LEGE Nr. 274
din 21 iunie 2004
privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Oficiului Roman pentru Adoptii*)
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 108 din 17 februarie 2010
Art. 1. - (1) Se înfiinţează Oficiul Român
pentru Adopţii, denumit în continuare Oficiul, organ de
specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate
juridică, în subordinea Guvernului, prin reorganizarea Comitetului Român
pentru Adopţii, care se desfiinţează.
(2) Sediul Oficiului este în municipiul Bucureşti.
Art. 2. - (1) Oficiul preia atribuţiile în
domeniul adopţiei ale Autorităţii Naţionale pentru
Protecţia Copilului şi Adopţie**) şi ale Comitetului Român
pentru Adopţii.
(2) In condiţiile legii, Oficiul preia toate
drepturile şi este ţinut de toate obligaţiile fostului Comitet
Român pentru Adopţii, potrivit reglementărilor legale şi conform
prevederilor actelor juridice emise de acesta sau la care a fost parte.
Art. 3. - (1) Oficiul coordonează şi
supraveghează activităţile de adopţie şi
realizează cooperarea internaţională în domeniul adopţiei.
(2) Oficiul este autoritatea centrală română
însărcinată să ducă la îndeplinire obligaţiile
prevăzute în Convenţia asupra protecţiei copiilor şi cooperării
în materia adopţiei internaţionale, încheiată la Haga la 29 mai
1993, ratificată prin Legea nr. 84/1994, denumită în continuare Convenţia
de la Haga.
(3) Oficiul are rolul de a duce la îndeplinire
obligaţiile asumate de statul român în materia adopţiei prin
convenţiile şi tratatele internaţionale la care România este
parte, de a pune în aplicare şi de a urmări şi asigura aplicarea
unitară a legislaţiei în domeniul adopţiei.
Art. 4. - Finanţarea Oficiului se asigură de
la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, precum
şi din alte surse, în condiţiile legii***).
Art. 5. - Pentru realizarea obiectivelor în domeniul
adopţiei, Oficiul îndeplineşte următoarele funcţii:
a) de autoritate de stat, prin care se asigură
urmărirea şi controlul aplicării şi respectării
reglementărilor din domeniul adopţiei, precum şi coordonarea
activităţilor desfăşurate de persoane juridice de drept
public sau privat în acest domeniu;
b) de reprezentare, prin care se asigură, în
numele statului român, reprezentarea pe plan intern şi extern în domeniul
adopţiei;
c) de reglementare, prin care se asigură
elaborarea cadrului normativ necesar în vederea armonizării
legislaţiei interne în materia adopţiei cu normele şi
principiile prevăzute de tratatele şi convenţiile
internaţionale la care România este parte, precum şi în vederea
aplicării efective a acestora;
d) de administrare, prin care se asigură
gestionarea bunurilor din domeniul public şi privat al statului, pe care
le are în administrare sau în folosinţă, după caz.
Art. 6. - (1) Oficiul îndeplineşte
următoarele atribuţii principale:
a) constituie evidenţa centralizată a
copiilor pentru care a fost încuviinţată deschiderea procedurii de
adopţie, în conformitate cu prevederile Legii nr. 273/2004 privind regimul
juridic al adopţiei, republicată;
b) ţine evidenţa cererilor familiilor sau ale
persoanelor care şi-au manifestat dorinţa de a adopta copii şi
care sunt apte să adopte;
c) îndrumă şi sprijină în mod
corespunzător aceste familii sau persoane în vederea efectuării
procedurii necesare adopţiei;
d) încheie acorduri de colaborare cu
autorităţile centrale, cu organismele private autorizate sau
acreditate din alte state care au atribuţii în domeniul adopţiei, fie
direct, fie prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe, prin schimb de
note sau scrisori diplomatice;
e) autorizează organismele private străine
şi române să desfăşoare activităţi în domeniul
adopţiei;
f) recomandă direcţiilor generale de
asistenţă socială şi protecţia copilului familii ori
persoane care doresc să adopte;
g) efectuează notificările şi
comunicările prevăzute de Legea nr. 273/2004, republicată;
h) urmăreşte evoluţia copilului şi
a relaţiilor dintre acesta şi adoptator sau familia adoptatoare
străină, pe o perioadă de cel puţin 2 ani de la
încuviinţarea unei adopţii internaţionale, prin autoritatea
publică centrală competentă sau organizaţia acreditată
ori autorizată din statul primitor;
i) transmite instanţelor judecătoreşti
competente cererile familiilor sau ale persoanelor care doresc să adopte
copii aflaţi în evidenţa sa, în cazul adopţiei
internaţionale;
j) participă în cauzele care au drept obiect
soluţionarea cererilor privind încuviinţarea adopţiei
internaţionale aflate pe rolul instanţelor judecătoreşti;
k) stabileşte măsurile necesare pentru
evitarea încuviinţării unor adopţii supuse eşecului, a
obţinerii oricăror foloase materiale necuvenite şi a
oricăror tendinţe de trafic de copii;
l) eliberează certificate care atestă că
adopţia a fost încuviinţată conform normelor impuse de
Convenţia de la Haga;
m) depune diligentele necesare pe lângă
autorităţile statului al cărui cetăţean a adoptat un
copil aflat în evidenţa sa, pentru ca acesta să beneficieze de
garanţiile şi normele echivalente celor existente în cazul unei
adopţii naţionale;
n) ţine evidenţa centralizată a tuturor
adopţiilor încuviinţate;
o) elaborează proiecte de acte normative, norme
şi metodologii în domeniul adopţiei;
p) asigură controlul şi îndrumarea
metodologică a activităţilor desfăşurate în cadrul
procedurilor de adopţie de către direcţiile generale de
asistenţă socială şi protecţia copilului şi
organismele private şi propune instituţiilor competente stabilirea răspunderii
disciplinare, materiale, contravenţionale sau penale, după caz, a
persoanelor vinovate de săvârşirea abaterilor constatate;
q) monitorizează şi controlează
respectarea standardelor minime obligatorii privind procedura adopţiei
interne;
r) ia măsurile necesare sau, după caz,
propune autorităţilor ori instituţiilor competente luarea
măsurilor necesare pentru prevenirea sau, după caz, înlăturarea
efectelor oricăror acte ori fapte care încalcă principiile şi
normele tratatelor internaţionale în domeniul adopţiei, la care
România este parte;
s) sprijină copiii adoptaţi în demersurile
lor de a-şi cunoaşte originile şi propriul trecut, colaborând în
acest scop cu alte persoane juridice publice sau private.
*) Republicată în temeiul dispoziţiilor art.
III din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2009 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 274/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Oficiului Român pentru Adopţii, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea i, nr. 599 din 31 august 2009,
aprobată prin Legea nr. 2/2010, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 17 din 11 ianuarie 2010, dându-se texteloro nouă
numerotare.
Legea nr. 274/2004 a fost publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 557 din 23 iunie 2004 şi a mai fost
modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 17/2005
pentru stabilirea unor măsuri organizatorice la nivelul
administraţiei publice centrale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 229 din 18 martie 2005, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 198/2005, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 550 din 28 iunie 2005.
**) Autoritatea Naţională pentru
Protecţia Copilului şi Adopţie a fost înfiinţată prin
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/2001, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 252/2001, cu modificările ulterioare.
De la data de 1 ianuarie 2005, prin Legea nr. 275/2004,
această instituţie a fost denumită „Autoritatea
Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului", iar
ulterior, prin Legea nr. 329/2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 761 din 9 noiembrie 2009, a fost desfiinţată,
ca urmare a comasării cu Agenţia Naţională pentru
Protecţia Familiei, rezultând Autoritatea Naţională pentru
Protecţia Familiei şi a Drepturilor Copilului.
***) Potrivit anexei nr. 1 la Legea nr. 329/2009
privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii
publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de
afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi
Fondul Monetar Internaţional, Oficiul Român pentru Adopţii este
finanţat integral de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului
General al Guvernului.
(2) In îndeplinirea atribuţiilor de control care
îi revin, Oficiul are dreptul să solicite informaţii şi
documente, în condiţiile legii, de la orice persoană juridică
publică sau privată, acestea având obligaţia de a le pune la
dispoziţia personalului Oficiului în termen de 15 zile calendaristice de
la data solicitării.
(3) Oficiul îndeplineşte orice alte atribuţii
în materia adopţiei prevăzute de legislaţia naţională
în vigoare, în tratatele la care România este parte sau în acordurile de
colaborare pe care le încheie cu autorităţile publice din alte state.
(4) In vederea îndeplinirii atribuţiilor ce îi
revin şi atingerii scopului pentru care a fost înfiinţat, Oficiul
colaborează cu autorităţile publice române şi străine,
cu organizaţiile internaţionale, precum şi cu alte persoane
juridice străine care desfăşoară activităţi
autorizate în domeniul adopţiei, în orice probleme de interes reciproc.
