HOTARARE Nr. 625 din 13 iulie 2000
pentru aprobarea Strategiei nationale de reforma a sistemului de protectie a
drepturilor copilului pentru perioada 2000 - 2003
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 341 din 21 iulie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Strategia nationala de reforma a sistemului de protectie a drepturilor
copilului, pentru perioada 2000 - 2003, prevazuta in anexa care face parte
integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Presedintele
Agentiei Nationale pentru
Protectia Drepturilor Copilului,
Teodora Bertzi
Ministru de stat,
ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
Ministrul educatiei nationale,
Andrei Marga
p. Ministrul finantelor,
Sebastian Vladescu,
secretar de stat
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Smaranda Dobrescu
Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Petre Roman
Ministrul functiei publice,
Vlad Rosca
Ministru de interne,
Constantin Dudu Ionescu
Secretariatul de Stat
pentru Persoanele cu Handicap
Gabriela Popescu,
secretar de stat
STRATEGIA NATIONALA
de reforma a sistemului de protectie a drepturilor copilului 2000 - 2003
Introducere
Agentia Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului (A.N.P.D.C.) a
fost creata in baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
192/1999 privind infiintarea Agentiei Nationale pentru Protectia Drepturilor
Copilului si reorganizarea activitatilor de protectie a copilului, ca
autoritate centrala responsabila cu elaborarea, coordonarea si monitorizarea
politicilor in domeniul protectiei copilului, creandu-se premisele unei reforme
concrete si globale a sistemului de servicii si institutii care asigura
promovarea drepturilor copilului, ingrijirea si protectia copiilor aflati in
dificultate si a celor cu deficiente sau cu handicap.
Functiile principale ale A.N.P.D.C., explicitate in Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 192/1999, sunt de strategie, de reglementare, de administrare,
de autoritate in stat si de reprezentare - toate aceste functii fiind
exercitate pentru atingerea obiectivelor in domeniul protectiei drepturilor
copilului.
Strategia nationala de reforma a sistemului de protectie a drepturilor
copilului este documentul care, pornind de la misiunea A.N.P.D.C. si bazandu-se
pe principii fundamentale de actiune, expliciteaza obiectivele, tipurile de
activitati prioritare, indicatorii de evaluare si rezultatele asteptate in
evolutia reformei protectiei copilului in perioada 2000 - 2003. Acest document
continua si dezvolta liniile reformei sistemului de protectie a copilului
initiate in 1997 si reprezinta principalul instrument de fundamentare a
planurilor de actiune nationale, judetene si locale, care converg catre
pregatirea integrarii europene a Romaniei in ceea ce priveste asigurarea
calitatii protectiei copilului.
Propunand un cadru de actiune coerent, strategia stabileste prioritatile de
interventie pentru donatorii internationali, faciliteaza coordonarea
programelor acestora si contribuie la derularea actiunilor de strangere de
fonduri, atat pe plan international, cat si national.
Misiunea A.N.P.D.C.
A.N.P.D.C. are misiunea de a coordona aplicarea la nivel national a
politicilor in domeniul protectiei drepturilor copilului, pentru a asigura
fiecarui copil, inclusiv copilului din categoriile cele mai vulnerabile si
marginalizate, conditii de viata adecvate nevoilor sale de dezvoltare, cu
prioritate intr-un mediu familial, in familia naturala, in familia
substitutiva, adoptiva sau in servicii comunitare.
Principii
1. Principiul nediscriminarii si egalitatii sanselor
Politica in domeniul reformei protectiei copilului este conceputa si
aplicata astfel incat sa asigure in Romania respectarea si promovarea
drepturilor copilului prevazute in Conventia O.N.U. privind drepturile
copilului, indiferent de rasa, culoarea, sexul, limba, religia, opinia politica
sau de alta natura, nationalitatea, apartenenta etnica si sociala,
infirmitatea, locul nasterii sau de situatia materiala a parintelui ori
tutorelui sau.
2. Principiul interesului superior al copilului
In toate actiunile care se realizeaza ca urmare a aplicarii strategiei
nationale primeaza interesul superior al copilului. Strategia promoveaza
actiuni care converg prioritar catre protectia copilului aflat in dificultate
sau in situatie de risc, indiferent care ar fi natura cauzelor care determina
aceasta situatie.
3. Principiul interventiei multisectoriale si interdisciplinare
Apreciindu-se complexitatea problematicii in domeniul protectiei
drepturilor copilului, multitudinea si diversitatea cauzelor care determina
intrarea copilului in dificultate, gravitatea situatiei data de numarul mare de
copii institutionalizati si in risc de a fi institutionalizati, se impune
necesitatea unei interventii coordonate multisectoriale si interdisciplinare.
4. Principiul descentralizarii
Strategia A.N.P.D.C. se bazeaza pe implicarea serviciilor publice
specializate pentru protectia drepturilor copilului, aflate in subordinea
consiliilor judetene, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti. Aceste structuri sunt responsabile de proiectarea si
aplicarea strategiilor judetene pentru protectia drepturilor copilului, in
conformitate cu obiectivele si tipurile de activitati din strategia nationala.
5. Principiul parteneriatului
A.N.P.D.C. promoveaza in toate tipurile de activitati specificate in
strategia nationala pentru protectia drepturilor copilului cooperarea cu:
- ministere si, respectiv, structuri publice descentralizate care au
legatura cu domeniul protectiei copilului si a familiei;
- organizatii neguvernamentale din Romania, care actioneaza in domeniul
protectiei copilului prin programe umanitare si profesionale;
- institutii, organisme si organizatii europene si internationale;
- servicii publice specializate din judete si sectoarele municipiului
Bucuresti;
- comunitati locale.
Principiul parteneriatului se regaseste la toate nivelurile de interventie,
de la nivelul national pana la cel local. Prin cooperare si parteneriat se
realizeaza toate tipurile de activitati, de la conceptia si coordonarea
strategiei pana la interventia interdisciplinara in favoarea copilului si a
familiei.
