ORDIN Nr. 1269
din 22 aprilie 2008
privind aprobarea
componentei Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse
accizelor armonizate si a Regulamentului de organizare si functionare a
acesteia
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 352 din 7 mai 2008
In baza prevederilor art. 179 alin. (1), ale art. 185,
1851 şi 1929 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare,
având în vedere dispoziţiile pct. 8, 121, 122 şi 187,
aferente titlului VII „Accize şi alte taxe speciale" din Normele
metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi completările
ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile art. 4 alin. (1) pct. 42
din Hotărârea Guvernului nr. 532/2007 privind organizarea şi funcţionarea
Autorităţii Naţionale a Vămilor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se instituie Comisia pentru autorizarea
operatorilor de produse supuse accizelor armonizate. Comisia este formată din 7
(şapte) membri, în componenţa prevăzută în anexa nr. 1, care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse
accizelor armonizate, cuprins în anexa nr. 2, care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, dispoziţiile Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr. 416/2007
privind aprobarea componenţei Comisiei pentru
autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor
armonizate şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare a acesteia,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 412 din 20 iunie 2007, cu modificările şi completările
ulterioare, se abrogă, cu excepţia celor referitoare la autorizarea
funcţionării în regim duty-free şi duty-free diplomatic, pentru care va fi emis
un ordin al ministrului economiei şi finanţelor în termen de 15 zile de la
emiterea prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I
p, Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica, secretar
de stat
ANEXA Nr. 1
COMPONENŢA
Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse
supuse accizelor armonizate
1. Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală care coordonează activitatea de administrare - preşedinte
2. Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală care coordonează activitatea de inspecţie fiscală -
vicepreşedinte
3. Directorul general al Direcţiei generale juridice
din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor - membru;
4. Directorul Direcţiei de legislaţie în domeniul
accizelor din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor - membru
5. Directorul general al Direcţiei generale de
planificare strategică şi monitorizare a realizării creanţelor bugetare din
cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală - membru
6. Directorul general al Direcţiei generale juridice
din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală - membru
7. Directorul Direcţiei tehnici
de vămuire şi tarif vamal din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor- membru
NOTĂ:
In cazuri justificate, preşedintele Comisiei este
înlocuit de vicepreşedinte, care exercită toate atribuţiile preşedintelui,
conform prezentului ordin.
In cazul în care, în mod
justificat, preşedintele şi vicepreşedintele nu pot participa la şedinţă,
atribuţiile preşedintelui, stabilite conform prezentului ordin, se exercită de
către directorul Direcţiei tehnici de vămuire şi tarif vamal din cadrul
Autorităţii Naţionale a Vămilor.
In cazuri justificate, la şedinţele Comisiei, în locul
membrilor titulari vor participa înlocuitorii desemnaţi de aceştia.
ANEXA Nr. 2
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a Comisiei pentru
autorizarea operatorilor de produse supuse
accizelor armonizate
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. -Atribuţiile prevăzute în sarcina autorităţii
fiscale centrale, conform prevederilor titlului VII „Accize şi alte taxe
speciale" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale Hotărârii Guvernului nr. 44/2004 pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, aferente titlului VII
„Accize şi alte taxe speciale", se realizează prin intermediul Comisiei pentru
autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate din cadrul
Ministerului Economiei şi Finanţelor - Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală, denumită în continuare Comisia, structură interdepartamentală care îşi desfăşoară activitatea în
cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Art. 2. -Activitatea curentă a Comisiei se realizează
prin intermediul direcţiei de specialitate cu atribuţii de autorizare din
cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor - Direcţia tehnici de vămuire şi tarif
vamal, denumită în continuare direcţia de specialitate.
Art. 3. - (1) Comisia îşi desfăşoară activitatea în
prezenţa a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor săi.
(2) Lucrările Comisiei vor fi conduse de preşedintele
acesteia. In situaţia în care preşedintele Comisiei lipseşte, acesta îl va
desemna pe vicepreşedinte pentru a conduce lucrările.
(3) Deciziile Comisiei sunt obligatorii pentru toţi
operatorii de produse supuse accizelor armonizate - persoane juridice,
asociaţii familiale şi persoane fizice autorizate -, care desfăşoară pe
teritoriul României activităţile prevăzute la titlul VII „Accize şi alte taxe
speciale" din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările
ulterioare.
CAPITOLUL II
Organizarea şedinţelor de lucru ale Comisiei
Art. 4. - (1) Comisia se întruneşte, de regulă, de două
ori pe lună, pentru analiza situaţiilor care impun luarea unei decizii.
(2) Comisia va fi convocată de preşedinte sau de
vicepreşedinte, la propunerea direcţiei de specialitate, în scris, cu cel puţin
3 zile înainte de data la care va avea loc şedinţa Comisiei.
Art. 5. - (1) Direcţia de specialitate va pune la
dispoziţia membrilor Comisiei, cu cel puţin două zile lucrătoare înainte,
ordinea de zi şi notele de prezentare întocmite de direcţia de specialitate.
(2) Notele de prezentare vor fi întocmite de direcţia
de specialitate în urma analizării documentaţiei care constă, în principal, din
solicitări în vederea autorizării, sesizări primite de la organele cu atribuţii
de control referitoare la activitatea solicitantului sau a antrepozitarilor
autorizaţi ori sesizări din partea operatorilor economici cu referire la
activitatea solicitantului sau a antrepozitarilor autorizaţi.
(3) Direcţia de specialitate analizează documentele
prevăzute la alin. (2) sub aspectul legalităţii, realităţii şi sub aspectul
conţinutului legal obligatoriu al dosarului, înaintând Comisiei note de
prezentare care conţin propuneri motivate, în vederea aprobării.
Art. 6. - (1) Notele de
prezentare întocmite de direcţia de specialitate vor fi prezentate în plenul
Comisiei.
(2) Suplimentar faţă de nota de prezentare întocmită de
direcţia de specialitate pot fi puse la dispoziţia membrilor Comisiei, la
cerere, orice acte care se află în documentaţia prevăzută la art. 5 alin. (2).
Art. 7. - (1) Comisia va analiza situaţia prezentată,
cu respectarea prevederilor prezentului regulament şi a legislaţiei în vigoare.
(2) Direcţia de specialitate sau Comisia are dreptul de
a solicita orice alte documente, declaraţii sau informaţii atât de la
operatorii economici solicitanţi, cât şi de la instituţii ale statului ori alţi
operatori economici.
Art. 8. - (1) Deciziile Comisiei pot fi luate cu votul
majorităţii simple din numărul total al membrilor şi vor fi validate prin
semnarea de către toţi membrii prezenţi a procesului-verbal în care sunt
menţionate acestea.
(2) Deciziile se semnează de către preşedintele sau
vicepreşedintele Comisiei, după caz.
Art. 9. - (1) La şedinţele Comisiei participă 2
funcţionari din cadrul direcţiei de specialitate, care vor consemna într-un
registru de procese-verbale aspectele analizate şi toate deciziile adoptate în
cadrul şedinţei.
(2) La lucrările Comisiei va fi invitat, după caz,
câte un reprezentant din partea:
a) Ministerului Internelor şi Reformei Administrative;
b) Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale;
c) Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Consumatorilor;
d) Direcţiei generale politică industrială şi
competitivitate din Ministerul Economiei şi Finanţelor;
e) Gărzii Financiare;
f) Direcţiei antifraudă fiscală din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală;
g) Direcţiei supraveghere accize şi operaţiuni vamale
din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor;
h) Direcţiei de informaţii fiscale din cadrul Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală;
i) câte un reprezentant al patronatelor producătorilor
de produse accizabile sau depozitarilor de astfel de produse, legal înfiinţate.
(3) Invitaţii participă la analiza cazurilor supuse
dezbaterilor Comisiei, punctele de vedere exprimate de aceştia în cadrul
lucrărilor Comisiei având caracter consultativ. Invitaţii nu participă la
luarea deciziei de către membrii Comisiei.
(4) La lucrările Comisiei poate participa, în calitate
de invitat, reprezentantul autorităţii fiscale teritoriale unde s-a depus
solicitarea de autorizare, respectiv directorul executiv al direcţiei judeţene
de supraveghere accize şi operaţiuni vamale sau înlocuitorul acestuia.
CAPITOLUL III
Deciziile Comisiei
Art. 10. - (1) Deciziile Comisiei sunt acte
administrative emise numai în formă scrisă.
(2) Deciziile cuprind următoarele elemente:
a) denumirea Comisiei;
b) numărul deciziei şi data la care a fost emisă;
c) datele de identificare ale operatorului de produse
supuse accizelor armonizate;
d) obiectul deciziei;
e) motivele de fapt;
f) temeiul de drept;
g) numele şi semnătura preşedintelui sau
vicepreşedintelui Comisiei, în cazul în care decizia se semnează de
vicepreşedinte, după caz;
h) ştampila Comisiei;
i) indicarea posibilităţii de a fi contestată, calea de
atac şi termenul în care aceasta poate fi exercitată.
Art. 11. - (1) Decizia trebuie comunicată operatorului
de produse supuse accizelor armonizate căruia îi este destinată.
(2) Comunicarea deciziei poate
fi realizată în una dintre următoarele forme:
a) prin prezentarea operatorului de produse supuse
accizelor armonizate sau a persoanei împuternicite de către acesta, după caz,
la sediul autorităţii fiscale centrale ori teritoriale, după caz, şi primirea
actului administrativ de către acesta sub semnătură, data comunicării fiind
data ridicării sub semnătură a actului;
b) prin remiterea, sub semnătură, a actului
administrativ de către persoanele împuternicite de organele fiscale
teritoriale, data comunicării fiind data remiterii sub semnătură a actului;
c) prin poştă, la domiciliul fiscal al operatorului de
produse supuse accizelor armonizate sau al persoanei împuternicite de către
acesta, după caz, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, precum şi
prin alte mijloace, cum sunt: fax, e-mail, dacă se asigură transmiterea
textului actului administrativ şi confirmarea primirii acestuia, data
comunicării fiind data confirmării primirii actului administrativ;
d) prin publicitate.
(3) In cazul în care
comunicarea deciziei nu a fost posibilă potrivit dispoziţiilor prevăzute la
alin. (2) lit. a)-c), se va recurge la comunicarea prin publicitate, prin
afişarea la sediul organului fiscal teritorial de care aparţine operatorul de
produse accizabile supuse accizelor armonizate a unei copii a deciziei emise pe
numele acestuia sau pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală. Decizia se consideră comunicată după expirarea unui termen de 15 zile
de la data afişării sau publicării pe pagina de
internet.
Art. 12. - Decizia produce efecte din momentul în care
este comunicată operatorului de produse accizabile supuse accizelor armonizate
sau persoanei împuternicite de către acesta, după caz, ori la o dată ulterioară
menţionată în actul administrativ comunicat, potrivit
legii.
Art. 13. - Lipsa unuia dintre elementele deciziei
referitoare la calitatea persoanei care semnează actul administrativ, numele şi
prenumele ori denumirea operatorului de produse supuse accizelor armonizate, a
obiectului deciziei sau a semnăturii preşedintelui ori vicepreşedintelui
Comisiei, după caz, atrage nulitatea actului administrativ. Nulitatea se
constată de instanţa judecătorească de contencios administrativ în condiţiile
legii.
Art. 14. - Comisia poate îndrepta
erorile materiale din decizie din oficiu sau la cererea operatorului de produse
supuse accizelor armonizate ori a persoanei împuternicite de către acesta, după
caz. Decizia corectată se va comunica operatorului de produse supuse accizelor
armonizate sau persoanei împuternicite de către acesta, după caz, potrivit
prevederilor art. 12.
CAPITOLUL IV
Căi de atac
Art. 15. - (1) Impotriva deciziei Comisiei se poate
formula plângere prealabilă în condiţiile art. 7 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Plângerea prealabilă formulată împotriva deciziei
Comisiei, în condiţiile prezentului regulament, este calea administrativă de
atac prin care se solicită autorităţii publice emitente reexaminarea deciziei.
Art. 16. -In situaţia în care operatorul de produse
supuse accizelor armonizate sau persoana împuternicită de către acesta, după
caz, contestă decizia de suspendare, revocare ori anulare a autorizaţiei sau
orice alte decizii emise de Comisie, efectul deciziei se suspendă de drept până
la soluţionarea contestaţiei de către Comisie în cadrul procedurii prealabile
prevăzute de legislaţia în domeniu, potrivit art. 185 alin. (8) din Legea nr.
571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 17. - (1) Plângerea
prealabilă se formulează în scris şi va cuprinde:
a) datele de identificare ale contestatarului;
b) obiectul plângerii prealabile;
c) motivele de fapt şi de drept;
d) dovezile pe care se întemeiază;
e) semnătura contestatarului sau a împuternicitului
acestuia, precum şi ştampila în cazul persoanelor juridice. Dovada calităţii de
împuternicit al contestatarului, persoană fizică sau juridică, se face potrivit
legii.
(2) Plângerea prealabilă se depune la sediul
Autorităţii Naţionale a Vămilor, în termenele prevăzute la art. 7 din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
(3) In cazul în care plângerea prealabilă este depusă
la un organ necompetent din cadrul autorităţii fiscale, aceasta va fi
înaintată, în termen de maximum 5 zile de la data primirii, direcţiei de
specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor.
Art. 18. - Plângerea prealabilă poate fi retrasă de
contestatar până la soluţionarea acesteia. Comisia va comunica contestatarului
decizia prin care se ia act de renunţarea la plângerea prealabilă.
Art. 19. - (1) In soluţionarea plângerii prealabile,
Comisia se pronunţă prin decizie.
(2) Decizia emisă în soluţionarea plângerii prealabile
este definitivă în sistemul căilor administrative de
atac.
Art. 20. - (1) Decizia de soluţionare a plângerii
prealabile se emite în formă scrisă şi va cuprinde: preambulul, considerentele
şi dispozitivul.
(2) Preambulul cuprinde: denumirea Comisiei, numele şi
prenumele sau denumirea contestatarului, domiciliul fiscal al acestuia, numărul
de înregistrare a plângerii prealabile la direcţia de specialitate şi obiectul
cauzei.
(3) Considerentele cuprind motivele de fapt şi de drept
care au format convingerea Comisiei în emiterea deciziei.
(4) Dispozitivul cuprinde
soluţia pronunţată, calea de atac şi termenul în care aceasta poate fi
exercitată.
(5) Decizia se semnează de către preşedintele sau
vicepreşedintele Comisiei, în cazul în care preşedintele nu îşi poate exercita
atribuţiile, după caz.
Art. 21. - (1) In soluţionarea
plângerii prealabile, Comisia va verifica motivele de fapt şi de drept care au
stat la baza emiterii deciziei atacate. Analiza plângerii prealabile se face în
raport cu susţinerile formulate de contestatar, cu dispoziţiile legale invocate
de acesta şi cu documentele existente la dosarul cauzei. Soluţionarea plângerii
prealabile se face în limitele sesizării.
(2) Comisia poate solicita, pentru lămurirea cauzei,
punctul de vedere al direcţiilor de specialitate din cadrul ministerelor sau al
altor instituţii şi autorităţi.
(3) Prin soluţionarea plângerii prealabile nu se poate
crea o situaţie mai grea contestatarului în propria cale de atac.
(4) Contestatarul, intervenienţii sau împuterniciţii
acestora pot să depună probe noi în susţinerea cauzei pe tot parcursul soluţionării
plângerii prealabile.
Art. 22. - (1) Prin decizie, plângerea prealabilă va
putea fi admisă, în totalitate sau în parte, ori respinsă.
(2) In cazul admiterii plângerii prealabile, se decide,
după caz, anularea totală sau parţială a actului atacat.
(3) Dacă se constată neîndeplinirea unei condiţii
procedurale la învestirea Comisiei cu soluţionarea plângerii prealabile,
aceasta va fi respinsă fără a se proceda la analiza pe fond a cauzei.
Art. 23. - (1) Decizia privind
soluţionarea plângerii prealabile se comunică contestatarului în formă scrisă,
în condiţiile prevăzute la art. 11.
(2) Deciziile emise în soluţionarea plângerilor
prealabile pot fi atacate la instanţa judecătorească de contencios
administrativ competentă, în termenul prevăzut de legislaţia în vigoare.