ORDIN Nr. 416
din 8 iunie 2007
privind aprobarea
componentei Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse
accizelor armonizate si a Regulamentului de organizare si functionare a
acesteia
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 412 din 20 iunie 2007
In baza prevederilor art. 179 alin. (1), ale art. 185,
1851 şi 1929 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare,
având în vedere dispoziţiile pct. 8, 121, 122 şi 187,
aferente titlului VII „Accize şi alte taxe speciale" din Normele
metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se instituie Comisia pentru autorizarea
operatorilor de produse supuse accizelor armonizate. Comisia este formată din 7
(şapte) membri, în componenţa prevăzută în anexa nr. 1, care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse
accizelor armonizate, cuprins în anexa nr. 2, care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA Nr. 1
COMPONENŢA
Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse
supuse accizelor armonizate
1. Secretarul de stat din cadrul Ministerului Economiei
şi Finanţelor, coordonator al direcţiilor de legislaţie impozite directe şi
indirecte - preşedinte
Din partea Ministerului Economiei şi Finanţelor:
2. directorul general al Direcţiei generale management
al domeniilor reglementate specific - vicepreşedinte;
3. directorul general al Direcţiei generale juridice
- membru;
4. directorul Direcţiei de legislaţie în domeniul
accizelor - membru.
Din partea Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală:
5. vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală pe probleme de control - membru;
6. vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală pentru Autoritatea Naţională a Vămilor - membru;
7. comisarul general al Gărzii Financiare - membru.
Notă: In cazuri justificate, la şedinţele Comisiei, în
locul membrilor titulari vor participa înlocuitorii desemnaţi de aceştia.
ANEXA Nr. 2
REGULAMENT
de organizare si funcţionare a Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor
armonizate
I. Prevederi generale
Art. 1. - Atribuţiile prevăzute în sarcina autorităţii
fiscale centrale, conform prevederilor titlului VII „Accize şi alte taxe
speciale" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 44/2004 pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, aferente titlului VII
„Accize şi alte taxe speciale", se realizează prin intermediul Comisiei
pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate,
denumită în continuare Comisia, structură interdepartamentală care îşi desfăşoară activitatea în
sediul Ministerului Economiei şi Finanţelor.
Art. 2. - Activitatea curentă a Comisiei se realizează
prin intermediul direcţiei de specialitate cu atribuţii de autorizare din
cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor.
Art. 3. - (1) Comisia îşi desfăşoară activitatea şi
poate lua hotărâri în prezenţa a cel puţin 5 dintre membrii săi.
(2) Deciziile Comisiei sunt obligatorii pentru toţi
operatorii de produse supuse accizelor armonizate - persoane juridice,
asociaţii familiale şi persoane fizice autorizate -, care desfăşoară
activităţile prevăzute la titlul VII „Accize şi alte taxe speciale" din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare, pe teritoriul României.
II. Organizarea
şedinţelor de lucru ale Comisiei
Art. 4. - (1) Comisia se
întruneşte, de regulă, de două ori pe lună, pentru analiza situaţiilor care
impun luarea unei decizii.
(2) Comisia va fi convocată de preşedintele sau
vicepreşedintele acesteia, inclusiv la propunerea direcţiei de specialitate cu
atribuţii de autorizare din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor.
Art. 5. - (1) Direcţia de specialitate din cadrul
Ministerului Economiei şi Finanţelor va pune la dispoziţia membrilor Comisiei,
cu cel puţin două zile lucrătoare înainte, ordinea de zi şi documentaţiile
aferente.
(2) Documentaţia constă, în principal, în:
a) solicitări în vederea autorizării, susţinute de
actele necesare;
b) sesizări primite de la organele cu atribuţii de
control;
c) sesizări din partea operatorilor economici etc.
Art. 6. - (1) Intreaga
documentaţie va fi prezentată în plenul Comisiei.
(2) Fiecare documentaţie va fi prezentată printr-o notă
care va cuprinde propunerea de soluţionare formulată de direcţia de
specialitate din Ministerul Economiei şi Finanţelor şi va fi semnată de către
directorul acesteia sau de înlocuitorul său, după caz.
Art. 7. - (1) Comisia va analiza fiecare documentaţie
transmisă, cu respectarea prevederilor prezentului regulament şi a legislaţiei
în vigoare.
(2) Direcţia de specialitate din cadrul Ministerului
Economiei şi Finanţelor sau Comisia are dreptul de a solicita orice alte
documente, declaraţii sau informaţii atât de la operatorii economici
solicitanţi, cât şi de la alţi operatori economici ori instituţii ale statului.
(3) Comisia va respinge orice
solicitare de autorizare în situaţia în care nu sunt întrunite elementele de
admitere a acesteia.
Art. 8. - (1) Deciziile vor fi luate de către Comisie
cu votul majorităţii simple din numărul membrilor prezenţi şi vor fi validate
prin semnarea de către toţi membrii prezenţi a procesului-verbal în care sunt
menţionate acestea.
(2) Deciziile se semnează de către preşedintele sau de
către vicepreşedintele acesteia.
Art. 9. - (1) La şedinţele Comisiei participă şeful
serviciului de specialitate şi un expert din cadrul aceluiaşi serviciu, care va
consemna într-un registru de procese-verbale aspectele analizate şi toate
deciziile adoptate în cadrul şedinţei.
(2) La lucrările Comisiei vor fi invitaţi, după caz,
câte un reprezentant din partea Ministerului Internelor şi Reformei Administrative
şi Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi câte un
reprezentant al patronatelor producătorilor de produse accizabile sau al
depozitarilor de astfel de produse, legal înfiinţate, punctele de vedere
exprimate de aceşti reprezentanţi în cadrul lucrărilor Comisiei având caracter
consultativ.
(3) Reprezentanţii asociaţiilor profesionale sau
patronale în domeniu participă la analiza cazurilor supuse dezbaterilor
Comisiei, dar nu vor participa la luarea deciziei de către membrii Comisiei.
III. Deciziile Comisiei
Art. 10. - (1) Deciziile Comisiei sunt acte
administrative emise numai în formă scrisă.
(2) Deciziile cuprind următoarele elemente:
a) denumirea Comisiei;
b) data la care a fost emisă;
c) datele de identificare ale operatorului de produse
accizabile supuse accizelor armonizate;
d) obiectul actului administrativ;
e) motivele de fapt;
f) temeiul de drept;
g) numele şi semnătura preşedintelui sau
vicepreşedintelui Comisiei, după caz;
h) ştampila Comisiei;
i) posibilitatea de a fi contestată, calea de atac şi
termenul în care aceasta poate fi exercitată.
Art. 11. - (1) Decizia trebuie comunicată operatorului
de produse accizabile supuse accizelor armonizate căruia îi este destinată.
(2) Comunicarea deciziei se
realizează astfel:
a) prin prezentarea operatorului de produse
accizabile supuse accizelor armonizate sau a persoanei împuternicite de către
acesta, după caz, la sediul autorităţii fiscale centrale ori teritoriale, după
caz, şi primirea actului administrativ de către acesta sub semnătură, data
comunicării fiind data ridicării sub semnătură a actului;
b) prin remiterea, sub semnătură, a actului
administrativ de către persoanele împuternicite de organele fiscale
teritoriale, data comunicării fiind data remiterii sub semnătură a actului;
c) prin poştă, la domiciliul fiscal al operatorului
de produse supuse accizelor armonizate sau al persoanei împuternicite de către
acesta, după caz, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, precum şi
prin alte mijloace, cum sunt: fax, e-mail, dacă se asigură transmiterea
textului actului administrativ şi confirmarea primirii acestuia, data
comunicării fiind data confirmării primirii actului administrativ;
d) prin publicitate.
(3) In cazul în care comunicarea
deciziei nu a fost posibilă potrivit dispoziţiilor prevăzute la alin. (2) lit.
a)-c), se va recurge la comunicarea prin publicitate, prin afişarea la sediul
organului fiscal teritorial de care aparţine operatorul de produse accizabile
supuse accizelor armonizate a unei copii a deciziei emise pe numele acestuia.
Decizia se consideră comunicată în termen de 15 zile de la data afişării.
Art. 12. - Decizia produce efecte din momentul în care
este comunicată operatorului de produse accizabile supuse accizelor armonizate
sau persoanei împuternicite de către acesta, după caz, ori la o dată ulterioară
menţionată în actul administrativ comunicat, potrivit legii.
Art. 13. - Lipsa unuia dintre elementele deciziei
referitoare la calitatea persoanei care semnează actul administrativ, numele şi
prenumele ori denumirea operatorului de produse supuse accizelor armonizate, a
obiectului actului administrativ sau a semnăturii preşedintelui ori
vicepreşedintelui Comisiei atrage nulitatea acestuia. Nulitatea se constată de
instanţa judecătorească de contencios administrativ în condiţiile legii.
Art. 14. - Comisia poate îndrepta erorile materiale din
decizie din oficiu sau la cererea operatorului de produse supuse accizelor
armonizate ori a persoanei împuternicite de către acesta, după caz. Decizia
corectată se va comunica operatorului de produse supuse accizelor armonizate
sau persoanei împuternicite de către acesta, după caz, potrivit legii.
Art. 15. - (1) Impotriva deciziei Comisiei se poate
formula plângere prealabilă în condiţiile art. 7 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004.
(2) Plângerea prealabilă formulată împotriva deciziei
Comisiei, în condiţiile prezentului regulament, este calea administrativă de
atac prin care se solicită autorităţii publice emitente
reexaminarea deciziei.
Art. 16. - In situaţia în care operatorul de produse
supuse accizelor armonizate sau persoana împuternicită de către acesta, după
caz, contestă decizia de suspendare, revocare ori anulare a autorizaţiei sau
orice alte decizii emise de Comisie, efectul deciziei se suspendă de drept până
la soluţionarea contestaţiei de către Comisie în cadrul procedurii prealabile
prevăzute de legislaţia în domeniu.
Art. 17. - (1) Plângerea prealabilă se formulează în
scris şi va cuprinde:
a) datele de identificare ale contestatarului;
b) obiectul plângerii prealabile;
c) motivele de fapt şi de drept;
d) dovezile pe care se întemeiază;
e) semnătura contestatarului sau a împuternicitului
acestuia, precum şi ştampila în cazul persoanelor juridice. Dovada calităţii de
împuternicit al contestatarului, persoană fizică sau juridică, se face potrivit
legii.
(2) Plângerea prealabilă se depune la Registratura
generală a Ministerului Economiei şi Finanţelor, în termenele prevăzute la art.
7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004.
(3) In cazul în care plângerea prealabilă este depusă
la un organ necompetent din cadrul autorităţii fiscale, aceasta va fi
înaintată, în termen de 5 zile de la data primirii, autorităţii fiscale
centrale, respectiv direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Economiei
şi Finanţelor.
Art. 18. - Plângerea prealabilă poate fi retrasă de
cotestatar până la soluţionarea acesteia. Comisia va comunica contestatarului
decizia prin care se ia act de renunţarea la plângerea prealabilă.
Art. 19. - (1) In soluţionarea plângerii prealabile,
Comisia se pronunţă prin decizie.
(2) Decizia emisă în soluţionarea plângerii prealabile
este definitivă în sistemul căilor administrative de atac.
Art. 20. - (1) Decizia de soluţionare a plângerii
prealabile se emite în formă scrisă şi va cuprinde: preambulul, considerentele
şi dispozitivul.
(2) Preambulul cuprinde: denumirea Comisiei, numele şi
prenumele sau denumirea contestatarului, domiciliul fiscal al acestuia, numărul
de înregistrare a plângerii prealabile la direcţia de specialitate din cadrul
Ministerului Economiei şi Finanţelor şi obiectul cauzei.
(3) Considerentele cuprind motivele de fapt şi de
drept care au format convingerea Comisiei în emiterea deciziei.
(4) Dispozitivul cuprinde
soluţia pronunţată, calea de atac şi termenul în care aceasta poate fi
exercitată.
(5) Decizia se semnează de către preşedintele sau
vicepreşedintele Comisiei, după caz.
Art. 21. - (1) In soluţionarea plângerii prealabile,
Comisia va verifica motivele de fapt şi de drept care au stat la baza emiterii
deciziei atacate. Analiza plângerii prealabile se face în raport cu susţinerile
formulate de contestatar, cu dispoziţiile legale invocate de acesta şi cu
documentele existente la dosarul cauzei. Soluţionarea plângerii prealabile se
face în limitele sesizării.
(2) Comisia poate solicita, pentru lămurirea cauzei,
punctul de vedere al direcţiilor de specialitate din cadrul ministerelor sau al
altor instituţii şi autorităţi.
(3) Prin soluţionarea plângerii prealabile nu se
poate crea o situaţie mai grea contestatarului în propria cale de atac.
(4) Contestatarul, intervenienţii sau împuterniciţii
acestora pot să depună probe noi în susţinerea cauzei.
(5) Comisia se va pronunţa mai întâi asupra
excepţiilor de procedură şi asupra celor de fond, iar când se constată că
acestea sunt întemeiate, nu se va mai proceda la analiza pe fond a cauzei.
Art. 22. - (1) Prin decizie, plângerea prealabilă va
putea fi admisă, în totalitate sau în parte, ori respinsă.
(2) In cazul admiterii
plângerii prealabile se decide, după caz, anularea totală sau parţială a
actului atacat.
(3) Dacă se constată neîndeplinirea unei condiţii
procedurale la învestirea Comisiei cu soluţionarea plângerii prealabile,
aceasta va fi respinsă fără a se proceda la analiza pe fond a cauzei.
(4) Plângerea prealabilă nu poate fi respinsă dacă
poartă o denumire greşită.
Art. 23. - (1) Decizia privind soluţionarea plângerii
prealabile se comunică contestatarului în formă scrisă, în condiţiile prevăzute
la art. 11.
(2) Deciziile emise în soluţionarea plângerilor
prealabile pot fi atacate la instanţa judecătorească de contencios
administrativ competentă.