HOTARARE Nr. 329 din 20 martie 2003
pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare si functionare a
institutiilor de protectie speciala a persoanelor cu handicap
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 228 din 4 aprilie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 7 alin. (3) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in
munca a persoanelor cu handicap, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 519/2002, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba regulamentele-cadru de organizare si functionare a institutiilor
de protectie speciala a persoanelor cu handicap, prevazute in anexele nr. 1 - 5
care fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
(1) In exercitarea atributiilor ce le revin potrivit prevederilor
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si
incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 519/2002, cu modificarile ulterioare, Guvernul,
consiliile judetene, consiliile locale, precum si celelalte persoane juridice
prevazute de lege pot infiinta si organiza institutii de protectie speciala a
persoanelor cu handicap.
(2) Institutiile de protectie speciala a persoanelor cu handicap se
infiinteaza si functioneaza ca institutii de interes public, cu personalitate
juridica, sub forma de centre-pilot, centre de ingrijire si asistenta, centre
de recuperare si reabilitare, centre de integrare prin terapie ocupationala,
centre de zi, precum si sub alte forme specifice, in conditiile legii.
Art. 3
(1) Guvernul, consiliile judetene, consiliile locale, precum si celelalte
persoane juridice prevazute de lege aproba, prin hotarare, Regulamentul de
organizare si functionare a institutiilor de protectie speciala a persoanelor
cu handicap pe care le infiinteaza, pe baza prevederilor regulamentului-cadru
specific fiecarui centru, aprobat prin prezenta hotarare.
(2) Atributiile fiecarui tip de centru, prevazute in regulamentul-cadru, se
completeaza si cu alte atributii, in functie de nevoile si de caracteristicile
sociale ale unitatilor administrativ-teritoriale in care isi desfasoara
activitatea.
Art. 4
Pentru institutiile de protectie speciala a persoanelor cu handicap,
infiintate pana la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Guvernul,
consiliile judetene, consiliile locale, precum si celelalte persoane juridice
prevazute de lege vor aproba, prin hotarare, in termen de 60 de zile de la
intrarea in vigoare a prezentei hotarari, regulamentele de organizare si
functionare specifice pentru fiecare institutie de protectie speciala a
persoanelor cu handicap pe care au infiintat-o sau pe care o finanteaza in
conditiile legii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Petru Serban Mihailescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Presedintele Autoritatii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap,
Constantin Stoenescu
ANEXA 1
REGULAMENTUL-CADRU
de organizare si functionare a centrelor-pilot
Art. 1
Centrele-pilot sunt institutii de interes public cu personalitate juridica,
care au rolul de a asigura la nivel judetean sau local aplicarea politicilor si
strategiilor de asistenta speciala a persoanelor cu handicap, prin cresterea
sanselor recuperarii si integrarii acestora in familie ori in comunitate, si de
a acorda sprijin si asistenta pentru prevenirea situatiilor ce pun in pericol
securitatea persoanelor cu handicap.
Art. 2
(1) Centrele-pilot pot fi infiintate prin:
a) hotarare a Guvernului;
b) hotarare a consiliului judetean sau a consiliului local, dupa caz;
c) hotarare a unor organizatii neguvernamentale sau a celor care au ca
obiect de activitate si protectia speciala a persoanelor cu handicap;
d) hotarare a cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania.
(2) Centrele-pilot pot fi infiintate si in comun de mai multe institutii si
persoane juridice dintre cele prevazute la alin. (1).
Art. 3
In vederea realizarii atributiilor ce le revin, centrele-pilot indeplinesc
exclusiv functia de executie prin asigurarea mijloacelor umane, materiale si
financiare necesare implementarii politicilor si strategiilor privind protectia
speciala a persoanelor cu handicap, prevenirea si combaterea marginalizarii
sociale a acestora, precum si pentru integrarea lor socioprofesionala.
Art. 4
Principiile care stau la baza activitatii centrelor-pilot sunt:
a) principiul egalitatii de sanse;
b) principiul respectarii demnitatii;
c) principiul asigurarii autonomiei;
d) principiul asigurarii intimitatii;
e) principiul asigurarii confidentialitatii;
f) principiul abordarii individualizate a persoanelor cu handicap;
g) principiul implicarii active si depline a beneficiarilor;
h) principiul cooperarii si parteneriatului;
i) principiul recunoasterii valorii fiecarei fiinte umane si valorizarii
ei, indiferent de handicap.
Art. 5
(1) Structura organizatorica a centrelor-pilot, numarul de personal, precum
si bugetul se aproba, dupa caz, prin hotarare a Guvernului, hotarare a
consiliului judetean sau local, dupa caz, hotarare a organelor de conducere ale
organizatiilor neguvernamentale sau ale celor care au ca obiect de activitate
si protectia speciala a persoanelor cu handicap, precum si ale cultelor
recunoscute, potrivit legii, in Romania, pe baza fundamentarii realizate de
comitetul director.
(2) Ponderea diferitelor categorii de personal, respectiv personal de
conducere, de specialitate, administrativ si de ingrijire, se stabileste prin
ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 6
(1) Salarizarea personalului centrelor-pilot se stabileste potrivit
legislatiei aplicabile salariatilor din sistemul bugetar, pe baza statului de
functii aprobat de comitetul director in functie de numarul de personal aprobat
si de resursele financiare alocate.
(2) Salarizarea personalului centrelor-pilot care sunt infiintate de institutiile
prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c) si d) se face in conditiile legii.
Art. 7
Finantarea cheltuielilor centrelor-pilot se asigura din:
a) contributiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor
acestora, care vor fi varsate in contul centrelor-pilot;
b) bugetele locale ale autoritatilor administratiei publice locale care au
aprobat infiintarea centrelor-pilot;
c) alte venituri realizate in conditiile legii.
Art. 8
Conducerea centrelor-pilot este asigurata de un director si de comitetul
director, in conditiile prezentului regulament-cadru.
Art. 9
(1) Postul de director al centrului-pilot se ocupa prin concurs sau, dupa
caz, prin examen, in conditiile legii.
(2) Candidatii pentru ocuparea postului de director trebuie sa fie
absolventi cu diploma de licenta ai invatamantului superior de lunga durata in
domeniul stiintelor socioumane, juridice, administrative sau economice.
(3) Comisia de concurs sau, dupa caz, de examinare se stabileste prin:
a) ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
Handicap;
b) dispozitie a presedintelui consiliului judetean;
c) dispozitie a primarului;
d) decizie a conducatorului cultului sau al organizatiei neguvernamentale,
dupa caz.
(4) Concursul sau, dupa caz, examenul consta in mod obligatoriu si in
prezentarea si sustinerea unui referat cuprinzand analiza sistemului de
protectie speciala a persoanelor cu handicap din unitatea
administrativ-teritoriala respectiva, insotita de propuneri de restructurare
sau, dupa caz, de dezvoltare a acestui sistem.
(5) Numirea directorului se face prin una dintre modalitatile prevazute la
alin. (3).
(6) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si
pentru ocuparea celorlalte functii de conducere din cadrul centrului-pilot.
Art. 10
(1) Directorul centrului-pilot asigura conducerea executiva a acestuia si
raspunde de buna lui functionare in indeplinirea atributiilor ce-i revin.
(2) In exercitarea atributiilor ce-i revin directorul centrului-pilot emite
dispozitii.
