LEGE
Nr. 274 din 21 iunie 2004
privind infiintarea, organizarea si functionarea Oficiului Roman pentru Adoptii
ACT EMIS DE: PARLAMENT ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 557 din 23 iunie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
(1) Se infiinteaza Oficiul Roman pentru Adoptii, denumit in continuare
Oficiul, organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridica, in subordinea Guvernului, prin reorganizarea
Comitetului Roman pentru Adoptii, care se desfiinteaza.
(2) Sediul Oficiului este in municipiul Bucuresti.
Art. 2
(1) Oficiul preia atributiile in domeniul adoptiei ale Autoritatii
Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie si ale Comitetului Roman pentru
Adoptii.
(2) In conditiile legii, Oficiul preia toate drepturile si este tinut de
toate obligatiile fostului Comitet Roman pentru Adoptii, potrivit
reglementarilor legale si conform prevederilor actelor juridice emise de acesta
sau la care a fost parte.
Art. 3
(1) Oficiul coordoneaza si supravegheaza activitatile de adoptie si
realizeaza cooperarea internationala in domeniul adoptiei.
(2) Oficiul este autoritatea centrala romana insarcinata sa duca la
indeplinire obligatiile prevazute in Conventia asupra protectiei copiilor si
cooperarii in materia adoptiei internationale, incheiata la Haga la 29 mai
1993, ratificata prin Legea nr. 84/1994, denumita in continuare Conventia de la
Haga.
(3) Oficiul are rolul de a duce la indeplinire obligatiile asumate de
statul roman in materia adoptiei prin conventiile si tratatele internationale
la care Romania este parte, de a pune in aplicare si de a urmari si asigura
aplicarea unitara a legislatiei in domeniul adoptiei.
Art. 4
Finantarea Oficiului se asigura de la bugetul de stat, prin bugetul
Secretariatului General al Guvernului, precum si din alte surse, in conditiile
legii.
Art. 5
Pentru realizarea obiectivelor in domeniul adoptiei, Oficiul indeplineste
urmatoarele functii:
a) de autoritate de stat, prin care se asigura aplicarea reglementarilor in
materia adoptiei si coordonarea activitatii desfasurate de persoane juridice de
drept public sau privat in acest domeniu;
b) de reprezentare, prin care se asigura, in numele statului roman,
reprezentarea pe plan intern si extern in domeniul adoptiei;
c) de reglementare, prin care se asigura elaborarea cadrului normativ
necesar in vederea armonizarii legislatiei interne in materia adoptiei cu
normele si principiile prevazute de tratatele si conventiile internationale la
care Romania este parte, precum si in vederea aplicarii efective a acestora;
d) de administrare, prin care se asigura gestionarea bunurilor din domeniul
public si privat al statului, pe care le are in administrare sau in folosinta,
dupa caz.
Art. 6
(1) Oficiul indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) constituie evidenta centralizata a copiilor pentru care a fost
incuviintata deschiderea procedurii de adoptie, in conformitate cu prevederile
Legii nr. 273/2004 privind regimul juridic al adoptiei;
b) tine evidenta cererilor familiilor sau ale persoanelor care si-au
manifestat dorinta de a adopta copii si care sunt apte sa adopte;
c) indruma si sprijina in mod corespunzator aceste familii sau persoane in
vederea efectuarii procedurii necesare adoptiei;
d) incheie acorduri de colaborare cu autoritatile centrale, cu organismele
private autorizate sau acreditate din alte state care au atributii in domeniul
adoptiei, fie direct, fie prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe,
prin schimb de note sau scrisori diplomatice;
e) autorizeaza organismele private straine si romane sa desfasoare
activitati in domeniul adoptiei;
f) recomanda directiilor generale de asistenta sociala si protectia
copilului familii ori persoane care doresc sa adopte;
g) efectueaza notificarile si comunicarile prevazute de Legea nr. 273/2004;
h) urmareste evolutia copilului si a relatiilor dintre acesta si adoptator
sau familia adoptatoare straina, pe o perioada de cel putin 2 ani de la
incuviintarea unei adoptii internationale, prin autoritatea publica centrala
competenta sau organizatia acreditata ori autorizata din statul primitor;
i) transmite instantelor judecatoresti competente cererile familiilor sau
ale persoanelor care doresc sa adopte copii aflati in evidenta sa, in cazul
adoptiei internationale;
j) participa in cauzele care au drept obiect solutionarea cererilor privind
incuviintarea adoptiei internationale aflate pe rolul instantelor
judecatoresti;
k) stabileste masurile necesare pentru evitarea incuviintarii unor adoptii
supuse esecului, a obtinerii oricaror foloase materiale necuvenite si a
oricaror tendinte de trafic de copii;
l) elibereaza certificate care atesta ca adoptia a fost incuviintata
conform normelor impuse de Conventia de la Haga;
m) depune diligentele necesare pe langa autoritatile statului al carui
cetatean a adoptat un copil aflat in evidenta sa, pentru ca acesta sa beneficieze
de garantiile si normele echivalente celor existente in cazul unei adoptii
nationale;
n) tine evidenta centralizata a tuturor adoptiilor incuviintate;
o) elaboreaza proiecte de acte normative, norme si metodologii in domeniul
adoptiei.
(2) Oficiul indeplineste orice alte atributii in materia adoptiei prevazute
de legislatia nationala in vigoare, in tratatele la care Romania este parte sau
in acordurile de colaborare pe care le incheie cu autoritatile publice din alte
state.
(3) In vederea indeplinirii atributiilor ce ii revin si atingerii scopului
pentru care a fost infiintat, Oficiul colaboreaza cu autoritatile publice
romane si straine, cu organizatiile internationale, precum si cu alte persoane
juridice straine care desfasoara activitati autorizate in domeniul adoptiei, in
orice probleme de interes reciproc.
Art. 7
Persoanele responsabile cu culegerea, evidenta si transmiterea
informatiilor referitoare la copiii care au fost sau urmeaza sa fie adoptati au
obligatia sa pastreze confidentialitatea acestor informatii. Nerespectarea
acestor obligatii atrage raspunderea penala, administrativa sau disciplinara,
dupa caz. Sanctiunile privind incetarea raporturilor de serviciu sau a
raporturilor contractuale de munca se cumuleaza cu raspunderea juridica de alta
natura corespunzatoare faptei savarsite.
Art. 8
(1) Oficiul este condus de un secretar de stat, numit prin decizie a
primului-ministru.
(2) Secretarul de stat conduce intreaga activitate a Oficiului si il
reprezinta in raporturile cu Guvernul, cu ministerele si celelalte organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, cu autoritatile
administratiei publice locale, cu alte institutii publice, precum si cu
persoane juridice si fizice, romane sau straine.
(3) In exercitarea atributiilor care ii revin secretarul de stat emite
ordine si instructiuni.
Art. 9
In structura Oficiului functioneaza un secretar general, functionar public,
numit in conditiile legii.
Art. 10
Personalul Oficiului este format din functionari publici si personal
contractual numit, respectiv incadrat, potrivit legii.
Art. 11
(1) Structura organizatorica, numarul maxim de posturi si Regulamentul de
organizare si functionare ale Oficiului se aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) Statul de functii se aproba prin ordin al secretarului de stat.
Art. 12
Datele de identitate si informatiile referitoare la copiii adoptabili,
cererile de adoptie aflate in evidenta Comitetului Roman pentru Adoptii la data
intrarii in vigoare a prezentei legi, precum si documentatia detinuta trec in
evidenta Oficiului, cu respectarea prevederilor art. 7.
Art. 13
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Hotararea
Guvernului nr. 502/1997 cu privire la organizarea si functionarea Comitetului
Roman pentru Adoptii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
244 din 18 septembrie 1997, cu modificarile ulterioare, precum si orice alte
dispozitii contrare.
(2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi, art. 2 din Legea nr.
84/1994 pentru ratificarea Conventiei asupra protectiei copiilor si cooperarii
in materia adoptiei internationale, incheiata la Haga la 29 mai 1993, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 298 din 21 octombrie 1994, se
modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
In temeiul art. 6 pct. 1 din conventie se desemneaza Oficiul Roman pentru
Adoptii ca autoritate centrala insarcinata sa duca la indeplinire obligatiile
impuse prin conventie."
Art. 14
Prezenta lege intra in vigoare la 1 ianuarie 2005.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU