HOTARARE Nr. 539 din 7 iunie 2001
pentru aprobarea Strategiei guvernamentale in domeniul protectiei copilului in
dificultate (2001 - 2004) si a Planului operational pentru implementarea
Strategiei guvernamentale in domeniul protectiei copilului in dificultate (2001
- 2004)
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 321 din 14 iunie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 11
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/2001 privind infiintarea
Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia guvernamentala in domeniul protectiei copilului in
dificultate (2001 - 2004) si Planul operational pentru implementarea Strategiei
guvernamentale in domeniul protectiei copilului in dificultate (2001 - 2004),
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 625/2000 pentru aprobarea Strategiei nationale de reforma a
sistemului de protectie a drepturilor copilului pentru perioada 2000 - 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 341 din 21 iulie
2000.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
Autoritatea Nationala pentru
Protectia Copilului si Adoptie
Brandusa Predescu,
secretar de stat
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
p. Ministrul educatiei si cercetarii,
Radu Damian,
secretar de stat
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
p. Ministrul finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
ANEXA 1
STRATEGIA GUVERNAMENTALA
in domeniul protectiei copilului in dificultate (2001 - 2004)
1. Cadrul general
1.1. Asigurarea si respectarea drepturilor copiilor si plasarea acestora
intr-o zona de interes special constituie o prioritate nationala. Acest lucru
rezida in primul rand in faptul ca viata, dezvoltarea si bunastarea de care
trebuie sa beneficieze toti copiii la acest inceput de nou secol si mileniu
reprezinta baza pe care se construieste viitorul unei tari. In plus, in cazul
Romaniei procesul complex de aderare la Uniunea Europeana este inexorabil legat
de respectarea criteriilor politice de la Copenhaga privind respectarea
drepturilor omului, in mod particular in ceea ce priveste drepturile copilului.
1.2. Respectarea, promovarea si asigurarea exercitarii drepturilor
copilului, astfel cum sunt acestea definite in documentele internationale
ratificate de Romania, vor asigura o dezvoltare deplina si armonioasa a
personalitatii fiecarui copil, alaturand in spiritul traditiilor si valorilor
culturale ale poporului roman o componenta noua, moderna si dinamica de
integrare in spiritualitatea universala. In lumina acestei integrari protectia
copilului in Romania inseamna realizarea unui echilibru intre trei componente
esentiale: copilul, familia si societatea. Asigurarea acestui echilibru trebuie
reglementata, aplicata si monitorizata in mod continuu de catre stat, ca
responsabilitate fundamentala a acestuia fata de soarta tuturor cetatenilor
sai.
1.3. La art. 3 din Conventia cu privire la drepturile copilului, ratificata
de Romania prin Legea nr. 18/1990, se subliniaza ca "in toate actiunile
care privesc copiii, intreprinse de institutiile de asistenta sociala publice
sau private, de instantele judecatoresti, autoritatile administrative sau de
organele legislative, interesele copilului vor prevala". Statul "se
obliga sa asigure copilului protectia si ingrijirea necesare in vederea asigurarii
bunastarii sale, tinand seama de drepturile si obligatiile parintilor sai, ale
reprezentantilor sai legali sau ale altor persoane carora acesta le-a fost
incredintat in mod legal, si in acest scop va lua toate masurile legislative si
administrative corespunzatoare". "De asemenea, statul va veghea ca
institutiile, serviciile si asezamintele care raspund de protectia si
ingrijirea copiilor sa respecte standardele stabilite de autoritatile
competente, in special cele referitoare la securitate si sanatate, la numarul
si calificarea personalului din aceste institutii, precum si la asigurarea unei
supravegheri competente."
1.4. In Conventia cu privire la drepturile copilului se accentueaza fara
echivoc legatura fundamentala si indisolubila dintre copil si familia lui.
Trebuie subliniat ca pentru a i se asigura copilului un mediu de dezvoltare
caracterizat prin fericire, dragoste si intelegere responsabilizarea familiei
capata cu totul alte dimensiuni. Un nivel crescut de educatie a parintilor,
alaturi de asigurarea/garantarea unui nivel decent de viata al acestora vor
conduce la constientizarea rolului fundamental al familiei, precum si la
posibilitatea exercitarii depline a acestui rol, avand drept consecinta directa
scaderea numarului de copii aflati in dificultate. In acest spirit, pornind de
la rolul major al familiei, responsabilitatea statului roman rezida in crearea
unui cadru favorabil care sa permita gasirea unei solutii permanente de
ingrijire pentru copilul aflat in dificultate. Este unanim acceptat faptul ca
solutia adoptiei, nationala sau internationala, serveste interesului superior
al copilului si constituie singura masura speciala de protectie cu un caracter
permanent, capabila sa ofere copiilor acel mediu familial atat de necesar unei
cresteri si dezvoltari armonioase a personalitatii lor.
1.5. Pentru asigurarea unui cadru coerent si unitar al promovarii si
respectarii drepturilor tuturor copiilor, o masura majora care se impune este
cea de elaborare a unei legi unice care sa abordeze intr-un mod integrat
problematica referitoare la copil. Primele consecinte ale adoptarii unei astfel
de legi vor fi date de simplificarea, eficientizarea si operationalizarea
cadrului legal care defineste viata si dezvoltarea copiilor. Rezultatul major
al constructiei unui asemenea "Cod al copilului" printr-un larg
proces de consultare si implicare a tuturor factorilor interesati va fi insa
dat de constientizarea prioritatii absolute pe care o reprezinta copiii. Viata,
dezvoltarea si bunastarea copiilor acestei tari reprezinta o responsabilitate
fundamentala a intregii societati romanesti. Unirea tuturor eforturilor in
vederea ameliorarii situatiei copiilor ar putea reprezenta un model de
intelegere si colaborare la nivel national.
1.6. Intre cele aproximativ 6 milioane de copii ai Romaniei se regasesc si
copiii defavorizati. In favoarea acestora trebuie intreprinse si promovate
actiuni speciale in scopul respectarii si garantarii tuturor drepturilor lor,
in vederea asigurarii cresterii si dezvoltarii plenare a acestor copii.
Protectia eficienta a copilului in dificultate nu va fi niciodata posibila fara
o abordare sistemica, considerand-o parte integranta a ansamblului general al
politicilor sociale, familiale, educationale si de sanatate, toate avand ca finalitate
cresterea bunastarii intregii populatii si implicit a copiilor.
1.7. Cadrul de definire a actiunilor si masurilor necesare pentru ca
punctele cheie ale politicii in domeniul protectiei copilului sa prinda viata
este concretizat de prezenta strategie. Construita in spiritul prevederilor
conventiilor si tratatelor internationale in domeniu ratificate de Romania
prezenta strategie tine seama insa si de particularitatile de interventie in
contextul socioeconomic si cultural romanesc.
1.8. In definirea si implementarea prezentei strategii Guvernul Romaniei
porneste de la premisa politica majora a continuarii si aprofundarii reformei
in domeniu, prin valorificarea experientei si a rezultatelor pozitive obtinute
pana in prezent si prin acordarea unei atentii sporite fata de aspectele care
ridica inca probleme majore de sistem. In acest sens prezenta strategie
reprezinta o revizuire si o ameliorare a strategiei anterioare.
1.9. Propunand un cadru de actiune coerent, Strategia guvernamentala in
domeniul protectiei copilului in dificultate (2001 - 2004):
- evidentiaza rolul central al Autoritatii Nationale pentru Protectia
Copilului si Adoptie (A.N.P.C.A.) in abordarea problematicii copilului aflat in
dificultate sau in situatie de risc;
- stabileste cadrul institutional prin care actiunea A.N.P.C.A. se
integreaza/coreleaza/coordoneaza cu actiunea ministerelor si a celorlalte
structuri guvernamentale responsabile in domeniul politicilor sociale,
familiale si educationale;
- evidentiaza rolul esential al administratiei publice locale in rezolvarea
cazuisticii referitoare la copiii aflati in dificultate sau in situatie de
risc, precum si intentia de continuare a descentralizarii actiunii de la
nivelul judetelor la cel al localitatilor;
- prezinta cadrul de interventie si colaborarea in domeniu cu societatea
civila, in special cu organizatiile neguvernamentale (romane si straine), fara
de care nu pot fi concepute dinamica sistemului de protectie a copilului,
respectarea si promovarea drepturilor acestuia.
1.10. Pentru aplicarea prevederilor prezentei strategii Guvernul
incurajeaza cooperarea cu acele culte recunoscute legal pe teritoriul Romaniei,
care manifesta vocatie sociala si eficacitate in astfel de actiuni. Totodata
este avuta in vedere colaborarea cu Biserica Ortodoxa Romana care si-a exprimat
totala disponibilitate in ceea ce priveste implicarea in ameliorarea situatiei
copiilor si a familiilor in dificultate.
1.11. Este foarte important de subliniat faptul ca in actiunea complexa de
protectie a copiilor, de respectare si promovare a drepturilor acestora Romania
beneficiaza de un sprijin consistent acordat de comunitatea internationala.
Astfel:
- Uniunea Europeana s-a implicat in acest domeniu prin programe de
asistenta PHARE inca de la inceputul anilor '90 atat printr-un important volum
de finantare nerambursabila, cat si printr-o expertiza tehnica multipla si
sustinuta;
- Fondul Natiunilor Unite pentru Copii (UNICEF) este, de asemenea, din anul
1990 o prezenta activa in tara noastra, dezvoltand multiple proiecte avand ca
scop ameliorarea situatiei copiilor din punct de vedere social, medical sau al
educatiei;
- Banca Mondiala si Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei sunt
parteneri ai Guvernului Romaniei in cadrul unui important program de reforma a
sistemului de protectie a copilului;
- guvernele unor tari precum S.U.A., Marea Britanie, Franta, Spania, Suedia
si Elvetia sprijina sistemul romanesc de protectie a copilului fie pe baza
bilaterala, fie in cadrul unor programe internationale mai ample.
1.12. Prezenta strategie porneste de la premisa necesitatii unei coordonari
corespunzatoare a tuturor acestor programe, in scopul evitarii duplicarii si
paralelismelor, precum si in vederea utilizarii eficiente atat a resurselor
alocate acestor proiecte, cat si a expertizei si rezultatelor castigate in urma
derularii lor.
1.13. Prezenta strategie porneste de la principiile pe care se
fundamenteaza politica guvernamentala in domeniu, stabilind directiile generale
si obiectivele specifice care sunt avute in vedere, drumul ce trebuie parcurs
pentru atingerea rezultatelor scontate si resursele necesare acestui sistem,
tinandu-se seama de grupurile-tinta de beneficiari finali avute in vedere cu
prioritate.
2. Misiunea A.N.P.C.A.
2.1. Constituita in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/2001
Autoritatea Nationala pentru Protectia Copilului si Adoptie (A.N.P.C.A.) este
organul de specialitate al Guvernului, care asigura coordonarea metodologica a
protectiei copilului, fiind responsabila de elaborarea, coordonarea si
monitorizarea politicii in domeniu. In vederea atingerii scopurilor pentru care
a fost infiintata, A.N.P.C.A. isi insuseste si promoveaza prevederile
tratatelor si conventiilor internationale definitorii pentru domeniul propriu
de activitate, pornind de la:
- Declaratia Universala a Drepturilor Omului;
- Conventia cu privire la drepturile copilului, ratificata prin Legea nr.
18/1990;
- Conventia asupra protectiei copiilor si cooperarii in materia adoptiei
internationale, incheiata la Haga.
2.2. A.N.P.C.A. indeplineste urmatoarele functii:
- de strategie, prin care se asigura fundamentarea, elaborarea si aplicarea
strategiei si a programelor de reforma in domeniul protectiei copilului si
adoptiei;
- de reglementare, prin care se asigura elaborarea cadrului normativ
necesar in vederea realizarii obiectivelor si programelor;
- de administrare, prin care se asigura administrarea proprietatii publice
si private a statului si gestionarea serviciilor publice in domeniul protectiei
copiilor aflati in dificultate;
- de reprezentare, prin care se asigura in numele statului roman
reprezentarea pe plan intern si extern;
- de autoritate de stat, prin care se asigura urmarirea aplicarii
reglementarilor din domeniul propriu, controlul respectarii aplicarii acestora,
precum si a activitatii institutiilor si organismelor aflate in subordinea sau
sub autoritatea sa.
2.3. Scopul interventiei A.N.P.C.A. in implementarea politicii si
strategiei in domeniul protectiei copilului se focalizeaza pe promovarea,
respectarea si garantarea tuturor drepturilor copilului, astfel cum sunt ele
mentionate in Conventia cu privire la drepturile copilului, ratificata prin
Legea nr. 18/1990, in contextul ansamblului drepturilor si libertatilor
fundamentale ale omului si, in acelasi timp, pe asigurarea pentru copii a
statutului de partener in procesul decizional, in vederea ameliorarii
conditiilor lor de viata.
2.4. Unul dintre instrumentele concrete prin care este directionata,
efectuata si controlata aplicarea reformei este reprezentat de programele de
interes national. Acestea reprezinta modalitati de cofinantare de la bugetul
statului a activitatilor de protectie a copilului la nivel local. Guvernul,
prin intermediul A.N.P.C.A., exercita controlul asupra modului in care sunt
cheltuite fondurile alocate in cadrul acestor programe.
2.5. In vederea atingerii acestui scop un pas important va fi
operationalizarea drepturilor si libertatilor stipulate de actele normative
internationale ratificate de Romania, in cadrul unui act normativ intern,
complet si complex, care sa cuprinda:
a) masurile prin care se vor asigura intr-un grad mai ridicat exercitarea
efectiva si realizarea deplina a drepturilor si libertatilor copilului, precum
si promovarea acestor drepturi si libertati;
b) actorii publici si privati avand responsabilitati in elaborarea
masurilor mentionate mai sus si, in acelasi timp, in aplicarea lor;
c) sistemul de monitorizare/evaluare a modului de aplicare a masurilor
mentionate la lit. a) si, respectiv, a activitatii actorilor mentionati la lit.
b) intr-o maniera care sa permita o continua ameliorare a acestora.
3. Responsabilitatile administratiei publice locale
Primarul
In conformitate cu prevederile art. 68 alin. (1) lit. a) din Legea
administratiei publice locale nr. 215/2001, primarul "asigura respectarea
drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor".
Potrivit prevederilor art. 69 din Legea nr. 215/2001 primarul, in
exercitarea atributiilor de autoritate tutelara, actioneaza si ca reprezentant
al statului. In acest sens primarul dispune efectuarea anchetelor sociale in
privinta respectarii drepturilor copilului si face ancheta primara pentru
instituirea tutelei.
Pe baza Codului familiei, cu modificarile ulterioare, primarul este obligat
sa asigure integritatea drepturilor fundamentale ale copilului din comunitatea
in care este ales.
Presedintele consiliului judetean
Potrivit prevederilor art. 116 alin. (1) lit. o) din Legea nr. 215/2001,
presedintele consiliului judetean "indruma metodologic, urmareste si
controleaza activitatile de stare civila si autoritate tutelara, desfasurate in
comune si orase".
In conformitate cu prevederile art. 116 alin. (1) lit. q) din Legea nr.
215/2001, presedintele consiliului judetean "coordoneaza, controleaza si
raspunde de activitatea privind protectia drepturilor copilului". Aceste
atributii delegate de stat autoritatii administratiei publice judetene sunt
realizate prin aparatul propriu de specialitate al consiliului judetean, care
este coordonat de secretarul general al judetului.
Secretarul general al judetului
Potrivit prevederilor art. 120 alin. (7) din Legea nr. 215/2001 secretarul
general al judetului "coordoneaza compartimentele de stare civila si
autoritate tutelara din aparatul propriu de specialitate al consiliului
judetean". Potrivit Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind
protectia copilului aflat in dificultate, republicata, secretarul general al
judetului este tinut cu sarcini precise in ceea ce priveste coordonarea
autoritatii tutelare si indeplinirea masurilor ce privesc protectia copilului
aflat in dificultate, in concordanta cu prevederile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 12/2001.
Autoritatile administratiei publice locale sunt tinute sa indeplineasca
orice alte sarcini in materie date de Guvern sau prin legi speciale, cu
conditia asigurarii fondurilor necesare, potrivit art. 7 alin. (3) din Legea
nr. 215/2001.
4. Implicarea altor ministere si institutii in realizarea prezentei
strategii
Ministerul Justitiei
Colaborarea dintre instanta si autoritatea administratiei publice locale in
privinta anchetelor sociale cu privire la instituirea tutelei, incredintarea
minorilor, adoptiei, abandonului
Completarea legislatiei in domeniu (Codul civil, Codul penal, Codul
familiei si alte acte normative) pentru a se asigura respectarea drepturilor
copilului si protectia acestuia fata de orice abuz.
Ministerul de Interne
Colaborarea dintre autoritatile administratiei publice locale si serviciile
specifice Ministerului de Interne
Supravegherea familiilor din care provin copiii aflati in situatie de risc
(abuzati, neglijati), interventia in locuinta familiilor care abuzeaza si
neglijeaza copiii si sesizarea autoritatilor administratiei publice locale
pentru realizarea procedurilor prevazute de lege.
Ministerul Sanatatii si Familiei
Colaborarea autoritatilor administratiei publice locale cu serviciile
specializate de urgenta din sistemul sanitar
Crearea impreuna cu autoritatile administratiei publice locale de servicii
comunitare destinate tratamentului, ingrijirii, reabilitarii si protectiei
copilului cu handicap, in conformitate cu nevoile si resursele locale.
Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale
Impreuna cu autoritatile administratiei publice locale va elabora si va
dezvolta programe de orientare socioprofesionala pentru copiii (tinerii) din
sistemul de ocrotire
Sustinerea initiativelor de infiintare de intreprinderi si ateliere
protejate, care sa faciliteze integrarea profesionala a tinerilor.
Ministerul Educatiei si Cercetarii
Colaborarea dintre autoritatile administratiei publice locale si sistemul
de invatamant romanesc, prin finantarea de programe locale privind
institutionalizarea educationala si integrarea copiilor aflati in dificultate
Sprijinirea institutiilor specializate de protectie a copilului, prin
implicarea autoritatilor administratiei publice locale in programe comune de
educatie si mediatizare a drepturilor copilului.
5. Principii
Principiile pe care Guvernul isi fundamenteaza prezenta strategie sunt:
1. Principiul interesului superior al copilului
In toate actiunile care se realizeaza in contextul prezentei strategii
primeaza interesul superior al copilului. Prezenta strategie promoveaza actiuni
care converg prioritar catre protectia copilului aflat in dificultate sau in
situatie de risc, indiferent care ar fi natura cauzelor care determina aceasta
situatie.
2. Principiul nediscriminarii si egalitatii sanselor
Politica in domeniul protectiei copilului este conceputa si aplicata astfel
incat sa se asigure in Romania respectarea si promovarea drepturilor copilului
prevazute in Conventia cu privire la drepturile copilului, ratificata prin
Legea nr. 18/1990, indiferent de rasa, culoarea, sexul, limba, religia, opinia
politica sau de alta natura, nationalitatea, apartenenta etnica si sociala,
infirmitatea, nasterea sau situatia copilului ori a parintilor sau tutorilor
sai.
3. Principiul asigurarii unui mediu familial
Toate demersurile stabilite prin prezenta strategie se bazeaza pe
asigurarea unui mediu de viata de tip familial pentru fiecare copil, inclusiv
pentru copiii aflati in dificultate. Daca pe o perioada determinata copilul
aflat in dificultate este protejat in familii substitutive sau in unitati de
tip rezidential, este prioritara realizarea unui mediu de viata de tip familial
pe toata durata masurii de protectie pana cand se realizeaza reintegrarea
copilului in familia naturala, in familia largita sau (in situatiile in care
reintegrarea nu este posibila sau nu este in interesul superior al copilului)
pana la integrarea sa intr-o familie adoptiva.
4. Principiul descentralizarii si responsabilizarii comunitatii
In prezent sistemul de protectie a copiilor aflati in dificultate
functioneaza descentralizat la nivelul judetelor, respectiv al sectoarelor
municipiului Bucuresti. Prezenta strategie se bazeaza pe intarirea serviciilor
publice specializate pentru protectia copilului, aflate in subordinea
consiliilor judetene, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, precum si pe implicarea comunitatilor locale, prin continuarea
descentralizarii unor servicii la nivelul primariilor localitatilor. Se acorda
o atentie speciala responsabilizarii comunitatii in ceea ce priveste rezolvarea
problemelor referitoare la propriii copii.
5. Principiul solidaritatii
Cresterea, dezvoltarea si educarea tuturor copiilor se fac in spiritul
demnitatii, libertatii si al respectului fata de semeni, acordandu-se o atentie
prioritara intaririi coeziunii sociale in abordarea problematicii referitoare
la copil, cu referire speciala la grupurile cele mai vulnerabile - copiii
aflati in dificultate.
6. Principiul interventiei intersectoriale si interdisciplinare
Problematica protectiei copilului este abordata in contextul politicilor
sociale, familiale si educationale. Abordarea si rezolvarea problemelor din
acest domeniu presupun colaborarea si coordonarea interventiilor tuturor
factorilor responsabili, intersectorialitate si interdisciplinaritate.
7. Principiul parteneriatului
A.N.P.C.A. promoveaza, in toate tipurile de activitati specificate in
prezenta strategie, cooperarea cu:
- ministerele si alte institutii ale administratiei publice centrale,
respectiv cu structurile din teritoriu ale acestora;
- serviciile publice specializate ale administratiei publice locale din
judete si sectoarele municipiului Bucuresti;
- comunitatile locale;
- organizatiile neguvernamentale romanesti si straine care actioneaza in
domeniul protectiei copilului prin programe umanitare si profesionale;
- institutiile, organismele si organizatiile europene si internationale.
Principiul parteneriatului se regaseste la toate nivelurile de interventie,
de la nivelul national pana la cel local. Prin cooperare si parteneriat se
realizeaza toate tipurile de activitati, de la conceptia si coordonarea
prezentei strategii pana la interventia interdisciplinara in favoarea copilului
si a familiei.
6. Grupurile-tinta
Grupurile-tinta avute in vedere cu prioritate in stabilirea prezentei
strategii sunt:
- copiii institutionalizati;
- copiii protejati in familie, atat in cea proprie (in vederea reducerii
riscului de abandon), cat si in familia substitutiva/servicii alternative de
tip familial;
- copiii maltratati, neglijati sau abuzati in propria familie;
- copiii cu nevoi speciale si cei infectati HIV ori bolnavi SIDA, aflati in
institutii sau in forme de protectie alternative de tip familial;
- copiii delincventi;
- copiii strazii;
- copiii/tinerii care ating varsta majoratului pe parcursul
institutionalizarii pe termen lung.
In conformitate cu Strategia Guvernului Romaniei de imbunatatire a
situatiei romilor, adoptata prin Hotararea Guvernului nr. 430/2001, o atentie
deosebita se va acorda copiilor apartinand acestei minoritati. De altfel acesti
copii se regasesc in toate grupurile-tinta avute in vedere cu prioritate de
prezenta strategie.
7. Directii generale
Directiile generale ale procesului de reforma a sistemului de protectie a
copilului aflat in dificultate sau in situatie de risc sunt:
1. Prevenirea si reducerea abandonului copiilor de catre propriii parinti,
prin sprijinirea familiilor aflate in situatii dificile
2. Restructurarea serviciilor si institutiilor de tip rezidential
existente, inclusiv a serviciilor pentru copiii cu deficiente sau cu handicap;
reorientarea utilizarii resurselor financiare, materiale, umane si tehnice ale
acestora catre organizarea si diversificarea de servicii alternative la
protectia rezidentiala si reducerea numarului copiilor institutionalizati (in special,
pe termen lung sau nedefinit)
3. Imbunatatirea, completarea si armonizarea cadrului legislativ necesar in
vederea organizarii si functionarii sistemului de protectie a copilului, atat
pentru perfectionarea si clarificarea acestuia, cat si pentru alinierea sa la
standardele prevazute de normele si tratatele internationale in domeniu, la
care Romania este parte.
In acest context, prioritate vor avea:
- reconsiderarea legislatiei referitoare la adoptie, urmarindu-se in primul
rand incurajarea adoptiei nationale, prin acordarea de catre stat familiilor
adoptatoare de stimulente pe o perioada determinata;
- clarificarea prevederilor legale in domeniul neglijarii, molestarii sau
abuzului asupra copilului in propria familie;
- perfectionarea legislatiei referitoare la delincventa si justitia
juvenila;
- analizarea posibilitatii infiintarii unor tribunale pentru minori/ale
copiilor;
- perfectionarea legislatiei referitoare la exploatarea muncii copilului;
- reconsiderarea legislatiei referitoare la exploatarea sexuala a copiilor.
Totodata, printr-un larg proces de consultare si implicare la nivelul
intregii societati se va elabora si se va transmite spre adoptare un proiect de
"Cod al copilului", lege-cadru sau lege unica referitoare la intreaga
problematica a vietii, cresterii si bunastarii tuturor copiilor.
4. Promovarea adoptiei (dupa principiul "o familie pentru un
copil" si nu "un copil pentru o familie") ca masura speciala de
protectie a copilului, cu accent deosebit pe incurajarea adoptiei nationale.
Prin adoptia nationala se va urmari mentinerea copiilor adoptati din institutii
de ocrotire in mediul lingvistic si psihosocial care le este familiar.
Totodata, adoptia internationala va fi practicata ca ultima modalitate de
protectie a copilului in familie, dupa epuizarea tuturor celorlalte optiuni in
plan intern.
5. Continuarea procesului de descentralizare a sistemului, de la nivelul
judetelor spre cel al localitatilor, prin dezvoltarea si diversificarea serviciilor
de prevenire a abandonului copiilor si de protectie a acestora si prin
responsabilizarea comunitatii cu privire la problemele propriilor copii.
6. Imbunatatirea mecanismelor financiare: asigurarea resurselor financiare,
coordonarea fluxurilor de bani, cresterea eficientei utilizarii bugetelor
alocate, cresterea eficacitatii rezultatelor obtinute la nivelul beneficiarului
final al sistemului - copilul protejat.
7. Ameliorarea sistemului de standarde minimale obligatorii, respectiv de
norme profesionale si administrativ-institutionale, pe tipuri de servicii si
interventii oferite de sistemul de protectie a copilului.
8. Crearea unui sistem de acreditare la nivel national a organizatiilor
neguvernamentale care desfasoara activitati in domeniul protectiei copilului.
Sistemul urmeaza sa cuprinda si un organism central cu competente in domeniul
acreditarii si monitorizarii activitatii organizatiilor neguvernamentale, in
conformitate cu sistemul de standarde minime obligatorii.
9. Dezvoltarea si profesionalizarea resurselor umane care intervin in
sistemul de protectie a copilului, prin definirea si promovarea statutului
profesional, precum si prin asigurarea formarii initiale si permanente a
personalului din sistem, de toate categoriile si la toate nivelurile.
10. Crearea si dezvoltarea unui sistem national de monitorizare si evaluare
a situatiei copilului aflat in dificultate sau in situatie de risc, precum si a
activitatii serviciilor si institutiilor de ingrijire si protectie a copilului,
inclusiv a resurselor financiare disponibile sau alocate la/de la nivel central
si local si a modului de utilizare a acestor resurse, un astfel de sistem de
monitorizare/evaluare permitand prevederea eventualelor crize bugetare ale
sistemului de protectie a copilului.
Guvernul va urmari armonizarea/corelarea proceselor de reforma din domenii
precum: protectie sociala, administratie locala, justitie, sanatate, educatie,
cu reforma din domeniul protectiei copilului, in vederea asigurarii unei
sincronizari a acestor procese.
8. Rezultate scontate
Rezultatele scontate in aplicarea prezentei strategii sunt:
a) scaderea ratei abandonului copiilor de catre propriii parinti;
b) scaderea numarului de copii institutionalizati;
c) scaderea numarului de institutii rezidentiale si inchiderea celor care,
din diferite motive, nu pot fi restructurate pentru a asigura un mediu de tip
familial;
d) cresterea progresiva a ponderii copiilor protejati prin forme
alternative de servicii si institutii de tip familial sau reintegrati in
propria familie in raport cu protectia asigurata in institutii de tip
rezidential;
e) cresterea numarului de servicii alternative oferite copilului aflat in
dificultate, raportat la numarul institutiilor "clasice" de protectie;
f) scaderea duratei de sedere a copiilor in institutii rezidentiale;
g) punerea in practica, la nivel national, a standardelor minime
obligatorii, a regulamentelor-cadru de functionare si a ghidurilor metodologice
de buna practica pentru organizarea si functionarea serviciilor si
institutiilor din sistemul de protectie a copilului;
h) ameliorarea calitatii ingrijirii copiilor in sistem rezidential, ca
urmare a aplicarii standardelor de calitate;
i) functionarea unui sistem national, flexibil si operational de
monitorizare a intregii activitati de protectie a copilului;
j) intarirea controlului asupra alocarii si utilizarii fondurilor in
sistem;
k) asigurarea unei balante echilibrate intre fondurile cheltuite si
calitatea serviciilor oferite;
l) cresterea profesionalismului resurselor umane din sistem;
m) asigurarea reconversiei resurselor umane disponibilizate in urma
procesului de restructurare/inchidere a institutiilor rezidentiale de protectie
a copilului spre noi profesii necesare sistemului;
n) responsabilizarea comunitatii in abordarea problematicii copilului (in
conformitate cu practica existenta la nivelul tarilor din spatiul
euroatlantic);
o) adoptarea masurilor cu caracter legislativ si mediatic care sa conduca
la cresterea numarului adoptiilor nationale, prin elaborarea cadrului legal
necesar si prin derularea unei campanii publice pentru stimularea potentialului
de adoptie din Romania, in vederea cresterii numarului familiilor care adopta
copii aflati in dificultate; dezvoltarea unor practici privind adoptia,
caracterizate prin transparenta si corectitudine, care sa serveasca nemijlocit
interesului superior al copilului si sa nu permita obtinerea de profituri
necuvenite din aceasta activitate;
p) clarificarea responsabilitatii, rolurilor si relatiilor dintre
diferitele institutii implicate in problematica, la diverse niveluri, precum si
coordonarea actiunii acestora;
q) cresterea participarii si specializarea actiunii organizatiilor
neguvernamentale in domeniul protectiei copilului;
r) clarificarea, simplificarea/eficientizarea si operationalizarea cadrului
legal ce guverneaza problematica referitoare la copii, in mod particular in
domeniul protectiei copiilor aflati in dificultate sau in situatie de risc.
PLAN OPERATIONAL
pentru implementarea Strategiei guvernamentale in domeniul protectiei copilului
in dificultate (2001 - 2004)
Obiective operationale
I. Dezvoltarea si diversificarea modalitatilor de interventie in vederea
prevenirii abandonului si a reducerii institutionalizarii
II. Prevenirea abuzului si a neglijarii copilului, sub orice forma, precum
si a fenomenelor care pot determina intrarea copilului in dificultate
III. Continuarea procesului de descentralizare de la nivel judetean la
nivel local si intarirea capacitatii institutionale la nivel local, pentru
asumarea responsabilitatii in abordarea problematicii copilului aflat in
dificultate
IV. Crearea si dezvoltarea de servicii specializate si de practici
integrative pentru copiii cu nevoi speciale, in vederea imbunatatirii sanselor
acestora de dezvoltare deplina si armonioasa
V. Dezvoltarea unui set de masuri si mecanisme destinat tinerilor care pana
la varsta de 18 ani beneficiaza de una dintre masurile de protectie a copilului
prevazute de lege, care sa faciliteze dobandirea abilitatilor necesare pentru
integrarea lor educationala, ocupationala si sociala
VI. Popularizarea drepturilor copilului si sensibilizarea opiniei publice in
vederea imbunatatirii atitudinii si comportamentului general privind
problematica specifica a copilului si a familiei aflate in situatie de risc sau
in dificultate
VII. Incurajarea adoptiei ca masura speciala de protectie a copilului aflat
in dificultate
VIII. Gestionarea eficienta a resurselor umane si financiare implicate in
sistemul de protectie a copilului
I. Dezvoltarea si diversificarea modalitatilor de interventie in vederea
prevenirii abandonului si a reducerii institutionalizarii
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - CADRUL JURIDIC SI METODOLOGIC
B - IMPLEMENTAREA
______________________________________________________________________________
| | Activitati | Raspunde | Termen
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
| |Integrarea politicilor de protectie a |A.N.P.C.A.,|Trimestrul IV
|
| |copilului in ansamblul general al politicilor |M.A.P., | 2002
|
| |sociale, astfel incat sa se asigure ca |M.M.S.S., |
|
| |prestatiile sociale contribuie la sprijinirea |M.S.F. |
|
| |familiilor in cresterea si ingrijirea | | |
| |propriilor copii | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Dezvoltarea cadrului legislativ de o maniera | |Trimestrul IV
|
| |care sa asigure diversificarea modalitatilor | | 2002
|
| |de sprijin destinate sustinerii familiilor in | |
|
| |cresterea si ingrijirea propriilor copii | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Elaborarea si validarea standardelor de | |Trimestrul
III|
| |calitate pentru toate tipurile de servicii de | | 2001 -
|
| |protectie a copilului (centru de zi, centru de | |trimestrul I
|
| |primire in regim de urgenta, centru maternal, | | 2003
|
| |centru de consiliere si sprijin pentru parinti,| |
|
| |centru de pregatire a reintegrarii si | |
|
| |integrarii familiale, centru de plasament | |
|
| |pentru copilul cu handicap, centru de zi de | |
|
| |ingrijire si recuperare, servicii pentru | |
|
| |copilul delincvent, servicii pentru tineri, | |
|
| |serviciu de asistenta pentru exprimarea | |
|
| |opiniei) | | |
| A |_______________________________________________|
|______________|
| |Completarea cadrului juridic existent cu | |Trimestrul IV
|
| |privire la: | | 2001
|
| |I. atestarea, angajarea, formarea, evaluarea | |
|
| |si monitorizarea asistentului maternal | |
|
| |profesionist, in special: | |
|
| |a) elaborarea unei metodologii-cadru de | |
|
| |colaborare intre serviciul public specializat | |
|
| |si organismele private autorizate care | |
|
| |angajeaza asistenti maternali profesionisti; si| |
|
| |b) reevaluarea compensatiei materiale care se | |
|
| |acorda asistentului maternal si | |
|
| |familiei/persoanei care are un copil in | |
|
| |plasament/incredintare, astfel incat aceasta | |
|
| |sa tina seama de varsta, starea de | |
|
| |sanatate/gradul de handicap si de numarul | |
|
| |copiilor aflati in ingrijire, de numarul | |
|
| |orelor de lucru (dupa caz); | |
|
| |II. reevaluarea normelor sanitar-veterinare | | |
| |necesare pentru functionarea serviciilor si | |
|
| |institutiilor de protectie a copilului din | |
|
| |subordinea serviciilor publice specializate | |
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
| |Continuarea dezvoltarii si a diversificarii de |A.N.P.C.A.,|Trimestrul II
|
| |servicii alternative destinate unei ingrijiri |S.P.S.P.C.,| 2001 -
|
| |personalizate si adecvate nevoilor copilului |autoritati |trimestrul IV
|
| |(centru de zi, centru de primire in regim de |locale | 2002
|
| |urgenta, centru maternal, centru de consiliere | |
|
| |si sprijin pentru parinti, centru de pregatire | |
|
| |a reintegrarii si integrarii familiale, centru | |
|
| |de plasament pentru copilul cu handicap, centru| |
|
| |de zi de ingrijire si recuperare, servicii | |
|
| |pentru copilul delincvent, serviciu de | |
|
| |asistenta si sprijin pentru tineri, serviciu | |
|
| |de asistenta pentru exprimarea opiniei), cu | |
|
| |suportul oferit in principal de: | |
|
| |- implementarea, in parteneriat cu Delegatia | |
|
| |Comisiei Europene, a Programului PHARE in | | |
| |valoare de 25 MEURO "Copiii mai intai"; si |
| |
| |- continuarea implementarii Programului de | |
|
| |reforma a sistemului de protectie a copilului, | | |
| |cu finantare de la Banca Mondiala si Banca de | |
|
| |Dezvoltare a Consiliului Europei | |
|
| B |_______________________________________________|
|______________|
| |Aplicarea standardelor de calitate in toate | |Trimestrul I
|
| |tipurile de servicii | | 2003
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Restructurarea unui numar de cel putin 40 de | |Trimestrul IV
|
| |institutii de tip rezidential pentru protectia | | 2002
|
| |copilului | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Extinderea retelei de asistenti maternali | |Trimestrul II
|
| |profesionisti si diversificarea ei, pentru a | | 2001 -
|
| |raspunde cat mai bine nevoilor identificate in | |trimestrul IV
|
| |sistem (asistenti maternali specializati pentru| | 2004
|
| |copilul cu handicap si cu nevoi speciale, | |
|
| |pentru situatii de urgenta, pentru copilul in | |
|
| |varsta de 0 - 1 an) | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Aplicarea standardelor de protectie a copilului| |Trimestrul II
|
| |prin alternative de tip familial | | 2002
|
| |si a unor proceduri de evaluare/monitorizare a | |
|
| |calitatii plasamentului/incredintarii | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Dezvoltarea sistemului de monitorizare la nivel| |Permanent
|
| |national prin: a) definitivarea "Fisei |
| |
| |copilului" - principalul instrument de |
| |
| |monitorizare a situatiei copiilor protejati in | |
|
| |toate tipurile de servicii din sistem si | |
|
| |realizarea bazelor de date la nivel national, | |
|
| |judetean si local; si b) integrarea, in cadrul | |
|
| |acestui instrument, a programului de management| |
|
| |financiar si dezvoltarea unui mecanism | |
|
| |financiar eficient in sistemul de protectie a | |
|
| |copilului | |
|
| |_______________________________________________| |______________|
| |Identificarea ariilor prioritare de interventie| |Permanent
|
| |pentru prevenirea abandonului in vederea | |
|
| |integrarii efortului societatii civile in | | |
| |cadrul demersurilor efectuate in sistemul de | |
|
| |protectie a drepturilor copilului | |
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
Beneficiari: - copiii aflati in dificultate;
- copiii cu handicap si nevoi (educative) speciale.
Rezultate:
- numarul de copii aflati in institutii va scadea cu 10.000 pana la
sfarsitul anului 2001 si cu aproximativ 25.000 pana la sfarsitul anului 2004,
prin reintegrarea lor in familiile naturale, plasament/incredintare la rude, la
alte familii sau persoane, la asistenti maternali profesionisti si prin
diversificarea de servicii alternative;
- numarul de asistenti maternali profesionisti va ajunge la 8.000 pana la
sfarsitul anului 2004 (in prezent numarul acestora este de aproximativ 4.000),
iar numarul de copii care vor beneficia de serviciile acestora va creste pana
la 10.400 in acelasi interval de timp (in prezent numarul acestora este de
aproximativ 5.400);
- 40 de institutii de tip rezidential vor fi restructurate pana la
sfarsitul anului 2002;
- sistem national de monitorizare;
- standarde si ghiduri metodologice care vor fi elaborate dupa cum urmeaza:
- standarde de calitate pentru toate tipurile de servicii de protectie a
copilului;
- metodologie de evaluare, pregatire si monitorizare a familiei adoptive;
- metodologie-cadru de colaborare intre serviciul public specializat si
organismele private autorizate care angajeaza asistenti maternali
profesionisti.
II. Prevenirea abuzului si a neglijarii copilului, sub orice forma, precum
si a fenomenelor care pot determina intrarea copilului in dificultate
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - CADRUL JURIDIC SI METODOLOGIC
B - IMPLEMENTAREA
______________________________________________________________________________
| | Activitati | Raspunde | Termen
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
| |Modificarea si completarea legislatiei primare |A.N.P.C.A.,|Trimestrul II
|
| |(Codul civil, Codul penal, Codul familiei si, |M.A.P., | 2002
|
| |dupa caz, alte prevederi legale), pentru a se |M.S.F., |
|
| |asigura respectarea drepturilor copilului si |M.M.S.S., |
|
| |protectia acestuia fata de orice forma de abuz |M.E.C., |
|
| |sau neglijare |M.F.P., |
|
| |_______________________________________________|M.I., M.J.
|______________|
| |Dezvoltarea legislatiei secundare specifice, | |Trimestrul II
|
| |necesare pentru prevenirea si interventia | | 2002
|
| |eficienta in cazurile de abuz si de neglijare | |
|
| |a copilului, inclusiv in propria familie | |
|
| |_______________________________________________| |______________|
| |Adaptarea legislatiei romanesti in materie la | |Trimestrul II
|
| |legislatia internationala, prin introducerea | | 2002
|
| |conceptelor operationale abuz si neglijare, cu | | |
| |delimitari clare: abuz emotional, fizic, | |
|
| |sexual, economic, neglijare | |
|
| A |_______________________________________________|
|______________|
| |Asigurarea cadrului legal pentru intarirea | |Trimestrul II
|
| |responsabilitatii reprezentantilor serviciului | | 2002
|
| |public specializat si ai autoritatilor | |
|
| |administratiei publice locale pentru | |
|
| |interventia in locuinta familiilor care | |
|
| |isi abuzeaza si isi neglijeaza copiii | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Elaborarea unui ghid metodologic cu privire la | |Trimestrul I
|
| |formele de abuz si neglijare a copilului, | | 2002
|
| |sistemul complex de identificare, inregistrare,| |
|
| |raportare si referire a cazurilor de abuz si | |
|
| |neglijare, precum si metodele de observare a | |
|
| |efectelor acestor cazuri | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Adaptarea si completarea cadrului juridic | |Trimestrul I
|
| |existent prin actiuni legislative imediate in | | 2002
|
| |vederea eliminarii exploatarii muncii copiilor | |
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
| |Redefinirea rolurilor si implicarea adecvata a |A.N.P.C.A.,|Trimestrul IV
|
| |tuturor structurilor responsabile de |S.P.S.P.C.,| 2002
|
| |politicile de protectie sociala la nivel |autoritati |
|
| |national, judetean si local, ca urmare a |locale, |
|
| |modificarilor legislative mentionate mai sus |M.S.F., |
|
| |_______________________________________________|M.M.S.S.,
|______________|
| |Infiintarea si dezvoltarea, la nivel de judet |M.E.C., |Trimestrul II
|
| |si de comunitate, a serviciilor care intervin |M.F.P. | 2001 -
|
| |in prevenirea abuzului si neglijarii copilului,| |trimestrul IV
|
| |a exploatarii acestuia prin munca sau a | | 2004
|
| |intrarii sale in dificultate (centre maternale,| |
|
| |servicii de monitorizare, consiliere si sprijin| |
|
| |al femeii gravide predispuse sa abandoneze | |
|
| |copilul, centre de zi pentru copilul cu | |
|
| |probleme sociale, centre de zi pentru copii cu | |
|
| |handicap, centre de consiliere si sprijin | |
|
| |pentru familie, centre de pregatire a | | |
| |reintegrarii si integrarii familiale a | |
|
| |copilului, servicii de prevenire a abandonului | |
|
| |copilului) | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Crearea de servicii comunitare specifice | |Permanent
|
| |destinate tratamentului si reabilitarii | |
|
| |copiilor victime ale abuzului | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Crearea in cadrul directiilor pentru protectia | |Trimestrul IV
|
| |drepturilor copilului a unor echipe | | 2001 -
|
| |multidisciplinare (asistent social, psiholog, | |trimestrul II
|
| |politist si jurist) destinate interventiei in | | 2002
|
| |cazurile de abuz/neglijare | |
|
| B |_______________________________________________|
|______________|
| |Infiintarea de servicii si linii telefonice | |Trimestrul
III|
| |"telefonul copilului" la care se poate apela | |
2001 - |
| |in regim de urgenta pentru orice situatie care | |trimestrul I
|
| |pune in pericol integritatea fizica si psihica | | 2003
|
| |a copilului | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Dezvoltarea si testarea de proiecte care sa | |Trimestrul IV
|
| |contribuie la definirea/imbunatatirea | | 2001 - |
| |masurilor de prevenire si interventie eficienta| |trimestrul IV
|
| |in cazurile de abuz si neglijare a copilului, | | 2004
|
| |inclusiv in familie | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Elaborarea de studii cu privire la definirea | |Trimestrul I
|
| |familiilor aflate in situatii de risc si la | | 2003
|
| |inventarierea cauzelor posibile ale acestor | |
|
| |situatii, precum si la evolutia fenomenului de | |
|
| |maltratare a copilului, pe baza carora sa se | |
|
| |poata realiza si aplica programe de recuperare | |
|
| |si reintegrare a copiilor victime ale | |
|
| |diferitelor forme de abuz si neglijare | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Dezvoltarea de campanii de informare, educare | |Trimestrul IV
|
| |si comunicare pentru schimbarea atitudinii/ | | 2001 -
|
| |comportamentului populatiei la nivel national, | |trimestrul
III|
| |judetean, local | | 2002
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Elaborarea si aplicarea unui program national | |Trimestrul
III|
| |pentru desfasurarea unei campanii de actiuni | | 2002
|
| |preventive care sa antreneze urmatoarele | |
|
| |categorii de parteneri: scoala, familia, | |
|
| |primaria si serviciul public specializat | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Informarea si sensibilizarea publicului larg cu| |Trimestrul
III|
| |privire la necesitatea protejarii copilului | | 2002
|
| |contra oricarei forme de abuz, neglijare sau | |
|
| |exploatare | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Elaborarea si aplicarea de programe de actiune | |Trimestrul II
|
| |in vederea eliminarii exploatarii muncii | | 2000
|
| |copilului | |
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
Beneficiari: - copii aflati in situatie de risc in propria familie
(abuzati, neglijati);
- copii care abandoneaza scoala;
- copii cu nevoi speciale aflati in familia substitutiva
sau in unitati rezidentiale;
- copii aflati in sistemul de protectie (in unitati
rezidentiale sau la familii substitutive);
- copii delincventi/cu antecedente de delincventa juvenila;
- copii ai strazii;
- copii exploatati prin munca.
Rezultate:
- cadrul legal adecvat pentru prevenirea abandonului copilului, precum si a
oricarei forme de maltratare a acestuia;
- proceduri de identificare si interventie in cazurile de abuz si de
neglijare a copilului;
- realizarea urmatoarelor studii, rapoarte si materiale informative:
- studiu cu privire la definirea familiilor aflate in situatie de risc si
la inventarierea cauzelor acestor situatii;
- raport cuprinzand evidenta tuturor serviciilor de prevenire si a
liniilor telefonice care functioneaza in judete, precum si a celor aflate in
faza de proiect;
- repertoar anual al serviciilor de prevenire din judete;
- modele pliante de popularizare a acestora;
- infiintarea de servicii de prevenire la nivel de comunitate (300 de
servicii de prevenire la nivel de comunitate pana la sfarsitul anului 2004);
- crearea de servicii de terapie si de integrare sociala pentru victimele
abuzului si maltratarii: 47 de servicii create pana la sfarsitul anului 2004
(in prezent exista un singur serviciu de acest fel).
III. Continuarea procesului de descentralizare de la nivel judetean la
nivel local si intarirea capacitatii institutionale la nivel local, pentru
asumarea responsabilitatii in abordarea problematicii copilului aflat in
dificultate
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - CADRUL JURIDIC SI METODOLOGIC
B - IMPLEMENTAREA
______________________________________________________________________________
| | Activitati | Raspunde | Termen
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
| |Revizuirea si completarea legislatiei |A.N.P.C.A.,|Trimestrul II
|
| |referitoare la serviciile comunitare locale |M.A.P., | 2002
|
| A |_______________________________________________|M.S.F.,
|______________|
| |Elaborarea de metodologii de organizare si |M.M.S.S., |Trimestrul IV
|
| |functionare a serviciilor comunitare integrate |M.E.C., | 2001
|
| | |M.F.P. |
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
| |Infiintarea de servicii comunitare integrate |A.N.P.C.A.,|Trimestrul
III|
| |care sa asigure o protectie personalizata si |S.P.S.P.C.,| 2001 -
|
| |adecvata nevoilor copilului, accentuandu-se cu |autoritati |trimestrul IV
|
| |precadere prevenirea si reducerea abandonului |locale, | 2004
|
| |si a institutionalizarii copilului, precum si |M.S.F., |
|
| |monitorizarea familiilor aflate in dificultate |M.M.S.S., |
|
| |si a celor cu risc de abandon |M.E.C. |
|
| B |_______________________________________________| |______________|
| |Dezvoltarea unei retele de asistenti si/sau | |Trimestrul
III|
| |lucratori sociali la nivelul comunitatilor | | 2001 -
|
| |locale, care sa aiba posibilitatea | |trimestrul IV
|
| |identificarii rapide a situatiilor care ar | | 2004
|
| |putea periclita dezvoltarea fizica, psihica sau| |
|
| |morala a copilului | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Formarea de personal la nivelul primariilor | |Permanent
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Informarea si sensibilizarea prin intermediul | |Permanent
|
| |mass-media la nivel national, judetean, local | |
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
Beneficiari: - copii aflati in situatie de risc care traiesc in propria
familie;
- copii aflati in dificultate care beneficiaza de masuri de
protectie in unitati rezidentiale sau in familii
substitutive
si pentru care se pregateste reintegrarea sau integrarea
familiala;
- copii cu handicap si cu nevoi speciale;
- copii ai strazii;
- copii delincventi;
- copii exploatati prin munca.
Rezultate:
- cresterea numarului de asistenti sau de lucratori sociali formati si
angajati la nivelul primariilor cu 1.400 pana la sfarsitul anului 2004;
- cresterea numarului de interventii realizate la nivelul primariilor
pentru prevenirea si identificarea precoce a situatiilor de risc pentru copii;
- cresterea numarului de servicii comunitare integrate la nivelul
comunitatilor locale cu 700 pana la sfarsitul anului 2004 (in prezent numarul
acestora este de aproximativ 130), concomitent cu scaderea numarului de copii
institutionalizati provenind din comunitatile respective;
- cresterea numarului de copii protejati in sistem alternativ (inclusiv
prin plasament/incredintare la familii si persoane), concomitent cu scaderea
numarului de copii aflati in institutii (10.000 de copii dezinstitutionalizati
pana la sfarsitul anului 2001);
- metodologii de organizare si functionare a serviciilor comunitare
integrate.
IV. Crearea si dezvoltarea de servicii specializate si de practici
integrative pentru copiii cu nevoi speciale, in vederea imbunatatirii sanselor
acestora de dezvoltare deplina si armonioasa
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - CADRUL JURIDIC SI METODOLOGIC
B - IMPLEMENTAREA
______________________________________________________________________________
| | Activitati | Raspunde | Termen
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
| |Elaborarea si validarea de standarde privind |A.N.P.C.A.,|Trimestrul IV
|
| |integrarea in comunitate a copilului cu nevoi |M.A.P., | 2002
|
| |speciale |M.M.S.S., |
|
| |_______________________________________________|M.S.F.,
|______________|
| |Elaborarea si promovarea planului individual de|M.J. |Trimestrul II
|
| |evaluare a copilului cu nevoi speciale, | | 2003
|
| |protejat in institutiile rezidentiale, si a | |
|
| |potentialului lui de recuperare | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Elaborarea si promovarea standardelor minime de| |Trimestrul
III|
| |calitate pentru serviciile destinate copilului | | 2002
|
| |cu nevoi speciale | |
|
| A |_______________________________________________|
|______________|
| |Elaborarea unui "Cod de practica in centrul de |
|Trimestrul III|
| |plasament pentru copiii cu handicap" care sa | |
2002 |
| |promoveze bunele practici profesionale in | |
|
| |aplicarea standardelor de calitate, asigurand | |
|
| |cu prioritate demedicalizarea serviciilor | |
|
| |oferite copilului cu handicap | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Armonizarea legislatiei interne cu prevederile | |Trimestrul IV
|
| |conventiilor si tratatelor internationale la | | 2002
|
| |care Romania este parte, pe probleme specifice | |
|
| |referitoare la copilul cu nevoi speciale | |
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
| |Inchiderea unitatilor care nu pot fi |A.N.P.C.A.,|Trimestrul IV
|
| |reabilitate |S.P.S.P.C.,| 2002
|
| |_______________________________________________|M.S.F.,
|______________|
| |Restructurarea in etape a unitatilor preluate |M.M.S.S., |Trimestrul IV
|
| |in anul 2000, ca centre de plasament de tip |autoritati | 2002
|
| |familial pentru copii cu handicap, centre de |locale |
|
| |ingrijire de zi si de recuperare pentru copii | |
|
| |cu handicap sau, dupa caz, alte servicii | |
|
| |destinate ingrijirii, reabilitarii si | |
|
| |protectiei copilului cu handicap, in | |
|
| |conformitate cu nevoile si cu resursele locale | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Aplicarea standardelor de calitate in toate | |Trimestrul IV
|
| |unitatile de tip rezidential | | 2002
|
| B |_______________________________________________|
|______________|
| |Dezvoltarea de programe cu obiective specifice | |Trimestrul I
|
| |pentru recuperarea si reintegrarea copilului si| | 2003 -
|
| |adolescentului cu nevoi speciale in contextul | |trimestrul I
|
| |lor familial si comunitar, inclusiv dezvoltarea| | 2004
|
| |retelei de asistenti maternali profesionisti, | |
|
| |pregatiti pentru protectia copiilor cu nevoi | |
|
| |speciale si a celor infectati cu HIV sau | |
|
| |bolnavi de SIDA | | |
| |_______________________________________________| |
|
| |Dezvoltarea unor programe de integrare sociala | |
|
| |si familiala a copiilor infectati HIV sau | | |
| |bolnavi de SIDA | |
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
Beneficiari: - copii cu nevoi speciale si infectati HIV sau bolnavi de
SIDA,
aflati in familia substitutiva sau in unitati rezidentiale.
Rezultate:
- numarul de servicii diversificate, integrate, oferite copilului cu nevoi
speciale va creste cu 40 pana la sfarsitul anului 2004;
- numarul de copii cu nevoi speciale si infectati HIV sau bolnavi de SIDA
aflati in sistemul rezidential de ocrotire, se va diminua cu 6.000 pana la
sfarsitul anului 2004, concomitent cu cresterea numarului celor aflati in
ingrijire alternativa;
- vor fi elaborate standarde si ghiduri metodologice, dupa cum urmeaza:
- standarde privind integrarea in comunitate a copilului cu nevoi
speciale sau infectat HIV ori bolnav SIDA;
- planul individual de evaluare a copilului cu nevoi speciale, protejat
in institutiile rezidentiale, si a potentialului lui de recuperare;
- standarde minime de calitate pentru serviciile destinate copilului cu
handicap si celui cu nevoi speciale.
V. Dezvoltarea unui set de masuri si mecanisme destinat tinerilor care pana
la varsta de 18 ani beneficiaza de una dintre masurile de protectie a copilului
prevazute de lege, care sa faciliteze dobandirea abilitatilor necesare pentru
integrarea lor educationala, ocupationala si sociala
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - CADRUL JURIDIC SI METODOLOGIC
B - IMPLEMENTAREA
______________________________________________________________________________
| | Activitati | Raspunde | Termen
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
| |Crearea cadrului legal care sa faciliteze |A.N.P.C.A.,|Trimestrul I
|
| |integrarea sociala si profesionala a |M.M.S.S., | 2004
|
| |tinerilor care ies din sistemul de protectie |M.T.S., |
|
| |la varsta majoratului |M.F.P. |
|
| A |_______________________________________________|
|______________|
| |Elaborarea unui ghid metodologic destinat | |Trimestrul
III|
| |echipei pluridisciplinare implicate in | | 2003
|
| |pregatirea integrarii sociale si profesionale | |
|
| |a adolescentilor protejati in unitati de tip | | |
| |rezidential si in familii substitutive | |
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
| |Infiintarea la nivelul comunitatii a |A.N.P.C.A.,|Trimestrul I
|
| |serviciilor de asistenta si sprijin pentru |S.P.S.P.C.,| 2003
|
| |tineri, ca structuri integrate in sistemul de |M.S.F., |
|
| |servicii de protectie a copilului |M.M.S.S., |
|
| |_______________________________________________|M.T.S.,
|______________|
| |Elaborarea si promovarea unui plan individual |autoritati |Trimestrul IV
|
| |pentru evaluarea si orientarea copiilor |locale, | 2001
|
| |incepand cu varsta de 14 ani |M.F.P. |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Dezvoltarea de programe de orientare | |Trimestrul II
|
| |socioprofesionala pentru copiii/tinerii din | | 2002 -
|
| |sistemul de ocrotire (in mod particular | |trimestrul IV
|
| |adresate tinerilor care au ajuns in preajma | | 2004
|
| |varstei la care parasesc centrele de plasament)| |
|
| |si corelarea lor cu alte programe de dezvoltare| |
|
| |regionala | |
|
| B |_______________________________________________| |______________|
| |Elaborarea unui model de formare complementara | |Trimestrul I
|
| |a educatorilor care pregatesc adolescentii din | | 2002
|
| |centrul de plasament pentru parasirea | |
|
| |institutiei si integrarea lor sociala si | |
|
| |profesionala, precum si formarea unui numar cat| |
|
| |mai mare de educatori, conform nevoilor de | |
|
| |formare existente in judete | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Formarea profesionala a adolescentilor si | |Trimestrul I
|
| |tinerilor cu institutii abilitate in domeniu, | | 2002 -
|
| |pentru a lucra in mici intreprinderi, ateliere | |trimestrul I
|
| |protejate, ferme etc. | | 2003
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Sustinerea initiativelor de infiintare de | |Trimestrul IV
|
| |intreprinderi si ateliere protejate, care sa | | 2001 -
|
| |faciliteze integrarea profesionala eficienta a | |trimestrul I
|
| |tinerilor | | 2004
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Adoptarea si punerea in practica a unui plan | |Trimestrul IV
|
| |de actiune pentru integrarea socioprofesionala | | 2002
|
| |a tinerilor care ies din sistemul de protectie | |
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
Beneficiari: - copii intre 14 - 18 ani aflati in sistemul de protectie;
- tineri care au implinit varsta de 18 ani, inclusiv tineri cu
nevoi speciale, care beneficiaza de una dintre masurile de
protectie stabilite prin lege.
Rezultate:
- cresterea numarului de tineri cuprinsi in programe de orientare
socioprofesionala;
- cresterea numarului de tineri integrati profesional.
VI. Popularizarea drepturilor copilului si sensibilizarea opiniei publice
in vederea imbunatatirii atitudinii si comportamentului general privind
problematica specifica a copilului si a familiei aflate in situatie de risc sau
in dificultate
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - CADRUL JURIDIC SI METODOLOGIC
B - IMPLEMENTAREA
______________________________________________________________________________
| | Activitati | Raspunde | Termen
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
| |Elaborarea si validarea unei strategii |A.N.P.C.A.,|Trimestrul IV
|
| |nationale de comunicare cu privire la |M.M.S.S., | 2002
|
| A |respectarea si promovarea drepturilor copilului|M.F.P. |
|
| |in Romania | |
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
| |Informarea sistematica a opiniei publice asupra|A.N.P.C.A.,|Trimestrul
III|
| |importantei cresterii si educarii copilului |S.P.S.P.C.,| 2001 -
|
| |intr-un mediu familial |autoritati |trimestrul IV
|
| | |locale | 2002 |
| |_______________________________________________| |
|
| |Realizarea de sondaje de opinie si studii | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Promovarea imaginii structurilor implicate in | |Permanent
|
| |protectia copilului la nivel national, judetean| |
|
| |si local si a serviciilor destinate copilului | |
|
| |si familiei | |
|
| B
|_______________________________________________|___________|______________|
| |Realizarea buletinului informativ trimestrial |coordonat |Trimestrial
|
| |"In interesul copilului" | de
| |
| | |A.N.P.C.A. |
|
|
|_______________________________________________|___________|______________|
| |Aplicarea Strategiei nationale de comunicare, | |Trimestrul IV
|
| |pe temele stabilite ca prioritare in faza de | | 2002 -
|
| |elaborare | |trimestrul IV
|
| | | | 2004
|
|
|_______________________________________________|___________|______________|
| |Popularizarea celor mai bune practici de | |Permanent
|
| |respectare si promovare a drepturilor copilului| | |
|___|_______________________________________________|___________|______________|
Beneficiari: - copiii aflati in dificultate;
- publicul larg.
Rezultate:
- Strategia nationala de comunicare va fi elaborata pana la sfarsitul
anului 2002;
- imbunatatirea imaginii in mass-media a sistemului de protectie a
copilului;
- cunoasterea de catre opinia publica a obiectivelor, realizarilor si a
dificultatilor reformei;
- intelegerea problematicii copilului aflat in dificultate;
- sensibilizarea si constientizarea publica vor determina o crestere a
coeziunii sociale;
- stimularea actiunilor de voluntariat din partea cetatenilor romani.
VII. Incurajarea adoptiei ca masura speciala de protectie a copilului aflat
in dificultate
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - CADRUL JURIDIC SI METODOLOGIC
B - IMPLEMENTAREA
______________________________________________________________________________
| | Activitati | Raspunde | Termen
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
| |Identificarea unor mecanisme si modalitati de |A.N.P.C.A.,| Trimestrul
|
| |stimulare si concertare a eforturilor |M.F.P. | II - III
|
| |autoritatilor publice insarcinate cu | | 2001
|
| |activitatea de protectie a copilului, a | |
|
| |societatii civile si a altor actori implicati, | |
|
| |pentru promovarea adoptiei nationale | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Adoptarea unui act normativ cu privire la | | Trimestrul
|
| |regimul juridic al adoptiei, care sa tina seama| | III - IV
|
| |de conventiile internationale in materia | | 2001
|
| |adoptiei si de recomandarile organismelor | |
|
| |internationale, aplicate la realitatea | |
|
| |romaneasca | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Stimularea adoptiei nationale, cu respectarea | |Permanent
|
| |interesului superior al copilului, prin | |
|
| |reducerea si simplificarea termenelor si | |
|
| |procedurilor premergatoare incuviintarii | |
|
| |adoptiei (pe cale procedurala) | |
|
| A |_______________________________________________|
|______________|
| |Elaborarea unei metodologii de evaluare, | |Trimestrul IV
|
| |pregatire si monitorizare a familiei adoptive | | 2001
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Luarea unor masuri economico-sociale, cu | |Permanent
|
| |concursul autoritatilor competente, de natura | |
|
| |sa stimuleze adoptia nationala (de exemplu: | |
|
| |reducerea impozitului pe venitul global al | | |
| |familiilor adoptive pe o perioada de doi ani | |
|
| |de la incuviintarea adoptiei, alte masuri ce | |
|
| |privesc acordarea de facilitati fiscale pentru | | |
| |familiile adoptive) | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Practicarea adoptiei internationale ca ultima | |Permanent
|
| |forma de protectie a copilului, dupa epuizarea | |
|
| |solutiilor in plan intern, asa cum este | |
|
| |consacrata prin prevederile Conventiei asupra | |
|
| |protectiei copiilor si cooperarii in materia | |
|
| |adoptiei internationale, incheiata la Haga la | |
|
| |29 mai 1993 si ratificata de Romania prin | |
|
| |Legea nr. 84/1994 | |
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
| |Campanii mass-media in scopul sensibilizarii |A.N.P.C.A.,|Permanent
|
| |opiniei publice cu privire la problema copiilor|S.P.S.P.C.,|
|
| |aflati in dificultate sau lipsiti de ocrotire |autoritati |
|
| |parinteasca; campanii de informare/popularizare|locale |
|
| |la nivel judetean/local asupra modalitatilor | |
|
| |practice de adoptie | |
|
| B |_______________________________________________|
|______________|
| |Organizarea de seminarii si conferinte, in | |Permanent |
| |parteneriat cu alte autoritati publice si/sau | |
|
| |organisme neguvernamentale, pe tema protectiei | |
|
| |drepturilor copilului prin adoptie | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Realizarea si difuzarea de materiale | |Permanent
|
| |publicitare pe aceasta tema | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Combaterea stereotipurilor negative (ca de | |Permanent
|
| |exemplu "copil institutionalizat") care induc |
| |
| |discriminari negative la adresa copiilor aflati| |
|
| |in dificultate si conduc la retinerea | |
|
| |potentialilor adoptatori romani in orientarea | |
|
| |atentiei catre acesti copii. | |
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
Beneficiari: - copiii aflati in dificultate, care pot fi adoptati in
conditiile legii.
Rezultate:
- oferirea unui mediu stabil, permanent, adecvat dezvoltarii armonioase si
depline a personalitatii copilului lipsit de ocrotire parinteasca, in cadrul
caruia sa fie respectate drepturile fundamentale care ii sunt recunoscute;
- exploatarea potentialului de familii adoptive romane;
- cresterea numarului de adoptii nationale;
- implicarea mai activa si mai eficienta a comunitatii locale in
identificarea de solutii alternative pentru problema copiilor lipsiti de
ocrotire parinteasca;
- abordarea unitara si coerenta a promovarii si respectarii prin adoptie a
drepturilor copilului.
VIII. Gestionarea eficienta a resurselor umane si financiare implicate in
sistemul de protectie a copilului
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - CADRUL JURIDIC SI METODOLOGIC
B - IMPLEMENTAREA
______________________________________________________________________________
| | Activitati | Raspunde | Termen
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
| |Elaborarea si validarea standardelor |A.N.P.C.A.,|Trimestrul II
|
| |ocupationale pentru toate ocupatiile specifice |M.M.S.S., | 2003
|
| |sistemului de protectie a copilului |M.E.C. |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Elaborarea si validarea de modele de | |Trimestrul IV
|
| |formare/perfectionare si proceduri de atestare | | 2003
|
| |a personalului din sistem | |
|
| A |_______________________________________________|
|______________|
| |Elaborarea unui sistem de acreditare a | |Trimestrul IV
|
| |furnizorilor de servicii de protectie a | | 2002
|
| |copilului (institutii publice sau organizatii | |
|
| |neguvernamentale) | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Elaborarea unei metodologii de analiza a | |Trimestrul IV
|
| |sistemului de protectie a copilului la nivel | | 2002
|
| |judetean | |
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Elaborarea unui sistem de management financiar | |Trimestrul I
|
| |adaptat dinamicii activitatilor de protectie | | 2003
|
| |a copilului | |
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
| |Analiza utilizarii resurselor financiare si |A.N.P.C.A.,|Anual
|
| |identificarea de nevoi |S.P.S.P.C.,|
|
| |_______________________________________________|M.E.C.,
|______________|
| |Asigurarea formarii/perfectionarii permanente |M.M.S.S., |Anual
|
| |a tuturor categoriilor de personal din sistem |autoritati |
|
| |_______________________________________________|locale
|______________|
| |Formarea/trainingul pentru reconversia | |Anual
|
| |profesionala a resurselor umane disponibilizate| |
|
| |in urma restructurarii/inchiderii institutiilor| |
|
| |rezidentiale de protectie a copilului | |
|
| B |_______________________________________________|
|______________|
| |Organizarea de cursuri-pilot si multiplicarea | |Trimestrul IV
|
| |lor in intreaga tara pentru a raspunde nevoilor| | 2001 -
|
| |existente | |trimestrul IV
|
| | | | 2004
|
| |_______________________________________________|
|______________|
| |Antrenarea si colaborarea cu organizatii | |Permanent
|
| |neguvernamentale specializate in organizarea | |
|
| |de programe de formare a resurselor umane din | |
|
| |sistem | |
|
|___|_______________________________________________|___________|______________|
Beneficiari: - beneficiar direct: personalul din sistem;
- beneficiar indirect: copilul aflat in dificultate, cu nevoi
speciale, in situatie de risc etc.
Rezultate:
- studii periodice privind nevoile de formare;
- strategie de formare;
- strategii judetene de promovare si respectare a drepturilor copilului;
- standarde ocupationale validate pentru toate ocupatiile specifice
sistemului de protectie a copilului;
- modele de formare validate si implementate la nivel national;
- cresterea profesionalismului personalului din sistem;
reconversia resurselor umane disponibilizate in urma
restructurarii/inchiderii institutiilor rezidentiale de protectie a copilului,
spre noi profesiuni necesare sistemului (asistenti maternali, asistenti sociali
etc.)
abordarea unitara si coerenta a promovarii si respectarii drepturilor
copilului.