Art. 7. - Persoanele responsabile cu culegerea,
evidenţa şi transmiterea informaţiilor referitoare la copiii
care au fost sau urmează să fie adoptaţi au obligaţia
să păstreze confidenţialitatea acestor informaţii. Nerespectarea
acestor obligaţii atrage răspunderea penală, administrativă
sau disciplinară, după caz. Sancţiunile privind încetarea
raporturilor de serviciu sau a raporturilor contractuale de muncă se
cumulează cu răspunderea juridică de altă natură
corespunzătoare faptei săvârşite.
Art. 8. - (1) Oficiul este condus de un secretar de
stat, numit prin decizie a primului-ministru.
(2) Secretarul de stat conduce întreaga activitate a
Oficiului şi îl reprezintă în raporturile cu Guvernul, cu ministerele
şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale,
cu autorităţile administraţiei publice locale, cu alte
instituţii publice, precum şi cu persoane juridice şi fizice,
române sau străine.
(3) In exercitarea atribuţiilor care îi revin
secretarul de stat emite ordine şi instrucţiuni.
Art. 9. - In structura Oficiului funcţionează
un secretar general, funcţionar public, numit în condiţiile legii.
Art. 10. - (1) Personalul Oficiului este format din
funcţionari publici şi personal contractual numit, respectiv
încadrat, potrivit legii.
(2) Personalul Oficiului este salarizat în
conformitate cu prevederile legale în vigoare aplicabile personalului din
cadrul aparatului de lucru al Guvernului.
(3) Personalul prevăzut la art. 7
beneficiază de un spor de confidenţialitate de până la 15% din
salariul de bază, cuantumul acestuia urmând a se stabili prin ordin al
secretarului de stat*), cu avizul ministrului delegat pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului**).
Art. 11. - (1) Structura organizatorică,
numărul maxim de posturi şi Regulamentul de organizare şi
funcţionare ale Oficiului se aprobă prin hotărâre a
Guvernului***).
(2) Statul de funcţii se aprobă prin ordin al
secretarului de stat.
Art. 12. - Datele de identitate şi
informaţiile referitoare la copiii adoptabili, cererile de adopţie
aflate în evidenţa Comitetului Român pentru Adopţii la data
intrării în vigoare a prezentei legi, precum şi documentaţia
deţinută trec în evidenţa Oficiului, cu respectarea prevederilor
art. 7.
Art. 13. - (1) Pe data intrării în vigoare a
prezentei legi se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 502/1997 cu privire
la organizarea şi funcţionarea Comitetului Român pentru Adopţii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 18
septembrie 1997, cu modificările ulterioare, precum şi orice alte
dispoziţii contrare.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei legi,
art. 2 din Legea nr. 84/1994 pentru ratificarea Convenţiei asupra
protecţiei copiilor şi cooperării în materia adopţiei
internaţionale, încheiată la Haga la 29 mai 1993, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 298 din 21 octombrie 1994, se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - In temeiul art. 6 pct. 1 din convenţie
se desemnează Oficiul Român pentru Adopţii ca autoritate
centrală însărcinată să ducă la îndeplinire
obligaţiile impuse prin convenţie."
Art. 14. - Prezenta lege intră în vigoare la 1
ianuarie 2005.
*) In legătură cu acordarea şi modul de
calcul al sporului de confidenţialitate, a se vedea Legea-cadru nr.
330/2009 privind salarizarea unitară a personalului plătit din
fonduri publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
762 din 9 noiembrie 2009, precum şi Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 1/2010 privind unele măsuri de reîncadrare în funcţii
a unor categorii de personal din sectorul bugetar şi stabilirea salariilor
acestora, precum şi alte măsuri în domeniul bugetar, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 62 din 27 ianuarie 2010.
**) In prezent, Secretariatul General al Guvernului
este condus de un secretar general, cu rang de ministru, potrivit art. 5 din
Hotărârea Guvernului nr. 405/2007 privind funcţionarea
Secretariatului General al Guvernului, astfel cum a fost modificat prin
Hotărârea Guvernului nr. 211/2009.
***) Ase vedea Hotărârea Guvernului nr. 1.433/2004
privind aprobarea structurii organizatorice, a numărului maxim de posturi
şi a Regulamentului de organizare şi funcţionare ale Oficiului
Român pentru Adopţii, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 869 din 23 septembrie 2004, cu modificările şi
completările ulterioare.