Obiective generale
1. Restructurarea serviciilor si a institutiilor de tip rezidential
existente, inclusiv a serviciilor pentru copiii cu deficiente sau cu handicap,
si reorientarea utilizarii resurselor financiare, materiale, umane si tehnice
ale acestora catre organizarea si diversificarea de servicii alternative la
ingrijirea rezidentiala
2. Imbunatatirea/armonizarea cadrului legislativ necesar pentru organizarea
si functionarea sistemului de protectie a drepturilor copilului la standardele
prevazute de normele si tratatele internationale in domeniu, la care Romania
este parte
3. Crearea si dezvoltarea unui sistem national de monitorizare si evaluare
a situatiei copilului aflat in dificultate sau in situatie de risc, precum si a
activitatii serviciilor si institutiilor de ingrijire si protectie a
drepturilor copilului, a resurselor financiare disponibile la nivel central si
local si a modului de utilizare a acestor resurse, avand capacitatea de a
prevedea eventualele crize bugetare ale sistemului de protectie a copilului
4. Intarirea capacitatii institutionale a A.N.P.D.C. pentru asigurarea unei
coordonari eficiente a politicilor in domeniul protectiei drepturilor
copilului, inclusiv a proiectelor desfasurate la nivel national evitandu-se
dublarea eforturilor si asigurandu-se controlul eficientei utilizarii
resurselor
5. Sustinerea dezvoltarii capacitatii institutionale a autoritatilor
administratiei publice locale, pentru a se asigura eficienta serviciilor
oferite de acestea in beneficiul copiilor
6. Dezvoltarea resurselor umane care intervin in sistemul de protectie a
drepturilor copilului, prin definirea si promovarea statutului profesional si
asigurarea formarii initiale si permanente a personalului de toate categoriile
din sistem
7. Promovarea participarii societatii civile la dezvoltarea sistemului
national de protectie a drepturilor copilului
Rezultate asteptate la finele anului 2003
Luandu-se in considerare faptul ca scopul central al reformei sistemului de
protectie a drepturilor copilului in Romania consta in diminuarea ponderii
ingrijirii de tip rezidential si in dezvoltarea unui sistem alternativ destinat
ingrijirii copilului aflat in dificultate, centrat pe crearea si multiplicarea
de servicii comunitare de prevenire a abandonului si institutionalizarii,
rezultatele asteptate sunt urmatoarele:
- scaderea numarului de copii ocrotiti in sistem rezidential clasic;
- cresterea numarului de copii care beneficiaza de servicii de prevenire a
abandonului si institutionalizarii;
- cresterea progresiva a numarului de copii aflati in sistemul alternativ
de servicii si in institutii de tip familial sau reintegrati in familie;
- scaderea duratei de sedere a copiilor in institutiile rezidentiale;
- imbunatatirea calitatii ingrijirii copiilor aflati in sistemul
rezidential, ca urmare a:
- imbunatatirii raportului dintre adultul implicat direct in ingrijire
si copilul ingrijit;
- dezvoltarii unui model de ingrijire (demedicalizare), educare,
socializare, care sa raspunda nevoilor copilului ocrotit;
- deschiderii institutiilor spre comunitate
- cresterea numarului de servicii alternative oferite copilului in
dificultate, raportat la numarul institutiilor clasice de protectie;
- scaderea numarului de institutii rezidentiale si, in special, a celor cu
capacitati mai mari de 150 de locuri;
- punerea in practica la nivel national a standardelor minime obligatorii,
regulamentelor-cadru de functionare si a ghidurilor metodologice de buna
practica pentru organizarea si functionarea serviciilor si institutiilor din
sistemul de protectie a copilului;
- functionarea unui sistem national de monitorizare, flexibil si
operational, a intregii activitati de protectie a drepturilor copilului, precum
si cresterea ponderii personalului de specialitate in domeniu proportional cu
nevoile de ingrijire ale copiilor;
- cresterea numarului de personal din cadrul serviciilor publice
specializate pentru protectia drepturilor copilului, care beneficiaza de
cursuri de formare;
- cresterea participarii societatii civile.
Tipuri de activitati
I. Asigurarea calitatii protectiei copilului in unitatile de tip
rezidential, inclusiv in cele destinate copilului cu deficiente sau cu
handicap, prin respectarea unor standarde minime de locuit, ingrijire,
recuperare, educare, socializare si reintegrare
II. Promovarea protectiei copilului prin alternative de tip familial,
precum si prin noile tipuri de servicii complementare care intervin in
sprijinul copilului si al familiei sale
III. Prevenirea abandonului copilului, a abuzului si a neglijarii, sub
orice forma, precum si a tuturor fenomenelor care determina intrarea copilului
in dificultate
IV. Analizarea fenomenului "copiii strazii" si interventia in
vederea ameliorarii acestuia
V. Pregatirea pentru viata si integrarea sociala si profesionala a
tinerilor care pana la varsta de 18 ani au beneficiat de una dintre masurile de
protectie a copilului prevazute de lege
VI. Orientarea, reeducarea si reintegrarea sociala a copilului delincvent
VII. Popularizarea drepturilor copilului si sensibilizarea opiniei publice
din Romania, in sensul intelegerii problematicii copilului si a familiei in
situatie de risc sau dificultate si al participarii la prevenirea si
ameliorarea problemelor
I. Asigurarea calitatii protectiei copilului in toate unitatile de tip
rezidential, inclusiv in cele destinate copilului cu deficiente sau cu
handicap, prin respectarea unor standarde minime de locuit, ingrijire,
recuperare, educare, socializare si reintegrare
Obiective operationale
Cadru juridic
1.1. Elaborarea si promovarea proiectului de hotarare a
Guvernului privind lista institutiilor, unitatilor
si sectiilor de spital care sunt transferate in
cadrul serviciilor publice specializate pentru
protectia copilului, din judete si sectoarele
municipiului Bucuresti aprilie 2000
1.2. Elaborarea si promovarea standardelor de calitate
privind protectia copilului in unitatile de tip
rezidential iunie 2000 -
februarie 2001
1.3. Elaborarea si promovarea normativelor de personal
pentru unitatile de protectie de tip rezidential
(centrul de plasament, casuta de tip familial,
centrul de primire in regim de urgenta, centrul
de plasament pentru copilul cu handicap) septembrie 2000 -
aprilie 2001
1.4. Elaborarea si promovarea proiectului de hotarare a
Guvernului privind metodologia de stabilire a
