LEGE
Nr. 10 din 29 ianuarie 1991
privind finantele publice
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 23 din 30 ianuarie 1991
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Activitatea privind finantele publice include elaborarea si executia
bugetului public national, care cuprinde bugetul administratiei centrale de
stat, bugetele locale si bugetul asigurarilor sociale de stat, stabilirea si
perceperea impozitelor, taxelor si altor venituri ale statului si utilizarea
mijloacelor financiare ale organelor puterii legislative, judecatoresti si
executive. De asemenea, cuprinde controlul asupra modului de folosire a
mijloacelor banesti apartinind regiilor autonome, institutiilor publice si
asupra capitalului social al statului in societatile comerciale.
Institutiile publice, in intelesul prezentei legi, cuprind Presedintia
Romaniei, Guvernul, ministerele, celelalte organe centrale si locale ale
administratiei de stat, precum si institutiile de stat de subordonare centrala
sau locala.
Art. 2
Formarea, administrarea si utilizarea mijloacelor financiare ale organelor
puterii legislative, judecatoresti si executive sint supuse normelor privind
finantele publice din prezenta lege.
Art. 3
Parlamentul, ca organ de decizie in domeniul finantelor publice, stabileste
si aproba, prin lege, impozitele, taxele si alte venituri ale statului, precum
si normele si normativele de cheltuieli pentru institutii publice. De asemenea,
examineaza si aproba bugetul administratiei centrale de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat si controlul general anual de executie a
bugetului, in conditiile prezentei legi.
Art. 4
Guvernul elaboreaza proiectul bugetului administratiei centrale de stat,
bugetul asigurarilor sociale de stat, precum si al contului general anual de
executie a bugetului, si le supune spre aprobare Parlamentului, iar dupa
aprobare raspunde de realizarea prevederilor bugetare. De asemenea, exercita
conducerea generala a activitatii executive in domeniul finantelor publice, in
care scop examineaza periodic situatia financiara pe economie, executia
bugetului public national si stabileste masuri pentru imbunatatirea
echilibrului financiar.
Ministerul Finantelor raspunde de elaborarea proiectului bugetului
administratiei centrale de stat, precum si de realizarea acestuia, dupa
aprobarea de catre Parlament, de luarea masurilor pentru asigurarea
echilibrului financiar, aplicarea politicii financiare a Guvernului, de
cheltuirea cu eficienta a resurselor financiare.
Art. 5
La elaborarea si executia bugetului administratiei centrale de stat, a
bugetului asigurarilor sociale si a bugetelor locale stau principiile
universalitatii, echilibrului si realitatii, aplicate la specificul fiecarui
buget.
Art. 6
Bugetul administratiei centrale de stat, bugetele locale si bugetele
institutiilor publice se aproba astfel:
a) bugetul administratiei centrale de stat, de catre Parlament;
b) bugetele judetelor, municipiului Bucuresti, municipiilor, sectoarelor
municipiului Bucuresti, oraselor si comunelor, de catre organul local ales al
acestora;
c) bugetele institutiilor publice finantate integral sau partial din
bugetele de la lit. a) si b), catre organul ierarhic al acestora;
d) bugetele institutiilor publice care se finanteaza integral din mijloace
extrabugetare, de catre organul de conducere al institutiei respective, cu
avizul organului ierarhic.
Bugetele de la lit. b) - d), precum si bugetele tuturor agentilor
economici, sistemelor de asigurari sociale si ale altor unitati, care, potrivit
legii, au obligatia de a intocmi bugete, se vor elabora potrivit normelor
metodologice stabilite de Ministerul Finantelor.
Art. 7
Bugetele Senatului, Adunarii Deputatilor, Presedintiei Romaniei, Guvernului
si ale altor institutii publice care nu au organe ierarhic superioare se prevad
distinct in bugetul administratiei centrale de stat si se aproba de catre
Parlament o data cu acesta.
Art. 8
Bugetul asigurarilor sociale de stat se intocmeste distinct de bugetul
administratiei centrale de stat si se aproba de Parlament o data cu acesta.
Bugetele celorlalte organe autonome de asigurari sociale se aproba de
organele de conducere proprii, cu avizul Ministerului Protectiei Sociale si
Ministerului Finantelor.
Art. 9
Veniturile publice sint formate din impozite, taxe si alte venituri
stabilite de lege.
Art. 10
La stabilirea cheltuielilor publice se au in vedere urmatoarele:
a) in domeniul social, utilizarea resurselor financiare ale statului pentru
invatamint, sanatate, ocrotiri si asigurari sociale, cultura, arta si sport,
protectie ecologica si altele, in conditiile stabilite de lege;
b) sustinerea unor programe prioritare de cercetare, indeosebi
fundamentala;
c) in domeniul economic, facilitati si alte mijloace stabilite potrivit
legii, acordarea de subventii, realizarea unor investitii si a altor actiuni
economice de interes public, in limita alocatiilor bugetare stabilite prin
bugetele anuale aprobate in conditiile legii;
d) asigurarea cerintelor de aparare a tarii si a ordinii publice;
e) finantarea administratiei centrale si locale de stat si a altor
cheltuieli prevazute de lege.
Art. 11
In bugetul administratiei centrale de stat, in bugetul asigurarilor sociale
de stat si in bugetele locale nu se pot inscrie si aproba cheltuieli fara
stabilirea resurselor din care urmeaza a fi efectuate.
In cursul executiei bugetare, in cazurile in care se fac propuneri de
elaborare a unor acte normative a caror aplicare atrage micsorarea veniturilor
sau majorarea cheltuielilor stabilite prin buget, initiatorii au obligatia sa
prevada si mijloacele necesare compensarii veniturilor sau acoperirii sporului
de cheltuieli.
CAP. 2
Elaborarea, aprobarea, executia si incheierea bugetului administratiei
centrale de stat
Art. 12
Veniturile si cheltuielile care se inscriu in bugetul administratiei
centrale de stat se vor grupa in: venituri si cheltuieli ordinare si
extraordinare, cheltuieli curente si de capital, cu specificarea naturii
veniturilor si cheltuielilor si desfasurarea acestora pe baza clasificatiei
bugetare tip elaborate de Ministerul Finantelor, care se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei.
Clasificatia bugetara tip va cuprinde titluri, capitole, subcapitole,
paragrafe si articole, precum si alineate in caz de necesitate.
Capitolele si articolele de cheltuieli vor avea o destinatie precisa si
limitata.
Cheltuielile de personal se vor prezenta distinct de cheltuielile
materiale.
Este interzis a se prevedea la categoria de cheltuieli materiale sau la
alta categorie de cheltuieli o cheltuiala de personal cum sint: salarii,
diurne, indemnizatii si altele de asemenea natura.
In bugetul administratiei centrale de stat, in conditiile stabilite de
Ministerul Finantelor, se va prevedea la venituri un subcapitol special pentru
ramasite de incasat din veniturile exercitiilor inchise, iar la cheltuieli, in
cazuri speciale, un articol pentru plata sumelor datorate, aferente
exercitiilor inchise.
Art. 13
Orice suma care se cuvine statului se face venit la bugetul administratiei
centrale de stat, daca legea nu prevede altfel.
Art. 14
Se interzice acoperirea cheltuielilor bugetului administratiei centrale de
stat prin recurgerea la emisiune monetara sau prin finantarea directa de catre
banci.
In cazul in care executia bugetului administratiei centrale de stat apar
goluri temporare de casa, acestea pot fi acoperite, pina la incasarea
veniturilor, pe seama resurselor aflate in conturile de trezorerie ale statului
stabilite de Ministerul Finantelor.
Legea anuala privind aprobarea bugetului administratiei centrale de stat
poate autoriza Ministerul Finantelor ca, pe parcursul executiei bugetului, daca
va fi necesar si cu aprobarea Guvernului, sa emita bonuri de tezaur, purtatoare
de dobinda si a caror scadenta nu va depasi sfirsitul anului financiar, pentru
a face fata cheltuielilor statului pina la incasarea veniturilor.
Bonurile de tezaur intra in circulatie prin achizitionarea acestora de
catre agentii economici si populatie.
Totalul bonurilor de tezaur nu va depasi 8 la suta din volumul total al
bugetului aprobat.
Emiterea de bonuri de tezaur nu se poate face decit in primele zece luni
ale anului financiar, iar retragerea lor trebuie sa se faca cu incepere din
luna decembrie, fara a depasi anul financiar in curs.
Art. 15
In cazuri exceptionale, prin legea bugetara anuala se poate stabili
acordarea de catre Banca Nationala a Romaniei a unui imprumut, fara dobinda,
pentru acoperirea cheltuielilor bugetului administratiei centrale de stat, pe
seama resurselor de creditare normala ale acesteia fara a depasi 10 la suta din
totalul bugetului aprobat. Acest imprumut urmeaza sa fie rambursat in maximum 6
luni, pe seama veniturilor bugetare curente sau a unui imprumut de stat
efectuat in baza unei legi.
Art. 16
Constituirea si utilizarea de mijloace financiare apartinind statului, in
afara bugetului, se pot face prin lege.
In cazurile autorizate de lege, se constituie in afara bugetului
administratiei centrale de stat fonduri speciale, ale caror bugete se aproba de
Parlament ca anexa la bugetul administratiei centrale de stat.
Executia bugetelor privind fondurile speciale se efectueaza potrivit
legilor de constituire a acestor fonduri si normelor prevazute in prezenta lege
pentru bugetul administratiei centrale de stat.
Art. 17
In bugetul administratiei centrale de stat se inscrie si fondul de rezerva
bugetara la dispozitia Guvernului, care se utilizeaza pe baza de hotariri ale
acestuia, pentru suplimentarea, in cazuri justificate, a unor credite aprobate
prin bugetul administratiei centrale de stat in vederea finantarii, potrivit
dispozitiilor legale, a actiunilor sau sarcinilor noi intervenite in cursul
anului.
Art. 18
Elaborarea proiectului bugetului administratiei centrale de stat se asigura
de Ministerul Finantelor, pe baza proiectelor bugetelor ministerelor si
celorlalte organe centrale de stat, precum si a proiectelor bugetelor locale.
Art. 19
Cheltuielile pentru investitiile institutiilor publice, precum si alte
cheltuieli de investitii, ce se finanteaza potrivit legii din bugetul
administratiei centrale de stat, se cuprind in proiectul acestui buget pe baza
listei de lucrari, utilaje, mobilier si alte obiecte de investitii, cu
desfasurarea, atit fizic cit si ca volum valoric, elaborata de fiecare minister
sau alt organ de stat si anexata la bugetul propriu.
Lista, avizata de Ministerul Finantelor, se aproba de catre organul
principal de credite pentru investitii pina la 75 milioane lei de catre Guvern
pentru investitii peste aceasta limita.
Cheltuielile de investitii se cuprind la fiecare capitol al actiunii ce se
finanteaza din bugetul administratiei centrale de stat.
Nu se vor putea inscrie in lista lucrari de investitii - constructii pentru
care la data de 1 august a fiecarui an nu s-a elaborat si aprobat documentatia
prevazuta de lege. Cheltuielile de proiectare cuprinse in investitiile
institutiilor publice se prevad si se suporta din bugetul ordonatorului
principal de credite.
Pentru obiectivele de investitii a caror acoperire financiara se asigura,
integral sau in completare, de la bugetul administratiei centrale de stat,
documentatiile tehnico-economice se aproba, cu acordul prealabil al
Ministerului Finantelor, de catre Guvern pentru valori mai mari de 500 milioane
lei, de catre ordonatorii principali de credite pentru valori cuprinse intre
100 - 500 milioane lei si de catre ceilalti ordonatori de credite pentru valori
de pina la 100 milioane lei.
Art. 20
Din bugetul administratiei centrale de stat se pot face transferuri pentru
unitatile administrativ-teritoriale, in cazurile in care acestea nu isi pot
acoperi cheltuielile din veniturile proprii stabilite in conditiile legii.
Transferurile ce se fac din bugetul administratiei centrale de stat,
potrivit alineatului precedent, se aproba anual prin lege pentru fiecare judet
in parte si municipiul Bucuresti.
Propunerile de transferare ce se solicita de catre judete si municipiul
Bucuresti se vor cuprinde in proiectele respective, care se prezinta
Ministerului Finantelor pe ansamblul judetului, respectiv municipiului
Bucuresti, insotite de situatia unitatilor administrativ-teritoriale componente
la care cheltuielile sint mai mari decit veniturile proprii.
Art. 21
Ministerele si celelalte organe centrale de stat sint obligate ca, pina la
data de 1 iunie a fiecarui an, sa comunice Ministerului Finantelor orice
propuneri de cheltuieli suplimentare sau diminuari de venituri pentru bugetul
anului viitor, fata de anul in curs.
Organele locale au aceleasi obligatii in cazul solicitarii de majorare a
transferurilor fata de anul in curs.
Art. 22
Proiectele de buget ale ministerelor, celorlalte organe centrale, precum si
proiectele bugetelor locale, se depun la Ministerul Finantelor cel mai tirziu
pina la data de 1 iulie a fiecarui an.
Ministerul Finantelor examineaza proiectele de buget si, in termen de 10
zile de la primirea acestora, solicita modificarile necesare pentru stabilirea
echilibrului bugetar. In caz de divergente, hotaraste Guvernul.
Proiectele de buget astfel modificate se depun la Ministerul Finantelor
pina la data de 1 septembrie a fiecarui an, insotite de documentatii si
expuneri de motive amanuntite, atit pentru venituri, cit si pentru cheltuieli.
Ministerul Finantelor, pe baza acestor proiecte de buget si a bugetului sau
propriu, intocmeste proiectul bugetului administratiei centrale de stat, pe
care il depune la Guvern pina la data de 25 septembrie a fiecarui an, insotit
de proiectul legii bugetare.
Dupa insusirea proiectului de buget de catre Guvern, acesta il supune
Parlamentului, cel mai tirziu pina la data de 10 octombrie a fiecarui an,
insotit de un raport privind situatia economico-financiara a tarii si proiectia
acesteia in anul viitor, precum si de proiectul legii bugetare.
Bugetul se aproba de Parlament pina cel mai tirziu la data de 31 decembrie
pe ansamblu, pe capitole, articole si pe ministere si celelalte organe centrale
de stat.
Art. 23
Bugetele ministerelor si celorlalte organe centrale de stat se cuprind in
anexe la bugetul administratiei centrale de stat. Toate veniturile si
cheltuielile bugetului administratiei centrale de stat se prevad in bugetul
ministerelor si celorlalte organe centrale de stat.
Transferurile ce urmeaza a se efectua pentru judete si municipiul
Bucuresti, precum si toate veniturile si cheltuielile care se urmaresc si se
executa prin Ministerul Finantelor, se prevad in buget.
Art. 24
Daca bugetul administratiei centrale de stat nu se aproba de Parlament pina
la 31 decembrie, Guvernul indeplineste sarcinile ce-i revin potrivit bugetului
anului precedent, dar nu mai mult decit trei luni.
Art. 25
In stabilirea realizarii veniturilor bugetare se vor respecta urmatoarele
norme:
a) nici un impozit, taxa sau alte obligatii de natura acestora nu pot fi
inscrise in buget si incasate daca acestea nu au fost stabilite prin lege;
b) legea bugetara anuala aproba pentru fiecare an lista impozitelor,
taxelor si a cotelor acestora, precum si a celorlalte venituri ale statului
care urmeaza sa se perceapa;
c) este interzisa perceperea sub orice titlu si sub orice denumire de
contributii directe sau indirecte, in afara celor stabilite prin lege.
Art. 26
Prin legea bugetara anuala se aproba creditele bugetare pentru cheltuielile
fiecarui exercitiu bugetar, in structura stabilita prin acea lege.
Alocatiile pentru cheltuieli de personal si capital nu vor putea fi sporite
nici direct, nici indirect prin virari de credite si nici nu vor putea fi
utilizate la alte articole de cheltuieli.
Creditele aprobate prin legea bugetara anuala pentru cheltuielile unui
exercitiu bugetar nu pot fi utilizate pentru finantarea cheltuielilor altui
exercitiu si nici cheltuielile bugetare, aprobate unui ordonator principal de
credite, pentru finantarea cheltuielilor altui ordonator. De asemenea,
cheltuielile aprobate la un capitol nu pot fi utilizate pentru finantarea
cheltuielilor altui capitol.
Virarile de credite bugetare intre celelalte subdiviziuni ale clasificatiei
bugetare, care nu contravin dispozitiilor prezentului articol sau legii
bugetare anuale, sint in competenta fiecarui ordonator principal de credite,
pentru bugetul propriu si bugetele unitatilor subordonate.
In cazuri exceptionale, virarile de la un capitol la alt capitol al
clasificatiei bugetare se pot efectua incepind cu trimestrul III, cu acordul
Ministerului Finantelor.
Art. 27
Veniturile si cheltuielile aprobate prin bugetul administratiei centrale de
stat se repartizeaza pe trimestre in functie de termenele legale, de incasarea
veniturilor si de perioada in care este necesara efectuarea cheltuielilor.
Repartizarea pe trimestre a veniturilor si cheltuielilor prevazute in
bugetul administratiei centrale de stat se aproba de catre:
a) Ministerul Finantelor, pe capitole, la propunerea ministerelor si
celorlalte organe centrale de stat;
b) ordonatorii principali de credite pentru bugetele proprii si ale
unitatilor subordonate, precum si pe celelalte subdiviziuni ale clasificatiei
bugetare.
Art. 28
Creditele bugetare aprobate prin bugetul administratiei centrale de stat
pot fi folosite la cererea ordonatorilor principali de credite, numai dupa
deschiderea de credite sau alimentarea cu fonduri de catre Ministerul
Finantelor a conturilor bancare deschise pe seama acestora.
Acordarea fondurilor de la bugetul administratiei centrale de stat se face
in limita creditelor bugetare si potrivit destinatiilor aprobate, in raport cu
gradul de folosire a resurselor puse la dispozitie anterior, cu respectarea
dispozitiilor legale care reglementeaza efectuarea cheltuielilor respective.
Transferurile catre unitatile administrativ-teritoriale, in cadrul
limitelor prevazute in bugetul administratiei centrale de stat, se efectueaza
prin Ministerul Finantelor la cerere si in functie de necesitatile executiei
bugetare.
Art. 29
Este interzisa efectuarea de plati direct din veniturile incasate pentru
bugetul administratiei centrale de stat, cu exceptia cazurilor cind legea
prevede altfel.
Veniturile ce se realizeaza peste cele aprobate pe ansamblul bugetului
administratiei centrale de stat vor putea fi folosite in cursul anului, dupa
consumarea rezervei bugetare, cu aprobarea Parlamentului, pentru finantarea
unor sarcini noi stabilite de lege.
Art. 30
Ordonatorii principali de credite ai bugetului administratiei centrale de
stat sint ministrii si conducatorii celorlalte organe centrale de stat.
Conducatorii institutiilor publice cu personalitate juridica din subordinea
ministerelor si celorlalte organe centrale de stat finantate din bugetul
administratiei centrale de stat sint, dupa caz, ordonatori secundari sau
tertiari de credite.
Art. 31
Ordonatorii principali de credite repartizeaza creditele bugetare aprobate
pe unitatile ierarhic inferioare, in raport cu sarcinile acestora, precum si
veniturile cuprinse, potrivit legii, in bugetele acestora si aproba efectuarea
cheltuielilor din bugetul propriu, cu respectarea dispozitiilor legale.
Subventiile de orice fel, prevazute a se acorda din bugetul administratiei
centrale de stat, regiilor autonome si societatilor comerciale cu capital de
stat, se cuprind si se executa prin bugetul propriu al ministerului sau
organului central de stat.
Ordonatorii secundari de credite aproba efectuarea cheltuielilor din
bugetele lor proprii, cu respectarea dispozitiilor legale, si repartizeaza
creditele bugetare aprobate pe unitatile ierarhic inferioare, ai caror
conducatori sint ordonatori tertiari de credite.
Ordonatorii tertiari de credite utilizeaza creditele bugetare ce le-au fost
repartizate numai pentru nevoile unitatilor pe care le conduc, potrivit
prevederilor din bugetele aprobate si in conditiile stabilite prin dispozitii
legale.
Art. 32
Ordonatorii principali de credite pot delega dreptul de a aproba folosirea
si repartizarea creditelor bugetare inlocuitorilor de drept si conducatorilor
directiilor sau ai altor compartimente similare, dupa caz.
Art. 33
Ordonatorii principali, precum si ordonatorii secundari sau tertiari de
credite, raspund de respectarea dispozitiilor legale in utilizarea creditelor
bugetare si realizarea veniturilor, folosirea cu eficienta a sumelor primite de
la bugetul administratiei centrale de stat, de integritatea bunurilor
incredintate unitatii pe care o conduc, de tinerea la zi a contabilitatii si
prezentarea la termen a darilor de seama contabile asupra executiei bugetare.
Orice cheltuiala din sumele alocate prin bugetul administratiei centrale de
stat se poate aproba de catre ordonatorul de credite si efectua numai daca a
fost in prealabil avizata, potrivit legii, de catre conducatorul
compartimentului financiar-contabil sau de alte persoane insarcinate cu
exercitarea controlului financiar preventiv.
Art. 34
In situatiile in care pe baza dispozitiilor legale au loc treceri de
unitati, actiuni sau sarcini de la un ordonator principal de credite la altul,
Ministerul Finantelor este autorizat sa introduca modificarile corespunzatoare
in bugetele acestora si in structura bugetului administratiei centrale de stat,
fara afectarea echilibrului si rezervei bugetare.
Art. 35
Acordarea de subventii din bugetul administratiei centrale de stat unor
institutii publice care realizeaza, potrivit legii, venituri extrabugetare ori
altor institutii, asociatii sau persoane juridice, altele decit cele de stat,
se stabileste prin lege si se aproba, in fiecare an, prin legile bugetare.
Art. 36
Sumele incasate din vinzarea sau din valorificarea materialelor rezultate
in urma demolarii, dezmembrarii sau dezafectarii, in conditiile prevazute de
lege, a unor imobile sau altor bunuri materiale care apartin institutiilor
publice constituie venituri ale bugetului administratiei centrale de stat sau
ale bugetelor locale, dupa caz, si se varsa la acestea potrivit normelor
elaborate de Ministerul Finantelor.
Sumele incasate din concesionarea unor bunuri ale statului constituie venit
al bugetului administratiei centrale de stat sau al bugetelor locale, dupa caz.
Art. 37
Efectuarea cheltuielilor din bugetul administratiei centrale de stat se va
putea face numai pe baza de acte justificative, intocmite in conformitate cu
dispozitiile legale.
Art. 38
Ordonatorii principali de credite au obligatia de a analiza trimestrial
necesitatea mentinerii unor credite bugetare pentru care, in baza unor
dispozitii legale sau altor cauze, sarcinile au fost desfiintate sau aminate si
de a propune Ministerului Finantelor anularea creditelor respective.
Ministerul Finantelor va cere acordul ordonatorului principal de credite
pentru anularea unor credite constatate ca fara justificare sau al Guvernului
in caz de divergenta.
Cu creditele bugetare anulate se majoreaza fondul de rezerva bugetara la
dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul administratiei centrale de stat.
Art. 39
Pe baza darilor de seama contabile prezentate de ordonatorii principali de
credite, a conturilor privind executia de casa a bugetului administratiei
centrale de stat prezentate de organele care, potrivit legii, au aceasta
sarcina si in urma verificarii si analizarii acestora, Ministerul Finantelor
elaboreaza lucrarile privind contul general anual de executie a bugetului
administratiei centrale de stat, pe care le prezinta Guvernului.
Contul general anual de executie a bugetului administratiei centrale de stat
va fi intocmit in structura bugetului aprobat de Parlament si va avea ca anexe
conturile anuale de executie a bugetelor ordonatorilor principali de credite,
inclusiv anexele acestora.
Guvernul analizeaza lucrarile si prezinta contul general anual de executie
a bugetului administratiei centrale de stat spre aprobare Parlamentului, pina
la data de 1 iunie a anului urmator celui de executie.
Parlamentul aproba contul general anual de executie a bugetului
administratiei centrale de stat, cel mai tirziu pina la data de 30 noiembrie a
anului urmator celui la care se refera. O data cu contul general anual de
executie a bugetului administratiei centrale de stat se depun, analizeaza si
aproba si conturile de executie a fondurilor speciale aprobate.
Art. 40
Organul central de stat care administreaza bugetul asigurarilor sociale de
stat elaboreaza, in conditiile legii, contul anual de executie a bugetului
asigurarilor sociale de stat pe care il prezinta Guvernului, impreuna cu
raportul de verificare si analiza al Ministerului Finantelor, cel mai tirziu
pina la data de 1 mai a anului urmator la care se refera.
Guvernul prezinta acest cont Parlamentului, o data cu contul general anual
de executie a bugetului administratiei centrale de stat.
Art. 41
Conturile anuale de executie a bugetului administratiei centrale de stat,
ordonatorilor de credite si cele privind fondurile speciale vor cuprinde:
La venituri
1. Evaluari bugetare
2. Drepturi constatate
3. Incasari realizate
4. Ramasite de incasat
La cheltuieli
1. Credite aprobate initial
2. Credite definitive
3. Plati efectuate
4. Obligatii cu termene legale de plata pina la 31 decembrie.
Art. 42
Excedentul sau deficitul bugetului administratiei centrale de stat se
stabileste prin compararea incasarilor de venituri realizate pina la inchiderea
exercitiului bugetar cu platile efectuate pina la aceeasi data, plus
obligatiile cu termene legale de plata pina la 31 decembrie la cheltuieli.
Situatia de casa se stabileste prin comparatie intre incasari la venituri
si plati la cheltuieli.
Ministerul Finantelor are obligatia ca in pozitia obligatiilor cu termene
legale de plata pina la 31 decembrie sa propuna Guvernului includerea si a
altor sume de bani datorate de stat, potrivit legii, rezultate din activitatea
financiara a anului incheiat, care apar si se pot determina pina la data de 15
martie a anului urmator.
In caz de necesitate, Ministerul Finantelor va prezenta Guvernului, pina la
31 martie, un proiect de lege pentru regularizarea exercitiului financiar
incheiat.
Art. 43
In caz de deficit, acoperit prin bonuri de tezaur nerambursate sau imprumut
acordat de Banca Nationala in conditiile art. 15 din prezenta lege, Parlamentul
hotaraste, la propunerea Guvernului, acoperirea deficitului si masurile ce
trebuie luate pentru a preveni repetarea unor astfel de situatii in exercitiul
financiar urmator.
In caz de excedent, Parlamentul va decide, la propunerea Guvernului, in ce
masura si in ce scopuri se va utiliza acesta.
Art. 44
Din excedentul bugetului administratiei centrale de stat se va rezerva
anual o cota de 50 la suta pentru crearea unui fond de tezaur al statului.
Fondul de tezaur al statului se pastreaza in cont special la Banca Nationala,
cu dobinda negociata intre aceasta si Ministerul Finantelor, si se utilizeaza
cu aprobarea Parlamentului.
Pentru acest fond se intocmesc conturi de executie anuale, care se supun
aprobarii o data cu contul general de executie a bugetului administratiei
centrale de stat.
Art. 45
Ministerul Finantelor va intocmi anual contul general al datoriei publice a
statului, in care se va cuprinde contul operatiunilor in tara si in
strainatate. Contul general al datoriei publice va fi anexat la contul general
anual de executie a bugetului administratiei centrale de stat, ce se depune
Parlamentului, potrivit prevederilor prezentei legi.
La acest cont se va anexa si situatia garantiilor guvernamentale pentru
credite interne si externe primite de catre alte persoane juridice.
Art. 46
Controlul preventiv si de gestiune asupra veniturilor si cheltuielilor
publice, precum si controlul de gestiune asupra patrimoniului public, se
exercita de catre Ministerul Finantelor, organele sale teritoriale, precum si
de catre celelalte organe de stat, in conditiile stabilite de lege.
Art. 47
Lucrarile de intocmire, aprobare si executie a bugetului administratiei
centrale de stat se fundamenteaza pe analize in executie si prognoze ale
stadiilor de evolutie a echilibrului financiar, monetar si valutar, a datoriei
interne si externe a statului, in vederea stabilirii directiei de folosire a
instrumentelor financiare pentru determinarea dezvoltarii economico-sociale. In
acest scop, Ministerul Finantelor intocmeste, coordoneaza si foloseste, in
conditiile legii, in conducerea trezoreriei nationale proiectele si executiile
privind: balanta financiara generala a economiei; balanta de plati externe;
balanta de venituri si cheltuieli banesti ale populatiei si a masei monetare;
balanta creantelor si angajamentelor externe pe tari; balanta formarii
capitalurilor pe economie; balanta financiara a resurselor si cheltuielilor de
investitii.
CAP. 3
Elaborarea, aprobarea, executarea si incheierea bugetelor locale
Art. 48
Prin bugete locale se inteleg bugetele unitatilor administrativ-teritoriale
care au personalitate juridica.
Fiecare comuna, oras, municipiu, sector al municipiului Bucuresti, judet,
respectiv municipiul Bucuresti, intocmeste buget propriu, in conditii de
autonomie.
Guvernul va lua masurile necesare ca, prin autonomia financiara a
unitatilor administrativ-teritoriale si prin bugetul fiecarei unitati, sa se
stimuleze initiativa locala, in vederea satisfacerii cerintelor sociale locale,
exercitarii drepturilor organelor locale de a dimensiona prevederile bugetare
de cheltuieli in functie de nevoile proprii si corelat cu resursele bugetare
posibile de mobilizat, precum si intaririi controlului social asupra folosirii
eficiente a fondurilor alocate.
Art. 49
Veniturile bugetelor locale se formeaza din impozite, taxe si alte venituri
stabilite de legea bugetara anuala.
Art. 50
Din bugetele locale se finanteaza, in conditiile stabilite de lege, actiuni
social-culturale, cheltuieli de intretinere si functionare a organelor locale
ale administratiei de stat, obiective si actiuni economice de interes local,
precum si alte obiective prevazute prin dispozitii legale.
Art. 51
Repartizarea veniturilor si cheltuielilor pe categorii de bugete locale, in
cazurile in care legea nu prevede, se stabileste de organele de decizie ale
fiecarui judet, respectiv al municipiului Bucuresti, in functie de atributiile
organelor locale ale administratiei de stat si de subordonarea institutiilor
publice, precum si de necesitatile de echilibrare bugetara.
Art. 52
In situatiile in care cheltuielile prevazute in bugetele proprii ale
judetelor si al municipiului Bucuresti si ale unor municipii, sectoare ale
municipiului Bucuresti, orase sau comune nu pot fi acoperite integral din
veniturile proprii, pentru echilibrarea bugetelor respective se pot stabili si
aproba transferuri din bugetul administratiei centrale de stat. Prin legile
bugetare anuale se pot autoriza unele unitati administrativ-teritoriale sa
contracteze imprumuturi pentru acoperirea cheltuielilor privind realizarea unor
actiuni temeinic fundamentate, prin emisiune de titluri de imprumut,
rambursabile in maximum 10 ani.
Art. 53
In bugetele proprii ale judetelor si al municipiului Bucuresti,
municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti, oraselor si comunelor se
pot inscrie fonduri de rezerva la dispozitia organului de decizie al fiecarei
unitati administrativ-teritoriale de pina la 5 la suta din totalul cheltuielilor,
care se pot utiliza pentru suplimentarea unor credite bugetare aprobate prin
bugetele locale, in vederea finantarii actiunilor sau sarcinilor noi
intervenite in cursul anului.
Fondurile de rezerva bugetara prevazute la alineatul precedent pot fi
majorate, in cursul anului, cu pina la 50 la suta din cuantumul lor initial
aprobat prin buget, din disponibilitatile de credite bugetare care nu mai sint
necesare pina la sfirsitul anului.
Nu pot fi folosite cu aceasta destinatie disponibilitatile de credite
bugetare provenite de la cheltuielile pentru personal si investitii.
Art. 54
In cazurile in care in bugetele proprii ale unor unitati
administrativ-teritoriale veniturile depasesc cheltuielile aprobate, inclusiv
rezerva bugetara stabilita potrivit legii, diferentele se constituie ca
excedente planificate ale fiecarui buget local in limita a 2 la suta din
totalul veniturilor; restul se prevede ca varsamint la fondul de tezaur care se
constituie la nivelul fiecarui judet, respectiv la nivelul municipiului
Bucuresti.
Art. 55
Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale sint prefectii la
judete si primarii la municipiul Bucuresti si la celelalte unitati
administrativ-teritoriale.
Conducatorii institutiilor publice cu personalitate juridica din subordinea
organului de decizie al fiecarei unitati administrativ-teritoriale sint, dupa
caz, ordonatori secundari sau tertiari de credite.
Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale pot delega dreptul de
a aproba folosirea si repartizarea creditelor bugetare inlocuitorilor lor de
drept sau conducatorilor organelor locale de specialitate ale administratiei
locale si ai altor unitati similare.
Art. 56
Proiectele bugetelor unitatilor administrativ-teritoriale se elaboreaza pe
baza proiectelor de bugete ale administratiei proprii si ale institutiilor
publice in subordine, la termenele stabilite de organul judetean de decizie,
respectiv al municipiului Bucuresti, la propunerea conducatorului organului
financiar al acestuia.
Metodologia de elaborare si executie a bugetelor locale se stabileste de
Ministerul Finantelor.
Proiectele bugetelor unitatilor administrativ-teritoriale se prezinta spre
aprobare organului local ales, cu cel putin 2 luni inainte de inceperea anului.
Fiecare buget local se aproba pe ansamblu, pe capitole, articole si
ordonatori de credite.
Art. 57
Pentru acoperirea eventualelor decalaje temporare aparute in cursul anului
intre cheltuielile si veniturile bugetelor proprii ale comunelor, oraselor,
municipiilor si sectoarelor municipiului Bucuresti se pot acorda imprumuturi
temporare din fondurile de tezaur constituite potrivit legii. Dreptul de a
aproba astfel de imprumuturi il au organele locale alese la nivel de judet si
al municipiului Bucuresti.
Din aceleasi fonduri si in aceleasi conditii se pot acorda imprumuturi si
in cazul in care decalajele respective apar si la nivelul bugetelor proprii
judetene si al municipiului Bucuresti.
Imprumuturile acordate potrivit alin. 1 si 2 ale prezentului articol se
prevad a fi rambursate pina la data de 31 decembrie a fiecarui exercitiu
bugetar.
In cazuri exceptionale, in care imprumuturile nu au fost rambursate pina la
finele anului datorita lipsei de disponibilitati bugetare, acestea se prevad la
rambursare in bugetele anilor urmatori, pe termen de pina la 18 luni, cu o
dobinda a carei limita maxima se va stabili de Ministerul Finantelor si care se
incaseaza la fondul de tezaur judetean, respectiv al municipiului Bucuresti.
