Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 73 din 20 septembrie 2006

privind aprobarea procedurilor pentru controlul calitatii activitatii de audit financiar si a serviciilor conexe acestuia

ACT EMIS DE: CAMERA AUDITORILOR DIN ROMANIA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 909 din 8 noiembrie 2006



In temeiul prevederilor art. 6 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,

Consiliul Camerei Auditorilor Financiari din România, întrunit în şedinţa din 20 septembrie 2006, hotărăşte:

Art. 1. - Se aprobă procedurile pentru controlul calităţii activităţii de audit financiar şi a serviciilor conexe acestuia, prevăzute în anexele nr. 1-6*) care fac parte integrantă din prezenta hotărâre.

Art. 2. - Departamentul de monitorizare şi competenţă profesională va urmări punerea în aplicare a procedurilor prevăzute în anexe.

Art. 3. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, conform prevederilor art. 6 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Preşedintele Camerei Auditorilor Financiari din România,

Ion Mihăilescu

*) Anexele nr. 1 -6 sunt reproduse în facsimil.

ANEXA Nr. 1

Lista de obiective pentru verificarea calităţii activităţii de audit financiar

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de audit financiar desfăşurată de către membrii  Camerei Auditorilor Financiari  din România  (CAFR)  -auditori   persoane   juridice   şi   persoane   fizice,   pe   baza   politicilor   şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1  şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/

NU

I

Cunoaşterea ariei de cuprindere a contractelor de audit financiar şi concordanta acestora cu ISA relevante

A

OBIECTIVE GENERALE

1

Sunt anexate la dosarul exerciţiului copii ale situaţiilor financiare întocmite potrivit prevederilor reglementărilor contabile aplicabile, respectiv: OMFP    nr.94/2001,    OMFP    nr. 1752/2005,    Standarde    Internaţionale    de Contabilitate(IAS), Standarde Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS), semnate şi ştampilate de conducerea societăţii şi înregistrate la Administraţia Finanţelor Publice?

2

Conţine dosarul de lucru contractul de prestări servicii/scrisoarea de acceptare a angajamentului, precum şi rapoartele prezentate conducerii societăţii:

-    Raportul auditorului asupra situaţiilor financiare de interes general, întocmit conform ISA 700 (Revizuit);

-    Scrisoarea   de   recomandări   pentru   remedierea   aspectelor   reţinute   în funcţionarea sistemelor de contabilitate şi de control intern conform ISA 260 „Comunicarea problemelor de audit responsabililor cu guvernanta"?

3

Există la dosarul de audit aprobarea Adunării Generale a Acţionarilor a situaţiilor financiare pentru exerciţiul auditat?

B

TERMENII ANGAJAMENTULUI

1

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de audit financiar principalele clauze prevăzute de ISA 210 "Termenii angajamentelor de audit"? Acestea se referă la:

1.1 1.2 1.3

1.4

1.5

1.6

-    Obiectivul auditului situaţiilor financiare;

-    Responsabilitatea conducerii pentru întocmirea situaţiilor financiare;

-   Aria de aplicabilitate a auditului, incluzând referiri la legislaţia în vigoare, la reglementări sau hotărâri ale CAFR aplicabile;

-    Forma   rapoartelor   sau   a   altor   comunicări   ca   rezultat   al   executării angajamentului;

-    Existenţa riscului de nedetectare a unor erori semnificative, ca urmare a limitărilor inerente a sistemelor contabil şi de control intern şi efectuării auditului prin testarea unor eşantioane statistice;

-    Accesul nelimitat al auditorului la orice înregistrări, documentaţii, informaţii cerute în legătură cu auditul?

2

Conţine scrisoarea de angajament/contractul referiri la faptul că se aşteaptă primirea din partea conducerii o confirmare scrisă privind declaraţiile făcute în legătură cu auditul, conform ISA 580?

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de audit financiar desfăşurată de către membrii  Camerei Auditorilor Financiari  din România  (CAFR)  -auditori   persoane   juridice   şi   persoane   fizice,   pe   baza   politicilor   şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1  şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/

NU

3

Conţine  scrisoarea angajament/contractul referiri  la planificarea desfăşurării auditului?

4

Conţine scrisoarea de angajament orice restricţie asupra răspunderii auditorului (eventual în limita onorariului)?

5

Conţine  scrisoarea de angajament referiri privind bazele de la care pleacă calcularea onorariului şi orice acord privind eşalonarea plăţii acestuia?

6

Au fost încheiate contracte de colaborare cu auditorii atraşi în echipa de audit, care să conţină clauze similare cu cele din scrisoarea de angajament, inclusiv cu privire la răspunderile auditorilor?

II

Verificarea   conformităţii   activităţii   desfăşurate   cu   declaraţia   pentru obţinerea  autorizaţiei  de  exercitare  a  profesiei.  Raportarea  veniturilor, îndeplinirea   îndatoririlor   faţă   de   Camera   Auditorilor   Financiari   din România.

1

Existenţa unor acte adiţionale la actul constitutiv al firmei de audit, nedepuse încă la CAFR, privind modificarea obiectului de activitate, a structurii acţionariatului, fuziuni etc. şi care ar modifica condiţiile de funcţionare fată de cele declarate iniţial.

 (la acest punct un răspuns cu „DA" va fi un punct în minus")

2

îndeplinirea de către firma de audit a condiţiilor prevăzute de art.  56 din Regulamentul de organizare şi funcţionare al CAFR (ROF) privind persoanele juridice, inclusiv cea referitoare la deţinerea majorităţii drepturilor de vot de către auditori financiari, membri ai Camerei.

3

Dacă firma de audit/persoana fizică autorizată întocmeşte pentru activitatea proprie  şi păstrează,  potrivit normelor legale,   situaţii  financiare  depuse  şi înregistrate la Administraţia Finanţelor Publice.

4

Structura   veniturilor   declarate   în   cele   mai   recente   situaţii   financiare   şi determinarea   veniturilor   care   constituie   baza   de   calcul   pentru   stabilirea cotizaţiilor variabile.

5

Documentarea scăzămintelor din veniturile provenite din activitatea de audit, sub aspectul   că  acestea  trebuie   să   fie   datorate  numai   pe  bază   de   contract, colaboratorilor care sunt membri ai CAFR.

6

Documentarea modului de stabilire şi plată a cotizaţiilor fixe şi variabile, potrivit Hotărârii CAFR nr. 37/2004.

7

Verificarea existenţei poliţei de asigurare profesională pentru anul în curs.

8

Depunerea raportului anual al membrilor Camerei, respectiv a declaraţiei pentru persoane fizice fără angajament.

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de audit financiar desfăşurată de către membrii  Camerei Auditorilor Financiari  din România  (CAFR)  -auditori   persoane   juridice   şi   persoane   fizice,   pe   baza   politicilor   şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1  şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/

NU

9

Depunerea declaraţiei  de  auditor financiar activ/nonactiv  şi  existenţa vizei corespunzătoare în legitimaţia de auditor financiar.

10

Dacă auditorul financiar îndrumător al unor   stagiari în activitatea de audit a completat caietul de practică al acestora şi a depus la CAFR referatul de evaluare anuală.

III

îndeplinirea obligaţiilor cu privire la pregătirea  continuă  a  auditorilor financiari

1

Verificarea documentată a faptului dacă auditorul financiar din firma de audit/ persoana fizică autorizată a participat la cursurile anuale de pregătire continuă.

2

Verificarea documentată a faptului dacă auditorul financiar, aflat în monitorizarea CAFR   ca   urmare   a   atribuirii,   la   inspecţia   anterioară,   de   calificative necorespunzătoare (D,C şi B) a participat la cursurile suplimentare speciale.

IV

Evaluarea sistemului de control al calităţii utilizat de firma de audit, sub aspectul conformităţii cu ISA şi cu cerinţele de independenţă

1

Documentarea de către echipa de inspecţie a existenţei politicilor şi procedurilor generale de control al calităţii, aplicate de firma de audit, potrivit modelului ce constituie anexa la Standardul Internaţional de Audit (ISA) 220 şi prevederilor Standardului Internaţional privind Controlul Calităţii (ISQC 1).

2

Cuprinde sistemul de control al calităţii, adoptat de firma de audit, politici şi

proceduri referitoare la elementele principale prevăzute de paragraful 7 din ISQC 1?

Aceste elemente constau în:

-    responsabilităţile conducerii privind calitatea la nivelul firmei, sub aspectul:

          -  realizării activităţilor în conformitate cu standardele profesionale

      si

          -  emiterii de rapoarte adecvate în circumstanţele date;

-    îndeplinirea   cerinţelor   de   etică   (integritate,   obiectivitate,    competenţă profesională şi atenţia cuvenită, confidenţialitate, comportament profesional);

-    acceptarea sau continuarea relaţiilor cu clienţii şi a angajamentelor specifice;

-    resurse umane;

-    realizarea angajamentului;

-    monitorizarea.

3

 obţinut   anual   societatea,   din   partea   personalului   şi   a   colaboratorilor confirmarea scrisă a respectării cerinţelor de independenţă şi a politicii firmei în acest domeniu?

4

La acceptarea unui nou angajament ori a continuării relaţiilor cu un client, s-au luat în seamă criteriile prevăzute de paragraful 28 din ISQC 1 ? Aceste criterii se referă la:

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de audit financiar desfăşurată de către membrii  Camerei Auditorilor Financiari  din România  (CAFR)  -auditori   persoane   juridice   şi   persoane   fizice,   pe   baza   politicilor   şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1  şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/

NU

-    evaluarea făcută de echipa de angajament a independenţei societăţii în legătură cu respectivul angajament;

-    riscurile semnificative identificate în timpul angajamentului şi răspunsurile la aceste riscuri;

-    raţionamentele făcute, mai ales referitoare la pragul de semnificaţie şi la riscurile semnificative;

-    dacă a fost solicitată o consultanţă adecvată cu privire la problemele legate de diferenţele de opinie sau alte probleme dificile sau contencioase şi concluziile discuţiilor purtate;

-    semnificaţia şi dispunerea declaraţiilor eronate corectate  sau necorectate identificate în timpul angajamentului;

-    aspectele ce trebuie comunicate managementului şi, unde este cazul, altor părţi interesate, cum sunt organismele de reglementare;

-    dacă foile de lucru selectate pentru revizuire reflectă activitatea efectuată în legătură cu raţionamentele semnificative şi dacă susţin concluziile trase;

-    gradul de adecvare al raportului ce urmează a fi emis.

6

Este   asigurată  comunicarea  auditorului  cu  organismul   de  supraveghere   şi reglementare, în condiţiile aplicării principiului confidenţialităţii prevăzut în Codul privind conduita etică şi profesională?

