ORDIN
Nr. 721/5075 din 1 octombrie 2002
pentru aprobarea Regulamentului privind procedura si conditiile de autorizare a
interpretilor limbajului mimico-gestual si limbajului specific al persoanelor
cu surdo-cecitate
ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII SI FAMILIEI
Nr. 721 din 1 octombrie 2002
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETARII
Nr. 5.075 din 3 decembrie 2002
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 908 din 13 decembrie 2002
Avand in vedere prevederile art. 15 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a
persoanelor cu handicap, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
519/2002,
in temeiul art. 4 alin. (6) din Hotararea Guvernului nr. 22/2001 privind
organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile
si completarile ulterioare, si ale art. 9 alin. (1) din Hotararea Guvernului
nr. 23/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si
Cercetarii, cu modificarile si completarile ulterioare,
vazand Referatul de aprobare al secretarului de stat al Secretariatului de
Stat pentru Persoanele cu Handicap nr. 1.621 din 30 august 2002,
ministrul sanatatii si familiei si ministrul educatiei si cercetarii emit
urmatorul ordin:
Art. 1
(1) Se aproba Regulamentul privind procedura si conditiile de autorizare a
interpretilor limbajului mimico-gestual si limbajului specific persoanelor cu
surdo-cecitate, prevazut in anexa care face parte integranta din prezentul
ordin.
(2) Procedura si conditiile atestarii vor fi stabilite prin ordin al
ministrului educatiei si cercetarii.
Art. 2
Directiile de specialitate din cadrul Ministerului Sanatatii si Familiei si
Ministerului Educatiei si Cercetarii, Secretariatul de Stat pentru Persoanele
cu Handicap, precum si inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu
handicap vor aduce la indeplinire dispozitiile prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos
Ministrul educatiei si cercetarii,
Ecaterina Andronescu
ANEXA 1
REGULAMENT
privind procedura si conditiile de autorizare a interpretilor limbajului
mimico-gestual si limbajului specific al persoanelor cu surdo-cecitate
Art. 1
(1) Prezentul regulament stabileste procedura si conditiile de autorizare a
interpretilor limbajului mimico-gestual si limbajului specific al persoanelor
cu surdo-cecitate pe baza atestatului emis de Ministerul Educatiei si
Cercetarii, in conditiile legii, si a testarii individuale de catre comisia de
autorizare de pe langa inspectoratele de stat teritoriale pentru persoanele cu
handicap.
(2) Autorizatia reprezinta actul administrativ care recunoaste calitatea de
interpret al limbajului mimico-gestual si limbajului specific al persoanelor cu
surdo-cecitate.
Art. 2
In vederea autorizarii ca interpret solicitantul trebuie sa indeplineasca
urmatoarele conditii:
a) sa aiba varsta minima de 18 ani;
b) sa fi absolvit cel putin cursurile invatamantului liceal;
c) sa aiba o stare de sanatate corespunzatoare, atestata pe baza unui
examen medical de specialitate;
d) sa fi absolvit cursurile de interpreti si sa posede un atestat eliberat
de Ministerul Educatiei si Cercetarii;
e) sa nu fi fost condamnat pentru savarsirea unei infractiuni care l-ar
face incompatibil cu exercitarea profesiei de interpret.
Art. 3
(1) Dosarul cu documentele necesare obtinerii autorizatiei de interpret se
va depune la inspectoratul de stat teritorial pentru persoanele cu handicap in
a carui raza teritoriala isi are domiciliul sau resedinta solicitantul.
(2) Dosarul va cuprinde urmatoarele documente:
- cerere de autorizare;
- acte de identitate si de stare civila, in copie legalizata;
- acte de studii, in copie legalizata;
- atestatul eliberat de Ministerul Educatiei si Cercetarii;
- certificat medical din care sa rezulte faptul ca persoana este apta
pentru indeplinirea functiei de interpret;
- cazier judiciar.
Art. 4
Dosarul va fi analizat de o comisie de autorizare, denumita in continuare
comisie, care functioneaza pe langa inspectoratele de stat teritoriale pentru
persoanele cu handicap si care va avea urmatoarea componenta:
- un presedinte, desemnat de inspectorul-sef al inspectoratului de stat
teritorial pentru persoanele cu handicap;
- un vicepresedinte, desemnat de filiala judeteana a Asociatiei Surzilor
din Romania;
- un membru, de preferinta cadru didactic din domeniu;
- un secretar, desemnat de inspectorul-sef al inspectoratului de stat
teritorial pentru persoanele cu handicap.
Membrii comisiei nu beneficiaza de indemnizatie de sedinta.
Art. 5
(1) Secretarul are obligatia sa primeasca, sa verifice, sa inregistreze si
sa inainteze dosarul comisiei. In situatia in care dosarul este incomplet,
acesta se restituie solicitantului in vederea completarii.
(2) Secretarul are obligatia sa ii aduca la cunostinta solicitantului data
prezentarii la comisie.
Art. 6
Comisia se intruneste in sedinte ordinare lunare si in sedinte
extraordinare ori de cate ori este nevoie, la convocarea secretarului.
Art. 7
In termen de 30 de zile de la inregistrarea cererii si in urma analizarii
dosarului comisia va proceda la:
a) eliberarea autorizatiei conform modelului prevazut in anexa care face
parte integranta din prezentul regulament;
b) respingerea cererii de autorizare.
Art. 8
(1) Autorizatia isi pastreaza valabilitatea pe perioada in care sunt
indeplinite conditiile de autorizare mentionate.
(2) In situatia in care comisia constata ca solicitantul nu mai
indeplineste conditiile de autorizare, aceasta va anula sau va retrage
autorizatia emisa.
Art. 9
Comisia are obligatia de a tine evidenta nominala a interpretilor
autorizati intr-un registru special, numerotat si stampilat pe fiecare pagina.
Art. 10
(1) Taxele de autorizare se stabilesc anual, prin ordin al secretarului de
stat al Secretariatului de Stat pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Taxele de autorizare se achita la Trezoreria statului, in conturile
inspectoratelor de stat teritoriale pentru persoanele cu handicap, in termenele
stabilite de reglementarile legale in vigoare privind finantele publice.
ANEXA 1
la regulament
Inspectoratul de Stat Teritorial pentru Persoanele cu Handicap
............, str. ................................. nr. ........, judetul
.................., tel. ..................... fax ................., e-mail
.....................
Comisia de autorizare
AUTORIZATIE
pentru exercitarea profesiei de interpret al limbajului mimico-gestual si al
limbajului specific persoanelor cu surdo-cecitate
nr. ............/...............
Domnul/doamna ..........................................., fiul/fiica lui
............................ si ...................., nascut/nascuta la data de
.................., domiciliat/domiciliata in ........................., str.
................................... nr. ........, bl. ......, sc. ........, ap.
......., sectorul/judetul ........................., posesor/posesoare al/a
B.I./C.I. nr. .................... din ........................., emis/emisa de
......................................, este autorizat/autorizata sa exercite
profesia de interpret al limbajului mimico-gestual si limbajului specific
persoanelor cu surdo-cecitate.
Prezenta autorizatie a fost eliberata in conformitate cu prevederile art.
15 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind
protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, aprobata
cu modificari si completari prin Legea nr. 519/2002.
Prezenta autorizatie are valabilitate permanenta.
Presedinte,
.................
Vicepresedinte,
....................
Membru, Secretar,
............ .............