nivelului contributiilor obligatorii ale consiliilor
locale municipale, orasenesti si comunale din al
caror teritoriu provine copilul aflat in dificultate,
copilul cu handicap sau persoana majora care
beneficiaza de protectie, in conditiile art. 19
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997
privind protectia copilului aflat in dificultate,
republicata, si de aplicare a mecanismului de
finantare mai 2000
1.5. Initierea unui proiect de act normativ privind
modificarea cadrului legal, care sa clarifice
pozitia copilului in sistemul national de
asigurari de sanatate decembrie 2000
1.6. Elaborarea si promovarea standardelor de
evaluare a copilului cu handicap si a
potentialului lui de recuperare 2001
1.7. Elaborarea si promovarea unui proiect de hotarare
a Guvernului privind rolul A.N.P.D.C. in
organizarea si validarea cursurilor de pregatire
complementara a personalului din domeniul
protectiei copilului iulie 2000
Monitorizare
1.8. Elaborarea si validarea fisei copilului si a
procedurii de monitorizare, la nivel national,
a situatiei copiilor protejati in unitati de
tip rezidential iulie 2000
1.9. Realizarea si publicarea de situatii statistice
anuale, la nivel national, si elaborarea de
studii cu privire la evolutia protectiei copilului
in unitati de tip rezidential 2001 - 2003
1.10. Implementarea sistemului de monitorizare a
situatiei copiilor din unitati de tip
rezidential 2001
1.11. Proiectarea si testarea fiselor de monitorizare a
costurilor/copil institutionalizat 2001
Cadru metodologic
1.12. Elaborarea unui cod de practica in centrul de
plasament, care sa promoveze bunele practici
profesionale in aplicarea standardelor de calitate august -
decembrie 2000
1.13. Elaborarea unei grile de evaluare a institutiilor
si serviciilor nou-preluate si a unei grile de
intocmire a proiectului de restructurare a unitatii mai - iunie 2000
1.14. Elaborarea unui ghid metodologic cu privire la
restructurarea si transformarea unitatilor
rezidentiale pentru copilul cu handicap in centre
de plasament pentru copiii cu handicap si la
intocmirea proiectului institutional 2001
1.15. Elaborarea de ghiduri metodologice privind bunele
practici profesionale in centre de plasament
pentru copiii cu handicap (pentru diferitele
categorii de handicap) 2001 - 2002
1.16. Elaborarea standardelor de evaluare a copilului cu
handicap/invaliditati si a potentialului de
recuperare 2001
Cadru institutional
1.17. Preluarea si integrarea in sistemul judetean/de
sector de servicii pentru protectia drepturilor
copilului a unitatilor si sectiilor apartinand
Ministerului Educatiei Nationale, Ministerului
Sanatatii, Secretariatului de Stat pentru
Persoanele cu Handicap aprilie -
mai 2000
1.18. Restructurarea, in etape, a unitatilor nou-preluate
in centre de plasament de tip familial pentru
copiii cu handicap, in centre de ingrijire de zi
si de recuperare pentru copiii cu handicap sau,
dupa caz, in alte servicii destinate ingrijirii,
reabilitarii si protectiei copilului cu handicap,
in conformitate cu nevoile si cu resursele locale iulie 2000 - 2003
Formare
1.19. Realizarea si validarea modelului de pregatire
complementara de baza a educatorului din centrul
de plasament, conform evolutiei nevoilor de formare
a acestei categorii profesionale iunie -
iulie 2000
1.20. Formarea obligatorie de baza a educatorilor din
centrele de plasament 2002
1.21. Elaborarea si experimentarea, prin cursuri-pilot,
a unor modele de pregatire complementara pentru
sefi de centre de plasament, pentru educatori,
psihologi, asistenti sociali, infirmiere,
supraveghetori de noapte din aceste unitati, in
stransa legatura cu prevederile standardelor de
calitate si ale ghidurilor metodologice de buna
practica profesionala mai 2000 -
iunie 2001
1.22. Aplicarea modelelor de formare validate in
unitati/judete iulie 2000 -
2003
Comunicare
1.23. Imbunatatirea comunicarii interne in cadrul
sistemului de protectie a copilului permanent
1.24. Dezvoltarea comunicarii externe cu institutii
si organizatii din afara sistemului, precum
si cu mass-media, pentru a face cunoscuta
evolutia reformei sistemului de protectie a
copilului in regim rezidential permanent
1.25. Sensibilizarea opiniei publice in legatura
cu problematica copilului institutionalizat
si stimularea voluntariatului permanent permanent
Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale
La sfarsitul anului 2000:
I. Elaborarea si promovarea actelor normative referitoare la:
- lista unitatilor si sectiilor care vor fi preluate de directiile
judetene/de sector pentru protectia drepturilor copilului;
- standardele de calitate cu privire la protectia copilului in centrul de
plasament;
- metodologia de stabilire a nivelului contributiilor consiliilor judetene
si consiliilor locale si de aplicare a acestui mecanism financiar;
- validarea cursurilor de formare complementara a personalului de catre
A.N.P.D.C.
II. Elaborarea, testarea si validarea urmatoarelor documente metodologice:
- Fisa copilului si procedura de monitorizare a copiilor din unitati de tip
rezidential;
- Codul de practica in centrul de plasament;
- Modelul de pregatire de baza a educatorului specializat din centrul de
plasament;
- Sistemul de monitorizare a parteneriatelor internationale promovate de
unitatile de tip rezidential;
- Norme si standarde de calitate privind protectia copilului in centrul de
plasament pentru copiii cu handicap.
III. Preluarea si integrarea in sistem a unitatilor si sectiilor prevazute
in lista aprobata prin hotarare a Guvernului si realizarea urmatoarelor documente
pentru fiecare unitate sau sectie preluata:
- raport de evaluare;
- proiect de restructurare.
IV. Formarea urmatoarelor categorii profesionale:
- formatori pentru aplicarea modelului de pregatire de baza a educatorilor
din centre de plasament (30 de persoane din 15 judete);
- educatori din centre de plasament (500 de persoane din cele 15 judete) -
pregatire complementara de baza.
Elaborarea modelelor de formare, in urma unor cursuri-pilot, pentru:
- pregatirea sefilor de centre de plasament pentru aplicarea standardelor
de calitate;
- pregatirea complementara a personalului din centrul de plasament pentru
aplicarea standardelor de calitate.
V. Debutul urmatoarelor actiuni, la nivel national:
- implementarea sistemului de monitorizare;
- campania de informare si sensibilizare "Copiii nostri";
- aplicarea standardelor de calitate in toate centrele de plasament.