Art. 11
Directorul centrului-pilot indeplineste, in conditiile legii, urmatoarele
atributii principale:
a) reprezinta centrul-pilot in relatiile cu autoritatile si institutiile
publice, cu persoanele fizice si juridice din tara si din strainatate, precum
si in justitie;
b) exercita atributiile ce revin centrului-pilot in calitate de persoana
juridica;
c) exercita functia de ordonator de credite;
d) intocmeste proiectul bugetului propriu al centrului-pilot si contul de
incheiere a exercitiului bugetar, pe care le supune avizarii comitetului
director;
e) numeste si elibereaza din functie personalul din cadrul centrului-pilot,
in conditiile legii;
f) controleaza activitatea personalului si aplica sanctiunile disciplinare
sau recompensele corespunzatoare, in conditiile legii;
g) elaboreaza proiectele rapoartelor generale privind activitatea
centrului-pilot si stadiul implementarii strategiilor, pe care le prezinta spre
avizare comitetului director;
h) prezinta informari la cererea autoritatilor sau persoanelor juridice
care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul-pilot, cu privire la
activitatea desfasurata;
i) realizeaza si propune proiecte Autoritatii Nationale pentru Persoanele
cu Handicap, care au ca scop imbunatatirea activitatii de protectie speciala a
persoanelor cu handicap;
j) asigura instruirea si perfectionarea personalului de specialitate;
k) colaboreaza cu organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu
handicap, precum si cu alte organizatii neguvernamentale, in actiuni comune
care vizeaza protectia speciala a persoanelor cu handicap;
l) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 12
(1) Comitetul director este alcatuit din 5 membri, dupa cum urmeaza:
a) directorul centrului-pilot, care este si presedintele comitetului;
b) contabilul-sef sau, dupa caz, asistentul medical sef;
c) un reprezentant al autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat
sau, dupa caz, care finanteaza centrul-pilot;
d) un reprezentant al unei organizatii neguvernamentale care are ca obiect
de activitate protectia speciala a persoanelor cu handicap;
e) un reprezentant al asistatilor.
(2) Membrii comitetului director nu beneficiaza de indemnizatie.
(3) Comitetul director se intruneste in sedinta ordinara trimestrial, la
convocarea directorului, precum si in sedinta extraordinara ori de cate ori
este necesar.
Art. 13
Comitetul director indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) avizeaza proiectul bugetului propriu si contul de incheiere a
exercitiului bugetar;
b) propune autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau,
dupa caz, care finanteaza centrul-pilot, aprobarea structurii organizatorice si
a numarului de personal;
c) analizeaza activitatea centrului-pilot si propune masuri si programe de
imbunatatire a activitatii de protectie speciala a persoanelor cu handicap;
d) hotaraste asupra instrainarii mijloacelor fixe din patrimoniul
centrului-pilot, altele decat bunurile imobile, in conditiile legii;
e) aproba statul de functii;
f) aproba programele de activitate;
g) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau prin hotarare
a autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care
finanteaza centrul-pilot.
Art. 14
Sanctionarea disciplinara sau eliberarea din functie a directorului
centrului-pilot, precum si a celorlalte persoane cu functii de conducere se face
de catre:
a) presedintele Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap sau
imputernicitul legal al acestuia;
b) presedintele consiliului judetean;
c) primar;
d) conducatorul cultului sau al organizatiei neguvernamentale, dupa caz.
Art. 15
Centrele-pilot functioneaza in coordonarea Autoritatii Nationale pentru
Persoanele cu Handicap. Activitatea de coordonare si de control se exercita in
conditiile legii.
Art. 16
Centrele-pilot indeplinesc urmatoarele atributii principale:
a) asigura cazarea, realizarea activitatilor de recuperare a persoanelor cu
handicap prin programe de terapie aplicate in mod direct prin munca in ateliere
si prin terapii asociate;
b) elaboreaza programe proprii de recuperare si integrare socioprofesionala
si familiala, colaborand cu centre similare, cu organizatii neguvernamentale
din tara si din strainatate;
c) asigura aplicarea politicilor si strategiilor nationale, judetene si
locale, in concordanta cu specificul centrelor-pilot, intocmind proiecte si
programe proprii care sa asigure cresterea calitatii activitatii de protectie
speciala a persoanelor cu handicap asistate;
d) monitorizeaza si analizeaza situatia persoanelor cu handicap, ulterior
finalizarii proiectelor si programelor de recuperare si integrare profesionala
sau sociala;
e) identifica persoanele cu handicap care pot beneficia de programele
proprii de recuperare;
f) intocmesc rapoarte de ancheta psihosociala si asigura includerea
acestora in programe si proiecte de recuperare;
g) asigura indeplinirea standardelor de calitate a serviciilor si a
standardelor ocupationale specifice personalului incadrat in centrele-pilot;
h) identifica mediile in care poate fi integrata orice persoana cu handicap
care a parcurs programele sau proiectele de recuperare;
i) acorda sprijin si asistenta de specialitate in vederea prevenirii
situatiilor care pun in pericol siguranta persoanelor cu handicap asistate;
j) dezvolta parteneriate si colaboreaza cu organizatii neguvernamentale,
alti reprezentanti ai societatii civile, in vederea diversificarii serviciilor
de asistenta speciala, in functie de realitatile si specificul local;
k) promoveaza dezinstitutionalizarea prin strategii specifice.
Art. 17
(1) In centrele-pilot pot fi asistate persoane cu handicap grav, accentuat
sau mediu, la cererea acestora ori a intretinatorilor legali, in limita
locurilor disponibile si a resurselor financiare alocate de ordonatorul
principal de credite.
(2) Conditiile de internare si asistare in centrele-pilot se stabilesc prin
regulamentele proprii de organizare si functionare aprobate in conditiile
prevazute de prezentul regulament-cadru.
Art. 18
Institutiile publice, alte persoane juridice, precum si persoanele fizice
sunt obligate sa puna la dispozitie centrelor-pilot toate actele, datele si
informatiile pe care le detin si care sunt necesare in vederea indeplinirii de
catre acestea a atributiilor ce le revin si sa permita accesul personalului de
specialitate in sediile sau domiciliile lor numai in vederea indeplinirii
atributiilor stabilite potrivit legii.
Art. 19
Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor
judetene si consiliilor locale sunt obligate sa asigure centrelor-pilot sprijinul
necesar pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
Art. 20
Prezentul regulament-cadru sta la baza elaborarii regulamentelor de
organizare si functionare pentru fiecare unitate care se incadreaza in
categoria centrelor-pilot.
ANEXA 2
REGULAMENTUL-CADRU
de organizare si functionare a centrelor de ingrijire si asistenta
Art. 1
Centrele de ingrijire si asistenta sunt institutii de interes public cu
personalitate juridica, care au rolul de a asigura la nivel judetean sau local
aplicarea politicilor si strategiilor de asistenta speciala a persoanelor cu
handicap, prin cresterea sanselor recuperarii si integrarii acestora in familie
ori in comunitate, si de a acorda sprijin si asistenta pentru prevenirea
situatiilor ce pun in pericol securitatea persoanelor cu handicap.
Art. 2
(1) Centrele de ingrijire si asistenta pot fi infiintate prin:
a) hotarare a Guvernului;
b) hotarare a consiliului judetean sau a consiliului local, dupa caz;
c) hotarare a unor organizatii neguvernamentale sau a celor care au ca
obiect de activitate si protectia speciala a persoanelor cu handicap;
d) hotarare a cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania.
(2) Centrele de ingrijire si asistenta pot fi infiintate si in comun de mai
multe institutii si persoane juridice dintre cele prevazute la alin. (1).
Art. 3
In vederea realizarii atributiilor ce le revin, centrele de ingrijire si
asistenta indeplinesc exclusiv functia de executie, prin asigurarea mijloacelor
umane, materiale si financiare necesare implementarii politicilor si
strategiilor privind protectia speciala a persoanelor cu handicap, precum si
prevenirea si combaterea marginalizarii sociale a acestora.
Art. 4
Principiile care stau la baza activitatii centrelor de ingrijire si
asistenta sunt:
a) principiul respectarii drepturilor omului;
b) principiul respectarii demnitatii;
c) principiul asigurarii autonomiei;
d) principiul asigurarii intimitatii;
e) principiul asigurarii dreptului de a alege;
f) principiul abordarii individualizate a persoanelor cu handicap;
g) principiul implicarii active si depline a beneficiarilor;
h) principiul cooperarii si parteneriatului;
i) principiul recunoasterii valorii fiecarei fiinte umane si valorizarii
ei, indiferent de tipul de handicap.
Art. 5
(1) Structura organizatorica a centrelor de ingrijire si asistenta, numarul
de personal, precum si bugetul se aproba, dupa caz, prin hotarare a Guvernului,
hotarare a consiliului judetean sau local, dupa caz, hotarare a organelor de
conducere ale organizatiilor neguvernamentale sau ale celor care au ca obiect
de activitate si protectia speciala a persoanelor cu handicap, precum si ale
cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania, pe baza fundamentarii
realizate de comitetul director.
(2) Ponderea diferitelor categorii de personal, respectiv personal de
conducere, de specialitate, administrativ si de ingrijire, se stabileste prin
ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 6
(1) Salarizarea personalului centrelor de ingrijire si asistenta se
stabileste potrivit legislatiei aplicabile salariatilor din sistemul bugetar,
pe baza statului de functii aprobat de comitetul director in functie de numarul
de personal aprobat si de resursele financiare alocate.
(2) Salarizarea personalului centrelor de ingrijire si asistenta care sunt
infiintate de institutiile prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c) si d) se face
in conditiile legii.
Art. 7
Finantarea cheltuielilor centrelor de ingrijire si asistenta se asigura
din:
a) contributiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor
acestora, care vor fi varsate in contul centrelor de ingrijire si asistenta;
b) bugetele locale ale autoritatilor administratiei publice locale care au
aprobat infiintarea centrelor de ingrijire si asistenta;
c) alte venituri realizate in conditiile legii.
Art. 8
Conducerea centrelor de ingrijire si asistenta este asigurata de un
director si de comitetul director, in conditiile prezentului regulament-cadru.
Art. 9
(1) Postul de director al centrului de ingrijire si asistenta se ocupa prin
concurs sau, dupa caz, prin examen, in conditiile legii.
(2) Candidatii pentru ocuparea postului de director trebuie sa fie
absolventi cu diploma de licenta ai invatamantului superior de lunga durata in
domeniul stiintelor socioumane, juridice, administrative sau economice.
(3) Comisia de concurs sau, dupa caz, de examinare se stabileste prin:
a) ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
Handicap;
b) dispozitie a presedintelui consiliului judetean;
c) dispozitie a primarului;
d) decizie a conducatorului cultului sau al organizatiei neguvernamentale,
dupa caz.
(4) Concursul sau, dupa caz, examenul consta in mod obligatoriu si in
prezentarea si sustinerea unui referat cuprinzand analiza sistemului de
protectie speciala a persoanelor cu handicap din unitatea
administrativ-teritoriala respectiva, insotita de propuneri de restructurare
sau, dupa caz, de dezvoltare a acestui sistem.
(5) Numirea directorului se face prin una dintre modalitatile prevazute la
alin. (3).
(6) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si
pentru ocuparea celorlalte functii de conducere din cadrul centrului de
ingrijire si asistenta.
Art. 10
(1) Directorul centrului de ingrijire si asistenta asigura conducerea
executiva a acestuia si raspunde de buna lui functionare in indeplinirea
atributiilor ce-i revin.
(2) In exercitarea atributiilor ce-i revin directorul centrului de
ingrijire si asistenta emite dispozitii.
Art. 11
Directorul centrului de ingrijire si asistenta indeplineste, in conditiile
legii, urmatoarele atributii principale:
a) reprezinta centrul de ingrijire si asistenta in relatiile cu
autoritatile si institutiile publice, cu persoanele fizice si juridice din tara
si din strainatate, precum si in justitie;
b) exercita atributiile ce revin centrului de ingrijire si asistenta in
calitate de persoana juridica;
c) exercita functia de ordonator de credite;
d) intocmeste proiectul bugetului propriu al centrului de ingrijire si
asistenta si contul de incheiere a exercitiului bugetar, pe care le supune
avizarii comitetului director;
e) numeste si elibereaza din functie personalul din cadrul centrului de
ingrijire si asistenta, in conditiile legii;
f) controleaza activitatea personalului si aplica sanctiunile disciplinare
sau recompensele corespunzatoare, in conditiile legii;
g) elaboreaza proiectele rapoartelor generale privind activitatea centrului
de ingrijire si asistenta, stadiul implementarii strategiilor, pe care le
prezinta spre avizare comitetului director;
h) prezinta informari la cererea autoritatilor ori persoanelor juridice
care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de ingrijire si
asistenta;
i) realizeaza si propune proiecte Autoritatii Nationale pentru Persoanele
cu Handicap, care au ca scop imbunatatirea activitatii de protectie speciala a
persoanelor cu handicap;
j) asigura instruirea si perfectionarea personalului de specialitate;
k) colaboreaza cu organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu
handicap, precum si cu alte organizatii neguvernamentale, in actiuni comune
care vizeaza protectia speciala a persoanelor cu handicap;
l) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 12
(1) Comitetul director este alcatuit din 5 membri, dupa cum urmeaza:
a) directorul centrului de ingrijire si asistenta, care este si
presedintele comitetului;
b) contabilul-sef sau, dupa caz, asistentul medical sef;
c) un reprezentant al autoritatilor ori persoanelor juridice care au
infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de ingrijire si asistenta;
d) un reprezentant al unei organizatii neguvernamentale care are ca obiect
de activitate protectia speciala a persoanelor cu handicap;
e) un reprezentant al asistatilor.
(2) Membrii comitetului director nu beneficiaza de indemnizatie.
(3) Comitetul director se intruneste in sedinta ordinara trimestrial, la
convocarea directorului, precum si in sedinta extraordinara ori de cate ori
este necesar.
Art. 13
Comitetul director indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) avizeaza proiectul bugetului propriu si contul de incheiere a
exercitiului bugetar;
b) propune autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau,
dupa caz, care finanteaza centrul de ingrijire si asistenta aprobarea structurii
organizatorice si a numarului de personal;
c) analizeaza activitatea centrului de ingrijire si asistenta si propune
masuri si programe de imbunatatire a activitatii de protectie speciala a
persoanelor cu handicap;
d) hotaraste asupra instrainarii mijloacelor fixe din patrimoniul centrului
de ingrijire si asistenta, altele decat bunurile imobile, in conditiile legii;
e) aproba statul de functii;
f) aproba programele de activitate;
g) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau prin hotarare
a autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care
finanteaza centrul de ingrijire si asistenta.
Art. 14
Sanctionarea disciplinara sau eliberarea din functie a directorului
centrului de ingrijire si asistenta, precum si a celorlalte persoane cu functii
de conducere se face de catre:
a) presedintele Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap sau
imputernicitul legal al acestuia;
b) presedintele consiliului judetean;
c) primar;
d) conducatorul cultului sau al organizatiei neguvernamentale, dupa caz.
Art. 15
Centrele de ingrijire si asistenta functioneaza in coordonarea Autoritatii
Nationale pentru Persoanele cu Handicap. Activitatea de coordonare si de
control se exercita in conditiile legii.
Art. 16
Centrele de ingrijire si asistenta au urmatoarele atributii:
a) asigura cazarea, hrana, cazarmamentul si conditiile igienico-sanitare
corespunzatoare persoanelor cu handicap asistate, precum si intretinerea si
folosirea eficienta a bazei materiale si a bunurilor din dotare;
b) asigura asistenta medicala curenta si de specialitate, recuperare,
ingrijire si supraveghere permanenta persoanelor cu handicap asistate;
c) intocmesc proiecte si programe proprii care sa asigure cresterea
calitatii activitatii de protectie speciala a persoanelor cu handicap, in
concordanta cu specificul centrului de ingrijire si asistenta, potrivit
politicilor si strategiilor nationale, judetene si locale;
d) organizeaza activitati cultural-educative si de socializare atat in
interiorul centrelor de ingrijire si asistenta, cat si in afara acestora;
e) organizeaza activitati de ergoterapie in raport cu restantul functional
al persoanelor internate;
f) acorda sprijin si asistenta de specialitate in vederea prevenirii
situatiilor care pun in pericol siguranta persoanelor cu handicap;
g) dezvolta parteneriate si colaboreaza cu organizatii neguvernamentale si
cu alti reprezentanti ai societatii civile, in vederea diversificarii serviciilor
de asistenta speciala, in functie de realitati si de specificul local;
h) asigura consiliere si informare atat familiilor, cat si asistatilor,
privind problematica sociala (probleme familiale, psihologice etc.);
i) intervin in combaterea si prevenirea institutionalizarii ca posibilitate
de abuz din partea familiei;
j) intervin in sensibilizarea comunitatii la nevoile specifice ale
persoanelor cu handicap;
k) asigura respectarea standardelor si indicatorilor stabiliti de Autoritatea
Nationala pentru Persoanele cu Handicap;
l) promoveaza dezinstitutionalizarea prin strategii specifice.