Art. 58
Pentru realizarea unor actiuni social-culturale si acoperirea unor
cheltuieli economice de interes local, organele de decizie ale unitatilor
administrativ-teritoriale pot aproba si utiliza maximum 50 la suta din sumele
incasate din veniturile proprii ale bugetelor locale respective peste cele
aprobate, in urmatoarele conditii:
a) depasirea incasarilor sa fie realizata pe totalitatea veniturilor
proprii stabilite prin bugetul local respectiv si sa se mentina pina la finele
anului;
b) plusurile de venituri sa provina din activitatea anului respectiv si sa
nu fie rezultatul unor modificari ale legislatiei sau anumitor subevaluari
constatate de organele de control prevazute de lege;
c) unitatea administrativ-teritoriala sa nu aiba imprumuturi nerambursate.
Modificarile efectuate si aprobate de bugetele locale, potrivit
prevederilor prezentului articol, se supun ratificarii organului local ales, la
prima sesiune a acestuia.
Art. 59
Soldurile anuale excedentare ale bugetelor locale se utilizeaza in ordine
pentru:
a) rambursarea eventualelor imprumuturi din anii precedenti nelichidate si
plata dobinzilor la aceste imprumuturi;
b) din suma ramasa se rezerva si se varsa o cota de 50 la suta la fondul de
tezaur judetean, respectiv al municipiului Bucuresti, dupa caz, iar diferenta
se constituie ca fond de rulment propriu, care poate fi utilizat, temporar,
pentru acoperirea unor eventuale goluri de casa, decalaje intre veniturile si
cheltuielile anului curent.
Fondul de rulment se pastreaza in contul de disponibil al bugetului
fiecarei unitati administrativ-teritoriale si nu va putea depasi 5 la suta din
veniturile proprii aprobate prin bugetul local respectiv. Diferenta care excede
fata de aceasta limita se va varsa, de asemenea, la fondul de tezaur judetean,
respectiv al municipiului Bucuresti, dupa caz.
Art. 60
Cheltuielile pentru investitiile prefecturilor si primariilor, ale
institutiilor publice de subordonare locala, precum si celelalte cheltuieli de
investitii, ce se finanteaza potrivit legii din bugetele locale, se inscriu in
bugetul fiecarei unitati administrativ-teritoriale, pe baza listei de lucrari,
utilaje, mobilier si alte obiecte de investitii. Listele definitive se aproba
potrivit art. 19 din prezenta lege, cu avizul Ministerului Finantelor.
Art. 61
Organele de decizie ale unitatilor administrativ-teritoriale intocmesc si
prezinta conturile anuale de executie a bugetelor locale, spre aprobare,
organelor locale alese, pina la data de 1 iunie a anului urmator.
Art. 62
Fondurile de tezaur judetene si al municipiului Bucuresti constituite
potrivit legii se pastreaza in conturi speciale la unitatile bancare, cu o
dobinda negociata, si se utilizeaza in conditiile prevazute de lege.
Pentru aceste fonduri se intocmesc anual conturi de executie, care se supun
spre aprobare o data cu contul de executie a bugetului judetean, respectiv al
municipiului Bucuresti.
In cazurile justificate si indeosebi in primul an al aplicarii prezentei
legi, Ministerul Finantelor poate prevedea in bugetul administratiei centrale
de stat alocatii pentru constituirea sau majorarea, dupa caz, a fondurilor de
tezaur ale judetelor si al municipiului Bucuresti.
Art. 63
Pina la data de 10 ianuarie a fiecarui an se intocmesc si se transmit
Ministerului Finantelor bugetele pe ansamblul fiecarui judet, respectiv
municipiul Bucuresti, grupate in cadrul fiecarui judet si municipiul Bucuresti,
pe comune, orase, municipii, sectoare ale municipiului Bucuresti si buget propriu,
pe structurile clasificatiei bugetare stabilite de Ministerul Finantelor.
Art. 64
Trimestrial, organele de decizie ale unitatilor administrativ-teritoriale
intocmesc dari de seama contabile in domeniul finantelor publice, care se vor
transmite Ministerului Finantelor, la termenele si potrivit normelor stabilite
de acesta.
Ministerul Finantelor prezinta Guvernului, pina la data de 30 aprilie a
fiecarui an, sinteza anuala a finantelor publice locale, cu concluzii si
propuneri in ceea ce priveste rolul acestora in indeplinirea sarcinilor ce
revin organelor locale ale administratiei de stat.
Art. 65
Executia de casa a bugetelor locale se efectueaza de catre organele
prevazute de lege pentru incasarea veniturilor, pentru plata cheltuielilor si
evidenta acestora, pentru bugetul fiecarei unitati administrativ-teritoriale,
precum si pentru transferurile de fonduri si subventiile prevazute de lege.
CAP. 4
Finantele institutiilor publice
Art. 66
Finantarea cheltuielilor de functionare si investitii ale institutiilor
publice se asigura astfel:
a) integral din bugetul administratiei centrale de stat sau bugetele
locale, dupa caz, in functie de subordonarea acestora;
b) din veniturile extrabugetare si subventii acordate de la bugetul
administratiei centrale de stat sau bugetele locale, in functie de subordonare;
c) integral din veniturile extrabugetare;
d) din veniturile extrabugetare cu destinatie speciala pentru anumite
cheltuieli stabilite de lege a se finanta din aceste venituri.
Art. 67
Institutiile publice mai pot folosi pentru desfasurarea si largirea
activitatii lor mijloace materiale si banesti primite de la persoane juridice
si fizice, prin transmiterea gratuita, cu respectarea dispozitiilor legale.
Acestea se gestioneaza potrivit normelor privind finantele publice si cu
respectarea destinatiilor stabilite de transmitator.
Art. 68
Finantarea cheltuielilor unor institutii publice, in special in domeniul
social-cultural, indiferent de subordonare, se asigura atit din bugetul
administratiei centrale de stat, cit si din bugetul unei unitati
administrativ-teritoriale, numai in cazurile in care prin lege se stabilesc
categoriile de cheltuieli care se finanteaza din fiecare buget.
Art. 69
Veniturile extrabugetare ale institutiilor publice se incaseaza,
administreaza si contabilizeaza de institutiile in cauza, potrivit normelor
pentru finantele publice, fara a se efectua varsaminte din acestea la bugetul
administratiei centrale de stat sau bugetele locale, daca legea nu prevede
altfel.
Soldurile anuale rezultate din executia bugetului institutiilor publice
finantate integral din mijloace extrabugetare se preiau ca venituri in anul
urmator. Bugetele institutiilor publice finantate din mijloace extrabugetare se
includ in bugetul centralizat al ordonatorului principal de credite.
Veniturile extrabugetare ale institutiilor publice provin din taxe, chirii,
manifestari culturale, valorificari de produse din activitati proprii sau
anexe, concursuri artistice, publicatii, impresariat, exploatarea filmelor,
prestatii editoriale, consultatii si servicii medicale, studii, proiecte,
prestari de servicii, lucrari, exploatari ale unor bunuri pe care le au in
administrare si altele, stabilite de legile de organizare a institutiilor sau
de Guvern.
Art. 70
Platile pentru investitiile institutiilor publice se efectueaza prin
bancile care, potrivit legii, executa aceste operatii de baza: listei de
lucrari, utilaje, mobilier si alte obiecte de investitii, a documentatiei
tehnice prevazute de lege si a mijloacelor banesti depuse de catre institutie,
cu respectarea dispozitiilor legale privind investitiile si decontarea
acestora.
Cu mijloacele fixe rezultate ca urmare a cheltuielilor de investitii sau
primite prin transfer gratuit se majoreaza fondul social al institutiei
publice.
CAP. 5
Dispozitii comune, tranzitorii si finale
Art. 71
Exercitiul bugetar este anual si coincide cu anul calendaristic.
Toate drepturile dobindite, operatiunile efectuate in cursul unui an,
inclusiv obligatiile si drepturile ce-i revin, direct sau indirect, unui buget
in perioada anului respectiv apartin exercitiului corespunzator de executie a
bugetului.
Pentru toti agentii economici, anul financiar are aceeasi durata ca si
exercitiul bugetar.
Art. 72
Executia bugetara se incheie la data de 31 decembrie a fiecarui an. Orice
venit neincasat si orice cheltuiala neefectuata pina la 31 decembrie se va
incasa sau se va plati in contul bugetului pe anul urmator.
Creditele bugetare neutilizate pina la incheierea anului sint anulate de
drept. Creditele aprobate din fondurile speciale neutilizate la finele fiecarui
an financiar se reporteaza in anul viitor, cu pastrarea destinatiei initiale.
Art. 73
Nerespectarea termenelor de plata a sumelor datorate bugetului
administratiei centrale de stat si bugetelor locale atrage obligatia calcularii
si incasarii majorarii de intirziere prevazute de lege.
Incasarea la bugetul administratiei centrale de stat, bugetele locale si
bugetul asigurarilor sociale de stat a sumelor datorate si neachitate in termen
de catre persoanele juridice si persoanele fizice se face prin aplicarea
normelor de procedura fiscala si executare silita prevazuta de lege.
Persoanele juridice romane, precum si persoanele fizice care au calitatea
de comerciant, au obligatia contabilizarii operatiunilor patrimoniale in lei,
potrivit normelor legale privind sistemul contabil unificat al economiei
nationale, asigurind astfel conditiile de executare a controlului asupra
sumelor cuvenite bugetului.
Art. 74
Nici o cheltuiala nu poate fi inscrisa in bugetul administratiei centrale
de stat, bugetele locale si bugetul asigurarilor sociale de stat si nici
efectuata din aceste bugete daca nu exista baza legala pentru asemenea
cheltuieli.
Art. 75
Din bugetul administratiei centrale de stat sau din bugetele locale se pot
acorda subventii sau transferuri cu caracter general sau cu destinatii pentru
anumite cheltuieli unor institutii, asociatii sau altor persoane juridice care
nu sint de stat si nu au autonomie economico-financiara, precum si unor unitati
sau organisme internationale, ca obligatii de cotizatie ale statului, numai in
cazurile si conditiile prevazute de lege.
Asemenea subventii sau transferuri se prevad si se acorda din bugetele
ordonatorilor principali de credite, in mod distinct pe categoriile prevazute
la alineatul precedent.
Art. 76
Sumele aprobate prin bugetul administratiei centrale de stat, bugetele
locale si bugetul asigurarilor sociale de stat, in limitele carora se pot
efectua cheltuieli, reprezinta credite bugetare, care nu pot fi depasite.
Angajarea cheltuielilor din aceste bugete se poate face numai in limita
creditelor bugetare anuale aprobate.
Art. 77
Dispozitiile legale in domeniul elaborarii, aprobarii si executarii
bugetului administratiei centrale de stat se aplica si in domeniul bugetelor
locale si bugetului asigurarilor sociale de stat, in masura in care pentru
acestea nu se dispune altfel prin prezenta lege.
Art. 78
Pina la alegerea organelor locale, elaborarea, aplicarea, executia si
incheierea bugetelor locale se fac de catre organele numite potrivit legii.
Art. 79
Prevederile prezentei legi se aplica de la 1 ianuarie 1991.
Art. 80
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea finantelor nr.
9/1972, modificata si completata prin Legea nr. 2/1979, precum si orice alte
dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 23 ianuarie 1991.
PRESEDINTELE SENATUI
academician ALEXANDRU BIRLADEANU
Aceasta lege a fost adoptata de Adunarea Deputatilor in sedinta din 28
ianuarie 1991.
PRESEDINTELE ADUNARII DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
In temeiul art. 82 lit. m) din Decretul-lege nr. 92/1990 pentru alegerea
parlamentului si a Presedintelui Romaniei,
promulgam Legea privind finantele publice si dispunem publicarea sa in
Monitorul Oficial al Romaniei.
PRESEDINTELE ROMANIEI
ION ILIESCU