VI

Respectarea prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisă a auditului financiar în conformitate cu Normele Minimale de Audit ale Camerei şi ISA

A

PLANIFICAREA AUDITULUI

1

Au fost documentate de către auditor aspectele legate de independenţă, conform testelor din cadrul secţiunii E1 "Acceptarea/reînnoirea mandatului"?

2

A fost documentată de auditor, în cadrul dosarului permanent, cunoaşterea generală a activităţii clientului (conform cerinţelor secţiunii F pct. a)?

3

S-au stabilit sarcinile ce pot fi îndeplinite de client, de exemplu întocmirea unor situaţii cuprinzând componenţa soldurilor conturilor, potrivit cerinţelor Secţiunii E "confirmarea planului de audit"?

4

S-au transmis către terţi scrisorile bancare şi cererile de confirmare a soldurilor debitoare si creditoare, conform cerinţelor ISA 501 "Probe de audit -considerente suplimentare pentru elemente specifice" (secţiunea E- pct. 4)

5

S-au trimis scrisori avocaţilor pentru investigaţii privind litigiile şi revendicările (ISA 501 şi secţiunea E pct. 5)?

6

A fost documentată existenţa şi evaluarea sistemului contabil şi de control intern al clientului de audit (conform cerinţelor secţiunii F pct. b)?

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de audit financiar desfăşurată de către membrii  Camerei Auditorilor Financiari  din România  (CAFR)  -auditori   persoane   juridice   şi   persoane   fizice,   pe   baza   politicilor   şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1  şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/

NU

7

Dacă s-a determinat în cadrul Secţiunii F "Abordarea auditului" bugetul de timp al misiunii ?

8

A fost documentată calcularea pragului de semnificaţie (secţiunea F0)?

9

A fost documentată o evaluare a riscului de audit şi a componentelor sale, riscul inerent general (secţiunea F1), riscul inerent specific (secţiunea F2), de control şi nedetectare (secţiunea F3)?

10

A fost stabilită metoda de eşantionare care urmează a fi utilizată (bazată pe risc sau pe judecată profesională)? A fost determinată dimensiunea eşantionului şi a intervalului de eşantionare (secţiunea F3)?

11

In cazul unui nou angajament, s-a obţinut asigurarea că soldurile iniţiale şi datele comparative sunt corecte, conform cerinţelor ISA 510 ?

12

Au   fost   detaliate,   într-o   anexă  la   Secţiunea  F,   legislaţia,   reglementările, standardele contabile şi de audit cu relevanţă deosebită pentru misiune ?

13

S-au obţinut informaţii detaliate privind inspecţiile/rapoartele autorităţilor de supraveghere şi control? De asemenea, au fost analizate procesele verbale ale AGA şi CA ?

14

S-a  efectuat  o   evaluare  preliminară  a  respectării  principiului  continuităţii activităţii (secţiunea F pct. d)?

15

S-au întocmit tabele cu informaţiile financiare cheie şi s-a efectuat o examinare analitică a acestora (secţiunea F litera c)?

16

A fost documentată evaluarea expertizei anterioare şi utilitatea acesteia pentru realizarea obiectivelor auditului (secţiunea F pct. k)?

17

A fost documentată consultarea auditorului financiar precedent şi s-a stabilit influenţa asupra auditului a activităţii auditorului intern (secţiunea F pct. 1)?

B

ACTIVITATEA DE AUDIT

1

Dacă au fost asigurate probe de audit interne sau externe, în legătură cu toate aserţiunile conducerii referitoare la situaţiile financiare.

In cazul neobţinerii de probe suficiente şi adecvate, auditorul trebuie să exprime o opinie calificată, conform ISA 500 "Probe de audit".

2

Existenţa tabelelor principale şi a foilor de lucru pentru toate secţiunile prevăzute în Normele Minimale de Audit şi conformitatea acestora cu conturile contabile;

3

Dacă societatea utilizează un sistem de referenţiere adecvat care permite evidenţa probelor de audit;

4

Verificarea calculelor matematice şi existenţa unui sistem de bifare;

5

Respectarea structurii foilor de lucru (denumire client, exerciţiul auditat, data desfăşurării activităţii, referinţa, obiectivul, procedurile, activitatea desfăşurată, rezultat, concluzii şi propuneri, semnătura celui care a întocmit foaia de lucru şi a verificatorului)

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de audit financiar desfăşurată de către membrii  Camerei Auditorilor Financiari  din România  (CAFR)  -auditori   persoane   juridice   şi   persoane   fizice,   pe   baza   politicilor   şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1  şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/

NU

6

Dacă este documentată prezenţa auditorului la inventarierea elementelor de activ şi de pasiv ale societăţii auditate conform cerinţelor ISA 501 (secţiunea E pct. 6 şi secţiunea I pct. 5).

In caz contrar, se va urmări dacă s-a exprimat o opinie cu rezerve în raportul de audit, cu privire la existenţa şi evaluarea stocurilor.

7

Dacă au fost verificate fizic mijloacele fixe, iar pentru cele intrate în cursul exerciţiului   au   fost   verificate   facturile   aferente/documentele   justificative (secţiunea G, pct. 9 şi 2)

8

Verificarea   consecvenţei   metodei   de   amortizare   utilizată   şi   a   calculului amortizării pentru un eşantion de mijloace fixe (secţiunea G pct. 6).

9

Determinarea duratei de viaţă utilă a imobilizărilor corporale, conform IAS 16 sau cadrului contabil naţional de raportare.

10

Dacă au fost revizuite contractele de leasing financiar şi dacă au fost corect evaluate şi prezentate în situaţiile financiare activele deţinute cu acest titlu şi obligaţiile aferente (secţiunea G pct. 5, secţiunea L pct. 8).

11

Verificarea respectării principiului independenţei exerciţiului financiar pentru cumpărări/creditori/plăţi  (secţiunea L   "Creditori  şi  angajamente" pct.   5)  şi respectiv vânzări/ debitori/ încasări (secţiunea J "Creanţe şi plăţi în avans" pct. 6).

12

Stabilirea provizioanelor pentru risc şi cheltuieli şi concilierea lor cu stadiul litigiilor şi revendicărilor confirmat de juriştii societăţii, conform ISA 501.

13

Testarea valorii realizabile nete (VRN) conform IAS 2 "Stocuri" sau cadrului contabil naţional de raportare.

14

Dacă echipa de auditori a examinat anulările de facturi/stornările de venituri efectuate după încheierea exerciţiului financiar şi dacă a considerat necesară constituirea de provizioane (secţiunea J pct. 7).

15

Dacă s-au primit confirmări din partea debitorilor ca urmare a circularizării soldurilor, iar în caz contrar dacă s-a revenit la cererile de confirmare (secţiunea J pct. 10).

16

Concilierea  informaţiilor contabile  cuprinse  în registrele  de  vânzări  şi  de cumpărări cu deconturile de TVA şi documentele justificative (secţiunea J pct. 2, secţiunea L pct. 2, secţiunea M "Impozite si taxe" pct. 6, secţiunea O "Contul de profit şi pierdere" pct. 2 şi 17).

17

Dacă s-au verificat operaţiunile în numerar de valoare mare sau neobişnuită (secţiunea K 3).

18

Verificarea conform ISA 550 a existenţei tranzacţiilor cu părţile afiliate şi a prezentării adecvate a acestora în situaţiile financiare conform IAS 24 (secţiunea O 22-26).

19

Dacă auditorii au verificat prezentarea adecvată a împrumuturilor bancare, precum şi a gradului de respectare a clauzelor contractuale, pe baza contractelor încheiate şi a confirmărilor primite de la bănci (secţiunea K "Disponibilităţi în conturi la bănci sau în casă - credite pe termen lung" pct. 6).

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de audit financiar desfăşurată de către membrii  Camerei Auditorilor Financiari  din România  (CAFR)  -auditori   persoane   juridice   şi   persoane   fizice,   pe   baza   politicilor   şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1  şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/

NU

20

Dacă echipa de auditori a examinat stornările de cheltuieli efectuate după încheierea exerciţiului financiar şi impactul acestora asupra contului de profit şi pierdere în condiţiile ISA 560 "Evenimente ulterioare" (secţiunea L pct. 6).

21

Dacă s-a documentat verificarea modului de calcul şi plată a impozitului pe veniturile din salarii şi a contribuţiilor pentru asigurări sociale, asigurări de sănătate şi la fondul de şomaj (secţiunea L pct. 7).

22

Dacă echipa de audit a documentat probele de audit referitoare la capitalul social, inclusiv pe baza informaţiilor furnizate, la solicitare, de către Oficiul Registrului Comerţului (secţiunea N "Capital, rezerve şi registre cerute de lege").

23

Dacă s-au obţinut suficiente probe de audit cu privire la existenţa, evaluarea şi prezentarea adecvată în situaţiile financiare a investiţiilor/plasamentelor, precum şi a veniturilor din plasamente (secţiunea H).

C

FINALIZAREA AUDITULUI

1

Dacă firma de audit a documentat secţiunea A "Lista de verificare a finalizării angajamentului".

2

Dacă firma de audit a documentat secţiunea B "Revizuirea generală a situaţiilor financiare", sub aspectele:

-    confirmării rezonabilitătii estimărilor contabile incluse în situaţiile financiare;

-    revizuirii principiului continuităţii activităţii pe baza evoluţiei fluxurilor de numerar prognozate şi a documentării factorilor prevăzuţi în secţiunea B2;

-    verificării evenimentelor ulterioare (ISA 560, secţiunea B1);

-    existenţei de aspecte semnificative care să necesite raportarea către manageri (scrisoarea confidenţială);

-    întocmirii unui raport de audit cu o opinie adecvată şi documentarea opiniei (atunci când opinia este alta decât cea necalificată).

3

Dacă firma de audit a întocmit "Lista de verificare a documentelor de lucru" (secţiunea C).

4

Dacă s-au realizat şi documentat întâlnirile cu clientul pentru discutarea:

-    punctelor finale ale auditului;

-    evenimentelor ulterioare datei bilanţului;

-    raportului de audit;

-    proiectului scrisorii de recomandări către conducere;

-    scrisorii de confirmare a declaraţiilor conducerii.

5

S-a întocmit o sinteză a erorilor neajustate care a fost comparată cu pragul de semnificaţie?

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de audit financiar desfăşurată de către membrii  Camerei Auditorilor Financiari  din România  (CAFR)  -auditori   persoane   juridice   şi   persoane   fizice,   pe   baza   politicilor   şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1  şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/

NU

6

Este opinia de audit corect exprimată, conform ISA 700?

VII

Verificarea modului în care societatea de audit a implementat politicile şi procedurile proprii de control intern al calităţii lucrărilor de audit, potrivit cerinţelor ISQC 1 şi ISA 220 şi conformitatea cu acestea

1

A   întocmit   societatea   un   program   de   revizuire   a   controlului   calităţii angajamentelor, precum şi politici şi proceduri care să asigure:

-    efectuarea controlului calităţii la toate angajamentele de audit al situaţiilor financiare ale societăţilor cotate;

-    stabilirea criteriilor de evaluare a celorlalte angajamente pentru a determina dacă este necesar un control al calităţii;

-    efectuarea unui control al calităţii pentru toate angajamentele care îndeplinesc criteriile de la paragraful anterior.

2

Conţine sistemul de revizuire a calităţii auditului obiectivele generale prevăzute de ISA 220? Aceste obiective sunt următoarele:

-    dacă activitatea a fost desfăşurată în conformitate cu programul de audit;

-    dacă activitatea desfăşurată şi rezultatele obţinute au fost documentate în mod adecvat;

-    dacă toate problemele de audit importante au fost rezolvate sau sunt reflectate în concluziile de audit;

-    dacă obiectivele procedurilor de audit au fost îndeplinite;

-    dacă concluziile exprimate sunt consecvente cu rezultatele muncii depuse şi susţin opinia de audit.

3

Conţine sistemul de revizuire a calităţii angajamentelor de audit asupra situaţiilor financiare ale entităţilor cotate, obiectivele specifice prevăzute de paragraful 65 din ISQC 1? Aceste obiective specifice sunt enumerate la pct. V/5 din prezentele proceduri.

4

Asigură politicile  şi procedurile aplicate  de  societate,  în ceea ce priveşte revizuirea   controlului    calităţii    angajamentelor,    o    evaluare    obiectivă    a raţionamentelor semnificative utilizate de echipa de auditori şi a concluziilor formulate în raport?

5

Conţine sistemul de revizuire a calităţii auditului politici şi proceduri ce stabilesc:

-    natura, durata şi întinderea unui control al calităţii;

-    criteriile pentru alegerea persoanelor responsabile cu controlul calităţii;

-    documentarea necesară pentru efectuarea unui control al calităţii.

6

Urmăreşte societatea de audit finalizarea revizuirii controlului calităţii asupra angajamentului înainte de emiterea raportului şi a opiniei?

7

Sunt precizate politici  şi proceduri referitoare  la documentarea controlului calităţii, prevăzute de paragraful 73 din ISQC 1, care să solicite documente care să arate că:

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de audit financiar desfăşurată de către membrii  Camerei Auditorilor Financiari  din România  (CAFR)  -auditori   persoane   juridice   şi   persoane   fizice,   pe   baza   politicilor   şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1  şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/

NU

-    au fost urmate procedurile cerute de politicile societăţii legate de controlul calităţii;

-    controlul calităţii s-a încheiat înainte de elaborarea raportului;

-    persoana care efectuează controlul calităţii nu are cunoştinţă de probleme nerezolvate care l-ar face să creadă că raţionamentele semnificative şi concluziile echipei de angajament nu au fost adecvate.

ANEXA Nr. 2

Lista de obiective pentru verificarea calităţii activităţilor conexe auditului financiar:

Angajamente de audit intern

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de audit intern desfăşurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor de Audit Intern relevante (provizorii)

DA/NU

I

Cunoaşterea ariei de cuprindere a contractelor de audit intern şi concordanţa acestora cu standardele profesionale relevante

A

OBIECTIVE GENERALE

1

Conţine dosarul angajamentului:

-    Contractul de prestări servicii/scrisoarea de acceptare a angajamentului (secţiunea F03 - procedura P01 din Normele Minimale de Audit Intern, în curs de definitivare);

-   Raportul de audit intern prezentat conducerii societăţii?

2

Sunt anexate la dosarul angajamentului copii ale situaţiilor financiare întocmite potrivit bazei contabile de raportare convenite,  semnate şi stampilate de conducerea societăţii, depuse la Administraţia Finanţelor Publice?

B

TERMENII ANGAJAMENTULUI

1

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de audit intern referiri cu privire la obiectivele misiunii ? Potrivit cerinţelor  secţiunii F05 din Normele Minimale de Audit Intern, aceste obiective sunt:

-   Modul de organizare şi funcţionare a controlului intern;

-    Sistemul de management al entităţii;

-   Activitatea de planificare a auditului intern;

-   Modul de respectare a procedurilor şi a Codului privind conduita etică a auditorului intern în derularea misiunilor;

-   Raportul de audit intern;

-   Urmărirea implementării recomandărilor formulate în rapoartele de audit intern;

-   Organizarea sistemului de raportare a activităţii de audit intern.

2

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de audit intern referiri cu privire la elementele de autorizare a misiunii de audit intern? Aceste elemente, prezentate la secţiunea F01 din Normele Minimale de Audit Intern, sunt:

-   Numirea coordonatorului departamentului de audit intern de către Consiliul de Administraţie/Comitetul de Audit;

-    Stabilirea ariei de aplicabilitate a auditului intern;

-    Structura compartimentului/necesarul de personal;

-   Delimitarea responsabilităţilor.

3

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de audit intern detalii cu privire la aria de aplicabilitate a auditului intern? In general, activitatea de audit intern trebuie să includă cel puţin:

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de audit intern desfăşurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor de Audit Intern relevante (provizorii)

DA/NU

-   Revizuirea sistemului de evidenţă contabilă şi a sistemului de control intern;

-   Examinarea informaţiei financiare şi operaţionale;

-   Revizuirea funcţionalităţii sistemului economic, a eficientei şi efectivitătii tuturor categoriilor de operaţii;

-   Revizuirea conformităţii cu prevederile legale în vigoare, precum şi cu cele ale hotărârilor şi/sau deciziilor interne emise de conducerea entităţii;

-   Investigaţii speciale în domenii particulare, de exemplu suspectarea de fraudă.

VI

Respectarea prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisă a auditului intern în conformitate cu Normele Minimale de Audit Intern ale Camerei şi Standardele Internaţionale de Audit Intern relevante

A

PLANIFICAREA AUDITULUI / PREGĂTIREA MISIUNII

1

A fost întocmit un dosar al angajamentului conţinând cele mai semnificative documente de lucru?

2

Au fost documentate de către auditor aspectele legate de independenţă, conform testelor   din   cadrul   secţiunii   F10   cap.   II   "Independenţa   şi   limitarea independenţei individuale" din Normele Minimale de Audit Intern?

3

A fost întocmită şi semnată de către auditor declaraţia de independenţă (conform cerinţelor secţiunii F03 - procedura P02)?

4

A fost pregătită şi transmisă Notificarea privind declanşarea misiunii de audit intern, potrivit cerinţelor secţiunii F03 - procedura P03?

5

S-a procedat la colectarea şi prelucrarea informaţiilor preliminare, conform cerinţelor secţiunii F03, procedura P04?

6

S-a întocmit Tabloul aspectelor pozitive si negative semnificative (secţiunea

F02)?

7

S-a efectuat pe baza acestui Tablou, evaluarea sistemului de control intern conform procedurii P05?

8

S-a procedat la determinarea eşantioanelor reprezentative pentru realizarea intervenţiei la faţa locului (procedura P06)?

9

S-a elaborat programul de evaluare şi programul intervenţiilor la faţa locului (procedura P07).

10

Au fost comunicate conducerii clientului aspectele semnificative, care au fost documentate în cadrul minutei întâlnirii (procedura P08)?

B

ACTIVITATEA DE AUDIT INTERN/ VERIFICAREA FAPTICA

1

S-a  efectuat colectarea,  analiza  şi  evaluarea  documentelor/dovezilor prin utilizarea instrumentelor specifice (chestionare, liste de verificare, testări)-procedura P10?

Nr. crt

Obiective ale controlului calităţii activităţii de audit intern desfăşurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor de Audit Intern relevante (provizorii)

DA/NU

2

Au fost elaborate fişele de identificare şi analiză a problemelor (procedura P11)?

3

Respectarea structurii foilor de lucru (denumire client, serviciul auditat, data desfăşurării activităţii, referinţă, obiectivul, procedurile, activitatea desfăşurată, rezultat, concluzii şi propuneri, semnătura celui care a întocmit foaia de lucru şi a verificatorului).

4

Dacă societatea utilizează un sistem de referenţiere adecvat care permite evidenţa probelor de audit.

5

Au fost revizuite documentele de lucru (procedura P12) ?

6

A fost documentată întâlnirea finală cu conducerea clientului, în cadrul unei minute   (procedura  P13),   pentru   comunicarea   aspectelor  constatate   şi   a recomandărilor din proiectul raportului activităţii de audit intern?

7

A fost elaborat proiectul raportului de evaluare a activităţii de audit intern, conţinând opinia auditorului intern, bazată pe constatările efectuate (procedura P14)?

8

Cuprinde proiectul raportului de evaluare elementele prevăzute de Normele Minimale de Audit Intern? Aceste elemente sunt:

-    Scopul şi obiectivele misiunii de audit intern;

-   Date de identificare a misiunii;

-   Modul de desfăşurare a misiunii de evaluare a activităţii de audit intern (sondaj, documentare, proceduri, metode şi tehnici utilizate, documente examinate, documente întocmite în cursul misiunii);

-    Constatări efectuate;

-   Recomandări;

-    Concluzii.

9

S-a efectuat transmiterea proiectului raportului de evaluare a activităţii de audit intern, conducerii clientului, pentru un punct de vedere (procedura P15)?

10

S-a efectuat analiza punctelor de vedere asupra proiectului de raport (procedura P16)?

11

A fost documentata reuniunea de conciliere (procedura P17)?

12

S-a întocmit Raportul final de evaluare, însoţit de sinteza principalelor constatări şi recomandări (procedura P18)?

13

S-a efectuat transmiterea raportului final de evaluare a activităţii de audit intern, către membrii Consiliului de Administraţie (CA) al entităţii (procedura P 19)?

14

A fost definitivat Raportul de evaluare a activităţii de audit intern, prin completarea cu observaţiile membrilor CA?

15

Au fost arhivate raportul de evaluare a activităţii de audit intern şi documentele misiunii (procedura P20)?

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de audit intern desfăşurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor de Audit Intern relevante (provizorii)

DA/NU

C

FINALIZAREA ANGAJAMENTULUI

1

S-a întocmit fişa de urmărire a implementării recomandărilor (procedura P 21)?

2

S-a documentat supervizarea misiunii (fişa de evidenţă a operaţiunilor de supervizare), conform procedurii P 22?

Notă: Capitolele II, III, IV, V şi VII sunt identice cu cele prevăzute în cadrul procedurilor de control al calităţii auditului financiar.

ANEXA Nr. 3

Lista de obiective pentru verificarea calităţii activităţilor conexe auditului financiar:

Angajamente de audit cu scop special (ISA 800)

Nr. Crt.

Obiective  ale  controlului  calităţii  activităţii  de  audit  cu  scop  special desfăşurată  de  către  membrii  CAFR -  auditori  persoane juridice  şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

I

Cunoaşterea ariei de cuprindere a contractelor de audit cu scop special şi concordanta acestora cu ISA relevante

A

OBIECTIVE GENERALE

1

Sunt anexate la dosarul angajamentului copii ale situaţiilor financiare întocmite potrivit bazei contabile de raportare convenite, semnate şi ştampilate de conducerea societăţii?

2

Conţine dosarul angajamentului:

-    Contractul de prestări servicii/scrisoarea de acceptare a angajamentului;

-   Raportul   prezentat   conducerii   societăţii   întocmit   conform   ISA   800 "Raportul auditorului asupra angajamentelor cu scop special", modificat pentru conformitate cu ISA 700 "Raportul auditorului asupra situaţiilor financiare" (Revizuit);

B

TERMENII ANGAJAMENTULUI

1

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de audit cu scop special referiri cu privire la natura angajamentului de audit cu scop special? Aceasta poate fi:

-   un set complet de situaţii financiare pregătit în conformitate cu o altă bază contabilă cuprinzătoare. Exemple:

     -  baza de impozitare contabilă pentru un set de situaţii financiare care

însoţeşte fişa de impozit pe venituri a unei societăţi;

     -  baza contabilă a chitanţelor pentru numerar şi plăţi pentru informaţii

de flux de lichidităţi pe care o societate le poate avea de întocmit la

cererea creditorilor;

      -  prevederile de raportare financiară ale unei agenţii guvernamentale de

reglementare pentru un set de situaţii financiare întocmit conform

reglementărilor;

-    o componenţă a setului complet de situaţii financiare de interes general sau special (o situaţie financiară unică, conturi specificate, elemente de conturi sau articole dintr-o situaţie financiară);

-    conformarea cu acordurile contractuale;

-    situaţii financiare sintetizate.

2

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de audit cu scop special referiri cu privire la forma şi conţinutul raportului auditorului privind angajamentul de audit cu scop special ce trebuie elaborat?

3

Dacă există cerinţe speciale referitoare la modul în care auditorul financiar a fost solicitat să raporteze, a analizat auditorul financiar conţinutul de fond şi formulările raportului în format prestabilit şi, în consecinţă: o  a operat modificările de rigoare conform cerinţelor ISA 800 sau o  a  anexat  auditorul  financiar un  raport   separat,   precizând   aceasta  în scrisoarea de angajament?

Nr. crt.

Obiective  ale  controlului  calităţii  activităţii  de  audit  cu  scop  special desfăşurată  de  către  membrii  CAFR -  auditori  persoane juridice  şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

4

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de audit cu scop special referiri cu privire la scopul pentru care vor fi folosite informaţiile, precum şi la limitările existente în distribuirea şi utilizarea raportului de audit cu scop special?

5

A analizat auditorul financiar dacă interpretările semnificative ale unui acord/ contract, pe care se bazează informaţiile financiare, sunt dezvăluite în mod clar în situaţiile financiare, făcând referire la nota din situaţiile financiare în care sunt descrise aceste interpretări?

6

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de audit cu scop special referiri cu privire la natura informaţiilor ce trebuie furnizate şi semnate de către clientul de audit, în funcţie de natura angajamentului de audit cu scop special?

VI

Respectarea prevederilor referitoare la efectuarea propriu-zisa a auditului cu  scop  special    în conformitate cu Normele Minimale de Audit ale Camerei şi ISA

A

PLANIFICAREA AUDITULUI

1

Au fost documentate de către auditor aspectele legate de independenţă, conform testelor   din   cadrul   secţiunii   E1   "Acceptarea/reînnoirea  mandatului"   din Normele Minimale de Audit?

2

A fost documentată de auditor, în cadrul dosarului permanent, cunoaşterea generală a activităţii clientului (conform cerinţelor secţiunii F pct. a)?

3

S-au stabilit sarcinile ce pot fi îndeplinite de client, de exemplu întocmirea unor situaţii cuprinzând componenţa soldurilor conturilor, potrivit cerinţelor secţiunii E "Confirmarea planului de audit"?

4

S-au transmis către terţi scrisorile bancare şi cererile de confirmare a soldurilor debitoare şi creditoare, conform cerinţelor ISA 501 "Probe de audit -considerente suplimentare pentru elemente specifice" (secţiunea E- pct. 4)

5

S-au trimis scrisori avocaţilor pentru investigaţii privind litigiile şi revendicările(ISA 501 şi secţiunea E pct. 5)?

6

Dacă s-a determinat în cadrul secţiunii F"Abordarea auditului" bugetul de timp al misiunii şi dacă acesta s-a alocat echipei de audit.

7

A fost documentată calcularea pragului de semnificaţie (secţiunea F0) în raport cu obiectul angajamentului de audit cu scop special şi respectiv alegerea eşantionului?

8

A fost documentată o evaluare a riscului de audit şi a componentelor sale, riscul inerent general (secţiunea F1), riscul inerent specific (secţiunea F2), de control şi nedetectare (secţiunea F3)?

Nr. crt

Obiective  ale  controlului  calităţii  activităţii  de  audit  cu  scop  special desfăşurată  de  către  membrii  CAFR -  auditori  persoane juridice  şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

B

ACTIVITATEA DE AUDIT CU SCOP SPECIAL

1

A fost întocmit dosar de lucru?

2

Există în dosarul curent informaţiile financiare stabilite în contract, semnate şi stampilate de client?

3

Au fost utilizate    procedurile specifice pentru obţinerea probelor de audit prevăzute de ISA 500  (inspecţia, observaţia, investigarea şi confirmarea, calculul, procedurile analitice)?

4

Dacă au fost asigurate probe de audit, interne sau externe, în legătură cu toate

aserţiunile conducerii referitoare  la  situaţiile  financiare care  fac  obiectul

auditului.

In cazul neobţinerii de probe suficiente şi adecvate, auditorul trebuie să

exprime o opinie calificată, conform ISA 500 " Probe de audit".

5

Existenţa tabelelor principale şi a foilor de lucru pentru toate secţiunile prevăzute în Normele Minimale de Audit, în funcţie de obiectivul auditului cu scop special şi conformitatea acestora cu conturile contabile.

6

Dacă societatea utilizează un sistem de referenţiere adecvat care permite evidenţa probelor de audit.

7

Verificarea calculelor matematice şi existenţa unui sistem de bifare.

8

Respectarea structurii foilor de lucru (denumire client, exerciţiul auditat, data desfăşurării activităţii, referinţa, obiectivul, procedurile, activitatea desfăşurată, rezultat, concluzii şi propuneri, semnătura celui care a întocmit foaia de lucru şi a verificatorului).

9

A documentat auditorul financiar, în cadrul secţiunii/secţiunilor din dosarul de audit, în funcţie de natura angajamentului de audit cu scop special, cerinţele specifice ale fiecăreia, după caz ? Obiectivele concrete, pe fiecare secţiune în parte, sunt prezentate în cadrul procedurilor aferente activităţii de audit al situaţiilor financiare cu scop general.

10

Pentru oricare eroare semnificativă, s-au documentat prin probe semnate şi ştampilate de client discuţiile cu conducerea?

11

A fost obţinută declaraţia conducerii, pentru asumarea responsabilităţii acesteia pentru întocmirea situaţiilor financiare/ componentelor acestora/ situaţiilor sintetizate care fac obiectul auditului cu scop special?

C

FINALIZAREA ANGAJAMENTULUI

1

Dacă firma de audit a documentat secţiunea A "Lista de verificare a finalizării

5

angajamentului".

2

Dacă firma a documentat secţiunea B "Revizuirea generală a situaţiilor financiare".

3

Dacă firma de audit a întocmit "Lista de verificare a documentelor de lucru"

Nr. crt.

Obiective  ale  controlului  calităţii  activităţii  de  audit  cu  scop  special desfăşurată  de  către  membrii  CAFR -  auditori  persoane juridice  şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

(secţiunea C);

4

S-a întocmit un raport al auditorului ca urmare a efectuării angajamentului de audit cu scop special, cuprinzând elementele de bază prevăzute de paragraful 5 şi respectiv 25 (pentru raportul privind situaţiile financiare sintetizate) din ISA 800?

5

A fost exprimată o opinie clară, în raportul de audit, în conformitate cu ISA 700 (revizuit), în funcţie de cadrul de raportare şi natura angajamentului cu scop special?

6

S-au documentat discuţiile finale cu clientul (secţiunea D), privind problemele constatate în realizarea angajamentului de audit în scop special?

7

S-a întocmit o sinteză a erorilor neajustate care a fost comparată cu pragul de semnificaţie?

Notă: Capitolele II, III, IV, V şi VII sunt identice cu cele prevăzute în cadrul procedurilor de control al calităţii auditului financiar.

ANEXA Nr. 4

Lista de obiective pentru verificarea calităţii Activităţilor conexe auditului financiar:

Angajamente pentru efectuarea procedurilor convenite privind informaţiile financiare (ISRS 4400)

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de efectuare a procedurilor convenite  desfăşurată  de  către  membrii  CAFR  -  auditori  persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor  Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

I

Cunoaşterea ariei de cuprindere a contractelor de efectuare a procedurilor convenite şi concordanţa acestora cu ISA relevante

A

OBIECTIVE GENERALE

1

Sunt anexate la dosarul angajamentului copii ale informaţiilor financiare solicitate potrivit naturii angajamentului, semnate şi ştampilate de conducerea societăţii?

2

Conţine dosarul angajamentului:

-    Contractul de prestări servicii/scrisoarea de acceptare a angajamentului;

-    Raportul de constatări efective prezentat conducerii societăţii întocmit conform ISRS 4400 "Angajamente pentru efectuarea procedurilor convenite privind informaţiile financiare "(fost 920)?

B

TERMENII ANGAJAMENTULUI

1

S-a asigurat auditorul împreună cu reprezentanţii entităţii  şi  cu părţile specificate care vor primi copii ale raportului de constatări efective, că există un acord clar privind procedurile  stabilite  şi  condiţiile angajamentului, conform prevederilor paragrafului nr. 9 din ISRS 4400?   Problemele asupra cărora trebuie să se convină sunt următoarele:

-   Natura angajamentului, inclusiv faptul că procedurile efectuate nu vor constitui un audit sau o revizuire şi, prin urmare, nu va fi exprimată nici o asigurare;

-    Scopul declarat al angajamentului;

-    Identificarea informaţiilor financiare pentru care vor fi aplicate procedurile convenite;

-   Natura, coordonarea şi extensia procedurilor specifice care trebuie aplicate;

-    Forma anticipată a raportului constatărilor efective;

-    Limitările existente în distribuirea şi utilizarea raportului constatărilor efective. Dacă o asemenea limitare există şi este în contradicţie cu cerinţele legale, care este cauza pentru care auditorul a acceptat angajamentul.

2

In cazul neparticipării unor părţi beneficiare  a raportului,  la  stabilirea procedurilor, a documentat auditorul:

-   Discutarea procedurilor care trebuie aplicate cu reprezentanţii adecvaţi ai tuturor părţilor implicate;

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de efectuare a procedurilor convenite  desfăşurată  de  către  membrii  CAFR  -  auditori  persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor  Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

-    Revizuirea corespondenţei relevante cu aceste părţi;

-    Trimiterea către aceste părţi a unei schiţe a tipului de raport care va fi emis?

3

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de servicii financiare elementele prevăzute la paragraful 12 din ISRS 4400 şi anexa 1 la acesta? Aceste elemente sunt:

-    Elementele enunţate la pct. 1 de mai sus (paragraful 9 din ISRS 4400);

-    Referire la ISA 4400 (sau standardele ori practicile naţionale relevante) aplicabil angajamentelor privind procedurile convenite;

-    Enumerarea procedurilor care trebuie efectuate ca proceduri convenite între părţi;

-    O declaraţie a faptului că distribuirea raportului de constatări efective va fi restrânsă la părţile specificate care au convenit asupra procedurilor ce trebuie efectuate;

-    Precizarea faptului că nu se va emite un raport de audit (o opinie), ci un raport al constatărilor efective. După caz, auditorul poate ataşa la scrisoarea de angajament o variantă preliminară a tipului de raport de constatări efective ce urmează a fi emis.

-   Natura informaţiilor ce trebuie furnizate şi semnate de către clientul de audit, în funcţie de natura angajamentului de efectuare a procedurilor convenite?

VI

Respectarea   prevederilor   referitoare   la   efectuarea   propriu-zisă   a angajamentului de proceduri convenite privind informaţiile financiare, în conformitate cu reglementările Camerei şi ISA relevante

A

PLANIFICAREA AUDITULUI

1

Au fost documentate de către auditor aspectele legate de independenţă, conform testelor din cadrul secţiunii El "Acceptarea/reînnoirea mandatului" din Normele Minimale de Audit?

2

Dacă în urma  documentării   secţiunii  El   rezultă  că  auditorul  nu  este independent faţă de client, acest lucru trebuie stipulat în Raportul constatărilor efective. Este precizat acest lucru?

3

S-au stabilit sarcinile ce pot fi îndeplinite de client, de exemplu întocmirea unor situaţii cuprinzând componenţa soldurilor conturilor, potrivit cerinţelor secţiunii E "Confirmarea planului de audit"?

4

S-au transmis către terţi, în funcţie de obiectivele procedurilor convenite, scrisori de confirmare a soldurilor debitoare şi creditoare, conform cerinţelor ISA 501 "Probe de audit -considerente suplimentare pentru elemente specifice" (secţiunea E- pct. 4)

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de efectuare a procedurilor convenite  desfăşurată  de  către  membrii  CAFR  -  auditori  persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor  Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

5

S-au trimis, după caz, scrisori avocaţilor pentru investigaţii privind litigiile şi revendicările (ISA 501 şi secţiunea E pct. 5)?

6

Dacă în urma procedurilor convenite, la efectuarea propriu-zisă a testelor de audit, auditorul financiar foloseşte un prag de semnificaţie şi o dimensiune a eşantionului, atunci auditorul a prezentat:

-    Descrierea raţionamentului profesional după care au fost stabilite cele două elemente?

-    Procentul în care s-a testat soldul sau rulajul respectiv?

7

S-a determinat în cadrul secţiunii F "Abordarea auditului" bugetul de timp al misiunii?

8

Dacă auditorul a întocmit un plan de abordare a procedurilor convenite, astfel încât să efectueze un angajament eficient.

B

ACTIVITATEA DE EFECTUARE A PROCEDURILOR CONVENITE

1

A fost întocmit dosar de lucru?

2

Au fost utilizate   procedurile specifice pentru obţinerea probelor de audit prevăzute de paragraful 16 din ISA 4400 (investigaţii şi analize, recalculări, comparări şi alte verificări ale acurateţei redactării, observări, inspecţii, obţinerea de confirmări?

3

In funcţie de informaţiile financiare pentru care vor fi aplicate procedurile convenite au fost preluate din Normele Minimale de Audit toate obiectivele din cadrul secţiunilor aferente?

4

Pentru toate obiectivele din Normele Minimale de Audit aplicabile, în funcţie de informaţiile financiare pentru care vor fi aplicate procedurile convenite, există foi de lucru întocmite? Obiectivele concrete, pe fiecare secţiune în parte sunt prezentate în cadrul procedurilor aferente activităţii de audit al situaţiilor financiare cu scop general.

5

Se confirmă că auditorul financiar utilizează un sistem de referentiere adecvat

care permite evidenţa probelor de audit?

6

Se   confirmă   că   auditorul   financiar   efectuează   verificarea   calculelor matematice şi existenţa unui sistem de bifare.

7

A fost respectată structura foilor de lucru (denumire client, exerciţiul auditat, data  desfăşurării  activităţii,  referinţa,   obiectivul,  procedurile,   activitatea desfăşurată, rezultat, concluzii şi propuneri, semnătura celui care a întocmit foaia de lucru şi a verificatorului)?

8

S-a efectuat o revizuire analitică a informaţiilor financiare pentru care vor fi aplicate procedurile convenite?

9

A fost obţinută declaraţia conducerii, semnată şi ştampilată de client, pentru asumarea responsabilităţii acesteia pentru realitatea informaţiilor financiare care fac obiectul angajamentului de proceduri convenite?

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de efectuare a procedurilor convenite  desfăşurată  de  către  membrii  CAFR  -  auditori  persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor  Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

C

FINALIZAREA ANGAJAMENTULUI

1

Dacă societatea de audit a documentat secţiunea A "Lista de verificare a

finalizării angajamentului".

2

Dacă societatea de audit a documentat secţiunea B "Revizuirea generală a situaţiilor financiare".

3

Dacă societatea de audit a întocmit "Lista de verificare a documentelor de lucru" (secţiunea C).

4

S-a întocmit un raport al auditorului ca urmare a efectuării angajamentului, cuprinzând elementele de bază prevăzute de paragraful 18 din ISRS 4400? Aceste elemente sunt:

-   Identificarea informaţiilor financiare sau nefinanciare specifice asupra cărora au fost aplicate procedurile convenite.

-    O declaraţie a faptului că procedurile efectuate au fost acelea asupra cărora s-a convenit cu clientul.

-    O declaraţie a faptului că angajamentul a fost efectuat în conformitate cu Standardul Internaţional de Servicii Conexe aplicabil angajamentelor privind procedurile convenite sau cu standardele şi practicile naţionale relevante.

-    O   declaraţie   a   faptului   că  auditorul  nu   este   independent   faţă  de entitate(după caz).

-    Identificarea scopului pentru care au fost efectuate procedurile agreate.

-    O enumerare a procedurilor specifice efectuate.

-    O descriere a constatărilor efective ale auditorului, incluzând suficiente detalii cu privire la erori şi excepţiile găsite.

-    O declaraţie a faptului ca procedurile efectuate nu constituie nici audit, nici revizuire şi de aceea nu este exprimată nici o asigurare.

-    O  declaraţie  a  faptului  că,  dacă  auditorul  ar  fi  efectuat proceduri suplimentare, un audit sau o revizuire, ar fi putut apărea alte probleme care ar fi fost raportate;

-    O declaraţie a faptului că raportul este adresat în mod strict  acelor părţi care au convenit asupra procedurilor ce trebuie efectuate;

-    O declaraţie a faptului că raportul se referă numai la elementele, conturile, articolele sau informaţiile financiare şi nefinanciare specificate şi că acesta nu se extinde asupra situaţiilor financiare ale entităţii, considerate în ansamblu.

5

S-au   documentat   discuţiile   finale   cu   clientul   (secţiunea   D),   privind problemele   constatate   în  realizarea   angajamentului   privind  procedurile convenite?

Notă: Capitolele II, III, IV, V şi VII sunt identice cu cele prevăzute în cadrul procedurilor de control al calităţii auditului financiar.

ANEXA Nr. 5

Lista de obiective pentru verificarea calităţii activităţilor conexe auditului financiar

Angajamente de revizuire a situaţiilor financiare (ISRE 2400)

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de revizuire desfăşurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1  şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

I

Cunoaşterea ariei de cuprindere a contractelor de revizuire a situaţiilor financiare şi concordanţa acestora cu ISA relevante

A

OBIECTIVE GENERALE

1

Sunt anexate la dosarul angajamentului copii ale situaţiilor financiare, întocmite potrivit prevederilor reglementărilor contabile aplicabile, semnate şi ştampilate de conducerea societăţii şi înregistrate la Administraţia Finanţelor Publice?

2

Conţine dosarul de lucru contractul de prestări servicii/scrisoarea de acceptare a angajamentului?

3

Este anexat la dosarul de lucru o copie după raportul emis de auditorul financiar în legătură cu situaţiile financiare supuse revizuirii?

B

TERMENII ANGAJAMENTULUI

1

Conţine scrisoarea de angajament/contractul de prestări servicii principalele clauze prevăzute de paragraful 12 din ISRE 2400? Acestea se referă la:

-    Obiectivul angajamentului de revizuire a situaţiilor financiare;

-   Natura serviciului care este prestat;

-    Responsabilitatea conducerii pentru întocmirea şi prezentarea adecvată a situaţiilor financiare.

-    Sfera angajamentului de revizuire, incluzând trimiterile la acest Standard Internaţional de Audit (ori la standarde şi practici naţionale relevante);

-   Accesul fără restricţii la oricare dintre registre, documentaţii şi alte informaţii cerute în legătură cu revizuirea;

-    O mostră din raportul care se preconizează a fi predat;

-    Faptul că angajamentul nu se poate baza pe prezentarea de acte ilegale sau alte neregularităţi, de exemplu, fraude sau delapidări care ar putea exista;

-    O declaraţie conform căreia nu se desfăşoară un audit şi nu va fi exprimată o opinie de audit.

2

Conţine scrisoarea de angajament/contractul referiri la planificarea desfăşurării angajamentului?

3

Conţine scrisoarea de angajament orice restricţie asupra răspunderii auditorului (eventual în limita onorariului)?

VI

Respectarea    prevederilor    referitoare    la    efectuarea    propriu-zisă    a angajamentului de revizuire a situaţiilor financiare

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de revizuire desfăşurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1  şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

A

PLANIFICAREA AUDITULUI

1

Au fost documentate de către auditor aspectele legate de independenţă, conform testelor din cadrul secţiunii E1 "Acceptarea/reînnoirea mandatului" din Normele Minimale de Audit?

2

A fost documentată de auditor, conform cerinţelor secţiunii F pct. a, cunoaşterea generală a activităţii clientului, incluzând considerente cu privire la organizarea entităţii, sistemele de contabilitate ale entităţii, caracteristicile operaţionale ale acesteia, natura activelor, datoriilor, veniturilor şi cheltuielilor?

3

S-au stabilit sarcinile ce pot fi îndeplinite de client, de exemplu întocmirea unor situaţii cuprinzând componenţa soldurilor conturilor, potrivit cerinţelor secţiunii E "Confirmarea planului de audit"?

4

S-au transmis către terţi scrisorile bancare şi cererile de confirmare a soldurilor debitoare şi creditoare, conform cerinţelor ISA 501 "Probe de audit -considerente suplimentare pentru elemente specifice" (secţiunea E- pct. 4)

5

S-au trimis scrisori avocaţilor pentru investigaţii privind litigiile şi revendicările (ISA 501 şi secţiunea E pct. 5)?

6

Dacă s-a determinat în cadrul secţiunii F "Abordarea auditului" bugetul de timp al misiunii şi dacă acesta s-a alocat echipei de audit.

7

Dacă auditorul a întocmit un plan de abordare a activităţii de revizuire, astfel încât să efectueze un angajament eficient.

8

A fost documentată calcularea pragului de semnificaţie (secţiunea F0) şi respectiv alegerea eşantionului?

9

A fost documentată o evaluare a riscului de audit şi a componentelor sale, riscul inerent general (secţiunea F1), riscul inerent specific (secţiunea F2), de control şi nedetectare (secţiunea F3)?

10

A fost documentată existenţa şi evaluarea sistemului contabil şi de control intern al clientului de audit (conform cerinţelor secţiunii F pct. b)?

11

Au fost luate în considerare rezultatele din activitatea altui auditor sau a unui expert?

12

A  fost     determinată dimensiunea eşantionului  şi  consecvenţa în utilizarea acestuia?

B

ACTIVITATEA DE REVIZUIRE A SITUAŢIILOR FINANCIARE

1

S-a întocmit dosarul de lucru?

2

Obţineţi lista procedurilor de revizuire efectuate.

A fost aplicat de către auditor raţionamentul profesional în determinarea naturii,

duratei şi întinderii specifice a procedurilor de revizuire?

3

Sunt incluse în procedurile  de revizuire utilizate  elementele prevăzute de paragraful 20 din ISRE 2400? Aceste elemente sunt:

-   Obţinerea unei înţelegeri a activităţilor entităţii şi a sectorului în care aceasta operează;

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de revizuire desfăşurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1  şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

-    Investigaţii privind principiile de contabilitate şi practicile entităţii;

-    Investigaţii   privind   procedurile   entităţii   în   legătură   cu   înregistrarea, clasificarea,    sintetizarea    tranzacţiilor,    acumularea    de    informaţii    pentru prezentarea lor în situaţiile financiare şi prezentarea acestora;

-    Investigaţii privind toate aserţiunile semnificative din situaţiile financiare;

-    Procedurile analitice proiectate pentru a identifica relaţiile şi elementele individuale care par neobişnuite. Astfel de proceduri includ:

       -   Compararea   situaţiilor   financiare   cu   situaţiile   din   perioadele anterioare;

       -   Compararea situaţiilor financiare cu rezultatele şi poziţia financiară;

       -   Studiul relaţiilor dintre elementele situaţiilor financiare care se aşteaptă să fie în conformitate cu un model previzionat bazat pe experienţa entităţii sau pe normele din sectorul de activitate.

4

Au fost considerate de auditor tipurile de aspecte care cer ajustări contabile în perioadele anterioare? Aceste aspecte sunt:

  Investigări privind acţiuni ce au avut loc la întâlnirile acţionarilor, ale Consiliului de Administraţie, comitetelor CA şi la alte întâlniri, care pot afecta situaţiile financiare;

-    Citirea situaţiilor financiare pentru a stabili dacă, pe baza informaţiilor ce vin în atenţia auditorului, situaţiile financiare par să fie în conformitate cu baza de contabilitate indicată;

-    Obţinerea de rapoarte de la alţi auditori, care au fost angajaţi pentru a audita sau revizui situaţiile financiare ale componentelor entităţii;

-    Investigarea persoanelor ce au responsabilitatea aspectelor financiare şi de contabilitate privind:

-    Faptul dacă toate tranzacţiile au fost înregistrate corect;

-    Faptul dacă situaţiile financiare au fost întocmite în concordanţă cu baza de contabilitate indicată;

-    Modificări   ale   activităţilor  entităţii   şi   ale  principiilor   şi   practicilor contabile;

-    Aspecte în legătură cu care au apărut întrebări pe parcursul aplicării procedurilor anterioare;

-    Obţinerea de declaraţii scrise din partea conducerii când acest lucru se consideră adecvat.

5

Au fost utilizate procedurile ilustrative detaliate care pot fi efectuate într-un angajament de  revizuire a situaţiilor financiare şi descrise în lista ilustrativă ce constituie anexa 2 la ISRE 2400 (anexa la prezenta lista de obiective)? Aceste proceduri sunt:

-   Proceduri de ordin general (20 proceduri);

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de revizuire desfăşurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1  şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

-   Proceduri pentru revizuirea unor elemente specifice (70 proceduri), cum sunt: o  numerar, creanţe, stocuri, plasamente, mijloace fixe şi amortizarea, cheltuieli  în  avans,   imobilizări  necorporale   şi   alte   active   (40 proceduri) o  împrumuturi de plătit, datorii comerciale, obligaţii angajate şi datorii contigente (17 proceduri); o  venituri şi alte taxe, evenimente ulterioare, litigii, capitalul propriu (13 proceduri).

6

Existenţa foilor de lucru pentru toate procedurile secţiunile prevăzute în anexa 2 la ISRE 2400, în funcţie de obiectivul angajamentului şi conformitatea acestora cu conturile contabile

7

Dacă societatea utilizează un sistem de referenţiere adecvat care permite evidenţa probelor de audit.

8

Verificarea calculelor matematice şi existenţa unui sistem de bifare.

9

Respectarea structurii foilor de lucru (denumire client, exerciţiul auditat, data desfăşurării activităţii, referinţa, obiectivul, procedurile, activitatea desfăşurată, rezultat, concluzii şi propuneri, semnătura celui care a întocmit foaia de lucru şi a verificatorului).

10

Au fost cercetate evenimentele ulterioare datei situaţiilor financiare care pot implica ajustarea sau prezentarea lor în situaţiile financiare?

11

In cazul în care auditorul are motive să creadă că informaţiile care fac obiectul revizuirii pot fi denaturate în mod semnificativ, a efectuat acesta proceduri suplimentare sau mult extinse, pentru a putea exprima o certificare negativă sau să confirme că se cere un raport modificat?

C

FINALIZAREA ANGAJAMENTULUI DE REVIZUIRE

1

Au fost revizuite şi evaluate de către auditor concluziile ce reies din probele obţinute ca bază a exprimării certificării negative? Bazându-se pe activitatea desfăşurată, auditorul trebuie să evalueze dacă oricare din informaţiile  obţinute pe parcursul revizuirii indică faptul că situaţiile financiare nu oferă o imagine fidelă în conformitate cu cadrul identificat de raportare financiară.

2

S-a întocmit un raport de revizuire, care conţine o formă clară scrisă a certificării negative?

3

Cuprinde raportul de revizuire elementele de bază prevăzute de paragraful 26 din ISRE 2400?

Aceste elemente sunt:

-    Identificarea situaţiilor financiare asupra cărora s-a făcut revizuirea ;

-    O declaraţie privind responsabilitatea conducerii entităţii pentru elaborarea situaţiilor financiare şi responsabilitatea auditorului de a emite un raport asupra acestor situaţii financiare;

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de revizuire desfăşurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1  şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

-    Un paragraf ce cuprinde aria de aplicabilitate, descriind natura revizuirii, şi incluzând:

-    O declaraţie a faptului că angajamentul a fost efectuat în conformitate cu Standardul Internaţional de Audit aplicabil angajamentelor de revizuire;

-    O declaraţie a faptului că revizuirea este limitată, în primul rând la investigaţii şi proceduri analitice.

-    O declaraţie că nu a fost efectuat un audit, că procedurile întreprinse oferă o certificare moderată şi că nu este exprimată o opinie de audit;

-    Declaraţia de certificare negativă;

-    Menţiunea că în timpul revizuirii nimic nu a atras atenţia auditorului pentru a-1 determina să creadă că situaţiile financiare nu oferă o imagine fidelă, sub toate aspectele semnificative, în conformitate cu cadrul general de raportare financiară identificat (certificare negativă).

4

Dacă anumite aspecte au atras atenţia auditorului, că deteriorează imaginea fidelă, sunt descrise aceste aspecte   în raportul de revizuire, cu cuantificarea efectelor posibile asupra situaţiilor financiare, şi   modificarea corespunzătoare a opiniei asupra certificării negative? Aceste modificări pot fi:

-    Exprimarea unei calificări a certificării negative (opinie cu rezerve asupra certificării negative) sau

-    Inserarea în raportul de revizuire a unei declaraţii contrare, din care să rezulte că situaţiile financiare nu oferă o imagine fidelă, în conformitate cu cadrul general de raportare financiară

5

Dacă există o limitare semnificativă a sferei angajamentului, a fost descrisă limitarea în raportul de revizuire şi a fost exprimată o opinie corespunzătoare asupra certificării negative?

Această concluzie, potrivit cerinţelor paragraf 27 din ISRE 2400 poate fi:

-    O opinie cu rezerve asupra certificării negative privind posibila ajustare a situaţiilor financiare care ar fi putut fi determinată ca fiind necesară dacă limitarea nu ar fi existat, sau

-   Nu se oferă nici o certificare, atunci când posibilul efect al limitării este atât de semnificativ şi cuprinzător încât auditorul conchide că nu poate fi oferit nici un nivel de certificare.

6

S-au documentat discuţiile finale cu clientul (secţiunea D), privind problemele constatate în realizarea angajamentului de revizuire a situaţiilor financiare?

Notă: Capitolele II, III, IV, V şi VII sunt identice cu cele prevăzute în cadrul procedurilor de control al calităţii auditului financiar. La aceste proceduri se adaogă şi cele prevăzute în anexa.

ANEXĂ la anexa nr. 5

Lista de obiective pentru verificarea calităţii activităţilor conexe auditului financiar

Angajamente de revizuire a situaţiilor financiare (ISRE 2400) - Proceduri detaliate

Nr. crt.

Obiective   ale   controlului   calităţii   activităţii   de   revizuire   a   situaţiilor financiare desfăşurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

Generalităţi

1.

Discutarea termenilor şi a sferei angajamentului cu clientul şi echipa implicată în angajament.

2.

Pregătirea unei scrisori de angajament stabilind termenii şi sfera angajamentului.

3.

Obţinerea unei înţelegeri a activităţilor entităţii şi a sistemului de înregistrare a informaţiilor financiare şi de întocmire a situaţiilor financiare.

4.

Se cercetează dacă toate informaţiile financiare sunt înregistrate:

a) Complet;

b) Prompt; şi

c) După primirea autorizărilor necesare.

5.

Obţinerea balanţei de verificare şi determinarea conformităţii acesteia cu cartea mare şi situaţiile financiare.

6.

Luarea în considerare a rezultatelor obţinute în angajamentele de audit şi de revizuire anterioare, inclusiv a ajustărilor contabile cerute.

7.

Se investighează dacă au avut loc modificări semnificative în entitate faţă de anul trecut (de exemplu, modificări ale actionariatului sau modificări în structura capitalului).

8.

Se cercetează politicile contabile şi se consideră dacă:

a) Acestea sunt în conformitate cu standardele naţionale sau internaţionale;

b) Au fost aplicate corect; şi

c) Au fost aplicate în mod consecvent şi, dacă nu, se ia în considerare dacă au fost prezentate orice modificări ale politicilor contabile.

9.

Se   citesc   procesele-verbale   de   la   întâlnirile   acţionarilor,   Consiliului   de Administraţie şi ale altor comitete abilitate pentru a identifica aspectele ce pot fi importante la revizuire.

10.

Se cercetează dacă acţiunile întreprinse la întâlnirile acţionarilor, Consiliului de Administraţie sau la alte întâlniri comparabile care afectează situaţiile financiare au fost în mod adecvat reflectate în acestea.

11.

Se cercetează existenţa tranzacţiilor cu părţile afiliate, cum au fost contabilizate astfel de tranzacţii şi dacă acestea au fost în mod corect prezentate

Nr. crt.

Obiective   ale   controlului   calităţii   activităţii   de   revizuire   a   situaţiilor financiare desfăşurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

12.

Se fac investigaţii privind contingenţele şi angajamentele.

13.

Se fac investigaţii privind planurile de cedare a activelor sau a segmentelor de afacere majore.

14.

Se obţin situaţiile financiare şi se discută cu conducerea.

15.

Se ia în considerare gradul de adecvare a prezentării de informaţii în situaţiile financiare şi compatibilitatea lor cu clasificarea.

16.

Se compară rezultatele prezentate în situaţiile financiare ale perioadei curente cu cele prezentate în situaţiile financiare pentru perioade anterioare comparabile şi, dacă este posibil, cu prognoze şi previziuni.

17.

Se obţin explicaţii din partea conducerii pentru orice fluctuaţii sau inconsecvenţe neobişnuite din situaţiile financiare.

18.

Se ia în considerare efectul oricăror erori necorectate - individual sau cumulat. Se aduc în atenţia conducerii aceste erori şi se determină modul în care erorile necorectate vor influenţa raportul asupra revizuirii.

19.

Se ia în considerare obţinerea unei scrisori de declaraţie din partea conducerii.

Numerar

20.

Se obţin reconcilierile bancare. Se investighează orice elemente de reconciliere mai vechi sau neobişnuite cu personalul clientului.

21.

Se investighează transferurile de numerar pentru perioada anterioară şi ulterioară datei revizuirii.

22.

Se cercetează dacă există vreo restricţie asupra soldurilor de numerar.

Creanţe

23.

Se  cercetează politicile  contabile privind înregistrarea iniţială a creanţelor comerciale şi se determină dacă s-au acordat reduceri la aceste tranzacţii.

24.

Se obţine un tabel al creanţelor şi se determină dacă totalul este în concordantă cu balanţa de verificare.

25.

Se obţin şi se iau în considerare explicaţiile referitoare la variaţiile semnificative din  soldurile  conturilor faţă de perioadele anterioare  sau faţă de valorile anticipate.

26.

Se obţine o analiză privind maturitatea creanţelor comerciale. Se investighează motivul unor solduri sau rulaje neobişnuit de mari, soldurilor creditoare ale conturilor sau orice alte solduri neobişnuite, cercetându-se din punct de vedere al încasării acestora.

27.

Se discută cu conducerea clasificarea creanţelor, incluzând soldurile pe termen lung, soldurile creditoare nete şi sumele datorate de acţionari, directori şi alte părţi afiliate, din situaţiile financiare.

28.

Se investighează metoda de identificare a conturilor „cu plată lentă" şi de stabilire a reducerilor pentru conturile îndoielnice, având în vedere gradul de rezonabilitate a metodei.

Nr. crt

Obiective   ale   controlului   calităţii   activităţii   de   revizuire   a   situaţiilor financiare desfăşurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

29.

Se  cercetează dacă creanţele au fost depuse drept garanţie, dacă au fost recuperate prin contracte de factoring sau dacă au fost actualizate.

30.

Se cercetează procedurile aplicate pentru a asigura că s-a obţinut separarea adecvată a tranzacţiilor de vânzare de încasările din vânzări.

31.

Se cercetează dacă conturile reprezintă bunuri în consignaţie şi, în acest caz, dacă au fost făcute ajustări pentru a transforma aceste tranzacţii şi pentru a include aceste bunuri în stocuri.

32.

Se  cercetează dacă după data bilanţului au fost acordate credite mari în comparaţie cu venitul înregistrat şi dacă au fost constituite provizioane pentru aceste valori.

Stocuri

33.

Se obţine lista stocurilor şi se determină dacă:

a) Totalul corespunde cu soldul din balanţa de verificare; şi

b) Lista se bazează pe inventarierea stocului.

34.

Se cercetează metoda de inventariere a unităţilor din stoc.

35.

Acolo unde nu a fost efectuată o inventariere la data bilanţului, se cercetează dacă:

(a) Este folosit un sistem de inventariere continuu şi dacă sunt făcute comparări periodice cu cantităţile din stoc; şi dacă

(b)  Este folosit un sistem de cost integrat şi dacă acesta a produs informaţii credibile în trecut.

36.

Se discută ajustările făcute ce rezultă din ultima inventariere a stocului.

37.

Se cercetează procedurile aplicate pentru a controla separarea exerciţiilor şi orice alte mişcări ale stocului.

38.

Se cercetează baza utilizată la evaluarea fiecărei categorii de stoc şi în special referitor la eliminarea profiturilor inter-filiale. Se cercetează dacă stocul este evaluat la minimul dintre cost şi valoarea realizabilă netă.

39.

Se ia în considerare consecvenţa cu care au fost aplicate metodele de evaluare a stocurilor, incluzând factori cum sunt cheltuielile cu materialele, cu forţa de muncă şi cheltuielile de regie.

40.

Se compară valorile categoriilor majore de stoc cu acelea din perioadele ante­rioare şi cu cele anticipate pentru perioada curentă. Se cercetează fluctuaţiile şi diferenţele majore.

41.

Se compară stocul cu cel din perioadele anterioare.

42.

Se cercetează metoda folosită pentru a identifica stocurile lente şi pe cele depreciate şi dacă astfel de stocuri au fost contabilizate la valoarea realizabilă netă.

Nr. crt.

Obiective   ale   controlului   calităţii   activităţii   de   revizuire   a   situaţiilor financiare desfăşurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

43.

Se cercetează dacă vreunul dintre stocuri este în consignaţie şi, în acest caz, dacă au fost efectuate ajustări pentru a exclude astfel de bunuri din stoc.

44.

Se cercetează dacă există vreo parte a stocului depusă drept garanţie, stocată în alte locuri sau în consignaţie la alţii şi să se ia în considerare dacă astfel de tranzacţii au fost contabilizate ca atare.

Plasamente (incluzând companii asociate şi titluri tranzacţionabile)

45.

Se obţine un tabel al plasamentelor existente la data bilanţului şi se determină dacă acesta este în concordantă cu balanţa de verificare.

46.

Se investighează politica contabilă aplicată plasamentelor.

47.

Se cer informaţii de la conducere despre valoarea contabilă a plasamentelor. Se consideră dacă există orice fel de probleme de realizare.

48.

Se apreciază dacă câştigurile, pierderile şi veniturile din investiţii au fost contabilizate corect.

49.

Se cercetează clasificarea plasamentelor pe termen lung şi pe termen scurt.

Mijloacele fixe şi amortizarea

50.

Se obţine un tabel al mijloacelor fixe indicând costul şi amortizarea cumulată şi se determină dacă respectivele sume sunt în concordanţă cu sumele din balanţa de verificare.

51.

Se cercetează politica de contabilitate aplicată privind provizioanele pentru amortizări şi se face distincţie între elementele de capital şi de menţinere a acestuia. Se determină dacă mijloacele fixe au suferit o depreciere semnificativă, permanentă a valorii.

52.

Se discută cu conducerea adăugările şi eliminările din conturile mijloacelor fixe şi modul de contabilizare a câştigurilor şi pierderilor din vânzări sau casări. Se cercetează dacă toate aceste tranzacţii au fost contabilizate.

53.

Se cercetează consecvenţa cu care metodele şi ratele de amortizare au fost apli­cate şi se compară provizioanele pentru amortizare cu cele din anii anteriori.

54.

Se cercetează dacă există sechestru pe mijloacele fixe.

55.

Se discută dacă operaţiunile de leasing au fost corect reflectate în situaţiile financiare în conformitate cu reglementările contabile în vigoare.

Cheltuieli plătite în avans, imobilizări necorporale şi alte active

56.

Se obţine un tabel identificând natura acestor conturi şi se discută cu conducerea recuperabilitatea acestora.

57.

Se cercetează baza pe care s-au făcut înregistrări în aceste conturi şi metodele de amortizare folosite.

58.

Se compară soldurile conturilor de cheltuieli conexe cu cele din perioadele anterioare şi se discută variaţiile semnificative cu conducerea.

59.

Se discută cu conducerea separarea între conturile pe termen lung şi cele pe termen scurt.

Nr. crt

Obiective   ale   controlului   calităţii   activităţii   de   revizuire   a   situaţiilor financiare desfăşurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

împrumuturi de plătit

60.

Se obţine de la conducere un tabel al împrumuturilor de plătit şi se determină dacă totalul este în concordantă cu balanţa de verificare.                                                      

61.

Se cercetează dacă există vreun împrumut pentru care conducerea nu a satisfăcut prevederile din contract şi, dacă există, se cercetează ce acţiuni a întreprins conducerea în acest sens şi dacă au fost făcute ajustări adecvate în situaţiile financiare.

62.

Se ia în considerare caracterul rezonabil al dobânzilor în relaţie cu soldurile împrumuturilor.

63.

Se cercetează dacă împrumuturile de plătit sunt garantate.

64.

Se cercetează dacă împrumuturile de plătit au fost clasificate ca împrumuturi curente şi pe termen lung.

Datorii comerciale

65.

Se cercetează politicile contabile aplicate pentru înregistrarea iniţială a datoriilor comerciale şi dacă entitatea are dreptul să facă orice fel de reduceri pentru astfel de tranzacţii.

66.

Se obţin şi să se iau în considerare explicaţiile variaţiilor semnificative din soldurile conturilor faţă de perioadele anterioare sau faţă de valorile anticipate.

67.

Se obţine un tabel al datoriilor comerciale şi se determină dacă totalul concordă cu balanţa de verificare.

68.

Se cercetează dacă soldurile sunt reconciliate cu situaţiile creditorilor şi să se compară cu soldurile din perioadele anterioare. Se compară cifra de afaceri cu cea din perioadele anterioare.

69.

Se ia în considerare posibilitatea existenţei datoriilor semnificative neînregistrate.

70.

Se cercetează dacă datoriile către acţionari, directori şi alte părţi afiliate sunt prezentate separat.

Obligaţii angajate şi datorii contingente

71.

Se obţine un tabel al obligaţiilor angajate şi să se determine dacă totalul concordă cu balanţa de verificare.

72.

Se compară soldurile de cheltuieli majore cu cele similare din perioadele anterioare.

73.

Se cercetează aprobările pentru astfel de obligaţii, termenele de plată, respectarea clauzelor, garanţiile şi clasificările.

74.

Se cercetează metoda de determinare a obligaţiilor angajate.

75.

Se cercetează natura sumelor incluse în datoriile contingente şi în angajamente.

76.

Se cercetează dacă există vreo datorie contingenţă sau efectivă care nu a fost înregistrată în conturi. Dacă există, se discută cu conducerea dacă trebuie constituite provizioane sau necesită o prezentare în notele la situaţiile financiare.

Nr. crt.

Obiective   ale   controlului   calităţii   activităţii   de   revizuire   a   situaţiilor financiare desfăşurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

Venituri şi alte taxe

77.

Se chestionează conducerea în legătură cu existenţa de evenimente, inclusiv dispute cu autorităţile fiscale, care ar putea avea un efect important asupra datoriilor fiscale ale entităţii.

78.

Se iau în considerare cheltuielile fiscale în relaţie cu venitul entităţii pentru acea perioadă.

79.

Se chestionează conducerea în legătură cu gradul de adecvare a înregistrării obligaţiilor fiscale amânate sau curente, inclusiv a provizioanelor în ceea ce priveşte perioadele anterioare.

Evenimente ulterioare

80.

Se obţin de la conducere ultimele situaţii financiare interimare şi se compară cu situaţiile financiare revizuite sau cu cele din perioadele comparabile ale anului precedent.

81.

Se cercetează evenimentele ce au un efect major asupra situaţiilor financiare aflate sub revizuire petrecute după data bilanţului, în special dacă:

(a)    au   apărut   ulterior   datei   bilanţului   angajamente   sau   incertitudini substanţiale;

(b)   au apărut până la data investigaţiei schimbări semnificative în capitalul social, debitele pe termen lung sau în capitalul circulant; şi

(c)    au fost făcute ajustări neobişnuite în timpul perioadei dintre data bilanţului şi data investigaţiei.

Se ia în consideraţie nevoia de ajustări sau prezentări în situaţiile financiare.

82.

Se obţin şi se citesc procesele-verbale ale întâlnirilor acţionarilor, directorilor şi comitetelor abilitate ulterioare datei bilanţului.

Litigii

83.

Se chestionează conducerea dacă entitatea este subiectul unei ameninţări de acţionare în justiţie, o acţiune în derulare sau pe cale de a se produce. Se consideră efectul acestora asupra situaţiilor financiare.

Capitalul propriu

84.

Se obţine şi se consideră un tabel al tranzacţiilor de capital propriu, incluzând noi emiteri, retrageri şi dividende.

85.

Se cercetează dacă există vreo restricţie asupra câştigurilor reţinute sau asupra altor conturi de capital propriu.

Operaţiuni

86.

Se compară rezultatele din perioadele anterioare cu cele estimate pentru perioada în curs. Se discută variaţiile semnificative cu conducerea.

87.

Se discută dacă recunoaşterea vânzărilor şi cheltuielilor majore a avut loc în perioadele adecvate.

Nr. crt.

Obiective   ale   controlului   calităţii   activităţii   de   revizuire   a   situaţiilor financiare desfăşurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice şi persoane fizice, pe baza politicilor şi procedurilor referitoare la aplicarea ISA 220, ISQC1 şi a Standardelor Internaţionale de Audit (ISA) relevante

DA/NU

88.

Se iau în considerare elementele extraordinare şi neobişnuite.

89.

Se are în vedere şi se discută cu conducerea relaţia dintre elementele conexe din situaţia veniturilor şi se evaluează caracterul rezonabil al acestora în contextul unor relaţii similare pentru perioadele anterioare, precum şi alte informaţii disponibile auditorului.

ANEXA Nr. 6

Lista de obiective pentru verificarea calităţii activităţilor conexe auditului financiar:

Angajamente pentru consultanţă financiară

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de consultantă financiară desfăşurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice şi persoane  fizice,   pe  baza  politicilor  şi  procedurilor  referitoare  la aplicarea ISA 220, ISQC1  şi a reglementărilor naţionale relevante (OMFP 1702/2005 pentru aprobarea Normelor privind organizarea şi exercitarea activităţii de consiliere desfăşurată de auditorii interni din cadrul entităţilor publice)

DA/NU

I

Cunoaşterea   ariei   de   cuprindere   a   contractelor   de   consultanţă financiară   şi   concordanţa   acestora   cu   reglementările   naţionale relevante

A

OBIECTIVE GENERALE

1

Sunt anexate la dosarul angajamentului copii ale informaţiilor financiare solicitate   potrivit   naturii   angajamentului,   semnate   şi   stampilate   de conducerea societăţii?

2

Conţine dosarul angajamentului:

-    Contractul de consultanţă/scrisoarea de acceptare a angajamentului;

-   Raportul  de consiliere prezentat conducerii  societăţii la încheierea misiunii de consultantă?

B

TERMENII ANGAJAMENTULUI

1

S-a asigurat auditorul, împreună cu reprezentanţii entităţii, că există un acord clar privind scopul şi obiectivele misiunii de consiliere?

2

S-au cuprins în contractul de consultanţă referiri la responsabilităţile conducerii entităţii, cunoscând că activitatea de consiliere este definită ca "activitatea desfăşurată de auditorii interni/auditorii financiari menită să aducă plusvaloare şi să îmbunătăţească administrarea entităţii, gestiunea riscului şi controlul intern, fără ca auditorul să îşi asume   responsabilităţi manageriale"?

 

Respectarea   prevederilor   referitoare  la   efectuarea   propriu-zisă   a activităţii de consultanţă, în conformitate cu reglementările relevante

A

PLANIFICAREA MISIUNII DE CONSULTANTA

1

Au fost documentate de către auditorul financiar aspectele legate de independenţă,      conform      testelor      din      cadrul      secţiunii      El "Acceptarea/reînnoirea mandatului" din Normele Minimale de Audit?

2

A semnat auditorul intern declaraţia de independenţă?

3

S-a determinat în cadrul secţiunii F "Abordarea auditului" bugetul de timp al misiunii?

4

Dacă auditorul a întocmit un plan de abordare a consultanţei, astfel încât să efectueze un angajament eficient.

5

A fost notificat clientul despre scopul, obiectivele şi durata (bugetul de timp), persoanele implicate, cu indicarea responsabilităţilor şi activităţile care vor fi iniţiate?

Nr. crt.

Obiective ale controlului calităţii activităţii de consultantă financiară desfăşurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice şi persoane  fizice,   pe  baza  politicilor  şi  procedurilor  referitoare  la aplicarea ISA 220, ISQC1  şi a reglementărilor naţionale relevante (OMFP 1702/2005 pentru aprobarea Normelor privind organizarea şi exercitarea activităţii de consiliere desfăşurată de auditorii interni din cadrul entităţilor publice)

DA/NU

6

A fost detaliată fiecare activitate şi tehnicile adecvate pentru atingerea obiectivelor (simularea, observarea fizică, interviul)?

7

Au fost identificate punctele slabe şi zonele de risc?

8

S-au identificat toate sursele de informaţii care ar putea fi de folos activităţii de consultantă?

9

A fost documentată şedinţa de deschidere a intervenţiei la fata locului, având ca scop:

-   Prezentarea auditorilor;

-   Prezentarea obiectivelor misiunii de consiliere;

-   Prezentarea tematicii de detaliu;

-    Calendarul întâlnirilor de lucru;

-    Stabilirea termenelor de raportare.

B

ACTIVITATEA DE CONSULTANTA

1

A fost întocmit dosar de lucru?

2

A fost documentată existenţa discuţiilor cu personalul angajat al clientului pentru   culegerea   de   informaţii   relevante   pentru   realizarea   scopului misiunii?

3

Au fost testate existenţa şi evaluarea eficacităţii sistemului contabil şi de control intern al clientului?

4

S-a  asigurat  efectuarea  testelor  şi  întocmirea  foilor  de  lucru  pentru fundamentarea constatărilor?

5

Se confirmă existenţa probelor de audit care să susţină concluziile foilor de lucru şi a raportului activităţii de consultanţă?

6

S-a utilizat un sistem de referenţiere adecvat a testelor şi documentelor de lucru?

C

FINALIZAREA ANGAJAMENTULUI

1

Dacă firma de audit a întocmit o listă cu concluzii şi propuneri de verificare a finalizării angajamentului.

2

Dacă a fost documentată şedinţa de închidere a intervenţiei la fata locului.

3

S-a întocmit un raport adecvat de consiliere, cuprinzând elementele de bază prevăzute de art. 21 din OMFP 1702/2005? Aceste elemente sunt:

-    Scopul şi obiectivele misiunii;

-   Datele de identificare a misiunii de conciliere;

-   Modul   de   desfăşurare   a   acţiunii   de   consiliere   (documentarea, procedurile,   metodele,   tehnicile   şi  instrumentele  utilizate,   materialele examinate şi întocmite în cursul acţiunii de consiliere);

-    Constatările rezultate;

-    Concluziile şi propunerile de soluţii;

-   Documentaţia prezentată (documentele, testele şi simulările efectuate, precum şi orice alt material probant).

Nr. crt.

4

Obiective ale controlului calităţii activităţii de consultantă financiară desfăşurată de către membrii CAFR - auditori persoane juridice şi persoane  fizice,   pe  baza  politicilor  şi  procedurilor  referitoare  la aplicarea ISA 220, ISQC1  şi a reglementărilor naţionale relevante (OMFP 1702/2005 pentru aprobarea Normelor privind organizarea şi exercitarea activităţii de consiliere desfăşurată de auditorii interni din cadrul entităţilor publice)

S-au   documentat  discuţiile   finale  cu  clientul   (secţiunea  D),   privind problemele  constatate  în realizarea  angajamentului pentru  consultanţă financiară?

DA/NU

Notă: Capitolele II, III, IV, V şi VII sunt identice cu cele prevăzute în cadrul procedurilor de control al calităţii auditului financiar.


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 73/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 73 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu