ORDIN Nr. 291
din 26 februarie 2010
privind instituirea si
aprobarea componentei Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse
supuse accizelor armonizate si a regulamentului de organizare si functionare a
acesteia
ACT EMIS DE:
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 141 din 3 martie 2010
Având în vedere prevederile titlului VII „Accize şi
alte taxe speciale" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, şi ale Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aferente
titlului VII „Accize şi alte taxe speciale", aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 44/2004, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 10 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Finanţelor Publice, cu modificările
şi completările ulterioare,
ministrul finanţelor publice emite următorul ordin:
Art. 1. - Se instituie Comisia pentru autorizarea
operatorilor de produse supuse accizelor armonizate. Comisia este formată
din 7 membri, în componenţa prevăzută în anexa nr. 1, care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Se aprobă Regulamentul de organizare
şi funcţionare a Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse
supuse accizelor armonizate, prevăzut în anexa nr. 2, care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - La data intrării în vigoare a
prezentului ordin, dispoziţiile Ordinului ministrului finanţelor
publice nr. 1.499/2009 privind instituirea şi aprobarea componenţei
Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate
şi a regulamentului de organizare şi funcţionare a acesteia,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 374 din 3 iunie 2009,
se abrogă.
Art. 4. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 1
COMPONENŢA
Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse
supuse accizelor armonizate
1. Director al Direcţiei de politici şi
legislaţie în domeniile vamal şi nefiscal din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice - membru preşedinte
2. Directorul general al Direcţiei generale
juridice din cadrul Ministerului Finanţelor Publice - membru
vicepreşedinte
3. Director al Direcţiei de legislaţie în
domeniul TVA din cadrul Ministerului Finanţelor Publice - membru
4. Director în cadrul Direcţiei generale
management al domeniilor reglementate specific din cadrul Ministerului
Finanţelor Publice - membru
5. Director al Direcţiei de legislaţie în
domeniul accizelor din cadrul Ministerului Finanţelor Publice - membru
6. Directorul general al Direcţiei generale de
informaţii fiscale din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală - membru
7. Directorul general al Direcţiei generale
juridice din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală -
membru
NOTĂ:
In cazuri justificate, preşedintele Comisiei
pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate este
înlocuit de vicepreşedinte, care exercită toate atribuţiile
preşedintelui, conform ordinului.
In cazuri justificate, membrii Comisiei pentru
autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate pot desemna în
scris un alt membru al comisiei care să exercite drepturile derivate din
calitatea de membru.
Un membru al Comisiei pentru autorizarea operatorilor
de produse supuse accizelor armonizate nu poate primi decât o singură
împuternicire în baza căreia să reprezinte un alt membru al comisiei.
ANEXA Nr. 2
REGULAMENTUL
de organizare şi funcţionare a Comisiei
pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate
CAPITOLUL I
Prevederi generale
Art. 1. -Atribuţiile prevăzute în sarcina
autorităţii fiscale centrale, conform prevederilor titlului VII
„Accize şi alte taxe speciale" din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
Normelor metodologice aferente titlului VII şi titlului VIII, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi celor
ale art. 234 alin. (5) şi (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, se realizează prin
intermediul Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse
accizelor armonizate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice,
denumită în continuare Comisia.
Art. 2. - (1) Activitatea curentă a Comisiei se
realizează până la data de 1 aprilie 2010 prin intermediul
Direcţiei de autorizări din cadrul Autorităţii
Naţionale a Vămilor, ca direcţie de specialitate. După
această dată, activitatea Comisiei se realizează prin
intermediul Direcţiei generale management al domeniilor reglementate specific
din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, denumită în continuare direcţia
de specialitate.
(2) Incepând cu data de 1 aprilie 2010, direcţia
de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice are drept de
utilizare a sistemului pentru schimbul de date privind accizele (SEED).
(3) Predarea dosarelor, documentelor şi
evidenţelor de la nivelul Autorităţii Naţionale a
Vămilor către Ministerul Finanţelor Publice se va realiza
începând cu data de 1 aprilie 2010, pe bază de procese-verbale de predare-primire,
care vor fi încheiate după cum urmează:
a) la nivelul Autorităţii Naţionale a
Vămilor predarea se va realiza prin Direcţia de autorizări;
b) la nivelul Ministerului Finanţelor Publice
preluarea se va realiza prin Direcţia generală management al
domeniilor reglementate specific.
Art. 3. - (1) Comisia funcţionează în
prezenţa tuturor membrilor, prin participarea acestora în mod direct sau
în baza desemnării realizate în condiţiile prevăzute în anexa
nr. 1 la ordin.
(2) Lucrările Comisiei vor fi conduse de
preşedintele acesteia. In cazul în care preşedintele Comisiei
lipseşte, acesta îl va desemna pe vicepreşedinte pentru a conduce
lucrările.
(3) Deciziile Comisiei sunt obligatorii pentru
toţi operatorii de produse supuse accizelor armonizate - persoane
juridice, asociaţii familiale, persoane fizice autorizate şi
întreprinderi individuale - care desfăşoară pe teritoriul
României activităţile prevăzute la titlul VII „Accize şi
alte taxe speciale" şi titlul VIII „Măsuri speciale privind supravegherea
producţiei, importului şi circulaţiei unor produse
accizabile" din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi la art. 234 alin. (5) şi (6)
din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL II
Organizarea şedinţelor de lucru ale
Comisiei
Art. 4. - (1) Comisia se întruneşte de cel mult
două ori pe lună, pentru analiza situaţiilor care impun luarea
unei decizii.
(2) Comisia va fi convocată de preşedinte
sau de vicepreşedinte, la propunerea direcţiei de specialitate, în
scris, cu cel puţin 3 zile lucrătoare înainte de data la care va avea
loc şedinţa Comisiei. Odată cu aprobarea ordinii de zi,
preşedintele sau vicepreşedintele, la propunerea direcţiei de
specialitate, va stabili şi persoanele ce urmează a fi invitate la
şedinţă.
(3) Convocarea Comisiei poate fi făcută în
mod extraordinar şi fără respectarea dispoziţiilor alin.
(1)şi (2), cu prezentarea de către direcţia de specialitate a
unei motivări însuşite de preşedintele sau vicepreşedintele
Comisiei, după caz, cu privire la situaţia extraordinară
apărută.
Art. 5. - (1) Direcţia de specialitate va pune la
dispoziţia membrilor Comisiei, cu 3 zile lucrătoare înaintea
şedinţei, ordinea de zi şi notele de prezentare întocmite de
direcţia de specialitate.
(2) In situaţiile prevăzute la art. 4 alin.
(3), termenul în care se vor pune la dispoziţia membrilor Comisiei notele
de prezentare va putea fi redus.
(3) Notele de prezentare vor fi întocmite de
direcţia de specialitate în urma analizării documentaţiei, care
constă, în principal, din solicitări în vederea autorizării
şi/sau alte solicitări privind produsele accizabile, precum şi
din sesizări primite de la organele cu atribuţii de control
referitoare la activitatea operatorilor economici care îşi
desfăşoară activitatea în domeniul produselor accizabile.
(4) Direcţia de specialitate analizează
documentele prevăzute la alin. (3) sub aspectul conţinutului legal
obligatoriu al dosarului, înaintând Comisiei note de prezentare care
conţin propuneri motivate de soluţionare.
(5) In situaţia în care din analiza documentelor
şi a legislaţiei în vigoare direcţia de specialitate nu poate
face o propunere motivată pe care să o supună spre dezbatere
Comisiei, aceasta din urmă va analiza nota de prezentare şi în
absenţa unei propuneri.
Art. 6. - (1) Notele de prezentare întocmite de
direcţia de specialitate vor fi prezentate în plenul Comisiei de
către preşedintele sau vicepreşedintele Comisiei, după caz.
(2) Suplimentar faţă de nota de prezentare
întocmită de direcţia de specialitate, pot fi puse la dispoziţia
membrilor Comisiei, la cerere, orice acte care se află în
documentaţia prevăzută la art. 5 alin. (3).
Art. 7. - (1) Comisia va analiza situaţia
prezentată, cu respectarea prevederilor prezentului regulament şi a
legislaţiei incidente în vigoare, având în vedere competenţele
Comisiei.
(2) Direcţia de specialitate sau Comisia are
dreptul de a solicita orice alte documente, declaraţii sau informaţii
atât de la operatorii economici solicitanţi, cât şi de la
instituţii ale statului.
(3) Informaţiile suplimentare oferite de membrii
Comisiei sau de alte organe sau instituţii ale statului în cadrul
termenului de 3 zile lucrătoare, de natură să schimbe
propunerile făcute de direcţia de specialitate, prin nota de
prezentare, duc la amânarea soluţionării notei de prezentare şi,
implicit, la reanalizarea situaţiei de fapt, cu excepţia
situaţiilor prevăzute la art. 5 alin. (2).
(4) In cazuri excepţionale, analiza
informaţiilor suplimentare de natură a schimba propunerile
direcţiei de specialitate prin nota de prezentare se poate face
fără amânarea soluţionării cererii, cu obligativitatea
menţionării în procesul-verbal de şedinţă a motivelor
care au impus soluţionarea cu celeritate.
Art. 8. - (1) Comisia ia hotărâri cu votul a cel
puţin jumătate plus unu din numărul total al membrilor şi
vor fi validate prin semnarea de către toţi membrii prezenţi în
mod direct sau în baza împuternicirii acordate conform anexei nr. 1 la ordin a
procesului-verbal în care sunt menţionate acestea.
(2) In baza hotărârilor Comisiei se emit
deciziile, care se semnează de către preşedintele Comisiei,
indiferent dacă a condus sau nu şedinţa la care s-au luat
respective hotărâri.
(3) In cazuri justificate preşedintele poate
delega vicepreşedintelui atribuţia prevăzută la alin. (2).
Art. 9. - (1) La şedinţele Comisiei
participă funcţionari din cadrul direcţiei de specialitate, care
vor consemna într-un registru de procese-verbale aspectele analizate şi
toate deciziile adoptate în cadrul şedinţei.
(2) La lucrările Comisiei va fi invitat, după
caz, în funcţie de ordinea de zi a Comisiei, câte un reprezentant din
partea:
a) Ministerului Administraţiei şi Internelor;
b) Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării
Rurale;
c) Autorităţii Naţionale pentru
Protecţia Consumatorilor;
d) Direcţiei generale politică
industrială şi competitivitate din cadrul Ministerului Economiei,
Comerţului şi Mediului de Afaceri;
e) Gărzii Financiare;
f) Direcţiei supraveghere accize şi
operaţiuni vamale din cadrul Autorităţii Naţionale a
Vămilor;
g) patronatelor producătorilor de produse
accizabile sau depozitarilor de astfel de produse, legal înfiinţate.
(3) La lucrările Comisiei pot fi invitaţi
reprezentanţii autorităţilor care pot oferi informaţii
relevante asupra aspectelor supuse dezbaterii Comisiei, precum şi
persoanele fizice sau juridice ale căror situaţii de fapt şi de
drept sunt supuse analizei Comisiei în mod direct sau prin reprezentant.
(4) Invitaţii participă la analiza cazurilor
supuse dezbaterilor Comisiei, punctele de vedere exprimate de aceştia în
cadrul lucrărilor Comisiei având caracter consultativ. Invitaţii nu
participă la luarea deciziei de către Comisie.
CAPITOLUL III
Deciziile Comisiei
Art. 10. - (1) Deciziile Comisiei sunt acte
administrative emise numai în formă scrisă.
(2) Deciziile cuprind următoarele elemente:
a) denumirea Comisiei;
b) numărul deciziei şi data la care a fost
emisă;
c) datele de identificare ale operatorului de produse
supuse accizelor armonizate;
d) obiectul deciziei;
e) motivele de fapt;
f) temeiul de drept;
g) numele şi semnătura preşedintelui
sau vicepreşedintelui Comisiei, după caz;
h) ştampila Comisiei;
i) indicarea posibilităţii de a fi
contestată, calea de atac şi termenul în care aceasta poate fi
exercitată.
Art. 11. - (1) Decizia trebuie comunicată
operatorului de produse supuse accizelor armonizate căruia îi este
destinată.
(2) Deciziile Comisiei vor fi comunicate în una
dintre următoarele forme:
a) prin prezentarea operatorului de produse supuse
accizelor armonizate sau a persoanei împuternicite de către acesta,
după caz, la sediul direcţiei de specialitate ori la sediul
autorităţii fiscale teritoriale, după caz, şi primirea
actului administrativ de către acesta/aceasta, sub semnătură,
data comunicării fiind data ridicării sub semnătură a actului;
b) prin remiterea, sub semnătură, a actului
administrativ de către persoanele împuternicite de autorităţile
fiscale teritoriale, data comunicării fiind data remiterii sub
semnătură a actului;
c) prin poştă, la domiciliul fiscal al
operatorului de produse supuse accizelor armonizate sau al persoanei
împuternicite de către acesta, după caz, cu scrisoare
recomandată cu confirmare de primire, precum şi prin alte mijloace,
cum sunt: fax, e-mail, dacă se asigură transmiterea textului actului
administrativ şi confirmarea primirii acestuia, data comunicării
fiind data confirmării primirii actului administrativ;
d) prin publicitate.
(3) In cazul în care comunicarea deciziei nu a fost
posibilă potrivit dispoziţiilor prevăzute la alin. (2) lit.
a)-c), se va recurge la comunicarea prin publicitate, prin afişarea la
sediul autorităţii fiscale teritoriale de care aparţine
operatorul de produse accizabile supuse accizelor armonizate a unei copii a
deciziei emise pe numele acestuia sau pe pagina de internet a Ministerului
Finanţelor Publice - Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală. Decizia se consideră comunicată după expirarea
unui termen de 15 zile de la data afişării sau a publicării pe
pagina de internet.
Art. 12. - Decizia produce efecte din momentul în care
este comunicată operatorului de produse accizabile supuse accizelor
armonizate sau persoanei împuternicite de către acesta, după caz, ori
la o dată ulterioară menţionată în actul administrativ
comunicat, potrivit legii.
Art. 13. - Lipsa unuia dintre elementele deciziei
referitoare la calitatea persoanei care semnează actul administrativ,
numele şi prenumele ori denumirea operatorului de produse supuse accizelor
armonizate, a obiectului deciziei sau a semnăturii preşedintelui ori
vicepreşedintelui Comisiei, după caz, atrage nulitatea actului
administrativ. Nulitatea se constată de instanţa
judecătorească de contencios administrativ, în condiţiile legii.
Art. 14. - Comisia poate îndrepta erorile materiale din
decizie din oficiu sau la cererea operatorului de produse supuse accizelor
armonizate ori a persoanei împuternicite de către acesta, după caz.
Decizia corectată se va comunica potrivit prevederilor art. 11.
CAPITOLUL IV
Căi de atac
Art. 15. - (1) Impotriva deciziei Comisiei se poate
formula plângere prealabilă în condiţiile art. 7 din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Plângerea prealabilă formulată împotriva
deciziei Comisiei, în condiţiile prezentului regulament, este calea
administrativă de atac prin care se solicită autorităţii
publice emitente reexaminarea deciziei.
Art. 16. -In situaţia în care operatorul de
produse supuse accizelor armonizate sau persoana împuternicită de
către acesta, după caz, contestă decizia de suspendare, revocare
ori anulare a autorizaţiei sau orice alte decizii emise de Comisie,
efectul deciziei se suspendă de drept până la soluţionarea
contestaţiei de către Comisie în cadrul procedurii prealabile
prevăzute de legislaţia în domeniu, potrivit art. 185 alin. (8) din
Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 17. - (1) Plângerea prealabilă se
formulează în scris şi va cuprinde:
a) datele de identificare ale contestatarului;
b) obiectul acesteia;
c) motivele de fapt şi de drept;
d) dovezile pe care se întemeiază;
e) semnătura contestatarului sau a
împuternicitului acestuia, precum şi ştampila în cazul persoanelor
juridice. Dovada calităţii de împuternicit a contestatarului,
persoană fizică sau juridică, se face potrivit legii.
(2) Plângerea prealabilă se depune la sediul
Ministerului Finanţelor Publice, în termenele prevăzute la art. 7 din
Legea nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) In cazul în care plângerea prealabilă este
depusă la un organ necompetent din cadrul autorităţii fiscale,
aceasta va fi înaintată, în termen de maximum 5 zile de la data primirii,
direcţiei de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale
a Vămilor până la data de 1 aprilie 2010 şi, respectiv,
direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice
după data de 1 aprilie 2010.
Art. 18. - Plângerea prealabilă poate fi
retrasă de contestatar până la soluţionarea acesteia. Comisia va
comunica contestatarului decizia prin care se ia act de renunţarea la
plângerea prealabilă.
Art. 19. - (1) Comisia analizează plângerile
prealabile în raport cu susţinerile formulate de contestatar, cu
dispoziţiile legale invocate de acesta şi cu documentele existente la
dosarul cauzei. Soluţionarea plângerii prealabile se face în limitele
sesizării.
(2) Comisia poate solicita, pentru lămurirea
cauzei, punctul de vedere al direcţiilor de specialitate din cadrul
ministerelor sau al altor instituţii şi autorităţi.
(3) Prin soluţionarea plângerii prealabile nu se
poate crea o situaţie mai grea contestatarului în propria cale de atac.
(4) Contestatarul sau împuterniciţii acestuia,
după caz, pot să depună probe noi în susţinerea cauzei pe
tot parcursul soluţionării plângerii prealabile.
Art. 20. - (1) In soluţionarea plângerii
prealabile, Comisia se pronunţă prin decizie.
(2) Decizia emisă în soluţionarea plângerii
prealabile este definitivă în sistemul căilor administrative de atac.
Art. 21. - (1) Decizia de soluţionare a plângerii
prealabile se emite în formă scrisă şi va cuprinde: preambulul,
considerentele şi dispozitivul.
(2) Preambulul cuprinde: denumirea Comisiei, numele
şi prenumele sau denumirea contestatarului, domiciliul fiscal al acestuia,
numărul de înregistrare al plângerii prealabile la Ministerul Finanţelor
Publice şi obiectul cauzei.
(3) Considerentele cuprind motivele de fapt şi de
drept care au format convingerea Comisiei în emiterea deciziei.
(4) Dispozitivul cuprinde soluţia
pronunţată, calea de atac şi termenul în care aceasta poate fi
exercitată.
(5) Decizia se semnează de către
preşedintele sau vicepreşedintele Comisiei, după caz.
Art. 22. - (1) Prin decizie, plângerea prealabilă
va putea fi admisă, în totalitate sau în parte, ori respinsă.
(2) In cazul admiterii plângerii prealabile se decide,
după caz, anularea totală sau parţială a actului atacat.
(3) Dacă se constată neîndeplinirea unei
condiţii procedurale la învestirea Comisiei cu soluţionarea plângerii
prealabile, aceasta va fi respinsă fără a se proceda la analiza
pe fond a cauzei.
Art. 23. - (1) Decizia privind soluţionarea
plângerii prealabile se comunică contestatarului în formă
scrisă, în condiţiile prevăzute la art. 11.
(2) Deciziile emise în soluţionarea plângerilor
prealabile pot fi atacate la instanţa judecătorească de
contencios administrativ competentă, în termenul prevăzut de
legislaţia în vigoare.