DECIZIE Nr
DECIZIE Nr. 174 din 12 iunie 2002
cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr.
39/1999 privind finalizarea procesului de restructurare a Bancii Romane de
Comert Exterior - Bancorex - S.A. si fuziunea prin absorbire a acestei banci cu
Banca Comerciala Romana - S.A., cu modificarile ulterioare, astfel cum a fost
aprobata cu modificari prin Legea nr. 702/2001, in ansamblul sau, precum si a
dispozitiilor art. 1, 2, 6, 7, 8 si 9 din aceeasi ordonanta
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 784 din 29 octombrie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Claudia Miu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 39/1999, cu modificarile ulterioare,
astfel cum a fost aprobata prin Legea nr. 702/2001, exceptie ridicata, din
oficiu, de Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comerciala, precum si de
Razvan Liviu Temesan.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 30 aprilie 2002 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea a amanat pronuntarea pentru
data de 28 mai 2002 si apoi pentru data de 29 mai 2002, pentru data de 30 mai
2002, pentru data de 11 iunie 2002 si, in fine, pentru data de 12 iunie 2002.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 iunie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 1.073/2001,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 39/1999, exceptie ridicata, din oficiu, de instanta, precum si
de Razvan Liviu Temesan.
In motivarea exceptiei instanta de judecata considera ca dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 39/1999 sunt neconstitutionale, pentru urmatoarele
motive:
- Desi dispozitiile art. 2 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante contin cerinta impusa de art. 114 alin. (3) din
Constitutie ca ordonanta criticata pentru neconstitutionalitate sa fie supusa
aprobarii Parlamentului, aceasta nu a fost trimisa spre aprobare pana la
implinirea termenului de abilitare si nici nu a fost aprobata sau respinsa de
catre Parlament pana la data de 27 iunie 2001.
Ordonanta incalca dispozitiile art. 107 alin. (3) din Constitutie, deoarece
Guvernul a depasit limitele abilitarii legislative, avand in vedere ca art. 1
lit. D pct. 29 din Legea nr. 140/1999 prevede numai luarea unor "masuri pe
linia restructurarii unor banci cu capital de stat", iar nu si
reglementarea "in materia incetarii personalitatii juridice a unor
societati bancare". Guvernul nu a reglementat restructurarea unor banci cu
capital de stat, ci a emis norme numai cu privire la o singura societate
bancara, si anume Banca Romana de Comert Exterior - Bancorex - S.A., care au
condus la incetarea personalitatii sale juridice. De asemenea, nu a fost
abilitat sa emita acte normative cu caracter individual, care constituie
atributul puterii executive, ci numai acte normative cu caracter general, ce
constituie prerogative ale autoritatii legiuitoare.
- Depasind limitele abilitarii, Guvernul a incalcat dispozitiile art. 16
alin. (2) din Constitutie.
- Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 incalca dispozitiile art. 107 alin. (3)
din Constitutie, pentru ca Guvernul nu putea sa reglementeze in materia
dreptului procesual civil, nefiind abilitat prin Legea nr. 140/1999. Prin
ordonanta "se instituie o procedura de judecata derogatorie de la cea
ordinara si se atribuie competente extraordinare curtilor de apel",
incalcandu-se astfel dispozitiile art. 125 din Constitutie.
- Aceeasi ordonanta contravine si prevederilor art. 21 din Constitutie,
prin "stabilirea obligatiei reclamantului la consemnarea unei cautiuni
pentru a putea cere suspendarea executarii hotararii privind fuziunea, in
conditii greu de realizat (2% din valoarea insumata a capitalului social al
bancilor supuse fuziunii)".
Deosebit de motivele invocate de instanta de judecata, reclamantul Razvan
Liviu Temesan a ridicat exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei
Guvernului nr. 39/1999, in ansamblu, precum si a unor dispozitii ale acesteia,
dupa cum urmeaza:
- Dispozitiile art. (1) si (2) din ordonanta criticata impun, prin Guvern,
vointa statului, determinand comportamentul actionarilor Bancii Romane de
Comert Exterior - Bancorex - S.A., in conditiile in care statul detinea 62% din
actiuni, desi potrivit prevederilor Legii nr. 31/1990 privind societatile
comerciale toti actionarii sunt egali in drepturi, incalcandu-se astfel
prevederile art. 1 alin. (3) si art. 16 alin. (2) din Constitutie.
- Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 stabileste o alta procedura privind
fuziunea prin absorbtie decat cea prevazuta in Legea nr. 31/1990, lege
organica, procedura care este in detrimentul celorlalti actionari, altii decat
Fondul Proprietatii de Stat, contravenindu-se astfel dispozitiilor art. 1 alin.
(3), art. 16 alin. (1) si (2), art. 21 alin. (1) si (2) si art. 20 din
Constitutie, cu referire la art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale.
- Conditionarea, in temeiul art. 8 din ordonanta, a suspendarii executarii
hotararilor adunarilor generale extraordinare ale actionarilor de depunerea
unei cautiuni egale cu 2% din valoarea insumata a capitalului social blocheaza
liberul acces la justitie si dreptul la un proces echitabil. In acest mod au
fost incalcate dispozitiile art. 1 alin. (3), art. 16 alin. (1) si (2), art.
20, art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutie si ale art. 6 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
- Ordonanta Guvernului nr. 39/1999, in ansamblul sau, contravine
dispozitiilor art. 41 alin. (2) din Constitutie, deoarece "proprietarul,
reprezentat de stat si mandatand Fondul Proprietatii de Stat, avand ca
instrument legislativ Guvernul si ordonanta, [...]" a pagubit pe ceilalti
actionari, "ale caror actiuni au fost reduse la zero", procedandu-se
astfel la o nationalizare mascata. "In mod indirect, ca o consecinta a
fuziunii prin absorbtie [...] statul, prin intermediul Fondului Proprietatii de
Stat, si-a transferat si conservat drepturi de proprietate ce se regasesc in
patrimoniul S.C. Banca Comerciala Romana - S.A. si in patrimoniul public unde
au fost transferate" cu incalcarea prevederilor art. 41 alin. (2) si art.
1 alin. (3) din Constitutie.
- Prevederile art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 39/1999, care stabilesc
retragerea autorizatiei de functionare a Bancii Romane de Comert Exterior -
Bancorex - S.A. de catre Banca Nationala a Romaniei, incalca prevederile Legii
nr. 33/1991 si pe cele ale Legii nr. 58/1998, care prevad ca autorizatiile se
dau si se retrag de catre Banca Nationala a Romaniei, contrar dispozitiilor
art. 1 alin. (3) din Constitutie, deoarece nu se poate sustine ca intr-un stat
de drept Guvernul, ca organ suprem al administratiei publice, emite ordonante
cu nerespectarea Constitutiei si a procedurilor legale.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, inregistrat la Curtea Constitutionala
sub nr. 3.321 din 26 septembrie 2001, considera ca dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 39/1999 nu contravin prevederilor constitutionale ale art. 114
alin. (2), deoarece efectele acesteia nu au incetat in ziua urmatoare
implinirii termenului de abilitare, in conformitate cu prevederile art. 114
alin. (3) din Constitutie. Ordonanta criticata a fost inaintata spre aprobare
Parlamentului si a fost inregistrata la Camera Deputatilor cu nr. 287 din 10
august 1999, deci anterior implinirii termenului de abilitare. Se apreciaza ca
nu au fost incalcate nici prevederile art. 107 alin. (3) din Constitutie,
pentru ca nu s-au depasit limitele stabilite prin prevederile art. 1 lit. D din
Legea nr. 140/1999. De asemenea, Guvernul apreciaza ca legea de abilitare nu
contine interdictia, in ceea ce-l priveste, de a emite ordonante cu caracter
individual.
Guvernul considera totusi ca Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 este
neconstitutionala, intrucat, in primul rand, reglementarea unei proceduri
derogatorii de la Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale si,
respectiv, Legea bancara nr. 58/1998, depaseste limitele abilitarii. Prin
ordonanta criticata s-au adoptat masuri cu caracter individual, dar si cu
caracter general, aplicabile intr-o chestiune particulara in care statul este
interesat, incalcandu-se astfel prevederile art. 16 din Constitutie. Se mai considera
ca se incalca si prevederile art. 114 alin. (1) din Constitutie (deoarece
ordonanta priveste domenii care fac obiectul legilor organice - Legea nr.
31/1990 si Legea nr. 58/1998), precum si prevederile art. 21 din Constitutie,
prin stabilirea "cautiunii de 2% din valoarea insumata a capitalului
social al bancilor supuse fuziunii o data cu formularea opozitiei la fuziune,
constituie o conditie prohibitiva in calea exercitarii dreptului la
actiune". In ceea ce priveste sustinerea potrivit careia Ordonanta
Guvernului nr. 39/1999, in ansamblul sau, contravine dispozitiilor art. 41
alin. (3) din Constitutie privitoare la exproprierea pentru cauza de utilitate
publica, se arata ca aceasta este intemeiata, deoarece art. 21 alin. (2) din
ordonanta "dispune in avans asupra solutiei pe care BCR - S.A. urma sa o
adopte cu privire la patrimoniul preluat prin absorbirea Bancorex si a faptului
ca banca absorbanta va fi fost, practic, expropriata de bunurile mobile
corporale si imobile preluate de la Bancorex, care vor fi trecut in
proprietatea statului, fara acordul bancii vizate si fara respectarea
procedurii stabilite de Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pentru cauza de
utilitate publica - lege organica". Este, de asemenea, intemeiata, in
opinia Guvernului, critica referitoare la incalcarea dispozitiilor art. 134 din
Constitutie, in special a alin. (2) lit. a) privitoare la obligatia statului de
a asigura libertatea comertului si protectia concurentei loiale, prin aceea ca
prevederile art. 2, 4, 5, 15 si 26 permit amestecul nejustificat al statului in
activitatea unor societati comerciale, persoane juridice de drept privat.
In fine, Guvernul apreciaza ca fiind inadmisibila exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor ordonantei mentionate, in raport cu
dispozitiile art. 1 alin. (3) si art. 11 din Constitutie, pentru ca acestea nu
au legatura cu cauza.
Prin adresa inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr. 1.338 din 26
martie 2002, Guvernul a inaintat un alt punct de vedere, prin care si l-a reconsiderat
pe cel initial, avand, in esenta, urmatorul continut:
Exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
39/1999 in raport cu dispozitiile art. 1 alin. (3), art. 11 si art. 20 alin.
(1) din Constitutie este inadmisibila, intrucat aceste articole nu au legatura
cu cauza.
Exceptia de neconstitutionalitate vizand dispozitii ale aceluiasi act
normativ in raport cu prevederile art. 16 alin. (2), art. 21, art. 107 alin.
(3), art. 114 alin. (3) si art. 125 din Constitutie este neintemeiata pentru
urmatoarele motive:
1. Nu sunt incalcate prevederile art. 16 alin. (2) din Constitutie,
deoarece dispozitiile criticate nu creeaza discriminari intre cetateni pe
criteriile enuntate in art. 4 alin. (2) din Constitutie, cat si in art. 14 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
2. Nu au fost incalcate nici prevederile art. 41 alin. (2) din Constitutie,
intrucat ele stabilesc egalitate "de ocrotire intre titularii dreptului de
proprietate privata, iar nu consacrarea propriu-zisa a ocrotirii proprietatii,
care este concretizata in cadrul alin. (1) al art. 41 din Constitutie".
3 si 4. In ceea ce priveste critica referitoare la incalcarea dispozitiilor
art. 107 alin. (3) si ale art. 114 alin. (3) din Constitutie, Guvernul isi
mentine punctul de vedere exprimat initial.
5. Prin stabilirea unei competente speciale in sarcina curtilor de apel nu
au fost incalcate prevederile art. 125 alin. (3) din Constitutie, intrucat,
potrivit acestui text constitutional, competenta instantelor judecatoresti se
stabileste prin lege. Legiuitorul constituant ori de cate ori se refera la
notiunea de lege are in vedere legea ordinara, al carei domeniu poate face si
obiectul ordonantelor simple.
Guvernul apreciaza totusi ca dispozitiile art. 8 alin. (1) din ordonanta
criticata incalca prevederile art. 21 din Constitutie, intrucat
"impunerea, prin textul vizat, a consemnarii obligatorii a unei cautiuni,
de catre actionarii interesati, in cuantum de 2% din valoarea insumata a
capitalului social al bancilor supuse fuziunii, pentru a putea solicita
suspendarea hotararii adunarii generale a actionarilor o data cu formularea
opozitiei la fuziune, constituie o conditie prohibitiva in calea dreptului la
actiune".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere exprimate de Guvern,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile autorului exceptiei
Razvan Liviu Temesan, ale partilor prezente, precum si cele ale procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie Ordonanta
Guvernului nr. 39/1999 privind finalizarea procesului de restructurare a Bancii
Romane de Comert Exterior - Bancorex - S.A. si fuziunea prin absorbire a
acestei banci cu Banca Comerciala Romana - S.A., cu modificarile ulterioare,
astfel cum a fost aprobata cu modificari prin Legea nr. 702/2001, in ansamblul
sau, precum si dispozitiile art. 1, 2, 6, 7, 8 si 9 din aceeasi ordonanta.
Exceptia de neconstitutionalitate priveste doua categorii de critici, dupa
cum urmeaza:
I. Critici de neconstitutionalitate cu caracter general, care vizeaza
neconstitutionalitatea Ordonantei Guvernului nr. 39/1999, in ansamblul sau,
astfel cum a fost ulterior aprobata si modificata;
II. Critici de neconstitutionalitate a unor dispozitii cuprinse in actul
normativ ce face obiectul controlului.
I. Curtea, examinand legitimitatea constitutionala a Ordonantei Guvernului
nr. 39/1999, in ansamblul sau, retine ca sunt neintemeiate criticile formulate.
1. Astfel, se observa ca prevederile art. 114 alin. (3) din Constitutie,
potrivit carora, "Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun
aprobarii Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea
termenului de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor
ordonantei", au fost respectate de Guvern, deoarece, asa cum rezulta din
adresa Cabinetului secretarului general al Camerei Deputatilor, inregistrata
sub nr. 315 din 24 ianuarie 2002, Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 a fost
inaintata spre aprobare Parlamentului si a fost inregistrata la Camera
Deputatilor cu nr. 287 din 10 august 1999, deci anterior implinirii termenului
de abilitare prevazut de art. 1 din Legea nr. 140/1999. Autorul exceptiei de
neconstitutionalitate confunda cerinta constitutionala prevazuta de art. 114
alin. (3), ca ordonantele sa fie supuse spre aprobare Parlamentului, cu insasi
aprobarea ordonantei de catre Parlament. Chiar si in situatia in care ordonanta
nu ar fi fost supusa aprobarii Parlamentului pana la implinirea termenului de
abilitare, acest fapt nu ar constitui un motiv de neconstitutionalitate, ci,
conform textului constitutional citat, ar atrage "incetarea efectelor
ordonantei".
2. Este, de asemenea, nefondata si sustinerea ca Ordonanta Guvernului nr.
39/1999 a depasit limitele abilitarii. Prevederea prin care se deleaga dreptul
de legiferare in domeniul restructurarii bancilor cu capital de stat are o
formulare generala, lasand la aprecierea autoritatii executive adoptarea
masurilor pe care le socoteste necesare in scopul restructurarii bancilor cu
capital de stat. Aceasta prevedere confera Guvernului libertatea sa decida
adoptarea de catre reprezentantii sai in adunarile generale ale actionarilor ca
societatile la care se impune sa fie restructurate prin acte juridice care
implica incetarea personalitatii lor juridice, cum este si cazul fuziunii prin
absorbtie, iar daca se constata incetarea de plati fata de creditori, aceiasi
reprezentanti sa poata sesiza instantele judecatoresti pentru declansarea
procedurii prevazute de Legea nr. 64/1995.
3. Cu privire la sustinerea ca Guvernul a fost abilitat sa emita acte
normative cu caracter general si impersonal, in timp ce ordonanta adoptata are
un evident caracter individual, Curtea observa urmatoarele:
De principiu, legiuitorul constituant nu a limitat posibilitatea
Parlamentului de a adopta exclusiv legi cu caracter general, stabilind in
"Sectiunea a 3-a - Legiferarea", la art. 72, categoriile de legi, si
anume: "Parlamentul adopta legi constitutionale, legi organice si legi
ordinare", iar la art. 3 alin. (3) din Constitutie, ca unele orase pot fi
declarate, prin lege, municipii, legea de declarare a unui oras drept municipiu
neavand in acest caz caracter general. Intrucat, potrivit art. 58 alin. (1),
"Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului roman si unica
autoritate legiuitoare a tarii", rezulta ca acesta, in virtutea
legitimitatii sale, poate adopta legi cu caracter general sau individual. De
altfel, se retine ca ordonanta criticata nu are natura unui act juridic
individual. Or, in cazul examinat nu s-au aplicat in concret norme juridice,
ci, prin exercitarea dreptului de legiferare delegata, s-au emis norme juridice
cu caracter general si impersonal.
4. Cu privire la sustinerea ca prin ordonanta supusa controlului de
neconstitutionalitate au fost depasite limitele abilitarii, contravenind astfel
dispozitiilor art. 16 alin. (2) si ale art. 107 alin. (3) din Constitutie,
Curtea observa, de asemenea, ca si aceasta este neintemeiata. Astfel,
prevederile art. 107 alin. (3) din Constitutie, potrivit carora
"Ordonantele se emit in temeiul unei legi speciale de abilitare, in
limitele si in conditiile prevazute de aceasta", au fost respectate de
Guvern cu prilejul emiterii Ordonantei nr. 39/1999, deoarece temeiul acesteia
l-a constituit Legea nr. 140 din 22 iulie 1999 privind abilitarea Guvernului de
a emite ordonante (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
346 din 22 iulie 1999), si anume art. 1 lit. D pct. 29 din lege, prin care
Guvernul este abilitat sa ia "masuri pe linia restructurarii unor banci cu
capital de stat". Or, astfel cum rezulta din insusi titlul acestei
ordonante, scopul emiterii ei a fost "finalizarea procesului de restructurare
a Bancii Romane de Comert Exterior - Bancorex - S.A. si fuziunea prin absorbire
a acestei banci cu Banca Comerciala Romana - S.A.", iar masurile dispuse
de Guvern se incadreaza in acelea prevazute in legea de abilitare mentionata.
Atat timp cat ordonanta a fost emisa in limitele abilitarii conferite prin
delegarea legislativa, nu se poate sustine ca ar fi infrante dispozitiile art.
16 alin. (2) din Constitutie, care prevad ca "Nimeni nu este mai presus de
lege".
5. Curtea constata ca nu este intemeiata nici sustinerea potrivit careia
actul normativ criticat stabileste o alta procedura privind fuziunea prin
absorbtie decat cea prevazuta de Legea nr. 31/1990 privind societatile
comerciale, procedura care este in detrimentul celorlalti actionari decat
Fondul Proprietatii de Stat, deoarece Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 are
caracterul unei reglementari speciale, prin raportare la Legea nr. 31/1990
privind societatile comerciale. Legea mentionata nu contine norme juridice cu
privire la procesul de restructurare a societatilor comerciale bancare si, prin
urmare, Ordonanta Guvernului nr. 39/1999, prin caracterul sau special,
legitimat de abilitarea legislativa, nu contravine dispozitiilor
constitutionale cuprinse in art. 1 alin. (3), art. 16 alin. (1) si (2), art. 21
alin. (1) si art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale. In legatura cu aspectul concordantei dintre unele
dispozitii din legile in vigoare, Curtea Constitutionala a statuat in
jurisprudenta sa ca in situatia in care totusi exista anumite conflicte de
reglementare, aceasta problema este de competenta exclusiva a Consiliului
Legislativ, a Guvernului si a Parlamentului, care pot actiona, in limita
atributiilor, in vederea inlaturarii contradictiilor si realizarii corelarii
normative.
6. Este nefondata si critica de neconstitutionalitate potrivit careia
Ordonanta Guvernului nr. 39/1999, in ansamblul sau, contravine dispozitiilor
art. 1 alin. (3) si ale art. 41 alin. (2) din Constitutie.
Curtea s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii Ordonantei Guvernului
nr. 39/1999, statuand prin Decizia nr. 89 din 9 mai 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 383 din 16 august 2000, ca aceasta
ordonanta "nu dispune cu privire la drepturile de creanta ale actionarilor
minoritari ai bancii absorbite, [...] dar, in schimb, prevede anularea sau
trecerea la datoria publica a unor insemnate datorii ale Bancii Romane de
Comert Exterior - Bancorex - S.A., precum si acoperirea prin titluri de stat a
pierderilor. In consecinta, satisfacerea creantelor actionarilor societatii
bancare absorbite, in masura in care aceasta aduce in societatea absorbanta un
activ patrimonial, se poate realiza conform dispozitiilor art. 235 din Legea
nr. 31/1990, republicata, care prevad: <<Fuziunea sau divizarea are ca
efect dizolvarea, fara lichidare, a societatii care isi inceteaza existenta si
transmiterea universala a patrimoniului sau catre societatea sau societatile
beneficiare, in starea in care se gaseste la data fuziunii sau divizarii, in
schimbul atribuirii de actiuni sau de parti sociale ale acestora catre
asociatii societatii care inceteaza si, eventual, a unei sume in bani, care nu
poate depasi 10% din valoarea nominala a actiunilor sau a partilor sociale
atribuite>>".
In consecinta, s-a constatat ca dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
39/1999, cu modificarile ulterioare, nu contravin prevederilor art. 41 alin.
(3) din Constitutie, iar considerentele acelei decizii isi mentin valabilitatea
si in cauza de fata, intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice
schimbarea jurisprudentei in materie a Curtii Constitutionale.
Deoarece ordonanta examinata este concordanta cu dispozitiile art. 41 alin.
(3) din Constitutie, rezulta ca ea este emisa cu respectarea principiului
statului de drept, consacrat prin dispozitiile art. 1 alin. (3) din
Constitutie, astfel incat si sub acest aspect urmeaza ca exceptia sa fie
respinsa ca neintemeiata.
II. Critici de neconstitutionalitate a unor dispozitii cuprinse in actul
normativ ce face obiectul controlului:
1. Cu privire la sustinerea ca prevederile art. 1 si 2 din Ordonanta
Guvernului nr. 39/1999 sunt contrare dispozitiilor art. 1 alin. (3) si art. 16
alin. (2) din Constitutie:
Prevederile criticate pentru neconstitutionalitate au urmatorul cuprins:
"Art. 1. - Prezenta ordonanta stabileste cadrul juridic pentru
finalizarea procesului de restructurare a Bancii Romane de Comert Exterior -
Bancorex - S.A. in scopul cresterii gradului de solvabilitate a sistemului
bancar, precum si a credibilitatii interne si externe a acestuia.
Art. 2. - (1) Restructurarea Bancii Romane de Comert Exterior - Bancorex -
S.A. se va finaliza prin fuziunea acesteia cu Banca Comerciala Romana - S.A.
(2) Fondul Proprietatii de Stat va mandata reprezentantii sai in adunarile
generale ale actionarilor celor doua banci sa voteze fuziunea intre Banca
Comerciala Romana - S.A. si Banca Romana de Comert Exterior - Bancorex - S.A.
si sa ii imputerniceasca pe administratorii bancilor ce fuzioneaza sa
intocmeasca proiectul de fuziune."
Aceste prevederi sunt in concordanta cu dispozitiile art. 134 alin. (2)
lit. b) din Constitutie, potrivit carora "(2) Statul trebuie sa asigure:
[...]
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara".
Finalizarea procesului de restructurare a Bancii Romane de Comert Exterior
- Bancorex - S.A. si fuziunea sa prin absorbtie cu Banca Comerciala Romana -
S.A. au fost reglementate tocmai in scopul indeplinirii obligatiilor
constitutionale impuse statului, in vederea salvgardarii interesului national
in domeniul financiar si monetar.
2. Sustinerea ca ordonanta criticata contravine dispozitiilor art. 107
alin. (3) din Constitutie, pentru ca Guvernul nu a fost abilitat sa
reglementeze in domeniul procedurii civile, este nefondata. Curtea retine ca
autorul exceptiei a avut in vedere dispozitiile art. 6 - 8 din Ordonanta
Guvernului nr. 39/1999, prin care se reglementeaza cadrul procesual in care se judeca
legalitatea hotararilor adunarilor generale extraordinare ale actionarilor
celor doua banci. Aceste dispozitii au fost menite sa reglementeze o etapa care
a condus la finalizarea procesului de restructurare a Bancii Romane de Comert
Exterior - Bancorex - S.A. si fuziunea prin absorbtie a acestei banci cu Banca
Comerciala Romana - S.A. Asa fiind, nu se poate sustine, cu temei, ca in
aceasta materie Guvernul a depasit limitele delegarii legislative.
Autorii exceptiei sustin ca aceleasi prevederi instituie o procedura de
judecata derogatorie de la cea ordinara, deoarece instituie proceduri
extraordinare, precum si instante extraordinare, contravenind astfel
dispozitiilor art. 125 din Constitutie. Curtea retine ca, in realitate, critica
se refera doar la continutul art. 8 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
39/1999, avand urmatorul cuprins: "Cererile prevazute la art. 7 [cererea
in anulare sau, dupa caz, opozitia] sunt de competenta Curtii de apel si se
judeca de urgenta si cu precadere." Dispozitiile art. 125 din Constitutie
prevad: "(1) Justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de Justitie si
prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
(2) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare.
(3) Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege."
Curtea Constitutionala constata ca nu exista contrarietate intre dispozitia
criticata si cea constitutionala. Potrivit dispozitiilor constitutionale,
justitia se realizeaza prin Curtea Suprema de Justitie (care, intr-o atare
situatie, este instanta de recurs) si de curtea de apel (ca instanta de fond),
instante judecatoresti stabilite de lege. Nu se instituie, asadar, o instanta
extraordinara prin dispozitiile criticate.
3. Examinand critica referitoare la dispozitiile art. 8 alin. (1) din
ordonanta supusa controlului de constitutionalitate, se constata ca nici
aceasta nu este intemeiata, deoarece instituirea conditiei de depunere a unei
cautiuni de 2% din valoarea insumata a capitalului social al bancilor supuse
fuziunii, pentru a se obtine suspendarea executarii hotararii adunarii generale
extraordinare a actionarilor, nu reprezinta o ingradire a accesului la justitie
prevazut de art. 21 din Constitutie. Astfel, se observa ca nu dreptul la
actiune al reclamantului este conditionat de depunerea cautiunii, ci doar
discutarea cererii sale de suspendare a executarii. De asemenea, judecata de
urgenta si cu precadere prevazuta de ordonanta atat in instanta de fond, cat si
in recurs, pentru solutionarea acestor categorii de cereri, reprezinta o masura
de celeritate a solutionarii cauzelor, care nu numai ca nu ingradeste accesul
liber la justitie, ci asigura solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil si
asigura premisele unui proces echitabil, ceea ce este in concordanta cu prevederile
art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale. Dispozitiile art. 8. alin. (1) din actul normativ criticat nu
sunt contrare nici dispozitiilor art. 1 alin. (3) si nici celor ale art. 16
alin. (1) si (2) din Constitutie.
4. Nu poate fi primita nici critica de neconstitutionalitate potrivit
careia dispozitiile art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 39/1999, derogand de la
cele ale Legii nr. 58/1998, contravin dispozitiilor art. 1 alin. (3) din
Constitutie.
Dispozitiile art. 9 din Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 au urmatorul
cuprins: "(1) Banca Nationala a Romaniei va retrage autorizatia de
functionare a Bancii Romane de Comert Exterior - Bancorex - S.A. pe baza
urmatoarelor documente:
- hotararile adunarilor generale extraordinare ale actionarilor Bancii
Comerciale Romane - S.A. si Bancii Romane de Comert Exterior - Bancorex - S.A.
privind fuziunea;
- bilantul contabil de prefuziune.
(2) Hotararea Bancii Nationale a Romaniei privind retragerea autorizatiei
de functionare a Bancii Romane de Comert Exterior - Bancorex - S.A. se va
publica in Monitorul Oficial al Romaniei in regim de urgenta si va intra in
vigoare la data fuziunii. In cazul in care, potrivit bilantului de prefuziune,
Banca Romana de Comert Exterior - Bancorex - S.A. inregistreaza un patrimoniu
net negativ, hotararea de retragere a autorizatiei de functionare intra in
vigoare la data publicarii acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei."
Examinand critica de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, potrivit
dispozitiilor art. 58 alin. (1) din Constitutie, Parlamentul, avand competenta
generala de legiferare, poate ca pe calea delegarii legislative, prevazuta la
art. 114 alin. (1) - (3) din Legea fundamentala, sa abiliteze Guvernul sa
reglementeze in domenii care apartin exclusiv legii ordinare. In ceea ce
priveste conceptul de retragere a autorizatiei de functionare, se retine ca
acesta nu este de domeniul rezervat legii organice si, prin urmare,
reglementarea normativa se poate face prin lege ordinara sau prin ordonanta
emisa in baza unei delegari legislative date de Parlament. Totodata, Curtea
observa ca Legea bancara nr. 58/1998 a fost adoptata cu respectarea
prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutie, dar aceasta nu presupune ca
toate dispozitiile sale contin reglementari de domeniul legii organice. Astfel,
din cuprinsul prevederilor art. 72 alin. (3) din Constitutie si al celorlalte
dispozitii constitutionale nu rezulta ca reglementarile relative la activitatea
bancara fac parte din domeniul rezervat legilor organice. Exista insa, fara
indoiala, in continutul acestei reglementari dispozitii de domeniul legii
organice care atrag deci adoptarea sa cu majoritatea prevazuta de Constitutie
pentru o astfel de lege. Aceasta insa nu inseamna transformarea tuturor
dispozitiilor legii mentionate in prevederi de natura legii organice, deoarece
astfel s-ar ajunge, practic, la completarea Constitutiei, care reglementeaza
expres si limitativ domeniile rezervate acestor categorii de legi. In acelasi
sens s-a pronuntat, in mod constant, Curtea Constitutionala, de exemplu prin
Decizia nr. 718 din 29 decembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 396 din 31 decembrie 1997.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 1 alin. (3), art. 3 alin.
(3), art. 16, art. 21, art. 41 alin. (3), art. 58 alin. (1), art. 72, art. 74,
art. 107 alin. (3), art. 114, art. 125, art. 134 alin. (2) lit. b), art. 144
lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin.
(1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate
de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr.
39/1999 privind finalizarea procesului de restructurare a Bancii Romane de
Comert Exterior - Bancorex - S.A. si fuziunea prin absorbire a acestei banci cu
Banca Comerciala Romana - S.A., cu modificarile ulterioare, astfel cum a fost
aprobata cu modificari prin Legea nr. 702/2001, in ansamblul sau, precum si a
dispozitiilor art. 1, 2, 6, 7, 8 si 9 din aceeasi ordonanta, exceptie ridicata,
din oficiu, de Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a V-a comerciala, precum si de
Razvan Liviu Temesan in Dosarul nr. 1.073/2001 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia
a V-a comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 iunie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent sef,
Claudia Miu
OPINIE SEPARATA
In opinia noastra, hotararea adoptata de Curtea Constitutionala - cu
majoritate de voturi - este susceptibila de serioase rezerve pe care intelegem
sa le infatisam in cele ce urmeaza.
Astfel, in ceea ce ne priveste, consideram ca Ordonanta Guvernului nr.
39/1999, in intregul sau, contravine art. 16 alin. (2) din Constitutie,
potrivit caruia "nimeni nu este mai presus de lege".
Fara indoiala, aceasta concluzie nu ar fi posibila in masura in care s-ar
considera ca textul constitutional reprodus isi limiteaza incidenta exclusiv la
cetateni, asadar la persoanele fizice, ipoteza in care, evident, nu ar avea cum
sa fie incalcat prin ordonanta dedusa controlului care se refera la persoane
juridice.
Formula utilizata de legiuitorul constitutional nu indreptateste, insa
limitarea incidentei textului reprodus exclusiv la cetateni, rezultat al unei
interpretari nejustificat si excesiv de restrictive, ci trebuie inteleasa ca
dand expresie unui principiu de maxima generalitate, acela al legalitatii, care
consacra - alaturi de art. 51 din Legea fundamentala - suprematia legii in
toate domeniile si, desigur, in primul rand, in acela al activitatii de
legiferare.
Or, recunoasterea unei atare semnificatii art. 16 alin. (2) din Constitutie
impunea constatarea ca Ordonanta Guvernului nr. 39/1999 ii contravine esential.
Intr-adevar, potrivit acestei ordonante, desi, formal, hotararea de
reorganizare a Bancorex - S.A. apartine organelor legal abilitate sa decida in
materie, ea nu exprima optiunea lor libera, ci constituie o conformare impusa
la o solutie prestabilita in termeni imperativi, asadar, dictata. Se instituie,
astfel, imixtiunea statului intr-un domeniu sustras, prin reglementarile de
principiu cuprinse in legile nr. 58/1998 si nr. 31/1990, interventiei sale,
procedeu autoritar, in flagranta contradictie cu principiile statului de drept
si, in primul rand, cu principiul legalitatii.
Desigur, legiuitorul - inclusiv cel delegat, recte Guvernul - poate, atunci
cand particularitatile domeniului - obiect al reglementarii - o impun, sa
adopte o reglementare derogatorie de la dreptul comun instituit prin lege, fara
ca o asemenea optiune sa poata fi calificata ca o incalcare a principiului
legalitatii. Trebuie, insa, subliniat ca o poate face, numai in masura in care
reglementarea derogatorie are caracter normativ. Asadar, se poate deroga de la
o norma de drept comun printr-o alta norma destinata reglementarii unei sfere
de relatii sociale mai restranse.
In speta, insa, reglementarea prevazuta de Ordonanta Guvernului nr. 39/1999
nu are un obiect generic determinat, ci este destinata a-si gasi aplicare
intr-o unica situatie, avand deci caracter individual, ceea ce nu mai permite
calificarea sa ca derogatorie, impunand concluzia ca are caracter
discriminatoriu.
Procedand in aceasta maniera, Guvernul, ca legiuitor delegat, nu a actionat
in limitele mandatului sau, ceea ce i-ar fi permis sa deroge de la dreptul
comun, insa, exclusiv pe calea unei reglementari cu caracter normativ, ci,
practic, a inlaturat aplicarea unor prevederi legale normative cu caracter
general, intr-un caz particular, incalcand astfel principiul suprematiei legii
consacrat de art. 16 alin. (2) si de art. 51 din Constitutie.
Viciul infatisat afecteaza Ordonanta Guvernului nr. 39/1999, in
integralitatea sa, ceea ce ar fi impus admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate.
Judecator,
Serban Viorel Stanoiu
|