HOTARARE Nr. 1433 din 2 septembrie 2004
privind aprobarea structurii organizatorice, a numarului maxim de posturi si a
Regulamentului de organizare si functionare ale Oficiului Roman pentru Adoptii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 869 din 23 septembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 11 alin. (1)
din Legea nr. 274/2004 privind infiintarea, organizarea si functionarea
Oficiului Roman pentru Adoptii,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba structura organizatorica si Regulamentul de organizare si
functionare ale Oficiului Roman pentru Adoptii, prevazute in anexele nr. 1 si 2
care fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Numarul maxim de posturi al Oficiului Roman pentru Adoptii este de 20,
exclusiv demnitarul.
Art. 3
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
p. Secretarul de stat al
Autoritatii Nationale pentru
Protectia Copilului si Adoptie,
Vali Sonia Botezatu
ANEXA 1
Numarul maxim de posturi = 20 (exclusiv demnitarul)
STRUCTURA ORGANIZATORICA A OFICIULUI ROMAN PENTRU ADOPTII
__________________
| SECRETAR DE STAT |_______________
|__________________| |
| |
_________|________ |
| SECRETAR GENERAL | |
|__________________| |
| ____|____
| | AUDITOR |
| |_________|
________________|___________________
_____________|______________ _______________|_____________
| Biroul de evidenta adoptii | | Serviciul economic, juridic |
| | | si resurse umane |
|____________________________| |_____________________________|
ANEXA 2
REGULAMENT
de organizare si functionare al Oficiului Roman pentru Adoptii
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Oficiul Roman pentru Adoptii, denumit in continuare Oficiul, este organ
de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate juridica,
in subordinea Guvernului.
(2) Sediul Oficiului este in municipiul Bucuresti.
Art. 2
(1) Oficiul coordoneaza si supravegheaza activitatile de adoptie si
realizeaza cooperarea internationala in domeniul adoptiei.
(2) Oficiul este autoritatea centrala romana insarcinata sa duca la
indeplinire obligatiile prevazute in Conventia asupra protectiei copiilor si
cooperarii in materia adoptiei internationale, incheiata la Haga la 29 mai
1993, ratificata prin Legea nr. 84/1994, denumita in continuare Conventia de la
Haga.
(3) Oficiul are rolul de a duce la indeplinire obligatiile asumate de
statul roman in materia adoptiei prin conventiile si tratatele internationale
la care Romania este parte, de a pune in aplicare si de a urmari si asigura
aplicarea unitara a legislatiei in domeniul adoptiei.
CAP. 2
Secretarul de stat
Art. 3
(1) Secretarul de stat conduce intreaga activitate a Oficiului, pe care il
reprezinta in raporturile cu Guvernul, cu Secretariatul General al Guvernului,
cu ministerele, cu alte autoritati ale administratiei publice centrale sau
locale, cu alte institutii publice si cu persoane fizice ori juridice, romane
sau straine.
(2) Secretarul de stat este ordonator secundar de credite.
(3) In exercitarea atributiilor sale secretarul de stat emite ordine si
instructiuni.
(4) Secretarul de stat raspunde in fata Guvernului pentru intreaga
activitate a Oficiului.
Art. 4
(1) Secretarul de stat al Oficiului indeplineste urmatoarele atributii
principale:
a) reprezinta Oficiul in raporturile cu persoanele juridice romane si
straine in domeniul adoptiei;
b) fundamenteaza si elaboreaza propuneri pentru bugetul propriu si
raspunde, potrivit legii, de executia acestuia, fiind ordonator secundar de
credite;
c) colaboreaza cu institutiile de specialitate pentru formarea si
perfectionarea pregatirii profesionale a personalului din cadrul Oficiului;
d) ia masuri pentru editarea, daca este cazul, a unor publicatii de
specialitate si de informare;
e) asigura cooperarea intre autoritatile administratiei publice locale si
autoritatile administratiei publice centrale cu atributii in domeniul adoptiei;
f) analizeaza fisele posturilor de conducere, stabilind atributiile,
sarcinile si limitele de competenta ale acestora;
g) se preocupa pentru asigurarea unui cadru unitar al managementului
activitatilor prin adoptie, prin integrarea acestor activitati in sistemul de
servicii si institutii organizat de autoritatile administratiei publice locale.
(2) Secretarul de stat indeplineste si alte atributii specifice domeniului
de activitate al Oficiului, stabilite prin acte normative sau prin decizii ale
primului-ministru.
CAP. 3
Secretarul general
Art. 5
(1) Secretarul general este inalt functionar public, subordonat
secretarului de stat, numit prin concurs sau examen, pe criterii de
profesionalism.
(2) Secretarul general asigura stabilitatea functionarii Oficiului,
continuitatea conducerii si realizarea legaturilor functionale dintre
structurile Oficiului, avand in subordine sefii compartimentelor din structura
institutiei.
(3) Secretarul general este, de regula, coordonatorul colectivului de lucru
care are drept obiectiv principal initierea actelor normative.
Art. 6
Secretarul general are urmatoarele atributii principale:
a) prezinta propuneri de masuri necesare pentru aplicarea si respectarea
actelor normative in domeniul adoptiei;
b) elaboreaza, impreuna cu compartimentele de specialitate, proiecte de
avize la actele normative initiate de ministere si de alte organe ale
administratiei publice centrale;
c) analizeaza lucrarile elaborate in cadrul directiilor de specialitate si,
daca este cazul, le prezinta spre aprobare secretarului de stat;
d) propune secretarului de stat masuri pentru a asigura buna organizare si
functionare a serviciilor/compartimentelor de specialitate;
e) urmareste realizarea corecta si la termenele stabilite a tuturor
activitatilor si sarcinilor stabilite de secretarul de stat;
f) realizeaza legaturile functionale cu omologii sai din ministere si alte
organe de specialitate ale administratiei publice centrale;
g) propune si coordoneaza diferite programe de specializare in vederea
cresterii gradului de profesionalism al personalului Oficiului;
h) indeplineste orice alte atributii stabilite de lege sau primite de la
secretarul de stat.
CAP. 4
Conducatorii structurilor/compartimentelor
Art. 7
Sefii structurilor din cadrul Oficiului au urmatoarele atributii:
a) organizeaza sau, dupa caz, coordoneaza si controleaza realizarea corecta
si in termen a activitatilor si sarcinilor stabilite de secretarul de stat sau
de secretarul general, de catre personalul din subordine;
b) raspund de incarcarea echilibrata cu sarcini a salariatilor, elaboreaza
proiectele fiselor posturilor pentru fiecare salariat si evalueaza activitatea
profesionala a personalului din subordine;
c) asigura ca activitatea structurilor pe care le coordoneaza sa se
desfasoare organizat, pe baza unui program de activitate;
d) urmaresc cunoasterea legislatiei aplicabile domeniului administratiilor
de catre personalul din subordine si actioneaza pentru respectarea acesteia;
e) participa la elaborarea sau, dupa caz, realizeaza lucrari de
complexitate sau importanta deosebita, corespunzatoare functiei in care sunt
incadrati;
f) repartizeaza spre rezolvare corespondenta si celelalte lucrari care
intra in atributiile compartimentului pe care il conduc si dau indrumarile in
vederea rezolvarii acestora in termenul stabilit de catre conducerea Oficiului;
g) semneaza, potrivit competentelor stabilite pe linie ierarhica, lucrarile
si corespondenta realizate in cadrul structurii respective;
h) urmaresc elaborarea in termen a studiilor, sintezelor, rapoartelor,
metodologiilor, proiectelor de acte normative si a tuturor celorlalte lucrari
repartizate de secretarul de stat sau de secretarul general;
i) stabilesc, in limita competentelor acordate, relatii de colaborare cu
serviciile publice specializate pentru protectia copilului sau cu organismele
private autorizate sa desfasoare activitati in domeniul adoptiei;
j) programeaza concediile de odihna pentru salariatii din subordine si
urmaresc efectuarea acestora;
k) asigura, in conformitate cu legislatia in vigoare, respectarea normelor
de disciplina de catre salariatii din subordine si fac propuneri secretarului
de stat pentru salariatii care au savarsit abateri disciplinare;
l) raspund in fata secretarului de stat sau a secretarului general pentru
activitatea desfasurata.
CAP. 5
Serviciul economic, juridic si resurse umane
Art. 8
(1) Serviciul economic, juridic si resurse umane are in componenta sa
Compartimentul financiar-contabilitate, Compartimentul juridic si
Compartimentul resurse umane si administrativ si are urmatoarele atributii
principale:
a) gestioneaza fondurile din bugetul Oficiului si bunurile acestuia,
potrivit legii;
b) indeplineste toate atributiile privind sistemul de salarizare,
indemnizatii si alte drepturi banesti ale angajatilor Oficiului;
c) realizeaza si coordoneaza, sub indrumarea secretarului general al
Oficiului, politicile generale de management al resurselor umane, in cadrul
acestuia;
d) administreaza bunurile proprietate publica si privata aflate in
patrimoniul Oficiului potrivit prevederilor legale.
(2) Compartimentul financiar-contabilitate are urmatoarele atributii
principale:
a) stabileste necesarul de cheltuieli materiale pentru intocmirea
proiectului de buget anual si a rectificarilor acestuia, pentru activitatea
Oficiului;
b) primeste, analizeaza si intocmeste necesarul fizic si valoric al
lucrarilor de investitii si dotari ce se inscriu in bugetul Oficiului;
c) urmareste angajarea patrimoniala a Oficiului, in baza aprobarii
conducerii acestuia, cu avizul Compartimentului juridic, intocmeste si verifica
balanta de venituri si cheltuieli a Oficiului, darea de seama contabila si
raportul explicativ;
d) asigura schimbul permanent de date si informatii cu structurile de
resort din cadrul Ministerului Finantelor Publice;
e) intocmeste notele contabile pentru operatiunile specifice si fisele de
conturi, analizeaza si urmareste soldurile conturilor si intocmirea
specificatiilor de cont pentru conturile specifice si propune conducerii
Oficiului declansarea inventarierii anuale a patrimoniului acestuia, compara
rezultatele inventarierii faptice cu cele scriptice din contabilitate si
valorifica inventarierea si inregistreaza in contabilitate rezultatele
inventarierii, conform procesului-verbal intocmit de comisia de inventariere a
patrimoniului, stabilita prin ordin al secretarului de stat;
f) recupereaza eventualele pagube constatate conform procesului-verbal
intocmit de comisia de inventariere a patrimoniului, analizeaza si avizeaza
propunerile privind scoaterea din functiune a mijloacelor fixe si clasarea sau
declasarea celorlalte dotari si materiale, conform propunerilor facute de cei
in drept;
g) intocmeste lunar, trimestrial si anual executia bugetara si asigura
raportarea acesteia si realizeaza defalcarea pe trimestre a cheltuielilor
bugetare, initiaza si urmareste derularea procedurilor de achizitii si
intocmeste contracte si verifica bonitatea;
h) urmareste incadrarea in platile programate si tine evidenta creditelor
externe in baza documentelor de fundamentare transmise de personalul angajat
pentru derularea acestor credite, asigura gestionarea fondurilor speciale;
i) acorda viza de control financiar preventiv in conformitate cu ordinul
emis de secretarul de stat, intocmeste si tine evidenta ordonantarilor angajamentelor
de plata ale Oficiului si intocmeste bugetul de venituri si cheltuieli al
Oficiului;
j) deschide lunar creditele bugetare si fondurile speciale, conform
normelor legale, cu incadrarea in bugetul aprobat, si asigura schimbul
permanent de date si informatii cu structurile de resort din cadrul
Ministerului Finantelor Publice;
k) intocmeste statele de plata pentru personalul Oficiului, preluand de la
Compartimentul resurse umane si administrativ toate documentele necesare,
asigura plata efectiva a drepturilor de personal pentru Oficiu si efectueaza,
daca este cazul, retinerile din salariu, cu avizul juridic, daca este cazul, si
tine evidenta veniturilor lunare ale personalului;
l) asigura efectuarea varsamintelor la bugetul de stat, bugetul asigurarilor
sociale de stat, la terti si alte obligatii;
m) intocmeste titluri executorii, in conditiile legii, cu avizul
Compartimentului juridic, si urmareste recuperarea prejudiciilor aduse
Oficiului, asigura ridicarea si depunerea de numerar;
n) asigura ridicarea si depunerea documentelor de decontare bancara,
intocmeste fisele individuale de salarii si fisele fiscale, intocmeste
raportari statistice specifice si monitorizarea drepturilor salariale;
o) acorda viza de control financiar preventiv in conformitate cu ordinul
emis de conducerea Oficiului si obtine viza de control financiar delegat de la
Ministerul Finantelor Publice, conform prevederilor legale.
(3) Compartimentul financiar-contabilitate indeplineste si alte atributii
specifice stabilite de conducerea Oficiului.
(4) Compartimentul juridic are urmatoarele atributii principale:
a) efectueaza studii, analize si documentatii privind oportunitatea
initierii sau modificarii unor acte normative, in raport cu fenomenele ce apar in
aplicarea reglementarilor legale in vigoare;
b) participa la elaborarea proiectelor de acte normative in domeniul
adoptiei;
c) face propuneri pentru solutionarea unor probleme rezultate din aplicarea
legislatiei in domeniul adoptiei;
d) avizeaza, din punct de vedere al tehnicii legislative si al corelarii cu
prevederile altor reglementari, toate proiectele de acte normative initiate de
catre ministere si organe centrale care au ca obiect reglementarea unor aspecte
legate de domeniul de activitate al Oficiului;
e) avizeaza legalitatea contractelor civile si comerciale prin care este
angajata raspunderea patrimoniala a Oficiului;
f) asigura reprezentarea Oficiului in raporturile cu instantele
judecatoresti de drept comun si contencios administrativ;
g) participa la organizarea si urmarirea actiunilor de informare privind
legislatia in domeniul adoptiei, prin instruiri, simpozioane, mass-media;
h) ofera consultanta juridica in domeniul adoptiei persoanelor fizice si
juridice interesate si rezolva orice alte lucrari cu caracter juridic.
(5) Compartimentul resurse umane si administrativ are urmatoarele atributii
principale:
A. in domeniul resurselor umane:
a) gestiunea curenta a resurselor umane si a functiilor publice, managementul
resurselor umane in conditii de eficienta, formarea si perfectionarea
personalului, intocmirea documentelor pentru incadrarea personalului;
b) intocmirea documentelor date in competenta sa si difuzarea acestora la
compartimentele interesate, stabilirea drepturilor de spor de vechime pentru
toti salariatii Oficiului;
c) intocmirea contractelor individuale de munca, pastrarea si completarea
la zi a carnetelor de munca, precum si a dosarelor personale ale fiecarui
salariat;
d) derularea procedurilor in vederea transferarii personalului, intocmirea
ordinelor de incetare a raporturilor de serviciu sau a raporturilor de munca si
difuzarea acestora la compartimentele interesate, intocmirea si pastrarea la zi
a statului de functii si de personal al Oficiului;
e) transmiterea documentatiei pentru evaluarea performantelor profesionale
individuale, inregistrarea in evidente si inaintarea spre plata
Compartimentului financiar-contabilitate a drepturilor banesti, in cazul
concediilor medicale, stabilirea drepturilor de concediu de odihna, precum si a
altor concedii prevazute de legislatia in vigoare si evidenta efectuarii
acestora;
B. in domeniul administrativ:
a) asigura evidenta declaratiilor pe baza carora se acorda deducerile
personale suplimentare, intocmirea dosarelor de pensionare pentru limita de
varsta, pentru invaliditate sau de urmas, intocmirea fisei colective de
prezenta, pastrarea evidentei orelor prestate peste programul de lucru;
b) intocmirea si eliberarea legitimatiilor de serviciu, de acces, precum si
pastrarea evidentei acestora, eliberarea de documente privind statutul de
salariat, solicitate de salariatii Oficiului, intocmirea si tinerea evidentei
fiselor fiscale pentru toti salariatii Oficiului.
(6) Compartimentul resurse umane si administrativ indeplineste si alte
atributii stabilite de conducerea Oficiului.
(7) Compartimentul resurse umane si administrativ, in domeniul
administrativ, are urmatoarele atributii:
a) urmareste contractele cu furnizorii, realizarea obiectivelor acestora,
cu respectarea prevederilor legale privind achizitiile de bunuri;
b) deruleaza planul de aprovizionare al Oficiului privind obiectivele de
investitii si aprovizionare curenta cu bunuri si contractele de servicii,
asigura gestionarea materialelor consumabile procurate;
c) intocmeste fisele de magazie si cele de inventar, face propuneri de
casare si declasare a dotarilor si materialelor, conform prevederilor legale;
d) organizeaza si supravegheaza modul de intrebuintare a bunurilor mobile
si imobile aflate in patrimoniul Oficiului, a gestiunii materialelor si
intocmeste documentatia necesara, urmareste si vizeaza justificarea
cheltuielilor efectuate pentru activitatea de transport a Oficiului (folosirea
autoturismelor din dotarea Oficiului);
e) confirma pentru plata facturile primite pentru serviciile prestate
Oficiului de catre furnizorii directi, intocmeste si fundamenteaza anual
propunerile pentru reparatii capitale si curente in cadrul Oficiului;
f) organizeaza si supravegheaza efectuarea si intretinerea curateniei in
sediul Oficiului si pe caile de acces, amenajeaza spatii din incinta Oficiului
pentru actiuni de protocol, asigura protectia muncii conform prevederilor
legale in vigoare, pentru aparatul de lucru al Oficiului, indeplinind toate
formalitatile necesare, intocmeste necesarul de rechizite si materiale pentru
compartimentele Oficiului;
g) intocmeste notele de intrare-receptie pentru achizitiile Oficiului si
asigura semnarea acestora de cei in drept, opereaza bonurile de materiale,
centralizeaza consumurile pe fiecare sortiment si le preda la Compartimentul
financiar-contabilitate impreuna cu procesele-verbale de predare-primire;
h) inregistreaza mijloacele fixe si obiectele de inventar in registrul de
inventar si completeaza fisele de inventar pe locuri de folosinta si persoane.
(8) Compartimentul resurse umane si administrativ indeplineste si alte
atributii stabilite de conducerea Oficiului.
CAP. 6
Biroul de evidenta a adoptiei
Art. 9
(1) Biroul de evidenta a adoptiei are urmatoarele atributii principale:
a) asigura verificarea respectarii termenelor, procedurilor si documentelor
prevazute de legislatia in vigoare privind adoptia;
b) asigura constituirea evidentei cererilor persoanelor sau familiilor care
doresc sa adopte;
c) intocmeste si actualizeaza Registrul national pentru adoptii;
d) asigura si urmareste aplicarea prevederilor din Legea nr. 273/2004
privind regimul juridic al adoptiei;
e) verifica daca adoptatul va beneficia in tara straina de garantiile si
normele echivalente celor existente in cazul unei adoptii nationale;
f) comunica directiilor generale de asistenta sociala si protectia
copilului lista centralizata la nivel national a persoanelor sau familiilor
adoptatoare atestate si inscrise in Registrul national pentru adoptii;
g) urmareste evolutia copilului si a relatiilor dintre acesta si parintele
sau parintii sai adoptivi prin intermediul autoritatii centrale competente sau
organizatiei acreditate ori autorizate din statul de domiciliu al parintilor
adoptivi;
h) intocmeste certificatul care atesta ca adoptia este conforma cu normele
impuse de Conventia de la Haga;
i) centralizeaza si expediaza comisiei pentru protectia copilului
competente rapoartele de urmarire postadoptie a copiilor adoptati;
j) sprijina adoptatul in obtinerea informatiilor vizand identitatea
parintilor firesti, in conditiile legii.
(2) Biroul prevazut la alin. (1) executa orice alte atributii primite de la
conducerea Oficiului, pe linie ierarhica.
CAP. 7
Auditor
Art. 10
Auditorul functioneaza in directa subordine a secretarului de stat al
Oficiului si exercita auditul intern asupra tuturor activitatilor desfasurate
sau coordonate direct de Oficiu, inclusiv asupra utilizarii de catre terti,
indiferent de natura juridica a acestora, a fondurilor publice gestionate de
acestia din urma, in baza unei finantari realizate de catre Oficiu.
Art. 11
(1) Principalele atributii ale auditorului sunt:
a) elaboreaza proiectul planului anual de audit intern;
b) efectueaza activitati de audit intern pentru a evalua daca sistemele de
management financiar si control ale Oficiului sunt transparente si sunt
conforme cu normele de legalitate, regularitate, economicitate, eficienta si
eficacitate;
c) elaboreaza raportul anual al activitatii de audit intern;
d) raporteaza secretarului de stat identificarea unor nereguli sau
eventuale prejudicii;
e) auditeaza, cel putin o data la 3 ani, fara a se limita la acestea,
urmatoarele: angajamente bugetare si legale din care deriva direct sau indirect
obligatii de plata, inclusiv din fondurile comunitare, platile asumate prin
angajamente bugetare si legale, inclusiv din fondurile comunitare, vanzarea,
gajarea, concesionarea sau inchirierea de bunuri din domeniul privat al
statului ori al unitatilor administrativ-teritoriale, concesionarea sau
inchirierea de bunuri din domeniul public al statului ori al unitatilor
administrativ-teritoriale, constituirea veniturilor publice, respectiv modul de
autorizare si stabilire a titlurilor de creanta, precum si a facilitatilor
acordate la incasarea acestora, alocarea creditelor bugetare, sistemul contabil
si fiabilitatea acestuia, sistemul de luare a deciziilor, sistemele de
conducere si control, precum si riscurile asociate unor astfel de sisteme,
sistemele informatice.
(2) Auditorul indeplineste si alte atributii stabilite de secretarul de
stat al Oficiului.
CAP. 8
Dispozitii finale
Art. 12
Prezentul regulament va fi adus la cunostinta tuturor salariatilor, prin
grija conducatorilor structurilor din cadrul Oficiului.
Art. 13
Programul de lucru al Oficiului se stabileste prin ordin al secretarului de
stat al Oficiului.
Art. 14
Atributiile si raspunderile specifice functiilor din cadrul Oficiului se
stabilesc prin fisa postului, corespunzatoare fiecarei functii, care se aproba
prin ordin al secretarului de stat al Oficiului.
Art. 15
Personalul Oficiului are obligatia de a declara, pe propria raspundere, ca
atat el, cat si rudele sale pana la gradul III, nu lucreaza in cadrul
fundatiilor sau asociatiilor, al caror obiect de activitate vizeaza protectia
si promovarea adoptiei.
Art. 16
Personalul Oficiului are obligatia de a lua la cunostinta si de a respecta
prevederile prezentului regulament, precum si ale regulamentului de ordine
interioara, care se aproba prin ordin al secretarului de stat al Oficiului in
termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.