Capitolul IPrevederi generale Articolul 1Atribuţiile prevăzute în sarcina autorităţii fiscale centrale, conform prevederilor titlului VII „Accize şi alte taxe speciale“ din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Normelor metodologice aferente titlului VII şi titlului VIII, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 44/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi celor ale art. 234 alin. (5) şi (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se realizează prin intermediul Comisiei pentru autorizarea operatorilor de produse supuse accizelor armonizate din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, denumită în continuare Comisia. Articolul 2Activitatea curentă a Comisiei se realizează prin intermediul direcţiei cu atribuţii de autorizare din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor - Direcţia de autorizări, denumită în continuare direcţia de specialitate. Articolul 3
(1) Comisia îşi desfăşoară activitatea în prezenţa a cel puţin jumătate plus unu din numărul membrilor săi.
(2) Lucrările Comisiei vor fi conduse de preşedintele acesteia. În cazul în care preşedintele Comisiei lipseşte, acesta îl va desemna pe vicepreşedinte pentru a conduce lucrările.
(3) Deciziile Comisiei sunt obligatorii pentru toţi operatorii de produse supuse accizelor armonizate - persoane juridice, asociaţii familiale, persoane fizice autorizate şi întreprinderi individuale - care desfăşoară pe teritoriul României activităţile prevăzute la titlul VII „Accize şi alte taxe speciale“ şi titlul VIII „Măsuri speciale privind supravegherea producţiei, importului şi circulaţiei unor produse accizabile“ din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 234 alin. (5) şi (6) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Capitolul IIOrganizarea şedinţelor de lucru ale Comisiei Articolul 4
(1) Comisia se întruneşte, de regulă, de două ori pe lună, pentru analiza situaţiilor care impun luarea unei decizii.
(2) Comisia va fi convocată de preşedinte sau de vicepreşedinte, la propunerea direcţiei de specialitate, în scris, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data la care va avea loc şedinţa Comisiei. Articolul 5
(1) Direcţia de specialitate va pune la dispoziţia membrilor Comisiei, cu 5 zile lucrătoare înainte, ordinea de zi şi notele de prezentare întocmite de direcţia de specialitate.
(2) Notele de prezentare vor fi întocmite de direcţia de specialitate în urma analizării documentaţiei, care constă, în principal, din solicitări în vederea autorizării şi/sau alte solicitări privind produsele accizabile, precum şi sesizări primite de la organele cu atribuţii de control referitoare la activitatea operatorilor economici care îşi desfăşoară activitatea în domeniul produselor accizabile.
(3) Direcţia de specialitate analizează documentele prevăzute la alin. (2) sub aspectul conţinutului legal obligatoriu al dosarului, înaintând Comisiei note de prezentare care conţin propuneri în vederea aprobării. Articolul 6
(1) Notele de prezentare întocmite de direcţia de specialitate vor fi prezentate în plenul Comisiei.
(2) Suplimentar faţă de nota de prezentare întocmită de direcţia de specialitate, pot fi puse la dispoziţia membrilor Comisiei, la cerere, orice acte care se află în documentaţia prevăzută la art. 5 alin. (2) din prezentul regulament. Articolul 7
(1) Comisia va analiza situaţia prezentată, cu respectarea prevederilor prezentului regulament şi a legislaţiei în vigoare.
(2) Direcţia de specialitate sau Comisia are dreptul de a solicita orice alte documente, declaraţii sau informaţii, atât de la operatorii economici solicitanţi, cât şi de la instituţii ale statului.
(3) Informaţiile suplimentare oferite de membrii Comisiei sau de alte organe sau instituţii ale statului în cadrul termenului de 5 zile lucrătoare, de natură să schimbe propunerile făcute de direcţia de specialitate, prin nota de prezentare, duc la amânarea de drept a soluţionării notei de prezentare şi, implicit, la reanalizarea situaţiei de fapt. Articolul 8
(1) Deciziile Comisiei pot fi luate cu votul majorităţii simple din numărul total al membrilor şi vor fi validate prin semnarea de către toţi membrii prezenţi a procesului-verbal în care sunt menţionate acestea.
(2) Deciziile se semnează de către preşedintele sau vicepreşedintele Comisiei, după caz. Articolul 9
(1) La şedinţele Comisiei participă 2 funcţionari din cadrul direcţiei de specialitate, care vor consemna într-un registru de procese-verbale aspectele analizate şi toate deciziile adoptate în cadrul şedinţei.
(2) La lucrările Comisiei va fi invitat, după caz, câte un reprezentant din partea:a)Ministerului Administraţiei şi Internelor; b)Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale; c)Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor; d)Direcţiei generale politică industrială şi competitivitate din cadrul Ministerul Economiei; e)Gărzii Financiare; f)Direcţiei supraveghere accize şi operaţiuni vamale din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor; g)patronatelor producătorilor de produse accizabile sau depozitarilor de astfel de produse, legal înfiinţate.
(3) Invitaţii participă la analiza cazurilor supuse dezbaterilor Comisiei, punctele de vedere exprimate de aceştia în cadrul lucrărilor Comisiei având caracter consultativ. Invitaţii nu participă la luarea deciziei de către Comisie. Capitolul IIIDeciziile Comisiei Articolul 10
(1) Deciziile Comisiei sunt acte administrative emise numai în formă scrisă.
(2) Deciziile cuprind următoarele elemente:a)denumirea Comisiei; b)numărul deciziei şi data la care a fost emisă; c)datele de identificare ale operatorului de produse supuse accizelor armonizate; d)obiectul deciziei; e)motivele de fapt; f)temeiul de drept; g)numele şi semnătura preşedintelui sau vicepreşedintelui Comisiei, după caz; h)ştampila Comisiei; i)indicarea posibilităţii de a fi contestată, calea de atac şi termenul în care aceasta poate fi exercitată. Articolul 11
(1) Decizia trebuie comunicată operatorului de produse supuse accizelor armonizate căruia îi este destinată.
(2) Deciziile Comisiei vor fi comunicate în una dintre următoarele forme:a)prin prezentarea operatorului de produse supuse accizelor armonizate sau a persoanei împuternicite de către acesta, după caz, la sediul direcţiei de specialitate ori la sediul autorităţii fiscale teritoriale, după caz, şi primirea actului administrativ de către acesta/aceasta, sub semnătură, data comunicării fiind data ridicării sub semnătură a actului; b)prin remiterea, sub semnătură, a actului administrativ de către persoanele împuternicite de autorităţile fiscale teritoriale, data comunicării fiind data remiterii sub semnătură a actului; c)prin poştă, la domiciliul fiscal al operatorului de produse supuse accizelor armonizate sau al persoanei împuternicite de către acesta, după caz, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, precum şi prin alte mijloace, cum sunt: fax, e-mail, dacă se asigură transmiterea textului actului administrativ şi confirmarea primirii acestuia, data comunicării fiind data confirmării primirii actului administrativ; d)prin publicitate.
(3) În cazul în care comunicarea deciziei nu a fost posibilă potrivit dispoziţiilor prevăzute la alin. (2) lit. a)-c), se va recurge la comunicarea prin publicitate, prin afişarea la sediul autorităţii fiscale teritoriale de care aparţine operatorul de produse accizabile supuse accizelor armonizate a unei copii a deciziei emise pe numele acestuia sau pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Decizia se consideră comunicată după expirarea unui termen de 15 zile de la data afişării sau a publicării pe pagina de internet. Articolul 12Decizia produce efecte din momentul în care este comunicată operatorului de produse accizabile supuse accizelor armonizate sau persoanei împuternicite de către acesta, după caz, ori la o dată ulterioară menţionată în actul administrativ comunicat, potrivit legii. Articolul 13Lipsa unuia dintre elementele deciziei referitoare la calitatea persoanei care semnează actul administrativ, numele şi prenumele ori denumirea operatorului de produse supuse accizelor armonizate, a obiectului deciziei sau a semnăturii preşedintelui ori vicepreşedintelui Comisiei, după caz, atrage nulitatea actului administrativ. Nulitatea se constată de instanţa judecătorească de contencios administrativ, în condiţiile legii. Articolul 14Comisia poate îndrepta erorile materiale din decizie din oficiu sau la cererea operatorului de produse supuse accizelor armonizate ori a persoanei împuternicite de către acesta, după caz. Decizia corectată se va comunica potrivit prevederilor art. 11 din prezentul regulament. Capitolul IVCăi de atac Articolul 15
(1) Împotriva deciziei Comisiei se poate formula plângere prealabilă în condiţiile art. 7 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Plângerea prealabilă formulată împotriva deciziei Comisiei, în condiţiile prezentului regulament, este calea administrativă de atac prin care se solicită autorităţii publice emitente reexaminarea deciziei. Articolul 16În situaţia în care operatorul de produse supuse accizelor armonizate sau persoana împuternicită de către acesta, după caz, contestă decizia de suspendare, revocare ori anulare a autorizaţiei sau orice alte decizii emise de Comisie, efectul deciziei se suspendă de drept până la soluţionarea contestaţiei de către Comisie în cadrul procedurii prealabile prevăzute de legislaţia în domeniu, potrivit art. 185 alin. (8) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul 17
(1) Plângerea prealabilă se formulează în scris şi va cuprinde:a)datele de identificare ale contestatarului; b)obiectul plângerii prealabile; c)motivele de fapt şi de drept; d)dovezile pe care se întemeiază; e)semnătura contestatarului sau a împuternicitului acestuia, precum şi ştampila în cazul persoanelor juridice. Dovada calităţii de împuternicit a contestatarului, persoană fizică sau juridică, se face potrivit legii.
(2) Plângerea prealabilă se depune la sediul Autorităţii Naţionale a Vămilor, în termenele prevăzute la art. 7 din Legea nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) În cazul în care plângerea prealabilă este depusă la un organ necompetent din cadrul autorităţii fiscale, aceasta va fi înaintată, în termen de maximum 5 zile de la data primirii, direcţiei de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale a Vămilor. Articolul 18Plângerea prealabilă poate fi retrasă de contestatar până la soluţionarea acesteia. Comisia va comunica contestatarului decizia prin care se ia act de renunţarea la plângerea prealabilă. Articolul 19
(1) Comisia analizează plângerile prealabile în raport cu susţinerile formulate de contestatar, cu dispoziţiile legale invocate de acesta şi cu documentele existente la dosarul cauzei. Soluţionarea plângerii prealabile se face în limitele sesizării.
(2) Comisia poate solicita, pentru lămurirea cauzei, punctul de vedere al direcţiilor de specialitate din cadrul ministerelor sau al altor instituţii şi autorităţi.
(3) Prin soluţionarea plângerii prealabile nu se poate crea o situaţie mai grea contestatarului în propria cale de atac.
(4) Contestatarul sau împuterniciţii acestuia, după caz, pot să depună probe noi în susţinerea cauzei pe tot parcursul soluţionării plângerii prealabile. Articolul 20
(1) În soluţionarea plângerii prealabile, Comisia se pronunţă prin decizie.
(2) Decizia emisă în soluţionarea plângerii prealabile este definitivă în sistemul căilor administrative de atac. Articolul 21
(1) Decizia de soluţionare a plângerii prealabile se emite în forma scrisă şi va cuprinde: preambulul, considerentele şi dispozitivul.
(2) Preambulul cuprinde: denumirea Comisiei, numele şi prenumele sau denumirea contestatarului, domiciliul fiscal al acestuia, numărul de înregistrare al plângerii prealabile la Autoritatea Naţională a Vămilor şi obiectul cauzei.
(3) Considerentele cuprind motivele de fapt şi de drept care au format convingerea Comisiei în emiterea deciziei.
(4) Dispozitivul cuprinde soluţia pronunţată, calea de atac şi termenul în care aceasta poate fi exercitată.
(5) Decizia se semnează de către preşedintele sau vicepreşedintele Comisiei, după caz. Articolul 22
(1) Prin decizie, plângerea prealabilă va putea fi admisă, în totalitate sau în parte, ori respinsă.
(2) În cazul admiterii plângerii prealabile, se decide, după caz, anularea totală sau parţială a actului atacat.
(3) Dacă se constată neîndeplinirea unei condiţii procedurale la învestirea Comisiei cu soluţionarea plângerii prealabile, aceasta va fi respinsă fără a se proceda la analiza pe fond a cauzei. Articolul 23
(1) Decizia privind soluţionarea plângerii prealabile se comunică contestatarului în formă scrisă, în condiţiile prevăzute la art. 11 din prezentul regulament.
(2) Deciziile emise în soluţionarea plângerilor prealabile pot fi atacate la instanţa judecătorească de contencios administrativ competentă, în termenul prevăzut de legislaţia în vigoare.