Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 329 din 20 martie 2003

pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare si functionare a institutiilor de protectie speciala a persoanelor cu handicap

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 228 din  4 aprilie 2003


SmartCity3


    In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 7 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 519/2002, cu modificarile ulterioare,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    Art. 1
    Se aproba regulamentele-cadru de organizare si functionare a institutiilor de protectie speciala a persoanelor cu handicap, prevazute in anexele nr. 1 - 5 care fac parte integranta din prezenta hotarare.
    Art. 2
    (1) In exercitarea atributiilor ce le revin potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 519/2002, cu modificarile ulterioare, Guvernul, consiliile judetene, consiliile locale, precum si celelalte persoane juridice prevazute de lege pot infiinta si organiza institutii de protectie speciala a persoanelor cu handicap.
    (2) Institutiile de protectie speciala a persoanelor cu handicap se infiinteaza si functioneaza ca institutii de interes public, cu personalitate juridica, sub forma de centre-pilot, centre de ingrijire si asistenta, centre de recuperare si reabilitare, centre de integrare prin terapie ocupationala, centre de zi, precum si sub alte forme specifice, in conditiile legii.
    Art. 3
    (1) Guvernul, consiliile judetene, consiliile locale, precum si celelalte persoane juridice prevazute de lege aproba, prin hotarare, Regulamentul de organizare si functionare a institutiilor de protectie speciala a persoanelor cu handicap pe care le infiinteaza, pe baza prevederilor regulamentului-cadru specific fiecarui centru, aprobat prin prezenta hotarare.
    (2) Atributiile fiecarui tip de centru, prevazute in regulamentul-cadru, se completeaza si cu alte atributii, in functie de nevoile si de caracteristicile sociale ale unitatilor administrativ-teritoriale in care isi desfasoara activitatea.
    Art. 4
    Pentru institutiile de protectie speciala a persoanelor cu handicap, infiintate pana la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, Guvernul, consiliile judetene, consiliile locale, precum si celelalte persoane juridice prevazute de lege vor aproba, prin hotarare, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei hotarari, regulamentele de organizare si functionare specifice pentru fiecare institutie de protectie speciala a persoanelor cu handicap pe care au infiintat-o sau pe care o finanteaza in conditiile legii.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul pentru coordonarea
                         Secretariatului General al Guvernului,
                         Petru Serban Mihailescu

                         Ministrul administratiei publice,
                         Octav Cozmanca

                         Ministrul finantelor publice,
                         Mihai Nicolae Tanasescu

                         Presedintele Autoritatii Nationale
                         pentru Persoanele cu Handicap,
                         Constantin Stoenescu