VI. Indicatori care reflecta eficienta activitatilor in beneficiul
copilului institutionalizat:
- redimensionarea institutiilor rezidentiale si reducerea numarului
unitatilor de talie mare;
- reducerea numarului de copii ocrotiti in sistem rezidential clasic, ca
urmare a activitatilor desfasurate pentru dezinstitutionalizarea copiilor, precum
si prin promovarea activitatilor de prevenire a abandonului si
institutionalizarii prevazute la cap. II "Promovarea protectiei copilului
prin alternative de tip familial, precum si prin noile tipuri de servicii
complementare care intervin in sprijinul copilului si al familiei sale";
- scaderea duratei sederii copilului in institutiile rezidentiale.
II. Promovarea protectiei copilului prin alternative de tip familial,
precum si prin noile tipuri de servicii complementare care intervin in sprijinul
copilului si al familiei sale
Obiective operationale
Cadru juridic
2.1. Completarea cadrului juridic existent cu privire
la atestarea, angajarea, formarea si evaluarea
asistentului maternal profesionist 2001
2.2. Revizuirea si armonizarea prevederilor legislative
cu privire la adoptia copilului si a normativelor de
aplicare, in spiritul normelor si tratatelor
internationale in domeniu, la care Romania este parte mai - iulie 2000
Monitorizare
2.3. Realizarea si aplicarea fisei de monitorizare
a copilului ocrotit in familia substitutiva martie -
iunie 2000
2.4. Realizarea si aplicarea fisei de monitorizare a
asistentului maternal martie -
iunie 2000
2.5. Realizarea si publicarea de rapoarte statistice
anuale cu privire la dezvoltarea protectiei
copilului prin alternative de tip familial 2000 - 2003
Cadru metodologic
2.6. Elaborarea unui ghid metodologic privind evaluarea
pluridisciplinara a candidatului la obtinerea
atestatului de asistent maternal profesionist,
precum si pentru evaluarea pluridisciplinara
a calitatii ingrijirii copilului in familia
substitutiva iunie -
decembrie 2000
2.7. Elaborarea unei metodologii-cadru de colaborare
intre serviciul public specializat si organisme
private autorizate care angajeaza asistenti maternali,
pentru asigurarea coerentei procedurilor de selectie,
formare si evaluare 2001
2.8. Elaborarea unei metodologii de evaluare si pregatire
a familiei adoptive septembrie 2000
Formare
2.9. Elaborarea si validarea modelelor de formare
complementara a asistentului social, respectiv
a psihologului - pentru aplicarea metodologiilor
de selectie, atestare, formare si evaluare a
asistentului maternal, in conformitate cu evolutia
nevoilor de formare in procesul de promovare a
protectiei copilului prin alternative de tip familial august -
decembrie 2000
2.10. Organizarea activitatilor de formare a asistentilor
maternali profesionisti permanent
2.11. Elaborarea unui model de formare a asistentului
maternal specializat in primirea in regim de urgenta
a copilului si in ingrijirea copilului cu
deficiente/handicap 2001
2.12. Formarea asistentilor sociali si a psihologilor,
conform modelului prevazut la pct. 2.9 2001
2.13. Formarea asistentilor maternali specializati,
conform modelului prevazut la pct. 2.11 2001 - 2002
Comunicare
2.14. Continuarea si dezvoltarea popularizarii profesiei
de asistent maternal, pentru consolidarea retelelor
de asistenti maternali in judete/sectoarele
municipiului Bucuresti mai 2000 - 2001
2.15. Informarea si sensibilizarea opiniei publice
in legatura cu protectia copilului prin alternative
de tip familial permanent
Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale
La sfarsitul anului 2000:
I. Elaborarea, testarea si validarea urmatoarelor documente metodologice:
- fisele de monitorizare a copilului ocrotit in familia substitutiva;
- fisa de monitorizare a asistentului maternal.
II. Eficienta programelor de creare si dezvoltare a retelelor de asistenti
maternali profesionisti:
- va fi elaborat un raport cu privire la modul de implicare a serviciilor
pentru probleme de protectie de tip familial a copilului in crearea/dezvoltarea
retelelor de asistenti maternali profesionisti, continand si propuneri de
imbunatatire a activitatii, de completare a cadrului normativ, de elaborare a
metodologiei de colaborare cu organismele private autorizate.
III. Formarea asistentilor maternali profesionisti
IV. Elaborarea modelelor de formare pentru profesionistii implicati in
aplicarea metodologiilor de selectie, atestare, formare, evaluare a
asistentului maternal, respectiv:
- asistentul social (lucratorul social);
- psihologul.
V. Debutul, la nivel national, al unor actiuni precum:
- campania de informare "Copiii nostri", care va avea o
componenta de sensibilizare a comunitatii in legatura cu protectia copilului
prin alternative de tip familial.
VI. Indicatori care reflecta eficienta activitatilor de promovare a
alternativelor de tip familial:
- cresterea numarului copiilor ocrotiti prin alternative de tip familial,
comparativ cu numarul copiilor protejati in sistem rezidential, pana la un raport
de 3:4;
- cresterea numarului de asistenti maternali profesionisti;
- cresterea numarului de copii reintegrati in familia naturala sau
integrati in familii adoptive.
III. Prevenirea abandonului copilului, a abuzului si a neglijarii sub orice
forma, precum si a tuturor fenomenelor care determina intrarea copilului in
dificultate
Obiective operationale
Cadru juridic
3.1. Modificarea si completarea legislatiei primare
(Codul civil, Codul penal si, dupa caz, alte
prevederi legale), pentru a se asigura respectarea
drepturilor copilului si protectia acestuia fata
de orice forma de abuz sau neglijare 2001 - 2003
3.2. Elaborarea si promovarea standardelor de organizare
a serviciilor care intervin in prevenirea intrarii
copilului in dificultate mai 2000 -
august 2001
Cadru institutional
3.3. Infiintarea si dezvoltarea la nivelul comunitatii
locale a serviciilor care intervin in prevenirea
abandonului sau a intrarii copilului in dificultate
(centre maternale, servicii de monitorizare,
consiliere si sprijin al femeii gravide predispuse sa
abandoneze copilul, centre de zi pentru copilul
cu probleme sociale, centre de zi pentru copiii
cu deficiente sau cu handicap, centre de consiliere
si sprijin pentru familie, centre de pregatire a
reintegrarii si integrarii familiale a copilului,
servicii de prevenire a abandonului copilului) mai 2000
si permanent
3.4. Infiintarea de servicii si linii telefonice de
tipul "telefonul copilului", la care se poate apela
in regim de urgenta pentru orice situatie care pune
in pericol integritatea fizica si psihica a copilului 2002 - 2003
Monitorizare
3.5. Proiectarea unor fise de monitorizare specifice
fiecarui tip de serviciu care intervine in prevenirea
abandonului sau a intrarii copilului in dificultate
si integrarea acestora in sistemul de monitorizare
a copilului 2001
3.6. Includerea in sistemul national de monitorizare a
problematicii copiilor-victime ale abuzului si
neglijarii in familii si in institutii (date culese,
la nivelul fiecarui judet sau sector, referitoare
la cazurile de maltratare infantila semnalate
serviciilor publice specializate) 2001
Cadru metodologic
3.7. Elaborarea de studii cu privire la definirea
familiilor in situatii de risc si la
inventarierea cauzelor posibile ale acestor
situatii, precum si la evolutia fenomenului de
maltratare a copilului, pe baza carora sa se
poata realiza si aplica programe de recuperare
si reintegrare a copiilor-victime ale diferitelor
forme de abuz si neglijare noiembrie 2000
si anual
3.8. Elaborarea unui program national pentru desfasurarea
unei campanii de actiuni preventive care sa antreneze
3 categorii de parteneri: scoala, familia si
serviciul public specializat octombrie 2000 -
2001
3.9. Elaborarea unui ghid metodologic cu privire la
formele de abuz si neglijare a copilului si
metodele de observare a efectelor acestora 2001
3.10. Elaborarea si validarea de metodologii de
organizare a serviciilor care intervin in
prevenirea abandonului sau a intrarii copilului
in dificultate, precum si in consilierea,
asistenta si recuperarea copiilor-victime ale
abuzului sau neglijarii iulie -
octombrie 2000
Formare
3.11. Elaborarea si validarea de modele de formare
complementara a tuturor categoriilor profesionale
care lucreaza in toate serviciile destinate
prevenirii abandonului sau a intrarii copilului
in dificultate si adaptarea permanenta a acestor
modele, conform nevoilor de formare 2001
Comunicate
3.12. Dezvoltarea comunicarii interne in cadrul
sistemului de protectie a copilului, pentru
favorizarea schimbului de informatii si
experiente privind tehnicile profesionale de
observare si de interventie, functionarea
serviciilor de prevenire, antrenarea comunitatii permanent
3.13. Informarea si sensibilizarea publicului larg
cu privire la necesitatea protejarii copilului
impotriva oricarei forme de abuz sau neglijare permanent
3.14. Informarea publicului, potential beneficiar,
cu privire la serviciile si facilitatile
existente pentru familiile aflate in dificultate permanent
Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale
La sfarsitul anului 2000:
I. Elaborarea, experimentarea si validarea urmatoarelor documente
metodologice:
- metodologiile de organizare pentru:
- Centrul maternal
- Centrul de primire a copilului in regim de urgenta si de evaluare
- Centrul de consiliere si sprijin pentru parinti
- Serviciul de monitorizare, asistenta si sprijin al femeii gravide
predispuse sa abandoneze copilul
- Centrul de zi pentru copiii cu probleme sociale
- Centrul de asistenta si sprijin pentru readaptarea psihologica a
copilului cu probleme psihosociale.
II. Realizarea urmatoarelor studii, rapoarte si materiale informative:
- studiu cu privire la definirea familiilor in situatie de risc si la
inventarierea cauzelor acestor situatii;
- raport cu privire la toate serviciile de prevenire a abandonului
asigurate de comunitatea locala;
- raport privind liniile telefonice care functioneaza in judete si cele existente
in faza de proiect;
- repertoar anual al serviciilor de prevenire din judete;
- modele de pliante de popularizare a acestora.
III. Infiintarea urmatoarelor servicii:
- centre de zi - 4;
- centre maternale - 4;
- centre de consiliere si sprijin pentru parinti - 10.
Pregatirea demararii unor asemenea proiecte si in alte judete.
IV. Analizarea fenomenului "copiii strazii" si interventia in
vederea ameliorarii acestuia
Obiective operationale
Cadru institutional
4.1. Crearea si dezvoltarea de centre de primire a
copilului in regim de urgenta si evaluarea
fenomenului "copiii strazii"
septembrie 2000 -
2003
4.2. Crearea si dezvoltarea de centre de zi destinate
protejarii, educarii si reintegrarii copiilor strazii
in toate orasele care se confrunta cu acest fenomen septembrie 2000
-
2003
4.3. Promovarea parteneriatului cu organizatiile
neguvernamentale care desfasoara activitati de
recuperare sociala a copiilor strazii permanent
Monitorizare
4.4. Includerea in sistemul de monitorizare a
problematicii "copiii strazii" 2001
Cadru metodologic
4.5. Elaborarea unei metodologii de analiza si
evaluare a fenomenului "copiii strazii",
aplicabila la nivel national mai - septembrie
2000
4.6. Identificarea cauzelor fenomenului "copiii strazii"
si stabilirea liniilor de actiune prin care se
poate interveni asupra acestor cauze octombrie 2000 -
septembrie 2001
4.7. Elaborarea si aplicarea unei metodologii de
interventie pentru evaluarea, protejarea si
recuperarea in regim de urgenta a copiilor
strazii cu varsta mai mica de 10 ani octombrie 2000 -
octombrie 2001
4.8. Elaborarea de programe de sensibilizare a
comunitatii pentru a se evita incurajarea
fenomenului si pentru a se stimula atitudinea
civica eficienta 2001
4.9. Elaborarea unei metodologii de organizare a centrului
de ingrijire de zi destinat copiilor strazii si a
unor standarde de calitate a protectiei acordate 2001
Formare
4.10. Elaborarea si experimentarea unor modele de formare a
personalului care intervine in evaluarea, protejarea,
recuperarea si reintegrarea copiilor strazii, precum
si formarea unui numar cat mai mare de asemenea
specialisti, in functie de nevoile existente la
nivel local 2001
Comunicare
4.11. Sensibilizarea opiniei publice pentru a contribui
la integrarea copiilor marginalizati social si la
ameliorarea fenomenului "copiii strazii" 2000
si permanent
Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale
La sfarsitul anului 2000:
I. Elaborarea, experimentarea si validarea urmatoarelor documente
metodologice:
- Metodologia de analiza si evaluare a fenomenului "copiii
strazii";
- Metodologia de interventie pentru evaluarea, protejarea si recuperarea in
regim de urgenta a copiilor strazii cu varsta mai mica de 10 ani.
II. Realizarea urmatoarelor studii, rapoarte si materiale informative:
- raport referitor la prioritatile de actiune pentru fiecare localitate in
care fenomenul "copiii strazii" este ingrijorator (conform situatiei
din anul 2000);
- studiu national cu privire la amploarea si cauzele fenomenului
"copiii strazii", continand directiile de actiune viitoare.
III. Infiintarea urmatoarelor servicii:
- centre de zi pentru copiii strazii - 4;
- centre de coordonare - 6 (unul in municipiul Bucuresti si inca 5 centre
regionale).
IV. Debutul urmatoarelor actiuni:
- elaborarea de proiecte de centre de zi destinate copiilor strazii in
localitatile stabilite anterior;
- campania "Copiii nostri", care va avea si o componenta
destinata sensibilizarii opiniei publice in ceea ce priveste problema copiilor
strazii.
V. Pregatirea pentru viata si integrarea sociala si profesionala a
tinerilor care pana la varsta de 18 ani au beneficiat de una dintre masurile de
protectie a copilului, prevazute de lege
Obiective operationale
Cadru metodologic
5.1. Elaborarea si validarea unei metodologii de
organizare a Serviciului de asistenta si
sprijin pentru tineri iulie 2000
5.2. Elaborarea unui ghid metodologic destinat echipei
pluridisciplinare implicate in pregatirea integrarii
sociale si profesionale a adolescentilor protejati
in unitati tip rezidential 2001
Cadru institutional
5.3. Infiintarea la nivelul comunitatii locale a
serviciilor de asistenta si sprijin pentru tineri,
ca structuri integrate in sistemul de servicii de
protectie a copilului noiembrie 2000
si permanent
Formare
5.4. Elaborarea unui model de formare complementara a
educatorilor care pregatesc adolescentii din
centrul de plasament pentru parasirea
institutiei si integrarea lor sociala si
profesionala, precum si de formare a unui numar
cat mai mare de educatori, conform nevoilor de
formare existente in judete 2000 - 2003
5.5. Formarea profesionala a adolescentilor si tinerilor,
impreuna cu institutii abilitate in domeniu, pentru
a lucra in micile intreprinderi, ateliere protejate,
ferme etc. 2000 - 2003
Comunicare
5.6. Promovarea unui program de comunicare pentru
sensibilizarea comunitatii la problemele tinerilor permanent
5.7. Informarea tinerilor cu privire la serviciile de
care pot beneficia permanent
Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale
La sfarsitul anului 2000:
I. Elaborarea, experimentarea si validarea Metodologiei de organizare a
Serviciului de asistenta si sprijin pentru tineri.
II. Realizarea urmatoarelor studii, rapoarte si materiale informative:
- raport anual cu privire la situatia tinerilor care parasesc centrele de
plasament la implinirea varstei de 18 ani si la masurile luate in vederea
integrarii lor sociale si profesionale;
- model de pliant de sensibilizare a opiniei publice si de stimulare a
voluntariatului pentru pregatirea integrarii tinerilor din centrele de
plasament;
- ghid de informare a tanarului care se pregateste pentru viata autonoma la
iesirea din centrul de plasament.
III. Infiintarea urmatoarelor servicii:
- servicii de asistenta si sprijin pentru tineri - 3.
VI. Orientarea, reeducarea si reintegrarea sociala a copilului delincvent
Obiective operationale
Cadru juridic
6.1. Elaborarea si sustinerea unui cadru normativ privind
sistemul de masuri educative aplicabile copiilor
care savarsesc fapte penale si care nu raspund penal iunie 2000
Cadru metodologic
6.2. Elaborarea si validarea metodologiei de organizare
a serviciilor de orientare, supraveghere si
sprijinire a reintegrarii sociale a copilului
delincvent, a centrelor rezidentiale de reeducare
pentru copilul delincvent, precum si a institutelor
medico-educative pentru protectia copilului delincvent
cu nevoi speciale, ca structuri integrate in sistemul
judetean/de sector de protectie a copilului aflat
in dificultate 2001
6.3. Elaborarea unei metodologii de monitorizare a
cazurilor de delincventa juvenila pentru care se
stabilesc masuri de protectie 2001
6.4. Elaborarea unui studiu cu privire la fenomenul de
delincventa juvenila (cauze, factori de risc,
metode de prevenire si interventie) 2001
6.5. Elaborarea unui ghid metodologic de prevenire a
delincventei juvenile prin promovarea de programe
educative si de animare a timpului liber in
cartiere 2001
6.6. Elaborarea unui ghid metodologic de reintegrare
scolara si sociala a copilului delincvent 2001
Cadru institutional
6.7. Infiintarea la nivelul comunitatii a serviciilor
pentru protectia copilului delincvent (servicii
de orientare, supraveghere, reeducare si sprijinire
a reintegrarii sociale, centre rezidentiale
de reeducare pentru copilul delincvent, institute
medico-educative pentru protectia copilului
delincvent cu nevoi speciale) ca structuri integrate
in sistemul de servicii de protectie a copilului 2001 - 2003
Formare
6.8. Formarea membrilor comisiilor pentru protectia
copilului in vederea abordarii cazurilor de copii
care au savarsit fapte penale, dar care nu raspund
penal, din perspectiva considerarii lor drept
cazuri de copii aflati in dificultate, ale caror
integritate si dezvoltare morala sunt periclitate,
si stabilirii unor masuri de protectie adecvate,
respectandu-se principiul interesului superior al
copilului 2001
6.9. Elaborarea, experimentarea si validarea unui model de
pregatire a educatorilor din servicii de protectie a
copilului si formarea educatorilor, conform evolutiei
nevoilor de formare 2001 - 2003
6.10. Elaborarea unui model de pregatire a animatorilor
de cartier si formarea de animatori si voluntari care
isi vor desfasura activitatea in cartierele
defavorizate 2002 - 2003
Comunicare
6.11. Informarea si consilierea parintilor si a cadrelor
didactice, in vederea prevenirii savarsirii de fapte
penale de catre copii permanent
6.12. Informarea copiilor si a adolescentilor asupra
necesitatii respectarii legilor si obligatiilor
cetatenesti permanent
Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale
La sfarsitul anului 2000:
I. Realizarea si sustinerea actelor normative referitoare la sistemul de
masuri educative aplicabile copiilor care savarsesc fapte penale si care nu
raspund penal.
II. Elaborarea, experimentarea si validarea urmatoarelor documente
metodologice:
- metodologii de organizare a urmatoarelor tipuri de servicii:
- Serviciul de orientare, supraveghere si sprijinire a reintegrarii
sociale a copilului delincvent;
- Centru de reeducare pentru copilul delincvent;
- Institut medico-educativ pentru copilul delincvent.
- Procedura de monitorizare a cazurilor de delincventa juvenila.
VII. Popularizarea drepturilor copilului si sensibilizarea opiniei publice
din Romania, in sensul intelegerii problematicii copilului si a familiei in
situatie de risc sau dificultate si al participarii la prevenirea si
ameliorarea problemelor
Obiective operationale
Cadru metodologic
7.1. Elaborarea unui proiect de campanie de informare
si sensibilizare "Copiii nostri"
aprilie -
iulie 2000
7.2. Elaborarea si validarea metodologiei de organizare
a Serviciului de asistenta a copilului pentru
exercitarea dreptului sau la exprimarea libera
a opiniei iunie 2000
7.3. Elaborarea unui proiect de dezvoltare a
instrumentelor de informare, initiate de A.N.P.D.C. iulie 2000
7.4. Elaborarea unui ghid metodologic cu privire la
organizarea de campanii de informare si la relatia
cu presa 2001
7.5. Elaborarea unui ghid metodologic pentru promovarea
drepturilor copilului in unitatile de invatamant de
masa 2001
Cadru institutional
7.6. Infiintarea de servicii de asistenta a copilului
pentru exercitarea dreptului sau la exprimarea libera
a opiniei, ca structuri integrate in sistemul de
servicii de protectie a copilului 2000 - 2003
Formare
7.7. Formarea de responsabili cu activitatea de
comunicare/informare la nivelul serviciilor publice
specializate octombrie 2000 -
2001
7.8. Elaborarea si experimentarea de modele de formare
complementara a diferitelor categorii de personal din
Serviciul de asistenta a copilului pentru exercitarea
dreptului sau la exprimarea libera a opiniei 2001
7.9. Formarea de personal, conform modelului si raspunzand
nevoilor de formare din judete 2002 - 2003
7.10. Organizarea in fiecare an a unei campanii nationale
de informare si sensibilizare "Copiii nostri" noiembrie
2000 -
2003
7.11. Initierea si dezvoltarea unui site pe Internet cu
tema "Protectia copilului in Romania" 2000 -
2003
7.12. Elaborarea, editarea si difuzarea de materiale
informative destinate publicului larg permanent
Indicatori de evaluare a indeplinirii obiectivelor operationale
La sfarsitul anului 2000:
I. Elaborarea, experimentarea si validarea urmatoarelor documente
metodologice:
- Metodologia de organizare a Serviciului de asistenta a copilului pentru
exercitarea dreptului sau la exprimarea libera a opiniei;
- Proiectul de campanie de informare si sensibilizare "Copiii
nostri";
- Proiectul de dezvoltare a buletinului informativ "In interesul
copilului".
II. Realizarea urmatoarelor actiuni:
- prima campanie nationala de informare "Copiii nostri";
- lansarea paginii web "Protectia copilului in Romania";
- editarea si difuzarea buletinului informativ "In interesul
copilului".
Coordonarea strategiei A.N.P.D.C.
In vederea coordonarii strategiei si a evaluarii rezultatelor, precum si
pentru dezvoltarea si reajustarea acesteia pe parcursul perioadei mentionate,
A.N.P.D.C. promoveaza urmatoarele initiative:
A. Constituirea unui grup de coordonare si actiune
Pentru aplicarea principiului parteneriatului in implementarea reformei
protectiei copilului se va infiinta Grupul de coordonare si actiune (GCA).
Acest organism nu va avea personalitate juridica, iar specialistii care vor
face parte din GCA nu vor fi retribuiti pentru aceasta activitate. In GCA vor
fi reprezentate institutiile si organizatiile urmatoare:
- A.N.P.D.C.;
- Delegatia Comisiei Europene in Romania;
- USAID;
- Misiunea rezidenta a Bancii Mondiale;
- organizatii ale Natiunilor Unite - UNICEF, UNESCO etc.;
- Asociatia secretarilor consiliilor judetene;
- organizatii neguvernamentale nationale (cu caracter umanitar si
profesional) care actioneaza in domeniul protectiei copilului;
- organizatii profesionale ale mass-media.
GCA va avea urmatoarele atributii:
- stabilirea planurilor de actiune si a programelor care converg catre
atingerea obiectivelor operationale;
- evaluarea periodica a rezultatelor planurilor de actiune;
- asigurarea coerentei programelor si a complementaritatii resurselor;
- urmarirea aplicarii unor criterii de repartizare echilibrata, in toate
regiunile tarii, a fondurilor pentru proiecte, a resurselor materiale si umane;
- studierea rapoartelor de monitorizare si a rezultatelor aplicarii
strategiei, in vederea dezvoltarii/reajustarii ei, prin completarea cu noi
obiective operationale, prin reformularea celor existente sau prin stabilirea
unor noi tipuri de activitati.
Se vor intocmi si se vor valida un document de infiintare si un regulament
de functionare a GCA.
Se va pregati infiintarea la nivel regional a unor grupuri de actiune
pentru aplicarea strategiei de protectie a copilului, care sa fie compuse din
reprezentanti ai A.N.P.D.C., directori ai serviciilor publice specializate din
judetele regiunii respective, secretari ai consiliilor judetene, organizatii
neguvernamentale.
B. Asigurarea coerentei programelor si a complementaritatii resurselor
Programele si resursele aferente acestora vor fi gestionate astfel incat sa
asigure:
- actiuni coerente care sa contribuie la atingerea obiectivelor
operationale;
- complementaritatea resurselor si optimizarea utilizarii lor;
- evaluarea periodica si valorizarea rezultatelor.
Toate programele si resursele financiare destinate protectiei copilului se
vor incadra in obiectivele strategice prioritare stabilite.
In acest scop va fi conceput si validat, pentru a fi utilizat ca instrument
de lucru, un formular-tip de incadrare in Strategia nationala de reforma a
sistemului de protectie a drepturilor copilului, 2000 - 2003.
Formularul va fi completat si anexat la Termenii de referinta ai
Programului, la Contractul de colaborare sau la alte tipuri de documente
oficiale care stipuleaza colaborarea cu A.N.P.D.C. in domeniul protectiei
copilului.
C. Dezvoltarea unei retele specializate de informare, consultanta si
evaluare privind reforma protectiei copilului
Aceasta initiativa complexa urmeaza sa fie promovata in a doua parte a
perioadei care face obiectul strategiei (incepand din anul 2002), dar
pregatirea ei poate incepe catre finele anului 2000. Se urmareste crearea unei
retele de centre de resurse in parteneriat cu organizatii neguvernamentale
profesioniste si cu servicii publice specializate care au dobandit deja
experienta si rezultate deosebite in promovarea reformei protectiei copilului.
Aceste centre vor oferi informatii si consultanta personalului din
serviciile publice specializate din judete/sectoare, din centre de plasament,
din alte tipuri de servicii destinate copilului si familiei si, in acelasi
timp, vor culege informatii despre evolutia reformei in regiunea respectiva,
pentru a valoriza si multiplica initiativele si proiectele reusite.
Centrul national, coordonator al retelei, precum si centrele regionale vor
fi validate in vederea indeplinirii acestor functii de catre Grupul de
coordonare si actiune la nivel national, respectiv de catre grupurile regionale.
D. Promovarea unei politici de comunicare pentru promovarea drepturilor
copilului si a strategiei guvernamentale in acest domeniu
In vederea imbunatatirii comunicarii interne si externe, precum si pentru
promovarea imaginii reformei protectiei copilului si a structurilor implicate,
la toate nivelurile, in acest demers va fi elaborata o strategie de comunicare.
Prima initiativa importanta in acest sens va fi realizarea unui sondaj de
opinie si a unui studiu cu privire la imaginea actuala a sistemului de
protectie a copilului pentru ca proiectarea strategiei de comunicare sa
porneasca de la o baza bine documentata.
In politica de comunicare vor fi antrenati:
- specialisti in relatii publice de la o firma de specialitate, care
urmeaza sa fie selectionata;
- organizatii care au in derulare proiecte de comunicare sub coordonarea
A.N.P.D.C. (de exemplu: realizarea buletinului informativ "In interesul
copilului", realizarea unei pagini web cu tema "Protectia copilului
in Romania", editarea de pliante si brosuri etc.);
- reprezentanti ai mass-media.
Se va dezvolta relatia cu mass-media, atat cu presa scrisa, cat si cu
posturile de radio si TV, si se va constitui un grup de ziaristi de referinta,
care vor fi familiarizati cu problematica protectiei copilului.
Se va intensifica parteneriatul cu presa in promovarea strategiei.
Se vor organiza conferinte de presa pentru mediatizarea unor evenimente (de
exemplu: lansarea strategiei, lansarea unor programe) si conferinte semestriale
pentru a face cunoscute rezultatele acestora.
Se vor edita si difuza materiale informative, precum:
- pliantul de prezentare a A.N.P.D.C.;
- colectia de brosuri "Curier juridic - protectia copilului";
- brosurile cu date statistice anuale despre rezultatele aplicarii
strategiei.
E. In luna septembrie 2000 se va face o evaluare de etapa a gradului de
indeplinire a obiectivelor; evaluari si ajustari ale strategiei vor constitui
un exercitiu permanent
Concluzii
Noua legislatie in domeniu, initiata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 26/1997, republicata, care prevede ca obiectiv principal
dezinstitutionalizarea, in paralel cu dezvoltarea de forme alternative de
protectie, a avut drept consecinta micsorarea numarului de copii
institutionalizati, astfel incat la sfarsitul anului 1999 numarul lor era de
30.435.
Dezvoltarea serviciilor publice specializate pentru protectia copilului a
permis luarea unor masuri de prevenire a institutionalizarii copiilor, precum
si a abandonului, lucru subliniat de tendinta ascendenta a numarului de copii
beneficiari ai acestei forme de asistenta (1997 - 0 cazuri, 1999 - 14.212
cazuri nou-intrate in sistem).
O alta premisa a scaderii numarului de copii institutionalizati o
constituie protectia copilului in familii substitutive, ca alternativa la
institutionalizare, masura care a inregistrat si ea un trend ascendent, de la
11.899 cazuri in 1997 la 20.504 cazuri la sfarsitul anului 1999.
De asemenea, numarul copiilor institutionalizati a scazut si datorita
faptului ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997, republicata, prevede
o noua forma de protectie alternativa, asistentul maternal profesionist. La
sfarsitul anului 1999 beneficiau de aceasta forma de protectie 2.970 de copii.
Trebuie mentionat ca aceste rezultate au fost obtinute in contextul in care
la sfarsitul anului 1999, la nivel national, serviciile publice specializate
pentru protectia copilului inregistrau un deficit bugetar de circa 180 miliarde
lei si in conditiile in care pana in anul 1998 toate masurile cu rezultatele
mentionate anterior s-au bazat intr-o proportie importanta pe bugetele proprii
ale consiliilor judetene.
Acest deficit a fost suplinit prin promovarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 161/1999 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul
1999 si prin promovarea Hotararii Guvernului nr. 260/2000 privind aprobarea
programelor de interes national in domeniul protectiei drepturilor copilului
aflat in dificultate, cu modificarile ulterioare. Din analiza datelor a
rezultat ca cea mai mare parte a fondurilor a fost indreptata spre judetele
care inregistrau cele mai mari restante financiare (Suceava, Iasi, Maramures,
Vaslui, Galati, Valcea, Vrancea). De remarcat ca in aceste judete fondurile alocate
au venit sa suplineasca deficitul de cheltuieli materiale si de personal. In
contrast cu aceste judete, in sectoarele municipiului Bucuresti, in judetele
Timis, Prahova, Mehedinti, Brasov, Ilfov, Covasna, Calarasi, Arad si Giurgiu
fondurile primite au fost utilizate in vederea restructurarii institutionale si
a dezvoltarii serviciilor.
In decursul anului financiar 2000 vor fi finantate de la bugetul de stat,
cu preponderenta, initiativele de reforma a sistemului de protectie care se
incadreaza in obiectivele strategiei. Concomitent, vor continua deconcentrarea
si descentralizarea responsabilitatilor pana la nivel de comunitate locala.
Autoritatile judetene vor fi sprijinite in privinta finantarii serviciilor de
protectie rezidentiale si alternative subordonate.
In perspectiva anului 2000, prin punerea in practica a programelor pe care
A.N.P.D.C. le desfasoara cu diferite organizatii internationale (Banca
Mondiala, Uniunea Europeana prin programele PHARE, Banca de Dezvoltare a
Consiliului Europei), anticipam reducerea in continuare a numarului copiilor
institutionalizati cu 13.000 copii pe an.