Art. 17
(1) In centrele de ingrijire si asistenta pot fi asistate persoane cu
handicap grav, accentuat sau mediu, la cererea acestora ori a intretinatorilor
legali, in limita locurilor disponibile si a resurselor financiare alocate de
ordonatorul principal de credite.
(2) Conditiile de internare si asistare in centrele de ingrijire si
asistenta se stabilesc prin regulamentele proprii de organizare si functionare
aprobate in conditiile prevazute de prezentul regulament-cadru.
Art. 18
Institutiile publice, alte persoane juridice, precum si persoanele fizice
sunt obligate sa puna la dispozitie centrelor de ingrijire si asistenta toate
actele, datele si informatiile pe care le detin si care sunt necesare in
vederea indeplinirii de catre acestea a atributiilor ce le revin si sa permita
accesul personalului de specialitate in sediile sau domiciliile lor numai in
vederea indeplinirii atributiilor stabilite potrivit legii.
Art. 19
Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor
judetene si consiliilor locale sunt obligate sa asigure centrelor de ingrijire
si asistenta sprijinul necesar pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
Art. 20
Prezentul regulament-cadru sta la baza elaborarii regulamentelor de
organizare si functionare pentru fiecare unitate care se incadreaza in
categoria centrelor de ingrijire si asistenta.
ANEXA 3
REGULAMENTUL-CADRU
de organizare si functionare a centrelor de recuperare si reabilitare
Art. 1
Centrele de recuperare si reabilitare sunt institutii de interes public cu
personalitate juridica, care au rolul de a asigura la nivel judetean sau local
aplicarea politicilor si strategiilor de asistenta speciala a persoanelor cu
handicap, prin cresterea sanselor recuperarii si integrarii acestora in familie
ori in comunitate, si de a acorda sprijin si asistenta pentru prevenirea
situatiilor ce pun in pericol securitatea persoanelor cu handicap.
Art. 2
(1) Centrele de recuperare si reabilitare pot fi infiintate prin:
a) hotarare a Guvernului;
b) hotarare a consiliului judetean sau a consiliului local, dupa caz;
c) hotarare a unor organizatii neguvernamentale sau a celor care au ca
obiect de activitate si protectia speciala a persoanelor cu handicap;
d) hotarare a cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania.
(2) Centrele de recuperare si reabilitare pot fi infiintate si in comun de
mai multe institutii si persoane juridice dintre cele prevazute la alin. (1).
Art. 3
In vederea realizarii atributiilor ce le revin, centrele de recuperare si
reabilitare indeplinesc exclusiv functia de executie prin asigurarea mijloacelor
umane, materiale si financiare necesare implementarii politicilor si
strategiilor privind protectia speciala a persoanelor cu handicap, prevenirea
si combaterea marginalizarii sociale a acestora, precum si pentru integrarea
lor socioprofesionala.
Art. 4
Principiile care stau la baza activitatii centrelor de recuperare si
reabilitare sunt:
a) principiul respectarii drepturilor omului;
b) principiul respectarii demnitatii;
c) principiul asigurarii autonomiei;
d) principiul asigurarii intimitatii;
e) principiul abordarii individualizate a persoanelor cu handicap;
f) principiul implicarii active si depline a beneficiarilor;
g) principiul cooperarii si parteneriatului;
h) principiul recunoasterii valorii fiecarei fiinte umane si valorizarii
ei, indiferent de handicap.
Art. 5
(1) Structura organizatorica a centrelor de recuperare si reabilitare,
numarul de personal, precum si bugetul se aproba, dupa caz, prin hotarare a
Guvernului, hotarare a consiliului judetean sau local, dupa caz, hotarare a
organelor de conducere ale organizatiilor neguvernamentale sau ale celor care
au ca obiect de activitate si protectia speciala a persoanelor cu handicap,
precum si ale cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania, pe baza
fundamentarii realizate de comitetul director.
(2) Ponderea diferitelor categorii de personal, respectiv personal de
conducere, de specialitate, administrativ si de ingrijire, se stabileste prin
ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 6
(1) Salarizarea personalului centrelor de recuperare si reabilitare se
stabileste potrivit legislatiei aplicabile salariatilor din sistemul bugetar,
pe baza statului de functii aprobat de comitetul director in functie de numarul
de personal aprobat si de resursele financiare alocate.
(2) Salarizarea personalului centrelor de recuperare si reabilitare care
sunt infiintate de institutiile prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c) si d) se
face in conditiile legii.
Art. 7
Finantarea cheltuielilor centrelor de recuperare si reabilitare se asigura
din:
a) contributiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor
acestora, care vor fi varsate in contul centrelor de recuperare si reabilitare;
b) bugetele locale ale autoritatilor administratiei publice locale care au
aprobat infiintarea centrelor de recuperare si reabilitare;
c) alte venituri realizate in conditiile legii.
Art. 8
Conducerea centrelor de recuperare si reabilitare este asigurata de un
director si de comitetul director, in conditiile prezentului regulament-cadru.
Art. 9
(1) Postul de director al centrului de recuperare si reabilitare se ocupa
prin concurs sau, dupa caz, prin examen, in conditiile legii.
(2) Candidatii pentru ocuparea postului de director trebuie sa fie
absolventi cu diploma de licenta ai invatamantului superior de lunga durata in
domeniul stiintelor socioumane, juridice, administrative sau economice.
(3) Comisia de concurs sau, dupa caz, de examinare se stabileste prin:
a) ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
Handicap;
b) dispozitie a presedintelui consiliului judetean;
c) dispozitie a primarului;
d) decizie a conducatorului cultului sau al organizatiei neguvernamentale,
dupa caz.
(4) Concursul sau, dupa caz, examenul consta in mod obligatoriu si in
prezentarea si sustinerea unui referat cuprinzand analiza sistemului de
protectie speciala a persoanelor cu handicap din unitatea
administrativ-teritoriala respectiva, insotita de propuneri de restructurare
sau, dupa caz, de dezvoltare a acestui sistem.
(5) Numirea directorului se face prin una dintre modalitatile prevazute la
alin. (3).
(6) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si
pentru ocuparea celorlalte functii de conducere din cadrul centrului de
recuperare si reabilitare.
Art. 10
(1) Directorul centrului de recuperare si reabilitare asigura conducerea
executiva a acestuia si raspunde de buna lui functionare in indeplinirea
atributiilor ce-i revin.
(2) In exercitarea atributiilor ce ii revin directorul centrului de
recuperare si reabilitare emite dispozitii.
Art. 11
Directorul centrului de recuperare si reabilitare indeplineste, in
conditiile legii, urmatoarele atributii principale:
a) reprezinta centrul de recuperare si reabilitare in relatiile cu
autoritatile si institutiile publice, cu persoanele fizice si juridice din tara
si din strainatate, precum si in justitie;
b) exercita atributiile ce revin centrului de recuperare si reabilitare in
calitate de persoana juridica;
c) exercita functia de ordonator de credite;
d) intocmeste proiectul bugetului propriu al centrului de recuperare si
reabilitare si contul de incheiere a exercitiului bugetar, pe care le supune
avizarii comitetului director;
e) numeste si elibereaza din functie personalul din cadrul centrului de
recuperare si reabilitare, in conditiile legii;
f) controleaza activitatea personalului si aplica sanctiunile disciplinare
sau recompensele corespunzatoare, in conditiile legii;
g) elaboreaza proiectele rapoartelor generale privind activitatea centrului
de recuperare si reabilitare, stadiul implementarii strategiilor, pe care le
prezinta spre avizare comitetului director;
h) prezinta informari la cererea autoritatilor ori persoanelor juridice
care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de recuperare si
reabilitare, cu privire la activitatea desfasurata;
i) realizeaza si propune proiecte Autoritatii Nationale pentru Persoanele
cu Handicap, care au ca scop imbunatatirea activitatii de protectie speciala a
persoanelor cu handicap;
j) asigura instruirea si perfectionarea personalului de specialitate;
k) colaboreaza cu organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu
handicap, precum si cu alte organizatii neguvernamentale, in actiuni comune
care vizeaza protectia speciala a persoanelor cu handicap;
l) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 12
(1) Comitetul director este alcatuit din 5 membri, dupa cum urmeaza:
a) directorul centrului de recuperare si reabilitare, care este si
presedintele comitetului;
b) contabilul-sef sau, dupa caz, asistentul medical sef;
c) un reprezentant al autoritatilor ori persoanelor juridice care au
infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de recuperare si reabilitare;
d) 2 reprezentanti ai unor organizatii neguvernamentale care au ca obiect
de activitate protectia speciala a persoanelor cu handicap.
(2) Membrii comitetului director nu beneficiaza de indemnizatie;
(3) Comitetul director se intruneste in sedinta ordinara trimestrial, la
convocarea directorului, precum si in sedinta extraordinara ori de cate ori
este necesar.
Art. 13
Comitetul director indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) avizeaza proiectul bugetului propriu si contul de incheiere a
exercitiului bugetar;
b) propune autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau,
dupa caz, care finanteaza centrul de recuperare si reabilitare aprobarea
structurii organizatorice si a numarului de personal;
c) analizeaza activitatea centrului de recuperare si reabilitare si propune
masuri si programe de imbunatatire a activitatii de protectie speciala a
persoanelor cu handicap;
d) hotaraste asupra instrainarii mijloacelor fixe din patrimoniul centrului
de recuperare si reabilitare, altele decat bunurile imobile, in conditiile
legii;
e) aproba statul de functii;
f) aproba programele de activitate;
g) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau prin hotarare
a autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care
finanteaza centrul de recuperare si reabilitare.
Art. 14
Sanctionarea disciplinara sau eliberarea din functie a directorului
centrului de recuperare si reabilitare, precum si a celorlalte persoane cu
functii de conducere se face de catre:
a) presedintele Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, sau
imputernicitul legal al acestuia;
b) presedintele consiliului judetean;
c) primar;
d) conducatorul cultului sau al organizatiei neguvernamentale, dupa caz.
Art. 15
Centrele de recuperare si reabilitare functioneaza in coordonarea
Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap. Activitatea de coordonare
si de control se exercita in conditiile legii.
Art. 16
Centrele de recuperare si reabilitare au urmatoarele atributii:
a) asigura cazarea, hrana, cazarmamentul si conditiile igienico-sanitare
corespunzatoare persoanelor cu handicap asistate, precum si intretinerea si
folosirea eficienta a bunurilor din dotare;
b) asigura asistenta medicala curenta si de specialitate, recuperare,
ingrijire si supraveghere permanenta a persoanelor cu handicap internate;
c) asigura programe individuale de recuperare specifice handicapului si
persoanei;
d) elaboreaza programe de recuperare, individuale si de grup, adaptate
afectiunilor fiecarei persoane;
e) identifica persoanele cu handicap care pot beneficia de programul de
recuperare;
f) organizeaza activitati de ergoterapie in raport cu restantul functional
al persoanelor internate;
g) organizeaza activitati psihosociale si culturale;
h) monitorizeaza si analizeaza situatia persoanelor cu handicap internate,
ulterior finalizarii programului de recuperare;
i) asigura consiliere si informare privind problematica sociala (probleme
familiale, psihologice etc.);
j) acorda sprijin si asistenta de specialitate in vederea prevenirii
situatiilor care pun in pericol siguranta persoanelor cu handicap;
k) dezvolta parteneriate si colaboreaza cu organizatiile neguvernamentale
si cu alti reprezentanti ai societatii civile, in vederea diversificarii si
imbunatatirii programelor de recuperare oferite persoanelor cu handicap, in
functie de realitatile si de specificul local;
l) intervin in combaterea si prevenirea institutionalizarii ca posibilitate
de abuz din partea familiei;
m) intervin in sensibilizarea comunitatii la nevoile specifice persoanelor
cu handicap institutionalizate;
n) asigura respectarea standardelor si indicatorilor stabiliti de
Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap;
o) promoveaza dezinstitutionalizarea prin strategii specifice.
Art. 17
(1) In centrele de recuperare si reabilitare pot fi asistate persoane cu
handicap grav, accentuat sau mediu, la cererea acestora ori a intretinatorilor
legali, in limita locurilor disponibile si a resurselor financiare alocate de
ordonatorul principal de credite.
(2) Conditiile de internare si asistare in centrele de recuperare si
reabilitare se stabilesc prin regulamentele proprii de organizare si
functionare aprobate in conditiile prevazute de prezentul regulament-cadru.
Art. 18
Institutiile publice, alte persoane juridice, precum si persoanele fizice
sunt obligate sa puna la dispozitie centrelor de recuperare si reabilitare
toate actele, datele si informatiile pe care le detin si care sunt necesare in
vederea indeplinirii de catre acestea a atributiilor ce le revin si sa permita
accesul personalului de specialitate in sediile sau domiciliile lor numai in
vederea indeplinirii atributiilor stabilite potrivit legii.
Art. 19
Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor
judetene si consiliilor locale sunt obligate sa asigure centrelor de recuperare
si reabilitare sprijinul necesar pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
Art. 20
Prezentul regulament-cadru sta la baza elaborarii regulamentelor de
organizare si functionare pentru fiecare unitate care se incadreaza in
categoria centrelor de recuperare si reabilitare.
ANEXA 4
REGULAMENTUL-CADRU
de organizare si functionare a centrelor de integrare prin terapie ocupationala
Art. 1
Centrele de integrare prin terapie ocupationala sunt institutii de interes
public cu personalitate juridica, care au rolul de a asigura la nivel judetean
sau local aplicarea politicilor si strategiilor de asistenta speciala a
persoanelor cu handicap, prin cresterea sanselor recuperarii si integrarii
acestora in familie ori in comunitate, si de a acorda sprijin si asistenta
pentru prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea persoanelor cu
handicap.
Art. 2
(1) Centrele de integrare prin terapie ocupationala pot fi infiintate prin:
a) hotarare a Guvernului;
b) hotarare a consiliului judetean sau a consiliului local, dupa caz;
c) hotarare a unor organizatii neguvernamentale sau a celor care au ca
obiect de activitate si protectia speciala a persoanelor cu handicap;
d) hotarare a cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania.
(2) Centrele de integrare prin terapie ocupationala pot fi infiintate si in
comun de mai multe institutii si persoane juridice dintre cele prevazute la
alin. (1).
Art. 3
In vederea realizarii atributiilor ce le revin, centrele de integrare prin
terapie ocupationala indeplinesc exclusiv functia de executie prin asigurarea
mijloacelor umane, materiale si financiare necesare implementarii politicilor
si strategiilor privind protectia speciala a persoanelor cu handicap,
prevenirea si combaterea marginalizarii sociale a acestora, precum si pentru
integrarea lor socioprofesionala.
Art. 4
Principiile care stau la baza activitatii centrelor de integrare prin
terapie ocupationala sunt:
a) principiul respectarii drepturilor omului;
b) principiul respectarii demnitatii;
c) principiul asigurarii autonomiei;
d) principiul asigurarii intimitatii;
e) principiul asigurarii dreptului la munca in functie de restantul
functional al fiecarui asistat;
f) principiul remunerarii echitabile in functie de munca depusa;
g) principiul abordarii individualizate a persoanelor cu handicap;
h) principiul implicarii active si depline a beneficiarilor;
i) principiul cooperarii si parteneriatului;
j) principiul recunoasterii valorii fiecarei fiinte umane si valorizarii
ei, indiferent de handicap.
Art. 5
(1) Structura organizatorica a centrelor de integrare prin terapie
ocupationala, numarul de personal, precum si bugetul se aproba, dupa caz, prin
hotarare a Guvernului, hotarare a consiliului judetean sau local, dupa caz,
hotarare a organelor de conducere ale organizatiilor neguvernamentale sau ale
celor care au ca obiect de activitate si protectia speciala a persoanelor cu
handicap, precum si ale cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania, pe
baza fundamentarii realizate de comitetul director.
(2) Ponderea diferitelor categorii de personal, respectiv personal de
conducere, de specialitate, administrativ si de ingrijire, se stabileste prin
ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 6
(1) Salarizarea personalului centrelor de integrare prin terapie
ocupationala se stabileste potrivit legislatiei aplicabile salariatilor din
sistemul bugetar, pe baza statului de functii aprobat de comitetul director in
functie de numarul de personal aprobat si de resursele financiare alocate.
(2) Salarizarea personalului centrelor de integrare prin terapie
ocupationala care sunt infiintate de institutiile prevazute la art. 2 alin. (1)
lit. c) si d) se face in conditiile legii.
Art. 7
Finantarea cheltuielilor centrelor de integrare prin terapie ocupationala
se asigura din:
a) contributiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor
acestora, care vor fi varsate in contul centrelor de integrare prin terapie
ocupationala;
b) bugetele locale ale autoritatilor administratiei publice locale care au
aprobat infiintarea centrelor de integrare prin terapie ocupationala;
c) alte venituri realizate in conditiile legii.
Art. 8
Conducerea centrelor de integrare prin terapie ocupationala este asigurata
de un director si de comitetul director, in conditiile prezentului
regulament-cadru.
Art. 9
(1) Postul de director al centrului de integrare prin terapie ocupationala
se ocupa prin concurs sau, dupa caz, prin examen, in conditiile legii.
(2) Candidatii pentru ocuparea postului de director trebuie sa fie
absolventi cu diploma de licenta ai invatamantului superior de lunga durata in
domeniul stiintelor socioumane, juridice, administrative sau economice.
(3) Comisia de concurs sau, dupa caz, de examinare se stabileste prin:
a) ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
Handicap;
b) dispozitie a presedintelui consiliului judetean;
c) dispozitie a primarului;
d) decizie a conducatorului cultului sau al organizatiei neguvernamentale,
dupa caz.
(4) Concursul sau, dupa caz, examenul consta in mod obligatoriu si in
prezentarea si sustinerea unui referat cuprinzand analiza sistemului de
protectie speciala a persoanelor cu handicap din unitatea
administrativ-teritoriala respectiva, insotita de propuneri de restructurare
sau, dupa caz, de dezvoltare a acestui sistem.
(5) Numirea directorului se face prin una dintre modalitatile prevazute la
alin. (3).
(6) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si
pentru ocuparea celorlalte functii de conducere din cadrul centrului de
integrare prin terapie ocupationala.
Art. 10
(1) Directorul centrului de integrare prin terapie ocupationala asigura
conducerea executiva a acestuia si raspunde de buna lui functionare in
indeplinirea atributiilor ce-i revin.
(2) In exercitarea atributiilor ce-i revin directorul centrului de
integrare prin terapie ocupationala emite dispozitii.
Art. 11
Directorul centrului de integrare prin terapie ocupationala indeplineste,
in conditiile legii, urmatoarele atributii principale:
a) reprezinta centrul de integrare prin terapie ocupationala in relatiile
cu autoritatile si institutiile publice, cu persoanele fizice si juridice din
tara si din strainatate, precum si in justitie;
b) exercita atributiile ce revin centrului de integrare prin terapie
ocupationala in calitate de persoana juridica;
c) exercita functia de ordonator de credite;
d) intocmeste proiectul bugetului propriu al centrului de integrare prin
terapie ocupationala si contul de incheiere a exercitiului bugetar, pe care le
supune avizarii comitetului director;
e) numeste si elibereaza din functie personalul din cadrul centrului de
integrare prin terapie ocupationala, in conditiile legii;
f) controleaza activitatea personalului si aplica sanctiunile disciplinare
sau recompensele corespunzatoare, in conditiile legii;
g) elaboreaza proiectele rapoartelor generale privind activitatea centrului
de integrare prin terapie ocupationala, stadiul implementarii strategiilor, pe
care le prezinta spre avizare comitetului director;
h) prezinta informari la cererea autoritatilor ori persoanelor juridice
care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de integrare prin
terapie ocupationala, cu privire la activitatea desfasurata;
i) realizeaza si propune proiecte Autoritatii Nationale pentru Persoanele
cu Handicap, care au ca scop imbunatatirea activitatii de protectie speciala a
persoanelor cu handicap;
j) asigura instruirea si perfectionarea personalului de specialitate;
k) colaboreaza cu organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu
handicap, precum si cu alte organizatii neguvernamentale, in actiuni comune
care vizeaza protectia speciala a persoanelor cu handicap;
l) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 12
(1) Comitetul director este alcatuit din 5 membri, dupa cum urmeaza:
a) directorul centrului de integrare prin terapie ocupationala, care este
si presedintele comitetului;
b) contabilul-sef sau, dupa caz, asistentul medical sef;
c) un reprezentant al autoritatilor ori persoanelor juridice care au
infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de integrare prin terapie
ocupationala;
d) un reprezentant al unei organizatii neguvernamentale care are ca obiect
de activitate protectia speciala a persoanelor cu handicap;
e) un reprezentant al asistatilor.
(2) Membrii comitetului director nu beneficiaza de indemnizatie.
(3) Comitetul director se intruneste in sedinta ordinara trimestrial, la
convocarea directorului, precum si in sedinta extraordinara ori de cate ori
este necesar.
Art. 13
Comitetul director indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) avizeaza proiectul bugetului propriu si contul de incheiere a
exercitiului bugetar;
b) propune autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau,
dupa caz, care finanteaza centrul de integrare prin terapie ocupationala
aprobarea structurii organizatorice si a numarului de personal;
c) analizeaza activitatea centrului de integrare prin terapie ocupationala
si propune masuri si programe de imbunatatire a activitatii de protectie
speciala a persoanelor cu handicap;
d) hotaraste asupra instrainarii mijloacelor fixe din patrimoniul centrului
de integrare prin terapie ocupationala, altele decat bunurile imobile, in
conditiile legii;
e) aproba statul de functii;
f) aproba programele de activitate;
g) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau prin hotarare
a autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care
finanteaza centrul de integrare prin terapie ocupationala.
Art. 14
Sanctionarea disciplinara sau eliberarea din functie a directorului
centrului de integrare prin terapie ocupationala, precum si a celorlalte
persoane cu functii de conducere se face de catre:
a) presedintele Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap sau
imputernicitul legal al acestuia;
b) presedintele consiliului judetean;
c) primar;
d) conducatorul cultului sau al organizatiei neguvernamentale, dupa caz.
Art. 15
Centrele de integrare prin terapie ocupationala functioneaza in coordonarea
Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap. Activitatea de coordonare
si de control se exercita in conditiile legii.
Art. 16
Centrele de integrare prin terapie ocupationala au urmatoarele atributii:
a) asigura cazarea, hrana, cazarmamentul si conditiile igienico-sanitare
corespunzatoare persoanelor cu handicap asistate, precum si intretinerea si
folosirea eficienta a bazei materiale si a bunurilor din dotare;
b) asigura asistenta medicala curenta si de specialitate, recuperare,
ingrijire si supraveghere permanenta persoanelor cu handicap internate;
c) intocmesc proiecte si programe proprii care sa asigure cresterea
calitatii activitatii de protectie speciala a persoanelor cu handicap, in
concordanta cu specificul centrului, potrivit politicilor si strategiilor
nationale, judetene si locale;
d) elaboreaza programe individualizate sau de grup de terapie ocupationala
si alte tipuri de terapie, in vederea integrarii socioprofesionale si
familiale, colaborand in acest sens cu centre similare si cu organizatii
neguvernamentale din tara si din strainatate;
e) identifica persoanele cu handicap care pot beneficia de programele de
terapie si asigura includerea lor in aceste programe;
f) intocmesc rapoarte de ancheta psihosociala;
g) asigura realizarea activitatilor de recuperare a persoanelor cu handicap
prin implementarea programelor de terapie mentionate mai sus;
h) monitorizeaza si analizeaza situatia persoanelor cu handicap ulterior
finalizarii programelor de terapie;
i) identifica mediile in care poate fi integrata orice persoana cu handicap
care a parcurs programele de terapie;
j) asigura conditiile necesare desfasurarii programelor de terapie in
vederea integrarii socioprofesionale a persoanelor cu handicap;
k) asigura echipamentul de munca si protectie si organizeaza activitati de
cunoastere si respectare a normelor de protectie si igiena a muncii;
l) acorda sprijin si asistenta de specialitate in vederea prevenirii
situatiilor care pun in pericol siguranta persoanelor cu handicap;
m) asigura autofinantarea centrului prin valorificarea serviciilor si
produselor realizate in cadrul acestuia;
n) asigura remunerarea asistatilor, in functie de munca depusa si de
beneficiile obtinute;
o) organizeaza activitati cultural-educative si de socializare atat in
interiorul centrelor, cat si in afara acestora;
p) asigura prin intermediul psiho- si socioterapeutilor integrarea
persoanelor cu handicap in grupuri mici si mixte, prin realizarea unor relatii
interumane cu valoare instructiva si educativa;
r) dezvolta parteneriate si colaboreaza cu organizatii neguvernamentale si
cu alti reprezentanti ai societatii civile, in vederea diversificarii
serviciilor de asistenta speciala, in functie de realitatile si de specificul
local;
s) asigura consiliere si informare atat familiilor, cat si asistatilor,
privind problematica sociala (probleme familiale, psihologice etc.);
s) intervin in combaterea si prevenirea institutionalizarii ca posibilitate
de abuz din partea familiei;
t) intervin in sensibilizarea comunitatii la nevoile specifice ale
persoanelor cu handicap, in vederea integrarii acestora intr-o viata normala;
t) asigura respectarea standardelor si indicatorilor stabiliti de
Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap;
u) promoveaza dezinstitutionalizarea prin strategii specifice.
Art. 17
(1) In centrele de integrare prin terapie ocupationala pot fi asistate
persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu, la cererea acestora ori a
intretinatorilor legali, in limita locurilor disponibile si a resurselor
financiare alocate de ordonatorul principal de credite.
(2) Conditiile de internare si asistare in centrele de integrare prin
terapie ocupationala se stabilesc prin regulamentele proprii de organizare si
functionare aprobate in conditiile prevazute de prezentul regulament-cadru.
Art. 18
Institutiile publice, alte persoane juridice, precum si persoanele fizice
sunt obligate sa puna la dispozitie centrelor de integrare prin terapie
ocupationala toate actele, datele si informatiile pe care le detin si care sunt
necesare in vederea indeplinirii de catre acestea a atributiilor ce le revin si
sa permita accesul personalului de specialitate in sediile sau domiciliile lor
numai in vederea indeplinirii atributiilor stabilite potrivit legii.
Art. 19
Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor
judetene si consiliilor locale sunt obligate sa asigure centrelor de integrare
prin terapie ocupationala sprijinul necesar pentru indeplinirea atributiilor ce
le revin.
Art. 20
Prezentul regulament-cadru sta la baza elaborarii regulamentelor de organizare
si functionare pentru fiecare unitate care se incadreaza in categoria centrelor
de integrare prin terapie ocupationala.
ANEXA 5
REGULAMENTUL-CADRU
de organizare si functionare a centrelor de zi
Art. 1
Centrele de zi sunt institutii de interes public cu personalitate juridica,
care au rolul de a asigura la nivel judetean sau local aplicarea politicilor si
strategiilor de asistenta speciala a persoanelor cu handicap, prin cresterea
sanselor recuperarii si integrarii acestora in familie ori in comunitate, si de
a acorda sprijin si asistenta pentru prevenirea situatiilor ce pun in pericol
securitatea persoanelor cu handicap.
Art. 2
(1) Centrele de zi pot fi infiintate prin:
a) hotarare a Guvernului;
b) hotarare a consiliului judetean sau a consiliului local, dupa caz;
c) hotarare a unor organizatii neguvernamentale sau a celor care au ca
obiect de activitate si protectia speciala a persoanelor cu handicap;
d) hotarari ale cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania.
(2) Centrele de zi pot fi infiintate si in comun de mai multe institutii si
persoane juridice dintre cele prevazute la alin. (1).
Art. 3
In vederea realizarii atributiilor ce le revin, centrele de zi indeplinesc
exclusiv functia de executie prin asigurarea mijloacelor umane, materiale si
financiare necesare implementarii politicilor si strategiilor privind protectia
speciala a persoanelor cu handicap, prevenirea si combaterea marginalizarii
sociale a acestora, precum si integrarea lor socioprofesionala.
Art. 4
Principiile care stau la baza activitatii centrelor de zi sunt:
a) principiul respectarii drepturilor omului;
b) principiul normalizarii vietii persoanelor cu handicap;
c) principiul egalitatii de sanse;
d) principiul asigurarii serviciilor de sprijin in mediul cel mai putin
restrictiv posibil;
e) principiul implicarii active si depline a beneficiarilor;
f) principiul cooperarii si parteneriatului.
Art. 5
(1) Structura organizatorica a centrelor de zi, numarul de personal, precum
si bugetul se aproba, dupa caz, prin hotarare a Guvernului, hotarare a
consiliului judetean sau local, dupa caz, hotarare a organelor de conducere ale
organizatiilor neguvernamentale sau ale celor care au ca obiect de activitate
si protectia speciala a persoanelor cu handicap, precum si ale cultelor
recunoscute, potrivit legii, in Romania, pe baza fundamentarii realizate de
comitetul director.
(2) Ponderea diferitelor categorii de personal, respectiv personal de
conducere, de specialitate, administrativ si de ingrijire, se stabileste prin
ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 6
(1) Salarizarea personalului centrelor de zi se stabileste potrivit legislatiei
aplicabile salariatilor din sistemul bugetar, pe baza statului de functii
aprobat de comitetul director in functie de numarul de personal aprobat si de
resursele financiare alocate.
(2) Salarizarea personalului centrelor de zi care sunt infiintate de
institutiile prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c) si d) se face in conditiile
legii.
Art. 7
Finantarea cheltuielilor centrelor de zi se asigura din:
a) contributiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor
acestora, care vor fi varsate in contul centrelor de zi;
b) bugetele locale ale autoritatilor administratiei publice locale care au
aprobat infiintarea centrelor de zi;
c) alte venituri realizate in conditiile legii.
Art. 8
Conducerea centrelor de zi este asigurata de un director si de comitetul
director, in conditiile prezentului regulament-cadru.
Art. 9
(1) Postul de director al centrului de zi se ocupa prin concurs sau, dupa
caz, prin examen, in conditiile legii.
(2) Candidatii pentru ocuparea postului de director trebuie sa fie
absolventi cu diploma de licenta ai invatamantului superior de lunga durata in
domeniul stiintelor socioumane, juridice, administrative sau economice.
(3) Comisia de concurs sau, dupa caz, de examinare se stabileste prin:
a) ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
Handicap;
b) dispozitie a presedintelui consiliului judetean;
c) dispozitie a primarului;
d) decizie a conducatorului cultului sau al organizatiei neguvernamentale,
dupa caz.
(4) Concursul sau, dupa caz, examenul consta in mod obligatoriu si in
prezentarea si sustinerea unui referat cuprinzand analiza sistemului de
protectie speciala a persoanelor cu handicap din unitatea
administrativ-teritoriala respectiva, insotita de propuneri de restructurare
sau, dupa caz, de dezvoltare a acestui sistem.
(5) Numirea directorului se face prin una dintre modalitatile prevazute la
alin. (3).
(6) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si
pentru ocuparea celorlalte functii de conducere din cadrul centrului de zi.
Art. 10
(1) Directorul centrului de zi asigura conducerea executiva a acestuia si
raspunde de buna lui functionare in indeplinirea atributiilor ce-i revin.
(2) In exercitarea atributiilor ce-i revin directorul centrului de zi emite
dispozitii.
Art. 11
Directorul centrului de zi indeplineste, in conditiile legii, urmatoarele
atributii principale:
a) reprezinta centrul de zi in relatiile cu autoritatile si institutiile
publice, cu persoanele fizice si juridice din tara si din strainatate, precum
si in justitie;
b) exercita atributiile ce revin centrului de zi in calitate de persoana
juridica;
c) exercita functia de ordonator de credite;
d) intocmeste proiectul bugetului propriu al centrului de zi si contul de
incheiere a exercitiului bugetar, pe care le supune avizarii comitetului
director;
e) numeste si elibereaza din functie personalul din cadrul centrului de zi,
in conditiile legii;
f) controleaza activitatea personalului si aplica sanctiunile disciplinare
sau recompensele corespunzatoare, in conditiile legii;
g) elaboreaza proiectele rapoartelor generale privind activitatea centrului
de zi si stadiul implementarii strategiilor, pe care le prezinta spre avizare
comitetului director;
h) prezinta informari la cererea autoritatilor ori persoanelor juridice
care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de zi;
i) realizeaza si propune proiecte Autoritatii Nationale pentru Persoanele
cu Handicap, care au ca scop imbunatatirea activitatii de protectie speciala a
persoanelor cu handicap;
j) asigura instruirea si perfectionarea personalului de specialitate;
k) colaboreaza cu organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu
handicap, precum si cu alte organizatii neguvernamentale, in actiuni comune
care vizeaza protectia speciala a persoanelor cu handicap;
l) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
Art. 12
(1) Comitetul director este alcatuit din 5 membri, dupa cum urmeaza:
a) directorul centrului de zi, care este si presedintele comitetului;
b) contabilul-sef;
c) un reprezentant al autoritatilor ori persoanelor juridice care au
infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de zi;
d) un reprezentant al unei organizatii neguvernamentale care are ca obiect
de activitate protectia speciala a persoanelor cu handicap;
e) un reprezentant al persoanelor asistate sau al reprezentantilor legali
ai acestora, dupa caz.
(2) Membrii comitetului director nu beneficiaza de indemnizatie.
(3) Comitetul director se intruneste in sedinta ordinara trimestrial, la
convocarea directorului, precum si in sedinta extraordinara ori de cate ori
este necesar.
Art. 13
Comitetul director indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) avizeaza proiectul bugetului propriu si contul de incheiere a
exercitiului bugetar;
b) propune autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau,
dupa caz, finanteaza centrul de zi aprobarea structurii organizatorice si a
numarului de personal;
c) analizeaza activitatea centrului de zi si propune masuri si programe de
imbunatatire a activitatii de protectie speciala a persoanelor cu handicap;
d) hotaraste asupra instrainarii mijloacelor fixe din patrimoniul centrului
de zi, altele decat bunurile imobile, in conditiile legii;
e) aproba statul de functii;
f) aproba programele de activitate;
g) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau prin hotarare
a autoritatilor ori institutiilor care au infiintat, sau, dupa caz, care
finanteaza centrul de zi.
Art. 14
Sanctionarea disciplinara sau eliberarea din functie a directorului
centrului de zi, precum si a celorlalte persoane cu functii de conducere se
face de catre:
a) presedintele Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap sau
imputernicitul legal al acestuia;
b) presedintele consiliului judetean;
c) primar;
d) conducatorul cultului sau al organizatiei neguvernamentale, dupa caz.
Art. 15
Centrele de zi functioneaza in coordonarea Autoritatii Nationale pentru
Persoanele cu Handicap. Activitatea de coordonare si de control se exercita in
conditiile legii.
Art. 16
Centrele de zi indeplinesc urmatoarele atributii principale:
a) asigura activitatile instructiv-educative, de dezvoltare a abilitatilor
si disponibilitatilor cognitive, psihomotorii, afectiv-relationale si
social-adaptative, conform planului de interventie individualizat;
b) elaboreaza programe proprii de dezvoltare a abilitatilor si
disponibilitatilor cognitive, psihomotorii, afectiv-relationale si
social-adaptative, colaborand cu centre similare, cu organizatii
neguvernamentale din tara si din strainatate;
c) asigura aplicarea politicilor si strategiilor nationale, judetene si
locale, in concordanta cu specificul centrelor de zi, intocmind proiecte si
programe proprii care sa asigure cresterea calitatii activitatii de protectie
speciala a persoanelor cu handicap asistate;
d) monitorizeaza si analizeaza situatia persoanelor cu handicap asistate
ulterior finalizarii proiectelor si programelor de recuperare si integrare
profesionala sau sociala;
e) identifica persoanele cu handicap care pot beneficia de programele
proprii, intocmesc rapoarte de ancheta psihosociala si asigura includerea
acestora in programe si proiecte instructiv-educative, de dezvoltare a
abilitatilor si disponibilitatilor cognitive, psihomotorii, afectiv-relationale
si social-adaptative;
f) asigura indeplinirea standardelor de calitate a serviciilor oferite si a
standardelor ocupationale specifice personalului incadrat;
g) identifica mediile in care poate fi integrata orice persoana cu handicap
beneficiara a programelor centrelor de zi;
h) acorda sprijin si asistenta de specialitate in vederea prevenirii
situatiilor care pun in pericol siguranta persoanelor cu handicap;
i) dezvolta parteneriate si colaboreaza cu organizatii neguvernamentale, cu
alti reprezentanti ai societatii civile, precum si cu unitatile protejate, in
vederea integrarii in munca a persoanelor cu handicap si a diversificarii
serviciilor oferite;
j) promoveaza dezinstitutionalizarea prin strategii specifice;
k) pun accent pe stimularea autonomiei personale si dezvolta increderea in
sine a persoanei cu handicap;
l) dezvolta un cod al conduitei cu familia, comunica si intretin relatia
permanenta cu aceasta, dezvolta servicii de consiliere si orientare;
m) rezolva probleme specifice persoanei cu handicap in legatura cu
ortezarea/protezarea;
n) acorda servicii de tip comunitar la domiciliul persoanei cu handicap;
o) dezvolta programe de sensibilizare a comunitatii cu privire la nevoile
specifice ale persoanei cu handicap;
p) asigura monitorizarea si evaluarea programelor proprii;
r) intervin in combaterea si prevenirea institutionalizarii ca posibilitate
de abuz din partea familiei;
s) asigura respectarea standardelor si indicatorilor stabiliti de
Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap.
Art. 17
(1) In centrele de zi pot fi asistate persoane cu handicap grav, accentuat
sau mediu, la cererea acestora ori a intretinatorilor legali, in limita
locurilor disponibile si a resurselor financiare alocate de ordonatorul
principal de credite.
(2) Conditiile de asistare in centrele de zi se stabilesc prin
regulamentele proprii de organizare si functionare aprobate in conditiile
prevazute de prezentul regulament-cadru.
Art. 18
Institutiile publice, alte persoane juridice, precum si persoanele fizice
sunt obligate sa puna la dispozitie centrelor de zi toate actele, datele si
informatiile pe care le detin si care sunt necesare in vederea indeplinirii de
catre acestea a atributiilor ce le revin si sa permita accesul personalului de
specialitate in sediile sau domiciliile lor numai in vederea indeplinirii
atributiilor stabilite potrivit legii.
Art. 19
Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor
judetene si consiliilor locale sunt obligate sa asigure centrelor de zi
sprijinul necesar pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
Art. 20
Prezentul regulament cadru sta la baza elaborarii regulamentelor de
organizare si functionare pentru fiecare unitate care se incadreaza in
categoria centrelor de zi.