    ANEXA 1

                        REGULAMENTUL-CADRU
             de organizare si functionare a centrelor-pilot

    Art. 1
    Centrele-pilot sunt institutii de interes public cu personalitate juridica, care au rolul de a asigura la nivel judetean sau local aplicarea politicilor si strategiilor de asistenta speciala a persoanelor cu handicap, prin cresterea sanselor recuperarii si integrarii acestora in familie ori in comunitate, si de a acorda sprijin si asistenta pentru prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea persoanelor cu handicap.
    Art. 2
    (1) Centrele-pilot pot fi infiintate prin:
    a) hotarare a Guvernului;
    b) hotarare a consiliului judetean sau a consiliului local, dupa caz;
    c) hotarare a unor organizatii neguvernamentale sau a celor care au ca obiect de activitate si protectia speciala a persoanelor cu handicap;
    d) hotarare a cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania.
    (2) Centrele-pilot pot fi infiintate si in comun de mai multe institutii si persoane juridice dintre cele prevazute la alin. (1).
    Art. 3
    In vederea realizarii atributiilor ce le revin, centrele-pilot indeplinesc exclusiv functia de executie prin asigurarea mijloacelor umane, materiale si financiare necesare implementarii politicilor si strategiilor privind protectia speciala a persoanelor cu handicap, prevenirea si combaterea marginalizarii sociale a acestora, precum si pentru integrarea lor socioprofesionala.
    Art. 4
    Principiile care stau la baza activitatii centrelor-pilot sunt:
    a) principiul egalitatii de sanse;
    b) principiul respectarii demnitatii;
    c) principiul asigurarii autonomiei;
    d) principiul asigurarii intimitatii;
    e) principiul asigurarii confidentialitatii;
    f) principiul abordarii individualizate a persoanelor cu handicap;
    g) principiul implicarii active si depline a beneficiarilor;
    h) principiul cooperarii si parteneriatului;
    i) principiul recunoasterii valorii fiecarei fiinte umane si valorizarii ei, indiferent de handicap.
    Art. 5
    (1) Structura organizatorica a centrelor-pilot, numarul de personal, precum si bugetul se aproba, dupa caz, prin hotarare a Guvernului, hotarare a consiliului judetean sau local, dupa caz, hotarare a organelor de conducere ale organizatiilor neguvernamentale sau ale celor care au ca obiect de activitate si protectia speciala a persoanelor cu handicap, precum si ale cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania, pe baza fundamentarii realizate de comitetul director.
    (2) Ponderea diferitelor categorii de personal, respectiv personal de conducere, de specialitate, administrativ si de ingrijire, se stabileste prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
    Art. 6
    (1) Salarizarea personalului centrelor-pilot se stabileste potrivit legislatiei aplicabile salariatilor din sistemul bugetar, pe baza statului de functii aprobat de comitetul director in functie de numarul de personal aprobat si de resursele financiare alocate.
    (2) Salarizarea personalului centrelor-pilot care sunt infiintate de institutiile prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c) si d) se face in conditiile legii.
    Art. 7
    Finantarea cheltuielilor centrelor-pilot se asigura din:
    a) contributiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor acestora, care vor fi varsate in contul centrelor-pilot;
    b) bugetele locale ale autoritatilor administratiei publice locale care au aprobat infiintarea centrelor-pilot;
    c) alte venituri realizate in conditiile legii.
    Art. 8
    Conducerea centrelor-pilot este asigurata de un director si de comitetul director, in conditiile prezentului regulament-cadru.
    Art. 9
    (1) Postul de director al centrului-pilot se ocupa prin concurs sau, dupa caz, prin examen, in conditiile legii.
    (2) Candidatii pentru ocuparea postului de director trebuie sa fie absolventi cu diploma de licenta ai invatamantului superior de lunga durata in domeniul stiintelor socioumane, juridice, administrative sau economice.
    (3) Comisia de concurs sau, dupa caz, de examinare se stabileste prin:
    a) ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap;
    b) dispozitie a presedintelui consiliului judetean;
    c) dispozitie a primarului;
    d) decizie a conducatorului cultului sau al organizatiei neguvernamentale, dupa caz.
    (4) Concursul sau, dupa caz, examenul consta in mod obligatoriu si in prezentarea si sustinerea unui referat cuprinzand analiza sistemului de protectie speciala a persoanelor cu handicap din unitatea administrativ-teritoriala respectiva, insotita de propuneri de restructurare sau, dupa caz, de dezvoltare a acestui sistem.
    (5) Numirea directorului se face prin una dintre modalitatile prevazute la alin. (3).
    (6) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si pentru ocuparea celorlalte functii de conducere din cadrul centrului-pilot.
    Art. 10
    (1) Directorul centrului-pilot asigura conducerea executiva a acestuia si raspunde de buna lui functionare in indeplinirea atributiilor ce-i revin.
    (2) In exercitarea atributiilor ce-i revin directorul centrului-pilot emite dispozitii.
    Art. 11
    Directorul centrului-pilot indeplineste, in conditiile legii, urmatoarele atributii principale:
    a) reprezinta centrul-pilot in relatiile cu autoritatile si institutiile publice, cu persoanele fizice si juridice din tara si din strainatate, precum si in justitie;
    b) exercita atributiile ce revin centrului-pilot in calitate de persoana juridica;
    c) exercita functia de ordonator de credite;
    d) intocmeste proiectul bugetului propriu al centrului-pilot si contul de incheiere a exercitiului bugetar, pe care le supune avizarii comitetului director;
    e) numeste si elibereaza din functie personalul din cadrul centrului-pilot, in conditiile legii;
    f) controleaza activitatea personalului si aplica sanctiunile disciplinare sau recompensele corespunzatoare, in conditiile legii;
    g) elaboreaza proiectele rapoartelor generale privind activitatea centrului-pilot si stadiul implementarii strategiilor, pe care le prezinta spre avizare comitetului director;
    h) prezinta informari la cererea autoritatilor sau persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul-pilot, cu privire la activitatea desfasurata;
    i) realizeaza si propune proiecte Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, care au ca scop imbunatatirea activitatii de protectie speciala a persoanelor cu handicap;
    j) asigura instruirea si perfectionarea personalului de specialitate;
    k) colaboreaza cu organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap, precum si cu alte organizatii neguvernamentale, in actiuni comune care vizeaza protectia speciala a persoanelor cu handicap;
    l) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
    Art. 12
    (1) Comitetul director este alcatuit din 5 membri, dupa cum urmeaza:
    a) directorul centrului-pilot, care este si presedintele comitetului;
    b) contabilul-sef sau, dupa caz, asistentul medical sef;
    c) un reprezentant al autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul-pilot;
    d) un reprezentant al unei organizatii neguvernamentale care are ca obiect de activitate protectia speciala a persoanelor cu handicap;
    e) un reprezentant al asistatilor.
    (2) Membrii comitetului director nu beneficiaza de indemnizatie.
    (3) Comitetul director se intruneste in sedinta ordinara trimestrial, la convocarea directorului, precum si in sedinta extraordinara ori de cate ori este necesar.
    Art. 13
    Comitetul director indeplineste urmatoarele atributii principale:
    a) avizeaza proiectul bugetului propriu si contul de incheiere a exercitiului bugetar;
    b) propune autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul-pilot, aprobarea structurii organizatorice si a numarului de personal;
    c) analizeaza activitatea centrului-pilot si propune masuri si programe de imbunatatire a activitatii de protectie speciala a persoanelor cu handicap;
    d) hotaraste asupra instrainarii mijloacelor fixe din patrimoniul centrului-pilot, altele decat bunurile imobile, in conditiile legii;
    e) aproba statul de functii;
    f) aproba programele de activitate;
    g) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau prin hotarare a autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul-pilot.
    Art. 14
    Sanctionarea disciplinara sau eliberarea din functie a directorului centrului-pilot, precum si a celorlalte persoane cu functii de conducere se face de catre:
    a) presedintele Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap sau imputernicitul legal al acestuia;
    b) presedintele consiliului judetean;
    c) primar;
    d) conducatorul cultului sau al organizatiei neguvernamentale, dupa caz.
    Art. 15
    Centrele-pilot functioneaza in coordonarea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap. Activitatea de coordonare si de control se exercita in conditiile legii.
    Art. 16
    Centrele-pilot indeplinesc urmatoarele atributii principale:
    a) asigura cazarea, realizarea activitatilor de recuperare a persoanelor cu handicap prin programe de terapie aplicate in mod direct prin munca in ateliere si prin terapii asociate;
    b) elaboreaza programe proprii de recuperare si integrare socioprofesionala si familiala, colaborand cu centre similare, cu organizatii neguvernamentale din tara si din strainatate;
    c) asigura aplicarea politicilor si strategiilor nationale, judetene si locale, in concordanta cu specificul centrelor-pilot, intocmind proiecte si programe proprii care sa asigure cresterea calitatii activitatii de protectie speciala a persoanelor cu handicap asistate;
    d) monitorizeaza si analizeaza situatia persoanelor cu handicap, ulterior finalizarii proiectelor si programelor de recuperare si integrare profesionala sau sociala;
    e) identifica persoanele cu handicap care pot beneficia de programele proprii de recuperare;
    f) intocmesc rapoarte de ancheta psihosociala si asigura includerea acestora in programe si proiecte de recuperare;
    g) asigura indeplinirea standardelor de calitate a serviciilor si a standardelor ocupationale specifice personalului incadrat in centrele-pilot;
    h) identifica mediile in care poate fi integrata orice persoana cu handicap care a parcurs programele sau proiectele de recuperare;
    i) acorda sprijin si asistenta de specialitate in vederea prevenirii situatiilor care pun in pericol siguranta persoanelor cu handicap asistate;
    j) dezvolta parteneriate si colaboreaza cu organizatii neguvernamentale, alti reprezentanti ai societatii civile, in vederea diversificarii serviciilor de asistenta speciala, in functie de realitatile si specificul local;
    k) promoveaza dezinstitutionalizarea prin strategii specifice.
    Art. 17
    (1) In centrele-pilot pot fi asistate persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu, la cererea acestora ori a intretinatorilor legali, in limita locurilor disponibile si a resurselor financiare alocate de ordonatorul principal de credite.
    (2) Conditiile de internare si asistare in centrele-pilot se stabilesc prin regulamentele proprii de organizare si functionare aprobate in conditiile prevazute de prezentul regulament-cadru.
    Art. 18
    Institutiile publice, alte persoane juridice, precum si persoanele fizice sunt obligate sa puna la dispozitie centrelor-pilot toate actele, datele si informatiile pe care le detin si care sunt necesare in vederea indeplinirii de catre acestea a atributiilor ce le revin si sa permita accesul personalului de specialitate in sediile sau domiciliile lor numai in vederea indeplinirii atributiilor stabilite potrivit legii.
    Art. 19
    Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene si consiliilor locale sunt obligate sa asigure centrelor-pilot sprijinul necesar pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
    Art. 20
    Prezentul regulament-cadru sta la baza elaborarii regulamentelor de organizare si functionare pentru fiecare unitate care se incadreaza in categoria centrelor-pilot.

    ANEXA 2

                          REGULAMENTUL-CADRU
de organizare si functionare a centrelor de ingrijire si asistenta

    Art. 1
    Centrele de ingrijire si asistenta sunt institutii de interes public cu personalitate juridica, care au rolul de a asigura la nivel judetean sau local aplicarea politicilor si strategiilor de asistenta speciala a persoanelor cu handicap, prin cresterea sanselor recuperarii si integrarii acestora in familie ori in comunitate, si de a acorda sprijin si asistenta pentru prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea persoanelor cu handicap.
    Art. 2
    (1) Centrele de ingrijire si asistenta pot fi infiintate prin:
    a) hotarare a Guvernului;
    b) hotarare a consiliului judetean sau a consiliului local, dupa caz;
    c) hotarare a unor organizatii neguvernamentale sau a celor care au ca obiect de activitate si protectia speciala a persoanelor cu handicap;
    d) hotarare a cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania.
    (2) Centrele de ingrijire si asistenta pot fi infiintate si in comun de mai multe institutii si persoane juridice dintre cele prevazute la alin. (1).
    Art. 3
    In vederea realizarii atributiilor ce le revin, centrele de ingrijire si asistenta indeplinesc exclusiv functia de executie, prin asigurarea mijloacelor umane, materiale si financiare necesare implementarii politicilor si strategiilor privind protectia speciala a persoanelor cu handicap, precum si prevenirea si combaterea marginalizarii sociale a acestora.
    Art. 4
    Principiile care stau la baza activitatii centrelor de ingrijire si asistenta sunt:
    a) principiul respectarii drepturilor omului;
    b) principiul respectarii demnitatii;
    c) principiul asigurarii autonomiei;
    d) principiul asigurarii intimitatii;
    e) principiul asigurarii dreptului de a alege;
    f) principiul abordarii individualizate a persoanelor cu handicap;
    g) principiul implicarii active si depline a beneficiarilor;
    h) principiul cooperarii si parteneriatului;
    i) principiul recunoasterii valorii fiecarei fiinte umane si valorizarii ei, indiferent de tipul de handicap.
    Art. 5
    (1) Structura organizatorica a centrelor de ingrijire si asistenta, numarul de personal, precum si bugetul se aproba, dupa caz, prin hotarare a Guvernului, hotarare a consiliului judetean sau local, dupa caz, hotarare a organelor de conducere ale organizatiilor neguvernamentale sau ale celor care au ca obiect de activitate si protectia speciala a persoanelor cu handicap, precum si ale cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania, pe baza fundamentarii realizate de comitetul director.
    (2) Ponderea diferitelor categorii de personal, respectiv personal de conducere, de specialitate, administrativ si de ingrijire, se stabileste prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
    Art. 6
    (1) Salarizarea personalului centrelor de ingrijire si asistenta se stabileste potrivit legislatiei aplicabile salariatilor din sistemul bugetar, pe baza statului de functii aprobat de comitetul director in functie de numarul de personal aprobat si de resursele financiare alocate.
    (2) Salarizarea personalului centrelor de ingrijire si asistenta care sunt infiintate de institutiile prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c) si d) se face in conditiile legii.
    Art. 7
    Finantarea cheltuielilor centrelor de ingrijire si asistenta se asigura din:
    a) contributiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor acestora, care vor fi varsate in contul centrelor de ingrijire si asistenta;
    b) bugetele locale ale autoritatilor administratiei publice locale care au aprobat infiintarea centrelor de ingrijire si asistenta;
    c) alte venituri realizate in conditiile legii.
    Art. 8
    Conducerea centrelor de ingrijire si asistenta este asigurata de un director si de comitetul director, in conditiile prezentului regulament-cadru.
    Art. 9
    (1) Postul de director al centrului de ingrijire si asistenta se ocupa prin concurs sau, dupa caz, prin examen, in conditiile legii.
    (2) Candidatii pentru ocuparea postului de director trebuie sa fie absolventi cu diploma de licenta ai invatamantului superior de lunga durata in domeniul stiintelor socioumane, juridice, administrative sau economice.
    (3) Comisia de concurs sau, dupa caz, de examinare se stabileste prin:
    a) ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap;
    b) dispozitie a presedintelui consiliului judetean;
    c) dispozitie a primarului;
    d) decizie a conducatorului cultului sau al organizatiei neguvernamentale, dupa caz.
    (4) Concursul sau, dupa caz, examenul consta in mod obligatoriu si in prezentarea si sustinerea unui referat cuprinzand analiza sistemului de protectie speciala a persoanelor cu handicap din unitatea administrativ-teritoriala respectiva, insotita de propuneri de restructurare sau, dupa caz, de dezvoltare a acestui sistem.
    (5) Numirea directorului se face prin una dintre modalitatile prevazute la alin. (3).
    (6) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si pentru ocuparea celorlalte functii de conducere din cadrul centrului de ingrijire si asistenta.
    Art. 10
    (1) Directorul centrului de ingrijire si asistenta asigura conducerea executiva a acestuia si raspunde de buna lui functionare in indeplinirea atributiilor ce-i revin.
    (2) In exercitarea atributiilor ce-i revin directorul centrului de ingrijire si asistenta emite dispozitii.
    Art. 11
    Directorul centrului de ingrijire si asistenta indeplineste, in conditiile legii, urmatoarele atributii principale:
    a) reprezinta centrul de ingrijire si asistenta in relatiile cu autoritatile si institutiile publice, cu persoanele fizice si juridice din tara si din strainatate, precum si in justitie;
    b) exercita atributiile ce revin centrului de ingrijire si asistenta in calitate de persoana juridica;
    c) exercita functia de ordonator de credite;
    d) intocmeste proiectul bugetului propriu al centrului de ingrijire si asistenta si contul de incheiere a exercitiului bugetar, pe care le supune avizarii comitetului director;
    e) numeste si elibereaza din functie personalul din cadrul centrului de ingrijire si asistenta, in conditiile legii;
    f) controleaza activitatea personalului si aplica sanctiunile disciplinare sau recompensele corespunzatoare, in conditiile legii;
    g) elaboreaza proiectele rapoartelor generale privind activitatea centrului de ingrijire si asistenta, stadiul implementarii strategiilor, pe care le prezinta spre avizare comitetului director;
    h) prezinta informari la cererea autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de ingrijire si asistenta;
    i) realizeaza si propune proiecte Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, care au ca scop imbunatatirea activitatii de protectie speciala a persoanelor cu handicap;
    j) asigura instruirea si perfectionarea personalului de specialitate;
    k) colaboreaza cu organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap, precum si cu alte organizatii neguvernamentale, in actiuni comune care vizeaza protectia speciala a persoanelor cu handicap;
    l) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
    Art. 12
    (1) Comitetul director este alcatuit din 5 membri, dupa cum urmeaza:
    a) directorul centrului de ingrijire si asistenta, care este si presedintele comitetului;
    b) contabilul-sef sau, dupa caz, asistentul medical sef;
    c) un reprezentant al autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de ingrijire si asistenta;
    d) un reprezentant al unei organizatii neguvernamentale care are ca obiect de activitate protectia speciala a persoanelor cu handicap;
    e) un reprezentant al asistatilor.
    (2) Membrii comitetului director nu beneficiaza de indemnizatie.
    (3) Comitetul director se intruneste in sedinta ordinara trimestrial, la convocarea directorului, precum si in sedinta extraordinara ori de cate ori este necesar.
    Art. 13
    Comitetul director indeplineste urmatoarele atributii principale:
    a) avizeaza proiectul bugetului propriu si contul de incheiere a exercitiului bugetar;
    b) propune autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de ingrijire si asistenta aprobarea structurii organizatorice si a numarului de personal;
    c) analizeaza activitatea centrului de ingrijire si asistenta si propune masuri si programe de imbunatatire a activitatii de protectie speciala a persoanelor cu handicap;
    d) hotaraste asupra instrainarii mijloacelor fixe din patrimoniul centrului de ingrijire si asistenta, altele decat bunurile imobile, in conditiile legii;
    e) aproba statul de functii;
    f) aproba programele de activitate;
    g) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau prin hotarare a autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de ingrijire si asistenta.
    Art. 14
    Sanctionarea disciplinara sau eliberarea din functie a directorului centrului de ingrijire si asistenta, precum si a celorlalte persoane cu functii de conducere se face de catre:
    a) presedintele Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap sau imputernicitul legal al acestuia;
    b) presedintele consiliului judetean;
    c) primar;
    d) conducatorul cultului sau al organizatiei neguvernamentale, dupa caz.
    Art. 15
    Centrele de ingrijire si asistenta functioneaza in coordonarea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap. Activitatea de coordonare si de control se exercita in conditiile legii.
    Art. 16
    Centrele de ingrijire si asistenta au urmatoarele atributii:
    a) asigura cazarea, hrana, cazarmamentul si conditiile igienico-sanitare corespunzatoare persoanelor cu handicap asistate, precum si intretinerea si folosirea eficienta a bazei materiale si a bunurilor din dotare;
    b) asigura asistenta medicala curenta si de specialitate, recuperare, ingrijire si supraveghere permanenta persoanelor cu handicap asistate;
    c) intocmesc proiecte si programe proprii care sa asigure cresterea calitatii activitatii de protectie speciala a persoanelor cu handicap, in concordanta cu specificul centrului de ingrijire si asistenta, potrivit politicilor si strategiilor nationale, judetene si locale;
    d) organizeaza activitati cultural-educative si de socializare atat in interiorul centrelor de ingrijire si asistenta, cat si in afara acestora;
    e) organizeaza activitati de ergoterapie in raport cu restantul functional al persoanelor internate;
    f) acorda sprijin si asistenta de specialitate in vederea prevenirii situatiilor care pun in pericol siguranta persoanelor cu handicap;
    g) dezvolta parteneriate si colaboreaza cu organizatii neguvernamentale si cu alti reprezentanti ai societatii civile, in vederea diversificarii serviciilor de asistenta speciala, in functie de realitati si de specificul local;
    h) asigura consiliere si informare atat familiilor, cat si asistatilor, privind problematica sociala (probleme familiale, psihologice etc.);
    i) intervin in combaterea si prevenirea institutionalizarii ca posibilitate de abuz din partea familiei;
    j) intervin in sensibilizarea comunitatii la nevoile specifice ale persoanelor cu handicap;
    k) asigura respectarea standardelor si indicatorilor stabiliti de Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap;
    l) promoveaza dezinstitutionalizarea prin strategii specifice.
    Art. 17
    (1) In centrele de ingrijire si asistenta pot fi asistate persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu, la cererea acestora ori a intretinatorilor legali, in limita locurilor disponibile si a resurselor financiare alocate de ordonatorul principal de credite.
    (2) Conditiile de internare si asistare in centrele de ingrijire si asistenta se stabilesc prin regulamentele proprii de organizare si functionare aprobate in conditiile prevazute de prezentul regulament-cadru.
    Art. 18
    Institutiile publice, alte persoane juridice, precum si persoanele fizice sunt obligate sa puna la dispozitie centrelor de ingrijire si asistenta toate actele, datele si informatiile pe care le detin si care sunt necesare in vederea indeplinirii de catre acestea a atributiilor ce le revin si sa permita accesul personalului de specialitate in sediile sau domiciliile lor numai in vederea indeplinirii atributiilor stabilite potrivit legii.
    Art. 19
    Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene si consiliilor locale sunt obligate sa asigure centrelor de ingrijire si asistenta sprijinul necesar pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
    Art. 20
    Prezentul regulament-cadru sta la baza elaborarii regulamentelor de organizare si functionare pentru fiecare unitate care se incadreaza in categoria centrelor de ingrijire si asistenta.

    ANEXA 3

                          REGULAMENTUL-CADRU
de organizare si functionare a centrelor de recuperare si reabilitare

    Art. 1
    Centrele de recuperare si reabilitare sunt institutii de interes public cu personalitate juridica, care au rolul de a asigura la nivel judetean sau local aplicarea politicilor si strategiilor de asistenta speciala a persoanelor cu handicap, prin cresterea sanselor recuperarii si integrarii acestora in familie ori in comunitate, si de a acorda sprijin si asistenta pentru prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea persoanelor cu handicap.
    Art. 2
    (1) Centrele de recuperare si reabilitare pot fi infiintate prin:
    a) hotarare a Guvernului;
    b) hotarare a consiliului judetean sau a consiliului local, dupa caz;
    c) hotarare a unor organizatii neguvernamentale sau a celor care au ca obiect de activitate si protectia speciala a persoanelor cu handicap;
    d) hotarare a cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania.
    (2) Centrele de recuperare si reabilitare pot fi infiintate si in comun de mai multe institutii si persoane juridice dintre cele prevazute la alin. (1).
    Art. 3
    In vederea realizarii atributiilor ce le revin, centrele de recuperare si reabilitare indeplinesc exclusiv functia de executie prin asigurarea mijloacelor umane, materiale si financiare necesare implementarii politicilor si strategiilor privind protectia speciala a persoanelor cu handicap, prevenirea si combaterea marginalizarii sociale a acestora, precum si pentru integrarea lor socioprofesionala.
    Art. 4
    Principiile care stau la baza activitatii centrelor de recuperare si reabilitare sunt:
    a) principiul respectarii drepturilor omului;
    b) principiul respectarii demnitatii;
    c) principiul asigurarii autonomiei;
    d) principiul asigurarii intimitatii;
    e) principiul abordarii individualizate a persoanelor cu handicap;
    f) principiul implicarii active si depline a beneficiarilor;
    g) principiul cooperarii si parteneriatului;
    h) principiul recunoasterii valorii fiecarei fiinte umane si valorizarii ei, indiferent de handicap.
    Art. 5
    (1) Structura organizatorica a centrelor de recuperare si reabilitare, numarul de personal, precum si bugetul se aproba, dupa caz, prin hotarare a Guvernului, hotarare a consiliului judetean sau local, dupa caz, hotarare a organelor de conducere ale organizatiilor neguvernamentale sau ale celor care au ca obiect de activitate si protectia speciala a persoanelor cu handicap, precum si ale cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania, pe baza fundamentarii realizate de comitetul director.
    (2) Ponderea diferitelor categorii de personal, respectiv personal de conducere, de specialitate, administrativ si de ingrijire, se stabileste prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
    Art. 6
    (1) Salarizarea personalului centrelor de recuperare si reabilitare se stabileste potrivit legislatiei aplicabile salariatilor din sistemul bugetar, pe baza statului de functii aprobat de comitetul director in functie de numarul de personal aprobat si de resursele financiare alocate.
    (2) Salarizarea personalului centrelor de recuperare si reabilitare care sunt infiintate de institutiile prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c) si d) se face in conditiile legii.
    Art. 7
    Finantarea cheltuielilor centrelor de recuperare si reabilitare se asigura din:
    a) contributiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor acestora, care vor fi varsate in contul centrelor de recuperare si reabilitare;
    b) bugetele locale ale autoritatilor administratiei publice locale care au aprobat infiintarea centrelor de recuperare si reabilitare;
    c) alte venituri realizate in conditiile legii.
    Art. 8
    Conducerea centrelor de recuperare si reabilitare este asigurata de un director si de comitetul director, in conditiile prezentului regulament-cadru.
    Art. 9
    (1) Postul de director al centrului de recuperare si reabilitare se ocupa prin concurs sau, dupa caz, prin examen, in conditiile legii.
    (2) Candidatii pentru ocuparea postului de director trebuie sa fie absolventi cu diploma de licenta ai invatamantului superior de lunga durata in domeniul stiintelor socioumane, juridice, administrative sau economice.
    (3) Comisia de concurs sau, dupa caz, de examinare se stabileste prin:
    a) ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap;
    b) dispozitie a presedintelui consiliului judetean;
    c) dispozitie a primarului;
    d) decizie a conducatorului cultului sau al organizatiei neguvernamentale, dupa caz.
    (4) Concursul sau, dupa caz, examenul consta in mod obligatoriu si in prezentarea si sustinerea unui referat cuprinzand analiza sistemului de protectie speciala a persoanelor cu handicap din unitatea administrativ-teritoriala respectiva, insotita de propuneri de restructurare sau, dupa caz, de dezvoltare a acestui sistem.
    (5) Numirea directorului se face prin una dintre modalitatile prevazute la alin. (3).
    (6) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si pentru ocuparea celorlalte functii de conducere din cadrul centrului de recuperare si reabilitare.
    Art. 10
    (1) Directorul centrului de recuperare si reabilitare asigura conducerea executiva a acestuia si raspunde de buna lui functionare in indeplinirea atributiilor ce-i revin.
    (2) In exercitarea atributiilor ce ii revin directorul centrului de recuperare si reabilitare emite dispozitii.
    Art. 11
    Directorul centrului de recuperare si reabilitare indeplineste, in conditiile legii, urmatoarele atributii principale:
    a) reprezinta centrul de recuperare si reabilitare in relatiile cu autoritatile si institutiile publice, cu persoanele fizice si juridice din tara si din strainatate, precum si in justitie;
    b) exercita atributiile ce revin centrului de recuperare si reabilitare in calitate de persoana juridica;
    c) exercita functia de ordonator de credite;
    d) intocmeste proiectul bugetului propriu al centrului de recuperare si reabilitare si contul de incheiere a exercitiului bugetar, pe care le supune avizarii comitetului director;
    e) numeste si elibereaza din functie personalul din cadrul centrului de recuperare si reabilitare, in conditiile legii;
    f) controleaza activitatea personalului si aplica sanctiunile disciplinare sau recompensele corespunzatoare, in conditiile legii;
    g) elaboreaza proiectele rapoartelor generale privind activitatea centrului de recuperare si reabilitare, stadiul implementarii strategiilor, pe care le prezinta spre avizare comitetului director;
    h) prezinta informari la cererea autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de recuperare si reabilitare, cu privire la activitatea desfasurata;
    i) realizeaza si propune proiecte Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, care au ca scop imbunatatirea activitatii de protectie speciala a persoanelor cu handicap;
    j) asigura instruirea si perfectionarea personalului de specialitate;
    k) colaboreaza cu organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap, precum si cu alte organizatii neguvernamentale, in actiuni comune care vizeaza protectia speciala a persoanelor cu handicap;
    l) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
    Art. 12
    (1) Comitetul director este alcatuit din 5 membri, dupa cum urmeaza:
    a) directorul centrului de recuperare si reabilitare, care este si presedintele comitetului;
    b) contabilul-sef sau, dupa caz, asistentul medical sef;
    c) un reprezentant al autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de recuperare si reabilitare;
    d) 2 reprezentanti ai unor organizatii neguvernamentale care au ca obiect de activitate protectia speciala a persoanelor cu handicap.
    (2) Membrii comitetului director nu beneficiaza de indemnizatie;
    (3) Comitetul director se intruneste in sedinta ordinara trimestrial, la convocarea directorului, precum si in sedinta extraordinara ori de cate ori este necesar.
    Art. 13
    Comitetul director indeplineste urmatoarele atributii principale:
    a) avizeaza proiectul bugetului propriu si contul de incheiere a exercitiului bugetar;
    b) propune autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de recuperare si reabilitare aprobarea structurii organizatorice si a numarului de personal;
    c) analizeaza activitatea centrului de recuperare si reabilitare si propune masuri si programe de imbunatatire a activitatii de protectie speciala a persoanelor cu handicap;
    d) hotaraste asupra instrainarii mijloacelor fixe din patrimoniul centrului de recuperare si reabilitare, altele decat bunurile imobile, in conditiile legii;
    e) aproba statul de functii;
    f) aproba programele de activitate;
    g) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau prin hotarare a autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de recuperare si reabilitare.
    Art. 14
    Sanctionarea disciplinara sau eliberarea din functie a directorului centrului de recuperare si reabilitare, precum si a celorlalte persoane cu functii de conducere se face de catre:
    a) presedintele Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, sau imputernicitul legal al acestuia;
    b) presedintele consiliului judetean;
    c) primar;
    d) conducatorul cultului sau al organizatiei neguvernamentale, dupa caz.
    Art. 15
    Centrele de recuperare si reabilitare functioneaza in coordonarea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap. Activitatea de coordonare si de control se exercita in conditiile legii.
    Art. 16
    Centrele de recuperare si reabilitare au urmatoarele atributii:
    a) asigura cazarea, hrana, cazarmamentul si conditiile igienico-sanitare corespunzatoare persoanelor cu handicap asistate, precum si intretinerea si folosirea eficienta a bunurilor din dotare;
    b) asigura asistenta medicala curenta si de specialitate, recuperare, ingrijire si supraveghere permanenta a persoanelor cu handicap internate;
    c) asigura programe individuale de recuperare specifice handicapului si persoanei;
    d) elaboreaza programe de recuperare, individuale si de grup, adaptate afectiunilor fiecarei persoane;
    e) identifica persoanele cu handicap care pot beneficia de programul de recuperare;
    f) organizeaza activitati de ergoterapie in raport cu restantul functional al persoanelor internate;
    g) organizeaza activitati psihosociale si culturale;
    h) monitorizeaza si analizeaza situatia persoanelor cu handicap internate, ulterior finalizarii programului de recuperare;
    i) asigura consiliere si informare privind problematica sociala (probleme familiale, psihologice etc.);
    j) acorda sprijin si asistenta de specialitate in vederea prevenirii situatiilor care pun in pericol siguranta persoanelor cu handicap;
    k) dezvolta parteneriate si colaboreaza cu organizatiile neguvernamentale si cu alti reprezentanti ai societatii civile, in vederea diversificarii si imbunatatirii programelor de recuperare oferite persoanelor cu handicap, in functie de realitatile si de specificul local;
    l) intervin in combaterea si prevenirea institutionalizarii ca posibilitate de abuz din partea familiei;
    m) intervin in sensibilizarea comunitatii la nevoile specifice persoanelor cu handicap institutionalizate;
    n) asigura respectarea standardelor si indicatorilor stabiliti de Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap;
    o) promoveaza dezinstitutionalizarea prin strategii specifice.
    Art. 17
    (1) In centrele de recuperare si reabilitare pot fi asistate persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu, la cererea acestora ori a intretinatorilor legali, in limita locurilor disponibile si a resurselor financiare alocate de ordonatorul principal de credite.
    (2) Conditiile de internare si asistare in centrele de recuperare si reabilitare se stabilesc prin regulamentele proprii de organizare si functionare aprobate in conditiile prevazute de prezentul regulament-cadru.
    Art. 18
    Institutiile publice, alte persoane juridice, precum si persoanele fizice sunt obligate sa puna la dispozitie centrelor de recuperare si reabilitare toate actele, datele si informatiile pe care le detin si care sunt necesare in vederea indeplinirii de catre acestea a atributiilor ce le revin si sa permita accesul personalului de specialitate in sediile sau domiciliile lor numai in vederea indeplinirii atributiilor stabilite potrivit legii.
    Art. 19
    Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene si consiliilor locale sunt obligate sa asigure centrelor de recuperare si reabilitare sprijinul necesar pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
    Art. 20
    Prezentul regulament-cadru sta la baza elaborarii regulamentelor de organizare si functionare pentru fiecare unitate care se incadreaza in categoria centrelor de recuperare si reabilitare.

    ANEXA 4

                          REGULAMENTUL-CADRU
de organizare si functionare a centrelor de integrare prin terapie ocupationala

    Art. 1
    Centrele de integrare prin terapie ocupationala sunt institutii de interes public cu personalitate juridica, care au rolul de a asigura la nivel judetean sau local aplicarea politicilor si strategiilor de asistenta speciala a persoanelor cu handicap, prin cresterea sanselor recuperarii si integrarii acestora in familie ori in comunitate, si de a acorda sprijin si asistenta pentru prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea persoanelor cu handicap.
    Art. 2
    (1) Centrele de integrare prin terapie ocupationala pot fi infiintate prin:
    a) hotarare a Guvernului;
    b) hotarare a consiliului judetean sau a consiliului local, dupa caz;
    c) hotarare a unor organizatii neguvernamentale sau a celor care au ca obiect de activitate si protectia speciala a persoanelor cu handicap;
    d) hotarare a cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania.
    (2) Centrele de integrare prin terapie ocupationala pot fi infiintate si in comun de mai multe institutii si persoane juridice dintre cele prevazute la alin. (1).
    Art. 3
    In vederea realizarii atributiilor ce le revin, centrele de integrare prin terapie ocupationala indeplinesc exclusiv functia de executie prin asigurarea mijloacelor umane, materiale si financiare necesare implementarii politicilor si strategiilor privind protectia speciala a persoanelor cu handicap, prevenirea si combaterea marginalizarii sociale a acestora, precum si pentru integrarea lor socioprofesionala.
    Art. 4
    Principiile care stau la baza activitatii centrelor de integrare prin terapie ocupationala sunt:
    a) principiul respectarii drepturilor omului;
    b) principiul respectarii demnitatii;
    c) principiul asigurarii autonomiei;
    d) principiul asigurarii intimitatii;
    e) principiul asigurarii dreptului la munca in functie de restantul functional al fiecarui asistat;
    f) principiul remunerarii echitabile in functie de munca depusa;
    g) principiul abordarii individualizate a persoanelor cu handicap;
    h) principiul implicarii active si depline a beneficiarilor;
    i) principiul cooperarii si parteneriatului;
    j) principiul recunoasterii valorii fiecarei fiinte umane si valorizarii ei, indiferent de handicap.
    Art. 5
    (1) Structura organizatorica a centrelor de integrare prin terapie ocupationala, numarul de personal, precum si bugetul se aproba, dupa caz, prin hotarare a Guvernului, hotarare a consiliului judetean sau local, dupa caz, hotarare a organelor de conducere ale organizatiilor neguvernamentale sau ale celor care au ca obiect de activitate si protectia speciala a persoanelor cu handicap, precum si ale cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania, pe baza fundamentarii realizate de comitetul director.
    (2) Ponderea diferitelor categorii de personal, respectiv personal de conducere, de specialitate, administrativ si de ingrijire, se stabileste prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
    Art. 6
    (1) Salarizarea personalului centrelor de integrare prin terapie ocupationala se stabileste potrivit legislatiei aplicabile salariatilor din sistemul bugetar, pe baza statului de functii aprobat de comitetul director in functie de numarul de personal aprobat si de resursele financiare alocate.
    (2) Salarizarea personalului centrelor de integrare prin terapie ocupationala care sunt infiintate de institutiile prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c) si d) se face in conditiile legii.
    Art. 7
    Finantarea cheltuielilor centrelor de integrare prin terapie ocupationala se asigura din:
    a) contributiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor acestora, care vor fi varsate in contul centrelor de integrare prin terapie ocupationala;
    b) bugetele locale ale autoritatilor administratiei publice locale care au aprobat infiintarea centrelor de integrare prin terapie ocupationala;
    c) alte venituri realizate in conditiile legii.
    Art. 8
    Conducerea centrelor de integrare prin terapie ocupationala este asigurata de un director si de comitetul director, in conditiile prezentului regulament-cadru.
    Art. 9
    (1) Postul de director al centrului de integrare prin terapie ocupationala se ocupa prin concurs sau, dupa caz, prin examen, in conditiile legii.
    (2) Candidatii pentru ocuparea postului de director trebuie sa fie absolventi cu diploma de licenta ai invatamantului superior de lunga durata in domeniul stiintelor socioumane, juridice, administrative sau economice.
    (3) Comisia de concurs sau, dupa caz, de examinare se stabileste prin:
    a) ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap;
    b) dispozitie a presedintelui consiliului judetean;
    c) dispozitie a primarului;
    d) decizie a conducatorului cultului sau al organizatiei neguvernamentale, dupa caz.
    (4) Concursul sau, dupa caz, examenul consta in mod obligatoriu si in prezentarea si sustinerea unui referat cuprinzand analiza sistemului de protectie speciala a persoanelor cu handicap din unitatea administrativ-teritoriala respectiva, insotita de propuneri de restructurare sau, dupa caz, de dezvoltare a acestui sistem.
    (5) Numirea directorului se face prin una dintre modalitatile prevazute la alin. (3).
    (6) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si pentru ocuparea celorlalte functii de conducere din cadrul centrului de integrare prin terapie ocupationala.
    Art. 10
    (1) Directorul centrului de integrare prin terapie ocupationala asigura conducerea executiva a acestuia si raspunde de buna lui functionare in indeplinirea atributiilor ce-i revin.
    (2) In exercitarea atributiilor ce-i revin directorul centrului de integrare prin terapie ocupationala emite dispozitii.
    Art. 11
    Directorul centrului de integrare prin terapie ocupationala indeplineste, in conditiile legii, urmatoarele atributii principale:
    a) reprezinta centrul de integrare prin terapie ocupationala in relatiile cu autoritatile si institutiile publice, cu persoanele fizice si juridice din tara si din strainatate, precum si in justitie;
    b) exercita atributiile ce revin centrului de integrare prin terapie ocupationala in calitate de persoana juridica;
    c) exercita functia de ordonator de credite;
    d) intocmeste proiectul bugetului propriu al centrului de integrare prin terapie ocupationala si contul de incheiere a exercitiului bugetar, pe care le supune avizarii comitetului director;
    e) numeste si elibereaza din functie personalul din cadrul centrului de integrare prin terapie ocupationala, in conditiile legii;
    f) controleaza activitatea personalului si aplica sanctiunile disciplinare sau recompensele corespunzatoare, in conditiile legii;
    g) elaboreaza proiectele rapoartelor generale privind activitatea centrului de integrare prin terapie ocupationala, stadiul implementarii strategiilor, pe care le prezinta spre avizare comitetului director;
    h) prezinta informari la cererea autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de integrare prin terapie ocupationala, cu privire la activitatea desfasurata;
    i) realizeaza si propune proiecte Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, care au ca scop imbunatatirea activitatii de protectie speciala a persoanelor cu handicap;
    j) asigura instruirea si perfectionarea personalului de specialitate;
