ORDIN
Nr. 313 din 10 august 2001
privind stabilirea Criteriilor pe baza carora se efectueaza selectia
proiectelor in domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
SECRETARIATUL DE STAT PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 786 din 12 decembrie 2001
Secretarul de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu
Handicap,
avand in vedere prevederile art. 52 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu
handicap, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 2 alin. (3) din
Normele metodologice privind finantarea proiectelor in domeniul protectiei
speciale a persoanelor cu handicap si administrarea unitatilor finantate in
comun de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap si organizatiile
neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de activitate
protectia speciala a persoanelor cu handicap, aprobate prin Hotararea
Guvernului nr. 696/2001, precum si ale art. 3 din Ordinul ministrului sanatatii
si familiei nr. 55/2001,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Incepand cu data de 10 august 2001 selectia proiectelor in domeniul
protectiei speciale a persoanelor cu handicap se face potrivit criteriilor
prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directiile de specialitate din cadrul Secretariatului de Stat pentru
Persoanele cu Handicap vor aduce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap
Paul Ciobanelu,
secretar de stat
ANEXA 1
CRITERII
pe baza carora se efectueaza selectia proiectelor in domeniul protectiei
speciale a persoanelor cu handicap
CAP. 1
Programe pentru persoanele cu handicap
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap (S.S.P.H.) va finanta
proiecte ale organizatiilor neguvernamentale care desfasoara activitati in
domeniul promovarii si respectarii drepturilor persoanelor cu handicap, precum
si proiecte proprii si comune, in vederea dezvoltarii relatiilor sale cu
societatea civila si a capacitatii organizatiilor neguvernamentale de a promova
proiecte, care se vor incadra in unul dintre urmatoarele programe:
I.1. Programe de sprijin
A. Legislatie
Activitati eligibile:
1. asistenta tehnica pentru armonizarea legislatiei nationale cu cea
europeana;
2. asistenta tehnica pentru stabilirea instrumentelor necesare
implementarii legislatiei in vigoare.
B. Structura - Reforma administrativa
Activitati eligibile:
1. imbunatatirea capacitatii manageriale la nivelul S.S.P.H., al unitatilor
subordonate si al celor aflate in coordonare metodologica;
2. restructurarea unitatilor de tip rezidential;
3. dezvoltarea alternativelor la institutionalizare;
4. sprijinirea initiativelor de tip privat ale persoanelor cu handicap
institutionalizate si neinstitutionalizate.
I.2. Programe ale organizatiilor neguvernamentale si programe comune
(I.S.T.P.H., S.S.P.H., administratia locala)
A. Programul de preventie
Activitati eligibile:
1. informare, consiliere pentru tinerele familii asupra factorilor de risc
responsabili de aparitia handicapului;
2. interventie timpurie prin servicii specializate de educatie familiala,
terapie si recuperare;
3. dezvoltarea serviciilor de sustinere familiala in scopul prevenirii
abandonului persoanei cu handicap.
B. Programul de reforma institutionala
Activitati eligibile:
1. organizarea de campanii de informare, educare, comunicare la toate
nivelurile (persoana cu handicap, familia persoanei cu handicap, comunitate,
administratie locala si centrala);
2. dezvoltarea retelei de servicii adresate persoanelor cu handicap;
3. initierea de servicii noi, complementare serviciilor de reabilitare in
vederea integrarii sociale;
4. restructurarea institutiilor cu capacitate mare in institutii cu
capacitate sub 50 de paturi, eficiente;
5. organizarea de cursuri de instruire manageriala la toate nivelurile de
decizie in institutiile din reteaua S.S.P.H.;
6. dezvoltarea retelei de familii tip foster pentru persoanele cu handicap;
7. dezvoltarea retelei de locuinte protejate pentru tinerii cu handicap;
8. dezvoltarea retelei de centre de zi, saptamanale.
C. Programul de suport familial
Activitati eligibile:
1. initierea si dezvoltarea centrelor de interventie precoce;
2. dezvoltarea retelei de asistenti sociali specializati in domeniul
protectiei persoanelor cu handicap;
3. dezvoltarea retelei de servicii pluridisciplinare de recuperare si
terapie;
4. dezvoltarea retelei de servicii tip baby sitting, respite care pentru
familiile in care exista persoane cu handicap;
5. dezvoltarea retelei de centre de abilitare pentru trai independent;
6. dezvoltarea serviciilor de voluntariat;
7. instruirea asistentului personal;
8. cresterea gradului de accesibilitate a familiilor in care exista
persoane cu handicap la mediu, la informatie, educatie si formare profesionala;
9. activitati socioculturale;
10. educatia copiilor cu handicap imobilizati la domiciliu sau in
institutii de recuperare (educatia la distanta, prin educatori itineranti
etc.).
D. Programul de informare si sporire a gradului de constientizare
Activitati eligibile:
1. organizare de seminarii, mese rotunde, conferinte, simpozioane etc.;
2. editarea si publicarea de materiale informative si promotionale, pe
suport clasic sau electronic/multimedia;
3. studii si analize privind gradul de informare a populatiei privind
problematica persoanei cu handicap;
4. campanii pentru construirea si promovarea imaginii reale a persoanei cu
handicap;
5. dezvoltarea serviciilor de consiliere pentru persoanele cu handicap
(juridica, orientare si pregatire profesionala, educatie etc.).
E. Programul de accesibilitati
Activitati eligibile:
1. campanii de informare si sensibilizare a factorilor interesati in
asigurarea accesibilitatii la participarea sociala a persoanelor cu handicap;
2. dezvoltarea serviciilor si meseriilor specializate in asigurarea
accesibilitatii persoanelor cu handicap (tehnicieni protezisti, designeri
pentru locuinte si mediu de lucru, aparatura casnica, echipament adaptat,
tehnologie adaptata).
F. Programul de integrare sociala
Activitati eligibile:
1. campanii de informare si sensibilizare a opiniei publice si a factorilor
interesati in integrarea sociala a persoanelor cu handicap;
2. abilitarea si reabilitarea persoanelor cu handicap.
G. Programul de formare si orientare profesionala a persoanelor cu handicap
Activitati eligibile:
1. consiliere vocationala;
2. integrare sociala prin orientare si pregatire profesionala adecvate
cerintelor economiei de piata;
3. instruire profesionala prin metode de educatie la distanta;
4. studii de marketing social si analiza pietei de munca pentru meseriile
accesibile persoanelor cu handicap;
5. schimburi de experienta interne si internationale intre specialisti in
domeniul pregatirii si formarii profesionale.
H. Programul de voluntariat
Activitati eligibile:
1. campanii de informare asupra necesitatii dezvoltarii serviciului de
voluntariat;
2. schimburi interne si internationale de voluntari in domeniul protectiei
persoanelor cu handicap;
3. dezvoltarea retelei de servicii de voluntariat.
I. Programul de instruire, educatie
Activitati eligibile:
1. activitati de instruire profesionala complexa a personalului implicat in
domeniul educational, terapeutic, ocupational;
2. dezvoltarea serviciilor de sprijin educational in scopul integrarii
persoanelor cu handicap in scolile normale;
3. dezvoltarea sistemului de pregatire la domiciliu a persoanelor
nedeplasabile.
J. Programul de integrare europeana
Activitati eligibile:
1. initierea de retele si sprijinirea retelelor internationale de
informare, cooperare in beneficiul persoanei cu handicap;
2. mobilitati de persoane cu handicap in spatiul european;
3. dezvoltarea activitatilor de voluntariat international in domeniul
protectiei persoanei cu handicap;
4. participarea la activitati internationale cultural-sportive si de
recreere.
CAP. 2
Criterii de eligibilitate pentru organizatiile neguvernamentale din domeniul
protectiei persoanelor cu handicap, care solicita finantare
II.1. Sunt eligibile pentru finantare toate organizatiile neguvernamentale.
Mai sunt eligibile si:
a) filialele organizatiilor neguvernamentale avand cont bancar propriu;
b) filialele nationale cu personalitate juridica, membre ale unor
organizatii internationale;
c) institutiile administratiei publice locale sau centrale, alte institutii
publice, in parteneriat cu organizatiile neguvernamentale si/sau cu S.S.P.H.
II.2. Nu sunt eligibile urmatoarele organizatii:
a) organizatii ale partidelor politice;
b) filialele organizatiilor straine care nu sunt persoane juridice romane;
c) societati comerciale;
d) organizatiile care nu se incadreaza in prevederile Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 102/1999, cu modificarile ulterioare;
e) organizatiile care nu prezinta documentatia completa si intocmita
potrivit prezentelor criterii;
f) organizatii ale caror conturi bancare sunt blocate in urma unei hotarari
judecatoresti;
g) organizatiile care se fac vinovate de declaratii inexacte cu privire la
informatiile solicitate in vederea finantarii;
h) organizatii care nu au respectat un contract de finantare incheiat
anterior.
CAP. 3
Procedura de acordare a finantarii
Bugetul pentru activitati de promovare si respectare a drepturilor
persoanelor cu handicap la nivelul S.S.P.H. se aloca astfel:
a) 25% pentru finantarea proiectelor proprii ale S.S.P.H.;
b) 75% pentru finantarea proiectelor organizatiilor neguvernamentale sau a
proiectelor comune.
III.1. Termene limita, componenta comisiilor de evaluare si comunicarea
rezultatelor
1. Evaluarea respectarii criteriilor de finantare pentru proiectele propuse
de organizatiile neguvernamentale va fi facuta de o comisie de evaluare formata
din 6 membri, care va cuprinde specialisti ai S.S.P.H. si ai unitatilor din
subordinea acestuia. Comisia de evaluare va fi numita anual prin ordin al
secretarului de stat al S.S.P.H., componenta ei putand fi schimbata ori de cate
ori este nevoie, in functie de specificul proiectelor analizate.
2. Comunicarea rezultatului evaluarii se va face in termen de cel mult 10
zile lucratoare de la data intrunirii comisiei de evaluare.
3. Finantarea proiectelor aprobate se realizeaza in baza unui contract de
finantare incheiat intre S.S.P.H. si promotorul proiectului.
4. Contractul de finantare se semneaza in cel mult 7 zile lucratoare de la
data comunicarii rezultatului evaluarii.
5. Aprobarea conditionata a cererii de finantare inaintate de o organizatie
obliga respectiva organizatie ca in termen de o saptamana de la comunicarea
rezultatului sa confirme in scris acceptarea clauzelor impuse de S.S.P.H.
III.2. Proiecte neeligibile:
1. Proiecte care nu se inscriu in programele promovate de S.S.P.H.
2. Proiecte al caror continut nu corespunde cerintelor cuprinse in
prezentele criterii
3. Proiecte care nu concorda cu scopul si obiectivele declarate in statutul
organizatiei
4. Proiecte care solicita imprumuturi sau achizitionarea de imobile ori de
terenuri
5. Proiecte incomplete sau depuse de organizatii neeligibile
6. Proiecte individuale (calatorii individuale, burse de studii)
7. Proiecte care nu realizeaza o medie de minimum 15 puncte, conform
criteriilor si punctajelor prezentate la cap. V.
8. Proiectele incepute inaintea depunerii cererii de finantare, cu exceptia
celor care necesita continuitate.
III.3. Conditii financiare
1. Contributia minima a organizatiei la realizarea proiectului va fi de 10%
din bugetul total al proiectului si poate fi partial sau integral in natura (de
exemplu, munca voluntarilor, utilizarea sediului, echipamente puse la
dispozitie pentru realizarea proiectului).
2. Finantarea unui proiect se va face intr-un procent de maximum 80% din
bugetul total al proiectului.
3. Existenta unor surse de finantare, altele decat cele ale S.S.P.H si ale
organizatiei, obliga organizatia la mentionarea explicita a acestora, a
destinatiei fondurilor si a cuantumului resurselor atrase.
4. Pentru realizarea actiunilor din cadrul programelor S.S.P.H finantate
integral sau partial din bugetul activitatii de promovare si respectare a
drepturilor persoanelor cu handicap a S.S.P.H. se pot acorda avansuri de pana
la 30% din valoarea aprobata (din maximum de 80% din bugetul proiectului), pe
baza contractului incheiat intre finantator si beneficiar.
5. Proiectele vor fi monitorizate de catre S.S.P.H si/sau inspectoratele de
stat teritoriale pentru persoanele cu handicap (I.S.T.P.H), inclusiv prin
prezenta directa la actiunile proiectului; monitorizarea face parte integranta
din proiect si poate reprezenta maximum 10% din valoarea totala a bugetului.
III.4. Observatii
1. Cererile de finantare nu se inapoiaza organizatiilor, ci se arhiveaza la
sediul S.S.P.H.
2. Aprobarile pentru modificarile survenite la forma initiala a cererii de
finantare, aparute ulterior semnarii referatului si a contractului, trebuie
solicitate si obtinute in scris inaintea efectuarii cheltuielilor care fac
obiectul solicitarii modificarii.
3. Evaluarea proiectelor depuse se face permanent.
CAP. 4
Cererea de finantare
IV.1. Prezentarea proiectelor spre finantare
Definitia proiectului: Totalitatea activitatilor desfasurate intr-o
perioada determinata, planificate si controlate, care au drept scop producerea
unei schimbari in bine a situatiei beneficiarilor institutiei.
Un proiect presupune intotdeauna rezolvarea unei probleme.
1. Proiectele vor fi prezentate pe formulare standard (cerere de finantare)
la care se anexeaza documentele enumerate la cap. IV.3; anexele constituie
parte integranta a cererii de finantare; formularele se obtin la cerere.
2. Cererile de finantare vor fi prezentate in doua exemplare.
3. Cererile de finantare vor fi completate cu majuscule sau vor fi
dactilografiate ori procesate pe editor de texte.
4. Formularul standard completat nu se trimite pe fax.
5. Proiectele se vor depune la sediul S.S.P.H.
IV.2. Completarea formularului standard "Cerere de finantare" -
precizari
IV.2.1. Cererea de finantare (vezi anexa nr. 5)
A. Organizatia - precizari pentru completarea formularului standard
"Cerere de finantare"
Parteneri si colaboratori ai organizatiei
Vor fi prezentate institutiile si organizatiile neguvernamentale cu care
organizatia a colaborat sau a desfasurat proiecte in parteneriat.
Finantatorii sunt considerati parteneri numai in masura in care participa
la derularea proiectului si in alt mod decat financiar.
Bugetul organizatiei
Vor fi prezentate bugetele de venituri si cheltuieli ale organizatiei pe
anul curent si pe cel precedent.
B. Proiectul - precizari pentru completarea formularului standard
"Cerere de finantare"
Titlul proiectului
Daca titlul nu este explicit, se vor descrie (in rezumat) activitatile pe
care desfasurarea proiectului le implica. In cazul proiectelor complexe,
etapizate, descrierea trebuie sa indice clar existenta subproiectelor si sa
stabileasca o ierarhie in structura proiectului.
Scopul proiectului
Reprezinta rezolvarea problemei avute in vedere de proiect. Enuntul
acestuia trebuie sa fie scurt, concis si unic.
Pentru fiecare proiect va fi definit scopul urmarit.
Obiectivele proiectului
Reprezinta rezultatele partiale care trebuie obtinute in eforturile de
atingere a scopului. Acestea trebuie sa fie clare, masurabile, tangibile,
realiste si incadrabile in timp.
Planificarea activitatilor
Activitatile reprezinta modalitatile concrete prin care sunt realizate
obiectivele.
Activitatile trebuie sa contina: actiunea propriu-zisa, responsabilul sau
conducatorul, locul de desfasurare, momentul debutului activitatii, resursele
necesare (umane, materiale, de timp/durata, financiare), indicatorii de
evaluare (care masoara gradul de obtinere a rezultatelor), costurile totale ale
activitatilor.
Planificarea activitatilor trebuie sa cuprinda nominalizarea acestora, cu
desfasurarea lor calendaristica, pe zile si perioade, pentru realizarea
obiectivelor.
Grupul-tinta
Reprezinta categoriile de persoane carora li se adreseaza proiectul si care
vor beneficia de pe urma derularii acestuia.
Grupul-tinta se compune din doua grupe de beneficiari:
a) beneficiari directi - partea din grupul-tinta care intra in contact
direct cu activitatile proiectului;
b) beneficiari indirecti - partea din grupul-tinta care intra in contact cu
activitatile proiectului prin intermediul unui mijloc de informare.
Parteneri
Persoanele juridic implicate prin parteneriat in derularea proiectului si
in alt mod decat prin sustinerea financiara a acestuia. In anexa vor fi
prezentate scrisorile de intentie ale partenerilor.
Evaluare
Schema de evaluare presupune colectarea sistematica si coroborarea
informatiilor intr-o forma in care acestea sa poata fi analizate.
Raportul de evaluare trebuie sa cuprinda:
1. rezultatele avute in vedere prin proiect;
2. informatii cu privire la necesitatea atingerii acestor rezultate;
3. indicatorii de evaluare urmariti si unitatile pentru masurarea
rezultatelor;
4. natura instrumentelor de evaluare folosite si desemnarea evaluatorilor;
5. detalii cu privire la modul cum a fost realizata evaluarea;
6. gradul in care au fost atinse obiectivele;
7. alte rezultate realizate in cadrul proiectului;
8. perspectivele aparute pe parcursul proiectului si care decurg din
obiective;
9. recomandari pentru proiecte potentiale (continuitatea proiectului).
Pot fi evaluatori:
- monitor din cadrul retelei S.S.P.H./I.S.T.P.H.;
- monitor numit de alti finantatori decat S.S.P.H.;
- monitor independent, atestat.
Modelele de evaluare sunt urmatoarele: chestionare, sondaj de opinie pe
esantion de grup tinta, referinta despre proiect in mass-media, raportul de
evaluare intocmit de monitor, vizitarea proiectului.
Evaluarea derularii proiectelor nu poate depasi cota de 10% din valoarea
totala a finantarii acordate de S.S.P.H.
Mediatizare
Modalitatile de mediatizare sunt urmatoarele: conferinta de presa,
interviuri, reportaje, articole, mape de prezentare, bannere, afise, fluturasi,
pliante, materiale promotionale etc.
Promovarea imaginii S.S.P.H. in toate modalitatile de mediatizare
mentionate mai sus: vizual, audio si/sau electronic se foloseste sintagma
"Proiect finantat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu
Handicap".
C. Bugetul - Precizari pentru completarea formularului standard
"Cerere de finantare"
Reprezinta obligatia financiara a proiectului.
Este structurat pe activitati si categorii de costuri si include toate
costurile necesare in vederea derularii proiectului.
Cheltuielile referitoare la participanti
- in coloana "S.S.P.H." se inscriu doar valorile fondurilor care
se solicita pentru finantare de la S.S.P.H.;
- in coloana "ONG" se scriu doar valorile fondurilor cu care
contribuie organizatia care solicita fondurile;
- in coloana "Altii" se inscriu valorile fondurilor cu care
contribuie ceilalti finantatori sau parteneri;
- valorile sumelor solicitate se detaliaza in dreptul fiecarui articol de
cheltuieli;
- tabelul buget din cererea de finantare poate fi modificat in functie de
specificul proiectului.
Cheltuieli referitoare la proiect
- plata colaboratorilor in proiectele care au activitati de instruire
(plata trainerilor) se va face prin contracte incheiate intre beneficiar si
trainer sau firma specializata care asigura serviciile, pana la nivelul sumei
de 150 euro/zi/trainer, pentru trainerii straini, si pana la nivelul sumei de
100 euro/zi/trainer, pentru trainerii romani, cu respectarea prevederilor
legale;
- plata celorlalti colaboratori se poate face doar la nivelul salariului
minim brut pe economie si pe perioada in care colaboreaza la proiect.
IV.3. Anexe la cererea de finantare - Precizari pentru intocmirea anexelor
Organizatiile neguvernamentale care solicita finantari pentru proiecte vor
anexa la cererea de finantare, in mod obligatoriu, urmatoarele documente:
IV.3.1. Descrierea in detaliu a proiectului (maximum 4 pagini), adica:
1. Motivatia proiectului
Aceasta parte introductiva identifica si enunta problema abordata de
proiect si argumenteaza de ce solutia aleasa de proiect este corecta. Problema
care se doreste a fi rezolvata trebuie sa fie clar definita si sa se inscrie
printre prioritatile cuprinse in strategia S.S.P.H. Autorul va argumenta modul
in care proiectul sau raspunde unor nevoi exprimate de grupul tinta
identificat. Sunt preferabile datele concrete, usor verificabile (date
statistice, informatii provenite din diverse surse).
Se va mentiona daca organizatia a mai derulat vreun proiect asemanator.
2. Obiectivele proiectului
Prezentarea obiectivelor trebuie sa vina in completarea prezentarii
scopului proiectului prin formularea raspunsurilor la intrebarile: cine, ce,
cand, cat, cum, referitoare la scopul proiectului.
Pentru a putea cuantifica obiectivele proiectului este necesara formularea
acestora in asa fel incat sa contina indicatori care masoara performanta lor.
Indicatorii sunt "cifre care masoara faptele" (procente, numar de
persoane cu handicap participante/beneficiari, sume de bani etc.) si se
clasifica in:
a) de evolutie - exprima, in procente, cresterea calitativa si/sau
cantitativa intr-un moment dat al derularii proiectului fata de momentul
initial;
b) de rezultate - exprima cantitatea de bunuri si/sau de servicii estimate
a se realiza prin implementarea proiectului;
c) costul unitar - exprima eficienta implementarii proiectului; este dat de
raportul dintre resursele financiare solicitate din fondurile S.S.P.H. si
numarul beneficiarilor.
Indicatorii se vor masura la inceputul derularii proiectului si dupa
desfasurarea acestuia si se vor prezenta in raportul de evaluare.
3. Modul de realizare a obiectivelor
Pentru fiecare obiectiv va fi prezentata o actiune sau un mijloc specific
care sa permita indeplinirea obiectivului.
4. Resursele necesare si planificarea colectarii si/sau utilizarii acestora
Vor fi prezentate resursele ce vor fi utilizate in derularea proiectului,
altele decat cele financiare.
5. Scrierea detaliata a bugetului
Este partea din anexa prin care se arata necesarul financiar al
proiectului.
Bugetul arata cum vor fi folositi banii necesari in vederea derularii
proiectului.
Este de preferat sa se treaca in buget exact costurile proiectului, adica
nu trebuie sa se ceara mai mult, dar nici mai putin.
Orice cofinantare trebuie trecuta in buget.
6. Posibilitatea de continuare a proiectului
Aceasta parte trebuie sa ofere o imagine de ansamblu asupra ciclului
proiectului, respectiv efectul de multiplicare a rezultatului, si/sau cum va
continua proiectul dupa terminarea acestei finantari.
IV.3.2. Copie de pe hotararea instantei judecatoresti de acordare a
personalitatii juridice
Daca organizatia este la prima solicitare se prezinta originalul pentru
confruntarea cu copia, dupa care originalul ramane la organizatie.
IV.3.3. Scrisorile de intentie ale partenerilor declarati in proiect (in
cazul proiectelor in parteneriat), prin care se confirma participarea la
proiect.
Scrisoarea de intentie va contine: numele si prenumele, adresa si functia
persoanei responsabile, legal autorizata sa reprezinte organizatia partenera,
numele si prenumele persoanei de contact, denumirea organizatiei, confirmarea
participarii la proiect, locul si perioada de desfasurare. Scrisorile se
redacteaza pe hartie cu antetul organizatiei si vor fi datate recent (cu cel
mult 30 de zile inaintea depunerii cererii de finantare a proiectului).
IV.3.4. Copii de pe mentionarile in mass-media despre activitatea
organizatiei de pana la data solicitarii finantarii si a modului in care a fost
mentionata finantarea S.S.P.H. acordata cu ocazia altor proiecte.
IV.3.5. Curriculum vitae al organizatiei neguvernamentale
IV.3.6. Curriculum vitae al coordonatorului de proiect
CAP. 5
Evaluarea cererilor de finantare
V.1. Criteriile pentru evaluarea cererilor de finantare
1. Capacitatea organizatiei neguvernamentale de a implementa proiectul:
a) caile si modalitatile de identificare a beneficiarilor;
b) organizarea activitatilor;
c) nivelul standardelor de calitate propuse de organizatie pentru
serviciile acordate;
d) capacitatea resurselor umane de a asigura derularea activitatilor sau
serviciilor la standardele propuse si de a gestiona fondurile cerute.
2. Concordanta intre scop - obiective - mod de realizare
3. Obiective clar definite, masurabile (urmarirea valorii indicatorilor) si
capacitatea proiectului de a asigura atingerea lor
4. Realizarea proiectului in parteneriat cu alte structuri (guvernamentale
si neguvernamentale) interne sau internationale
5. Raportul cost/eficienta prognozat (costul unitar) si capacitatea
proiectului de a produce efecte multiplicative pe termen scurt sau lung
6. Realismul estimarilor financiare
7. Respectarea contractelor anterioare semnate cu S.S.P.H.
8. Justificarea proiectului, programului sau a serviciilor propuse, in
raport cu necesitatile si prioritatile comunitare de asistenta a persoanelor cu
handicap.
V.2. Criterii minimale pentru selectionarea asociatiilor si fundatiilor
care au dreptul de a depune cereri de finantare:
a) sa presteze activitati in domeniul protectiei persoanelor cu handicap;
b) sa aiba experienta in domeniul propus;
c) sa aiba experienta de colaborare, parteneriat cu autoritatile locale, cu
alte organizatii guvernamentale si neguvernamentale.
V.2.1. Punctaj
Punctajul se acorda pe baza de calificative:
1. foarte slab - 0
2. slab - 1
3. acceptabil - 2
4. bun - 3
5. foarte bun - 4
CAP. 6
Documentele necesare decontarii cheltuielilor efectuate pentru
implementarea proiectelor care au primit finantare de la S.S.P.H.
Pentru justificarea cheltuielilor finantate din bugetul S.S.P.H. se vor
prezenta urmatoarele documente:
a) adresa de inaintare, conform modelului anexat (vezi anexa nr. 1);
b) documentele justificative de cheltuieli:
1. factura (in original) emisa de organizatie (pe formular cu regim
special, conform Hotararii Guvernului nr. 831/1997), in care se vor specifica
cheltuielile efectuate (pe tipuri de cheltuieli) si elementele de identificare
a actiunii (denumirea actiunii, perioada, numarul de participanti etc.);
2. la factura emisa de organizatie se vor anexa documentele justificative
in copie (facturi fiscale, chitante, state de plata, contracte etc.), care au
stat la baza emiterii acesteia catre S.S.P.H., astfel:
Pentru decontarea cheltuielilor pentru alocatia de masa:
- factura fiscala (detaliat nr. de persoane x nr. de zile x
valoare/zi/persoana = valoare totala), semnata si
stampilata de unitatea prestatoare;
- pontaj de masa (avand atat semnatura contabilului unitatii prestatoare
si stampila unitatii, cat si semnatura presedintelui
organizatiei si stampila organizatiei), conform
modelului prezentat in anexa nr. 4;
- alocatia de masa se repartizeaza in principiu pe durata unei zile,
astfel:
micul dejun = 15%, dejun = 50%, cina = 35% din valoare.
Pentru decontarea cheltuielilor privind cazarea:
- factura fiscala (detaliat: nr. de persoane x nr. de zile x
valoarea/zi/persoana = valoare totala), semnata si stampilata de unitatea
prestatoare;
- diagrama de cazare (nume, prenume + numarul camerei + nr. de zile +
cost/zi/persoana) cu semnatura, stampila unitatii prestatoare si data
eliberarii;
- cazarea participantilor se asigura in camine, internate scolare sau
studentesti, moteluri, campinguri si in hoteluri pana la categoria 3 stele
inclusiv, iar pentru persoane aflate in fotoliu rulant, in unitati care au
asigurate accesibilitatile la mediu;
- vor fi prezentate 3 oferte de pret, care vor purta data, semnatura si
stampila unitatii prestatoare.
Pentru decontarea cheltuielilor privind transportul:
- biletele de tren, in cazul deplasarii pe calea ferata;
- biletele de avion si factura fiscala, in cazul deplasarii cu avionul (la
actiunile care se desfasoara in strainatate, actiunile cu participanti din strainatate);
- factura fiscala si foaie de parcurs, in cazul deplasarii cu mijloace de
transport auto (microbuz, autocar, autoturism);
- tabel cuprinzand participantii care au beneficiat de contravaloarea
cheltuielilor de transport (cu semnatura presedintelui si stampila
organizatiei), conform modelului din anexa nr. 3.
Pentru decontarea cheltuielilor privind plata colaboratorilor:
- persoanele utilizate temporar, potrivit dispozitiilor legale, in calitate
de colaborator beneficiaza de o indemnizatie lunara de plata la nivelul
salariului minim brut pe tara, stabilita in raport cu perioada de colaborare;
- in vederea decontarii acestor cheltuieli vor fi prezentate urmatoarele
documente:
- contract de colaborare intre organizatia neguvernamentala si
colaborator, inregistrat la camera de munca, cu datele din buletinul/cartea de
identitate, precum si cu semnatura presedintelui, a contabilului (director
economic) si stampila organizatiei;
- stat de plata pentru colaboratori, cu semnatura, cu datele din
buletinul/cartea de identitate, precum si cu semnatura presedintelui, a
contabilului (director economic) si stampila organizatiei.
Pentru decontarea altor cheltuieli:
- cheltuieli privind inchirierea unor bunuri si servicii:
- factura fiscala si contractul de inchiriere sau comanda;
- cheltuieli pentru materiale consumabile:
- factura fiscala si aviz de expeditie;
- nota de intrare-receptie a materialelor in magazia organizatiei;
- bon de consum al materialelor;
- cheltuieli privind realizarea de tiparituri, multiplicari si altele:
- factura fiscala si aviz de expeditie;
- nota de intrare-receptie a materialelor in magazia organizatiei;
- bon de consum al materialelor;
- se va prezenta cate un exemplar pentru decont;
- se vor prezenta 3 oferte de pret (in original) ale firmelor de profil,
care vor purta data, semnatura si stampila unitatii prestatoare;
- cheltuieli pentru activitati socioculturale:
- facturi fiscale, facturi;
- bilete de intrare la spectacole.
c) lista cuprinzand participantii va fi prezentata indiferent de capitolul
de cheltuieli solicitat, conform modelului din anexa nr. 2;
d) raportul de evaluare va fi prezentat o data cu inaintarea decontului,
dar nu mai tarziu de 45 de zile de la finalizarea actiunii (tehnoredactat, cu
numar de inregistrare de la beneficiar).
Raportul de evaluare va cuprinde:
- date privitoare la actiune (perioada, buget, loc de desfasurare, numar de
beneficiar, numar de participanti, numar de organizatori);
- rezumatul proiectului;
- valorile indicatorilor inainte si dupa derularea proiectului;
- incadrarea proiectului in programele pentru care S.S.P.H. acorda
finantari;
- referinte de la participanti, beneficiari, organizatori, autoritati
locale (chestionare, sondaje de opinie, raportul de evaluare al monitorului);
- materiale de informare ale organizatiei neguvernamentale si copii de pe
materialele din mass-media in care a fost folosita sintagma "proiect
finantat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap";
- opinii ale organizatiei neguvernamentale care a desfasurat actiunea,
referitoare la impactul pe care aceasta l-a avut, minusuri si plusuri in
desfasurarea actiunii, sugestii;
- concluzii, mentiuni.
NOTA:
1. Data documentelor justificative trebuie sa fie in concordanta cu
perioada desfasurarii actiunii (proiectelor, programelor).
2. Facturile vor contine elemente privind: denumirea actiunii, perioada,
categorii de cheltuieli, cost unitar.
3. Se vor prezenta, de asemenea, documente din partea organizatiei care
imputernicesc responsabilul de proiect pentru decontarea cheltuielilor
(delegatie).
4. Documentele necesare decontarii cheltuielilor se vor prezenta de catre
organizatori in termenul stabilit in contractul de finantare, calculat de la
data terminarii actiunii.
ANEXA 1
la criterii
ADRESA DE INAINTARE
(a se scrie pe foaie cu antetul organizatiei, redactata la calculator/masina de
scris; in momentul aducerii decontului se va trece numarul de inregistrare de
la organizatie)
Catre
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap
Va inaintam alaturat decontul de cheltuieli al actiunii ...................,
care a avut loc in .............................., in perioada
................,
(localitatea) (data)
in valoare de ................. lei, conform documentelor justificative
anexate:
__________________________________________________________________
|Nr. | Felul si numarul | Emitentul | Denumirea | Valoarea |
|crt.| documentului | | cheltuielilor | documentului |
|____|__________________|___________|_______________|______________|
| | | | | |
|____|__________________|___________|_______________|______________|
Decontul mai contine urmatoarele documente:
- lista cuprinzand participantii (conform anexei nr. 2 la criterii);
- bonul de consum pentru materialele consumabile - in copie - si nota de
intrare-receptie - in copie (daca este cazul);
- pontaj de masa (conform anexei nr. 4 la criterii, daca este cazul);
- diagrama de cazare (daca este cazul);
- tabel referitor la transport (conform anexei nr. 3 la criterii, daca este
cazul);
- contract de colaborare, ordin de plata si stat de plata (daca este
cazul);
- raportul de evaluare.
...............................................................
[semnatura presedintelui, a contabilului (director economic)
si stampila organizatiei]
ANEXA 2
la criterii
Organizatia ...................
LISTA
cuprinzand participantii
Lista cuprinzand participantii la actiunea ........................, care a
avut loc in ..........................., in perioada: ................
(localitatea) (data)
________________________________________________________________________________
Nr. Numele Organizatia Seria buletinului/ Semnatura
crt. si prenumele (institutia) cartii de identitate
________________________________________________________________________________
1.
________________________________________________________________________________
2.
________________________________________________________________________________
3.
________________________________________________________________________________
4.
________________________________________________________________________________
5.
________________________________________________________________________________
6.
________________________________________________________________________________
7.
________________________________________________________________________________
8.
________________________________________________________________________________
9.
________________________________________________________________________________
10.
________________________________________________________________________________
11.
________________________________________________________________________________
12.
________________________________________________________________________________
13.
________________________________________________________________________________
14.
________________________________________________________________________________
15.
________________________________________________________________________________
....................................................
(semnatura presedintelui si stampila organizatiei)
ANEXA 3
la criterii
TABELUL
cuprinzand participantii la actiunea ........................ care au
beneficiat de contravaloarea cheltuielilor de transport
________________________________________________________________________________
Nr. Numele Ruta Seria biletului Suma Semnatura
crt. si prenumele
________________________________________________________________________________
1.
________________________________________________________________________________
2.
________________________________________________________________________________
3.
________________________________________________________________________________
4.
________________________________________________________________________________
5.
________________________________________________________________________________
6.
________________________________________________________________________________
7.
________________________________________________________________________________
8.
________________________________________________________________________________
9.
________________________________________________________________________________
10.
________________________________________________________________________________
11.
________________________________________________________________________________
12.
________________________________________________________________________________
13.
________________________________________________________________________________
14.
________________________________________________________________________________
15.
________________________________________________________________________________
16.
________________________________________________________________________________
17.
________________________________________________________________________________
18.
________________________________________________________________________________
19.
________________________________________________________________________________
...........................................................
(semnatura presedintelui si stampila organizatiei)
ANEXA 4
la criterii
Organizatia: ..................
Actiunea ......................
Perioada ......................
PONTAJ DE MASA
______________________________________________________________________________
|Nr. | Numele si| | | | | | |Organizatia
|Semnatura|
|crt.| prenumele| | | | | | |neguvernamentala|
|
|____|__________|_____|_____|_____|_____|_____|_____|________________|_________|
| | |D|P|S|D|P|S|D|P|S|D|P|S|D|P|S|D|P|S| |
|
|____|__________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|________________|_________|
|____|__________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|________________|_________|
|____|__________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|________________|_________|
|____|__________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|________________|_________|
|____|__________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|________________|_________|
|____|__________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|________________|_________|
|____|__________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|________________|_________|
|____|__________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|________________|_________|
D = dimineata, P = pranz, S = seara
.................................. ....................................
(semnatura contabilului si (semnatura presedintelui si
stampila unitatii prestatoare) stampila organizatiei)
ANEXA 5
la criterii
SECRETARIATUL DE STAT PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
CERERE DE FINANTARE
Numar de inregistrare ..... din ..../.../........
(se completeaza de catre finantator)
A. Organizatia
______________________________________________________________________________
| Denumirea organizatiei
|
|______________________________________________________________________________|
| Adresa
|
|______________________________________________________________________________|
| Str. | Nr. | Bl. | Sc. | Ap.
|
|_________________________|_____________|___________|____________|_____________|
| Judetul/sectorul | Localitatea | Cod:
|
|_________________________|_________________________|__________________________|
| Tipul organizatiei
|
|______________________________________________________________________________|
| Asociatie | Fundatie
|
|_______________________________________|______________________________________|
| Nivelul organizatiei
|
|______________________________________________________________________________|
| Local | Judetean | Regional | National | International
|
|_________________|_______________|____________|_____________|_________________|
| Numarul membrilor/membrii activi |
|______________________________________________________________________________|
| Scopul organizatiei:
|
| |
|______________________________________________________________________________|
| Numele bancii/Sucursala
|
|______________________________________________________________________________|
| Contul (lei)
|
|______________________________________________________________________________|
| Codul fiscal
|
|______________________________________________________________________________|
| Telefon: | Fax:
|
|________________________________________|_____________________________________|
| e-mail: | Web:
|
|________________________________________|_____________________________________|
| Altele:
|
| |
|______________________________________________________________________________|
|Echipa de conducere (numele si prenumele, functia, varsta, adresa)
|
|______________________________________________________________________________|
|___________________|____________________|________|____________________________|
|___________________|____________________|________|____________________________|
|___________________|____________________|________|____________________________|
|___________________|____________________|________|____________________________|
|___________________|____________________|________|____________________________|
| Coordonatorul proiectului:
|
|______________________________________________________________________________|
| Partenerii si colaboratorii organizatiei:
|
|______________________________________________________________________________|
| |
|
|
|______________________________________________________________________________|
| |
| Bugetul organizatiei
|
|______________________________________________________________________________|
| Anul curent: | Anul precedent:
|
| |
|
|_____________________________________|________________________________________|
B. Proiectul
Titlul proiectului
Denumiti proiectul (daca titlul este explicit) sau formulati in cateva
cuvinte esenta acestuia.
______________________________________________________________________________
|
|
|______________________________________________________________________________|
Marcati tipul de program in care se inscrie proiectul dumneavoastra:
______________________________________________________________________________
|___|_________________________________|____|___________________________________|
|___|_________________________________|____|___________________________________|
|___|_________________________________|____|___________________________________|
|___|_________________________________|____|___________________________________|
|___|_________________________________|____|___________________________________|
|___|_________________________________|____|___________________________________|
Scopul proiectului
______________________________________________________________________________
|
|
|______________________________________________________________________________|
Obiectivele proiectului
______________________________________________________________________________
|
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
Planificarea activitatilor
______________________________________________________________________________
| Durata proiectului | De la: | Pana la:
|
|______________________________|___________________|___________________________|
| Locul de desfasurare: | |
|
|______________________________|___________________|___________________________|
Programul activitatilor
______________________________________________________________________________
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|
|
|______________________________________________________________________________|
Grupul tinta
______________________________________________________________________________
|
|
|
|
| |
|______________________________________________________________________________|
Rezumatul proiectului
______________________________________________________________________________
| |
|
|
|
|
| |
|
|
|
|
| |
|______________________________________________________________________________|
Participanti
Indicati numarul de participanti si categoriile de varsta
______________________________________________________________________________
|
|
|
|
| |
|______________________________________________________________________________|
Rezultate scontate
______________________________________________________________________________
| |
|
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
Parteneri
Daca proiectul se va realiza in cooperare/parteneriat, mentionati
partenerii si contributia acestora in cadrul proiectului.
______________________________________________________________________________
| |
|
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
Evaluare
Numiti evaluatorii si metodele de evaluare folosite.
______________________________________________________________________________
| |
|______________________________________________________________________________|
Mediatizare
Indicati modalitatile de mediatizare a proiectului si modul in care veti
promova imaginea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
______________________________________________________________________________
|
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
C. Bugetul
______________________________________________________________________________
| Finantatori | S.S.P.H. | Organizatii | Altii
|
| | |neguvernamentale|
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Cheltuieli referitoare la participanti
|
|______________________________________________________________________________|
| Transport | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Cazare | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Masa | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Cheltuieli referitoare la proiect
|
|______________________________________________________________________________|
| Reparatii | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Dotari tehnice | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Instalare | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Cheltuieli de intretinere (service) | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Software | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Materiale necesare in procesul de | | |
|
| recuperare/instruire | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Inchirieri | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Consumabile | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Transport | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Cazare | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Masa | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Mediatizarea (afise, pliante, anunturi) | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Publicatii (costurile tipariturilor) | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Cheltuieli cu organizarea, cu protocolul | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Cheltuieli administrative | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Cheltuieli referitoare la implementarea | | |
|
| proiectului | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Plata colaboratorilor | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| Alte cheltuieli | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| (achizitionare de cladiri, terenuri etc.)| | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| TOTAL: | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
| TOTAL GENERAL: | | |
|
|__________________________________________|__________|________________|_______|
Data ..................
.............................. .................................
(numele si functia (semnatura presedintelui si
solicitantului) stampila organizatiei)