ORDONANTA DE URGENTA Nr. 102 din 29 iunie 1999
privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
PUBLICATA in: MONITORUL OFICIAL NR. 310 din 30 iunie 1999
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta de urgenta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Persoanele cu handicap, in intelesul prezentei ordonante de urgenta,
sunt acele persoane care au un dezavantaj datorat unor deficiente fizice,
senzoriale, psihice sau mentale, care le impiedica sau le limiteaza accesul
normal si in conditii de egalitate la viata sociala, potrivit varstei, sexului,
factorilor sociali, materiali si culturali, necesitand masuri de protectie
speciala in vederea integrarii lor sociale.
(2) Protectia speciala cuprinde masurile ce urmeaza a fi luate in temeiul
acestei ordonante de urgenta, pentru exercitarea dreptului persoanelor cu
handicap la un regim special de prevenire, de tratament, de readaptare, de
invatamant, de instruire si de integrare sociala a acestei categorii de
persoane.
(3) Masurile de protectie speciala se aplica pe baza incadrarii in
categorii de persoane cu handicap, in raport cu gradul de handicap stabilit in
urma evaluarii efectuate de catre comisiile de expertiza medicala a persoanelor
cu handicap, potrivit criteriilor prevazute in normele metodologice de aplicare
a prezentei ordonante de urgenta, aprobate prin hotarare a Guvernului.
Art. 2
(1) Incadrarea intr-o categorie de persoane cu handicap care necesita
protectie speciala in raport cu gradul de handicap se atesta, atat pentru
adulti, cat si pentru copii, potrivit criteriilor de diagnostic clinic,
diagnostic functional si de evaluare a capacitatii de munca, care stabilesc
gradul de handicap - usor, mediu, accentuat si grav -, prin certificat emis de
comisiile de expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti si,
respectiv, pentru copii, prevazute la cap. V.
(2) In sensul prezentei ordonante de urgenta prin copil se intelege
persoana care nu a implinit varsta de 18 ani si care nu are capacitate deplina
de exercitiu.
(3) O data cu eliberarea certificatelor de incadrare in grade de handicap,
comisiile de expertiza medicala a persoanelor cu handicap au obligatia de a
elabora un program individual de recuperare si integrare sociala, care prevede
actiunile medicale, educative, profesionale si sociale necesare pentru
recuperarea, readaptarea, instruirea si integrarea sau reintegrarea sociala a
persoanei cu handicap.
(4) Pentru elaborarea programului individual de recuperare si integrare
sociala comisiile de expertiza medicala a persoanelor cu handicap se vor
consulta in mod obligatoriu cu persoana cu handicap si, dupa caz, cu
reprezentantii legali ai acesteia, precum si cu specialisti din diferite
domenii, in functie de specificul fiecarui caz.
(5) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, autoritatile
administratiei publice centrale de specialitate si ale administratiei publice
locale au obligatia de a asigura, pe baza dispozitiilor legale in vigoare si in
limita resurselor pe care le au la dispozitie, conditiile necesare pentru
realizarea programului individual de recuperare si integrare sociala pentru
fiecare persoana cu handicap.
Art. 3
(1) Realizarea masurilor de protectie speciala a persoanelor cu handicap,
prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, este organizata, coordonata si
controlata de catre Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, organ
al administratiei publice centrale de specialitate din subordinea Guvernului
Romaniei.
(2) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap colaboreaza cu
ministere si cu alte organe ale administratiei publice centrale de specialitate,
cu autoritatile administratiei publice locale si cu organizatiile
neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care desfasoara activitati in
domeniul protectiei persoanelor cu handicap.
Art. 4
Protectia speciala a persoanelor cu handicap se realizeaza prin acordarea
drepturilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta la domiciliu sau, dupa
caz, in institutii de protectie speciala a persoanelor cu handicap.
CAP. 2
Institutiile de protectie speciala a persoanelor cu handicap
Art. 5
Protectia speciala a persoanelor cu handicap, in forma institutionalizata,
se realizeaza prin acordarea de servicii de asistenta, ingrijire, tratament,
recuperare, reabilitare, orientare si formare profesionala, precum si de alte
tipuri de servicii in cadrul institutiilor de protectie speciala a persoanelor
cu handicap.
Art. 6
(1) Institutiile de protectie speciala a persoanelor cu handicap pot fi
infiintate si organizate ca institutii de interes public, sub forma de
centre-pilot, centre de ingrijire si asistenta, centre de recuperare si
reabilitare, centre de integrare prin terapie ocupationala, prevazute in anexa
la prezenta ordonanta de urgenta, precum si sub alte forme specifice, cu avizul
Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Actualele institutii pentru asistenta speciala a persoanelor cu
handicap, prevazute in anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 939/1997 privind
reorganizarea si functionarea Secretariatului de Stat pentru Handicapati, se
reorganizeaza ca institutii de protectie speciala a persoanelor cu handicap,
potrivit anexei la prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 7
(1) Institutiile de protectie speciala a persoanelor cu handicap, prevazute
la art. 6, au personalitate juridica si se afla in coordonarea Secretariatului
de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Finantarea institutiilor de protectie speciala a persoanelor cu
handicap, prevazute in anexa, se asigura din: contributiile proprii ale
beneficiarilor de asistenta sociala sau ale intretinatorilor acestora, sume
alocate de la bugetele autoritatilor administratiei publice locale si din alte
venituri realizate in conditiile legii.
(3) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap poate aloca sume
din Fondul special de solidaritate sociala pentru persoanele cu handicap
institutiilor prevazute in anexa, pe baza de conventii incheiate cu
autoritatile administratiei publice locale.
(4) Reorganizarea institutiilor actuale prevazute in anexa, precum si
regulamentul-cadru de organizare si functionare pentru fiecare tip de
institutie de protectie speciala a persoanelor cu handicap se aproba prin
hotarare a Guvernului, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
(5) Predarea-preluarea patrimoniului si a personalului intre institutiile
actuale si cele infiintate prin reorganizarea acestora se efectueaza pe baza de
protocol, in conditiile prevazute prin hotararea Guvernului mentionata la alin.
(4). Salarizarea personalului institutiilor infiintate prin reorganizare se
stabileste potrivit Legii nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a
salariilor de baza in sectorul bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane
care ocupa functii de demnitate publica.
Art. 8
Institutiile de protectie speciala a persoanelor cu handicap pot fi
infiintate prin:
a) hotarare a Guvernului;
b) hotarare a consiliului judetean sau a consiliului local, dupa caz;
c) hotarari ale unor organizatii neguvernamentale sau care au ca obiect de
activitate si protectia speciala a persoanelor cu handicap;
d) hotarari ale cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania.
Art. 9
(1) Institutiile prevazute la art. 6 pot fi infiintate si in comun de mai
multe institutii si persoane juridice dintre cele mentionate la art. 8, prin
contract de asociere.
(2) Contractul de asociere se incheie intre ordonatorii principali de
credite, in cazul consiliilor judetene, consiliilor locale, Secretariatului de
Stat pentru Persoanele cu Handicap si al altor organe ale administratiei
publice centrale de specialitate, si reprezentantii legali ai persoanelor
juridice.
(3) Contractul de asociere trebuie sa prevada resursele financiare
reprezentand contributia fiecarei parti la sustinerea cheltuielilor de
investitii si de functionare ale institutiei de protectie speciala care se
infiinteaza prin asociere, durata asocierii, modul de administrare a
patrimoniului institutiei, precum si alte clauze prevazute in contractul de
asociere. Contractul-cadru de asociere se stabileste prin normele metodologice
de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 10
(1) Institutiile de protectie speciala a persoanelor cu handicap,
infiintate cu avizul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, se
afla in coordonarea metodologica a acestuia.
(2) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap isi exercita
atributia de coordonare metodologica prin: elaborarea de norme si metodologii
privind organizarea si functionarea institutiilor de protectie speciala a persoanelor
cu handicap; asigurarea instruirii si perfectionarii profesionale a
personalului de specialitate; verificarea respectarii dispozitiilor prezentei
ordonante de urgenta si ale altor acte normative referitoare la activitatea
acestora; sprijinirea dezvoltarii acestor institutii in conformitate cu
strategia si cu programele nationale de protectie speciala a persoanelor cu
handicap.
(3) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap este autorizat sa
controleze activitatea tuturor institutiilor de protectie speciala a
persoanelor cu handicap, sa informeze Guvernul si, dupa caz, Curtea de Conturi
asupra aspectelor negative constatate.
CAP. 3
Accesibilitati pentru persoanele cu handicap
Art. 11
(1) Cladirile institutiilor publice, ale celor culturale, sportive sau de
petrecere a timpului liber, locuintele construite din fonduri publice,
mijloacele de transport in comun, telefoanele publice, precum si caile de acces
vor fi amenajate astfel incat sa permita accesul neingradit al persoanelor cu
handicap.
(2) Lucrarile de amenajare a acestora se vor face in etape, in conformitate
cu prevederile prezentei ordonante de urgenta, iar costurile lucrarilor vor fi
suportate, dupa caz, din bugetele proprii ale ministerelor, ale celorlalte
autoritati ale administratiei publice centrale de specialitate, precum si din
bugetele autoritatilor publice locale.
Art. 12
Autoritatile prevazute de lege vor elibera autorizatia de constructie
pentru cladirile publice ce urmeaza a se construi, numai in conditiile
respectarii prevederilor normativului in domeniu, care va fi aprobat prin ordin
al ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului si va fi publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei. Fac exceptie de la aceasta prevedere constructiile
personale si anexele acestora.
Art. 13
(1) Toate lucrarile de refacere, reparatii, reconstructie sau consolidare a
drumurilor publice, a institutiilor publice, a celor culturale, sportive si de
petrecere a timpului liber, a magazinelor si restaurantelor, a sediilor
prestatorilor de servicii catre populatie vor fi proiectate si executate astfel
incat sa respecte prevederile normativului mentionat la art. 12.
(2) Pana la data de 31 decembrie 2003 vor fi adaptate pentru a permite
accesul neingradit al persoanelor cu handicap toate cladirile institutiilor
publice, ale celor culturale, sportive sau de petrecere a timpului liber,
magazinele si restaurantele, sediile prestatorilor de servicii catre populatie,
precum si caile publice de acces.
Art. 14
Montarea telefoanelor publice se va face numai cu respectarea prevederilor
normativului prevazut la art. 12. Pana la data de 31 decembrie 2001 toate
telefoanele publice vor fi amenajate, cu respectarea prevederilor acestui
normativ.
Art. 15
(1) De la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta
limbajul mimico-gestual se bucura de recunoastere oficiala din partea statului.
(2) Pana la data de 31 decembrie 2002 toate institutiile publice vor
incadra, pentru relatiile directe cu persoanele surde sau surdo-mute,
traducatori ai limbajului mimico-gestual, autorizati potrivit legii.
Art. 16
(1) In termen de 180 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta, in spatiile de parcare de pe langa institutiile de
interes public vor fi rezervate si semnalizate prin semnul international
minimum 4% din numarul total al locurilor de parcare, dar nu mai putin de doua
locuri pentru parcarea gratuita a mijloacelor de transport ale persoanelor cu
handicap.
(2) Pana la data de 31 decembrie 2002 toate spatiile de parcare organizate
vor avea rezervate si semnalizate prin semnul international minimum 4% din
numarul total al locurilor de parcare, dar nu mai putin de doua locuri pentru
parcarea gratuita a mijloacelor de transport ale persoanelor cu handicap.
Art. 17
(1) Toate societatile sau regiile de transport in comun, urban sau
interurban, au obligatia de a achizitiona mijloace de transport special
adaptate pentru accesul neingradit al persoanelor cu handicap.
(2) In termen de maximum 2 ani de la intrarea in vigoare a prezentei
ordonante de urgenta producatorii de mijloace de transport in comun au
obligatia de a introduce in fabricatie mijloace de transport in comun, special
adaptate accesului neingradit al persoanelor cu handicap.
(3) Pana la data de 31 decembrie 2010 toate mijloacele de transport in
comun aflate in circulatie vor fi adaptate accesului neingradit al persoanelor
cu handicap.
(4) Pana la data de 31 decembrie 2005 autoritatile administratiei publice
locale au obligatia de a monta sisteme de semnalizare sonora si vizuala pentru
persoanele cu handicap, la trecerile de pietoni, precum si panouri de afisaj in
mijloacele de transport si pe drumurile publice.
CAP. 4
Drepturile si obligatiile persoanelor cu handicap
Sectiunea I
Drepturi de care beneficiaza copiii cu handicap
Art. 18
(1) In vederea asigurarii integrarii cu sanse egale in viata sociala,
copiii cu handicap beneficiaza de urmatoarele drepturi:
a) acces liber si egal in orice institutie de invatamant obisnuit, in
raport cu restantul functional si potentialul recuperator, cu respectarea
prevederilor legislatiei din domeniul invatamantului;
b) pregatire scolara la domiciliu a copiilor cu handicap, nedeplasabili, pe
durata invatamantului obligatoriu prevazut de lege. Pregatirea scolara la
domiciliul copiilor cu handicap, nedeplasabili, se va stabili potrivit normelor
ce vor fi aprobate prin ordin al ministrului educatiei nationale, cu avizul
Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap si al Ministerului
Finantelor, ce va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei;
c) alocatie de stat pentru copiii cu handicap, in conditiile si in
cuantumul prevazute de lege, majorat cu 100%;
d) alocatie de intretinere pentru copiii cu handicap, aflati in plasament
familial sau incredintati, potrivit legii, unei familii ori persoane sau unui
organism privat autorizat potrivit legii, in cuantumul prevazut de lege,
majorat cu 50%;
e) locuri de odihna gratuite in tabere, atat pentru copiii cu handicap, cat
si pentru copiii prescolari, elevi sau studenti ai persoanelor cu handicap, o
data pe an, conform conventiilor incheiate intre Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap si Ministerul Educatiei Nationale;
f) un asistent personal pentru copiii cu handicap grav, ale carui drepturi
se stabilesc potrivit art. 32.
(2) Persoana care are in ingrijire, supraveghere si intretinere un copil cu
handicap beneficiaza de urmatoarele drepturi:
a) concediu platit pentru ingrijirea copilului cu handicap, pana la
implinirea de catre acesta a varstei de 3 ani;
b) concedii medicale pentru ingrijirea copiilor cu handicap accentuat sau
grav, care necesita tratament pentru afectiuni intercurente, pana la implinirea
de catre copii a varstei de 18 ani;
c) gratuitatea serviciilor hoteliere, in cazul insotirii in spital a
copiilor cu handicap, pentru membrul familiei care il insoteste.
Sectiunea a II-a
Drepturi de care beneficiaza adultii cu handicap
Art. 19
In vederea asigurarii dreptului la securitate sociala, precum si a
dreptului la ocrotirea sanatatii si la instruire, adultii cu handicap
beneficiaza de urmatoarele drepturi:
a) adultii inapti de munca din cauza handicapului, daca nu au alte venituri
cu exceptia pensiei de urmas, beneficiaza de ajutor special lunar in valoare de
195.270 lei pe toata durata handicapului; cei cu venituri pana la acest cuantum
primesc diferenta pana la nivelul ajutorului special lunar; pentru afectiuni
care creeaza handicap ireversibil, ajutorul special lunar se stabileste pe
toata durata vietii;
b) nevazatorii beneficiaza de venit lunar sub forma unei pensii sociale in
valoare de 359.980 lei, indiferent de varsta si de veniturile realizate din
salarii, pe toata durata handicapului grav; cei cu handicap accentuat
beneficiaza de un venit lunar in cuantum de 50% din venitul stabilit pentru cei
cu handicap grav, pe toata durata handicapului; persoanele nevazatoare, care
cumuleaza salariul cu pensia pentru limita de varsta, cu pensia I.O.V.R. sau cu
pensia pentru pierderea capacitatii de munca, vor opta pentru una dintre
acestea sau pentru pensia sociala. Nevazatorii care nu desfasoara activitate
salarizata cumuleaza pensia sociala cu una dintre celelalte pensii stabilite
potrivit legii;
c) un asistent personal pentru adultii cu handicap grav, ale carui drepturi
se stabilesc potrivit art. 32;
d) scutirea de la plata taxelor vamale pentru introducerea in tara, o data
la 8 ani, la alegere, pentru motociclete, motorete sau autoturisme, adaptate
special pentru transportul persoanelor cu handicap, pentru folosinta proprie;
e) scutirea de la plata taxelor de abonament pentru adultii cu handicap
grav, detinatori de aparate radio si de televizoare; de aceasta facilitate
beneficiaza si persoanele care au in intretinere persoane cu handicap;
f) prioritate la instalarea postului telefonic si scutirea de la plata
taxelor de instalare si de transfer al abonamentului telefonic, precum si de la
costul a 50 de impulsuri pentru abonamentul comun la 2 abonati, 100 de
impulsuri pentru abonament - linie individuala si 400 de impulsuri pentru
nevazatori, atat pentru adultii cu handicap, cat si pentru familiile acestora,
daca au domiciliul comun, potrivit normelor ce vor fi aprobate prin ordin al
presedintelui Agentiei Nationale pentru Comunicatii si Informatica, care va fi
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei;
g) gratuitatea transportului urban cu mijloace de transport in comun pentru
adultii cu handicap accentuat si grav si pentru asistentii personali sau pentru
insotitorii acestora;
h) gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu tren de persoane
clasa a II-a, cu autobuzele sau navele pentru transportul fluvial, in limita a
12 calatorii dus-intors pe an pentru adultii cu handicap grav si pentru
asistentii personali sau pentru insotitorii acestora si in limita a 6 calatorii
dus-intors pe an pentru adultii cu handicap accentuat si pentru insotitorii
acestora, in conditiile stabilite de normele metodologice prevazute la art. 1
alin. (3); adultii cu afectiuni renale, care necesita hemodializa in alte
localitati decat cele de domiciliu, precum si asistentii personali ai acestora
beneficiaza de gratuitati si peste limita mentionata, in functie de
recomandarea centrului de hemodializa;
i) pregatirea scolara la domiciliu, la cerere, a adultilor cu handicap,
nedeplasabili, potrivit normelor ce vor fi aprobate prin ordin al ministrului
educatiei nationale, cu avizul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu
Handicap si al Ministerului Finantelor;
j) acordarea asistentei medicale in conformitate cu prevederile Legii
asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale reglementarilor emise de Ministerul Sanatatii, cu avizul
Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap;
k) acordarea unei camere in plus, in conditiile legii, pe baza contractelor
de inchiriere pentru suprafetele locative cu destinatia de locuinte, detinute
de stat sau de unitatile administrative ale acestuia, la solicitarea
persoanelor cu handicap grav, precum si a familiilor care au in intretinere un
copil cu handicap grav;
l) stabilirea chiriei, in conditiile legii, pe baza contractelor de
inchiriere pentru suprafetele locative cu destinatia de locuinte, detinute de
stat sau de unitatile administrative ale acestuia, la tariful minim prevazut de
lege, iar pentru nevazatori, redus cu 50% .
Art. 20
(1) Drepturile acordate conform art. 18 alin. (1) lit. c) si e), art. 18
alin. (2) lit. c) si art. 19 lit. a), b), e), f) si h) se suporta din bugetul
Fondului special de solidaritate sociala pentru persoanele cu handicap.
(2) Drepturile acordate conform art. 18 alin. (1) lit. f) si art. 19 lit.
c) si g) se suporta din bugetele locale.
(3) Drepturile acordate conform art. 18 alin. (1) lit. d) se suporta de la
bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
(4) Drepturile acordate conform art. 18 alin. (2) lit. a) si b) se suporta
din bugetul asigurarilor sociale de stat.
(5) Drepturile prevazute la art. 19 lit. a) si b) se indexeaza sau se
corecteaza la aceeasi data si in aceleasi conditii ca si pensiile de asigurari
sociale de stat pentru limita de varsta.
(6) Autoritatile administratiei publice locale care nu dispun de resurse
financiare necesare pentru plata drepturilor prevazute la alin. (2) vor primi,
prin transfer de la Fondul special de solidaritate sociala pentru persoanele cu
handicap, sumele necesare pentru completarea veniturilor proprii, astfel incat
sa poata asigura plata integrala a acestor drepturi. Aceste transferuri se
stabilesc pe baza de conventie incheiata intre Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap si autoritatile administratiei publice locale.
Sectiunea a III-a
Obligatiile persoanelor cu handicap
Art. 21
Persoanele cu handicap au urmatoarele obligatii:
a) sa se prezinte la comisiile de expertiza medicala a persoanelor cu
handicap, care functioneaza pe langa inspectoratele de stat teritoriale pentru
persoanele cu handicap, prevazute la cap. V, aflate in subordinea
Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, pentru incadrarea intr-o
categorie de persoane cu handicap care necesita protectie speciala in raport cu
gradul de handicap, precum si la reevaluarea periodica, potrivit normelor
metodologice prevazute la art. 1 alin. (3);
b) sa urmeze programul individual de recuperare si integrare sociala,
stabilit de comisiile de expertiza medicala a persoanelor cu handicap, sub
supravegherea asistentilor sociali din cadrul inspectoratelor de stat
teritoriale pentru persoanele cu handicap sau ai organizatiilor
neguvernamentale autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati de
protectie speciala a persoanelor cu handicap, care colaboreaza cu aceste
inspectorate;
c) sa se incadreze in munca, in conditiile legii, in raport cu pregatirea
si posibilitatile fizice si psihice ale acestora si pe baza recomandarilor
medicale;
d) sa colaboreze cu asistentii sociali si cu inspectoratele de stat
teritoriale pentru persoanele cu handicap si ai unitatilor prevazute la art. 6.
CAP. 5
Organizarea si functionarea comisiilor de expertiza medicala a persoanelor
cu handicap
Art. 22
(1) Pentru incadrarea adultilor intr-o categorie de persoane cu handicap
care necesita protectie speciala, in raport cu gradul de handicap, se
infiinteaza, la nivel judetean si al sectoarelor municipiului Bucuresti,
comisii de expertiza medicala a adultilor cu handicap.
(2) Comisiile prevazute la alin. (1) au urmatoarea componenta:
- un presedinte desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu
Handicap din randul specialistilor inspectoratelor de stat teritoriale pentru
persoanele cu handicap;
- 2 membri, dintre care un specialist in expertiza medicala si recuperare a
capacitatii de munca, din cadrul cabinetelor de expertiza medicala si
recuperare a capacitatii de munca judetene si ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, desemnat de seful oficiului de expertiza medicala si recuperare a
capacitatii de munca judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, si un
membru desemnat de conducerile inspectoratelor de stat teritoriale pentru
persoanele cu handicap, de profesie medic;
- un membru cu statut de observator, desemnat de organizatiile
neguvernamentale autorizate potrivit legii, care desfasoara activitati de
protectie speciala a persoanelor cu handicap in judetul sau in sectoarele
municipiului Bucuresti;
- un secretar desemnat de conducerile inspectoratelor de stat teritoriale
pentru persoanele cu handicap, care poate fi si cadru mediu.
Art. 23
(1) Pentru incadrarea copiilor intr-o categorie de persoane cu handicap
care necesita protectie speciala, in raport cu gradul de handicap, se
infiinteaza comisii de expertiza medicala a copiilor cu handicap judetene si
ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
(2) Comisiile prevazute la alin. (1) au in componenta lor:
- un presedinte desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu
Handicap din randul specialistilor inspectoratelor de stat teritoriale pentru
persoanele cu handicap;
- 3 membri, dintre care un medic specialist pediatru, un medic specialist
psihiatru si un psiholog, desemnati de conducerile directiilor de sanatate
publica judetene si a municipiului Bucuresti;
- un membru psihopedagog, desemnat de inspectoratele scolare judetene si al
municipiului Bucuresti;
- un membru desemnat de conducerile inspectoratelor de stat teritoriale
pentru persoanele cu handicap, de profesie medic;
- un membru cu statut de observator, desemnat de organismele
neguvernamentale autorizate potrivit legii, care desfasoara activitati de
protectie speciala a persoanelor cu handicap in judetul sau in sectoarele
municipiului Bucuresti;
- un secretar desemnat de conducerile inspectoratelor de stat teritoriale
pentru persoanele cu handicap, care poate fi si cadru mediu.
Art. 24
Presedintele si membrii comisiilor prevazute la art. 22 si 23 au dreptul la
o indemnizatie de sedinta. Cuantumul lunar al indemnizatiilor de sedinta nu
poate depasi cuantumul castigului salarial mediu net pe economie, comunicat de
Comisia Nationala pentru Statistica, la data stabilirii dreptului.
Art. 25
Comisiile de expertiza medicala prezentate la art. 22 si 23 functioneaza pe
langa inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap.
Art. 26
(1) Comisiile de expertiza medicala a persoanelor cu handicap se afla in
coordonarea Comisiei superioare de expertiza medicala a persoanelor cu
handicap, care va functiona pe langa Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu
Handicap.
(2) Comisia superioara de expertiza medicala a persoanelor cu handicap are
in componenta sa doua sectiuni: sectiunea pentru adulti si sectiunea pentru
copii. Sectiunea pentru adulti este formata dintr-un presedinte, desemnat de
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, din cate un reprezentant
al Ministerului Sanatatii, Ministerului Muncii si Protectiei Sociale,
Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, Institutului National de
Expertiza si de Recuperare a Capacitatii de Munca, Institutului National de
Studii si Strategii privind Problemele Persoanelor cu Handicap si Institutului
de Medicina Legala, membri, si un secretar, desemnat de Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap. Sectiunea pentru copii are in componenta sa un
presedinte, desemnat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap,
cate un reprezentant al Ministerului Sanatatii, Secretariatului de Stat pentru
Persoanele cu Handicap, Departamentului pentru Protectia Copilului si
Institutului National de Studii si Strategii privind Problemele Persoanelor cu
Handicap, membri, si un secretar desemnat de Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap.
(3) Presedintele si membrii comisiei prevazute la alin. (1) beneficiaza de
o indemnizatie de sedinta in conditiile art. 24.
Art. 27
Incadrarea sau respingerea incadrarii intr-o categorie de persoane cu
handicap, adulti si copii, care necesita protectie speciala in raport cu gradul
de handicap, se atesta prin certificat emis de comisiile prevazute la art. 22
si 23. Eliberarea certificatului este scutita de taxa de timbru.
(2) Certificatele emise potrivit alin. (1) pot fi contestate, in termen de
30 de zile de la comunicare, la Comisia superioara de expertiza medicala a
persoanelor cu handicap, sectiunea pentru adulti sau, dupa caz, sectiunea
pentru copii. Contestatia va fi solutionata prin decizie, in termen de 45 de
zile lucratoare de la data inregistrarii.
(3) Deciziile emise de catre Comisia superioara de expertiza medicala a
persoanelor cu handicap pot fi atacate potrivit Legii contenciosului
administrativ nr. 29/1990, cu modificarile ulterioare, cererile adresate
instantei fiind scutite de taxa judiciara de timbru.
Art. 28
Indemnizatiile de sedinta prevazute la art. 24 si la art. 26 alin. (3) se
suporta din bugetul Fondului special de solidaritate sociala pentru persoanele
cu handicap.
Art. 29
Regulamentul de organizare si functionare a comisiilor prevazute la art.
22, 23 si 26 se aproba prin ordin al secretarului de stat al Secretariatului de
Stat pentru Persoanele cu Handicap, in termen de 90 de zile de la data
publicarii prezentei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 30
In cazul eliberarii de certificate de incadrare intr-o categorie de
persoane cu handicap care necesita protectie speciala in raport cu gradul de
handicap, fara respectarea criteriilor stabilite prin normele metodologice
prevazute la art. 1 alin. (3), membrii comisiilor de expertiza medicala a
persoanelor cu handicap, prevazute la art. 22 si 23, vor fi obligati, in
conditiile legii, la: restituirea indemnizatiilor de sedinta incasate pentru
participare la activitatea comisiilor, excluderea definitiva din cadrul acestor
comisii; suportarea sumelor reprezentand drepturile incasate necuvenit de catre
beneficiari, ca urmare a incadrarii acestora cu nerespectarea dispozitiilor
legale.
CAP. 6
Drepturile si obligatiile asistentului personal
Art. 31
(1) Asistentul personal al persoanei cu handicap este persoana care
supravegheaza, acorda asistenta si ingrijire permanenta copilului sau adultului
cu handicap grav.
(2) In cazul copilului sau adultului cu handicap, fara discernamant,
asistentul personal nu poate fi angajat decat cu acordul familiei sau al
sustinatorilor legali ai persoanei cu handicap.
(3) Asistentul personal isi desfasoara activitatea pe baza contractului
individual de munca sau, dupa caz, a conventiei civile incheiate cu autoritatile
administratiei publice locale in a caror raza teritoriala domiciliaza persoana
cu handicap.
Art. 32
(1) Asistentul personal al persoanei cu handicap este salarizat sau, dupa
caz, remunerat in raport cu dispozitiile legale privind salarizarea asistentului
social debutant din unitatile bugetare.
(2) Conditiile de incadrare, drepturile si obligatiile asistentului
personal al persoanei cu handicap se stabilesc, in conditiile legii, prin
normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 33
Asistentul personal are, in raport cu persoana cu handicap careia ii acorda
supraveghere, asistenta si ingrijire permanenta, urmatoarele obligatii:
a) de a presta persoanei cu handicap toate activitatile si serviciile
prevazute in contractul individual de munca sau in conventia civila incheiata
cu autoritatile publice prevazute la art. 31 alin. (3);
b) de a trata cu respect, buna-credinta si intelegere persoana cu handicap
si de a nu abuza fizic sau moral de starea de incapacitate in care se gaseste
aceasta;
c) de a sesiza autoritatile publice locale si inspectoratele de stat
teritoriale pentru persoanele cu handicap despre orice modificare survenita in
starea fizica, psihica sau sociala a persoanei cu handicap, de natura sa
modifice acordarea drepturilor sau a accesibilitatilor prevazute in prezenta
ordonanta de urgenta.
Art. 34
Incalcarea oricareia dintre obligatiile prevazute la art. 33 si a celor
prevazute in contractul individual de munca sau in conventia civila atrage
raspunderea juridica a asistentului personal, in conditiile legii.
CAP. 7
Incadrarea in munca a persoanelor cu handicap
Art. 35
Incadrarea in munca a persoanelor cu handicap si realizarea de venituri de
catre acestea se fac in conformitate cu legislatia generala a muncii, cu
celelalte reglementari in vigoare, precum si cu dispozitiile speciale din
prezenta ordonanta de urgenta, in scopul integrarii socioprofesionale a acestor
persoane.
Art. 36
(1) Persoanele cu handicap pot fi incadrate in munca in conditiile legii,
de catre persoane fizice sau juridice care angajeaza personal salariat, conform
pregatirii lor profesionale si capacitatii fizice si intelectuale de care
dispun, pe baza unui contract individual de munca.
(2) Incadrarea in munca a persoanelor cu handicap se poate face prin
crearea de locuri de munca protejate, special organizate, in scopul eliminarii
impedimentelor de orice fel, prin asigurarea inlesnirilor si adaptarilor
corespunzatoare.
(3) Persoanele cu handicap pot fi angajate si cu munca la domiciliu, caz in
care persoana fizica sau juridica care le angajeaza are obligatia de a asigura
transportul la si de la domiciliu al materiilor prime si materialelor pe care
le utilizeaza in activitate si al produselor finite pe care le realizeaza.
Art. 37
Persoanele fizice sau juridice care angajeaza persoane cu handicap pot
infiinta unitati protejate, autorizate de Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap. Modul de autorizare a acestor unitati se stabileste in
normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
Art. 38
(1) Unitatile protejate sunt unitati special organizate si amenajate
potrivit cerintelor persoanelor cu handicap, in vederea desfasurarii
activitatii acestor persoane, cu eliminarea oricarui impediment.
(2) Unitatile protejate vor fi sprijinite, atat la infiintare, cat si pe
parcursul desfasurarii activitatilor lor, de autoritatile administratiei
publice locale, de inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu
handicap si de organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau
care au activitati de protectie speciala a persoanelor cu handicap.
Art. 39
Unitatile protejate pot fi:
a) agenti economici cu personalitate juridica, indiferent de forma de
organizare si de proprietate, care au cel putin 50% din numarul de angajati
persoane cu handicap incadrate cu contract individual de munca;
b) sectii, ateliere sau alte structuri fara personalitate juridica din
cadrul agentilor economici sau din cadrul organizatiilor neguvernamentale, care
au contabilitate proprie si cel putin 50% din numarul total de angajati
persoane cu handicap incadrate cu contract individual de munca;
c) asociatii familiale, asociatii sau fundatii fara scop lucrativ,
constituite de cel putin o persoana cu handicap, precum si persoana cu handicap
care este autorizata, potrivit legii, sa desfasoare activitati economice
independente, cu conditia achitarii contributiilor de asigurari sociale
prevazute de lege.
Art. 40
La inceputul fiecarui an calendaristic unitatile protejate au obligatia sa
prezinte inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap o
informare care va cuprinde datele necesare pentru a dovedi respectarea
dispozitiilor legale referitoare la functionarea unitatilor protejate si
masurile intreprinse pentru realizarea adaptarilor si inlesnirilor necesare
pentru desfasurarea activitatii persoanelor cu handicap.
Art. 41
Unitatile protejate pot organiza cursuri de calificare la locul de munca
pentru persoanele cu handicap adulte, cu avizul Ministerului Muncii si
Protectiei Sociale, al Ministerului Educatiei Nationale si al Secretariatului
de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 42
(1) Societatile comerciale, regiile autonome, societatile si companiile
nationale si alti agenti economici, care au un numar de cel putin 100 de
angajati, au obligatia de a angaja persoane cu handicap cu contract individual
de munca intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.
(2) Persoanelor cu handicap angajate cu contract individual de munca li se
asigura toate adaptarile si inlesnirile necesare pentru inlaturarea oricaror
impedimente in activitatea pe care o desfasoara.
Art. 43
Societatile comerciale, regiile autonome, societatile si companiile
nationale si alti agenti economici, care nu angajeaza persoane cu handicap in
conditiile prevazute la art. 42, au obligatia de a plati lunar la Fondul de
solidaritate sociala pentru persoanele cu handicap o suma egala cu salariul
minim brut pe economie inmultit cu numarul locurilor de munca in care nu au
incadrat persoane cu handicap, potrivit dispozitiilor ordonantei de urgenta.
Art. 44
Persoanele cu handicap grav, accentuat sau mediu, incadrate cu contract
individual de munca, beneficiaza de urmatoarele drepturi de protectie speciala:
a) pot ocupa, in conditiile legii, conform pregatirii si capacitatii fizice
si intelectuale, orice functie in cadrul organigramei angajatorilor.
Angajatorii au obligatia de a amenaja locul de munca, astfel incat sa fie
eliminat orice impediment in desfasurarea activitatii;
b) scutire de impozit pe salariu, atat in cazul in care sunt angajate cu
contract individual de munca, cat si in cazul in care sunt angajate cu conventie
de prestari de servicii;
c) o perioada de proba la angajare, platita, de cel putin 45 de zile
lucratoare;
d) un preaviz platit, de minimum 30 de zile lucratoare, acordat la
desfacerea contractului individual de munca din initiativa angajatorului,
pentru motive neimputabile acestora;
e) posibilitatea de a lucra mai putin de 8 ore pe zi, in conditiile legii,
in cazul in care beneficiaza de o recomandare medicala in acest sens;
f) pensionarea la cerere pentru limita de varsta pentru:
1. persoanele cu handicap grav, la o vechime in munca realizata de la data
dobandirii handicapului de minimum 15 ani barbatii si de minimum 10 ani
femeile;
2. persoanele cu handicap accentuat, la o vechime in munca realizata de la
data dobandirii handicapului de minimum 20 de ani barbatii si minimum 15 ani
femeile;
3. persoanele cu handicap mediu, la o vechime in munca realizata de la data
dobandirii handicapului de minimum 25 de ani barbatii si minimum 20 de ani
femeile.
Pentru vechimea in munca care depaseste vechimea prevazuta la pct. 1, 2 si
3 se acorda un spor la pensie de 1% pentru fiecare an in plus.
Art. 45
(1) In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante
de urgenta se constituie, la nivel central, pe langa Secretariatul de Stat
pentru Persoanele cu Handicap, si la nivel judetean si al municipiului
Bucuresti, pe langa inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu
handicap, comisii de integrare socioprofesionala a persoanelor cu handicap.
(2) Comisiile de integrare socioprofesionala a persoanelor cu handicap
coordoneaza activitatile de pregatire, formare, orientare profesionala si de
incadrare in munca a persoanelor cu handicap.
(3) Activitatile de pregatire, formare si orientare profesionala si de
incadrare in munca a persoanelor cu handicap se finanteaza din bugetul Fondului
special de solidaritate sociala pentru persoanele cu handicap, in limita
sumelor colectate in baza art. 43.
(4) Componenta comisiilor de integrare socioprofesionala a persoanelor cu
handicap si regulamentul lor de organizare si functionare se stabilesc prin
normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta.
CAP. 8
Parteneriatul cu organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap
sau care au ca obiect de activitate protectia speciala a persoanelor cu
handicap
Art. 46
In activitatea de protectie speciala a persoanelor cu handicap
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap intretine relatii de dialog
si parteneriat cu organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap
sau care au ca obiect de activitate protectia speciala a persoanelor cu
handicap.
Art. 47
(1) La nivel national se constituie, pe langa Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap, Consiliul National Consultativ de Dialog Social pentru
Problemele Persoanelor cu Handicap, denumit in continuare Consiliul national.
(2) In componenta Consiliului national intra reprezentanti desemnati de
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, de organizatiile
neguvernamentale autorizate, care au ca obiect de activitate protectia
speciala, persoanelor cu handicap, de ministere si de alte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, precum si ai unor organizatii
patronale, caritabile sau profesionale, care sprijina financiar activitatea de
protectie speciala a persoanelor cu handicap.
(3) Consiliul national se intruneste trimestrial sau ori de cate ori este
necesar, la convocarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(4) Numarul reprezentantilor in Consiliul national si regulamentul de
organizare si functionare se aproba prin ordin al secretarului de stat al
Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 48
Consiliul national are urmatoarele atributii:
a) elaboreaza strategia nationala de protectie speciala si integrare
sociala a persoanelor cu handicap, aprobata de Guvern;
b) emite avize consultative asupra proiectelor de acte normative in
domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap;
c) participa, impreuna cu Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu
Handicap, la elaborarea politicilor si a programelor care urmaresc indeplinirea
obiectivelor strategice din domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap;
d) evalueaza periodic rezultatele activitatii de protectie speciala a
persoanelor cu handicap si formuleaza propuneri Secretariatului de Stat pentru
Persoanele cu Handicap privind reactualizarea cadrului legislativ;
e) analizeaza neregulile si disfunctionalitatile aparute in activitatea
institutiilor de protectie speciala a persoanelor cu handicap, care au
atributii in domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap, si propune
Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap solutii de inlaturare a
acestora.
Art. 49
(1) La nivel judetean si al municipiului Bucuresti se constituie, pe langa
inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, consilii
consultative de dialog social judetene si al municipiului Bucuresti pentru
persoanele cu handicap, denumite in continuare consilii.
(2) Consiliile sunt formate din reprezentanti desemnati de inspectoratele
de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, de organizatiile
neguvernamentale autorizate, care au ca obiect de activitate protectia speciala
a persoanelor cu handicap, de prefecturi, de consilii judetene, de Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, precum si de serviciile descentralizate ale
ministerelor sau ale altor autoritati ale administratiei publice locale care au
legatura cu activitatea de protectie speciala a persoanelor cu handicap.
(3) Dispozitiile art. 47 alin. (4) sunt aplicabile si consiliilor.
(4) Consiliile se intrunesc trimestrial sau ori de cate ori este necesar,
la convocarea inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu
handicap.
Art. 50
Consiliile dezbat si urmaresc realizarea politicilor si a programelor de
protectie speciala a persoanelor cu handicap, intervenind pentru imbunatatirea
conditiilor de viata ale acestora.
Art. 51
Organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au ca
obiect de activitate protectia speciala a persoanelor cu handicap au dreptul,
cu avizul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, de a primi
subventii de la bugetul de stat sau, dupa caz, de la bugetele locale, in cazul
in care infiinteaza si administreaza unitati de asistenta, ingrijire sau
recuperare a persoanelor cu handicap, in conditiile prevazute de Legea nr.
34/1998 privind acordarea unor subventii asociatiilor si fundatiilor romane cu
personalitate juridica, care infiinteaza si administreaza unitati de asistenta
sociala.
Art. 52
(1) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap poate participa, in
parteneriat cu organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau
care au ca obiect de activitate protectia speciala a persoanelor cu handicap,
la finantarea unor proiecte comune privind realizarea strategiei si a
programelor de protectie speciala si integrare socioprofesionala a persoanelor
cu handicap.
(2) Participarea la finantarea acestor proiecte se face cu acordul
partilor.
(3) Administrarea unitatilor finantate in comun se face de catre consiliile
de administratie, in care finantatorii vor fi reprezentati proportional cu
participarea la proiect.
(4) Modul de finantare a proiectelor si de administrare a unitatilor
finantate in comun se stabileste prin normele metodologice de aplicare a
prezentei ordonante de urgenta.
CAP. 9
Fondul special de solidaritate sociala pentru persoanele cu handicap
Art. 53
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se
constituie Fondul special de solidaritate sociala pentru persoanele cu handicap
din urmatoarele surse:
a) o cota de 3% aplicata asupra fondului de salarii realizat lunar,
inclusiv asupra castigurilor realizate lunar de colaboratori persoane fizice,
de catre agentii economici, organizatiile cooperatiste, organizatiile economice
straine cu sediul in Romania, de reprezentantele autorizate in Romania,
potrivit legii, ale persoanelor juridice straine care angajeaza personal roman
si de persoanele fizice care utilizeaza munca salariata, cu exceptia unitatilor
protejate prevazute la art. 37;
b) penalitati si majorari datorate, potrivit legii, pentru neplata la
termen a obligatiilor la Fondul special de solidaritate sociala pentru
persoanele cu handicap;
c) donatii ale persoanelor fizice si juridice din tara si din strainatate,
in conditiile legii, cu respectarea destinatiilor stabilite de donatori;
d) sumele datorate de societatile comerciale, regiile autonome, societati
si companii nationale, de alti agenti economici, conform art. 43;
e) o subventie de la bugetul de stat pentru completarea fondului, in
situatia in care, prin sursele prevazute la lit. a), b), c) si d), acesta nu
este acoperitor.
(2) Pentru urmarirea achitarii obligatiilor catre Fondul special de
solidaritate sociala pentru persoanele cu handicap, Secretariatul de Stat
pentru Persoanele cu Handicap organizeaza si efectueaza, prin personal
imputernicit din cadrul inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele
cu handicap, prin ordin al secretarului de stat, controlul specializat al
persoanelor juridice si fizice prevazute la art. 53 alin. (1) lit. a) si d).
(3) Pentru nevarsarea la termen a sumelor prevazute la art. 43 si la art.
53 alin. (1) lit. a) si d) se percep penalitati si majorari de intarziere,
prevazute de dispozitiile legale in vigoare pentru neplata impozitelor si a
taxelor cuvenite bugetului de stat.
Art. 54
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate
infractiuni:
a) refuzul nejustificat de a pune la dispozitie organelor de control
prevazute la art. 53 alin. (2) documentatia si datele necesare pentru
verificarea achitarii obligatiilor catre Fondul special de solidaritate sociala
pentru persoanele cu handicap se sanctioneaza cu amenda de la 25.000.000 lei la
50.000.000 lei;
b) eliberarea de certificate de incadrare intr-o categorie de persoane cu
handicap care necesita protectie speciala in raport cu gradul de handicap, cu
incalcarea criteriilor stabilite prin normele metodologice de aplicare a
prezentei ordonante de urgenta, se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000 lei
la 10.000.000 lei.
(2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) se aplica persoanelor fizice sau
juridice vinovate.
(3) Constatarea contraventiei prevazute la alin. (1) lit. a) si aplicarea
amenzii contraventionale se fac de personalul prevazut la art. 53 alin. (2).
Constatarea contraventiei prevazute la alin. (1) lit. b) si aplicarea amenzii
contraventionale se fac de catre personalul din cadrul Secretariatului de Stat
pentru Persoanele cu Handicap, imputernicit prin ordin al secretarului de stat.
(4) Sumele obtinute din aplicarea amenzilor se fac venit la bugetul
statului.
(5) Prevederile prezentului articol se completeaza cu dispozitiile Legii
nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu modificarile
si completarile ulterioare.
Art. 55
(1) Fondul special de solidaritate sociala pentru persoanele cu handicap,
constituit si utilizat pentru plata drepturilor prevazute in prezenta ordonanta
de urgenta si pentru finantarea programelor de protectie speciala a persoanelor
cu handicap, este gestionat si administrat de Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap si se aproba anual prin legea bugetului de stat.
(2) Disponibilul Fondului special de solidaritate sociala pentru persoanele
cu handicap, inregistrat la finele anului, se varsa la bugetul de stat in
limita subventiei acordate. Sumele ramase dupa efectuarea acestei operatiuni se
reporteaza in anul urmator, cu aceeasi destinatie. Disponibilitatile din resursele
proprii ale acestui fond sunt purtatoare de dobanda.
(3) In cazul neachitarii la termen a cotei de 3%, precum si a penalitatilor
de intarziere potrivit legii, Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu
Handicap si inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap
pot dispune poprirea sumelor respective din conturile unitatilor prevazute la
art. 53 alin. (1) lit. a) si d), prin introducerea de dispozitii de incasare,
care constituie titluri executorii, pe care organele bancare sunt obligate sa
le execute fara acordul debitorilor. In cazul lipsei disponibilitatilor banesti
in conturile bancare, se aplica procedura executarii silite a debitorilor,
potrivit legii.
(4) Cheltuielile de gestionare si administrare, precum si cele ocazionate
de plata drepturilor din acest fond se suporta din bugetul Fondului special de
solidaritate pentru persoanele cu handicap.
CAP. 10
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 56
(1) Prezenta ordonanta de urgenta intra in vigoare incepand cu data de 1
iulie 1999, cu exceptia art. 20 alin. (2) si a art. 22 - 30, care vor intra in
vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2000.
(2) Pana la sfarsitul anului 1999 cheltuielile reprezentand drepturile
acordate, prevazute la art. 20 alin. (2), se finanteaza din Fondul special de
solidaritate sociala pentru persoanele cu handicap.
(3) Pana la sfarsitul anului 1999 actualele comisii de expertiza medicala
si recuperare a capacitatii de munca de pe langa cabinetele de expertiza
medicala si recuperare a capacitatii de munca ce functioneaza in cadrul
policlinicilor teritoriale, pentru adulti, si comisiile de diagnostic si triaj
judetene si ale sectoarelor municipiului Bucuresti, pentru copii, vor continua
sa elibereze certificate de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap.
Art. 57
(1) La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga
Legea nr. 53/1992 privind protectia speciala a persoanelor handicapate,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 119 din 4 iunie 1992,
modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 47/1997 privind
modificarea si completarea unor acte normative in vederea stabilirii nivelului
si a bazei de calcul al unor drepturi salariale, de asigurari sau de asistenta
sociala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 231 din 4
septembrie 1997, aprobata si modificata prin Legea nr. 126/1998, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 229 din 24 iunie 1998, Legea nr.
57/1992 privind incadrarea in munca a persoanelor handicapate, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 131 din 12 iunie 1992, precum si
orice alte dispozitii contrare prezentei ordonante de urgenta.
(2) Anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 939/1997 privind reorganizarea
si functionarea Secretariatului de Stat pentru Handicapati se modifica in mod
corespunzator anexei la prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 58
Normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de urgenta se aproba
prin hotarare a Guvernului, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta.
Art. 59
In termen de un an de la intrarea in vigoare a prevederilor art. 22 - 30
comisiile de expertiza a persoanelor cu handicap, atat cele pentru adulti, cat
si cele pentru copii, vor examina si reevalua toate persoanele care beneficiaza
de certificat de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap, care
necesita protectie speciala in raport cu gradul de handicap.
Art. 60
Anexa face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Secretariatul de Stat
pentru Persoanele cu Handicap
Gabriela Popescu,
secretar de stat
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Nicolae Noica
p. Ministrul educatiei nationale,
Mircea Fronescu,
secretar de stat
ANEXA 1
LISTA
cuprinzand institutiile de interes public pentru protectia speciala a persoanelor
cu handicap, aflate in coordonarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu
Handicap, care se infiinteaza prin reorganizare, potrivit art. 6 din prezenta
ordonanta de urgenta
_____________________________________________________________________________
Denumirea institutiei care se Denumirea institutiei
infiinteaza prin reorganizare care se reorganizeaza
______________________________________________________________________________
1 2
______________________________________________________________________________
1. Judetul Alba
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Sebes
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Blaj
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital neuropsihici -
neuropsihiatrica localitatea Galda de Jos
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital bolnavi cronici somatici -
localitatea Garbova
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru persoane cu
neuropsihiatrica handicap psihic sever Betesda -
localitatea Alba Iulia
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru bolnavi
cronici - localitatea Abrud
2. Judetul Arad
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani Tamand - localitatea
Ineu - Tamand
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital bolnavi cronici
nerecuperabili - localitatea Arad
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital bolnavi cronici somatici
- localitatea Lipova
3. Judetul Arges
Centru de integrare prin terapie Camin-atelier - localitatea Tigveni
ocupationala
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital bolnavi cronici adulti -
localitatea Pitesti
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital bolnavi cronici adulti -
localitatea Bascovele-Cotmeana
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap neuropsihic sever - localitatea
Vulturesti
4. Judetul Bacau
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani cu sectie de bolnavi
cronici - localitatea Bacau
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea
Rachitoasa
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital bolnavi cronici -
localitatea Comanesti
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital de neuropsihiatrie -
neuropsihiatrica localitatea Targu Ocna
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital de neuropsihiatrie -
neuropsihiatrica localitatea Racaciuni
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap sever - localitatea Ungureni
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap sever - localitatea Ghimes-Faget
5. Judetul Bihor
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani cu sectie de spital
- localitatea Ciutelec
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap neuropsihic sever - localitatea
Cighid - Ciutelec
Centru de integrare prin terapie Camin-atelier - localitatea Cadea
ocupationala
6. Judetul Bistrita-Nasaud
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital bolnavi cronici somatici
cu sectie de neuropsihiatrie infantila
- localitatea Beclean
7. Judetul Botosani
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani cu sectie de boli
cronice -localitatea Dorohoi
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Agafton
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru bolnavi cronici
nerecuperabili - localitatea Adaseni
Centru de recuperare si reabilitare Centru-camin-spital de recuperare,
minori cu handicap pregatire socioprofesionala -
localitatea Ionaseni
8. Judetul Brasov
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Brasov
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital bolnavi cronici somatici
- localitatea Timisu de Sus
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap "Barza Mica" - localitatea
Timisu de
Sus
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital Canaan - localitatea
pentru minori cu handicap Sercaia
Centru de recuperare si reabilitare Centru de zi "Casa Soarelui" -
pentru minori cu handicap localitatea Stupini
9. Judetul Braila
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Braila
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital de bolnavi cronici
neurolocomotori adulti "Sfanta
Maria"
- localitatea Baldovinesti
10. Judetul Buzau
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru bolnavi cronici
somatici "Alecu Bagdat" -
localitatea Ramnicu Sarat
11. Judetul Caras-Severin
Centru de ingrijire si asistenta Camin pentru batrani - localitatea Sacu
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Resita
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru copii deficienti
pentru minori cu handicap neuropsihici - localitatea Oravita
12. Judetul Calarasi
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani cu sectie de bolnavi
cronici - localitatea Ciocanesti
13. Judetul Cluj
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Cluj-Napoca
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru bolnavi cronici
somatici - localitatea Luna de Jos
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru bolnavi cronici
somatici - localitatea Citcau
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru minori -
localitatea Recea-Cristur
14. Judetul Constanta
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Poarta
Alba
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital de boli neuropsihice -
neuropsihiatrica localitatea Techirghiol
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap sever - localitatea Negru Voda
15. Judetul Dambovita
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Pucioasa
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital bolnavi cronici
neuropsihiatrica neuropsihici - localitatea Gura
Ocnitei-Ochiuri
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital bolnavi cronici somatici
- localitatea Sacuieni
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap sever - localitatea Moreni-Tuicani
16. Judetul Dolj
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru bolnavi cronici
neuropsihiatrica cu handicap sever - localitatea Craiova
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital minori deficienti -
pentru minori cu handicap localitatea Craiova
Centru de integrare prin terapie Camin-atelier - localitatea Corlate
ocupationala
17. Judetul Galati
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Galati
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital bolnavi cronici somatici
adulti - localitatea Galati
18. Judetul Giurgiu
Centru de recuperare si reabilitare Centru de recuperare, pregatire si
neuropsihiatrica integrare socioprofesionala de bolnavi
cronici adulti - localitatea Carpenis
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital adulti deficienti Tantava
- localitatea Gradinari
Centru de recuperare si reabilitare Centru-camin-spital de recuperare,
pentru minori cu handicap pregatire si integrare
socioprofesionala pentru minori
deficienti - localitatea Gradinari
Centru de ingrijire si asistenta Centru de recuperare pentru adulti cu
handicap sever Bolintin-Vale -
localitatea Giurgiu
19. Judetul Gorj
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani Dobrita - localitatea
Runcu
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru bolnavi cronici
adulti - localitatea Suseni
Centru-pilot de recuperare si Centru-pilot de recuperare, pregatire
reabilitare pentru minori cu si integrare socioprofesionala pentru
handicap minori cu handicap sever - localitatea
Balteni
20. Judetul Harghita
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Frumoasa
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru bolnavi cronici
somatici - localitatea Gheorgheni
21. Judetul Hunedoara
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Brad
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Geoagiu
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Petrila
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital - localitatea Branisca
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea
Hunedoara
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Baia de
Cris
22. Judetul Ialomita
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital bolnavi cronici adulti -
localitatea Slobozia
23. Judetul Iasi
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Iasi
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru recuperarea si
pregatirea, integrarea
socioprofesionala pentru minori si
adulti - localitatea Harlau
24. Judetul Maramures
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea
Poienile de sub Munte
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru bolnavi cronici
adulti - localitatea Sighetu Marmatiei
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru minori deficienti
pentru minori cu handicap - localitatea Sighetu Marmatiei
25. Judetul Mehedinti
Centru de recuperare si reabilitare, Centru de recuperare si integrare
pentru minori cu handicap socioprofesionala a tinerilor cu
handicap - localitatea Burila Mare
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Ilovat
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital bolnavi cronici -
localitatea Strehaia
26. Judetul Mures
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea
Sighisoara
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Reghin
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Lunca
Muresului
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital bolnavi cronici cu sectie
batrani - localitatea Targu Mures
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital de infirmi motori si
senzoriali - localitatea Glodeni
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru bolnavi
neuropsihiatrica neuropsihici adulti barbati -
localitatea Calugareni
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital de bolnavi cronici adulti
- localitatea Capusu de Campie
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital minori neuropsihici -
pentru minori cu handicap localitatea Brancovinesti
27. Judetul Neamt
Centru de ingrijire si asistenta Centru de recuperare si geriatrie -
localitatea Oslobeni
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital boli neuropsihice cronice
neuropsihiatrica - localitatea Razboieni
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital bolnavi cronici somatici
- localitatea Roman
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital bolnavi cronici somatici
- localitatea Targu-Neamt
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital bolnavi cronici somatici
- localitatea Bozienii de Sus
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital de copii cu handicap sever
pentru minori cu handicap - localitatea Pastraveni
Centru-pilot de recuperare si Centru-pilot de asistenta speciala
reabilitare pentru minori cu minori - localitatea Piatra-Neamt
handicap
28. Judetul Olt
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Slatina
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital de bolnavi cronici
Soparlita - localitatea Parscoveni
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap - localitatea Cezieni
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital bolnavi cronici -
localitatea Falcoiu
Centru-pilot de recuperare si Centru-pilot de asistenta speciala
reabilitare pentru minori cu minori localitatea Caracal
handicap
29. Judetul Prahova
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Mislea
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital adulti cronici
neuropsihiatrica neuropsihici - localitatea Calinesti
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital neuropsihici -
neuropsihiatrica localitatea Urlati
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Liliesti - Baicoi
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru deficienti minori
pentru minori cu handicap - localitatea Tatarai
Centru de integrare prin terapie Camin-atelier pentru deficienti adulti
ocupationala - localitatea Urlati
Centru de integrare prin terapie Camin-atelier nr. 2 - localitatea
ocupationala Urlati
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru bolnavii cu
pentru minori cu handicap sindrom Down - localitatea Campina
30. Judetul Satu Mare
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Carei
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru bolnavi cronici
adulti - localitatea Satu Mare
31. Judetul Salaj
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Boghis
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Crasna
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital bolnavi cronici
neuropsihiatrica neuropsihici - localitatea Jibou
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru copii cu handicap
pentru minori cu handicap sever - localitatea Badacin-Pericei
32. Judetul Sibiu
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Biertani
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital de bolnavi cronici -
localitatea Sibiu
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru bolnavi cronici
somatici - localitatea Saliste
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap sever - localitatea Rau Vadului
Centru de integrare prin terapie Camin-atelier - localitatea Dumbraveni
ocupationala
33. Judetul Suceava
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Pojorata
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru bolnavi cronici
neuropsihiatrica neuropsihici - localitatea Costina
Centru de ingrijire si asistenta Centru de recuperare, pregatire si
integrare socioprofesionala a
bolnavilor cronici - localitatea
Sasca Mica
34. Judetul Teleorman
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital de bolnavi cronici adulti
- localitatea Olteni
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital minori cu handicap sever
pentru minori cu handicap - localitatea Videle
35. Judetul Timis
Centru de recuperare si reabilitare Camin pentru deficienti "Podul cel
-
pentru minori cu handicap Lung" - localitatea Timisoara
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani - localitatea Varias
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru bolnavi cronici
neuropsihiatrica neuropsihici - localitatea Gavojdia
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital batrani bolnavi cronici
somatici - localitatea Ciacova
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru minori cu
pentru minori cu handicap deficiente - localitatea Lugoj
Centru de recuperare si reabilitare Centru de zi "Ingerii
Sperantei" -
neuropsihiatrica localitatea Lugoj
Centru de recuperare si reabilitare Centru de recuperare si integrare
neuropsihiatrica socioprofesionala a persoanelor
adulte cu handicap "Pentru
Voi" -
localitatea Timisoara
36. Judetul Tulcea
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru bolnavi cronici
somatici -localitatea Babadag
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital de bolnavi neuropsihici
neuropsihiatrica - localitatea Babadag
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru deficienti
neuropsihiatrica neuropsihici - localitatea Horia
37. Judetul Vaslui
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru batrani -
localitatea Husi
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru minori si adulti
neuropsihiatrica cu handicap sever - localitatea Husi
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru adulti cu handicap
neuropsihiatrica sever - localitatea Schinetea
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap sever - localitatea Giurcani
38. Judetul Valcea
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru bolnavi cronici -
localitatea Pausesti-Maglasi
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital pentru bolnavi cronici
adulti - localitatea Zatreni
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru bolnavi cronici
neuropsihiatrica neuropsihici- localitatea Maciuca
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital de batrani bolnavi cronici
- localitatea Lungesti
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital pentru minori cu handicap
pentru minori cu handicap sever - localitatea Babeni
39. Judetul Vrancea
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital de bolnavi cronici -
localitatea Maicanesti
Centru de integrare prin terapie Camin-atelier - localitatea Odobesti
ocupationala
40. Municipiul Bucuresti
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani nr. 5 - Bucuresti
Centru de ingrijire si asistenta Camin de batrani nr. 6 "Floarea
Rosie"
- Bucuresti
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital nr. 4 Plataresti -
neuropsihiatrica localitatea Plataresti, judetul
Calarasi
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital adulti nr. 1 Radu Voda -
Bucuresti
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital nr. 2 Episcop Radu -
Bucuresti
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital de geriatrie si
gerontologie nr. 1 - Bucuresti
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital nr. 8 Balotului -
pentru minori cu handicap Bucuresti
41. Judetul Ilfov
Centru de recuperare si reabilitare Camin-spital nr. 7 Balaceanca -
neuropsihiatrica localitatea Balaceanca
Centru de ingrijire si asistenta Camin-spital nr. 6 Ciolpani -
localitatea Ciolpani
______________________________________________________________________________