    k) colaboreaza cu organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap, precum si cu alte organizatii neguvernamentale, in actiuni comune care vizeaza protectia speciala a persoanelor cu handicap;
    l) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
    Art. 12
    (1) Comitetul director este alcatuit din 5 membri, dupa cum urmeaza:
    a) directorul centrului de integrare prin terapie ocupationala, care este si presedintele comitetului;
    b) contabilul-sef sau, dupa caz, asistentul medical sef;
    c) un reprezentant al autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de integrare prin terapie ocupationala;
    d) un reprezentant al unei organizatii neguvernamentale care are ca obiect de activitate protectia speciala a persoanelor cu handicap;
    e) un reprezentant al asistatilor.
    (2) Membrii comitetului director nu beneficiaza de indemnizatie.
    (3) Comitetul director se intruneste in sedinta ordinara trimestrial, la convocarea directorului, precum si in sedinta extraordinara ori de cate ori este necesar.
    Art. 13
    Comitetul director indeplineste urmatoarele atributii principale:
    a) avizeaza proiectul bugetului propriu si contul de incheiere a exercitiului bugetar;
    b) propune autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de integrare prin terapie ocupationala aprobarea structurii organizatorice si a numarului de personal;
    c) analizeaza activitatea centrului de integrare prin terapie ocupationala si propune masuri si programe de imbunatatire a activitatii de protectie speciala a persoanelor cu handicap;
    d) hotaraste asupra instrainarii mijloacelor fixe din patrimoniul centrului de integrare prin terapie ocupationala, altele decat bunurile imobile, in conditiile legii;
    e) aproba statul de functii;
    f) aproba programele de activitate;
    g) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau prin hotarare a autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de integrare prin terapie ocupationala.
    Art. 14
    Sanctionarea disciplinara sau eliberarea din functie a directorului centrului de integrare prin terapie ocupationala, precum si a celorlalte persoane cu functii de conducere se face de catre:
    a) presedintele Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap sau imputernicitul legal al acestuia;
    b) presedintele consiliului judetean;
    c) primar;
    d) conducatorul cultului sau al organizatiei neguvernamentale, dupa caz.
    Art. 15
    Centrele de integrare prin terapie ocupationala functioneaza in coordonarea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap. Activitatea de coordonare si de control se exercita in conditiile legii.
    Art. 16
    Centrele de integrare prin terapie ocupationala au urmatoarele atributii:
    a) asigura cazarea, hrana, cazarmamentul si conditiile igienico-sanitare corespunzatoare persoanelor cu handicap asistate, precum si intretinerea si folosirea eficienta a bazei materiale si a bunurilor din dotare;
    b) asigura asistenta medicala curenta si de specialitate, recuperare, ingrijire si supraveghere permanenta persoanelor cu handicap internate;
    c) intocmesc proiecte si programe proprii care sa asigure cresterea calitatii activitatii de protectie speciala a persoanelor cu handicap, in concordanta cu specificul centrului, potrivit politicilor si strategiilor nationale, judetene si locale;
    d) elaboreaza programe individualizate sau de grup de terapie ocupationala si alte tipuri de terapie, in vederea integrarii socioprofesionale si familiale, colaborand in acest sens cu centre similare si cu organizatii neguvernamentale din tara si din strainatate;
    e) identifica persoanele cu handicap care pot beneficia de programele de terapie si asigura includerea lor in aceste programe;
    f) intocmesc rapoarte de ancheta psihosociala;
    g) asigura realizarea activitatilor de recuperare a persoanelor cu handicap prin implementarea programelor de terapie mentionate mai sus;
    h) monitorizeaza si analizeaza situatia persoanelor cu handicap ulterior finalizarii programelor de terapie;
    i) identifica mediile in care poate fi integrata orice persoana cu handicap care a parcurs programele de terapie;
    j) asigura conditiile necesare desfasurarii programelor de terapie in vederea integrarii socioprofesionale a persoanelor cu handicap;
    k) asigura echipamentul de munca si protectie si organizeaza activitati de cunoastere si respectare a normelor de protectie si igiena a muncii;
    l) acorda sprijin si asistenta de specialitate in vederea prevenirii situatiilor care pun in pericol siguranta persoanelor cu handicap;
    m) asigura autofinantarea centrului prin valorificarea serviciilor si produselor realizate in cadrul acestuia;
    n) asigura remunerarea asistatilor, in functie de munca depusa si de beneficiile obtinute;
    o) organizeaza activitati cultural-educative si de socializare atat in interiorul centrelor, cat si in afara acestora;
    p) asigura prin intermediul psiho- si socioterapeutilor integrarea persoanelor cu handicap in grupuri mici si mixte, prin realizarea unor relatii interumane cu valoare instructiva si educativa;
    r) dezvolta parteneriate si colaboreaza cu organizatii neguvernamentale si cu alti reprezentanti ai societatii civile, in vederea diversificarii serviciilor de asistenta speciala, in functie de realitatile si de specificul local;
    s) asigura consiliere si informare atat familiilor, cat si asistatilor, privind problematica sociala (probleme familiale, psihologice etc.);
    s) intervin in combaterea si prevenirea institutionalizarii ca posibilitate de abuz din partea familiei;
    t) intervin in sensibilizarea comunitatii la nevoile specifice ale persoanelor cu handicap, in vederea integrarii acestora intr-o viata normala;
    t) asigura respectarea standardelor si indicatorilor stabiliti de Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap;
    u) promoveaza dezinstitutionalizarea prin strategii specifice.
    Art. 17
    (1) In centrele de integrare prin terapie ocupationala pot fi asistate persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu, la cererea acestora ori a intretinatorilor legali, in limita locurilor disponibile si a resurselor financiare alocate de ordonatorul principal de credite.
    (2) Conditiile de internare si asistare in centrele de integrare prin terapie ocupationala se stabilesc prin regulamentele proprii de organizare si functionare aprobate in conditiile prevazute de prezentul regulament-cadru.
    Art. 18
    Institutiile publice, alte persoane juridice, precum si persoanele fizice sunt obligate sa puna la dispozitie centrelor de integrare prin terapie ocupationala toate actele, datele si informatiile pe care le detin si care sunt necesare in vederea indeplinirii de catre acestea a atributiilor ce le revin si sa permita accesul personalului de specialitate in sediile sau domiciliile lor numai in vederea indeplinirii atributiilor stabilite potrivit legii.
    Art. 19
    Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene si consiliilor locale sunt obligate sa asigure centrelor de integrare prin terapie ocupationala sprijinul necesar pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
    Art. 20
    Prezentul regulament-cadru sta la baza elaborarii regulamentelor de organizare si functionare pentru fiecare unitate care se incadreaza in categoria centrelor de integrare prin terapie ocupationala.

    ANEXA 5

                   REGULAMENTUL-CADRU
    de organizare si functionare a centrelor de zi

    Art. 1
    Centrele de zi sunt institutii de interes public cu personalitate juridica, care au rolul de a asigura la nivel judetean sau local aplicarea politicilor si strategiilor de asistenta speciala a persoanelor cu handicap, prin cresterea sanselor recuperarii si integrarii acestora in familie ori in comunitate, si de a acorda sprijin si asistenta pentru prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea persoanelor cu handicap.
    Art. 2
    (1) Centrele de zi pot fi infiintate prin:
    a) hotarare a Guvernului;
    b) hotarare a consiliului judetean sau a consiliului local, dupa caz;
    c) hotarare a unor organizatii neguvernamentale sau a celor care au ca obiect de activitate si protectia speciala a persoanelor cu handicap;
    d) hotarari ale cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania.
    (2) Centrele de zi pot fi infiintate si in comun de mai multe institutii si persoane juridice dintre cele prevazute la alin. (1).
    Art. 3
    In vederea realizarii atributiilor ce le revin, centrele de zi indeplinesc exclusiv functia de executie prin asigurarea mijloacelor umane, materiale si financiare necesare implementarii politicilor si strategiilor privind protectia speciala a persoanelor cu handicap, prevenirea si combaterea marginalizarii sociale a acestora, precum si integrarea lor socioprofesionala.
    Art. 4
    Principiile care stau la baza activitatii centrelor de zi sunt:
    a) principiul respectarii drepturilor omului;
    b) principiul normalizarii vietii persoanelor cu handicap;
    c) principiul egalitatii de sanse;
    d) principiul asigurarii serviciilor de sprijin in mediul cel mai putin restrictiv posibil;
    e) principiul implicarii active si depline a beneficiarilor;
    f) principiul cooperarii si parteneriatului.
    Art. 5
    (1) Structura organizatorica a centrelor de zi, numarul de personal, precum si bugetul se aproba, dupa caz, prin hotarare a Guvernului, hotarare a consiliului judetean sau local, dupa caz, hotarare a organelor de conducere ale organizatiilor neguvernamentale sau ale celor care au ca obiect de activitate si protectia speciala a persoanelor cu handicap, precum si ale cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania, pe baza fundamentarii realizate de comitetul director.
    (2) Ponderea diferitelor categorii de personal, respectiv personal de conducere, de specialitate, administrativ si de ingrijire, se stabileste prin ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
    Art. 6
    (1) Salarizarea personalului centrelor de zi se stabileste potrivit legislatiei aplicabile salariatilor din sistemul bugetar, pe baza statului de functii aprobat de comitetul director in functie de numarul de personal aprobat si de resursele financiare alocate.
    (2) Salarizarea personalului centrelor de zi care sunt infiintate de institutiile prevazute la art. 2 alin. (1) lit. c) si d) se face in conditiile legii.
    Art. 7
    Finantarea cheltuielilor centrelor de zi se asigura din:
    a) contributiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor acestora, care vor fi varsate in contul centrelor de zi;
    b) bugetele locale ale autoritatilor administratiei publice locale care au aprobat infiintarea centrelor de zi;
    c) alte venituri realizate in conditiile legii.
    Art. 8
    Conducerea centrelor de zi este asigurata de un director si de comitetul director, in conditiile prezentului regulament-cadru.
    Art. 9
    (1) Postul de director al centrului de zi se ocupa prin concurs sau, dupa caz, prin examen, in conditiile legii.
    (2) Candidatii pentru ocuparea postului de director trebuie sa fie absolventi cu diploma de licenta ai invatamantului superior de lunga durata in domeniul stiintelor socioumane, juridice, administrative sau economice.
    (3) Comisia de concurs sau, dupa caz, de examinare se stabileste prin:
    a) ordin al presedintelui Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap;
    b) dispozitie a presedintelui consiliului judetean;
    c) dispozitie a primarului;
    d) decizie a conducatorului cultului sau al organizatiei neguvernamentale, dupa caz.
    (4) Concursul sau, dupa caz, examenul consta in mod obligatoriu si in prezentarea si sustinerea unui referat cuprinzand analiza sistemului de protectie speciala a persoanelor cu handicap din unitatea administrativ-teritoriala respectiva, insotita de propuneri de restructurare sau, dupa caz, de dezvoltare a acestui sistem.
    (5) Numirea directorului se face prin una dintre modalitatile prevazute la alin. (3).
    (6) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si pentru ocuparea celorlalte functii de conducere din cadrul centrului de zi.
    Art. 10
    (1) Directorul centrului de zi asigura conducerea executiva a acestuia si raspunde de buna lui functionare in indeplinirea atributiilor ce-i revin.
    (2) In exercitarea atributiilor ce-i revin directorul centrului de zi emite dispozitii.
    Art. 11
    Directorul centrului de zi indeplineste, in conditiile legii, urmatoarele atributii principale:
    a) reprezinta centrul de zi in relatiile cu autoritatile si institutiile publice, cu persoanele fizice si juridice din tara si din strainatate, precum si in justitie;
    b) exercita atributiile ce revin centrului de zi in calitate de persoana juridica;
    c) exercita functia de ordonator de credite;
    d) intocmeste proiectul bugetului propriu al centrului de zi si contul de incheiere a exercitiului bugetar, pe care le supune avizarii comitetului director;
    e) numeste si elibereaza din functie personalul din cadrul centrului de zi, in conditiile legii;
    f) controleaza activitatea personalului si aplica sanctiunile disciplinare sau recompensele corespunzatoare, in conditiile legii;
    g) elaboreaza proiectele rapoartelor generale privind activitatea centrului de zi si stadiul implementarii strategiilor, pe care le prezinta spre avizare comitetului director;
    h) prezinta informari la cererea autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de zi;
    i) realizeaza si propune proiecte Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, care au ca scop imbunatatirea activitatii de protectie speciala a persoanelor cu handicap;
    j) asigura instruirea si perfectionarea personalului de specialitate;
    k) colaboreaza cu organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap, precum si cu alte organizatii neguvernamentale, in actiuni comune care vizeaza protectia speciala a persoanelor cu handicap;
    l) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege.
    Art. 12
    (1) Comitetul director este alcatuit din 5 membri, dupa cum urmeaza:
    a) directorul centrului de zi, care este si presedintele comitetului;
    b) contabilul-sef;
    c) un reprezentant al autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, care finanteaza centrul de zi;
    d) un reprezentant al unei organizatii neguvernamentale care are ca obiect de activitate protectia speciala a persoanelor cu handicap;
    e) un reprezentant al persoanelor asistate sau al reprezentantilor legali ai acestora, dupa caz.
    (2) Membrii comitetului director nu beneficiaza de indemnizatie.
    (3) Comitetul director se intruneste in sedinta ordinara trimestrial, la convocarea directorului, precum si in sedinta extraordinara ori de cate ori este necesar.
    Art. 13
    Comitetul director indeplineste urmatoarele atributii principale:
    a) avizeaza proiectul bugetului propriu si contul de incheiere a exercitiului bugetar;
    b) propune autoritatilor ori persoanelor juridice care au infiintat sau, dupa caz, finanteaza centrul de zi aprobarea structurii organizatorice si a numarului de personal;
    c) analizeaza activitatea centrului de zi si propune masuri si programe de imbunatatire a activitatii de protectie speciala a persoanelor cu handicap;
    d) hotaraste asupra instrainarii mijloacelor fixe din patrimoniul centrului de zi, altele decat bunurile imobile, in conditiile legii;
    e) aproba statul de functii;
    f) aproba programele de activitate;
    g) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege sau prin hotarare a autoritatilor ori institutiilor care au infiintat, sau, dupa caz, care finanteaza centrul de zi.
    Art. 14
    Sanctionarea disciplinara sau eliberarea din functie a directorului centrului de zi, precum si a celorlalte persoane cu functii de conducere se face de catre:
    a) presedintele Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap sau imputernicitul legal al acestuia;
    b) presedintele consiliului judetean;
    c) primar;
    d) conducatorul cultului sau al organizatiei neguvernamentale, dupa caz.
    Art. 15
    Centrele de zi functioneaza in coordonarea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap. Activitatea de coordonare si de control se exercita in conditiile legii.
    Art. 16
    Centrele de zi indeplinesc urmatoarele atributii principale:
    a) asigura activitatile instructiv-educative, de dezvoltare a abilitatilor si disponibilitatilor cognitive, psihomotorii, afectiv-relationale si social-adaptative, conform planului de interventie individualizat;
    b) elaboreaza programe proprii de dezvoltare a abilitatilor si disponibilitatilor cognitive, psihomotorii, afectiv-relationale si social-adaptative, colaborand cu centre similare, cu organizatii neguvernamentale din tara si din strainatate;
    c) asigura aplicarea politicilor si strategiilor nationale, judetene si locale, in concordanta cu specificul centrelor de zi, intocmind proiecte si programe proprii care sa asigure cresterea calitatii activitatii de protectie speciala a persoanelor cu handicap asistate;
    d) monitorizeaza si analizeaza situatia persoanelor cu handicap asistate ulterior finalizarii proiectelor si programelor de recuperare si integrare profesionala sau sociala;
    e) identifica persoanele cu handicap care pot beneficia de programele proprii, intocmesc rapoarte de ancheta psihosociala si asigura includerea acestora in programe si proiecte instructiv-educative, de dezvoltare a abilitatilor si disponibilitatilor cognitive, psihomotorii, afectiv-relationale si social-adaptative;
    f) asigura indeplinirea standardelor de calitate a serviciilor oferite si a standardelor ocupationale specifice personalului incadrat;
    g) identifica mediile in care poate fi integrata orice persoana cu handicap beneficiara a programelor centrelor de zi;
    h) acorda sprijin si asistenta de specialitate in vederea prevenirii situatiilor care pun in pericol siguranta persoanelor cu handicap;
    i) dezvolta parteneriate si colaboreaza cu organizatii neguvernamentale, cu alti reprezentanti ai societatii civile, precum si cu unitatile protejate, in vederea integrarii in munca a persoanelor cu handicap si a diversificarii serviciilor oferite;
    j) promoveaza dezinstitutionalizarea prin strategii specifice;
    k) pun accent pe stimularea autonomiei personale si dezvolta increderea in sine a persoanei cu handicap;
    l) dezvolta un cod al conduitei cu familia, comunica si intretin relatia permanenta cu aceasta, dezvolta servicii de consiliere si orientare;
    m) rezolva probleme specifice persoanei cu handicap in legatura cu ortezarea/protezarea;
    n) acorda servicii de tip comunitar la domiciliul persoanei cu handicap;
    o) dezvolta programe de sensibilizare a comunitatii cu privire la nevoile specifice ale persoanei cu handicap;
    p) asigura monitorizarea si evaluarea programelor proprii;
    r) intervin in combaterea si prevenirea institutionalizarii ca posibilitate de abuz din partea familiei;
    s) asigura respectarea standardelor si indicatorilor stabiliti de Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap.
    Art. 17
    (1) In centrele de zi pot fi asistate persoane cu handicap grav, accentuat sau mediu, la cererea acestora ori a intretinatorilor legali, in limita locurilor disponibile si a resurselor financiare alocate de ordonatorul principal de credite.
    (2) Conditiile de asistare in centrele de zi se stabilesc prin regulamentele proprii de organizare si functionare aprobate in conditiile prevazute de prezentul regulament-cadru.
    Art. 18
    Institutiile publice, alte persoane juridice, precum si persoanele fizice sunt obligate sa puna la dispozitie centrelor de zi toate actele, datele si informatiile pe care le detin si care sunt necesare in vederea indeplinirii de catre acestea a atributiilor ce le revin si sa permita accesul personalului de specialitate in sediile sau domiciliile lor numai in vederea indeplinirii atributiilor stabilite potrivit legii.
    Art. 19
    Serviciile de specialitate din cadrul aparatului propriu al consiliilor judetene si consiliilor locale sunt obligate sa asigure centrelor de zi sprijinul necesar pentru indeplinirea atributiilor ce le revin.
    Art. 20
    Prezentul regulament cadru sta la baza elaborarii regulamentelor de organizare si functionare pentru fiecare unitate care se incadreaza in categoria centrelor de zi.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 329/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 329 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu