HOTARARE Nr.
1413 din 18 noiembrie 2009
pentru modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 1.433/2004 privind aprobarea structurii
organizatorice, a numarului maxim de posturi si a Regulamentului de organizare
si functionare ale Oficiului Roman pentru Adoptii
ACT EMIS DE: GUVERNUL
ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 842 din 7 decembrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. II din Ordonanţa Guvernului nr. 25/2009 pentru modificarea
şi completarea Legii nr. 274/2004 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Oficiului Român pentru Adopţii şi al art. 5 alin. (1) din Legea
nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice,
raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi
respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar
Internaţional,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea Guvernului nr. 1.433/2004 privind
aprobarea structurii organizatorice, a numărului maxim de posturi şi a
Regulamentului de organizare şi funcţionare ale Oficiului Român pentru Adopţii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 869 din 23 septembrie
2004, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează
după cum urmează:
1. Articolul 2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - Numărul maxim de posturi al Oficiului Român
pentru Adopţii este de 34, exclusiv demnitarul."
2. Anexa nr. 1
„Structura organizatorică a Oficiului Român pentru Adopţii" se modifică şi
se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
3. In anexa nr. 2 „Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Oficiului Român pentru Adopţii", la articolul 8 alineatul
(2), după litera o) se introduce o nouă literă, litera p), cu următorul
cuprins:
,,p) păstrează şi arhivează documentele create sau
deţinute de serviciu în conformitate cu prevederile legale."
4. In anexa nr. 2, la articolul 8, alineatul (8) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„(8) Serviciul prevăzut la alin. (1) execută orice alte
atribuţii primite de la conducerea Oficiului, pe linie ierarhică."
5. In anexa nr. 2, la articolul 81, după
litera h) se introduce o nouă literă, litera i), cu următorul cuprins:
,,i) păstrează şi arhivează documentele create sau
deţinute de birou în conformitate cu prevederile legale."
6. In anexa nr. 2, la articolul 81, după
alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Biroul prevăzut la alin. (1) execută orice alte
atribuţii primite de la conducerea Oficiului, pe linie ierarhică."
7. La anexa nr. 2,
titlul capitolului VI se modifică şi va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL VI
Serviciul strategii, programe şi evidenţă
adopţii"
8. La anexa nr. 2, articolul 9 se modifică şi va
avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Serviciul strategii, programe şi
evidenţă adopţii funcţionează în subordinea directă a secretarului general şi
are următoarele atribuţii principale:
a) identifică surse de finanţare interne şi externe
pentru studii, programe, proiecte, prognoze legate de sistemul naţional de
adopţii şi coordonează implementarea acestora;
b) elaborează şi propune spre aprobare strategia
naţională în domeniul adopţiei;
c) monitorizează implementarea strategiei naţionale în
domeniul adopţiei;
d) elaborează şi monitorizează implementarea strategiei
de comunicare şi imagine a Oficiului;
e) sprijină realizarea de programe interne şi
internaţionale în domeniul adopţiei;
f) elaborează ghiduri şi metodologii în domeniul
promovării adopţiei naţionale;
g) monitorizează respectarea principiilor şi normelor
stabilite prin Convenţia de la Haga;
h) elaborează studii, rapoarte, cercetări şi materiale
informative privind adopţia;
i) analizează rapoartele organismelor internaţionale şi
ale organizaţiilor neguvernamentale, precum şi rapoartele altor instituţii
referitoare la adopţie;
j) asigură îndrumarea metodologică a activităţilor
serviciilor destinate adopţiei;
k) menţine legătura permanentă cu direcţiile generale
de asistenţă socială şi protecţia copilului şi cu autorităţile locale, precum
şi cu organizaţiile neguvernamentale şi cu alţi reprezentanţi ai societăţii
civile;
l) promovează şi sprijină formarea iniţială şi continuă
a specialiştilor care acţionează în domeniul protecţiei copilului şi adopţiei;
m) asigură verificarea respectării termenelor,
procedurilor şi documentelor prevăzute de legislaţia în vigoare privind adopţia
care sunt transmise Oficiului şi sesizează Corpul de control dacă constată încălcări
ale prevederilor legale;
n) asigură constituirea evidenţei cererilor persoanelor
sau familiilor care doresc să adopte;
o) întocmeşte şi actualizează Registrul naţional pentru
adopţii;
p) verifică dacă adoptatul va beneficia în ţara străină
de garanţiile şi normele echivalente celor existente în cazul unei adopţii
naţionale;
q) comunică direcţiilor generale de asistenţă socială
şi protecţia copilului lista centralizată la nivel naţional a persoanelor sau
familiilor adoptatoare atestate şi înscrise în Registrul naţional pentru
adopţii;
r) urmăreşte evoluţia copilului şi a relaţiilor dintre
acesta şi părintele sau părinţii săi adoptivi prin intermediul autorităţii
centrale competente sau al organizaţiei acreditate ori autorizate din statul de
domiciliu al părinţilor adoptivi;
s) întocmeşte certificatul care atestă că adopţia este
conformă cu normele impuse de Convenţia de la Haga;
ş) centralizează rapoartele de urmărire postadopţie a
copiilor adoptaţi, iar în cazul copiilor adoptaţi internaţional, expediază
persoanei juridice care a solicitat deschiderea procedurii de adopţie
rapoartele de urmărire postadopţie;
t) sprijină adoptatul în obţinerea informaţiilor vizând
identitatea părinţilor fireşti, în condiţiile legii;
ţ) păstrează şi arhivează documentele create sau
deţinute de serviciu în conformitate cu prevederile legale.
(2) Serviciul prevăzut la alin. (1) execută orice alte
atribuţii primite de la conducerea Oficiului, pe linie ierarhică."
9. La anexa nr. 2,
capitolul VI1, cuprinzând articolul 91, se abrogă.
10. La anexa nr. 2, titlul capitolului VII1
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL VII1
Compartimentul de comunicare, relaţii publice şi
internaţionale"
11. La anexa nr. 2, articolul 111 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 111. - (1) Compartimentul de comunicare, relaţii
publice şi internaţionale funcţionează în subordinea directă a secretarului de
stat.
(2) Compartimentul de comunicare, relaţii publice şi
internaţionale are următoarele atribuţii principale:
a) furnizează oricărei persoane sau mijloacelor de
informare în masă informaţiile de interes public prevăzute de lege;
b) întocmeşte şi supune aprobării conducerii Oficiului
lista cu informaţiile de interes public furnizate din oficiu şi la cerere;
c) întocmeşte şi asigură publicarea în Monitorul
Oficial al României, Partea a III-a, a raportului periodic de activitate al
Oficiului;
d) păstrează documentele create sau deţinute de Oficiu
în condiţii corespunzătoare;
e) asigură relaţia cu mass-media, prin comunicate, anunţuri
şi organizarea de conferinţe de presă;
f) mediază contactul dintre conducerea instituţiei şi
jurnaliştii care solicită interviuri şi declaraţii;
g) coordonează activitatea de actualizare a site-ului
instituţiei, cu sprijinul celorlalte structuri ale instituţiei;
h) elaborează răspunsuri la petiţiile adresate
Oficiului în care se solicită informaţii cu caracter general din domeniul
adopţiei şi asigură expedierea în timp util a răspunsurilor către petenţi;
i) fundamentează şi propune iniţierea de relaţii de
colaborare cu instituţii şi organizaţii naţionale şi internaţionale;
j) menţine relaţii de colaborare cu instituţii şi
organizaţii naţionale şi internaţionale cu atribuţii în domeniul adopţiei;
k) realizează traducerea neoficială a diverselor
documente în şi din limbile engleză şi franceză pentru structurile
organizatorice ale Oficiului;
l) colaborează cu celelalte structuri din cadrul
instituţiei în vederea îndeplinirii sarcinilor specifice activităţilor de
relaţii cu publicul;
m) supune aprobării secretarului de stat activităţile
ce urmează a fi derulate în vederea îndeplinirii atribuţiilor compartimentului;
n) păstrează şi arhivează documentele create sau
deţinute de compartiment în conformitate cu prevederile legale.
(3) Compartimentul prevăzut la alin. (1) execută orice
alte atribuţii primite de la conducerea Oficiului, pe linie ierarhică."
12. La anexa nr. 2, după capitolul VII1 se
introduce un nou capitol, capitolul VII2, cuprinzând articolul 112,
cu următorul cuprins:
„CAPITOLUL VII2
Corpul de control
Art. 112. - (1) Corpul de control
funcţionează în subordinea directă a secretarului de stat.
(2) Corpul de control are următoarele atribuţii
principale:
a) exercită controlul administrativ asupra modului de
desfăşurare a activităţilor din cadrul procedurilor de adopţie de către
direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului şi organismele
private, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
b) verifică respectarea prevederilor legale şi
aplicarea principiilor care guvernează materia adopţiilor de către persoanele
fizice sau juridice, publice ori private, identifică eventualele
disfuncţionalităţi şi propune soluţii pentru remedierea acestora;
c) monitorizează şi controlează respectarea
standardelor minime obligatorii privind procedura adopţiei interne;
d) constată încălcări ale prevederilor legale în
domeniul de activitate al Oficiului şi stabileşte sau, după caz, contribuie la
stabilirea persoanelor responsabile de abaterile constatate; în acest scop,
personalul Corpului de control îndeplineşte şi atribuţiile prevăzute la art.
214 din Codul de procedură penală, care se aplică în mod corespunzător;
e) întocmeşte rapoarte de control şi formulează
propuneri vizând remedierea neregulilor constatate şi sancţionarea în condiţiile
legii a persoanelor responsabile; formulează recomandări vizând implementarea
adecvată a normelor legale din domeniu, pentru evitarea unor instrumentări
defectuoase ale cazurilor de adopţie;
f) sesizează instituţiile competente în vederea
stabilirii răspunderii disciplinare, materiale, contravenţionale sau, după caz,
penale a persoanelor vinovate de săvârşirea abaterilor constatate;
g) solicită informaţii şi documente, în condiţiile
legii, de la orice persoană juridică publică sau privată, aceasta având
obligaţia de a le pune la dispoziţie în termen de 15 zile calendaristice de la
data solicitării;
h) are drept de acces, în condiţiile legii, în sediile
persoanelor juridice de drept public sau privat, precum şi la domiciliul
persoanelor fizice implicate în procedura adopţiei;
i) propune secretarului de stat măsurile necesare sau,
după caz, sesizarea instituţiilor competente în vederea luării măsurilor
necesare pentru prevenirea sau, după caz, înlăturarea efectelor oricăror acte
ori fapte care încalcă principiile şi normele tratatelor internaţionale în
domeniul adopţiei la care România este parte;
j) colaborează cu celelalte structuri din cadrul
instituţiei în vederea îndeplinirii sarcinilor specifice activităţii de
control;
k) îndeplineşte orice alte atribuţii ce decurg din
actele normative în vigoare, în domeniul de competenţă;
l) asigură şi urmăreşte aplicarea prevederilor Legii
nr. 273/2004 privind regimul juridic al adopţiei, republicată;
m) păstrează şi arhivează documentele create sau
deţinute de Corpul de control în conformitate cu prevederile legale.
(3) Corpul de control execută orice alte atribuţii
primite de la conducerea Oficiului, pe linie ierarhică."
Art. II. - Hotărârea Guvernului nr. 1.433/2004 privind
aprobarea structurii organizatorice, a numărului maxim de posturi şi a
Regulamentului de organizare şi funcţionare ale Oficiului Român pentru Adopţii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 869 din 23 septembrie
2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin
prezenta hotărâre, se va republica, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Daniela Nicoleta Andreescu
Secretarul de stat al Oficiului Român pentru Adopţii,
Bogdan Adrian Panait
ANEXĂ*) (Anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
1.433/2004)
STRUCTURA ORGANIZATORICĂ
a Oficiului Român pentru Adopţii
Numărul maxim de posturi: 34, exclusiv demnitarul
*) Anexa este reprodusă în facsimil.