le desfasoara cu diferite organizatii internationale (Banca Mondiala, Uniunea Europeana prin programele PHARE, Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei), anticipam reducerea in continuare a numarului copiilor institutionalizati cu 13.000 copii pe an.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 625/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 625 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu