ORDONANTA Nr. 36 din 25 august 1995
cu privire la perfectionarea unor reglementari referitoare la datoria publica
interna, garantarea creditelor interne si la datoria publica externa, precum si
in legatura cu formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria
statului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 202 din 31 august 1995
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutie si al art. 1 lit. d)
din Legea nr. 81/1995 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite prezenta ordonanta:
Art. 1
Legea nr. 91/1993 privind datoria publica, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 10 ianuarie 1994, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Datoria publica reprezinta totalitatea obligatiilor pecuniare la un moment
dat, rezultate din imprumuturi in lei si in valuta, pe termen scurt, mediu sau
lung, contractate de stat in nume propriu sau garantate de acesta, precum si
obligatiile statului catre trezoreria proprie, pentru sumele avansate temporar
in vederea acoperirii deficitelor bugetului de stat."
2. Articolul 2 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Activitatile privind contractarea si garantarea de imprumuturi interne si
externe rambursabile, generatoare de datorie publica, si gestionarea datoriei
publice se exercita de catre Guvern, prin Ministerul Finantelor, in conditiile
prezentei legi."
3. Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
(1) Guvernul, prin Ministerul Finantelor, este autorizat sa contracteze
imprumuturi de stat, in lei sau in valuta, de pe piata financiara interna si
piata financiara externa, in vederea finantarii si refinantarii datoriei
publice interne.
(2) Ministerul Finantelor, in baza aprobarilor date de Guvern, este
autorizat sa garanteze, in numele si in contul statului, credite bancare
interne, pe termen scurt, mediu sau lung, contractate de agentii economici de
la bancile comerciale pentru:
a) realizarea programelor de restructurare aprobate de organele si
autoritatile legal constituite;
b) constituirea stocurilor la principalele produse strategice necesare
economiei nationale, stabilite de catre Guvern;
c) realizarea lucrarilor agricole;
d) productia cu ciclu lung de fabricatie destinata exportului;
e) realizarea unor obiective de investitii de interes national.
(3) Garantiile care se emit de Ministerul Finantelor in baza prevederilor
de la alin. (2) sunt conditionate de acceptarea de catre acesta a clauzelor
cuprinse in contractele de credit incheiate intre agentii economici si bancile
comerciale.
(4) Agentii economici raspund de constituirea resurselor necesare
rambursarii ratelor scadente si pentru plata costurilor aferente creditelor
bancare garantate de stat in scopurile si pentru destinatiile prevazute la
alin. (2).
(5) Pentru acoperirea riscurilor financiare care pot surveni din garantarea
de catre stat a creditelor bancare contractate de agentii economici, in
scopurile si pentru destinatiile prevazute la alin. (2), se constituie Fondul
de risc pentru garantii interne, care se va alimenta din:
a) sumele incasate sub forma de comisioane negociate cu beneficiarii
creditelor bancare;
b) dobanzile bonificate la disponibilitatile Fondului de risc pentru
garantii interne;
c) penalitatile aplicate pentru neplata in termen a comisioanelor prevazute
la lit. a);
d) sumele prevazute in bugetul de stat cu aceasta destinatie, care se vor
stabili si aproba anual in functie de gradul minim de expunere la risc si de
cuantumul celorlalte surse de alimentare a fondului de risc.
Fondul de risc pentru garantii interne se gestioneaza de Ministerul
Finantelor in regim extrabugetar.
(6) Orice angajament de datorie publica interna, in lei sau in valuta, se
inregistreaza in Registrul datoriei publice interne, instituit, in baza acestor
prevederi, la Ministerul Finantelor."
4. Articolul 11 se completeaza si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Gestionarea datoriei publice interne se asigura de catre Ministerul
Finantelor si consta in contractarea imprumuturilor de stat, organizarea si
tinerea evidentei prin conturi specifice, rambursarea datoriei publice,
calculul si plata dobanzii, comisioanelor si spezelor datorate, precum si in
efectuarea de alte operatiuni specifice, inclusiv cele care decurg din
gestionarea Fondului de risc pentru garantii interne."
5. Articolul 12 se completeaza cu un nou alineat, avand urmatorul cuprins:
"Imprumuturile externe contractate direct de catre stat pot fi
destinate, in conditiile legii, unor beneficiari subsidiari de imprumuturi,
care pot fi, dupa caz, societati comerciale, regii autonome, autoritati publice
centrale si locale."
6. Alineatul (1) al articolului 18 se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"Raspunderea pentru gestionarea si utilizarea imprumuturilor externe
contractate de societatile comerciale, regiile autonome si autoritatile publice
locale cu garantia statului si imprumuturile subsidiare acordate din
imprumuturile externe contractate direct de stat, precum si pentru constituirea
resurselor necesare rambursarii ratelor scadente si platii dobanzilor, spezelor
si comisioanelor aferente revine beneficiarilor de imprumut."
7. Articolul 21 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Pentru riscurile financiare decurgand din garantarea de catre stat a
imprumuturilor contractate de societatile comerciale si regiile autonome si din
acordarea de imprumuturi subsidiare societatilor comerciale si regiilor
autonome din imprumuturile externe contractate direct de catre stat, Ministerul
Finantelor va constitui Fondul de risc pentru garantii externe si imprumuturi
subsidiare, care se va administra in regim extrabugetar si se va alimenta din
sumele incasate sub forma de comisioane de la beneficiarii de imprumuturi,
dobanzile bonificate la disponibilitatile acestui fond de risc si penalitatile
aplicate pentru neplata in termen a comisioanelor datorate.
In functie de gradul minim de expunere la risc si de cuantumul surselor
care alimenteaza fondul de risc, potrivit alineatului precedent, Fondul de risc
pentru garantii externe si imprumuturi subsidiare se va completa de la bugetul
de stat, in limita sumelor aprobate cu aceasta destinatie.
Sumele datorate la fondul de risc de catre beneficiarii de imprumuturi se
determina de catre Ministerul Finantelor prin aplicarea unor cote procentuale
negociabile, diferentiate in functie de bonitatea financiara a beneficiarului,
perioada de gratie si cuantumul ratei medii de rambursare.
Cuantumul sumelor datorate la fondul de risc, termenele de varsare si
celelalte obligatii care revin beneficiarului imprumutului se prevad in
conventia sau acordul de subimprumut incheiat de acesta cu Ministerul
Finantelor."
8. Articolul 23 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
Ministerul Finantelor urmareste constituirea resurselor de rambursare de
catre beneficiarii imprumuturilor, tine evidenta creantelor statului provenite
din executarea garantiilor acordate si actioneaza pentru recuperarea lor de la
debitori."
9. Articolul 24 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
In calitate de garant, in numele si in contul statului, pentru
imprumuturile externe, Ministerul Finantelor evalueaza riscurile financiare,
oportunitatea si conditiile de emitere a garantiilor, pentru a nu afecta
credibilitatea financiara a statului si participa, in baza mandatului primit de
la Guvern, la negocierea acordurilor si a altor instrumente juridice
internationale prin care se angajeaza sau contracteaza imprumuturi externe
direct de catre stat.
Angajarea directa de imprumuturi externe de catre societatile comerciale,
regiile autonome si autoritatile publice locale pentru care se solicita
garantia statului se poate face numai in conditiile si in limitele avizate de
Ministerul Finantelor."
10. Articolul 26 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
Guvernul analizeaza, cand situatia o impune, oportunitatea si conditiile de
reesalonare, refinantare si/sau conversiune, dupa caz, a datoriei publice
externe si prezinta propuneri Parlamentului in vederea aprobarii."
11. Articolul 30 literele d) si f) se modifica si vor avea urmatorul
cuprins:
"d) incheie, in numele si in contul statului, acorduri, angajamente,
contracte si alte instrumente juridice internationale pentru imprumuturi care
genereaza datorie publica de pe piata financiara interna si piata financiara
externa; analizeaza, avizeaza, mandateaza si/sau participa, dupa caz, la
angajarea, contractarea sau garantarea imprumuturilor;"
"f) urmareste evolutia creditului si a dobanzii pe piata financiara
interna si externa si face propuneri pentru operatiuni de reesalonare,
refinantare si/sau conversiune a datoriei publice;"
12. Articolul 31 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
In caz de necesitate, Ministerul Finantelor, prin organele de control specializate,
exercita controlul folosirii imprumuturilor garantate de stat si a
imprumuturilor subsidiare, asupra modului de constituire a sumelor necesare
pentru rambursarea imprumuturilor, precum si asupra modului in care sunt
indeplinite alte obligatii care decurg din conventiile sau normele de
subimprumut incheiate."
13. Articolul 33 se completeaza cu litera d), avand urmatorul cuprins:
"d) intreruperea operatiunilor asumate in derularea importurilor cu
garantia statului si a imprumuturilor subsidiare, fara notificarea prealabila a
institutiilor fata de care imprumutatii sunt angajati prin conventii sau
acorduri de imprumut."
13. Alineatul (1) al articolului 35 se modifica, se completeaza si va avea
urmatorul cuprins:
"Art. 35
(1) Constituie infractiuni si se pedepsesc cu inchisoare de la 6 luni la 5
ani urmatoarele fapte:
a) utilizarea fondurilor in lei si in valuta provenite din angajamente de
datorie publica interna si externa in alte scopuri decat cele pentru care s-a
aprobat contractarea sau garantarea acestora;
b) furnizarea de informatii eronate pentru fundamentarea, precum si pentru
executarea garantiei si/sau a imprumutului subsidiar;
c) administrarea necorespunzatoare a bunurilor gajate, ipotecate ori a
activelor asupra carora actioneaza masuri asiguratorii;
d) instrainarea, fara acordul prealabil al Ministerului Finantelor, a
bunurilor mobile si imobile care constituie obiectul contractului de gaj,
ipotecii sau altor masuri asiguratorii."
15. Articolul 36 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
Ministerul Finantelor va elabora si va actualiza normele interne de lucru
care asigura punerea in aplicare a obligatiilor care-i revin in legatura cu
datoria publica interna si externa a statului; normele metodologice date in
aplicarea Legii privind datoria publica, nr. 91/1993, care reglementeaza
probleme de interes pentru persoane juridice, actualizate, se vor publica in
Monitorul Oficial al Romaniei."
Art. 2
Legea nr. 91/1993 privind datoria publica, cu modificarile si completarile
din prezenta ordonanta, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Ordonanta
Guvernului nr. 34/1994 privind acordarea de catre stat de garantii pentru
credite interne contractate de agentii economici de la bancile comerciale si
constituirea fondului de risc pentru garantii acordate, Legea nr. 121/1994,
pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 34/1994, Ordonanta Guvernului nr.
5/1995 privind acordarea de catre stat, prin intermediul Ministerului
Finantelor, de garantii pentru credite bancare pe termen scurt si Legea nr.
56/1995 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/1995.
Art. 4
Ordonanta Guvernului nr. 66/1994 privind formarea si utilizarea resurselor
derulate prin trezoreria statului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 243 din 30 august 1994, aprobata prin Legea nr. 128/1994, se
modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 2, pana la prima liniuta se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"Trezoreria generala a statului cuprinde operatiuni de incasari si
plati in lei si in valuta care, dupa caz, privesc: ...."
2. La articolul 5, prima liniuta se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"- acoperirea temporara a deficitului din anul precedent si din anul
curent al bugetului de stat;"
3. La articolul 5, liniuta a treia se modifica si va avea urmatorul
cuprins:
"- acoperirea temporara a deficitelor din anul precedent si din anul
curent inregistrate de bugetul asigurarilor sociale de stat si de bugetele
fondurilor speciale;"
4. Alineatul 2 al articolului 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Bugetul trezoreriei statului cuprinde, atat la venituri, cat si la
cheltuieli, dobanzile, comisioanele si majorarile de intarziere incasate,
respectiv platite la si din trezoreria statului, precum si alte incasari si
plati pentru operatiunile care decurg din imprumuturi, avansuri, plasamente,
ori din pastrarea si administrarea depozitelor in trezoreria statului."
5. Dupa alineatul 6 al articolului 10 se introduc doua noi alineate, avand
urmatorul cuprins:
"Excedentul anual rezultat din executia bugetului trezoreriei statului
se reporteaza in anul imediat urmator ca resursa temporara a trezoreriei
statului; angajarea de cheltuieli publice din excedentul trezoreriei statului
se aproba de Parlament, la propunerea Guvernului, prin legea anuala a bugetului
de stat sau prin legi speciale.
Guvernul, in situatii speciale si fundamentale, poate aproba ca din
excedentul rezultat din executia anuala definitiva a bugetului trezoreriei
statului sa compenseze, partial sau total, dobanzile datorate pentru
disponibilitatile temporar destinate acoperirii deficitului bugetului de stat
din anul precedent si anul curent, precum si imprumuturile temporare si
dobanzile aferente acestor imprumuturi acordate bugetelor fondurilor
speciale."
Art. 5
Ordonanta Guvernului nr. 66/1994 privind formarea si utilizarea resurselor
derulate prin trezoreria statului, aprobata prin Legea nr. 128/1994 cu
modificarile si completarile din prezenta ordonanta, se va republica in
Monitorul Oficial al Romaniei.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu