LEGE
Nr. 24 din 12 aprilie 1996
pentru modificarea si completarea Legii administratiei publice locale nr.
69/1991
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 76 din 13 aprilie 1996
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Legea administratiei publice locale nr. 69/1991, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 238 din 28 noiembrie 1991, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Administratia publica in unitatile administrativ-teritoriale se
intemeiaza pe principiile autonomiei locale, descentralizarii serviciilor
publice, eligibilitatii autoritatilor administratiei publice locale, legalitatii
si consultarii cetatenilor in problemele locale de interes deosebit."
2. Dupa alineatul 1 al articolului 1 se introduce un nou alineat, care
devine alineatul 2, avand urmatorul cuprins:
"Autonomia locala este administrativa si se exercita numai in cadrul
legii."
3. Alineatul 2 al articolului 1, care devine alineatul 3, se modifica si va
avea urmatorul cuprins:
"Autonomia locala priveste organizarea si functionarea administratiei
publice locale si reprezinta dreptul si capacitatea efectiva a autoritatilor
administratiei publice locale de a rezolva si de a gestiona, in nume propriu si
sub responsabilitatea lor, o parte importanta a treburilor publice, in
interesul colectivitatilor locale pe care le reprezinta. Prin colectivitate
locala se intelege totalitatea cetatenilor din unitatea
administrativ-teritoriala."
4. Alineatul 3 al articolului 1 devine alineatul 4.
5. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Delimitarea comunelor, oraselor si judetelor se stabileste prin lege. Orice
modificare a limitelor teritoriale ale acestora se poate efectua numai in
temeiul legii si cu consultarea prealabila a cetatenilor din unitatile
administrativ-teritoriale respective, prin referendum care se organizeaza
potrivit legii."
6. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
In fiecare judet se alege un consiliu judetean, ca autoritate a
administratiei publice, care coordoneaza activitatea consiliilor locale in
vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean. Consiliul judetean
alege, din randul membrilor sai, pe presedinte, pe vicepresedinti si delegatia
permanenta."
7. Articolul 11 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local. El conduce
serviciile publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe
centrale ale administratiei publice, organizate in unitatile
administrativ-teritoriale."
8. La articolul 12, dupa alineatul 2 se introduce un nou alineat, care va
avea urmatorul cuprins:
"Prefectul raspunde conform legii, la cererea autoritatilor
administratiei publice locale si judetene, in cazul in care instanta de
contencios administrativ stabileste ca actul acestora a fost atacat in mod
abuziv sau cu rea-credinta."
9. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Numarul membrilor fiecarui consiliu local se stabileste prin ordin al
prefectului, in functie de populatia comunei sau a orasului raportata de
Comisia Nationala pentru Statistica la data de 1 ianuarie a anului in curs sau,
dupa caz, la data de 1 iulie a anului care precede alegerile, dupa cum urmeaza:
------------------------------------------------
Numarul locuitorilor Numarul
comunei sau ai orasului consilierilor
------------------------------------------------
- pana la 3.000 11
- intre 3.001 si 5.000 13
- intre 5.001 si 7.000 15
- intre 7.001 si 10.000 17
- intre 10.001 si 20.000 19
- intre 20.001 si 50.000 21
- intre 50.001 si 100.000 23
- intre 100.001 si 200.000 25
- intre 200.001 si 400.000 31
- peste 400.000 35
------------------------------------------------
Consiliul General al Municipiului Bucuresti este compus dintr-un numar de
65 de consilieri."
10. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Calitatea de consilier este incompatibila cu:
a) functia de prefect si de subprefect;
b) calitatea de functionar in aparatul propriu al consiliilor comunale,
orasenesti si judetene respective si al prefecturilor, precum si de conducator
al regiei autonome de interes local sau judetean si al serviciului public de
specialitate al consiliului local sau judetean;
c) functia de primar;
d) calitatea de deputat, senator, consilier al Presedintelui Romaniei sau
membru al Guvernului.
Alte incompatibilitati se pot stabili prin lege."
11. Articolul 16 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Constituirea consiliilor locale se face in termen de 20 de zile de la
data alegerilor. Convocarea consilierilor in sedinta de constituire se face de
catre prefect. La sedinta de constituire participa prefectul sau reprezentantul
sau. La sedinta va fi convocat si primarul, chiar daca procedura de validare a
acestuia nu a fost finalizata."
12. Articolul 16 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Sedinta este legal constituita, daca participa cel putin doua treimi
din numarul consilierilor alesi. In cazul in care nu se poate asigura aceasta
majoritate, sedinta se va tine, de drept, peste 3 zile, in aceleasi conditii.
Daca nici la a doua convocare sedinta nu se poate constitui legal, se va
proceda la o noua convocare, peste alte 3 zile. La noua convocare, sedinta va
fi legal constituita, daca se asigura prezenta majoritatii consilierilor alesi.
In situatia in care consiliul nu se poate constitui nici la ultima convocare,
datorita absentei, fara motive temeinice, a consilierilor, prefectul va declara
vacante locurile consilierilor alesi, care au lipsit nemotivat de la cele 3
convocari anterioare, daca acestia nu pot fi inlocuiti cu supleantii de pe
listele respective, si se vor organiza alegeri de completare, in termen de 30
de zile, in conditiile Legii privind alegerile locale. Ordinul prefectului prin
care se declara vacante locurile consilierilor care au lipsit nemotivat poate
fi atacat de cei in cauza, la instanta de contencios administrativ, in termen
de 5 zile de la comunicare. Hotararea primei instante este definitiva si irevocabila."
13. La articolul 16, dupa alineatul 2 se introduce un nou alineat, care va
avea urmatorul cuprins:
"Absenta consilierilor de la sedinta de constituire este motivata,
daca, din cauza bolii, acestia sunt netransportabili sau daca sunt plecati in
strainatate in interes de serviciu."
14. Articolul 17 alineatul 3 litera b) va avea urmatorul cuprins:
"b) alegerea consilierului s-a facut prin frauda electorala,
constatata de Biroul Electoral Central, sau prin orice alta incalcare a Legii
privind alegerile locale."
15. Articolul 17 alineatul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Validarea sau invalidarea mandatelor se face cu votul majoritatii
consilierilor prezenti la sedinta. Persoana al carei mandat este supus
validarii sau invalidarii nu participa la vot."
16. Articolul 17 alineatul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Hotararile privind validarea sau invalidarea mandatelor de consilier
pot fi atacate de cei interesati, la instanta de contencios administrativ, in
termen de 5 zile de la adoptare sau de la comunicare, in cazul celor absenti de
la sedinta. Hotararea instantei este definitiva si irevocabila."
17. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
Mandatul de consilier inceteaza inainte de termen, in caz de deces; demisie;
incompatibilitate; schimbare a domiciliului in alta unitate
administrativ-teritoriala; lipsa nemotivata de la mai mult de 3 sedinte
ordinare consecutive ale consiliului; imposibilitate de a fi exercitat pe o
perioada mai mare de 6 luni; in cazul in care s-a constatat, prin hotarare
judecatoreasca ramasa definitiva, dupa validarea mandatelor, ca alegerea s-a
facut prin frauda electorala sau prin orice alta incalcare a Legii privind
alegerile locale; in caz de condamnare prin hotarare judecatoreasca definitiva
la o pedeapsa privativa de libertate, punere sub interdictie pentru debilitate
sau alienare mintala ori in cazul pierderii drepturilor electorale. Incetarea
mandatului de consilier se constata prin hotarare a consiliului local. In caz
de demisie, consilierul poate reveni asupra acesteia, pana la adoptarea
hotararii."
18. Articolul 20 se abroga.
19. Articolul 21 alineatul 2 literele a), c), d), h), i), j), k), l), m),
n), s) si x) vor avea urmatorul cuprins:
"a) alege, din randul consilierilor, pe viceprimar, sau, dupa caz, pe
viceprimari;"
"c) aproba studii, prognoze orientative si programe de dezvoltare
economico-sociala, de organizare si amenajare a teritoriului;"
"d) aproba, la propunerea primarului, organigrama, numarul de personal
din aparatul propriu al consiliului, precum si regulamentul de organizare si
functionare a acestuia. De asemenea, aproba organigramele si numarul de
personal la regiile autonome si la serviciile publice de specialitate ale
consiliului local;"
"h) infiinteaza institutii si agenti economici de interes local;
hotaraste asupra concesionarii sau inchirierii de bunuri sau de servicii
publice de interes local, precum si asupra participarii, cu capital sau cu
bunuri, la societati comerciale pentru realizarea de lucrari si servicii de
interes public local, in conditiile legii;"
"i) numeste si elibereaza din functie, in conditiile legii, pe
conducatorii agentilor economici si ai institutiilor publice de interes local,
care se afla sub autoritatea sa;"
"j) urmareste, controleaza si analizeaza activitatea agentilor
economici si a institutiilor publice, care se afla sub autoritatea sa;"
"k) instituie norme specifice pentru institutiile publice si agentii
economici de interes local, care se afla sub autoritatea sa, cu respectarea
criteriilor generale stabilite prin lege;"
"l) organizeaza servicii publice de gospodarie comunala, transport
local, retele edilitare si altele, in conditii de eficienta si operativitate,
si asigura buna functionare a acestora;"
"m) aproba, in conditiile legii, planurile de organizare si de
dezvoltare urbanistica a localitatilor din componenta unitatilor
administrativ-teritoriale, precum si de amenajare a teritoriului si masurile
necesare realizarii acestora; aproba, potrivit competentelor legale,
documentatiile tehnico-economice pentru lucrarile de investitii de interes
local si asigura conditiile necesare realizarii lor, la termen si in conditii
de calitate;"
"n) asigura, in cadrul competentelor sale, conditiile necesare bunei
functionari a institutiilor de invatamant, sanitare, de cultura, de tineret si
sport, potrivit legii;"
"s) contribuie la realizarea masurilor de protectie si asistenta
sociala;"
"x) hotaraste, in conditiile legii, asocierea cu alte autoritati ale
administratiei publice locale sau judetene pentru realizarea unor lucrari si
servicii de interes public, precum si colaborarea cu agenti economici din tara
sau din strainatate, in scopul realizarii unor actiuni sau lucrari de interes
comun;"
20. Articolul 21 alineatul 2 litera o) se abroga.
21. Articolul 21 alineatul 2 se completeaza cu o noua litera, care va avea
urmatorul cuprins:
"y) sprijina activitatea cultelor religioase, in conditiile
legii."
22. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Consiliul local se alege pentru un mandat de 4 ani, care poate fi prelungit
prin lege organica, pe timp de razboi sau de catastrofa.
Consiliul isi exercita mandatul de la data constituirii pana la data
declararii ca legal constituit a noului consiliu ales.
Consiliul legal constituit alege prin vot deschis, cu majoritate simpla,
pentru durata unei sedinte, un presedinte."
23. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
Primarul este obligat sa puna la dispozitia consilierilor, la cererea
acestora, in termen de cel mult 15 zile, conform regulamentului de functionare
a consiliului local, informatiile necesare indeplinirii mandatului."
24. La articolul 24, dupa alineatul 3 se introduce un nou alineat, care va
avea urmatorul cuprins:
"In caz de forta majora si de maxima urgenta pentru rezolvarea
intereselor locuitorilor comunei sau ai orasului, convocarea consiliului local
se poate face de indata."
25. Articolul 24 alineatul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Ordinea de zi se aduce la cunostinta locuitorilor comunei sau ai
orasului prin presa locala ori prin alt mijloc de publicitate. In unitatile
administrativ-teritoriale in care minoritatile nationale au pondere insemnata,
ordinea de zi se aduce la cunostinta cetatenilor si in limba acestora."
26. Articolul 25 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Sedintele consiliului local sunt legal constituite, daca este
prezenta majoritatea consilierilor in functie."
27. Alineatul 3 al articolului 25 va avea urmatorul cuprins:
"In cazul in care consiliul nu se intruneste timp de 3 luni consecutiv
sau nu a adoptat in 3 sedinte consecutive nici o hotarare, precum si in
situatia in care numarul consilierilor se reduce sub jumatate plus unul si nu se
poate completa prin supleanti, acesta se dizolva de drept."
28. La articolul 25 se introduc 3 alineate noi, care vor avea urmatorul
cuprins:
"Dizolvarea de drept a consiliului se comunica de catre primar
prefectului, care, prin ordin, ia act de dizolvarea consiliului si propune
Guvernului organizarea de noi alegeri.
Ordinul prefectului poate fi atacat de consilieri la instanta de contencios
administrativ, in termen de 10 zile de la comunicare.
Stabilirea datei alegerilor se va putea face numai dupa expirarea
termenului prevazut la alin. 5 sau dupa ramanerea definitiva a hotararii
judecatoresti prin care s-a respins actiunea consilierilor, in termen de 30 de
zile."
29. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Dezbaterile din sedintele consiliului se consemneaza intr-un proces-verbal,
semnat de presedintele de sedinta, de secretar si de cel putin 3 consilieri.
La inceputul fiecarei sedinte, secretarul prezinta procesul-verbal al
sedintei anterioare si il supune aprobarii consiliului. Consilierii au dreptul
sa conteste continutul procesului-verbal si sa ceara mentionarea exacta a
opiniilor exprimate in sedinta anterioara.
Procesul-verbal si documentele care au fost dezbatute in sedinta se depun
intr-un dosar special al sedintei respective, care va fi numerotat, semnat si
sigilat de presedintele de sedinta, de secretar si de consilierii prevazuti la
alin. 1."
30. Articolul 29 alineatele 1 si 2 vor avea urmatorul cuprins:
"In exercitarea atributiilor ce-i revin, consiliul local adopta
hotarari, cu votul majoritatii membrilor prezenti, in afara de cazurile in care
legea sau regulamentul de functionare a consiliului cere o alta majoritate. In
caz de paritate de voturi, hotararea nu se adopta si se reiau dezbaterile in
sedinta urmatoare.
Hotararile privind administrarea domeniului public si privat al comunei sau
al orasului, organizarea si dezvoltarea urbanistica a localitatilor si
amenajarea teritoriului si asocierea cu alte consilii, institutii publice sau
agenti economici din tara si din strainatate se adopta cu votul a cel putin
doua treimi din numarul consilierilor in functie."
31. La articolul 29, dupa alineatul 2 se introduce un nou alineat, care va
avea urmatorul cuprins:
"Hotararile privind bugetul local, precum si cele prin care se
stabilesc impozite si taxe locale, se adopta cu votul majoritatii consilierilor
in functie. Daca bugetul nu poate fi adoptat dupa doua lecturi consecutive,
care vor avea loc la un interval de cel mult 5 zile, activitatea se va
desfasura pe baza bugetului anului precedent, pana la adoptarea noului
buget."
32. Articolul 29 alineatul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Proiectele de hotarari pot fi propuse de catre consilieri sau de
catre primar. Redactarea proiectelor se face de cei care le propun."
33. Articolul 30 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Hotararile consiliului local se semneaza de catre presedintele de
sedinta, se contrasemneaza de catre secretar si se comunica primarului. In
cazul in care presedintele de sedinta se afla in imposibilitatea de a semna sau
refuza sa semneze, hotararea va fi semnata de catre unul dintre consilierii
prezenti."
34. La articolul 30, dupa alineatul 2 se introduce un nou alineat, care va
avea urmatorul cuprins:
"Aducerea la cunostinta publica a hotararilor cu caracter normativ se
face numai dupa expirarea termenului in care prefectul poate exercita calea de
atac in fata instantei de contencios administrativ sau dupa ramanerea
definitiva a hotararii judecatoresti prin care actiunea prefectului a fost
respinsa."
35. Articolul 31 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Nu poate lua parte la deliberare si la adoptarea hotararilor
consilierul care, fie personal, fie prin sot, sotie, afin sau rude pana la
gradul al patrulea inclusiv, are un interes patrimonial in problema supusa
dezbaterii consiliului".
36. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
Problemele inscrise pe ordinea de zi a sedintei consiliului local nu pot fi
dezbatute, de regula, daca nu sunt insotite de raportul de specialitate al
compartimentului de resort din aparatul propriu al consiliului, care va fi
elaborat in termen de 30 de zile de la solicitarea initiatorului, precum si de
avizul comisiei de specialitate a consiliului."
37. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
Consilierii raspund solidar pentru activitatea consiliului local din care
fac parte si pentru hotararile acestuia, pe care le-au votat. De asemenea,
fiecare consilier raspunde pentru propria activitate desfasurata in exercitarea
mandatului.
La cererea consilierilor, votul lor va fi consemnat in procesul-verbal al
sedintei."
38. Articolul 34 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 34
Consiliul local poate fi dizolvat, daca a adoptat hotarari repetate, care
au fost anulate irevocabil de catre instanta de judecata intrucat au
contravenit intereselor generale ale statului sau au incalcat Constitutia si
legile tarii.
Dizolvarea consiliului se face prin hotarare a Guvernului, la propunerea motivata
a prefectului, bazata pe hotararile definitive ale instantei de judecata.
Hotararea si motivele care au stat la baza emiterii acesteia se aduc la
cunostinta membrilor consiliului de catre prefect, in termen de 5 zile de la
publicarea acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei.
Hotararea de dizolvare poate fi atacata de catre consilieri la instanta de
contencios administrativ, in termen de 10 zile de la data aducerii la
cunostinta potrivit alin. 2. In acest caz, procedura prealabila prevazuta de lege
nu se mai efectueaza. Introducerea actiunii suspenda executarea masurii de
dizolvare.
Data pentru organizarea alegerii noului consiliu local se stabileste de
catre Guvern, la propunerea prefectului, in termen de 30 de zile de la
expirarea termenului prevazut la alin. 3 sau, dupa caz, de la ramanerea
definitiva a hotararii judecatoresti prin care a fost respinsa actiunea
consilierilor.
Pana la constituirea noului consiliu, primarul va rezolva problemele
curente ale comunei sau ale orasului."
39. Articolul 35 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 35
In exercitarea functiei, consilierii sunt in serviciul colectivitatii
locale, fiind ocrotiti de lege.
Numai la sesizarea motivata a instantei de judecata sau a Parchetului,
prefectul poate dispune, prin ordin, suspendarea din functie a consilierului,
in cazul in care acesta a fost trimis in judecata pentru savarsirea, cu
intentie, a unei fapte penale, precum si in situatia in care s-a pus in miscare
actiunea penala, daca s-a luat impotriva sa masura arestarii preventive.
Suspendarea dureaza pana la solutionarea definitiva a cauzei, in afara de
cazul in care Parchetul sau instanta de judecata a solicitat ridicarea acestei
masuri mai inainte. Ordinul de suspendare se comunica de indata consilierului.
Impotriva ordinului de suspendare consilierul se poate adresa instantei de
judecata in conditiile Legii contenciosului administrativ, in termen de 10 zile
de la luarea la cunostinta."
40. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
La lucrarile consiliului local pot participa, fara drept de vot, prefectul,
presedintele consiliului judetean, reprezentantii acestora, parlamentarii,
precum si persoanele invitate de consiliul local, a caror prezenta este
considerata utila.
Cetatenii satelor si ai catunelor care nu au consilieri alesi in consiliile
locale vor fi reprezentati la sedinte de catre un delegat satesc. Acesta este
ales pe perioada unui mandat al consiliului local de catre o adunare sateasca,
constituita din cate un reprezentant din fiecare familie, desfasurata in
prezenta primarului sau a viceprimarului. La discutarea problemelor ce privesc
satele respective, delegatii satesti vor fi invitati in mod obligatoriu. Votul
acestora are caracter consultativ."
41. Dupa articolul 36 se introduce articolul 36^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 36^1
Dupa constituire, consiliul local isi organizeaza comisii de specialitate,
in principalele domenii de activitate.
Pot fi membri ai comisiilor de specialitate numai consilierii.
Comisiile de specialitate isi aleg cate un presedinte si un secretar.
Comisiile de specialitate avizeaza proiectele de hotarari din domeniul lor
de activitate.
Comisiile de specialitate lucreaza in plen si iau hotarari cu votul majoritatii
membrilor lor.
Organizarea, functionarea si atributiile comisiilor de specialitate se
stabilesc prin regulamentul de functionare a consiliului local."
42. Articolul 37 alineatele 1, 2 si 4 vor avea urmatorul cuprins:
"Comunele, orasele si municipiile au cate un primar si un viceprimar;
municipiile resedinta de judet si sectoarele municipiului Bucuresti au cate un
primar si doi viceprimari, iar municipiul Bucuresti are un primar general si
patru viceprimari, alesi in conditiile legii."
"Primarul participa, obligatoriu, la sedintele consiliului
local."
"Pe toata durata mandatului de primar si de viceprimar, contractul de
munca al acestora la institutiile publice, la regiile autonome sau la
societatile comerciale cu capital majoritar de stat se suspenda."
43. Articolul 37 alineatul 3 se abroga.
44. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
Validarea alegerii primarului se face in termen de 20 de zile de la data
alegerilor, in camera de consiliu, de catre un judecator desemnat de
presedintele judecatoriei in a carei raza teritoriala se afla comuna, orasul
sau subdiviziunea administrativ-teritoriala.
Validarea alegerii primarului general al municipiului Bucuresti se face de
catre un judecator desemnat de presedintele Tribunalului Municipiului
Bucuresti.
Invalidarea alegerii primarului se poate pronunta in cazurile prevazute la
art. 17 alin. 3.
Rezultatul validarii se prezinta in sedinta de constituire a consiliului
local sau, dupa caz, intr-o sedinta extraordinara, de catre un judecator sau un
delegat al prefectului.
In caz de invalidare a mandatului primarului, se organizeaza alegeri in
termen de cel mult 45 de zile de la data invalidarii, in conditiile stabilite
de Legea privind alegerile locale."
45. Articolul 39 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Primarul depune in fata consiliului local juramantul prevazut la art.
18. In situatii deosebite, juramantul se poate depune si in fata presedintelui
instantei judecatoresti care a validat alegerea primarului".
46. Articolul 40 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
Mandatul primarului este de 4 ani si se exercita pana la depunerea
juramantului de catre primarul nou-ales. Mandatul primarului poate fi
prelungit, prin lege organica, pe timp de razboi sau catastrofa.
Mandatul inceteaza inainte de termen in caz de deces; demisie;
incompatibilitate; schimbare a domiciliului intr-o alta unitate
administrativ-teritoriala; imposibilitate de a fi exercitat pe o perioada mai
mare de 6 luni; in cazul in care s-a constatat prin hotarare judecatoreasca,
ramasa definitiva dupa validarea mandatelor, ca alegerea s-a facut prin frauda
electorala sau prin orice alta incalcare a Legii privind alegerile locale; in
cazul condamnarii definitive la o pedeapsa privativa de libertate, precum si in
cazul punerii sub interdictie pentru debilitate sau alienare mintala ori in
cazul pierderii drepturilor electorale.
In situatiile prevazute la alin. 2, consiliul local adopta o hotarare prin
care ia act de incetarea mandatului primarului si declara vacanta functia
acestuia.
In cazul demisiei, pana la adoptarea de catre consiliul local a hotararii
prevazute la alin. 3, primarul poate reveni asupra demisiei."
47. Articolul 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
Primarul poate fi demis din functie pentru motivele prevazute la art. 34
alin. 1, care se aplica in mod corespunzator, daca actele acestuia au fost
emise cu rea-credinta.
Demiterea primarului, bazata pe hotararile definitive ale instantei de
judecata, se face prin hotarare a Guvernului, la propunerea motivata a
prefectului. Hotararea si motivele care au stat la baza emiterii acesteia se
aduc la cunostinta primarului de catre prefect, in termen de 5 zile de la
publicarea hotararii in Monitorul Oficial al Romaniei.
Hotararea de demitere poate fi atacata de catre primar la instanta de
contencios administrativ, in termen de 10 zile de la data aducerii la
cunostinta potrivit alin. 2. In acest caz, procedura prealabila prevazuta de
lege nu se mai efectueaza. Introducerea actiunii suspenda executarea masurii de
demitere."
48. Dupa articolul 42 se introduce articolul 42^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 42^1
In exercitarea atributiilor de ofiter de stare civila si de autoritate
tutelara, precum si a sarcinilor ce-i revin din actele normative privitoare la
recensamant, la organizarea si desfasurarea alegerilor, aducerea la cunostinta
cetatenilor a legilor, precum si a altor asemenea atributii, stabilite prin
legi, primarul actioneaza si ca reprezentant al statului in comuna sau in
orasul in care a fost ales.
In cazuri exceptionale, daca primarul refuza sau este in imposibilitatea de
exercitare a unora dintre atributiile prevazute la alin. 1 sau in alte legi
speciale, aceste atributii se exercita de catre secretar."
49. Articolul 43 alineatul 1 literele i), j), k), n), s), v) si x) vor avea
urmatorul cuprins:
"i) ia masuri pentru prevenirea si limitarea urmarilor calamitatilor,
catastrofelor, incendiilor, epidemiilor sau epizootiilor, impreuna cu organele
specializate ale statului. In acest scop, poate mobiliza si populatia, agentii
economici si institutiile publice din comuna sau din oras, acestea fiind
obligate sa execute masurile stabilite;"
"j) asigura ordinea publica si linistea locuitorilor, prin intermediul
gardienilor publici si cu ajutorul jandarmeriei, politiei, pompierilor si
apararii civile, care au obligatia sa raspunda solicitarilor sale, in
conditiile legii;"
"k) indruma si supravegheaza activitatea gardienilor publici, conform
angajamentelor contractuale;"
"n) controleaza igiena si salubritatea localurilor publice si a
produselor alimentare puse in vanzare pentru populatie, cu sprijinul organelor
de specialitate;"
"s) conduce serviciile publice locale; asigura functionarea
serviciilor de stare civila si de autoritate tutelara; supravegheaza realizarea
masurilor de asistenta si ajutor social;"
"v) numeste si elibereaza din functie personalul din aparatul propriu
al consiliului local, cu exceptia secretarului; propune consiliului local
eliberarea din functie a conducatorilor agentilor economici si ai institutiilor
publice de interes local, care se afla sub autoritatea consiliului local
respectiv;"
"x) controleaza activitatea personalului din aparatul propriu al
consiliului local;"
50. Articolul 43 alineatul 1 litera z) devine litera y).
51. Dupa articolul 43 se introduce articolul 43^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 43^1
Primarul prezinta trimestrial sau la cererea consiliului local informari
privind executarea hotararilor adoptate de consiliu."
52. Articolul 44 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 44
Primarul deleaga viceprimarilor, prin dispozitie emisa in termen de 30 de
zile de la validare, exercitarea unora dintre atributiile ce-i revin potrivit
art. 43, cu precadere cele prevazute la lit. k), n), r), s) si y), cu exceptia
celor prevazute la lit. a)-g), i), j), l), m) si t).
Atributiile de ofiter de stare civila pot fi delegate viceprimarului, secretarului
sau altor functionari cu competente in acest domeniu.
Atributiile ce revin primarului, potrivit art. 42^1 alin. 1, cu exceptia
celor de ofiter de stare civila, nu pot fi delegate."
53. Dupa articolul 44 se introduce articolul 44^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 44^1
Viceprimarul este ales cu votul secret al majoritatii consilierilor in
functie. El isi pastreaza calitatea de consilier. Durata mandatului
viceprimarului este egala cu cea a mandatului consiliului local. Prevederile
art. 40 alin. 2 si 3 se aplica in mod corespunzator.
Demiterea viceprimarului se face de catre consiliul local, la propunerea
unei treimi din numarul consilierilor, prin hotarare adoptata cu votul a doua
treimi din numarul consilierilor in functie. Prevederile art. 41 alin. 3 se
aplica in mod corespunzator."
54. Articolul 46 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
In exercitarea functiei, primarul este ocrotit de lege.
Prefectul poate dispune, prin ordin, suspendarea din functie a primarului
in cazurile in care acesta a fost trimis in judecata pentru savarsirea, cu
intentie, a unei fapte penale, precum si in situatia in care s-a pus in miscare
actiunea penala, daca s-a luat impotriva lui masura arestarii preventive.
Suspendarea poate fi dispusa numai la cererea motivata a instantei de
judecata sau a Parchetului.
Suspendarea dureaza pana la solutionarea definitiva a cauzei, in afara de
cazul in care Parchetul sau instanta de judecata a solicitat ridicarea acestei
masuri mai inainte.
Ordinul de suspendare se comunica, de indata, primarului. Impotriva
ordinului de suspendare, primarul se poate adresa instantei de judecata in
conditiile Legii contenciosului administrativ, in termen de 10 zile de la
luarea la cunostinta.
Daca primarul suspendat din functie a fost gasit nevinovat, acesta are
dreptul la despagubiri, in conditiile legii.
Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si
viceprimarilor, suspendarea lor fiind dispusa de consiliul local prin hotarare,
adoptata cu majoritatea consilierilor in functie."
55. Dupa articolul 46 se introduce articolul 46^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 46^1
In caz de vacanta a functiei de primar, precum si in caz de suspendare din
functie a acestuia, atributiile sale vor fi exercitate, de drept, de catre
viceprimar, pana la validarea mandatului noului primar sau, dupa caz, pana la
incetarea suspendarii.
In situatia prevazuta la alin. 1, consiliul local deleaga, prin hotarare,
din randul membrilor sai, un consilier, care va indeplini temporar atributiile
viceprimarului.
In situatia in care sunt suspendati din functie, in acelasi timp, atat
primarul, cat si viceprimarul, consiliul local deleaga un consilier care va
indeplini atat atributiile primarului, cat si ale viceprimarului, pana la
incetarea suspendarii.
Daca devin vacante, in acelasi timp, atat functia de primar, cat si cea de
viceprimar, consiliul local alege un nou viceprimar, prevederile alin. 1 si 2
aplicandu-se pana la alegerea unui nou primar. Stabilirea de catre Guvern a
datei alegerii noului primar se va face in termen de 30 de zile de la data cand
cele doua functii au devenit vacante."
56. Articolul 47 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 47
Fiecare comuna, oras si subdiviziune administrativ-teritoriala a
municipiului are un secretar salarizat din bugetul local. Secretarul este
functionar public, cu studii superioare juridice sau administrative. In mod
exceptional, la comune si la orasele avand sub 30.000 de locuitori, in functia
de secretar pot fi numite si persoane care au alte studii superioare sau numai
bacalaureatul. Secretarul nu poate fi membru al unui partid sau al unei
formatiuni politice, sub sanctiunea eliberarii din functie."
57. Articolul 48 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 48
Numirea secretarului se face de catre prefect pe baza propunerilor
consiliului local, la initiativa primarului, pe baza de concurs sau de examen.
Concursul sau examenul se organizeaza de catre primar, potrivit legii, in
termen de 45 de zile de la data la care postul a devenit vacant. Din comisia de
concurs sau de examinare vor face parte, in mod obligatoriu, cate un
reprezentant al prefectului, al presedintelui consiliului judetean si al
consiliului local respectiv. Ordinul de numire se emite in termen de cel mult
10 zile de la primirea propunerii.
Secretarul se bucura de stabilitate in functie si se supune regulilor
cuprinse in statutul functionarului public.
Eliberarea din functie a secretarului se face de catre prefect, numai la
propunerea consiliului local, adoptata cu votul a cel putin doua treimi din
numarul consilierilor in functie, la initiativa primarului sau a unei treimi
din numarul consilierilor.
Sanctionarea disciplinara a secretarului se face de catre prefect, la
propunerea primarului sau a consiliului local, in conditiile legii."
58. La articolul 49 alineatul 1, dupa litera a) se introduce litera a)^1,
care va avea urmatorul cuprins:
"a)^1 asigura buna functionare a compartimentelor si activitatilor cu
caracter juridic din cadrul aparatului propriu al consiliului local;"
59. Articolul 49 alineatul 1 literele b) si c) vor avea urmatorul cuprins:
"b) avizeaza proiectele de hotarari ale consiliului local, asumandu-si
raspunderea pentru legalitatea acestora;"
"c) primeste si distribuie corespondenta; urmareste realizarea
raspunsului in termenul legal;"
60. La articolul 49 alineatul 1, dupa litera j) se introduc literele k) si
l), care vor avea urmatorul cuprins:
"k) asigura functionarea compartimentelor de stare civila, autoritate
tutelara si protectie sociala;"
"l) tine legatura cu organizatiile de cult din unitatea
administrativ-teritoriala si face propuneri primarului sau consiliului local
pentru solutionarea problemelor legate de buna lor functionare."
61. Titlul sectiunii a 2-a a capitolului IV va avea urmatorul cuprins:
"Serviciile publice ale comunei, ale orasului si aparatul propriu al
consiliului local"
62. Articolul 51 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 51
Numirea si eliberarea din functie a personalului din serviciile publice ale
comunei si ale orasului se fac de catre conducatorii acestora, in conditiile
legii.
Numirea si eliberarea din functie a personalului din aparatul propriu al
consiliului local se fac de catre primar, in conditiile legii.
Consiliul local poate recomanda, motivat, primarului, eliberarea din
functie a conducatorilor compartimentelor din aparatul propriu."
63. Articolul 52 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 52
Consiliul local aproba regulamente de organizare si functionare a
aparatului propriu, stabileste competentele si atributiile personalului, in
conditiile prevazute de lege."
64. Articolul 53 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 53
Conditiile privind numirea, angajarea, promovarea, sanctionarea si
eliberarea din functie, drepturile si obligatiile personalului din serviciile
publice ale comunei si ale orasului, precum si ale personalului din aparatul
propriu al consiliului local, sunt stabilite prin lege si regulamente.
Functionarii din aparatul propriu al consiliului local se bucura de
stabilitate in functie si se supun prevederilor statutului functionarilor
publici."
65. Articolul 54 alineatele 2 si 3 vor avea urmatorul cuprins:
"Cetatenii apartinand minoritatilor nationale, in raporturile lor cu
autoritatile administratiei publice locale si cu aparatul acestora, se pot
adresa oral sau in scris si in limba lor materna.
Cererile prezentate in scris vor fi insotite de traducerea lor in limba romana."
66. Dupa articolul 54 se introduce articolul 54^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 54^1
Primarul, viceprimarul, secretarul comunei, orasului sau municipiului,
impreuna cu aparatul propriu al consiliului local constituie primaria comunei,
orasului sau municipiului, institutie publica cu activitate permanenta care
aduce la indeplinire efectiva hotararile consiliului local si solutioneaza
problemele curente ale colectivitatii locale in care functioneaza."
67. Articolul 56 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 56
Numarul consilierilor fiecarui consiliu judetean se stabileste prin ordin
al prefectului, in functie de populatia judetului, raportata de catre Comisia
Nationala pentru Statistica la data de 1 ianuarie a anului in curs sau, dupa
caz, la data de 1 iulie a anului care precede alegerile, dupa cum urmeaza:
----------------------------------------------
Numarul locuitorilor Numarul
judetului consilierilor
----------------------------------------------
- pana la 350.000 37
- intre 350.001 si 500.000 39
- intre 500.001 si 650.000 41
- peste 650.000 45
----------------------------------------------
68. Articolul 57 se abroga.
69. Articolul 58 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 58
La alegerea si la constituirea consiliului judetean se aplica, in mod
corespunzator, dispozitiile art. 15-19 si 36^1."
70. Articolul 59 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Consiliul judetean este autoritatea administratiei publice judetene
pentru coordonarea activitatii consiliilor comunale si orasenesti, in vederea
realizarii serviciilor publice de interes judetean, si exercita, in acest sens,
urmatoarele atributii principale;"
71. La articolul 59 alineatul 1, dupa litera b) se introduce litera b)^1,
care va avea urmatorul cuprins:
"b)^1 acorda consiliilor locale si aparatului propriu al acestora,
precum si serviciilor publice ale comunelor si oraselor, sprijin si asistenta
tehnica, juridica si de orice alta natura, la cererea acestora;"
72. Articolul 59 alineatul 1 literele e), i), j), k), m), n) si s) vor avea
urmatorul cuprins:
"e) adopta bugetul propriu al judetului si contul de incheiere a
exercitiului bugetar;"
"i) alege dintre consilieri si elibereaza din functie, in conditiile
prezentei legi, pe presedinte, vicepresedinti si delegatia permanenta;"
"j) adopta propriul regulament de functionare;"
"k) aproba, in limitele normelor legale, organigrama si numarul de
personal din aparatul propriu;"
"m) hotaraste, in conditiile legii, infiintarea de institutii si
agenti economici de interes judetean, dobandirea, concesionarea sau inchirierea
de bunuri din domeniul privat si de servicii publice de interes judetean, precum
si participarea cu bunuri si capital la societatile comerciale, pentru
realizarea de lucrari si servicii de interes judetean;"
"n) numeste si elibereaza din functie pe conducatorii agentilor
economici de sub autoritatea sa si ai institutiilor publice de interes
judetean; urmareste si controleaza activitatea lor, analizand trimestrial
rapoarte ale acestora;"
"s) atribuie, in conditiile legii, la propunerea consiliilor locale,
denumiri de strazi, de piete si de obiective de interes local;"
73. La articolul 59 alineatul 1, dupa litera s) se introduce litera t),
care va avea urmatorul cuprins:
"t) hotaraste, in conditiile legii, asocierea cu alte autoritati ale
administratiei publice locale sau judetene pentru realizarea unor lucrari si servicii
de interes public, precum si colaborarea cu agentii economici din tara sau din
strainatate, in scopul realizarii unor actiuni sau lucrari de interes
comun."
74. Articolul 60 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 60
Consiliul judetean se alege pentru un mandat de 4 ani, care poate fi
prelungit, prin lege organica, in caz de razboi sau de catastrofa.
Consiliul judetean isi exercita mandatul de la data constituirii, pana la
declararea ca legal constituit a noului consiliu ales."
75. Articolul 61 alineatele 1, 2 si 4 vor avea urmatorul cuprins:
"Consiliul judetean se intruneste in sedinte ordinare, o data la doua
luni."
"Consiliul judetean se poate intruni in sedinte extraordinare ori de
cate ori este necesar, la cererea presedintelui acestuia, a cel putin o treime
din numarul membrilor sai sau a delegatiei permanente."
"Dispozitiile art. 24 alin. 5, art. 25, art. 26 si art. 28 se aplica
in mod corespunzator."
76. Articolul 62 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 62
Consiliul judetean, in exercitarea atributiilor ce-i revin, adopta
hotarari. Hotararile se semneaza de presedintele consiliului judetean sau de
vicepresedintele care a condus sedinta si se contrasemneaza de catre
secretar."
77. Articolul 63 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 63
Consiliul judetean alege dintre membrii sai, pe durata mandatului, pe
presedinte si 2 vicepresedinti ai consiliului, 4 sau 6 consilieri,
respectandu-se, pe cat posibil, configuratia politica a acestuia, care,
impreuna, constituie delegatia permanenta.
Presedintele si vicepresedintii consiliului judetean sunt si presedinte si
vicepresedinti ai delegatiei permanente.
Presedintele si vicepresedintii consiliului judetean se aleg cu votul
majoritatii consilierilor in functie.
Eliberarea din functie a presedintelui si a vicepresedintilor se poate face
de catre consiliul judetean, la propunerea a cel putin o treime din numarul
consilierilor, daca sunt intrunite cerintele prevazute de lege pentru demiterea
primarului si numai cu votul a doua treimi din numarul consilierilor in
functie.
Pe timpul exercitarii mandatului, contractul de munca al presedintelui si
vicepresedintilor consiliului judetean la institutiile publice, la regiile
autonome si la societatile comerciale cu capital majoritar de stat se
suspenda."
78. Articolul 64 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 64
Delegatia permanenta a consiliului judetean, constituita potrivit art. 63,
indeplineste urmatoarele atributii principale:
a) intocmeste proiectul ordinii de zi a sedintei consiliului;
b) analizeaza proiectele de hotarari care vor fi supuse consiliului spre
dezbatere si adoptare si asigura fundamentarea acestora;
c) pregateste desfasurarea in bune conditii a lucrarilor sedintelor
consiliului, asigurand intocmirea in mod corespunzator a tuturor documentelor
supuse dezbaterii;
d) propune presedintelui convocarea sedintelor extraordinare;
e) supune aprobarii consiliului regulamentul de functionare a acestuia;
f) stabileste masurile necesare pentru aducerea la indeplinire a
hotararilor consiliului judetean si analizeaza, periodic, stadiul indeplinirii
acestora.
Delegatia permanenta indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege
sau prin regulamentul de functionare a consiliului judetean, elaborat si
aprobat cu respectarea normelor legale.
Modul de organizare si de functionare a delegatiei permanente se stabileste
prin regulamentul de functionare a consiliului.
Secretarul judetului este si secretarul delegatiei permanente."
79. Articolul 66 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 66
Presedintele consiliului judetean este seful administratiei publice
judetene si raspunde de buna functionare a compartimentelor de specialitate din
aparatul propriu al consiliului judetean, precum si a agentilor economici de
sub autoritatea consiliului.
Presedintele consiliului judetean reprezinta judetul in relatiile cu
celelalte autoritati publice, cu persoane fizice si juridice din tara si din
strainatate, precum si in justitie.
Aparatul propriu al consiliului judetean este subordonat presedintelui
acestuia."
80. Articolul 67 alineatul 1 literele b), f) si g) vor avea urmatorul
cuprins:
"b) asigura executarea hotararilor consiliului judetean;"
"f) intocmeste proiectul bugetului propriu al judetului si contul de
incheiere a exercitiului bugetar si le supune spre aprobare consiliului;"
"g) numeste, sanctioneaza si elibereaza din functie personalul din
aparatul propriu al consiliului judetean, in conditiile legii."
81. Articolul 69 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 69
Fiecare judet si municipiul Bucuresti au un secretar, salarizat din bugetul
judetului, respectiv al municipiului Bucuresti. Secretarul este functionar
public si are studii superioare juridice sau administrative. Secretarul nu
poate fi membru al vreunui partid sau formatiune politica, sub sanctiunea
eliberarii din functie.
Numirea secretarului se face de catre Departamentul pentru Administratie
Publica Locala, la propunerea consiliului judetean, din initiativa
presedintelui acestuia, respectiv a primarului general al municipiului
Bucuresti.
Numirea se face pe baza de examen sau de concurs organizat, potrivit legii,
de catre presedintele consiliului judetean, respectiv de catre primarul general,
in termen de 45 de zile de la data la care postul a devenit vacant. Din comisia
de examinare sau de concurs va face parte, in mod obligatoriu, un reprezentant
al Departamentului pentru Administratie Publica Locala.
Emiterea dispozitiei de numire se va face in termen de cel mult 10 zile de
la primirea propunerii.
Eliberarea din functie, precum si sanctionarea disciplinara a secretarului
judetului se fac de catre Departamentul pentru Administratie Publica Locala,
numai la propunerea consiliului judetean, adoptata cu votul a cel putin doua
treimi din numarul consilierilor in functie, la initiativa presedintelui
acestuia sau a unei treimi din numarul consilierilor.
Secretarului judetului ii sunt aplicabile in mod corespunzator dispozitiile
prezentei legi privitoare la secretarul comunei si al orasului.
Secretarul judetului si cel al municipiului Bucuresti exercita atributiile
care revin, potrivit legii, judetului si municipiului Bucuresti in domeniile
starii civile, autoritatii tutelare si ocrotirii minorilor, coordonand
compartimentele de specialitate din aparatul propriu al consiliului judetean
sau, dupa caz, al municipiului Bucuresti, in al caror obiect de activitate
intra aceste atributii."
82. Articolul 70 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 70
Dispozitiile prezentei legi privitoare la organizarea si functionarea
consiliilor locale, precum si cele cu privire la primar, cu exceptia celor
referitoare la atributii, se aplica in mod corespunzator consiliului judetean
si presedintelui acestuia.
Dizolvarea de drept a consiliului judetean, in cazul in care nu se
intruneste timp de 6 luni consecutiv, precum si in situatia in care numarul
consilierilor s-a redus sub jumatate plus unul si nu se poate completa prin
supleanti, se comunica prefectului si Guvernului de catre secretarul judetului.
Dupa efectuarea verificarilor necesare, Guvernul emite o hotarare prin care ia
act de dizolvarea consiliului judetean.
Prevederile art. 25 alin. 5 si 6 se aplica in mod corespunzator.
Pe perioada in care consiliul judetean este dizolvat sau nu s-a putut
constitui potrivit legii, problemele curente, aflate in competenta
presedintelui acestuia, se rezolva de catre un imputernicit numit de Guvern,
avand calitatea de functionar public."
83. Dupa articolul 70 se introduce capitolul VI "Administratia publica
a municipiului Bucuresti", cuprinzand articolele 70^1 - 70^4.
84. Articolul 70^1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 70^1
Sectoarele municipiului Bucuresti se organizeaza ca subdiviziuni
administrativ-teritoriale ale acestuia."
85. Articolul 70^2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 70^2
Administratia publica a municipiului Bucuresti se realizeaza de catre
consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti si Consiliul General
al Municipiului Bucuresti, ca autoritati deliberative, precum si de catre
primarii sectoarelor municipiului Bucuresti si primarul general al municipiului
Bucuresti, ca autoritati executive, alese in conditiile Legii privind alegerile
locale."
86. Articolul 70^3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 70^3
Consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti functioneaza in
conditiile prevazute in prezenta lege pentru consiliile locale ale comunelor si
oraselor si exercita atributiile prevazute pentru acestea, cu exceptia celor de
la art. 21 alin. 2 lit. b), c), f), m), v), x) si z). Bugetele subdiviziunilor
administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti se aproba de catre
consiliile locale ale acestora, cu acordul Consiliului General al Municipiului
Bucuresti. Atributiile prevazute la art. 21 alin. 2 lit. g), h), i), j), k) si
t) vor putea fi exercitate de catre consiliile locale ale sectoarelor numai pe
baza hotararii Consiliului General al Municipiului Bucuresti.
Consiliul General al Municipiului Bucuresti se alege, se constituie si
functioneaza, in conditiile prevazute de dispozitiile prezentei legi si de cele
ale Legii privind alegerile locale pentru consiliile locale, care se aplica in
mod corespunzator.
Primarii si viceprimarii sectoarelor municipiului Bucuresti functioneaza in
conditiile prevazute de prezenta lege pentru primarii si viceprimarii comunelor
si oraselor si exercita atributiile stabilite prin prezenta lege pentru
primarii si viceprimarii comunelor si oraselor, cu exceptia celor prevazute la
art. 43 alin. 1 lit. c), l) si m), care se exercita numai de catre primarul
general al municipiului Bucuresti.
Hotararile Consiliului General al Municipiului Bucuresti si dispozitiile
primarului general al municipiului Bucuresti sunt obligatorii si pentru
autoritatile administratiei publice organizate in sectoarele municipiului
Bucuresti.
Primarul general al municipiului Bucuresti impreuna cu primarii sectoarelor
municipiului Bucuresti se intrunesc cel putin o data pe luna, la convocarea
primarului general, pentru a analiza modul in care sunt aduse la indeplinire
hotararile Consiliului General al Municipiului Bucuresti si dispozitiile
primarului general al municipiului Bucuresti, stabilind masurile
corespunzatoare. La sedinta participa si prefectul municipiului Bucuresti.
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, primarul general si
viceprimarii municipiului Bucuresti exercita atributiile prevazute de lege
pentru consiliile locale, pentru primarii si viceprimarii comunelor si
oraselor, care se aplica in mod corespunzator.
Autoritatilor prevazute la alin. 1 si 2 le sunt aplicabile in mod
corespunzator si prevederile art. 71-95, 111 si 112 din prezenta lege."
87. Articolul 70^4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 70^4
Dispozitiile art. 96-110 privind pe prefectul judetului si Comisia
administrativa se aplica in mod corespunzator si prefectului municipiului
Bucuresti si Comisiei administrative organizate pe langa prefectura."
88. Capitolul VI "Bunuri si lucrari" devine capitolul VII.
89. Articolul 72 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 72
Apartin domeniului public de interes local sau judetean toate bunurile care
potrivit legii sau prin natura lor, sunt afectate unei utilitati publice, sunt
de uz sau de interes public si nu au fost declarate de interes national.
Bunurile domeniului public de interes local sau judetean cuprind terenurile pe
care sunt amplasate constructii de interes public local sau judetean, pietele,
retelele stradale, parcurile publice, cladirile, monumentele de interes public
local sau judetean, padurile si lacurile care, potrivit legii, nu apartin
domeniului public de interes national. Pot apartine domeniului public de
interes local sau judetean si alte bunuri dobandite de comuna, oras sau judet,
in conditiile legii."
90. Articolul 76 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Consiliile locale si cele judetene hotarasc ca bunurile ce apartin
domeniului public sau privat, de interes local sau judetean, dupa caz, sa fie
date in administrarea regiilor autonome si institutiilor publice, sa fie
concesionate ori sa fie inchiriate. De asemenea, ele hotarasc cu privire la
cumpararea si vanzarea bunurilor ce fac parte din domeniul privat, de interes
local sau judetean, in conditiile legii."
91. Articolul 77 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 77
Consiliile locale si judetene pot contracta, in conditiile legii, lucrari
si servicii de utilitate publica, in limita sumelor aprobate prin bugetul local
si judetean, dupa caz, sau a listei publice realizate."
92. Articolul 78 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 78
Consiliile locale si cele judetene pot da in folosinta gratuita, pe termen
limitat, imobile din patrimoniul lor societatilor si institutiilor de utilitate
publica sau de binefacere, recunoscute ca persoane juridice, in scopul
indeplinirii unor activitati care satisfac cerintele cetatenilor din comuna,
oras sau judet."
93. Articolul 79 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 79
Lucrarile de constructii si reparatii de interes public se executa pe
teritoriul comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor numai in baza unor
documentatii tehnico-economice avizate sau aprobate, dupa caz, de consiliul
local sau judetean, potrivit legii."
94. Articolul 80 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 80
Documentatiile de urbanism si amenajare a teritoriului privind comuna,
orasul si judetul se elaboreaza, se analizeaza si se aproba in conformitate cu
prevederile legii."
95. Capitolul VII "Administrarea finantelor publice" devine
capitolul VIII.
96. La articolul 83 se introduce un nou alineat, care va avea urmatorul
cuprins:
"Autoritatile administratiei publice locale au dreptul la resurse
proprii, suficiente, proportional cu competentele ce le revin potrivit legii,
de care pot dispune in mod liber."
97. Dupa articolul 84 se introduce articolul 84^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 84^1
Repartizarea pe unitati administrativ-teritoriale a sumelor defalcate din
impozite si a transferurilor din bugetul de stat, stabilite anual prin legea
bugetului de stat, se realizeaza de catre consiliul judetean impreuna cu
directia generala judeteana a finantelor publice si controlului financiar de
stat, dupa consultarea primarilor si a reprezentantilor consiliilor locale.
Sumele repartizate unitatilor administrativ-teritoriale conform alin. 1 se
folosesc potrivit destinatiei si esalonarii stabilite prin bugetul aprobat de
consiliul local sau judetean."
98. Articolul 87 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 87
Pentru functionarea unor servicii publice locale sau judetene, create in
interesul locuitorilor, consiliile locale si judetene stabilesc taxe speciale,
potrivit legii.
Cuantumul taxelor speciale se stabileste pentru a acoperi cel putin sumele investite
si cheltuielile curente de intretinere a acestor servicii."
99. Dupa articolul 88 se introduce articolul 88^1, care va avea urmatorul
cuprins:
"Art. 88^1
Constatarea, asezarea si urmarirea incasarii veniturilor bugetelor locale
se realizeaza prin organele fiscale teritoriale subordonate Ministerului
Finantelor sau prin organele proprii ale consiliilor locale si judetene, in
conditiile legii."
100. Articolul 90 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Hotararile consiliilor privind contractarea imprumuturilor pe termen
lung se supun aprobarii locuitorilor din unitatile administrativ-teritoriale
respective."
101. Articolul 91 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 91
In bugetele locale si judetene se inscriu, la capitolul cheltuieli, si
sumele necesare pentru salarizarea presedintelui si a vicepresedintilor
consiliilor judetene, primarilor, viceprimarilor, secretarilor, precum si
pentru acordarea indemnizatiilor de sedinta pentru consilieri, in conditiile
stabilite prin regulamentele acestor consilii pentru plata functionarilor din
aparatul propriu al consiliului local si judetean, precum si pentru
reprezentare si protocol."
102. Articolul 92 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 92
In fiecare buget local si judetean se va prevedea distinct fondul de
rezerva din care se pot aproba credite suplimentare, potrivit legii, care se
utilizeaza in cazul in care creditele deschise prin buget pentru necesitati
curente nu sunt suficiente."
103. Articolul 94 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 94
Primarul si presedintele consiliului judetean intocmesc, prin aparatul
propriu, si prezinta spre aprobare consiliilor contul de incheiere a
exercitiului bugetar."
104. Capitolul VIII "Prefectul" devine capitolul IX.
105. Articolul 96 alineatele 1 si 2 vor avea urmatorul cuprins:
"Guvernul numeste cate un prefect, ca reprezentant al sau, in fiecare
judet si in municipiul Bucuresti."
"Prefectul este ajutat de un subprefect. La municipiul Bucuresti,
prefectul este ajutat de doi subprefecti."
106. La articolul 96 se introduce un alineat final, care va avea urmatorul
cuprins:
"Pe toata durata indeplinirii functiei de prefect si de subprefect,
contractul de munca al acestora la institutiile publice sau la agentii economici
cu capital majoritar de stat se suspenda."
107. Articolul 98 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Intre prefecti, pe de o parte, si consiliile locale, judetene si
primari, pe de alta parte, nu exista raporturi de subordonare. "
108. Articolul 99 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 99
Prefectul conduce serviciile publice descentralizate ale ministerelor si
ale celorlalte organe centrale din unitatile administrativ-teritoriale."
109. Articolul 100 alineatul 1 literele c) si f) vor avea urmatorul
cuprins:
"c) avizeaza numirea sau eliberarea din functie a conducatorilor
serviciilor publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe
centrale din unitatile administrativ teritoriale;"
"f) prezinta, anual, Guvernului, un raport asupra starii generale
economice, sociale, culturale si administrative a judetului, inclusiv
realizarea programului de guvernare."
110. Articolul 101 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 101
In exercitarea controlului cu privire la legalitatea actelor autoritatilor
administratiei publice locale si judetene, prefectul poate ataca, in fata
instantei de contencios administrativ, actele acestora, precum si pe cele ale
presedintelui consiliului judetean, cu exceptia celor de gestiune curenta, daca
le considera ilegale. Actul atacat este suspendat de drept.
Cu 10 zile inaintea introducerii actiunii, prefectul va solicita
autoritatilor administratiei publice locale si judetene, cu motivarea necesara,
sa reanalizeze actul socotit ilegal, in vederea modificarii sau, dupa caz, a
revocarii acestuia.
Introducerea actiunii de catre prefect se face in termen de 30 de zile de
la comunicarea actului, potrivit prevederilor art. 49 lit. g). Termenul de 30
de zile este termen de decadere. Actiunea este scutita de taxa de timbru."
111. Articolul 102 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 102
Prefectul prezinta, anual, consiliului judetean sau Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, o informare cu privire la activitatea desfasurata de serviciile
publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale
organizate in judet si in municipiul Bucuresti ."
112. La articolul 105 se introduc doua alineate noi, care vor avea
urmatorul cuprins:
"Prefectul, subprefectul si aparatul propriu isi desfasoara
activitatea in prefectura. Prefectura si, dupa caz, consiliul judetean si
aparatul propriu al acestuia isi au sediul in Palatul administrativ,
proprietate publica de interes national, care este situat in municipiul resedinta
de judet."
"Persoanele din aparatul propriu al prefecturii si, respectiv, al
consiliului judetean se supun reglementarilor cuprinse in statutul
functionarilor publici."
113. Articolul 106 alineatul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Comisia administrativa este compusa din: prefect - ca presedinte -,
presedintele consiliului judetean sau, dupa caz, primarul general al
municipiului Bucuresti, primarul municipiului resedinta de judet si
conducatorii serviciilor publice descentralizate ale ministerelor si ale
celorlalte organe centrale organizate la nivelul judetului si al municipiului
Bucuresti, precum si directorii sucursalelor regiilor autonome de interes
national din judetele respective."
114. Articolul 107 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 107
Comisia administrativa se convoaca de catre prefect, din proprie
initiativa, sau la cererea presedintelui consiliului judetean, respectiv a
primarului general al municipiului Bucuresti, trimestrial si ori de cate ori
este necesar. La lucrarile comisiei vor fi invitati primari ai localitatilor
din judet, precum si orice alte persoane a caror prezenta este apreciata ca
necesara.
115. Articolul 108 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 108
Comisia administrativa elaboreaza, anual, pe baza programului de guvernare,
propriul program al judetului sau al municipiului Bucuresti, pe care il
comunica serviciilor publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte
organe centrale din unitatile administrativ-teritoriale, regiilor autonome de
interes national si sucursalelor acestora din judetul respectiv, precum si,
spre informare, autoritatilor administratiei publice locale si judetene.
Comisia administrativa sprijina serviciile publice descentralizate ale
ministerelor si ale celorlalte organe centrale organizate la nivelul judetului
si al municipiului Bucuresti, activitatea regiilor autonome de interes national
sau a sucursalelor acestora cu activitati pe teritoriul judetului, precum si pe
cele ale administratiei publice judetene."
116. Articolul 109 alineatul 1 va avea urmatorul cuprins:
"In activitatea sa, Comisia administrativa adopta, prin vot deschis,
hotarari care se semneaza de catre presedinte si sunt obligatorii pentru
serviciile publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe
centrale organizate in judete si in municipiul Bucuresti."
117. Articolul 110 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 110
Divergentele dintre serviciile publice descentralizate ale ministerelor si
ale celorlalte organe centrale organizate in judete sau in municipiul
Bucuresti, si autoritatile administratiei publice judetene se mediaza de catre
Guvern."
118. Dupa articolul 110 se introduc articolele 110^1 si 110^2, care vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 110^1
Ministerele si celelalte organe centrale au obligatia sa comunice si
prefectilor ordinele si celelalte dispozitii si indrumari pe care le transmit
serviciilor publice descentralizate."
"Art. 110^2
Asigurarea aducerii la indeplinire a atributiilor care revin Guvernului cu
privire la administratia publica locala, inclusiv controlul exercitarii de
catre primar a atributiilor delegate, se realizeaza de catre Departamentul
pentru Administratie Publica Locala, care propune Guvernului luarea masurilor
corespunzatoare."
119. Capitolul IX "Dispozitii tranzitorii si finale" devine
capitolul X.
120. Articolul 111 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 111
In exercitarea mandatului, consilierii locali si judeteni, precum si
primarii si viceprimarii sunt in serviciul colectivitatii locale.
Consilierii locali si judeteni, primarii si viceprimarii se bucura de
protectia acordata de legea privind statutul alesilor locali."
121. Articolul 112 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 112
Primarii si viceprimarii, primarul general al municipiului Bucuresti,
presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene, consilierii, secretarii si
personalul din aparatul propriu al consiliilor locale si judetene raspund, dupa
caz, material, civil, administrativ sau penal, pentru faptele savarsite in
exercitarea atributiilor care le revin, in conditiile legii.
Prevederile alin. 1 se aplica si prefectilor, subprefectilor si
personalului din aparatul propriu al prefecturilor."
122. Dupa articolul 112 se introduce articolul 112^1, care va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 112^1
Prefectul, subprefectul, presedintele si vicepresedintii consiliului
judetean, primarul general al municipiului Bucuresti, primarii si viceprimarii
nu pot fi reprezentanti ai statului in adunarile generale ale actionarilor de
la societatile comerciale cu capital majoritar de stat si nu pot face parte din
consiliile de administratie ale regiilor autonome."
123. Articolul 113 alineatele 1, 2 si 3 se abroga.
124. Articolul 113 alineatele 4 si 5 vor avea urmatorul cuprins:
"De la data intrarii in vigoare a prezentei legi si pana la noua
organizare administrativ-teritoriala a tarii, sectorul agricol Ilfov se va numi
judetul Ilfov."
"Serviciile publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte
organe centrale din municipiul Bucuresti functioneaza si pentru judetul
Ilfov."
125. Articolul 114 se abroga.
126. Articolul 115 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 115
Defalcarea si trecerea in proprietatea comunelor, oraselor sau, dupa caz, a
judetelor, a bunurilor si valorilor de interes local din domeniul public si
privat al statului se fac prin hotarare a Guvernului, in conditiile legii
patrimoniului public si privat."
127. Dupa articolul 115 se introduc articolele 115^1 si 115^2, care vor
avea urmatorul cuprins:
"Art. 115^1
Pana la intrarea in vigoare a statutului functionarilor publici, secretarul
unitatii administrativ-teritoriale poate contesta, la instanta de contencios
administrativ, actele privind eliberarea din functie sau sanctionarea sa
disciplinara.
Secretarii consiliilor locale si judetene, in functie la data prezentei
legi, devin secretari ai comunei, orasului, subdiviziunii
administrativ-teritoriale a municipiului Bucuresti, respectiv ai judetului in care
functioneaza, fara vreo alta formalitate. "
"Art. 115^2
Consiliile locale si judetene, precum si primarii alesi in cursul unei
legislaturi, ca urmare a dizolvarii unor consilii sau devenirii vacante a unor
posturi de primari, nou-alesii incheie mandatul predecesorilor.
Prevederile alin. 1 se aplica consilierilor si primarilor alesi in cursul
actualei legislaturi."
128. Articolele 116 si 117 se abroga.
129. Articolul 118 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 118
Legea nr. 57/1968 privind organizarea si functionarea consiliilor populare,
Legea nr. 5/1990 privind administrarea judetelor, municipiilor, oraselor si
comunelor pana la organizarea de alegeri locale si Hotararea Guvernului nr.
932/1990 privind Indrumarul pentru aducerea la indeplinire a prevederilor Legii
nr. 5/1990, precum si orice alte dispozitii contrare se abroga."
130. Dupa articolul 118 se introduce articolul 118^1, care va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 118^1
Prezenta lege intra in vigoare pe data constituirii autoritatilor
administratiei publice locale rezultate in urma alegerilor locale din anul
1996, cu exceptia art. 14 si 56 care se aplica o data cu publicarea legii in
Monitorul Oficial al Romaniei."
Art. 2
Sintagma secretar al consiliului local sau judetean din cuprinsul legii se
inlocuieste, dupa caz, cu sintagma secretar al comunei, orasului, sectorului
municipiului Bucuresti sau al judetului.
Art. 3
Legea administratiei publice locale nr. 69/1991, cu modificarile si
completarile aduse prin prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al
Romaniei, dandu-se articolelor si alineatelor o numerotare corespunzatoare.
Aceasta lege a fost adoptata in sedinta comuna a Camerei Deputatilor si
Senatului din 3 aprilie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN