LEGE
Nr. 91 din 30 decembrie 1993
privind datoria publica
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 3 din 10 ianuarie 1994
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Datoria publica reprezinta totalitatea obligatiilor pecuniare la un moment
dat, rezultate din imprumuturi interne si externe, pe termen mediu sau lung,
contractate de stat in nume propriu sau garantate de acesta.
Art. 2
Activitatile privind contractarea si garantarea de imprumuturi interne si
externe rambursabile, pe termen mediu sau lung, si gestionarea datoriei publice
se exercita de catre Guvern, prin Ministerul Finantelor, in conditiile
prezentei legi.
Art. 3
Stabilirea conditiilor in care se pot contracta imprumuturi publice,
interne si externe, negocierea si incheierea de acorduri si conventii, precum
si utilizarea altor instrumente juridice generatoare de datorie publica se fac
in cadrul institutional reglementat prin aceasta lege.
CAP. 2
Datoria publica interna
Art. 4
Guvernul poate contracta, in limita sumei aprobate de Parlament,
imprumuturi de stat de pe piata financiara interna, de la persoane juridice sau
fizice, in vederea asigurarii resurselor banesti necesare.
Art. 5
Imprumuturile de stat pot fi angajate pentru acoperirea unor necesitati
determinate de:
a) deficitul bugetar prevazut prin legea anuala de aprobare a bugetului de
stat;
b) cheltuieli publice de interes national pentru obiective de investitii,
care nu se pot finanta din resursele curente ale bugetului de stat;
c) refinantarea datoriei publice interne;
d) alte necesitati, aprobate prin legi speciale.
Art. 6
Imprumuturile pentru necesitati ale administratiei publice locale pot fi
angajate de catre aceasta, in conditiile prevederilor din Legea nr. 10/1991
privind finantele publice, din Legea nr. 69/1991 privind administratia publica
locala, precum si ale dispozitiilor din prezenta lege.
Ministerul Finantelor este imputernicit sa avizeze contractarea
imprumuturilor de catre administratiile publice locale dupa constatarea
existentei posibilitatilor de rambursare.
Art. 7
Imprumuturile de stat se realizeaza si prin emisiuni de valori mobiliare:
obligatiuni, bonuri de tezaur, titluri de renta sau alte inscrisuri de stat.
Emisiunile de valori mobiliare reprezentand imprumuturi de stat, vanzarea
si rascumpararea acestora, precum si plata dobanzilor si a altor speze aferente
se fac direct de catre Ministerul Finantelor sau prin intermediul altor
institutii financiare specializate, care dobandesc calitatea de agent al
statului, in baza conventiilor incheiate.
Art. 8
Valorile mobiliare reprezentand imprumuturi de stat se plaseaza prin
subscriptie publica sau prin alte procedee tehnice specifice.
Art. 9
Platile datorate pentru rambursarea datoriei publice interne, reprezentand
ratele scadente intr-o perioada de un an, dobanzile si comisioanele aferente,
precum si cheltuielile ocazionate de emisiunea si plasarea valorilor mobiliare,
formeaza serviciul datoriei publice interne.
Art. 10
Rambursarea imprumuturilor contractate se asigura, dupa caz, din
excedentele bugetului de stat, din imprumuturile de stat pentru refinantarea
datoriei publice interne, precum si din alte resurse stabilite prin dispozitii
legale.
Dobanda aferenta datoriei publice interne, precum si cheltuielile
ocazionate de emisiunea si plasarea valorilor mobiliare reprezinta cheltuieli
in bugetul de stat, daca prevederile legale nu stabilesc altfel.
Art. 11
Gestionarea datoriei publice interne se asigura de catre Ministerul
Finantelor si consta in contractarea imprumuturilor de stat, organizarea si
tinerea evidentei prin conturi specifice, rambursarea datoriei publice,
calculul si plata dobanzii, comisioanelor si spezelor datorate, precum si in
efectuarea de alte operatiuni specifice.
CAP. 3
Datoria publica externa
Art. 12
Guvernul poate angaja, in conditiile legii, imprumuturi externe pe termen
mediu sau lung, contractate direct sau de catre societatile comerciale, regiile
autonome si autoritatile publice locale cu garantia statului, pentru realizarea
programelor de dezvoltare, restructurare economica, realizarea altor obiective
sau actiuni de interes public, crearea si mentinerea rezervei valutare a
statului, asigurarea resurselor necesare inlaturarii efectelor determinate de
calamitati naturale sau in alte cazuri de forta majora.
Art. 13
Necesarul de imprumuturi externe se determina pe baza strategiei privind
datoria publica externa, in limita plafonului de credite externe si de
indatorare externa, propuse de Guvern si aprobate de Parlament.
Art. 14
Garantarea in numele si contul statului de catre Ministerul Finantelor a
unor credite externe pentru realizarea de obiective de investitii de catre
societatile comerciale, regiile autonome si autoritatile publice locale se face
pe baza analizelor de proiect ale Bancii de Export-Import a Romaniei - S.A. si
cu aprobarea Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de Comert
Exterior.
Art. 15
Emisiunea de titluri de valoare lansate pe pietele financiare externe se
aproba de catre Guvern, la propunerea Ministerului Finantelor, solicitandu-se
si avizul consultativ al Bancii Nationale a Romaniei.
Art. 16
Derularea operatiunilor privind realizarea angajamentelor de datorie
publica externa se efectueaza de catre Ministerul Finantelor care, in acest
scop, incheie conventii cu bancile comerciale si cu beneficiarii imprumuturilor
contractate.
Art. 17
Supravegherea generala a executiei de casa a angajamentelor de datorie
publica externa se exercita de catre Ministerul Finantelor si Banca Nationala a
Romaniei, conform normelor metodologice elaborate in temeiul acestei legi.
Art. 18
Raspunderea pentru gestionarea si utilizarea imprumuturilor externe
contractate de societatile comerciale, regiile autonome si autoritatile publice
locale cu garantia statului, precum si pentru constituirea resurselor necesare
rambursarii ratelor scadente si platii dobanzilor, spezelor si comisioanelor
aferente revine beneficiarilor de imprumut.
Ministerul Finantelor, Banca Nationala a Romaniei si bancile comerciale
poarta raspunderea pentru respectarea intocmai a destinatiei creditelor
angajate sau/si garantate la extern.
Art. 19
Platile datorate pe o perioada de un an pentru rambursarea datoriei publice
externe, reprezentand ratele scadente, dobanzile, spezele si comisioanele
aferente, constituie serviciul datoriei publice externe.
Rambursarea ratelor scadente si plata dobanzilor, spezelor si comisioanelor
aferente angajamentelor de datorie publica externa se realizeaza din resursele
cu aceasta destinatie prevazute in bugetul de stat, in bugetul local si in
bugetul propriu al beneficiarului de imprumut, dupa caz.
Art. 20
Ministerul Finantelor si Banca Nationala a Romaniei vor asigura prevederea
in balanta de plati externe a resurselor necesare rambursarii imprumuturilor
externe, a platii dobanzilor, spezelor si comisioanelor aferente.
Art. 21
Pentru riscurile financiare decurgand din garantarea de catre stat a
imprumuturilor externe contractate de societatile comerciale si regiile
autonome, Ministerul Finantelor va constitui fondul de risc, care se va
administra pe regim extrabugetar si se va alimenta din sumele incasate sub
forma de comisioane de la beneficiarii imprumuturilor externe garantate,
dobanzile incasate din plasamentele pe piata ale sumelor temporar disponibile
din fondul de risc si alte resurse, potrivit prevederilor legale.
Sumele datorate la fondul de risc de catre beneficiarul imprumutului extern
garantat se determina de catre Ministerul Finantelor prin aplicarea unor cote
procentuale negociabile, diferentiate in functie de bonitatea financiara a
beneficiarului, perioada de gratie si cuantumul ratei medii de rambursare.
Cuantumul sumelor datorate la fondul de risc, termenele de varsare si
celelalte obligatii care revin beneficiarului imprumutului se prevad in contractul
incheiat de acesta cu Ministerul Finantelor.
Art. 22
Orice angajament de datorie publica externa se inregistreaza in Registrul
datoriei publice externe, instituit, prin aceasta lege, la Ministerul
Finantelor.
Art. 23
Ministerul Finantelor urmareste constituirea resurselor de rambursare de
catre beneficiarii imprumuturilor externe garantate de stat, tine evidenta
creantelor statului provenite din executarea garantiilor acordate si actioneaza
pentru recuperarea lor de la debitori.
Art. 24
In calitate de garant al imprumuturilor externe in numele statului,
Ministerul Finantelor evalueaza riscurile financiare, oportunitatea si
conditiile de emitere a garantiei pentru a nu afecta credibilitatea financiara
a statului roman pe plan international, participa la negocierea acordurilor si
a altor instrumente juridice internationale prin care se contracteaza
imprumuturi externe garantate de stat.
Art. 25
Ministerul Finantelor si Banca Nationala a Romaniei urmaresc sistematic
evolutia resurselor valutare ale tarii, analizeaza eventualele dificultati in
rambursarea datoriei publice externe si propun Guvernului masuri de solutionare
a acestora.
Art. 26
Guvernul analizeaza, cand situatia o impune, oportunitatea si conditiile de
reesalonare sau refinantare a datoriei publice externe si prezinta propuneri
Parlamentului in vederea aprobarii.
Art. 27
Ministerul Finantelor, in colaborare cu Banca Nationala a Romaniei,
elaboreaza anual proiectul balantei de plati externe.
Banca Nationala a Romaniei urmareste in executie balanta de plati externe
si transmite trimestrial Ministerului Finantelor situatia drepturilor si
angajamentelor externe ale statului.
Ministerul Finantelor impreuna cu Banca Nationala a Romaniei prezinta semestrial
Guvernului informari asupra modului de realizare a prevederilor balantei de
plati externe si propune solutii de acoperire a deficitului sau de utilizare a
excedentului din contul curent al balantei de plati externe.
Guvernul prezinta spre aprobare Parlamentului, pana la 30 iunie, executia
anuala a balantei de plati externe.
Art. 28
Ministerul Finantelor intocmeste si prezinta Guvernului rapoarte
semestriale privind evolutia datoriei publice externe si transmite organismelor
financiar-bancare internationale date statistice privind datoria externa,
conform obligatiilor decurgand din calitatea Romaniei de membru al acestor
organisme.
Art. 29
Datele privind realizarea fiecarui imprumut in contul datoriei publice
externe se raporteaza la Ministerul Finantelor de catre beneficiarii
imprumuturilor si de catre bancile comerciale prin care acestea se deruleaza,
potrivit normelor metodologice elaborate in aplicarea prezentei legi.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 30
In aplicarea prezentei legi, Ministerului Finantelor ii revin urmatoarele
atributii:
a) elaboreaza strategia atragerii si utilizarii capitalului disponibil pe
piata interna si externa;
b) actioneaza pentru aplicarea prevederilor oricaror legi vizand contractarea
imprumuturilor de stat;
c) elaboreaza si propune Guvernului proiecte de acte normative in domeniul
imprumuturilor de stat;
d) incheie, in numele statului, contracte de imprumut de pe piata
financiara interna; analizeaza, avizeaza si participa la negocierea
contractarii sau garantarii de imprumuturi externe;
e) asigura, impreuna cu Banca Nationala a Romaniei, resursele necesare
rambursarii imprumuturilor;
f) urmareste evolutia creditului si a dobanzii pe piata financiara si face
propuneri pentru operatiuni de conversiune a datoriei publice;
g) organizeaza si tine evidenta tuturor angajamentelor de plata interne si
externe asumate prin contracte, acorduri, conventii si alte instrumente
juridice si urmareste executia acestor angajamente;
h) informeaza Guvernul, Parlamentul si organismele internationale cu care
are incheiate intelegeri in acest sens asupra evolutiei si utilizarii
imprumuturilor de stat si a datoriei publice;
i) supravegheaza utilizarea imprumuturilor generatoare de datorie publica
conform destinatiei aprobate;
j) angajeaza si reprezinta statul in relatiile cu persoanele fizice si
juridice, precum si in fata instantelor judecatoresti, in domeniul
imprumuturilor de stat;
k) evalueaza riscurile financiare decurgand din garantarea imprumuturilor
externe, oportunitatea si conditiile de emitere a garantiei;
l) tine evidenta garantiilor acordate si urmareste ca angajamentele
decurgand din acordarea de garantii sa nu afecteze credibilitatea financiara a
statului roman pe plan international.
Art. 31
Ministerul Finantelor, prin organe de control specializate, exercita
controlul folosirii resurselor imprumutate, potrivit destinatiilor aprobate, in
conditiile legii.
Art. 32
Banca Nationala a Romaniei, regiile autonome, societatile comerciale,
institutiile si alte organisme guvernamentale si neguvernamentale sunt obligate
sa transmita informatiile necesare, solicitate, in legatura cu datoria publica.
Art. 33
Constituie contraventii la prevederile prezentei legi urmatoarele fapte,
daca, potrivit legii penale, nu constituie infractiuni:
a) neprezentarea documentelor juridice prin care s-au contractat
imprumuturi generatoare de datorie publica externa sau imprumuturi externe cu
garantia statului, in termenele stabilite de Ministerul Finantelor;
b) neraportarea datelor referitoare la executia imprumuturilor privind
datoria publica interna si externa;
c) refuzul de a pune la dispozitia organelor de control documentele, datele
si informatiile solicitate privind datoria publica interna si externa.
Contraventiile prevazute mai sus se sanctioneaza cu amenda de la 1.000.000
lei la 3.000.000 lei.
Art. 34
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
Ministerul Finantelor si unitatile sale teritoriale imputernicite in acest
scop.
In masura in care prezenta lege nu dispune altfel, contraventiilor
prevazute la art. 33 li se aplica prevederile Legii nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art. 25, 26, 27.
Art. 35
Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani
urmatoarele fapte:
a) utilizarea fondurilor in lei si in valuta provenite din angajamente de
datorie publica externa in alte scopuri decat cele pentru care s-a aprobat
contractarea sau garantarea acestora;
b) furnizarea de date eronate pentru fundamentarea garantiei publice la
contractarea de imprumuturi externe.
Constatarea faptelor prevazute la alineatul precedent se face de catre
Ministerul Finantelor si unitatile sale teritoriale, precum si de catre alte
organe abilitate in acest scop prin lege.
Art. 36
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
Ministerul Finantelor va elabora normele metodologice de aplicare.
Art. 37
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga orice dispozitii
contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 20
decembrie 1993, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ION RATIU
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 21 decembrie 1993, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN