ORDIN Nr. 1499
din 25 mai 2009
privind instituirea si
aprobarea componentei Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse
supuse accizelor armonizate si a regulamentului de organizare si functionare a
acesteia
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 374 din 3 iunie 2009
Având în vedere prevederile art. 179 alin. (1), art.
181, 185, 1851, 1929 şi 205 din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile
art. 234 alin. (5) şi (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi prevederile pct. 5 alin. (2), pct. 8, 10, 121, 122,
187şi 27 aferente titlului VII „Accize şi alte taxe speciale"
şi pct. 73 alin. (5) aferent titlului VIII „Măsuri speciale privind
supravegherea producţiei, importului şi circulaţiei unor produse
accizabile" din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003
privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu
modificările şi completările ulterioare,
ţinând cont de dispoziţiile art. 4 alin. (1) pct. 42
din Hotărârea Guvernului nr. 110/2009 privind organizarea şi funcţionarea
Autorităţii Naţionale a Vămilor,
în temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Finanţelor Publice, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se instituie Comisia pentru autorizarea
operatorilor de produse supuse accizelor armonizate. Comisia este formată din 7
membri, în componenţa prevăzută în anexa nr. 1, care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse
accizelor armonizate, prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin, dispoziţiile Ordinului ministrului economiei şi finanţelor nr.
1.269/2008 privind aprobarea componenţei Comisiei pentru autorizarea
operatorilor de produse supuse accizelor armonizate şi a Regulamentului de
organizare şi funcţionare a acesteia, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 352 din 7 mai 2008, se abrogă.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA Nr. 1
COMPONENŢA
Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse
supuse accizelor armonizate
1. Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală care coordonează activitatea de inspecţie fiscală - preşedinte
2. Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală care coordonează activitatea de administrare -
vicepreşedinte
3. Directorul general al Direcţiei generale juridice
din cadrul Ministerului Finanţelor Publice - membru
4. Directorul Direcţiei de legislaţie în domeniul
accizelor din cadrul Ministerului Finanţelor Publice - membru
5. Directorul general al Direcţiei generale juridice
din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală - membru
6. Directorul general al Direcţiei generale de
informaţii fiscale din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală -
membru
7. Directorul Direcţiei de autorizări din cadrul
Autorităţii Naţionale a Vămilor- membru
NOTĂ:
In cazuri justificate, preşedintele Comisiei pentru
autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate este înlocuit
de vicepreşedinte, care exercită toate atribuţiile preşedintelui, conform
ordinului.
In cazul în care, în mod justificat, preşedintele şi
vicepreşedintele nu pot participa la şedinţă, atribuţiile preşedintelui,
stabilite conform ordinului, se exercită de către directorul Direcţiei de
autorizări din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor.
In cazuri justificate, la şedinţele Comisiei pentru
autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate în locul
membrilor titulari vor participa înlocuitorii desemnaţi de aceştia.
ANEXA Nr. 2
REGULAMENTUL
de organizare şi funcţionare a Comisiei pentru
autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. -Atribuţiile prevăzute în sarcina autorităţii
fiscale centrale, conform prevederilor titlului VII „Accize şi alte taxe
speciale" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi
completările ulterioare, şi ale Normelor metodologice aferente titlului VII şi
titlului VIII, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea
Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi celor ale art. 234 alin. (5)
şi (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se realizează prin
intermediul Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse
accizelor armonizate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, denumită în
continuare Comisia.
Art. 2. -Activitatea curentă a Comisiei se realizează
prin intermediul direcţiei cu atribuţii de autorizare din cadrul Autorităţii
Naţionale a Vămilor - Direcţia de autorizări, denumită în continuare direcţia
de specialitate.
Art. 3. - (1) Comisia îşi desfăşoară activitatea în
prezenţa a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor săi.
(2) Lucrările Comisiei vor fi conduse de preşedintele
acesteia. In cazul în care preşedintele Comisiei lipseşte, acesta îl va desemna
pe vicepreşedinte pentru a conduce lucrările.
(3) Deciziile Comisiei sunt obligatorii pentru toţi
operatorii de produse supuse accizelor armonizate - persoane juridice,
asociaţii familiale, persoane fizice autorizate şi întreprinderi individuale -
care desfăşoară pe teritoriul României activităţile prevăzute la titlul VII
„Accize şi alte taxe speciale" şi titlul VIII „Măsuri speciale privind
supravegherea producţiei, importului şi circulaţiei unor produse accizabile"
din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi
ale art. 234 alin. (5) şi (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL II
Organizarea şedinţelor de lucru ale Comisiei
Art. 4. - (1) Comisia se întruneşte, de regulă, de două
ori pe lună, pentru analiza situaţiilor care impun luarea unei decizii.
(2) Comisia va fi convocată de preşedinte sau de
vicepreşedinte, la propunerea direcţiei de specialitate, în scris, cu cel puţin
5 zile lucrătoare înainte de data la care va avea loc şedinţa Comisiei.
Art. 5. - (1) Direcţia de specialitate va pune la
dispoziţia membrilor Comisiei, cu 5 zile lucrătoare înainte, ordinea de zi şi
notele de prezentare întocmite de direcţia de specialitate.
(2) Notele de prezentare vor fi întocmite de direcţia
de specialitate în urma analizării documentaţiei, care constă, în principal,
din solicitări în vederea autorizării şi/sau alte solicitări privind produsele
accizabile, precum şi sesizări primite de la organele cu atribuţii de control
referitoare la activitatea operatorilor economici care îşi desfăşoară
activitatea în domeniul produselor accizabile.
(3) Direcţia de specialitate analizează documentele
prevăzute la alin. (2) sub aspectul conţinutului legal obligatoriu al
dosarului, înaintând Comisiei note de prezentare care conţin propuneri în
vederea aprobării.
Art. 6. - (1) Notele de prezentare întocmite de
direcţia de specialitate vor fi prezentate în plenul Comisiei.
(2) Suplimentar faţă de nota de prezentare întocmită de
direcţia de specialitate, pot fi puse la dispoziţia membrilor Comisiei, la
cerere, orice acte care se află în documentaţia prevăzută la art. 5 alin. (2)
din prezentul regulament.
Art. 7. - (1) Comisia va analiza situaţia prezentată,
cu respectarea prevederilor prezentului regulament şi a legislaţiei în vigoare.
(2) Direcţia de specialitate sau Comisia are dreptul
de a solicita orice alte documente, declaraţii sau informaţii, atât de la
operatorii economici solicitanţi, cât şi de la instituţii ale statului.
(3) Informaţiile suplimentare oferite de membrii
Comisiei sau de alte organe sau instituţii ale statului în cadrul termenului de
5 zile lucrătoare, de natură să schimbe propunerile făcute de direcţia de
specialitate, prin nota de prezentare, duc la amânarea de drept a soluţionării
notei de prezentare şi, implicit, la reanalizarea situaţiei de fapt.
Art. 8. - (1) Deciziile Comisiei pot fi luate cu votul
majorităţii simple din numărul total al membrilor şi vor fi validate prin
semnarea de către toţi membrii prezenţi a procesului-verbal în care sunt
menţionate acestea.
(2) Deciziile se semnează de către preşedintele sau
vicepreşedintele Comisiei, după caz.
Art. 9. - (1) La şedinţele Comisiei participă 2 funcţionari
din cadrul direcţiei de specialitate, care vor consemna într-un registru de
procese-verbale aspectele analizate şi toate deciziile adoptate în cadrul
şedinţei.
(2) La lucrările Comisiei va fi invitat, după caz,
câte un reprezentant din partea:
a) Ministerului Administraţiei şi Internelor;
b) Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale;
c) Autorităţii Naţionale pentru Protecţia
Consumatorilor;
d) Direcţiei generale politică industrială şi
competitivitate din cadrul Ministerul Economiei;
e) Gărzii Financiare;
f) Direcţiei supraveghere accize şi operaţiuni vamale
din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor;
g) patronatelor producătorilor de produse accizabile
sau depozitarilor de astfel de produse, legal înfiinţate.
(3) Invitaţii participă la analiza cazurilor supuse
dezbaterilor Comisiei, punctele de vedere exprimate de aceştia în cadrul
lucrărilor Comisiei având caracter consultativ. Invitaţii nu participă la
luarea deciziei de către Comisie.
CAPITOLUL III
Deciziile Comisiei
Art. 10. - (1) Deciziile Comisiei sunt acte
administrative emise numai în formă scrisă.
(2) Deciziile cuprind următoarele elemente:
a) denumirea Comisiei;
b) numărul deciziei şi data la care a fost emisă;
c) datele de identificare ale operatorului de produse
supuse accizelor armonizate;
d) obiectul deciziei;
e) motivele de fapt;
f) temeiul de drept;
g) numele şi semnătura preşedintelui sau
vicepreşedintelui Comisiei, după caz;
h) ştampila Comisiei;
i) indicarea posibilităţii de a fi contestată, calea de
atac şi termenul în care aceasta poate fi exercitată.
Art. 11. - (1) Decizia trebuie comunicată operatorului
de produse supuse accizelor armonizate căruia îi este destinată.
(2) Deciziile Comisiei vor fi comunicate în una
dintre următoarele forme:
a) prin prezentarea operatorului de produse supuse
accizelor armonizate sau a persoanei împuternicite de către acesta, după caz,
la sediul direcţiei de specialitate ori la sediul autorităţii fiscale
teritoriale, după caz, şi primirea actului administrativ de către
acesta/aceasta, sub semnătură, data comunicării fiind data ridicării sub
semnătură a actului;
b) prin remiterea, sub semnătură, a actului
administrativ de către persoanele împuternicite de autorităţile fiscale
teritoriale, data comunicării fiind data remiterii sub semnătură a actului;
c) prin poştă, la domiciliul fiscal al operatorului de
produse supuse accizelor armonizate sau al persoanei împuternicite de către
acesta, după caz, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, precum şi
prin alte mijloace, cum sunt: fax, e-mail, dacă se asigură transmiterea
textului actului administrativ şi confirmarea primirii acestuia, data
comunicării fiind data confirmării primirii actului administrativ;
d) prin publicitate.
(3) In cazul în care comunicarea deciziei nu a fost
posibilă potrivit dispoziţiilor prevăzute la alin. (2) lit. a)-c), se va
recurge la comunicarea prin publicitate, prin afişarea la sediul autorităţii
fiscale teritoriale de care aparţine operatorul de produse accizabile supuse
accizelor armonizate a unei copii a deciziei emise pe numele acestuia sau pe
pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Decizia se
consideră comunicată după expirarea unui termen de 15 zile de la data afişării
sau a publicării pe pagina de internet.
Art. 12. - Decizia produce efecte din momentul în care
este comunicată operatorului de produse accizabile supuse accizelor armonizate
sau persoanei împuternicite de către acesta, după caz, ori la o dată ulterioară
menţionată în actul administrativ comunicat, potrivit legii.
Art. 13. - Lipsa unuia dintre elementele deciziei
referitoare la calitatea persoanei care semnează actul administrativ, numele şi
prenumele ori denumirea operatorului de produse supuse accizelor armonizate, a
obiectului deciziei sau a semnăturii preşedintelui ori vicepreşedintelui
Comisiei, după caz, atrage nulitatea actului administrativ. Nulitatea se
constată de instanţa judecătorească de contencios administrativ, în condiţiile
legii.
Art. 14. - Comisia poate îndrepta erorile materiale din
decizie din oficiu sau la cererea operatorului de produse supuse accizelor
armonizate ori a persoanei împuternicite de către acesta, după caz. Decizia
corectată se va comunica potrivit prevederilor art. 11 din prezentul
regulament.
CAPITOLUL IV
Căi de atac
Art. 15. - (1) Impotriva deciziei Comisiei se poate
formula plângere prealabilă în condiţiile art. 7 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Plângerea prealabilă formulată împotriva deciziei
Comisiei, în condiţiile prezentului regulament, este calea administrativă de
atac prin care se solicită autorităţii publice emitente reexaminarea deciziei.
Art. 16. -In situaţia în care operatorul de produse
supuse accizelor armonizate sau persoana împuternicită de către acesta, după
caz, contestă decizia de suspendare, revocare ori anulare a autorizaţiei sau
orice alte decizii emise de Comisie, efectul deciziei se suspendă de drept până
la soluţionarea contestaţiei de către Comisie în cadrul procedurii prealabile
prevăzute de legislaţia în domeniu, potrivit art. 185 alin. (8) din Legea nr.
571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 17. - (1) Plângerea prealabilă se formulează în
scris şi va cuprinde:
a) datele de identificare ale contestatarului;
b) obiectul plângerii prealabile;
c) motivele de fapt şi de drept;
d) dovezile pe care se întemeiază;
e) semnătura contestatarului sau a împuternicitului
acestuia, precum şi ştampila în cazul persoanelor juridice. Dovada calităţii de
împuternicit a contestatarului, persoană fizică sau juridică, se face potrivit
legii.
(2) Plângerea prealabilă se depune la sediul
Autorităţii Naţionale a Vămilor, în termenele prevăzute la art. 7 din Legea nr.
554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) In cazul în care plângerea prealabilă este depusă
la un organ necompetent din cadrul autorităţii fiscale, aceasta va fi
înaintată, în termen de maximum 5 zile de la data primirii, direcţiei de
specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor.
Art. 18. - Plângerea prealabilă poate fi retrasă de
contestatar până la soluţionarea acesteia. Comisia va comunica contestatarului
decizia prin care se ia act de renunţarea la plângerea prealabilă.
Art. 19. - (1) Comisia analizează plângerile prealabile
în raport cu susţinerile formulate de contestatar, cu dispoziţiile legale
invocate de acesta şi cu documentele existente la dosarul cauzei. Soluţionarea
plângerii prealabile se face în limitele sesizării.
(2) Comisia poate solicita, pentru lămurirea cauzei,
punctul de vedere al direcţiilor de specialitate din cadrul ministerelor sau al
altor instituţii şi autorităţi.
(3) Prin soluţionarea plângerii prealabile nu se poate
crea o situaţie mai grea contestatarului în propria cale de atac.
(4) Contestatarul sau împuterniciţii acestuia, după
caz, pot să depună probe noi în susţinerea cauzei pe tot parcursul soluţionării
plângerii prealabile.
Art. 20. - (1) In soluţionarea plângerii prealabile,
Comisia se pronunţă prin decizie.
(2) Decizia emisă în soluţionarea plângerii prealabile
este definitivă în sistemul căilor administrative de atac.
Art. 21. - (1) Decizia de soluţionare a plângerii
prealabile se emite în forma scrisă şi va cuprinde: preambulul, considerentele
şi dispozitivul.
(2) Preambulul cuprinde: denumirea Comisiei, numele şi
prenumele sau denumirea contestatarului, domiciliul fiscal al acestuia, numărul
de înregistrare al plângerii prealabile la Autoritatea Naţională a Vămilor şi
obiectul cauzei.
(3) Considerentele cuprind motivele de fapt şi de drept
care au format convingerea Comisiei în emiterea deciziei.
(4) Dispozitivul cuprinde soluţia pronunţată, calea de
atac şi termenul în care aceasta poate fi exercitată.
(5) Decizia se semnează de către preşedintele sau
vicepreşedintele Comisiei, după caz.
Art. 22. - (1) Prin decizie, plângerea prealabilă va
putea fi admisă, în totalitate sau în parte, ori respinsă.
(2) In cazul admiterii plângerii prealabile, se decide,
după caz, anularea totală sau parţială a actului atacat.
(3) Dacă se constată neîndeplinirea unei condiţii
procedurale la învestirea Comisiei cu soluţionarea plângerii prealabile,
aceasta va fi respinsă fără a se proceda la analiza pe fond a cauzei.
Art. 23. - (1) Decizia privind soluţionarea plângerii
prealabile se comunică contestatarului în formă scrisă, în condiţiile prevăzute
la art. 11 din prezentul regulament.
(2) Deciziile emise în soluţionarea plângerilor
prealabile pot fi atacate la instanţa judecătorească de contencios
administrativ competentă, în termenul prevăzut de legislaţia în vigoare.