ORDONANTA DE URGENTA Nr. 26 din 9 iunie 1997
privind protectia copilului aflat in dificultate
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 120 din 12 iunie 1997
In temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutia Romaniei,
Guvernul Romaniei adopta urmatoarea ordonanta de urgenta:
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) In sensul prezentei ordonante de urgenta, copilul se afla in
dificultate, daca dezvoltarea, securitatea sau integritatea sa, fizica sau
morala, este periclitata.
(2) Prin copil se intelege persoana care nu a implinit varsta de 18 ani si
nu are capacitate deplina de exercitiu.
Art. 2
Copilul aflat in dificultate se bucura de protectie si de asistenta in
realizarea deplina si in exercitarea corespunzatoare a drepturilor sale, in
conditiile prezentei ordonante de urgenta.
Art. 3
(1) Responsabilitatea de a asigura copilului aflat in dificultate protectie
si asistenta in realizarea si in exercitarea drepturilor sale revine, in primul
rand, colectivitatii locale din care acesta face parte.
(2) Statul sprijina colectivitatea locala din care face parte copilul, in
indeplinirea obligatiilor ce decurg din aceasta responsabilitate.
Art. 4
(1) Consiliul judetean si, respectiv, consiliile locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti stabilesc masuri de protectie a copilului aflat in
dificultate si asigura aplicarea corespunzatoare a acestora.
(2) In vederea exercitarii atributiilor prevazute la alin. (1), in
subordinea consiliului judetean, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, se organizeaza si functioneaza Comisia pentru protectia
copilului si serviciul public specializat pentru protectia copilului.
Art. 5
(1) Comisia pentru protectia copilului este organ de specialitate al
consiliului judetean, respectiv al consiliului local al sectorului municipiului
Bucuresti, si indeplineste atributiile prevazute de prezenta ordonanta de
urgenta, referitoare la stabilirea masurilor de protectie a copilului aflat in
dificultate si la relatiile cu serviciul public specializat pentru protectia
copilului.
(2) Comisia pentru protectia copilului coordoneaza activitatea
autoritatilor administratiei publice locale din unitatile
administrativ-teritoriale de pe teritoriul judetului, in domeniul autoritatii
tutelare si al protectiei drepturilor copilului.
Art. 6
(1) Serviciul public specializat pentru protectia copilului se infiinteaza
prin hotarare a consiliului judetean, respectiv a consiliului local al
sectorului municipiului Bucuresti, si functioneaza ca institutie publica de
interes judetean, respectiv local, cu personalitate juridica.
(2) Serviciul public specializat pentru protectia copilului propune
Comisiei pentru protectia copilului masurile de protectie a copilului aflat in
dificultate si asigura aplicarea acestora.
(3) Serviciile de specialitate din subordinea consiliilor locale, care
desfasoara activitati in domeniul autoritatii tutelare si al protectiei
drepturilor copilului, vor sprijini serviciul public judetean specializat
pentru protectia copilului, in indeplinirea atributiilor ce ii revin.
(4) Activitatea serviciului public specializat pentru protectia copilului
este coordonata de secretarul consiliului judetean, respectiv de secretarul
primariei sectorului municipiului Bucuresti.
CAP. 2
Masuri privind protectia copilului aflat in dificultate
Art. 7
In vederea respectarii interesului superior al copilului aflat in
dificultate, Comisia pentru protectia copilului poate stabili urmatoarele
masuri de protectie:
a) incredintarea copilului unei familii sau unei persoane;
b) incredintarea copilului serviciului public specializat pentru protectia
copilului sau unui organism privat autorizat;
c) incredintarea copilului in vederea adoptiei;
d) plasamentul copilului la o familie sau la o persoana;
e) plasamentul copilului la serviciul public specializat pentru protectia
copilului sau la un organism privat autorizat;
f) plasamentul copilului in regim de urgenta.
Art. 8
(1) In cazul in care parintii copilului sunt decedati, necunoscuti, pusi
sub interdictie, declarati judecatoreste morti ori disparuti sau decazuti din
drepturile parintesti, si nu a fost instituita tutela, in cazul in care copilul
a fost declarat abandonat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva,
precum si in cazul in care instanta judecatoreasca nu a hotarat incredintarea
copilului unei familii sau unei persoane, in conditiile legii, drepturile
parintesti asupra copilului se exercita de catre consiliul judetean, respectiv
de consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, prin Comisia
pentru protectia copilului.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), Comisia pentru protectia copilului
poate hotari incredintarea copilului unei familii sau unei persoane care
consimte la aceasta si care prezinta conditiile materiale si garantiile morale
necesare dezvoltarii armonioase a copilului.
(3) Serviciul public specializat pentru protectia copilului este obligat sa
evalueze, cu prioritate, posibilitatea incredintarii copilului rudelor sale
pana la gradul al patrulea inclusiv, prezentand Comisiei pentru protectia
copilului rapoarte si propuneri in acest sens.
Art. 9
(1) Daca nu exista familii sau persoane corespunzatoare carora sa le fie
incredintat copilul, Comisia pentru protectia copilului poate hotari
incredintarea acestuia serviciului public specializat pentru protectia
copilului sau unui organism privat autorizat in conditiile legii.
(2) In acest caz, masura incredintarii dureaza pana in momentul in care
copilul poate fi incredintat unei familii sau unei persoane corespunzatoare ori
pana la incredintarea acestuia in vederea adoptiei.
Art. 10
(1) Persoanele fizice sau juridice carora le-a fost incredintat copilul au
fata de acesta numai drepturile si obligatiile ce revin parintilor cu privire
la persoana acestuia.
(2) Pe durata incredintarii, domiciliul copilului este la persoanele carora
le-a fost incredintat.
(3) Educatia scolara si credinta religioasa a copilului nu pot fi schimbate
decat cu aprobarea Comisiei pentru protectia copilului. In cazul in care
copilul a implinit varsta de 14 ani, se cere si consimtamantul acestuia.
(4) Exercitarea dreptului de a incheia acte juridice in numele copilului
incredintat ori incuviintarea incheierii acestor acte se face de catre Comisia
pentru protectia copilului, in conditiile legii.
(5) Dreptul de a administra bunurile copilului se exercita de catre Comisia
pentru protectia copilului, care il poate delega serviciului public specializat
pentru protectia copilului. In acest scop, in termen de 15 zile de la data
incredintarii, se procedeaza la inventarierea bunurilor copilului. Serviciul
public specializat pentru protectia copilului, cu aprobarea Comisiei pentru
protectia copilului, va putea instraina bunurile copilului, numai daca actul
raspunde unor necesitati sau prezinta un folos neindoielnic pentru copil.
Sumele de bani rezultate in urma vanzarii bunurilor copilului, precum si
veniturile aduse de acestea vor fi depuse in cont personal, pe numele
copilului, prin grija serviciului public specializat pentru protectia
copilului, si nu vor putea fi ridicate decat cu acordul Comisiei pentru protectia
copilului.
(6) Comisia pentru protectia copilului va analiza, cel putin o data pe an,
rapoartele financiar-contabile privind modul de administrare a bunurilor
copilului. La incetarea masurii de incredintare, Comisia pentru protectia
copilului va analiza raportul general privind administrarea bunurilor
copilului, pe baza caruia va hotari descarcarea de gestiune.
Art. 11
Parintii pot sa pastreze legaturi personale cu copilul, in conditiile
stabilite de Comisia pentru protectia copilului, daca este respectat interesul
superior al copilului. Serviciul public specializat pentru protectia copilului
sau, dupa caz, organismul privat autorizat va crea conditiile necesare pentru
aceasta, potrivit legii.
Art. 12
(1) Comisia pentru protectia copilului poate hotari plasamentul copilului
la o familie sau la o persoana care consimte la aceasta si care prezinta
conditiile materiale si garantiile morale necesare dezvoltarii armonioase a
acestuia, daca securitatea, dezvoltarea sau integritatea morala a copilului
este periclitata in familie din motive independente de vointa parintilor, la
cererea acestora, a unuia dintre ei sau a unei rude a copilului, pana la gradul
al patrulea inclusiv. Dispozitiile art. 8 alin. (3) sunt aplicabile.
(2) Daca nu exista persoane sau familii corespunzatoare la care copilul sa
poata fi dat in plasament, Comisia pentru protectia copilului poate hotari
plasamentul acestuia la serviciul public specializat pentru protectia copilului
sau la un organism privat autorizat.
Art. 13
(1) Parintii copilului isi mentin drepturile si obligatiile fata de acesta,
pe toata durata plasamentului, cu exceptia acelora care sunt incompatibile cu
aplicarea acestei masuri.
(2) Persoanele fizice sau juridice care au primit in plasament un copil
sunt obligate sa ii asigure acestuia ingrijirile si conditiile necesare
dezvoltarii sale armonioase. Acordul parintilor pentru efectuarea actelor
obisnuite, necesare indeplinirii acestei obligatii sau inlaturarii oricarei
situatii urgente care ar pune in pericol securitatea, dezvoltarea sau
integritatea morala a copilului, este prezumat. Pe durata plasamentului,
domiciliul copilului este la persoana la care acesta a fost dat in plasament.
(3) Parintii au dreptul sa mentina un contact permanent si nemijlocit cu
copilul, pe toata durata plasamentului. Ei au dreptul sa viziteze copilul, in
conditiile legii, precum si dreptul sa corespondeze cu acesta. Parintii pot sa
viziteze copilul la domiciliul/sediul persoanei sau al familiei la care acesta
a fost dat in plasament, numai cu acordul acestora si in prezenta
reprezentantilor serviciului public specializat pentru protectia copilului. In
lipsa acestui acord, sunt aplicabile dispozitiile art. 20 lit. e).
Art. 14
(1) In situatii exceptionale, daca parintii sau unul dintre acestia pun in
pericol securitatea, dezvoltarea sau integritatea morala a copilului prin
exercitarea in mod abuziv a drepturilor parintesti sau prin neglijenta grava in
indeplinirea obligatiilor de parinte, serviciul public specializat pentru
protectia copilului poate decide plasamentul copilului in regim de urgenta
intr-un centru de primire care este organizat si functioneaza in subordinea sa
sau a unui organism privat autorizat ori la o persoana sau la o familie, atestate
in acest scop. Dispozitiile art. 13 alin. (2) se aplica in mod corespunzator.
(2) Plasamentul copilului in regim de urgenta se poate face, in conditiile
prevazute la alin. (1), si in cazul in care copilul este gasit lipsit de
supraveghere sau este parasit de parinti.
(3) Cei care constata existenta unor situatii care sa impuna plasamentul
copilului in regim de urgenta sunt obligati sa sesizeze de indata serviciul
public specializat pentru protectia copilului in a carui raza teritoriala se
afla copilul, pentru stabilirea acestei masuri. Organele de politie sunt
obligate sa acorde sprijinul necesar aplicarii acestei masuri.
(4) In cazul plasamentului copilului in regim de urgenta, serviciul public
specializat pentru protectia copilului, care a luat aceasta masura, va sesiza
Comisia pentru protectia copilului in vederea incredintarii acestuia, in
conditiile legii, sau mentinerii masurii plasamentului, pana la identificarea
parintilor copilului. Comisia pentru protectia copilului se pronunta in cel
mult 15 zile de la plasamentul copilului in regim de urgenta. O data cu
hotararea de incredintare, Comisia pentru protectia copilului va sesiza
instanta judecatoreasca competenta, pentru decaderea parintilor sau, dupa caz,
a unuia dintre acestia din drepturile parintesti.
(5) Pe durata plasamentului in regim de urgenta si a incredintarii
copilului in conditiile prezentului articol se suspenda exercitiul drepturilor
pe care le au parintii fata de copil.
Art. 15
Incredintarea copilului in vederea adoptiei se hotaraste de catre Comisia
pentru protectia copilului, in conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta a
Guvernului cu privire la adoptie.
Art. 16
Copilul care a savarsit o fapta penala, dar nu raspunde penal, beneficiaza
de protectie in conditiile legii.
Art. 17
(1) Fata de copilul aflat in situatia prevazuta la art. 16, Comisia pentru
protectia copilului este obligata sa ia o masura educativa, la sesizarea
oricarei persoane, a procurorului, a organelor de politie sau a parintilor
acestuia.
(2) In stabilirea masurii educative, Comisia pentru protectia copilului va
tine seama de gradul de pericol social al faptei savarsite, de dezvoltarea
fizica, intelectuala si afectiva a copilului, de comportarea lui, de conditiile
in care a fost crescut si in care a trait si de orice alte elemente de natura
sa caracterizeze personalitatea acestuia.
Art. 18
(1) Masurile educative si modalitatile aplicarii acestora sunt cele
prevazute de legea penala, care se aplica corespunzator varstei si gradului de
maturitate a copilului, in vederea respectarii interesului superior al
acestuia.
(2) In cazul stabilirii masurii libertatii supravegheate, Comisia pentru
protectia copilului poate dispune incredintarea supravegherii copilului Serviciului
public specializat pentru protectia copilului.
Art. 19
Dezvoltarea armonioasa a copilului, incredintat in conditiile art. 9 sau
dat in plasament in conditiile art. 12 alin. (2), se asigura in centrele de
plasament care functioneaza in cadrul serviciului public specializat pentru
protectia copilului sau organismului privat autorizat caruia copilul i-a fost
incredintat sau dat in plasament.
Art. 20
Serviciul public specializat pentru protectia copilului sau organismul
privat autorizat, care a primit in incredintare sau in plasament nu copil, va
asigura acestuia mediul familial corespunzator. In acest scop, acestea sunt
obligate:
a) sa identifice familii sau persoane carora sa le poata fi incredintat sau
dat in plasament copilul, cu prioritate printre rudele acestuia pana la gradul
al patrulea inclusiv;
b) sa determine opinia copilului capabil de discernamant cu privire la
familia sau la persoana propusa pentru a-l primi in incredintare sau in
plasament si sa o aduca la cunostinta Comisiei pentru protectia copilului;
c) sa asigure asistenta si sprijin acelei familii sau persoane atat
inainte, cat si dupa incredintarea sau plasamentul copilului;
d) sa ofere asistenta si sprijin parintilor copilului, pentru a pregati
revenirea acestuia in mediul sau familial;
e) sa asigure spatii special amenajate in cadrul sau in afara centrelor de
plasament si mijloacele necesare pentru contactul personal si nemijlocit al
copilului cu parintii sai, daca este cazul, potrivit regulamentelor;
f) sa supravegheze familiile si persoanele carora le-a fost incredintat sau
dat in plasament un copil, pe toata durata acestei masuri, precum si pe
parintii copilului, dupa revenirea acestuia in mediul sau familial;
g) sa prezinte rapoarte si propuneri Comisiei pentru protectia copilului cu
privire la aspectele sus-mentionate, trimestrial sau la cererea acesteia.
Art. 21
(1) Comisia pentru protectia copilului are urmatoarele atributii:
a) sa verifice si sa reevalueze, cel putin o data la 3 luni, imprejurarile
legate de incredintarea sau plasamentul copilului, pe baza rapoartelor si
propunerilor prezentate de serviciul public specializat pentru protectia
copilului sau, dupa caz, de organismul privat autorizat;
b) sa revoce sau sa inlocuiasca masura stabilita, in conditiile legii, daca
imprejurarile care au determinat stabilirea acesteia s-au modificat;
c) sa incredinteze sau sa dea in plasament copilul altei familii sau
persoane, unui serviciu public specializat pentru protectia copilului sau unui
organism privat autorizat, daca interesul superior al copilului o impune;
d) sa sesizeze instanta competenta, daca imprejurarile care au determinat
decaderea parintilor copilului din drepturile parintesti au incetat sa existe;
e) sa supuna pe parintii copilului unei perioade de proba de minimum 3
luni, in cazul revenirii acestuia in mediul sau familial, perioada in care
acestia sa fie supravegheati de catre serviciul public specializat pentru
protectia copilului, cu privire la exercitarea drepturilor si indeplinirea
obligatiilor pe care le au fata de copil; in acest scop, sa ceara bilunar
serviciului public specializat pentru protectia copilului prezentarea de
rapoarte.
2) In vederea indeplinirii corespunzatoare a atributiilor ce ii revin,
fiecare comisie pentru protectia copilului colaboreaza cu comisiile din
celelalte judete si din sectoarele municipiului Bucuresti si poate solicita
acestora prezentarea de rapoarte, propuneri sau orice informatii referitoare la
situatia copiilor fata de care a stabilit masuri de incredintare sau de
plasament.
Art. 22
(1) Incredintarea sau plasamentul copilului in una dintre formele prevazute
in prezentul capitol poate dura cel mult pana la dobandirea capacitatii depline
de exercitiu de catre acesta.
(2) La cererea copilului, acesta poate ramane in centrele de plasament sau
la familia ori la persoana la care a fost incredintat sau dat in plasament si
dupa dobandirea capacitatii depline de exercitiu, daca isi continua studiile,
dar fara a depasi varsta de 25 de ani.
Art. 23
(1) Pentru fiecare copil incredintat sau dat in plasament, se acorda o
alocatie lunara in cuantum de 150.000 lei, care se indexeaza prin hotarare a
Guvernului.
(2) Alocatia se plateste persoanei, reprezentantului familiei desemnat de
Comisia pentru protectia copilului sau organismului privat autorizat, carora
le-a fost incredintat sau dat in plasament copilul.
(3) Persoana sau, dupa caz, unul dintre sotii carora le-au fost
incredintati sau dati in plasament copiii au dreptul, pe perioada incredintarii
sau a plasamentului, la un salariu la nivelul salariului brut lunar al
asistentului social cu pregatire medie, incadrat in functie de vechime.
Perioada respectiva se considera vechime in munca. Pentru persoanele
pensionate, suma astfel acordata se va plati sub forma de indemnizatie lunara.
Prevederile prezentului alineat se aplica numai persoanelor care au obtinut
atestatul de asistent maternal profesionist din partea Comisiei pentru
protectia copilului de la domiciliul acestora, in conditiile ce vor fi
stabilite prin hotarare a Guvernului. Prevederile prezentului alineat nu sunt
aplicabile in cazul in care copilul a fost incredintat sau dat in plasament la
o ruda a acestuia, pana la gradul al patrulea inclusiv.
(4) Sumele necesare acoperirii cheltuielilor prevazute la alineatul
precedent, suportate de organismele private autorizate, se restituie acestora,
la cerere, de catre serviciile publice specializate pentru protectia copilului,
pe baza documentelor justificative, in termen de 15 zile de la depunerea
cererii.
(5) Contractele de munca ale asistentilor maternali profesionisti se
incheie de catre serviciile publice specializate pentru protectia copilului sau
de catre organismele private autorizate.
(6) Prevederile prezentului articol nu sunt aplicabile in cazul in care
copilul a fost incredintat in vederea adoptiei.
(7) Dupa dobandirea capacitatii depline de exercitiu, copilul devine
titularul dreptului la alocatia prevazuta la alin. (1), daca isi continua
studiile, pana la absolvirea acestora, dar fara a depasi varsta de 25 de ani.
Art. 24
(1) Comisia pentru protectia copilului, care a hotarat incredintarea sau
plasamentul copilului, va stabili, daca este cazul, si cuantumul contributiei
lunare a parintilor la intretinerea acestuia, in conditiile stabilite de Codul
familiei. Sumele astfel incasate se constituie venit la bugetul judetului,
respectiv la cel al sectorului municipiului Bucuresti, in subordinea caruia
functioneaza Comisia pentru protectia copilului care a stabilit masura
respectiva.
(2) Daca plata contributiei la intretinerea copilului nu este posibila,
Comisia pentru protectia copilului poate obliga parintele sa presteze o
activitate neremunerata in folosul colectivitatii, pe toata durata masurii
incredintarii sau a plasamentului.
Art. 25
Autoritatile administratiei publice locale au obligatia sa acorde sprijin
si asistenta pentru prevenirea situatiilor ce pun in pericol securitatea si
dezvoltarea copilului si sa actioneze pentru:
a) identificarea, pregatirea si evaluarea unei retele teritoriale de
asistenti maternali profesionisti;
b) asigurarea de servicii de prevenire a abandonului copiilor;
c) infiintarea de centre maternale si centre de ingrijire de zi;
d) asigurarea oricaror servicii care sa conduca la bunastarea copilului,
alaturi de parintii sai.
CAP. 3
Organizarea si functionarea Comisiei pentru protectia copilului si a
serviciului public specializat pentru protectia copilului
Art. 26
(1) Comisia pentru protectia copilului se infiinteaza prin hotarare a
consiliului judetean, respectiv a consiliului local al sectorului municipiului
Bucuresti, este alcatuita din 11 membri si are urmatoarea componenta:
a) presedinte - secretarul consiliului judetean, respectiv secretarul
primariei sectorului municipiului Bucuresti;
b) vicepresedinti:
- directorul Directiei generale de munca si protectie sociala judeteana,
respectiv a sectorului municipiului Bucuresti;
- directorul serviciului public specializat pentru protectia copilului;
c) membri - cate un reprezentant al serviciilor publice descentralizate ale
Ministerului Sanatatii, Ministerului Invatamantului, Ministerului de Interne,
Secretariatului de Stat pentru Handicapati, desemnati de conducerea acestora,
si patru reprezentanti ai organismelor private autorizate care desfasoara
activitati in domeniul protectiei copilului sau specialisti independenti din
acest domeniu, propusi de secretarul consiliului judetean sau al primariei
sectorului municipiului Bucuresti.
(2) Comisia pentru protectia copilului este legal constituita in prezenta
majoritatii membrilor sai. Hotararile comisiei se iau cu majoritatea voturilor
membrilor care o alcatuiesc.
(3) Comisia pentru protectia copilului se intruneste lunar in sedinte
ordinare si, ori de cate ori este nevoie, in sedinte extraordinare. Convocarea
sedintelor se face de catre presedinte, iar in absenta acestuia, de catre unul
dintre vicepresedinti. Convocarea se face in scris, cu cel putin 3 zile inainte
de sedinta, si cuprinde, in mod obligatoriu, ordinea de zi a acesteia.
(4) Prezenta membrilor Comisiei pentru protectia copilului la sedinta este
obligatorie. In cazul in care un membru al comisiei absenteaza de la sedinte de
doua ori consecutiv, fara motive temeinice, conducerea institutiei al carei
reprezentant este poate dispune sanctionarea disciplinara a acestuia, in
conditiile legislatiei muncii. Presedintele, vicepresedintii si membrii
comisiei au dreptul la o indemnizatie de sedinta, al carei cuantum se
stabileste prin hotarare a consiliului judetean sau prin hotarari ale
consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti.
Art. 27
(1) Comisia pentru protectia copilului, competenta sa solutioneze cauzele
privitoare la copiii aflati in dificultate, este aceea in a carei raza
teritoriala se afla domiciliul copilului sau, dupa caz, cea in a carei raza
teritoriala copilul a fost gasit lipsit de supraveghere sau a fost parasit.
(2) Comisia pentru protectia copilului solutioneaza cauza in termen de cel
mult 15 zile de la data sesizarii.
(3) In fata Comisiei pentru protectia copilului vor fi chemati parintii,
copilul care a implinit varsta de 10 ani, persoana, familia sau reprezentantul
organismului privat autorizat care doreste sa ii fie incredintat sau dat in
plasament copilul, precum si orice persoane care pot da relatii in cauza. In
cazul in care copilul care se afla in situatia prevazuta la art. 16 nu se
prezinta, se va cere sprijinul organelor de politie, pentru aducerea acestuia
in fata comisiei.
(4) Sedintele Comisiei pentru protectia copilului nu sunt publice. Comisia
poate admite sa fie de fata si alte persoane decat cele chemate, daca apreciaza
ca prezenta lor este utila.
(5) Pentru solutionarea cauzelor, este obligatorie prezentarea raportului
referitor la ancheta psihosociala a copilului, de catre specialistul
serviciului public specializat pentru protectia copilului, care a instrumentat
cauza. Raportul va cuprinde date privind personalitatea, starea fizica si
mentala a copilului, antecedentele acestuia, conditiile in care a fost crescut
si in care a trait, orice alte date referitoare la cresterea si la educarea
copilului, care pot folosi Comisiei pentru protectia copilului in solutionarea
cauzei, propunerea unei masuri de protectie a copilului, precum si pozitia
acestuia cu privire la masura propusa. In cazul in care este necesara
stabilirea unei masuri educative, raportul referitor la ancheta psihosociala a
copilului se va intocmi in colaborare cu organele de politie.
(6) Lucrarile de secretariat ale Comisiei pentru protectia copilului se
asigura de catre serviciul public specializat pentru protectia copilului.
Art. 28
(1) Hotararea Comisiei pentru protectia copilului este executorie.
(2) Hotararea se comunica parintilor, persoanei, familiei sau organismului
privat autorizat caruia i-a fost incredintat sau dat in plasament copilul,
copilului care a implinit varsta de 10 ani, Directiei generale de munca si
protectie sociala, serviciului public specializat pentru protectia copilului,
precum si organelor financiare competente, daca s-a stabilit plata unei
contributii in sarcina parintilor.
(3) In cazul in care exista opozitie la executare, hotararea se comunica
Inspectoratului de politie, in vederea executarii.
Art. 29
Hotararea Comisiei pentru protectia copilului poate fi atacata in
conditiile Legii contenciosului administrativ.
CAP. 4
Organisme private care desfasoara activitati in domeniul protectiei copilului
Art. 30
Organismele private prevazute de prezenta ordonanta de urgenta sunt
persoane juridice de drept privat, cu scop nelucrativ, constituite in
conditiile legii. La constituirea organismelor private de nationalitate romana,
instanta judecatoreasca va cere avizul Departamentului pentru Protectia
Copilului. In cazul in care obiectivele statutare ale organismului privat
cuprind si activitati pentru alte categorii sociale decat copiii, se va cere si
avizul Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
Art. 31
(1) Organismele private legal constituite pot desfasura activitati in
domeniul protectiei copilului, numai daca au fost autorizate in conditiile
prezentei ordonante de urgenta.
(2) Autorizarea organismelor private de nationalitate romana se face de
catre Comisia pentru protectia copilului in a carei raza teritoriala acestea
isi au sediul social.
(3) Autorizarea organismelor private straine se face de catre Departamentul
pentru Protectia Copilului. Organismele private straine pot fi autorizate sa
desfasoare activitati in domeniul protectiei copilului pe teritoriul Romaniei,
numai daca sunt reprezentate de organisme private de nationalitate romana,
autorizate.
Art. 32
(1) Autorizatia se elibereaza pentru o perioada de un an.
(2) Reinnoirea autorizatiei este conditionata de prezentarea rapoartelor de
activitate autoritatilor administratiei publice competente sa o elibereze,
anual sau la cererea acestora.
Art. 33
(1) Comisiile pentru protectia copilului au drept de control asupra
activitatii desfasurate de organismele private autorizate.
(2) Daca se constata ca aceasta activitate a devenit ilicita, contrara
bunelor moravuri sau ordinii publice, Comisia pentru protectia copilului va
solicita instantei judecatoresti competente dezvoltarea organismului privat
respectiv.
Art. 34
Criteriile si procedurile de autorizare a organismelor private se aproba
prin hotarare a Guvernului.
CAP. 5
Raspunderi si sanctiuni
Art. 35
Nerespectarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta atrage, dupa caz,
raspunderea disciplinara, materiala, civila, contraventionala sau penala a
persoanei vinovate.
Art. 36
(1) Nerespectarea hotararilor Comisiei pentru protectia copilului
constituie contraventie, daca nu este savarsita in astfel de conditii incat sa
constituie infractiune.
(2) Contraventiile prevazute la alineatul precedent se sanctioneaza cu
amenda de la 500.000 lei la 1.500.000 lei.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de catre
personalul cu atributii de control de la consiliile judetene, respectiv de la
consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si de la
directiile generale de munca si protectie sociala judetene, respectiv cea a
municipiului Bucuresti. Sumele incasate se constituie venit la bugetul
judetului, respectiv la cel al sectorului municipiului Bucuresti.
(4) Dispozitiile prezentului articol se completeaza cu cele ale Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
CAP. 6
Finantarea activitatilor de protectie a copilului aflat in dificultate
Art. 37
(1) Cheltuielile pentru protectia copilului aflat in dificultate se
finanteaza de la bugetele locale.
(2) Cheltuielile pentru plata salariilor sau a indemnizatiilor asistentilor
maternali profesionisti, precum si a indemnizatiilor de sedinta ale
presedintelui, vicepresedintilor si membrilor Comisiei pentru protectia
copilului se suporta de la bugetul judetului, respectiv de la bugetul
sectorului municipiului Bucuresti si se gestioneaza de catre serviciul public
specializat pentru protectia copilului.
(3) Cheltuielile pentru plata alocatiei prevazute la art. 23 se suporta de
la bugetul de stat si se gestioneaza de catre Ministerul Muncii si Protectiei
Sociale.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 38
In aplicarea prezentei ordonante de urgenta, Departamentul pentru Protectia
Copilului impreuna cu ministerele interesate vor elabora norme metodologice si
masuri tranzitorii, care se aproba prin hotarare a Guvernului.
Art. 39
Actiunile si cererile privitoare la aplicarea dispozitiilor prezentei
ordonante de urgenta sunt scutite de taxa de timbru.
Art. 40
(1) In termen de 6 luni de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta, comisiile pentru protectia copilului vor verifica si vor reevalua
toate masurile de ocrotire stabilite prin hotarari in curs de aplicare ale
fostelor comisii teritoriale pentru ocrotirea minorilor, care au functionat
potrivit Legii nr. 3/1970 privind regimul ocrotirii unor categorii de minori.
(2) La expirarea termenului prevazut la alin. (1), hotararile comisiilor
teritoriale pentru ocrotirea minorilor isi inceteaza aplicabilitatea.
Art. 41
(1) Transferul patrimoniului si al personalului institutiilor de ocrotire -
leagane si case de copii - si ale centrelor de primire a minorilor care au
functionat potrivit Legii nr. 3/1970, precum si reorganizarea acestora in
centre de plasament si centre de primire a copilului in cadrul serviciilor
publice specializate pentru protectia copilului se vor face pana la intrarea in
vigoare a legii bugetului de stat pe anul 1998, prin protocol incheiat intre
consiliile judetene, respectiv consiliile locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, si autoritatile in subordinea carora aceste institutii au functionat
pana la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
(2) Personalul didactic, didactic auxiliar, medical si de alte
specialitati, existent in institutiile de ocrotire care au functionat potrivit
Legii nr. 3/1970 - leagane si case de copii - isi va pastra calitatea si
statutul in cadrul viitoarelor centre de plasament si de primire din cadrul
serviciilor publice specializate pentru protectia copilului.
(3) Este interzisa infiintarea unor centre de plasament, altele decat cele
existente prin reorganizarea leaganelor si a caselor de copii, cu exceptia
centrelor de plasament de tip familial.
Art. 42
Pe data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a prezentei ordonante
de urgenta, Legea nr. 3 din 26 martie 1970 privind regimul ocrotirii unor
categorii de minori, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 28 din 28
martie 1970, precum si orice alte dispozitii contrare se abroga.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru delegat pe langa
primul-ministru pentru
coordonarea Secretariatului
General al Guvernului si
a Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Remus Opris
Ministrul muncii si
protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Protectia Copilului,
Cristian Liviu Tabacaru