LEGE
Nr. 519 din 12 iulie 2002
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind
protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 555 din 29 iulie 2002
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102 din 29 iunie 1999
privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 310 din 30 iunie
1999, cu urmatoarele modificari si completari:
1. La articolul 1, alineatele (1) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
(1) Persoanele cu handicap, in intelesul prezentei ordonante de urgenta,
sunt acele persoane carora mediul social, neadaptat deficientelor lor fizice,
senzoriale, psihice, mentale, le impiedica total sau le limiteaza accesul cu
sanse egale la viata sociala, potrivit varstei, sexului, factorilor materiali,
sociali si culturali proprii, necesitand masuri de protectie speciala in
sprijinul integrarii lor sociale si profesionale.
...........................................................................
(3) Masurile de protectie speciala se aplica pe baza incadrarii in
categorii de persoane cu handicap, in raport cu gradul de handicap, stabilit in
urma evaluarii efectuate de catre comisiile de expertiza medicala a persoanelor
cu handicap pentru adulti, potrivit criteriilor stabilite prin ordin al
ministrului sanatatii si familiei. Pentru copiii cu handicap criteriile de
incadrare in gradele de handicap se stabilesc prin ordin comun al ministrului
sanatatii si familiei si al secretarului de stat al Autoritatii Nationale
pentru Protectia Copilului si Adoptie. Ordinele vor fi publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I."
2. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
(1) Incadrarea intr-o categorie de persoane cu handicap care necesita
protectie speciala in raport cu gradul de handicap se atesta, atat pentru
adulti, cat si pentru copii, potrivit criteriilor de diagnostic anatomo-clinic,
diagnostic functional si de evaluare a capacitatii de munca si de autoservire.
Gradul de handicap - usor, mediu, accentuat si grav - se atesta prin certificat
emis de catre comisiile de expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru
adulti prevazute la cap. V, respectiv de comisiile pentru protectia copilului,
in cazul copiilor cu handicap.
(2) In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin copil se intelege
persoana care nu a implinit varsta de 18 ani si care nu are capacitate deplina
de exercitiu.
(3) O data cu eliberarea certificatelor de incadrare in grade de handicap,
comisiile de expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti,
respectiv comisiile pentru protectia copilului, in cazul copiilor cu handicap,
au obligatia sa elaboreze un program individual de recuperare, readaptare si
integrare sociala, care sa prevada actiunile medicale, educative, profesionale si
sociale necesare pentru recuperarea, readaptarea, instruirea si integrarea sau
reintegrarea sociala a persoanei cu handicap.
(4) Pentru elaborarea programului individual de recuperare, readaptare si
integrare sociala comisiile de expertiza medicala a persoanelor cu handicap
pentru adulti, respectiv comisiile pentru protectia copilului, in cazul
copiilor cu handicap, se vor consulta in mod obligatoriu cu persoana cu
handicap si, dupa caz, cu reprezentantii legali ai acesteia, precum si cu
specialisti din diferite domenii, in functie de specificul fiecarui caz.
(5) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, autoritatile
administratiei publice centrale de specialitate si ale administratiei publice
locale au obligatia de a asigura, pe baza dispozitiilor legale in vigoare,
conditiile necesare pentru realizarea programului individual de recuperare,
readaptare si integrare sociala pentru fiecare persoana cu handicap."
3. La articolul 3, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
(1) Realizarea masurilor de protectie speciala a persoanelor cu handicap,
prevazute de prezenta ordonanta de urgenta, este organizata, coordonata si
controlata de catre Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, organ
de specialitate al administratiei publice centrale aflat in subordinea
Ministerului Sanatatii si Familiei."
4. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) Institutiile de protectie speciala a persoanelor cu handicap se
infiinteaza si functioneaza ca institutii de interes public sub forma de
centre-pilot, centre de ingrijire si asistenta, centre de recuperare si
reabilitare, centre de integrare prin terapie ocupationala, locuinte protejate
de tip familial, centre de zi, centre de interventie timpurie, precum si sub alte
forme specifice, cu avizul Ministerului Sanatatii si Familiei, la propunerea
Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Institutiile de protectie speciala a persoanelor cu handicap, aflate in
coordonarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap, sunt
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta de
urgenta."
5. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Institutiile de protectie speciala, prevazute la art. 6, precum si cele
care se vor infiinta ulterior au personalitate juridica si se afla in
coordonarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Finantarea institutiilor de protectie speciala a persoanelor cu
handicap, prevazute in anexa, se asigura din: contributiile proprii ale
beneficiarilor sau ale intretinatorilor acestora, care vor fi varsate in contul
centrelor, sume alocate de la bugetele autoritatilor administratiei publice
locale si din alte venituri realizate in conditiile legii.
(3) Regulamentul-cadru de organizare si functionare pentru fiecare tip de
institutie de protectie speciala a persoanelor cu handicap, prevazut la art. 6,
se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministrului sanatatii si
familiei.
(4) Salarizarea personalului institutiilor de protectie speciala a
persoanelor cu handicap se stabileste potrivit legislatiei aplicabile
salariatilor din sistemul bugetar."
6. La articolul 8, litera a) va avea urmatorul cuprins:
"a) hotarare a Guvernului, la propunerea ministrului sanatatii si
familiei;"
7. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Institutiile de protectie speciala a persoanelor cu handicap pot fi
infiintate si in comun de mai multe institutii si persoane juridice dintre cele
mentionate la art. 8, prin contract de asociere.
(2) Contractul de asociere se incheie intre ordonatorii principali de
credite, in cazul consiliilor judetene, consiliilor locale, Ministerului
Sanatatii si Familiei si al altor organe ale administratiei publice centrale de
specialitate, si reprezentantii legali ai persoanelor juridice.
(3) Contractul de asociere trebuie sa prevada sursele financiare
reprezentand contributia fiecarei parti la sustinerea cheltuielilor de
investitii si de functionare ale institutiei de protectie speciala care se
infiinteaza prin asociere, durata asocierii si modul de administrare a
patrimoniului institutiei. Contractul-cadru de asociere se stabileste prin
ordin al ministrului sanatatii si familiei."
8. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Institutiile de protectie speciala a persoanelor cu handicap infiintate
cu avizul Ministerului Sanatatii si Familiei, la propunerea Secretariatului de
Stat pentru Persoanele cu Handicap, se afla in coordonarea acestuia.
(2) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap isi exercita
atributia de coordonare prin: elaborarea de norme si metodologii privind
organizarea si functionarea institutiilor de protectie speciala a persoanelor
cu handicap; numirea si eliberarea din functie a persoanelor cu functii de
conducere; asigurarea instruirii si perfectionarii profesionale a personalului
de specialitate; verificarea respectarii dispozitiilor prezentei ordonante de
urgenta si ale altor acte normative referitoare la activitatea acestora;
sprijinirea dezvoltarii acestor institutii in conformitate cu strategia si cu
programele nationale de protectie speciala a persoanelor cu handicap.
(3) Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap controleaza
activitatea tuturor institutiilor de protectie speciala a persoanelor cu
handicap aflate in coordonarea sa, informand Ministerul Sanatatii si Familiei
si, dupa caz, Curtea de Conturi asupra aspectelor negative constatate."
9. La articolul 11, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) Cladirile institutiilor publice, ale celor culturale, sportive sau de
petrecere a timpului liber, locuintele construite din fonduri publice,
mijloacele de transport in comun, telefoanele publice, precum si caile de acces
vor fi amenajate astfel incat sa permita accesul neingradit al persoanelor cu
handicap. Cladirile de patrimoniu si cele istorice se vor amenaja
respectandu-se caracteristicile arhitectonice."
10. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Autoritatile prevazute de lege vor elibera autorizatia de constructie
pentru cladirile publice ce urmeaza a se construi, numai in conditiile
respectarii normativului in domeniu, aprobat prin ordin al ministrului
lucrarilor publice, transporturilor si locuintei si publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I. Fac exceptie de la aceasta prevedere
constructiile personale si anexele acestora."
11. La articolul 13, dupa alineatul (2) se introduc alineatele (3) si (4)
cu urmatorul cuprins:
"(3) Incepand cu data intrarii in vigoare a legii de aprobare a
prezentei ordonante de urgenta se vor respecta prevederile normativului
mentionat la art. 12, pentru locuintele care se vor construi sau se vor repara
din fonduri de la bugetul de stat.
(4) Cel putin 4% din locuintele construite din fonduri de la bugetul de
stat vor fi adaptate, cel mai tarziu pana la 31 decembrie 2010, in conformitate
cu normativul mentionat la art. 12."
12. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Pana la data de 31 decembrie 2002 toate telefoanele publice vor fi montate
si amenajate cu respectarea prevederilor normativului mentionat la art.
12."
13. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
(1) De la data intrarii in vigoare a legii de aprobare a prezentei
ordonante de urgenta limbajul mimico-gestual si limbajul specific al persoanei
cu surdo-cecitate sunt recunoscute oficial.
(2) Institutiile publice vor asigura, atunci cand este cazul, pentru
relatiile directe cu persoanele cu deficiente de auz sau cu surdo-cecitate,
interpreti autorizati ai limbajului mimico-gestual sau ai limbajului specific
al persoanei cu surdo-cecitate. Procedura si conditiile de autorizare vor fi
stabilite prin ordin comun al ministrului educatiei si cercetarii si al
ministrului sanatatii si familiei, cu consultarea Asociatiei Surzilor din
Romania."
14. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
(1) In termen de 180 de zile de la data intrarii in vigoare a legii de
aprobare a prezentei ordonante de urgenta, in spatiile de parcare de pe langa
institutiile de interes public vor fi amenajate, rezervate si semnalizate prin
semnul international minimum 4% din numarul total al locurilor de parcare, dar
nu mai putin de doua locuri pentru parcarea gratuita a mijloacelor de transport
ale persoanelor cu handicap; totodata, in spatiile de parcare ale domeniului
public si cat mai aproape de domiciliu administratorul acestora va repartiza
locuri de parcare gratuita persoanelor cu handicap care au solicitat si au nevoie
de astfel de parcare.
(2) Pana la data de 31 decembrie 2003 toate spatiile de parcare organizate
vor avea amenajate, rezervate si semnalizate prin semnul international minimum
4% din numarul total al locurilor de parcare, dar nu mai putin de doua locuri
pentru parcarea gratuita a mijloacelor de transport ale persoanelor cu
handicap.
(3) Este interzisa parcarea altor mijloace de transport pe locuri de
parcare amenajate, rezervate si semnalizate prin semnul international pentru
persoane cu handicap.
(4) Pana la data de 31 decembrie 2010 toate statiile mijloacelor de
transport in comun vor fi amenajate pentru a permite accesul neingradit al
persoanelor cu handicap, in conformitate cu prevederile normativului mentionat
la art. 12.
(5) Pana la data de 31 decembrie 2005 autoritatile administratiei publice
locale au obligatia sa monteze sisteme de semnalizare sonora si vizuala pentru
persoanele cu handicap la trecerile de pietoni, precum si panouri de afisaj in
mijloacele de transport public si pe drumurile publice."
15. La articolul 17, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
(1) Incepand cu data de 1 ianuarie 2004, toate societatile sau regiile de
transport in comun, urban sau interurban, au obligatia sa achizitioneze
mijloace de transport special adaptate pentru accesul neingradit al persoanelor
cu handicap.
(2) In termen de maximum 2 ani de la data intrarii in vigoare a legii de
aprobare a prezentei ordonante de urgenta producatorii de mijloace de transport
in comun au obligatia sa introduca in fabricatie mijloace de transport in comun
adaptate accesului neingradit al persoanelor cu handicap."
16. La articolul 17, alineatul (4) se abroga.
17. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
(1) In vederea asigurarii integrarii cu sanse egale in viata sociala,
copiii cu handicap beneficiaza de urmatoarele drepturi:
a) acces liber si egal in orice institutie de invatamant obisnuit, in
raport cu restantul functional si potentialul recuperator, cu respectarea
prevederilor legislatiei in domeniul invatamantului;
b) pregatire scolara la domiciliu a copiilor cu handicap, nedeplasabili, pe
durata invatamantului obligatoriu prevazut de lege; pregatirea scolara la
domiciliul copiilor cu handicap, nedeplasabili, se va stabili potrivit normelor
ce vor fi aprobate prin ordin comun al ministrului sanatatii si familiei si al
ministrului educatiei si cercetarii, cu avizul Ministerului Finantelor Publice,
care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
c) alocatie de stat pentru copiii cu handicap, in conditiile si in
cuantumul prevazute de lege, majorat cu 100%;
d) alocatie de intretinere pentru copiii cu handicap, aflati in plasament
familial sau incredintati, potrivit legii, unei familii ori persoane sau unui
organism privat autorizat potrivit legii, in cuantumul prevazut de lege,
majorat cu 50%;
e) locuri de odihna gratuite in tabere pentru copiii prescolari, elevi si
studenti cu handicap, o data pe an, conform conventiilor incheiate intre
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap si Ministerul Educatiei si
Cercetarii;
f) asistent personal pentru copilul cu handicap grav, angajat de catre
autoritatile administratiei publice locale, cu avizul inspectoratului de stat
teritorial pentru persoanele cu handicap, pe baza recomandarilor anchetei
sociale realizate de catre o comisie din cadrul compartimentului specializat al
primariei in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta copilul
cu handicap grav; parintii sau reprezentantii legali ai copilului cu handicap
grav pot opta pentru primirea unei indemnizatii echivalente cu salariul net al
asistentului social debutant din unitatile bugetare sau pentru asistent
personal; modalitatea de plata a indemnizatiei se va stabili prin ordin comun
al ministrului sanatatii si familiei si al ministrului administratiei publice,
cu avizul Ministerului Finantelor Publice, care va fi publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I;
g) bilete de intrare la spectacole, muzee, manifestari artistice si
sportive, in aceleasi conditii ca pentru elevi si studenti sau militari in
termen;
h) asistenta medicala pentru copilul cu handicap, in conditiile Legii
asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997, cu modificarile si completarile
ulterioare;
i) obtinerea gratuita a protezelor, carjelor, ghetelor ortopedice,
carucioarelor din Fondul de asigurari sociale de sanatate, gestionat de casele
de asigurari de sanatate de care asiguratul apartine, si asigurarea, cu
prioritate si in conditii avantajoase, a aparatelor auditive si a implanturilor
cardiace;
j) gratuitatea transportului urban cu mijloace de transport in comun de
suprafata sau cu metroul, pentru copiii cu handicap accentuat si grav si pentru
asistentii personali ai acestora, acordata pe baza unei anchete sociale
realizate de catre asistentul social din cadrul compartimentului specializat al
primariei in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta copilul
cu handicap; modalitatea de acordare a gratuitatii si cuantumul acesteia se
stabilesc prin ordin comun al ministrului sanatatii si familiei si al
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, cu avizul
Ministerului Finantelor Publice, care va fi publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I;
k) gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu tren de persoane,
clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele pentru transport fluvial, in limita a
12 calatorii dus-intors pe an pentru copiii cu handicap grav si pentru
asistentii personali ai acestora si in limita a 6 calatorii dus-intors pe an
pentru copiii cu handicap accentuat si pentru insotitorii acestora; copiii cu
afectiuni renale care necesita hemodializa in alte localitati decat cele de
domiciliu, precum si asistentii personali ai acestora beneficiaza de gratuitate
si peste limita mentionata, in functie de recomandarea centrului de dializa;
l) alocatie lunara de hrana pentru copiii bolnavi de SIDA, calculata pe
baza alocatiei zilnice de hrana stabilite pentru consumurile colective din
unitatile sanitare publice.
(2) Persoana care are in ingrijire, supraveghere si intretinere un copil cu
handicap beneficiaza de urmatoarele drepturi:
a) concediu platit pentru ingrijirea copilului cu handicap, pana la
implinirea de catre acesta a varstei de 3 ani;
b) concedii medicale pentru ingrijirea copiilor cu handicap accentuat sau
grav, care necesita tratament pentru afectiuni intercurente, pana la implinirea
de catre copii a varstei de 18 ani;
c) gratuitatea serviciilor de cazare si masa pentru persoana care insoteste
copilul cu handicap grav in spital, pe teritoriul Romaniei, la recomandarea
medicului specialist; modalitatea de decontare se stabileste prin conventie
incheiata intre Ministerul Sanatatii si Familiei si Casa Nationala de Asigurari
de Sanatate;
d) scutire de plata taxelor de abonament pentru persoana detinatoare de
aparat de radio si de televizor, daca copilul are handicap grav;
e) prioritate la instalarea postului telefonic si scutire de plata abonamentului
telefonic cu 100 de impulsuri incluse, precum si de costul a 400 de impulsuri
pentru nevazatori, daca copilul are handicap grav sau accentuat; modalitatile
de decontare a acestora vor fi stabilite prin norme aprobate prin ordin comun
al ministrului sanatatii si familiei si al ministrului comunicatiilor si
tehnologiei informatiei, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, ce va fi
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
f) prioritate la inchirierea, construirea si cumpararea locuintelor din
fondul de stat, in conditiile legii, daca copilul are handicap accentuat sau
grav;
g) stabilirea chiriei, in conditiile legii, pe baza contractelor de
inchiriere pentru suprafetele locative cu destinatie de locuinta detinute de
stat sau de unitatile administrative ale acestuia, la tariful minim prevazut de
lege, daca copilul are handicap accentuat sau grav.
(3) De drepturile prevazute la alin. (2) lit. a) si b) beneficiaza, la
cerere, unul dintre parinti sau persoanele care au adoptat, carora li s-au
incredintat copii spre crestere si educare ori in plasament familial, daca sunt
asigurati in cadrul sistemului asigurarilor sociale de stat sau daca sunt cadre
militare in activitate.
(4) Persoanele mentionate la alin. (3) beneficiaza de drepturile prevazute
la alin. (2) lit. a) si b) in situatia in care nu au in acelasi timp si
calitatea de asistent personal.
(5) De drepturile prevazute la alin. (1) lit. b) - f) si la alin. (2) lit.
a) - g) nu pot beneficia copiii cu handicap sau persoanele care au in
ingrijire, supraveghere si intretinere un copil cu handicap care se afla in
institutii de invatamant special, asistenta sociala si protectie speciala sau
in alte institutii cu caracter social in care li se asigura intretinerea
completa din partea statului.
(6) De drepturile prevazute la alin. (1) lit. l) poate beneficia copilul
bolnav de SIDA numai pe perioada in care este ingrijit in familie."
18. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
(1) In vederea asigurarii dreptului la securitate sociala, precum si a
dreptului la ocrotirea sanatatii si la instruire, adultii cu handicap
beneficiaza de urmatoarele drepturi:
a) adultii cu handicap grav si accentuat, daca nu au alte venituri cu
exceptia pensiei de urmas, beneficiaza de o indemnizatie lunara in procent de
50% din salariul minim brut pe tara, pe toata durata handicapului; cei cu
venituri pana la acest cuantum primesc diferenta pana la nivelul indemnizatiei
lunare; pentru afectiuni care creeaza handicap ireversibil indemnizatia lunara
se stabileste pe toata durata vietii;
b) nevazatorii cu handicap grav beneficiaza de un venit lunar sub forma
unei alocatii sociale in cuantum de 1.279.000 lei, indiferent de varsta si de
veniturile realizate din salarii, pe toata durata handicapului grav, ce va fi
actualizata, anual, prin hotarare a Guvernului, in functie de indicele
cresterii preturilor de consum; cei cu handicap accentuat beneficiaza de un
venit lunar in cuantum de 50% din venitul stabilit pentru cei cu handicap grav,
pe toata durata handicapului; persoanele nevazatoare care cumuleaza salariul cu
pensia pentru limita de varsta, cu pensia I.O.V.R. sau cu pensia pentru
pierderea capacitatii de munca vor opta pentru una dintre acestea sau pentru
alocatia sociala; nevazatorii care nu desfasoara activitate salarizata
cumuleaza alocatia sociala cu una dintre celelalte pensii stabilite potrivit
legii; nevazatorul cu handicap grav primeste pentru plata insotitorului,
definit la art. 1 din Hotararea Guvernului nr. 610/1990 privind acordarea unor
drepturi nevazatorilor, cu modificarile si completarile ulterioare, o
indemnizatie echivalenta cu salariul net al asistentului social debutant din
unitati bugetare; nevazatorul poate opta pentru asistentul personal sau pentru
insotitor;
c) asistent personal pentru adultul cu handicap grav, angajat de catre
autoritatile administratiei publice locale, cu avizul inspectoratului de stat
teritorial pentru persoanele cu handicap, pe baza recomandarilor anchetei
sociale realizate de catre o comisie din cadrul compartimentului specializat al
primariei in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta adultul
cu handicap grav; persoana cu handicap grav sau reprezentantii legali ai
acesteia, cu exceptia nevazatorilor, pot opta pentru primirea unei indemnizatii
echivalente cu salariul net al asistentului social debutant din unitatile
bugetare sau pentru asistent personal; modalitatea de plata a indemnizatiei se
va stabili prin ordin comun al ministrului sanatatii si familiei si al ministrului
administratiei publice, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, care va fi
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
d) introducerea in tara, o data la 8 ani, la alegere, de motociclete,
motorete sau autoturisme, in folosinta persoanei cu handicap accentuat sau grav
sau, dupa caz, a familiei care are in ingrijire o persoana cu handicap
accentuat sau grav, cu scutire de plata taxelor vamale; sunt scutite de plata
taxelor vamale aparatura si materialele ajutatoare - compensatorii, denumite
generic tiflotehnice; lista acestora si conditiile de acordare a facilitatilor
prevazute se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului
Sanatatii si Familiei;
e) scutire de plata taxelor de abonament pentru adultii cu handicap grav,
detinatori de aparate de radio si de televizoare; de aceasta facilitate
beneficiaza si persoanele care au in intretinere persoane cu handicap grav,
daca locuiesc impreuna;
f) prioritate la instalarea postului telefonic si scutire de plata abonamentului
telefonic cu 100 de impulsuri incluse, precum si costul a 400 de impulsuri
pentru nevazatori, atat pentru adultii cu handicap grav si accentuat, cat si
pentru familiile acestora, daca au domiciliul comun; modalitatile de decontare
a acestora vor fi stabilite prin norme aprobate prin ordin comun al ministrului
sanatatii si familiei si al ministrului comunicatiilor si tehnologiei
informatiei, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, care va fi publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
g) gratuitatea transportului urban cu mijloace de transport in comun de
suprafata sau cu metroul, pentru adultii cu handicap accentuat si grav si
pentru asistentii personali ai acestora, acordata pe baza unei anchete sociale
realizate de catre asistentul social din cadrul compartimentului specializat al
primariei in a carei raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta adultul
cu handicap; modalitatea de acordare a gratuitatii si cuantumul acesteia se
stabilesc prin ordin comun al ministrului sanatatii si familiei si al
ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei, cu avizul
Ministerului Finantelor Publice, care va fi publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I;
h) gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu tren de persoane,
clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele pentru transport fluvial, in limita a
12 calatorii dus-intors pe an pentru adultii cu handicap grav si pentru
asistentii personali ai acestora si in limita a 6 calatorii dus-intors pe an
pentru adultii cu handicap accentuat si pentru insotitorii acestora; adultii cu
afectiuni renale care necesita hemodializa in alte localitati decat cele de
domiciliu, precum si asistentii personali ai acestora beneficiaza de gratuitate
si peste limita mentionata, in functie de recomandarea centrului de dializa;
i) pregatire scolara la domiciliu, pe durata invatamantului general
obligatoriu, la cerere, a adultilor cu handicap grav, nedeplasabili, potrivit
normelor ce vor fi aprobate prin ordin comun al ministrului sanatatii si
familiei si al ministrului educatiei si cercetarii, cu avizul Ministerului
Finantelor Publice, care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I;
j) asistenta medicala, in conformitate cu prevederile Legii nr. 145/1997,
cu modificarile si completarile ulterioare;
k) medicamente gratuite atat pentru tratament ambulatoriu, cat si pe timpul
spitalizarii;
l) bilete de tratament gratuite, in limita posibilitatilor existente, in
statiuni balneoclimaterice, pe baza reglementarilor stabilite de Ministerul
Sanatatii si Familiei;
m) obtinerea gratuita a protezelor, carjelor, ghetelor ortopedice,
carucioarelor, la pretul etalon stabilit de Casa Nationala de Asigurari de
Sanatate, si asigurarea, cu prioritate si in conditii avantajoase, a aparatelor
auditive si a implanturilor cardiace;
n) acordarea unei camere in plus, in conditiile legii, pe baza contractelor
de inchiriere pentru suprafetele locative cu destinatie de locuinta detinute de
stat sau de unitatile administrative ale acestuia, la solicitarea persoanelor
cu handicap grav, precum si a familiilor care au in intretinere un copil cu
handicap grav;
o) stabilirea chiriei, in conditiile legii, pe baza contractelor de
inchiriere pentru suprafetele locative cu destinatie de locuinta, detinute de
stat sau de unitatile administrative ale acestuia, la tariful minim prevazut de
lege, daca persoana are handicap accentuat sau grav;
p) prioritate la inchirierea, construirea si cumpararea locuintelor din
fondul de stat si repartizarea, la cerere, a apartamentelor la niveluri
inferioare ale imobilelor, pentru persoanele cu handicap accentuat sau grav;
q) pentru nevazatorii cu handicap grav care realizeaza venituri salariale
in baza unui contract individual de munca se acorda o indemnizatie lunara in
valoare de 200.000 lei, suportata din creditele bugetare alocate cu aceasta
destinatie;
r) pentru nevazatorii cu handicap grav se acorda scutire de plata taxei
pentru abonamentul la curentul electric; decontarea abonamentului se face pe
baza de documente justificative in limita creditelor bugetare alocate cu
aceasta destinatie; documentele justificative, precum si modalitatea de
decontare se stabilesc prin ordin comun al ministrului sanatatii si familiei si
al ministrului industriei si resurselor, cu avizul Ministerului Finantelor
Publice, care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
s) acordarea a 25% din fondul de locuinte sociale persoanelor cu handicap
grav, conform legilor in vigoare.
(2) De drepturile prevazute la alin. (1) lit. a), c), d), e), f), n), o),
p), q), r) si s) nu pot beneficia persoanele cu handicap care se afla in
institutii de invatamant special, asistenta sociala si protectie speciala sau
in alte institutii cu caracter social, in care li se asigura intretinere
completa din partea statului.
(3) Persoanele cu handicap grav care au si calitatea de pensionari de
invaliditate gradul I pot opta intre indemnizatia pentru insotitor prevazuta de
art. 61 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte
drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, sau
pentru asistent personal. Dreptul de optiune se mentine si in cazul trecerii
pensionarilor de invaliditate la pensia pentru limita de varsta."
19. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
(1) Drepturile acordate conform art. 18 alin. (1) lit. c) si e), art. 18
alin. (2) lit. c) si art. 19 alin. (1) lit. a), b), e), f) si h) se suporta din
bugetul de stat.
(2) Drepturile acordate conform prevederilor art. 18 alin. (1) lit. f) si
j) si ale art. 19 alin. (1) lit. c) si g) se suporta din bugetele locale.
(3) Drepturile acordate conform prevederilor art. 18 alin. (1) lit. d) se
suporta de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii si Solidaritatii
Sociale.
(4) Drepturile acordate conform art. 18 alin. (2) lit. a) si b) se suporta
din bugetul asigurarilor sociale de stat.
(5) Sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor prevazute la art. 19
alin. (1) lit. j), k), l) si m) se suporta din Fondul de asigurari sociale de
sanatate, gestionat de casele de asigurari de sanatate de care asiguratul
apartine. Modalitatile de decontare vor fi stabilite prin ordin comun al
ministrului sanatatii si familiei si al presedintelui Casei Nationale de
Asigurari de Sanatate, cu avizul Ministerului Finantelor Publice, care va fi
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
20. La articolul 21, literele a) si b) vor avea urmatorul cuprins:
"a) sa se prezinte la comisiile de expertiza medicala a persoanelor cu
handicap pentru adulti, care functioneaza in subordinea inspectoratelor de stat
teritoriale pentru persoanele cu handicap, prevazute la cap. V, respectiv la
comisiile pentru protectia copilului, pentru incadrarea intr-o categorie de
persoane cu handicap care necesita protectie speciala in raport cu gradul de
handicap, precum si la reevaluarea periodica, potrivit criteriilor prevazute la
art. 1 alin. (3);
b) sa urmeze programul individual de recuperare, readaptare si integrare
sociala stabilit de comisiile de expertiza medicala a persoanelor cu handicap
pentru adulti, respectiv de comisiile pentru protectia copilului, sub
supravegherea asistentilor sociali din cadrul inspectoratelor de stat
teritoriale pentru persoanele cu handicap sau ai organizatiilor
neguvernamentale autorizate, potrivit legii, sa desfasoare activitati de
protectie speciala a persoanelor cu handicap, care colaboreaza cu aceste
inspectorate;"
21. Titlul capitolului V va avea urmatorul cuprins:
"Organizarea si functionarea comisiilor de expertiza medicala a
persoanelor cu handicap pentru adulti"
22. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
(1) Pentru incadrarea adultilor intr-o categorie de persoane cu handicap
care necesita protectie speciala, in raport cu gradul de handicap, se
infiinteaza, la nivel judetean si al sectoarelor municipiului Bucuresti,
comisii de expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti.
(2) Comisiile prevazute la alin. (1) au urmatoarea componenta:
- un presedinte, medic specialist in expertiza capacitatii de munca,
desemnat de catre Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, la
propunerea inspectoratului de stat teritorial pentru persoanele cu handicap;
- doi membri, medici de specialitate, in functie de afectiunea care produce
handicapul, desemnati de conducerea inspectoratelor de stat teritoriale pentru
persoanele cu handicap;
- un membru cu statut de observator, desemnat de organizatiile
neguvernamentale autorizate potrivit legii, care desfasoara activitati de
protectie speciala a persoanelor cu handicap in judetul sau in sectoarele
municipiului Bucuresti;
- un secretar desemnat de conducerile inspectoratelor de stat teritoriale
pentru persoanele cu handicap."
23. Articolul 23 se abroga.
24. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
Presedintele si membrii comisiilor prevazute la art. 22 au dreptul la o
indemnizatie de sedinta. Cuantumul lunar al indemnizatiilor de sedinta, pentru
fiecare membru al comisiei, cu exceptia membrului cu statut de observator, nu
poate depasi cuantumul castigului salarial mediu net pe economie, comunicat de
Institutul National de Statistica, corespunzator lunii ianuarie a fiecarui
an."
25. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
Comisiile de expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti,
prevazute la art. 22, functioneaza in subordinea inspectoratelor de stat
teritoriale pentru persoanele cu handicap."
26. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
(1) Comisiile de expertiza medicala a persoanelor cu handicap pentru adulti
se afla in coordonarea Comisiei superioare de expertiza medicala a persoanelor
cu handicap pentru adulti, care va functiona pe langa Secretariatul de Stat
pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Comisia superioara de expertiza medicala a persoanelor cu handicap
pentru adulti are urmatoarea componenta:
- un presedinte, medic de expertiza medicala si de recuperare a capacitatii
de munca, angajat de Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, prin
concurs;
- un membru, medic specialist in functie de afectiunea care produce
handicapul;
- un membru, medic din cadrul Institutului National de Studii si Strategii
privind Problemele Persoanelor cu Handicap;
- un secretar, angajat prin concurs de Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap.
(3) Membrii cu caracter nepermanent, convocati in functie de nevoile
comisiei, sunt:
- un reprezentant al Ministerului Sanatatii si Familiei;
- un reprezentant al Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale;
- un reprezentant al Institutului National de Expertiza Medicala si
Recuperare a Capacitatii de Munca;
- un reprezentant al Institutului National de Medicina Legala "Mina
Minovici" Bucuresti;
- un reprezentant al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(4) Membrii comisiei prevazuti la alin. (2) si (3) beneficiaza de o
indemnizatie de sedinta in conditiile art. 24.
(5) Presedintele si secretarul Comisiei superioare de expertiza medicala a
persoanelor cu handicap pentru adulti lucreaza permanent, cu program de lucru
zilnic."
27. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
(1) Incadrarea sau respingerea incadrarii intr-o categorie de persoane cu
handicap, care necesita protectie speciala in raport cu gradul de handicap, se
atesta prin certificat emis de comisiile prevazute la art. 22. Eliberarea
certificatului este scutita de taxa de timbru.
(2) Certificatele emise potrivit alin. (1) pot fi contestate, in termen de
30 de zile de la comunicare, la Comisia superioara de expertiza medicala a
persoanelor cu handicap pentru adulti. Contestatia va fi solutionata prin
decizie, in termen de 45 de zile lucratoare de la data inregistrarii.
(3) Deciziile emise de catre Comisia superioara de expertiza medicala a
persoanelor cu handicap pentru adulti pot fi atacate potrivit Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990, cu modificarile si completarile
ulterioare, cererile adresate instantei fiind scutite de taxa judiciara de
timbru."
28. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
Indemnizatiile de sedinta prevazute la art. 24 si la art. 26 alin. (4) se
suporta din creditele bugetare alocate cu aceasta destinatie."
29. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
Regulamentul de organizare si functionare a comisiilor prevazute la art. 22
si 26 se aproba prin ordin al secretarului de stat al Secretariatului de Stat
pentru Persoanele cu Handicap, in termen de 90 de zile de la data publicarii
legii de aprobare a prezentei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I."
30. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
In cazul eliberarii de certificate de incadrare intr-o categorie de
persoane cu handicap care necesita protectie speciala in raport cu gradul de
handicap, fara respectarea criteriilor stabilite prin ordin al ministrului
sanatatii si familiei, membrii comisiilor de expertiza medicala a persoanelor
cu handicap pentru adulti, respectiv ai comisiilor pentru protectia copilului,
vor fi obligati, in conditiile legii, la: restituirea indemnizatiilor de
sedinta incasate pentru participare la activitatea comisiilor; excluderea
definitiva din cadrul acestor comisii; suportarea sumelor reprezentand
drepturile incasate necuvenit de catre beneficiari, ca urmare a incadrarii
acestora cu nerespectarea dispozitiilor legale."
31. La articolul 31, alineatele (1) si (3) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
(1) Asistentul personal al persoanei cu handicap este persoana care
supravegheaza, acorda asistenta si ingrijire copilului sau adultului cu
handicap grav.
...........................................................................
(3) Asistentul personal isi desfasoara activitatea pe baza contractului
individual de munca, incheiat cu autoritatile administratiei publice locale in
a caror raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta persoana cu handicap
grav."
32. La articolul 32, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
(1) Asistentul personal al persoanei cu handicap este salarizat in raport
cu dispozitiile legale privind salarizarea asistentului social debutant, cu
studii medii, din unitatile bugetare."
33. La articolul 33, partea introductiva si litera a) vor avea urmatorul
cuprins:
"Art. 33
Asistentul personal are, in raport cu persoana cu handicap careia ii acorda
supraveghere, asistenta si ingrijire, urmatoarele obligatii:
a) de a presta persoanei cu handicap toate activitatile si serviciile
prevazute in contractul individual de munca incheiat cu autoritatile publice
prevazute la art. 31 alin. (3);"
34. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
Incalcarea oricareia dintre obligatiile prevazute la art. 33 si a celor
prevazute in contractul individual de munca atrage raspunderea juridica a
asistentului personal, in conditiile legii."
35. La articolul 36, dupa alineatul (3) se introduce alineatul (4) cu
urmatorul cuprins:
"(4) In sensul prezentei ordonante de urgenta si numai in contextul
incadrarii in munca, prin persoana cu handicap se intelege si persoana invalida
gradul III; prin contract individual de munca se intelege si conventia
individuala privind raporturile de munca din organizatiile cooperatiei
mestesugaresti, iar prin angajat se intelege si membru cooperator."
36. Articolul 37 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 37
(1) Persoanele fizice sau juridice care angajeaza persoane cu handicap pot
infiinta unitati protejate. Unitatile protejate pot fi:
a) agenti economici cu personalitate juridica, indiferent de forma de
organizare si de proprietate, care au cel putin 30% din numarul total de
angajati persoane cu handicap incadrate cu contract individual de munca;
b) sectii, ateliere sau alte structuri fara personalitate juridica din
cadrul agentilor economici sau din cadrul organizatiilor neguvernamentale, care
au contabilitate proprie si cel putin 30% din numarul total de angajati
persoane cu handicap incadrate cu contract individual de munca;
c) asociatii familiale, asociatii sau fundatii fara scop lucrativ,
constituite de cel putin o persoana cu handicap, precum si persoana cu handicap
care este autorizata, potrivit legii, sa desfasoare activitati economice
independente, cu conditia achitarii contributiilor de asigurari sociale
prevazute de lege; criteriile de incadrare si modul de autorizare ale acestor
unitati se stabilesc prin ordin comun al ministrului sanatatii si familiei si
al ministrului muncii si solidaritatii sociale, cu avizul Ministerului
Finantelor Publice, care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
(2) In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin unitati protejate se
intelege si centrele de integrare prin terapie ocupationala aflate in
coordonarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap."
37. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
(1) Unitatile protejate prevazute la art. 37 beneficiaza de urmatoarele
drepturi:
a) scutire de plata impozitului pe profit, cu conditia ca cel putin 75% din
fondul obtinut prin scutire sa fie reinvestit pentru achizitionarea de
echipamente tehnologice, masini, utilaje, instalatii de lucru si/sau pentru
amenajarea locurilor de munca protejate;
b) scutire de plata taxelor vamale pentru importurile de materii prime,
materiale, semifabricate, utilaje si parti componente ale acestora necesare
procesului de productie; este interzisa instrainarea lor pe timp de 5 ani, sub
sanctiunea platii retroactive a taxelor vamale;
c) scutire de T.V.A. a operatiunilor desfasurate in unitatile protejate
autorizate;
d) alte facilitati ce pot fi acordate de autoritatile administratiei
publice locale din fondurile proprii.
(2) Anual sau ori de cate ori este nevoie Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap impreuna cu Ministerul Finantelor Publice vor controla
modul in care unitatile protejate au folosit sumele rezultate din drepturile de
care au beneficiat, putand ridica autorizatia de functionare a acestora ca unitati
protejate in cazul nerespectarii prevederilor alin. (1)."
38. Articolul 39 se abroga.
39. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
(1) La inceputul fiecarui an calendaristic unitatile protejate au obligatia
sa prezinte inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap o
informare care va cuprinde datele necesare pentru a dovedi respectarea
dispozitiilor legale referitoare la functionarea unitatii si masurile
intreprinse pentru realizarea adaptarilor si inlesnirilor necesare pentru
desfasurarea activitatii persoanelor cu handicap.
(2) Nerespectarea obligatiei prevazute la alin. (1) se sanctioneaza cu
retragerea autorizatiei de functionare ca unitati protejate."
40. Articolul 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
(1) Unitatile protejate pot organiza cursuri de calificare la locul de
munca pentru persoanele cu handicap adulte, cu avizul Ministerului Muncii si
Solidaritatii Sociale, Ministerului Educatiei si Cercetarii si al Ministerului
Sanatatii si Familiei.
(2) Cursurile de calificare organizate de unitatile protejate vor fi
finantate din bugetul asigurarilor pentru somaj, pentru persoanele aflate in
cautarea unui loc de munca."
41. Articolul 42 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 42
(1) Persoanele juridice care au un numar de cel putin 100 de angajati au
obligatia de a angaja persoane cu handicap cu contract individual de munca
intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.
(2) Persoanelor cu handicap angajate cu contract individual de munca li se
asigura toate adaptarile si inlesnirile necesare pentru inlaturarea oricaror
impedimente in activitatea pe care o desfasoara."
42. Articolul 43 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 43
(1) Persoanele juridice care nu respecta prevederile art. 42 alin. (1) au
obligatia de a plati lunar catre bugetul de stat o suma egala cu salariul minim
brut pe tara inmultit cu numarul de locuri de munca in care nu au incadrat
persoane cu handicap.
(2) Sunt exceptate de la plata obligatorie prevazuta la alin. (1)
persoanele juridice care fac dovada ca au solicitat trimestrial la Agentia
Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca repartizarea de persoane cu
handicap."
43. La articolul 44, literele b) si f) se abroga.
44. La articolul 45, alineatele (3) si (4) vor avea urmatorul cuprins:
"(3) Activitatile specifice de pregatire, formare si orientare
profesionala si de incadrare in munca a persoanelor cu handicap se finanteaza
in limita creditelor bugetare alocate cu aceasta destinatie.
(4) Componenta comisiilor de integrare socioprofesionala a persoanelor cu
handicap si regulamentul de organizare si functionare a acestora se stabilesc
prin ordin al ministrului sanatatii si familiei, la propunerea Secretariatului
de Stat pentru Persoanele cu Handicap."
45. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
In activitatea de protectie speciala a persoanelor cu handicap
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap intretine relatii de dialog
si parteneriat cu organizatiile neguvernamentale, in mod special cu cele ale
persoanelor cu handicap sau care au ca obiect de activitate protectia speciala
a persoanelor cu handicap."
46. Articolul 47 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47
(1) La nivel national se constituie, pe langa Secretariatul de Stat pentru
Persoanele cu Handicap, Consiliul National Consultativ de Dialog Social pentru
Problemele Persoanelor cu Handicap, denumit in continuare Consiliul national.
Consiliul national este un organism consultativ de interes public, constituit
in scopul institutionalizarii dialogului social privind protectia persoanelor
cu handicap.
(2) In componenta Consiliului national intra reprezentanti desemnati de
Secretariatul de Stat pentru Persoanele cu Handicap, de organizatiile
neguvernamentale, care au ca obiect de activitate protectia speciala a
persoanelor cu handicap, de ministere si de alte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale, precum si ai unor organizatii patronale,
caritabile sau profesionale, care sprijina activitatea de protectie speciala a
persoanelor cu handicap.
(3) Consiliul national se intruneste trimestrial sau ori de cate ori este
necesar, la convocarea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(4) Numarul reprezentantilor in Consiliul national si regulamentul de
organizare si functionare se aproba prin ordin al ministrului sanatatii si
familiei, la propunerea Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu
Handicap."
47. La articolul 48, literele a) si c) vor avea urmatorul cuprins:
"a) contribuie la elaborarea si urmarirea realizarii strategiei,
politicilor si programelor nationale privind persoanele cu handicap;
...........................................................................
c) sprijina buna functionare a institutiilor de protectie speciala a
persoanelor cu handicap;"
48. La articolul 49, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 49
(1) La nivel judetean si al municipiului Bucuresti se pot constitui, pe
langa inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap,
consilii consultative de dialog social, denumite in continuare consilii.
(2) Consiliile sunt formate din reprezentanti desemnati de inspectoratele
de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, de organizatiile
neguvernamentale, care au ca obiect de activitate protectia speciala a
persoanelor cu handicap, de prefecturi, de consilii judetene, de Consiliul
General al Municipiului Bucuresti, precum si de serviciile descentralizate ale
ministerelor sau ale altor autoritati ale administratiei publice locale care au
legatura cu activitatea de protectie speciala a persoanelor cu handicap."
49. Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51
Organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap sau care au ca
obiect de activitate protectia speciala a persoanelor cu handicap au dreptul,
cu avizul Ministerului Sanatatii si Familiei, de a primi subventii de la
bugetul de stat sau, dupa caz, de la bugetele locale, in cazul in care infiinteaza
si administreaza unitati de asistenta, ingrijire sau recuperare a persoanelor
cu handicap, in conditiile prevazute de Legea nr. 34/1998 privind acordarea
unor subventii asociatiilor si fundatiilor romane cu personalitate juridica,
care infiinteaza si administreaza unitati de asistenta sociala."
50. Dupa articolul 51 se introduce articolul 51^1 cu urmatorul cuprins:
"Art. 51^1
Asociatia Nevazatorilor din Romania, Asociatia Invalizilor de Razboi
Nevazatori din Romania, Asociatia Surzilor din Romania si Liga Nationala a
Organizatiilor cu Personal Handicapat din Cooperatia Mestesugareasca pot primi,
potrivit legilor bugetare anuale, subventii de la bugetul de stat, prin
Ministerul Sanatatii si Familiei."
51. Titlul capitolului IX va avea urmatorul cuprins:
"Surse pentru finantarea protectiei speciale a persoanelor cu
handicap"
52. Articolul 53 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 53
(1) Sursele pentru finantarea protectiei speciale a persoanelor cu handicap
se constituie din:
a) o cota de 2% aplicata asupra fondului de salarii realizat lunar,
inclusiv asupra castigurilor realizate lunar de colaboratori persoane fizice,
de catre agentii economici, organizatiile cooperatiste, organizatiile economice
straine cu sediul in Romania, reprezentantele autorizate in Romania, potrivit
legii, ale persoanelor juridice straine care angajeaza personal roman si de
persoanele fizice care utilizeaza munca salariata, precum si de alte persoane
juridice care realizeaza activitati economice in Romania, cu exceptia
unitatilor protejate prevazute la art. 37;
b) penalitati si majorari datorate, potrivit legii, pentru neplata la
termen a obligatiei prevazute la lit. a);
c) donatii ale persoanelor fizice si juridice din tara si din strainatate,
in conditiile legii, cu respectarea destinatiilor stabilite de donatori;
d) sumele datorate de societatile comerciale, regiile autonome, societatile
si companiile nationale, de alti agenti economici, conform art. 43.
(2) Pentru nevarsarea la termen a sumelor prevazute la art. 43 si la alin.
(1) lit. a) si d) se percep penalitatile si majorarile de intarziere prevazute
de dispozitiile legale in vigoare pentru neplata impozitelor si taxelor
cuvenite bugetului de stat."
53. Articolul 54 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 54
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate
infractiuni:
a) nerespectarea dispozitiilor art. 11 alin. (1), art. 13, 14, art. 15
alin. (2), art. 16 alin. (1), (2), (4) si (5) si ale art. 17 si se sanctioneaza
cu amenda de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei;
b) eliberarea de certificate de incadrare intr-o categorie de persoane cu
handicap care necesita protectie speciala in raport cu gradul de handicap, cu
incalcarea criteriilor prevazute la art. 1 alin. (3), si se sanctioneaza cu
amenda de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei.
(2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) se aplica persoanelor fizice sau
juridice vinovate.
(3) Constatarea contraventiei prevazute la alin. (1) lit. a) si aplicarea
amenzii contraventionale se fac de catre organele specializate ale Ministerului
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei. Constatarea contraventiei
prevazute la alin. (1) lit. b) si aplicarea amenzii contraventionale se fac de
catre personalul din cadrul Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu
Handicap, imputernicit prin ordin al secretarului de stat pentru persoanele cu
handicap.
(4) Sumele obtinute din aplicarea amenzilor se fac venit la bugetul de
stat.
(5) Prevederile prezentului articol se completeaza cu dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002."
54. Articolul 55 se abroga.
55. La articolul 57, alineatul (2) se abroga.
56. Articolul 58 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 58
In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a legii de aprobare a
prezentei ordonante de urgenta Ministerul Sanatatii si Familiei va elabora
normele metodologice de aplicare a ordonantei de urgenta si le va supune spre
aprobare prin hotarare a Guvernului."
57. Anexa va avea urmatorul cuprins:
"ANEXA 1
LISTA
cuprinzand institutiile de interes public pentru protectia speciala a
persoanelor cu handicap, aflate in coordonarea Secretariatului de Stat pentru
Persoanele cu Handicap
1. Judetul Alba
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Sebes
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Blaj
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Garbova
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Abrud
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Galda de Jos
neuropsihiatrica
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Alba Iulia
neuropsihiatrica
2. Judetul Arad
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Arad
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Tamand
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Lipova
3. Judetul Arges
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Bascovele-Cotmeana
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Pitesti
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Vulturesti
a persoanelor cu handicap
Centru de integrare prin terapie Localitatea Tigveni
ocupationala
4. Judetul Bacau
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Bacau
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Rachitoasa
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Comanesti
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Darmanesti-Vermesti
neuropsihiatrica
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Racaciuni
neuropsihiatrica
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Ungureni
a persoanelor cu handicap
Centrul-pilot "Miorita" Localitatea Parincea
5. Judetul Bihor
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Ciutelec
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Cighid-Ciutelec
a persoanelor cu handicap
Centru de integrare prin terapie Localitatea Cadea
ocupationala
6. Judetul Bistrita-Nasaud
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Beclean
a persoanelor cu handicap cu sectie
externa la Nuseni
7. Judetul Botosani
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Dorohoi
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Leorda
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Adaseni
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Ionaseni
a persoanelor cu handicap
8. Judetul Brasov
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Brasov
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Timisul de Sus
Centrul de recuperare si reabilitare Localitatea Sercaia
a persoanelor cu handicap "Canaan"
Centrul de zi "Casa Soarelui" Localitatea Stupini
9. Judetul Braila
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Braila
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Baldovinesti
10. Judetul Buzau
Centrul de integrare prin terapie Localitatea Ramnicu Sarat
ocupationala
Centru de ingrijire si asistenta, Localitatea Ramnicu Sarat
cu sectie externa la Smeeni
11. Judetul Caras-Severin
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Sacu
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Resita
12. Judetul Calarasi
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Ciocanesti
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Stefan cel Mare
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Plataresti
neuropsihiatrica
13. Judetul Cluj
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Cluj-Napoca
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Luna de Jos
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Catcau
Centrul de ingrijire si asistenta Localitatea Mociu
"Sf. Nicolae"
14. Judetul Constanta
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Poarta Alba
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Techirghiol
neuropsihiatrica
15. Judetul Dambovita
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Pucioasa
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Sacuieni
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Gura Ocnitei-Ochiuri
neuropsihiatrica
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Moreni-Tuicani
a persoanelor cu handicap
16. Judetul Dolj
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Craiova
persoane cu handicap
Centru de integrare prin terapie Localitatea Corlate
ocupationala
17. Judetul Galati
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Galati
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Galati
18. Judetul Giurgiu
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Carpenis-Gaiseni
neuropsihiatrica
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Bolintin Vale
neuropsihiatrica
Centru de integrare prin terapie Localitatea Tantava
ocupationala
19. Judetul Gorj
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Runcu-Suseni
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Runcu-Dobrita
20. Judetul Harghita
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Frumoasa
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Gheorgheni
21. Judetul Hunedoara
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Brad
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Geoagiu
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Petrila
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Branisca
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Hunedoara
Centru de integrare prin terapie Localitatea Simeria
ocupationala
22. Judetul Ialomita
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Slobozia
23. Judetul Iasi
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Iasi
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Harlau
24. Judetul Maramures
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Poienile de sub
Munte
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Sighetu Marmatiei
a persoanelor cu handicap
25. Judetul Mehedinti
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Ilovat
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Strehaia
Centru de integrare prin terapie Localitatea Burila Mare
ocupationala
26. Judetul Mures
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Sighisoara
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Reghin
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Lunca Muresului
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Targu Mures
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Glodeni
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Capusu de Campie
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Calugareni
neuropsihiatrica
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Brancovenesti
a persoanelor cu handicap
27. Judetul Neamt
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Oslobeni
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Roman
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Targu-Neamt
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Bozienii de Sus
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Razboieni
neuropsihiatrica
Centru-pilot de recuperare a Localitatea Pastraveni
persoanelor cu handicap
Centru-pilot de recuperare si Localitatea Piatra-Neamt
reabilitare a persoanelor cu handicap,
cu centru de zi
28. Judetul Olt
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Slatina
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Falcoiu
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Parscoveni
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Spineni
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Cezieni
a persoanelor cu handicap
29. Judetul Prahova
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Mislea
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Liliesti-Baicoi
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Calinesti
neuropsihiatrica
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Urlati
neuropsihiatrica
Centrul-pilot de recuperare si Localitatea Urlati
reabilitare a persoanelor cu handicap
"Casa Rozei", cu locuinte protejate
Centru de recuperare si reabilitare a Localitatea Campina
persoanelor cu sindromul Down
Centru de integrare prin terapie Localitatea Urlati
ocupationala
Centru de integrare prin terapie Localitatea Tatarai
ocupationala
30. Judetul Satu Mare
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Carei
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Satu Mare
31. Judetul Salaj
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Boghis
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Crasna
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Jibou
neuropsihiatrica
Centru de integrare prin terapie Localitatea Badacin-Pericei
ocupationala
32. Judetul Sibiu
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Sibiu
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Biertan
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Saliste
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Talmaciu
a persoanelor cu handicap
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Rau Vadului
neuropsihiatrica
Centru de integrare prin terapie Localitatea Dumbraveni
ocupationala
33. Judetul Suceava
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Pojorata
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Sasca Mica
a persoanelor cu handicap
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Costana
neuropsihiatrica
34. Judetul Teleorman
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Olteni
35. Judetul Timis
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Varias
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Ciacova
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Gavojdia
neuropsihiatrica
Centrul de zi "Ingerii Sperantei", Localitatea Lugoj
cu centru rezidential de recuperare
si reabilitare
Centrul de zi "Pentru voi", cu Localitatea Timisoara
locuinte protejate
Centrul de zi "Podul Lung" Localitatea Timisoara
36. Judetul Tulcea
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Babadag
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Babadag
neuropsihiatrica
37. Judetul Vaslui
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Husi
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Husi
a persoanelor cu handicap
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Malaiesti
neuropsihiatrica
38. Judetul Valcea
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Pausesti-Maglasi
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Zatreni
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Lungesti
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Maciuca
neuropsihiatrica
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Babeni
neuropsihiatrica
39. Judetul Vrancea
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Maicanesti
Centru de integrare prin terapie Localitatea Odobesti
ocupationala
40. Judetul Ilfov
Centru de ingrijire si asistenta Localitatea Ciolpani
Centru de recuperare si reabilitare Localitatea Balaceanca
neuropsihiatrica
Municipiul Bucuresti
Centrul de ingrijire si asistenta nr. 1 Str. Radu Voda nr. 20, sectorul
4
Centrul de ingrijire si asistenta nr. 2 Str. Episcop Radu nr. 26,
sectorul 2
Centrul de ingrijire si asistenta nr. 3 Str. Barbu Delavrancea nr. 18,
sectorul 1
Centrul de ingrijire si asistenta nr. 5 Calea Vitan nr. 267 - 269,
sectorul 3
Centrul de ingrijire si asistenta nr. 6 Str. Floare Rosie nr. 7A,
sectorul 6
Centrul de recuperare si reabilitare a Str. Balotului nr. 42,
persoanelor cu handicap sectorul 2."
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 27 iunie
2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 27 iunie 2002, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA