ORDIN
Nr. 73 din 13 mai 2004
privind stabilirea Criteriilor pe baza carora se efectueaza selectia
proiectelor in domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI
FAMILIEI
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 520 din 9 iunie 2004
Avand in vedere prevederile art. 2 alin. (3) din Normele metodologice
privind finantarea proiectelor in domeniul protectiei speciale a persoanelor cu
handicap si administrarea unitatilor finantate in comun de Secretariatul de
Stat pentru Persoanele cu Handicap si organizatiile neguvernamentale ale
persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de activitate protectia speciala
a persoanelor cu handicap, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 696/2001,
in temeiul art. 5 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 14/2003 privind
infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale pentru Persoanele
cu Handicap, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 239/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap emite
urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Criteriile pe baza carora se efectueaza selectia proiectelor in
domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap, prevazute in anexa care
face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Directiile de specialitate din cadrul Autoritatii Nationale pentru Persoanele
cu Handicap vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3
La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul
secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap
nr. 313/2001 privind stabilirea Criteriilor pe baza carora se efectueaza
selectia proiectelor in domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 786 din 12 decembrie
2001, Ordinul secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele
cu Handicap nr. 18/2002 pentru modificarea si completarea anexei la Ordinul
secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap
nr. 313/2001 privind stabilirea Criteriilor pe baza carora se efectueaza
selectia proiectelor in domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 22 februarie
2002, precum si Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele
cu Handicap nr. 325/2003 pentru modificarea si completarea anexei la Ordinul
secretarului de stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap
nr. 313/2001 privind stabilirea Criteriilor pe baza carora se efectueaza
selectia proiectelor in domeniul protectiei speciale a persoanelor cu handicap,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 740 din 22 octombrie
2003.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele
Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap,
Florian Valeriu Salajeanu
ANEXA 1*)
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
CRITERIILE
pe baza carora se efectueaza selectia proiectelor in domeniul protectiei
speciale a persoanelor cu handicap
CAP. 1
Programe pentru protectia speciala a persoanelor cu handicap
Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap, denumita in continuare
Autoritatea, poate participa, in parteneriat cu organizatiile neguvernamentale
ale persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de activitate protectia
speciala a persoanelor cu handicap, la finantarea de proiecte comune care se
incadreaza in unul din urmatoarele programe:
I.1. Programe de sprijin.
A. Structura - Reforma administrativa
Activitati eligibile:
1. dezvoltarea alternativelor la institutionalizare;
2. sprijinirea initiativelor de tip privat ale persoanelor cu handicap
institutionalizate si neinstitutionalizate;
B. Programul de preventie
Activitati eligibile:
1. informare, consiliere pentru tinerele familii asupra factorilor de risc
responsabili de aparitia handicapului;
2. interventie timpurie prin servicii specializate de educatie familiala,
terapie si recuperare;
3. dezvoltarea serviciilor de sustinere familiala in scopul prevenirii
abandonului persoanei cu handicap.
C. Programul de reforma institutionala
Activitati eligibile:
1. organizarea de campanii de informare, educare, comunicare la nivelul
persoanei cu handicap, familiei persoanei cu handicap, comunitate;
2. dezvoltarea retelei de servicii adresate persoanelor cu handicap;
3. initierea de servicii noi, complementare serviciilor de reabilitare in
vederea integrarii sociale;
4. dezvoltarea retelei de familii tip foster pentru persoanele cu handicap;
5. dezvoltarea retelei de locuinte protejate pentru tinerii cu handicap;
6. dezvoltarea retelei de centre de zi, saptamanale.
D. Programul de suport familial
Activitati eligibile:
1. initierea si dezvoltarea centrelor de interventie precoce;
2. dezvoltarea retelei de asistenti sociali specializati in domeniul
protectiei persoanelor cu handicap;
3. dezvoltarea retelei de servicii pluridisciplinare de recuperare si
terapie;
4. dezvoltarea retelei de servicii tip baby sitting, respite pentru
familiile in care exista persoane cu handicap;
5. dezvoltarea retelei de centre de abilitare pentru trai independent;
6. dezvoltarea serviciilor de voluntariat;
7. cresterea gradului de accesibilitate a familiilor in care exista
persoane cu handicap la informatie, educatie si formare profesionala;
8. activitati socioculturale;
9. educarea tinerilor cu handicap imobilizati la domiciliu sau in
institutii de recuperare;
E. Programul de informare si sporire a gradului de constientizare.
Activitati eligibile:
1. organizare de seminarii, mese rotunde, conferinte, simpozioane etc.;
2. editarea si publicarea de materiale informative si promotionale, pe
suport clasic sau electronic/multimedia;
3. studii si analize privind gradul de informare a populatiei privind
problematica persoanei cu handicap;
4. campanii pentru construirea si promovarea imaginii reale a persoanei cu
handicap;
5. dezvoltarea serviciilor de consiliere pentru persoanele cu handicap
(juridica, orientare si pregatire profesionala, educatie).
F. Programul de accesibilitati
Activitati eligibile:
1. campanii de informare si sensibilizare a factorilor responsabili in
asigurarea accesibilitatii la participarea sociala a persoanelor cu handicap;
2. dezvoltarea serviciilor si meseriilor specializate in asigurarea
accesibilitatii persoanelor cu handicap (tehnicieni protezisti, designeri
pentru locuinte si mediu de lucru, aparatura casnica, echipament adaptat,
tehnologie adaptata).
G. Programul de integrare sociala
Activitati eligibile:
1. campanii de informare si sensibilizare a opiniei publice si a factorilor
interesati in integrarea sociala a persoanelor cu handicap;
2. abilitarea si reabilitarea persoanelor cu handicap.
H. Programul de formare si orientare profesionala a persoanelor cu handicap
Activitati eligibile:
1. consiliere vocationala;
2. integrare sociala prin orientare si pregatire profesionala adecvate
cerintelor economiei de piata;
3. instruire profesionala prin metode de educatie la distanta;
4. studii de marketing social si analiza pietei de munca pentru meseriile
accesibile persoanelor cu handicap;
5. schimburi de experienta interne si internationale intre specialisti in
domeniul pregatirii si formarii profesionale.
I. Programul de voluntariat.
Activitati eligibile:
1. campanii de informare asupra necesitatii dezvoltarii serviciului de
voluntariat;
2. schimburi interne si internationale de voluntariat in domeniul
protectiei persoanelor cu handicap;
3. dezvoltarea retelei de servicii de voluntariat.
J. Programul de instruire, educatie.
Activitati eligibile:
1. activitati de instruire profesionala complexa a personalului implicat in
domeniul educational, terapeutic, ocupational;
2. dezvoltarea serviciilor de sprijin educational in scopul integrarii
persoanelor cu handicap in scolile normale;
3. dezvoltarea sistemului de pregatire la domiciliu a persoanelor
imobilizate.
K. Programul de integrare europeana.
Activitati eligibile:
1. initierea de retele si sprijin a retelelor internationale de informare,
cooperare in beneficiul persoanei cu handicap;
2. mobilitati pentru persoane cu handicap in spatiul european;
3. dezvoltarea activitatilor de voluntariat international in domeniul
protectiei persoanei cu handicap;
4. participarea la activitati internationale cultural-sportive si de
recreere.
CAP. 2
Criterii de eligibilitate pentru organizatiile neguvernamentale ale
persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de activitate protectia speciala
a persoanelor cu handicap, care solicita finantare
II.1. Pot solicita finantare pentru proiecte:
a) organizatiile neguvernamentale (asociatii, fundatii, federatii) ale
persoanelor cu handicap;
b) organizatiile neguvernamentale (asociatii, fundatii, federatii), altele
decat cele prevazute la pct. II.1 - care au ca obiect de activitate protectia
speciala a persoanelor cu handicap;
II.2. Criterii generale de eligibilitate:
Persoanele juridice prevazute la pct. II.1 care solicita finantare pentru
proiecte, trebuie sa indeplineasca urmatoarele criterii de eligibilitate:
a) sunt persoane juridice de drept privat, constituite potrivit legii;
b) dispun de resurse materiale si umane necesare derularii proiectelor pe
care le propun in cadrul programelor de interes national in domeniul protectiei
persoanelor adulte cu handicap;
c) au deschis un cont bancar special pentru finantarea provenita din
bugetul de stat;
d) nu au conturile blocate in urma unei hotarari judecatoresti;
e) nu se fac vinovate de declaratii inexacte, cu rea-credinta, cu privire
la informatiile solicitate in vederea selectarii si finantarii proiectelor;
f) nu au incalcat prevederile unui contract de finantare pentru proiect,
incheiat anterior.
CAP. 3
Conditii de finantare a proiectelor
Bugetul pentru activitati de promovare si respectare a drepturilor
persoanelor cu handicap la nivelul A.N.P.H. se aloca pentru finantarea
proiectelor comune ale Autoritatii cu organizatiile neguvernamentale ale
persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de activitate protectia speciala
a persoanelor cu handicap.
III.1. Termene limita, componenta comisiilor de selectie si comunicare a
rezultatelor
1. Evaluarea respectarii criteriilor de finantare pentru proiectele propuse
de organizatiile neguvernamentale mentionate la capitolul II.1 va fi facuta de
o comisie de selectie formata din 5 membri, care va cuprinde specialisti ai
Autoritatii. Comisia de selectie va fi numita anual prin ordin al presedintelui
Autoritatii, componenta ei putand fi schimbata ori de cate ori este nevoie, in
functie de specificul proiectelor analizate.
2. Comunicarea rezultatului evaluarii se va face in termen de cel mult 7
zile de la data stabilirii acestuia, cu precizarea motivelor respingerii
proiectului, daca este cazul.
3. Finantarea proiectelor aprobate se realizeaza in baza unui contract de
finantare incheiat intre Autoritate si promotorul proiectului.
4. Contractul de finantare se semneaza in cel mult 15 zile lucratoare de la
data comunicarii rezultatului selectiei.
5. Aprobarea conditionata a cererii de finantare inaintate de o organizatie
obliga respectiva organizatie ca in termen de o saptamana de la comunicarea
rezultatului sa confirme in scris acceptarea clauzelor impuse de Autoritate.
III.2. Proiecte neeligibile:
1. Proiecte care nu se inscriu in programele promovate de
Autoritate/strategiile locale;
2. Proiecte al caror continut nu corespunde cerintelor cuprinse in
prezentele criterii;
3. Proiecte care nu concorda cu scopul si obiectivele declarate in statutul
organizatiei;
4. Proiecte care solicita fonduri pentru reparatii capitale, achizitionarea
de imobile, terenuri, autoturisme;
5. Proiecte incomplete sau depuse de organizatii neeligibile;
6. Proiecte individuale (calatorii individuale, burse de studii);
7. Proiecte care nu realizeaza un punctaj de minimum 50 puncte, conform
criteriilor si punctajelor prezentate la cap. V;
8. Proiectele incepute inaintea depunerii cererii de finantare, cu exceptia
celor care necesita continuitate.
III.3. Conditii financiare
1. Contributia minima a organizatiei la realizarea proiectului va fi de 20%
din bugetul total al proiectului si poate fi partial sau integral in natura (de
exemplu, munca voluntarilor, utilizarea sediului, echipamente puse la
dispozitie pentru realizarea proiectului).
2. Participarea A.N.P.H. la finantarea unui proiect se va face intr-un
procent de maximum 80% din bugetul total al proiectului.
3. Existenta unor surse de finantare, altele decat cele ale Autoritatii si
ale organizatiei, obliga organizatia la mentionarea explicita a acestora, a
destinatiei fondurilor si a cuantumului resurselor atrase.
4. Derularea finantarii:
a) dupa incheierea contractelor de finantare se poate acorda, o singura
data, la cererea beneficiarului finantarii, un avans preliminar reprezentand
maximum 30% din valoarea finantata de A.N.P.H.;
b) eliberarea sumelor solicitate ca avans preliminar poate fi facuta numai
in baza unei scrisori de garantie bancara, a unui bilet de ordin sau a altei
garantii echivalente cu valoarea avansului preliminar, emisa de beneficiarul
finantarii in favoarea A.N.P.H.;
c) in vederea efectuarii fiecarei plati, beneficiarul finantarii transmite
la A.N.P.H. un original si o copie a unei cereri scrise pentru plata, impreuna
cu documentele justificative corespunzatoare, fara a introduce la plata
factura. In vederea decontarii sumei solicitate, A.N.P.H. emite ordin de plata.
d) suma platilor intermediare nu poate depasi 90% din valoarea finantata de
A.N.P.H., restul de 10% constituie plata finala, care se face dupa indeplinirea
de catre beneficiarul finantarii a tuturor obligatiilor sale referitoare la
executarea obiectivelor prevazute in contract si numai dupa ce raportul final
de activitate si decontul final au fost inaintate de contractor si aprobate de
catre A.N.P.H.
5. Proiectele vor fi monitorizate de catre Autoritate si/sau Inspectiile
regionale, inclusiv prin prezenta directa la actiunile proiectului.
III.4. Observatii
1. Cererile de finantare nu se inapoiaza organizatiilor, ci se arhiveaza la
sediul Autoritatii.
2. Aprobarile pentru modificarile survenite la forma initiala a cererii de
finantare, aparute ulterior semnarii contractului, trebuie solicitate si
obtinute in scris inaintea efectuarii cheltuielilor care fac obiectul
solicitarii modificarii.
CAP. 4
Procedura de selectare deschisa a proiectelor propuse din initiativa
organizatiilor neguvernamentale
Organizarea si derularea procedurii de selectare a proiectelor propuse din
initiativa organizatiilor neguvernamentale trebuie sa respecte urmatoarele
cerinte:
4.1. Competitiile pentru selectarea deschisa a proiectelor propuse se
organizeaza de catre Autoritate, conform esalonarii in timp prevazute in
calendarul aprobat de presedintele Autoritatii, si se desfasoara cu luarea in
considerare a prevederilor art. 2 (4) si (5) din Normele metodologice aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 696/2001.
4.2. La competitiile descinse pentru selectarea proiectelor pot participa
toate organizatiile neguvernamentale care indeplinesc criteriile de
eligibilitate generale si speciale.
4.3. Autoritatea are obligatia de a face publica deschiderea competitiilor
printr-un anunt care se publica in presa scrisa de circulatie nationala si se
difuzeaza prin alte mijloace de informare in masa, inclusiv pe site-ul
Autoritatii. Anuntul are urmatoarea structura cadru:
a) denumirea si, dupa caz, acronimul programului;
b) scopul si obiectivele programului, durata si bugetul alocat;
c) conditiile de finantare;
d) categoriile de proiecte care pot fi finantate;
e) criteriile de eligibilitate a organizatiilor neguvernamentale ofertante;
f) data limita de primire a propunerilor de proiecte, data de anuntare a
rezultatelor competitiei, data limita de primire a contestatiilor;
g) adresa la care trebuie depuse/trimise propunerile de proiecte; telefon,
fax si pagina de INTERNET la care Autoritatea ofera informatii suplimentare.
4.4. Autoritatea furnizeaza organizatiilor neguvernamentale solicitante, la
cerere, contra cost (in limita cheltuielilor de multiplicare), pachetul de
informatii aprobat al programului.
4.5. Propunerea de proiect trebuie sa se incadreze in continutul tematic al
programului si sa respecte conditiile indicate prin pachetul de informatii al
programului.
4.6. Propunerea de proiect trebuie semnata de reprezentantul legal al
organizatiei neguvernamentale sau de o persoana imputernicita de acesta.
4.7. Transmiterea, primirea, modificarea si retragerea propunerilor de
proiect se fac conform prevederilor legale.
4.8. Evaluarea si selectia propunerilor de proiecte va fi efectuata de
comisia/subcomisiile de evaluare a caror componenta este stabilita prin ordin
al presedintelui A.N.P.H. Comisia de evaluare va fi constituita si isi va
desfasura activitatea in urmatoarele conditii:
- numarul membrilor comisiei este de 3 sau de 5;
- comisia functioneaza cu majoritate simpla din numarul membrilor. Membrii
comisiei isi aleg, dintre ei, presedintele prin vot deschis;
- fiecare membru al comisiei semneaza o declaratie de impartialitate;
- membrii comisiei pot fi atat angajati permanenti ai Autoritatii, cat si
consultanti externi, persoane care trebuie sa aiba pregatire profesionala si
experienta relevanta in domeniu, precum si probitate morala recunoscuta.
Subcomisia de evaluare va fi constituita si isi va desfasura activitatea in
urmatoarele conditii:
- subcomisia este formata din 3 membri;
- componenta fiecarei subcomisii trebuie sa asigure evaluarea propunerilor
de proiecte in conditii de competenta si obiectivitate;
- fiecare membru al subcomisiei semneaza o declaratie de impartialitate;
- membrii subcomisiilor de evaluare vor fi numiti dintre specialistii in domeniul
protectiei persoanelor adulte cu handicap, cu probitate morala recunoscuta,
neavand calitatea de angajati ai Autoritatii;
- pentru fiecare subcomisie in parte, Autoritatea desemneaza un
reprezentant al sau ca responsabil de subcomisie, care;
- asista pe membrii subcomisiei din punct de vedere procedural, fara a
influenta opiniile si concluziile acestora;
- raspunde de gestionarea documentelor de lucru ale subcomisiei.
4.9. Autoritatea pregateste propunerile de proiect pentru evaluare grupandu-le
in functie de programul/subprogramul in care acestea se incadreaza. Pe aceasta
baza se stabilesc: programul de lucru al comisiei, numarul subcomisiilor de
evaluare si domeniile de specialitate ale membrilor subcomisiilor, necesare in
vederea evaluarii propunerilor de proiecte.
4.10. Procedura de evaluare a propunerilor de proiecte se realizeaza
conform criteriilor de evaluare generale si specifice, stabilite prin pachetul
de informatii aprobat al programului.
4.11. Evaluarea fiecarei propuneri de proiect se efectueaza in doua etape:
a) evaluarea de specialitate;
b) evaluarea managementului, a oportunitatii, a impactului si a costurilor
propunerii de proiect.
In cadrul fiecarei etape, evaluarea se desfasoara in doua faze distincte:
- faza evaluarii individuale, in care, pentru fiecare propunere de proiect
repartizata de Autoritate comisiei/subcomisiei, fiecare evaluator din
comisie/subcomisie acorda pentru fiecare criteriu examinat in etapa respectiva
un punctaj si, dupa caz, redacteaza un comentariu atasat fisei de punctaj.
- faza evaluarii in comisie/subcomisie, in care, pentru fiecare propunere
de proiect repartizata de Autoritate comisiei/subcomisiei, evaluatorii din
comisie/subcomisie elaboreaza un raport de consens privind atat punctajele, cat
si comentariile; in cazul propunerilor de proiecte pentru care
comisia/subcomisia nu poate ajunge la consens privind punctajele, se calculeaza
media aritmetica a punctajelor individuale acordate.
4.12. In prima etapa, Autoritatea asigura ca evaluatorii sa nu cunoasca
identitatea organizatiilor neguvernamentale ale caror propuneri de proiecte le
examineaza. Aceasta conditie se realizeaza prin repartizarea, in prima etapa,
catre comisie/subcomisie numai a formularelor de propunere de proiect continand
propunerea de specialitate, formularul B1 - rezumatul propunerii de proiect si
formularul B2 - descrierea detaliata a proiectului, care nu trebuie sa cuprinda
nici un element de identificare a organizatiei neguvernamentale.
4.13. Propunerea de proiect, al carui punctaj general de consens in prima
etapa se situeaza sub limita ceruta de criteriile de selectare, stabilite prin
pachetul de informatii al programului, se considera si nu este evaluata in
etapa a doua.
4.14. Conform rezultatelor evaluarii din cele doua etape,
comisia/subcomisiile incadreaza propunerile de proiecte in clasele stabilite
prin pachetul de informatii al programului.
Clasele de incadrare a propunerilor de proiecte se stabilesc, de regula,
astfel:
- propuneri "excelente";
- propuneri "foarte bune", care cer modificari minime;
- propuneri "satisfacatoare" care cer modificari substantiale
pentru a indeplini criteriile stabilite;
- propuneri "slabe/nesatisfacatoare", care nu pot fi finantate;
- propuneri "respinse in prima etapa" care nu corespund
criteriilor de evaluare de specialitate;
- propuneri "in afara programului" care nu corespund scopului,
obiectivelor programului/subprogramului, categoriilor de proiecte finantabile.
4.15. Pe baza acestei clasificari, Directia Strategie, Programe si
Integrare Europeana din cadrul Autoritatii intocmeste lista propunerilor de
proiecte care se pot finanta si lista de rezerva, aceasta din urma continand
acele propuneri de proiecte care ar putea fi finantate, daca unele propuneri de
proiecte din prima lista nu pot fi contractate.
4.16. In baza aprobarii presedintelui Autoritatii, Directia Strategie,
Programe si Integrare Europeana, comunica in scris, fiecarei organizatii
neguvernamentale care a depus propunerea de proiect, daca propunerea sa a fost
sau nu acceptata la finantare sau daca a fost retinuta pe lista de rezerva, in
termen de 2 zile de la data aprobarii.
4.17. Contestatiile se depun sau se transmit la compartimentul de specialitate
al A.N.P.H., in forma scrisa, in termenul stabilit prin anuntul privind
organizarea competitiei pentru selectarea deschisa a propunerilor de proiecte.
4.18. Solutionarea contestatiilor se face de catre Autoritate pe baza
consultarii rezultatelor clasificarii propunerilor de proiecte care fac
obiectul contestatiilor si, dupa caz, pe baza revizuirii evaluarii. In cazul in
care concluziile revizuirii impun se modifica corespunzator listele mentionate
la pct. 3.15.
4.19. Rezultatele solutionarii contestatiilor se comunica de catre
Autoritate, in scris, organizatiilor neguvernamentale implicate, in termen de 2
zile de la data aprobarii acestora de catre presedintele A.N.P.H.
CAP. 5
Cererea de finantare
V.1. Prezentarea proiectelor spre finantare
Definitia proiectului: Totalitatea activitatilor desfasurate intr-o
perioada determinata, planificate si controlate, care au drept scop producerea
unei schimbari in bine a situatiei beneficiarilor serviciilor.
Un proiect presupune intotdeauna rezolvarea unei probleme.
1. Proiectele vor fi prezentate pe formulare standard (cerere de finantare)
la care se anexeaza documentele enumerate la cap. IV.3; anexele constituie
parte integranta a cererii de finantare; formularele se obtin la cerere.
2. Cererile de finantare vor fi prezentate in doua exemplare.
3. Cererile de finantare vor fi completate cu majuscule sau vor fi
dactilografiate ori procesate pe editor de texte.
4. Formularul standard completat nu se trimite pe fax.
5. Proiectele se vor depune la sediul Autoritatii.
V.2. Completarea formularului standard "Cerere de finantare" -
precizari
V.2.1. Cererea de finantare (a se vedea anexa nr. 5)
A. Organizatia - precizari pentru completarea formularului standard
"Cerere de finantare" parteneri si colaboratori ai organizatiei
Vor fi prezentate institutiile si organizatiile neguvernamentale cu care
organizatia colaboreaza la derularea proiectului propus, in parteneriat.
Bugetul organizatiei:
- vor fi prezentate bugetele de venituri si cheltuieli ale organizatiei pe
anul curent si pe cel precedent.
B. Proiectul - precizari pentru completarea formularului standard
"Cerere de finantare"
Titlul proiectului - max. 10 cuvinte.
Scopul proiectului:
- enunt scurt, concis al problemei ce urmeaza a se rezolva prin derularea
proiectului.
- obiectivele proiectului vor reflecta aria de aplicabilitate a proiectului
propus.
Planificarea activitatilor:
- activitatile reprezinta modalitatile concrete prin care sunt realizate
obiectivele.
- activitatile trebuie sa contina: actiunea propriu-zisa, responsabilul sau
conducatorul, locul de desfasurare, momentul debutului activitatii, resursele
necesare (umane, materiale, de timp/durata, financiare), indicatorii de
evaluare (care masoara gradul de obtinere a rezultatelor), costurile totale ale
activitatilor.
- planificarea activitatilor trebuie sa cuprinda nominalizarea acestora, cu
desfasurarea lor calendaristica, pe perioade determinate, pentru realizarea
obiectivelor.
Grupul-tinta:
- reprezinta o categorie de persoane cu anumite caracteristici.
- beneficiari directi - partea din grupul-tinta care intra in contact
direct cu activitatile proiectului;
- beneficiari indirecti - familiile beneficiarilor directi, personalul de
ingrijire.
Parteneri - persoanele juridice implicate prin parteneriat in derularea
proiectului si in alt mod decat prin sustinerea financiara a acestuia. In anexa
vor fi prezentate declaratii de parteneriat ale partenerilor.
Evaluare interna:
Schema de evaluare presupune colectarea sistematica si coroborarea
informatiilor intr-o forma in care acestea sa poata fi analizate.
Raportul de evaluare trebuie sa cuprinda:
1. rezultatele avute in vedere prin proiect;
2. informatii cu privire la necesitatea atingerii acestor rezultate;
3. indicatorii de evaluare urmariti si unitatile pentru masurarea
rezultatelor;
4. natura instrumentelor de evaluare folosite si desemnarea evaluatorilor;
5. detalii cu privire la modul cum a fost realizata evaluarea;
6. gradul in care au fost atinse obiectivele;
7. alte rezultate realizate in cadrul proiectului;
8. perspectivele aparute pe parcursul proiectului si care decurg din
obiective;
9. recomandari pentru proiecte potentiale (continuitatea proiectului).
Pot fi evaluatori:
- evaluatori din cadrul retelei Autoritatii/Inspectiilor Regionale;
- evaluator numit de alti finantatori decat Autoritatea;
- evaluator independent autorizat.
Modelele de evaluare sunt urmatoarele: chestionare, sondaj de opinie pe
esantion de grup tinta, referinta despre proiect in mass-media, raportul de
evaluare intocmit de monitor, vizitarea proiectului.
Mediatizare:
Modalitatile de mediatizare sunt urmatoarele: conferinta de presa,
interviuri, reportaje, articole, mape de prezentare, bannere, afise, fluturasi,
pliante, materiale promotionale etc.
Promovarea imaginii Autoritatii in toate modalitatile de mediatizare
mentionate mai sus: vizual, audio si/sau electronic se foloseste sintagma
"Proiect finantat de Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu
Handicap".
C. Bugetul
Reprezinta obligatia financiara a proiectului.
Este structurat pe activitati si categorii de costuri si include toate
costurile necesare in vederea derularii proiectului.
Cheltuielile referitoare la participanti
- in coloana "A.N.P.H." se inscriu doar valorile fondurilor care
se solicita pentru finantare de la A.N.P.H.;
- in coloana "ONG" se scriu doar valorile fondurilor cu care
contribuie organizatia care solicita fondurile;
- in coloana "Altii" se inscriu valorile fondurilor cu care
contribuie ceilalti finantatori sau parteneri;
- in coloana "Total" se inscriu valorile fondurilor solicitate de
la A.N.P.H. insumate cu valorile fondurilor proprii organizatiei si ale
partenerilor.
- valorile sumelor solicitate se detaliaza in dreptul fiecarui articol de
cheltuieli;
Cheltuieli referitoare la proiect:
- plata persoanelor care au activitati de instruire (plata trainerilor) se
va face prin contracte incheiate intre beneficiar si trainer sau firma
specializata care asigura serviciile, pana la nivelul sumei de 150
euro/zi/trainer, pentru trainerii straini, si pana la nivelul sumei de 100
euro/zi/trainer, pentru trainerii romani, cu respectarea prevederilor legale;
- plata celorlalte persoane (colaboratori) se poate face doar la nivelul
salariului minim brut pe economie si pe perioada in care colaboreaza la
proiect;
- angajatii organizatiei nu vor fi platiti din bugetul proiectului;
- cheltuielile administrative nu vor fi admise in bugetul proiectului.
V.3. - Anexe la Cererea de finantare
1. Motivatia proiectului;
2. Obiectivele proiectului;
3. Modul de realizare a obiectivelor;
4. Scrierea detaliata a bugetului;
V.3.1. Copie de pe hotararea instantei judecatoresti de acordare a
personalitatii juridice;
V.3.2. Declaratiile de parteneriat ale partenerilor mentionati in proiect;
V.3.3. Copii de pe mentionarile in mass-media despre activitatea
organizatiei de pana la data solicitarii finantarii si a modului in care a fost
mentionata finantarea A.N.P.H. acordata cu ocazia altor proiecte;
V.3.4. Curriculum vitae al organizatiei neguvernamentale;
V.3.5. Curriculum vitae al coordonatorului de proiect;
CAP. 6
Evaluarea cererilor de finantare
VI.1. Criteriile pentru evaluarea cererilor de finantare
VI.1.1. Calitatea proiectului:
a) relevanta proiectului;
b) structura proiectului;
c) impactul proiectului/diseminarea rezultatelor;
VI.1.2. Buget-cost/eficienta:
a) prezentarea bugetului;
b) fezabilitate;
c) raport cost/eficienta;
VI.1.3. Capacitatea solicitantului si calitatea parteneriatului:
a) istoric al colaborarii cu A.N.P.H.;
b) parteneriat;
c) experienta anterioara;
VI.2. Punctaj
VI.2.1 - Calitatea proiectului - 50 puncte
VI.2.2 - Buget-cost/eficienta - 30 puncte
VI.2.3 - Capacitatea solicitantului si calitatea partenerului - 20 puncte
Total = 100 puncte
Proiectele care nu cumuleaza minimum 50 puncte sunt respinse.
CAP. 7
Documentele necesare decontarii cheltuielilor efectuate pentru
implementarea proiectelor care au primit finantare de la Autoritate
Pentru justificarea cheltuielilor finantate din bugetul Autoritatii, se vor
prezenta urmatoarele documente:
a) adresa de inaintare, conform modelului anexat (a se vedea anexa nr. 1);
b) documentele justificative de cheltuieli:
1. factura (in original) emisa de organizatie (pe formular cu regim
special, conform Hotararii Guvernului nr. 831/1997), in care se vor specifica
cheltuielile efectuate (pe tipuri de cheltuieli) si elementele de identificare
a actiunii (denumirea actiunii, perioada, numarul de participanti etc.);
2. la factura emisa de organizatie se vor anexa documentele justificative
in copie (facturi fiscale, chitante, state de plata, contracte etc.), care au
stat la baza emiterii acesteia catre Autoritate, astfel:
Pentru decontarea cheltuielilor pentru alocatia de masa:
- factura fiscala (detaliat nr. de persoane x nr. de zile x
valoare/zi/persoana = valoare totala), semnata si
stampilata de unitatea prestatoare;
- pontaj de masa (avand atat semnatura contabilului unitatii
prestatoare
si stampila unitatii, cat si semnatura presedintelui
organizatiei si stampila organizatiei); conform
modelului prezentat in anexa nr. 4;
- alocatia de masa se repartizeaza in principiu pe durata unei zile,
astfel: micul dejun = 15%, dejun = 50%, cina = 35%
din valoare.
Pentru decontarea cheltuielilor privind cazarea:
- factura fiscala (detaliat: nr. de persoane x nr. de zile x
valoarea/zi/persoana = valoare totala), semnata si stampilata de unitatea
prestatoare;
- diagrama de cazare (nume, prenume + numarul camerei + nr. de zile +
cost/zi/persoana) cu semnatura, stampila unitatii prestatoare si data
eliberarii;
- cazarea participantilor se asigura in camine, internate scolare sau
studentesti, moteluri, campinguri si in hoteluri pana la categoria 3 stele
inclusiv, iar pentru persoane aflate in fotoliu rulant, in unitati care au
asigurate accesibilitatile la mediu;
- vor fi prezentate minim 5 oferte de pret, care vor purta data, semnatura
si stampila unitatii prestatoare.
Pentru decontarea cheltuielilor privind transportul:
- biletele de tren, in cazul deplasarii pe calea ferata;
- biletele de avion si factura fiscala, in cazul deplasarii cu avionul (la
actiunile care se desfasoara in strainatate, actiunile cu participanti din
strainatate);
- factura fiscala si foaie de parcurs, in cazul deplasarii cu mijloace de
transport auto (microbuz, autocar, autoturism);
- tabel cuprinzand participantii care au beneficiat de contravaloarea
cheltuielilor de transport (cu semnatura presedintelui si stampila
organizatiei), conform modelului din anexa nr. 3.
Pentru decontarea cheltuielilor privind plata drepturilor salariale:
- persoanele utilizate temporar, potrivit dispozitiilor legale, vor
beneficia de o indemnizatie lunara de plata la nivelul salariului minim brut pe
tara, stabilita in raport cu perioada de prestare;
- in vederea decontarii acestor cheltuieli vor fi prezentate urmatoarele
documente:
- contract de prestare intre organizatia neguvernamentala si prestator,
inregistrat la camera de munca, cu datele din buletinul/cartea de identitate,
precum si cu semnatura presedintelui, a contabilului (director economic) si
stampila organizatiei;
- stat de plata, cu semnatura, cu datele din buletinul/cartea de
identitate, precum si cu semnatura presedintelui, a contabilului (director
economic) si stampila organizatiei.
Pentru decontarea altor cheltuieli:
- cheltuieli privind inchirierea unor bunuri si servicii:
- factura fiscala si contractul de inchiriere sau comanda;
- cheltuieli pentru materiale consumabile:
- factura fiscala si aviz de expeditie;
- nota de intrare-receptie a materialelor in magazia organizatiei;
- bon de consum al materialelor;
- cheltuieli privind realizarea de tiparituri, multiplicari si altele:
- factura fiscala si aviz de expeditie;
- nota de intrare-receptie a materialelor in magazia organizatiei;
- bon de consum al materialelor;
- se va prezenta cate un exemplar pentru decont;
- se vor prezenta minim 5 oferte de pret (in original) ale firmelor de
profil, care vor purta data, semnatura si stampila unitatii prestatoare;
- cheltuieli pentru activitati socioculturale:
- facturi fiscale, facturi;
- bilete de intrare la spectacole.
c) lista cuprinzand participantii va fi prezentata indiferent de capitolul
de cheltuieli solicitat, conform modelului din anexa nr. 2;
d) raportul financiar va fi prezentat o data cu inaintarea decontului, dar
nu mai tarziu de 45 de zile de la finalizarea actiunii (tehnoredactat, cu numar
de inregistrare de la beneficiar).
Raportul narativ si financiar va cuprinde:
- date privitoare la actiune (perioada, buget, loc de desfasurare, numar de
beneficiar, numar de participanti, numar de organizatori);
- rezumatul proiectului;
- valorile indicatorilor inainte si dupa derularea proiectului;
- incadrarea proiectului in programele pentru care Autoritatea acorda
finantari;
- referinte de la participanti, beneficiari, organizatori, autoritati
locale (chestionare, sondaje de opinie, raportul de evaluare al monitorului);
- materiale de informare ale organizatiei neguvernamentale si copii de pe
materialele din mass-media in care a fost folosita sintagma "proiect
finantat de Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap";
- opinii ale organizatiei neguvernamentale care a desfasurat actiunea,
referitoare la impactul pe care aceasta l-a avut, minusuri si plusuri in
desfasurarea actiunii, sugestii;
- concluzii, mentiuni.
NOTA:
1. Data documentelor justificative trebuie sa fie in concordanta cu
perioada desfasurarii actiunii (proiectelor, programelor).
2. Facturile vor contine elemente privind: denumirea actiunii, perioada,
categorii de cheltuieli, cost unitar.
3. Se vor prezenta, de asemenea, documente din partea organizatiei care
imputernicesc responsabilul de proiect pentru decontarea cheltuielilor
(delegatie).
4. Documentele necesare decontarii cheltuielilor se vor prezenta de catre
organizatori in termenul stabilit in contractul de finantare.
CAP. 8
Definirea principalilor termeni utilizati in anexa
1. Autoritate contractanta - "parte intr-un contract de finantare,
care, fie in baza legii, fie in baza unui alt contract de finantare, legal
incheiat, la care a avut calitatea de contractor, finanteaza realizarea unui
obiectiv, stabilind, in mod univoc, conditiile in care cealalta parte va
realiza contractul ce se incheie in acest scop".
2. Bugetul proiectelor - valoarea totala si, dupa caz, defalcata pe
proiecte, a contractelor de finantare subsidiare pe care conducatorul de
proiect se angajeaza, prin contractul de finantare sa le incheie pentru
atribuirea conducerii respectivelor proiecte.
3. Avans preliminar - suma reprezentand maximum 30% din tarif si maximum
30% din suma destinata constructiei institutionale, pe care autoritatea
contractanta o poate acorda in avans, numai dupa incheierea contractului de
finantare, o singura data, la cererea contractorului, in vederea initierii
programului/proiectului si elaborarii planului strategic.
4. Contract de finantare - contractul incheiat in baza Ordonantei
Guvernului nr. 8/1997, in care una dintre parti, denumita autoritate
contractanta, are dreptul si obligatia de a impune in mod univoc celeilalte
parti, denumita contractor, obiectivele pentru care se face finantarea si
conditiile in care se realizeaza aceasta finantare. Contractul de finantare
poate avea o durata de mai multi ani calendaristici.
5. Contractor - "parte intr-un contract de finantare, care, acceptand
finantarea si conditiile asociate acesteia, stabilite de autoritatea
contractanta, se obliga sa asigure realizarea contractului."
6. Contractori asociati - ofertanti asociati a caror oferta
comuna/propunere de proiect comuna a fost acceptata si contractata de catre
autoritatea contractanta.
7. Evaluare - analiza rezultatelor obtinute in timpul si dupa implementarea
programului/proiectului si indicarea unor actiuni corective acolo unde este
cazul, in vederea obtinerii rezultatelor si atingerii obiectivelor prevazute
prin instrumentele de planificare a programelor proiectului.
8. Lista de rezerve - lista cuprinzand acele propuneri de proiecte care, in
urma evaluarii, clasificarii si aplicarii criteriilor suplimentare de selectie
stabilite prin pachetul de informatii al programului ar putea fi finantate,
daca unele propuneri de proiect din lista propunerilor de proiecte care se pot
finanta nu pot fi contractante.
9. Lista propunerilor de proiecte care se pot finanta - lista cuprinzand
acele propuneri de proiect care, in urma evaluarii, clasificarii si aplicarii
criteriilor suplimentare stabilite prin pachetul de informatii al programului
pot fi finantate de autoritatea contractanta in cadrul respectivului program.
10. Monitorizare - activitatea de a urmari, a observa, a masura si a
verifica in mod sistematic, precum si de a concepe masurile adecvate pentru a
mentine pe cale predefinita o operatiune, un proces sau altele asemenea.
11. Pachet de informatii al programului - prezentarea detaliata a scopului,
obiectivelor, continutului tematic, a calendarului actiunilor, bugetului
alocat, precum si a modului de acces la un program elaborat de catre
autoritatea contractanta avand calitatea de conducator de program/proiect, in
vederea selectarii contractorilor prin procedura de evaluare a propunerilor de
proiecte.
12. Propunerea de proiect - solicitarea de finantare a unui proiect initiat
de un potential contractor, elaborata de catre acesta in cadrul tematic si cu
respectarea conditiilor indicate prin pachetul de informatii al unui program,
in scopul de a participa la o competitie de selectare a contractorilor,
organizata in cadrul acelui program/proiect prin procedura de evaluare a
propunerilor de proiect.
13. Raport final de activitate - instrument de monitorizare a implementarii
unui program/proiect, elaborat de conducatorul de program/proiect la incheierea
implementarii programului/proiectului pe baza compararii stadiului final
obtinut cu cel prevazut prin instrumentele de planificare si programare.
14. Subcontractor - persoana juridica sau fizica mentionata intr-un
contract de finantare, catre care contractorul poate subcontracta o parte din
acel contract, cu aprobarea autoritatii contractante.
15. Termeni de referinta - document prin care se stabilesc cerintele ce
trebuie respectate de potentiali contractori in elaborarea propunerii tehnice,
elaborat de catre sau prin grija autoritatii contractante, in vederea
atribuirii contractului de finantare prin licitatie, proceduri competitionale
simplificate sau prin comanda directa.
ANEXA 1
la criterii
ADRESA DE INAINTARE
(a se scrie pe foaie cu antetul organizatiei, redactata la calculator/masina de
scris; in momentul aducerii decontului se va trece numarul de inregistrare de
la organizatie)
Catre
Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap
Va inaintam alaturat decontul de cheltuieli al actiunii ..................,
care a avut loc in ..............., in perioada ...................., in
valoare
(localitatea) (data)
de ................... lei, conform documentelor justificative anexate:
______________________________________________________________________________
|Nr. | Felul si numarul | Emitentul | Denumirea | Valoarea
|
|crt.| documentului | | cheltuielilor | documentului
|
|____|______________________|_____________|__________________|_________________|
Decontul mai contine urmatoarele documente:
- lista cuprinzand participantii (conform anexei nr. 2 la criterii);
- bonul de consum pentru materialele consumabile - in copie - si nota de
intrare-receptie - in copie (daca este cazul);
- pontaj de masa (conform anexei nr. 4 la criterii, daca este cazul);
- diagrama de cazare (daca este cazul);
- tabel referitor la transport (conform anexei nr. 3 la criterii, daca este
cazul);
- contract de munca, ordin de plata si stat de plata (daca este cazul);
- raportul de evaluare.
..............................................................
[semnatura presedintelui, a contabilului (director economic)
si stampila organizatiei]
ANEXA 2
la criterii
Organizatia ............................
LISTA
cuprinzand participantii
Lista cuprinzand participantii la actiunea .........................., care
a avut loc in ........................, in perioada ..........................
(localitatea) (data)
________________________________________________________________________________
Nr. Numele Organizatia Seria buletinului/cartii Semnatura
crt. si prenumele (institutia) de identitate
________________________________________________________________________________
1.
________________________________________________________________________________
2.
________________________________________________________________________________
3.
________________________________________________________________________________
4.
________________________________________________________________________________
5.
________________________________________________________________________________
6.
________________________________________________________________________________
7.
________________________________________________________________________________
8.
________________________________________________________________________________
9.
________________________________________________________________________________
10.
________________________________________________________________________________
11.
________________________________________________________________________________
12.
________________________________________________________________________________
13.
________________________________________________________________________________
14.
________________________________________________________________________________
15.
________________________________________________________________________________
...................................
(semnatura presedintelui si
stampila organizatiei)
ANEXA 3
la criterii
TABELUL
cuprinzand participantii la actiunea ................... care au beneficiat de
contravaloarea cheltuielilor de transport
________________________________________________________________________________
Nr. Numele Ruta Seria biletului Suma Semnatura
crt. si prenumele
________________________________________________________________________________
1.
________________________________________________________________________________
2.
________________________________________________________________________________
3.
________________________________________________________________________________
4.
________________________________________________________________________________
5.
________________________________________________________________________________
6.
________________________________________________________________________________
7.
________________________________________________________________________________
8.
________________________________________________________________________________
9.
________________________________________________________________________________
10.
________________________________________________________________________________
11.
________________________________________________________________________________
12.
________________________________________________________________________________
13.
________________________________________________________________________________
14.
________________________________________________________________________________
15.
________________________________________________________________________________
16.
________________________________________________________________________________
17.
________________________________________________________________________________
18.
________________________________________________________________________________
19.
________________________________________________________________________________
...................................
(semnatura presedintelui si
stampila organizatiei)
ANEXA 4
la criterii
Organizatia: ..................................
Actiunea ......................................
Perioada ......................................
PONTAJ DE MASA
______________________________________________________________________________
|Nr. |Numele si| | | | | | | Organizatia
|Semnatura|
|crt.|prenumele| | | | | | | neguvernamentala|
|
|____|_________|_____|_____|_____|_____|_____|_____|_________________|_________|
| | |D|P|S|D|P|S|D|P|S|D|P|S|D|P|S|D|P|S| |
|
|____|_________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_________________|_________|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|_________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_________________|_________|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|_________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_________________|_________|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|____|_________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_________________|_________|
D = dimineata, P = pranz, S = seara
................................. .............................
(semnatura contabilului si (semnatura presedintelui si
stampila unitatii prestatoare) stampila organizatiei)
ANEXA 5
la criterii
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
CERERE DE FINANTARE
Numar de inregistrare .......... din ......../........./.........
(se completeaza de catre finantator)
A. Organizatia
______________________________________________________________________________
| Denumirea organizatiei
|
|______________________________________________________________________________|
| Adresa |
|______________________________________________________________________________|
| Str.
|
|______________________________________________________________________________|
| Judetul/Sectorul
|
|______________________________________________________________________________|
| Tipul organizatiei |
|______________________________________________________________________________|
| Asociatie
|
|______________________________________________________________________________|
| Nivelul organizatiei
|
|______________________________________________________________________________|
| Local
|
|______________________________________________________________________________|
| Numarul membrilor/membrii activi
|
|______________________________________________________________________________|
| Scopul organizatiei: |
|______________________________________________________________________________|
| Numele bancii/Sucursala
|
|______________________________________________________________________________|
| Contul (lei)
|
|______________________________________________________________________________|
| Codul fiscal |
|______________________________________________________________________________|
| Telefon:
|
|______________________________________________________________________________|
| E-mail
|
|______________________________________________________________________________|
| Altele:
|
|______________________________________________________________________________|
| Echipa de conducere (numele si prenumele, functia, varsta, adresa)
|
|______________________________________________________________________________|
| Coordonatorul proiectului
|
|______________________________________________________________________________|
| Partenerii si colaboratorii organizatiei:
|
|______________________________________________________________________________|
| Bugetul organizatiei
|
|______________________________________________________________________________|
| Anul curent ...................... Anul precedent ......................
|
|______________________________________________________________________________|
B. Proiectul
Titlul proiectului
Denumiti proiectul (daca titlul este explicit) sau formulati in cateva
cuvinte esenta acestuia.
______________________________________________________________________________
|______________________________________________________________________________|
Marcati tipul de program in care se inscrie proiectul dumneavoastra:
______________________________________________________________________________
|___________|__________________________|___________|___________________________|
Scopul proiectului
______________________________________________________________________________
|______________________________________________________________________________|
Obiectivele proiectului
______________________________________________________________________________
|______________________________________________________________________________|
Planificarea activitatilor
______________________________________________________________________________
| Durata proiectului | De la: | Pana la:
|
|__________________________________________|________________|__________________|
| Locul de desfasurare: | |
|
|__________________________________________|________________|__________________|
Programul activitatilor
______________________________________________________________________________
|______________________________________________________________________________|
______________________________________________________________________________
| |
|______________________________________________________________________________|
Grupul tinta
______________________________________________________________________________
| |
|______________________________________________________________________________|
Rezumatul proiectului
______________________________________________________________________________
| |
|
|
|______________________________________________________________________________|
Participanti
Indicati numarul de participanti si categoriile de varsta
______________________________________________________________________________
|
|
| |
|______________________________________________________________________________|
Rezultate scontate
______________________________________________________________________________
| |
|______________________________________________________________________________|
Parteneri
Daca proiectul se va realiza in cooperare/parteneriat, mentionati
partenerii si contributia acestora in cadrul proiectului
______________________________________________________________________________
|
|
|
|
|______________________________________________________________________________|
Evaluare
Numiti evaluatorii si metodele de evaluare folosite
______________________________________________________________________________
| |
|______________________________________________________________________________|
Mediatizare
Indicati modalitatile de mediatizare a proiectului si modul in care veti
promova imaginea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
______________________________________________________________________________
|______________________________________________________________________________|
C. Bugetul
______________________________________________________________________________
| Finantatori | A.N.P.H. | O.N.G. | Parteneri | TOTAL
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
| 1. Cheltuieli referitoare la participanti |
|______________________________________________________________________________|
| Transport | | | |
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
| Cazare | | | |
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
| Masa | | | |
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
| 2. Cheltuieli referitoare la proiect
|
|______________________________________________________________________________|
| Reparatii curente | | | |
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
| Dotari tehnice | | | |
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
| Instalare | | | |
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
| Cheltuieli de intretinere (service) |
|
|______________________________________________________________________|_______|
______________________________________________________________________________
| Software | | | |
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
| Materiale necesare in procesul de | | | |
|
| recuperare/instruire | | | |
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
| Inchirieri | | | |
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
| Consumabile | | | |
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
| Transport | | | |
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
| Cazare | | | |
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
| Diurna | | | |
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
| Mediatizarea (afise, pliante, | | | |
|
| anunturi) | | | |
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
| Publicatii (costurile tipariturilor) | | | |
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
| 3. Cheltuieli referitoare la implementarea proiectului |
|
|______________________________________________________________________|_______|
| Plata trainerilor, instructorilor | | | |
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
| Alte cheltuieli | | | |
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
| | | | |
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
| TOTAL GENERAL: | | | |
|
|______________________________________|__________|________|___________|_______|
Data ..............................
................................... ...................................
(numele si functia solicitantului) (semnatura presedintelui si
stampila organizatiei)
ANEXA 6
la criterii
Contractul de finantare a proiectului
Denumirea programului: .....................
Denumirea Proiectului: .....................
Valoarea contractului (lei) ................
Durata contractului: .... luni/zile ........
Nr. de pagini al contractului: .............
Autoritatea contractanta: A.N.P.H.
Contractor: ............ (denumirea organizatiei neguvernamentale)
Semnaturi:
CONTRACTOR AUTORITATEA CONTRACTANTA
_______________________________________________________________
Data: (data semnarii) Data: (data semnarii)
Numele, prenumele si Numele, prenumele si functia
reprezentantului autorizat reprezentantului autorizat
Numele si prenumele persoanei
desemnate sa exercite
controlul financiar preventiv
INTRE:
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP, reprezentata prin
PRESEDINTE ________________, cu sediul in Calea Victoriei nr. 194, sector 1,
Bucuresti, cod fiscal: 428.34.06, avand contul numarul: 36.12.80.04.13.00/302,
deschis la Directia de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului
Bucuresti, numita in continuare AUTORITATEA CONTRACTANTA
si
...................................... (denumirea contractorului), cu
sediul in .................. (adresa: localitatea, strada, nr., judetul, codul
postal), ......................... telefon, fax .............., cod fiscal
............., reprezentat prin ............................., (functia,
prenumele si numele reprezentantului legal) si ...................... functia,
prenumele si numele, denumita in continuare CONTRACTOR,
s-a incheiat prezentul Contract de finantare a proiectului ..................
(denumirea proiectului)
Art. 1
Obligatiile contractorului
1. Contractul are ca obiect ...............................................
2. In acest scop Contractorul va executa ..................................
Art. 2
Durata contractului
1. Contractul intra in vigoare la data de .................................
2. Contractorul incepe executia activitatilor din cadrul proiectului
prevazute in prezentul contract la data de ....................................
3. Contractorul incheie executia activitatilor din cadrul proiectului
prevazute in prezentul contract intr-un interval de ....... (luni/zile) .......
de la data intrarii in vigoare a prezentului contract.
Art. 3
Organizarea si efectuarea activitatilor
1. Contractorul asigura suportul administrativ si logistic necesar
executarii activitatilor.
2. Pentru buna executie a contractului, Contractorul pune la dispozitie
personalul necesar, cu numele, calificarea si experienta care sunt prevazute in
"Lista personalului" prevazuta in anexa C la prezentul contract.
3. Personalul contractorului titular si al fiecarui
subcontractor/contractor asociat, angajat in cadrul acestui contract, ramane in
orice circumstanta personalul Contractorului titular, respectiv al
subcontractorului/contractorului asociat. Toate obligatiile prevazute de lege
privind costurile salariale aferente acestui personal sunt in sarcina
Contractorului titular si a subcontractorului.
Art. 4
Adrese pentru comunicari
Rapoartele si toate celelalte comunicari intre cele doua parti se vor
transmite la urmatoarele adrese:
a) Pentru Autoritatea contractanta:
- rapoartele si comunicarile in general vor fi transmise la Responsabilul
de proiect ................... (numele, prenumele, functia, compartimentul,
adresa, tel./fax);
- cererile de plata si alte comunicari ce privesc platile, vor fi transmise
la: ....................... (numele, prenumele, functia, compartimentul
financiar-contabil, adresa, tel./fax).
b) Pentru Contractor:
- ..................... (numele, prenumele, functia, compartimentul,
adresa, tel./fax).
Art. 5
(1) Bugetul total al proiectului este de .................... lei, din
care:
- ................... lei contributia Autoritatii contractante (este suma
inscrisa pe prima pagina a contractului);
- ................... lei contributia Contractorului;
- ................... lei alte surse atrase.
(2) Valoarea contractului este de ..................... lei si reprezinta
contributia Autoritatii contractante la finantarea proiectului. Valoarea
contractului ne se actualizeaza.
(3) Cheltuielile reprezentand bugetul total al proiectului vor fi efectuate
conform specificatiei financiare si devizului de cheltuieli - anexe la
prezentul contract.
Art. 6
Plati
(1) Platile se efectueaza conform prevederilor de la art. ....... din
Conditiile generale ale contractelor de finantare.
(2) Contractorul este indreptatit la plata astfel:
- plata/plati in avans in conditiile legii;
- plata/plati intermediare, conform esalonarii platilor care se efectueaza
in raport cu stadiul de realizare a proiectului si pe baza aprobarii de catre
Autoritatea Contractanta a documentelor de monitorizare/evaluare, anexa la
prezentul contract;
- Plata finala, reprezentand 10% din valoarea contractului care se
efectueaza numai dupa aprobarea raportului final de activitate de catre
Autoritatea contractanta.
Art. 7
Modalitati de plata
(1) Autoritatea contractanta efectueaza platile in cadrul prezentului
contract numai in contul Contractorului deschis exclusiv in numele proiectului:
- titular: ............ (denumirea titularului contului);
- numar: .............. (numarul contului);
- banca: .............. (denumirea, inclusiv filiala/sucursala bancii si
adresa);
- cod: ................ (cod bancar).
(2) Platile se efectueaza numai in baza cererilor de plata prezentate la
adresa specificata la art. 4 lit. a din prezentul contract.
(3) Contractorul prezinta devizul de cheltuieli post calcul.
Devizul postcalcul se intocmeste conform structurii Devizului de cheltuieli
anexa la contract.
(4) Cererile de plata si devizele postcalcul trebuie semnate de
reprezentantii legali ai Contractorului.
(5) Platile se efectueaza numai daca cererile de plata sunt insotite de
documente justificative necesare (in copie) si borderoul centralizat al
acestora.
Art. 8
Fiscalitate
Autoritatea contractanta deconteaza, pe baza documentelor justificative
prezentate de Contractor, toate cheltuielile Contractorului ocazionate de plata
obligatiilor care decurg din reglementarile fiscale in vigoare, cheltuieli
aferente activitatilor finantate in cadrul proiectului din contributia
Autoritatii contractante.
Art. 9
Litigii
Orice litigiu nascut din executia contractului sau in relatie cu acesta, se
solutioneaza conform dreptului comun.
Art. 10
Raspundere
Limitele raspunderii Autoritatii contractante fata de contractor, precum si
raspunderea contractor, precum si raspunderea Contractorului fata de
Autoritatea contractanta sunt prevazute la art. ..... si art. ..... din
Conditiile generale ale contractelor de finantare.
Art. 11
Rezilierea contractului
(1) Acest contract poate fi reziliat inainte de expirarea duratei legale.
(2) Autoritatea contractanta poate rezilia contractul in conditiile prevazute
de art. .... din Conditiile generale ale contractelor de finantare precum si in
........... (alte conditii specifice contractului).
(3) Contractorul poate rezilia contractul in conditiile art. ...... din
Conditiile generale ale contractelor de finantare ......... (alte conditii
specifice contractului).
Art. 12
Prevederi generale si finale
(1) Achizitiile de lucrari, produse si servicii necesare realizarii
proiectului, se efectueaza cu respectarea prevederilor legale in vigoare privind
achizitiile publice.
(2) Nici o parte nu este considerata ca nu isi respecta sau ca isi incalca
obligatiile in cadrul contractului, daca realizarea unor astfel de obligatii
este impiedicata de imprejurari de forta majora care apar dupa data intrarii in
vigoare a contractului.
(3) Urmatoarele anexe fac parte integranta din contract:
- Anexa A: Termenii de referinta (in cazul proiectului prioritar);
- Anexa B: Activitati si organizare;
- Anexa C: Lista personalului;
- Anexa D: Specificatia financiara, devizul de cheltuieli si esalonarea
platilor;
- Anexa E: Conditii generale ale contractelor de finantare.
(4) In interpretarea si aplicarea prevederilor contractuale, prevaleaza
cele cuprinse in "Termenii de referinta" (in cazul proiectului
prioritar) si in "Conditiile generale ale contractelor de finantare".
(5) Toate modificarile la prezentul contract se vor face conform
prevederilor art. ..... din Conditiile generale ale contractelor de finantare.
(6) Prezentul contract este incheiat in doua exemplare avand aceeasi
valoare, continand ...... pagini fiecare, inclusiv anexele la acesta.
NOTA:
In functie de specificul Contractului de finantare si cu respectarea
prevederilor corespunzatoare din Conditiile generale ale contractelor de
finantare, in structura modelului de contract pot fi introduse si articole
referitoare la:
- subcontracte;
- beneficiarul activitatilor ce se realizeaza in cadrul proiectului;
- regimul eventualelor mijloace fixe achizitionate;
- verificarea de catre Autoritatea contractanta a activitatilor executate
de Contractor in cadrul contractului;
- penalizari;
- etc.
ANEXA A
la contractul de finantare
Termeni de referinta (in cazul proiectului prioritar):
1. Informatii generale:
a) Beneficiarul/beneficiarii proiectului;
b) Domenii si grupuri vizate si/sau implicate de proiect;
e) Situatia actuala a domeniilor, grupurilor respective;
d) Situatia estimata a domeniilor, grupurilor respective la/dupa
finalizarea proiectului;
e) Programe/proiecte conexe: identificarea si descrierea legaturilor
proiectului cu programe/proiecte si activitati in sectorul respectiv, finantate
de la bugetul de stat sau din alte surse;
f) Institutii partenere;
g) Alte surse de finantare.
2. Obiectivele proiectului:
a) Obiectivele generale si rezultate asteptate la finalizarea proiectului;
b) Obiective specifice ale contractului, adica lista sarcinilor specifice
ce urmeaza a fi realizate si activitatile ce vor fi asumate de Contractor;
acestea vor fi prezentate fie in ordine cronologica, fie in ordinea
importantei.
3. Ipoteze si riscuri:
a) Ipoteze privind interventia in proiect;
b) Riscuri.
4. Scopul activitatilor:
a) Prezentare generala: informatii referitoare la proiect, cum sunt:
- zona geografica ce trebuie acoperita;
- grupul/grupurile tinta;
- categoria serviciilor ce urmeaza a fi furnizate.
b) Activitati specifice:
- stabilirea si detalierea listei sarcinilor ce urmeaza a fi realizate de
Contractor si/sau descrierea activitatii consultantilor/expertilor, in scopul
atingerii obiectivelor proiectului; aceste sarcini, activitati vor fi, de
asemenea, prezentate in ordinea importantei sau in ordine cronologica;
- dupa caz, esalonarea termenelor pentru realizarea sarcinilor,
activitatilor;
c) Conducerea proiectului, sarcinile si responsabilitatile Contractorului:
- criterii de eligibilitate speciala a potentialilor contractori;
- responsabilitati pentru indeplinirea contractului, finantare, cheltuieli
si raportare;
- modul de cooperare intre Autoritatea contractanta si Contractor.
5. Termene si logistica:
a) Perioada de realizare a proiectului: data de incepere si durata;
b) Localizarea implementarii proiectului.
6. Cerinte privind planificarea, programarea, monitorizarea si evaluarea
implementarii proiectului:
a) Forma, continutul si frecventa (lunare, trimestriale, alte perioade)
elaborarii documentelor de planificare, programare, monitorizare si evaluare;
b) Procedurile pentru prezentarea si aprobarea acestor documente (inclusiv
numarul necesar de exemplare);
c) Definirea indicatorilor de monitorizare si evaluare;
d) Alte cerinte.
7. Necesar de resurse:
a) Stabilirea necesarului de personal, bunuri, servicii, documentatie,
suport logistic, alte contributii financiare (daca este cazul) in scopul
asigurarii implementarii corespunzatoare a proiectului si indicarea
responsabilitatilor pentru finantarea activitatilor (Autoritatea contractanta,
contractorul, alti finantatori);
vor fi furnizate maximum de detalii in special pentru acele resurse care vor fi
in responsabilitatea contractorului;
b) in cazul achizitionarii unor mijloace fixe necesare implementarii
proiectului:
- se precizeaza caracteristicile tehnice ale acestora;
- achizitionarea se realizeaza in conditiile legii;
- se specifica destinatia finala a mijloacelor fixe.
8. Graficul de executie a activitatilor:
a) Fazele de executie a proiectului;
b) Corelari necesare.
ANEXA B
la contractul de finantare
Activitati si organizare:
In cazul proiectului prioritar, aceasta anexa va fi completata de
contractor astfel incat sa se raspunda mai complet cerintelor corespunzatoare
din Anexa A - Termeni de referinta. (Autoritatea va elabora structura-cadru a
modelului anexei B)
In cazul proiectelor propuse din initiativa organizatiei neguvernamentale,
anexa se completeaza de Contractor prin inscrierea detaliata cel putin a
datelor si informatiilor necesare a fi prezentate, conform modelului anexei B
stabilit de Autoritate.
Observatie: modelul anexei B poate fi conceput prin preluarea/reformularea
unor elemente structurale ale anexei A - Termeni de referinta (anexa proprie
numai proiectelor prioritare).
ANEXA C
la contractul de finantare
Lista personalului:
Se intocmeste sub forma unui tabel continand mai multe coloane intitulate
astfel:
- numele si prenumele;
- functia in cadrul proiectului;
- locul de munca actual;
- functia actuala;
- varsta;
- profesia;
- specializari;
- experienta.
Anexa este semnata de reprezentantii legali ai Contractorului.
ANEXA D
la contractul de finantare
Specificatia financiara, devizul de cheltuieli si esalonarea platilor:
1. Specificatia financiara:
Contine toate activitatile eligibile necesare realizarii proiectului
precizate in ordine cronologica, estimarea costurilor aferente acestora cu
detalierea pe faze de executie a proiectului.
- mii lei -
______________________________________________________________________________
|Nr. | Activitati | Cheltuieli | Din care: pe faze de executie
|
|crt.| eligibile | totale |
|
| | necesare | |
|
| | realizarii | | |
| | proiectului | |
|
|____|_____________|____________|______________________________________________|
| | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
|
|____|_____________|____________|__________|___________|___________|___________|
| | | | | | |
|
|____|_____________|____________|__________|___________|___________|___________|
| | TOTAL | | | | |
|
|____|_____________|____________|__________|___________|___________|___________|
NOTA:
Contractul poate realiza numai acele activitati care sunt acceptate de
Autoritatea contractanta ca fiind necesare realizarii proiectului si inscrise
in Specificatia financiara. Total col. 2 corespunde Bugetului total al
proiectului.
2. Devizul de cheltuieli:
Reprezinta transpunerea cheltuielilor prevazute in Specificatia financiara
pe structura articolelor de calculatie din Devizul de cheltuieli si detalierea
acestora pe surse de finantare:
______________________________________________________________________________
|Nr. | Articole de |Cheltuieli|Contributia |Contributia |Din care |Surse
|
|crt. | calculatie |totale |autoritatii |contractorului|in
natura|atrase|
| | | |contractante| | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
| | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|I. |Total | | | | |
|
| |cheltuieli | | | | |
|
| |directe (1+2) | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|1. |Cheltuieli de | | | | |
|
| |personal | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|1.1. |Cheltuieli cu | | | | |
|
| |salariile | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|1.2. |Contributii | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|1.2.1.|CAS | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|1.2.2.|CASS | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|1.2.3.|Somaj | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|1.2.4.|Alte | | | | |
|
| |contributii | | | | |
|
| |conform | | | | |
|
| |reglementarilor| | | | |
|
| |in vigoare | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|1.3. |Alte cheltuieli| | | | |
|
| |de personal | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|1.3.1.|Transport | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|1.3.2.|Cazare | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|1.3.3.|Masa | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|2. |Cheltuieli | | | | |
|
| |materiale si | | | | |
|
| |servicii | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|2.1. |Materiale | | | | |
|
| |consumabile | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|2.2. |Obiecte de | | | | |
|
| |inventar | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|2.3. |Lucrari si | | | | |
|
| |servicii | | | | |
|
| |executate de | | | | |
|
| |terti | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|2.3.1.|Reparatii | | | | |
|
| |curente | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|2.3.2.|Intretinere si | | | | |
|
| |service | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|2.3.3.|Software | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|2.3.4.|Inchirieri de | | | | |
|
| |bunuri mobile | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|2.3.5.|Tiparire, | | | | |
|
| |multiplicare | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|2.3.6.|Asistenta de | | | | |
|
| |specialitate, | | | | |
|
| |consultanta | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|2.3.7.|Alte servicii | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|II. |Cheltuieli | | | | |
|
| |indirecte | | | | |
|
| |(regia) | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|III. |Dotari | | | | |
|
| |independente | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|a) | | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|b) | | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|c) | | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
|IV. |TOTAL | | | | |
|
| |(IV=I+II+III) | | | | |
|
|______|_______________|__________|____________|______________|_________|______|
Devizul de cheltuieli se intocmeste si pe fazele de executie a proiectului
si va fi semnat de reprezentantii Contractorului.
NOTA:
- la cap. III "Dotari independente" detalierea se va face pe
subgrupele/clasele de mijloace fixe din "Catalogul" aprobat de
Hotararea Guvernului nr. 964/1998, acceptate la finantare de Autoritatea
contractanta;
- cheltuielile indirecte se determina potrivit "Precizarilor"
aprobate prin Ordinul nr. 1826/2003, emis de ministrul finantelor publice;
- cheltuielilor de deplasare (masa, cazare, transport) li se aplica
prevederile din Hotararea Guvernului nr. 543/1995 (republicata) referitoare la
drepturile banesti cuvenite salariatilor institutiilor publice pe perioada deplasarii
in tara in interesul serviciului.
3. Esalonarea platilor
Este anexa in care se prevede esalonarea platilor pe faze de executie
(plati in avans conform legii si plati intermediare) precum si plata finala, in
corelare cu graficul planificat de executie a proiectului.
In termenele prevazute, Autoritatea contractanta si contractorii
selectati/contractori ale caror proiecte au fost selectate completeaza si
semneaza contractele de finantare, conform modelului de contract de finantare
si precizarilor din pachetul de informatii aprobat al programului.
Contractarea este precedata, de regula, de negocierea contractului de
finantare, obligatorie in cazul propunerilor de proiect la care evaluatorii au
stabilit ca sunt necesare unele modificari ale propunerii de specialitate
si/sau propunerii financiare.
ANEXA E
la contractul de finantare
Conditii generale ale contractelor de finantare
1. - Prezentele conditiile generale ale contractelor de finantare se aplica
contractelor de finantare de servicii si bunuri, incheiate in scopul elaborarii
si implementarii, in sistem descentralizat a programelor/proiectelor de
stimulare a protectiei speciale a persoanelor cu handicap, finantate integral
sau partial de la bugetul de stat, bugetele locale, din credite externe sau
contractate de Guvernul Romaniei.
2. - (1) Termenele limita se stabilesc in contract, fie prin indicarea unei
date fixe, fie prin indicarea duratei de la o data de referinta.
- (2) Termenele limita ce se stabilesc in durata incep sa curga de la
inceputul zilei urmatoare datei de referinta in raport cu care se determina
aceste termene limita.
- (3) Daca durata este fixata in zile, termenul limita este sfarsitul
ultimei zile calendaristice a perioadei respective.
- (4) Daca durata este fixata in luni, termenul limita este sfarsitul zilei
care are acelasi numar cu ziua din care termenul limita a inceput sa curga sau
sfarsitul ultimei zile din ziua respectiva.
- (5) Daca termenul limita este intr-o zi declarata sarbatoare legala,
termenul limita se prelungeste pana la sfarsitul primei zile de lucru
urmatoare.
3. - Autoritatea contractanta va pune la dispozitie contractorului, cat mai
curand posibil, orice informatii si/sau documentatii aflate la dispozitia sa,
care pot fi relevante pentru realizarea contractului.
4. - In cazul nerespectarii actelor normative in vigoare de catre
contractor sau de catre personalul sau, de catre subcontractori sau de catre
personalul acestora ori de catre colaboratorii si consultantii contractorului
sau ai subcontractorilor, autoritatea contractanta este absolvita de orice
raspundere sau efecte care rezulta din aceasta nerespectare, raspunderea fiind
preluata in totalitate de catre contractor.
5. - (1) Daca nu se prevede altfel prin contract, contractorul incepe
activitatea de realizare a contractului in termen de 30 de zile de la data cand
acesta intra in vigoare.
- (2) Daca contractorul nu reuseste sa demareze realizarea contractului in
termen de 30 de zile de la intrarea sa in vigoare sau in termenele specificate
in contract, autoritatea contractanta poate rezilia contractul.
6. - Contractorul poate solicita autoritatii contractante o prelungire a
perioadei de realizare a contractului sau a unui anumit termen contractual,
daca el intarzie sau va intarzia in efectuarea contractului din urmatoarele
cauze:
a) servicii suplimentare fata de contract sau servicii complementare
comandate de autoritatea contractanta;
b) ordine ale autoritatii contractante care afecteaza data finalizarii
contractului, altele decat cele care se dau pentru a indrepta erori rezultate
din vina contractorului;
c) neindeplinirea obligatiilor contractuale de catre autoritatea
contractanta;
d) forta majora.
7. Contractorul este raspunzator fata de autoritatea contractanta pentru
realizarea deplina a tuturor obligatiilor ce decurg din contract si trebuie sa
suporte pagubele cauzate autoritatii contractante sau persoanelor carora le au
fost aduse deservicii ca urmare a oricarei actiuni sau omisiuni legate de
realizarea contractului si care ii sunt imputabile.
8. Durata legala incepe de la data la care contractul intra in vigoare.
Daca nu se prevede altfel prin contract, acesta intra in vigoare la data cand
acesta este semnat de cele doua parti.