ORDONANTA Nr. 2 din 14 ianuarie 1994
privind calitatea in constructii
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 18 din 24 ianuarie 1994
In temeiul art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei si al art. 1
lit. h) din Legea nr. 4/1994 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante
si autorizarea contractarii si garantarii unor credite externe,
Guvernul Romaniei emite prezenta ordonanta.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Calitatea constructiilor este rezultanta totalitatii performantelor de
comportare a acestora in exploatare si a satisfacerii, pe intreaga durata de
existenta, a tuturor exigentelor utilizatorilor si colectivitatilor, exprimate
sau implicite.
Art. 2
Prevederile prezentei ordonante se aplica constructiilor de orice categorie
si instalatiilor aferente acestora, indiferent de forma de proprietate sau
destinatie - denumite in continuare constructii -, precum si lucrarilor de modernizare,
modificare, transformare, consolidare si de reparatii ale acestora.
Exigentele privind calitatea instalatiilor si echipamentelor tehnologice de
productie se stabilesc si se realizeaza prin reglementari specifice fiecarui
domeniu de activitate.
Art. 3
Prin prezenta ordonanta se instituie sistemul calitatii in constructii,
care sa conduca la realizarea si exploatarea unor constructii de calitate
corespunzatoare, in scopul protejarii vietii oamenilor, a societatii si a
mediului inconjurator.
Art. 4
Pentru obtinerea unor constructii de calitate corespunzatoare sunt
obligatorii realizarea si mentinerea, pe intreaga durata de existenta a
acestora, a urmatoarelor exigente de performanta esentiale:
a) rezistenta si stabilitate;
b) siguranta in exploatare;
c) siguranta la foc;
d) sanatatea oamenilor, refacerea si protectia mediului;
e) izolatie termica, hidrofuga si economie de energie;
f) protectie impotriva zgomotului.
Art. 5
Obligatiile prevazute la articolul precedent revin tuturor factorilor
implicati care concura la conceperea, realizarea si exploatarea constructiilor,
precum si la postutilizarea lor, potrivit responsabilitatii fiecaruia.
Acesti factori sunt: investitorii, cercetatorii, proiectantii, specialistii
verificatori de proiecte atestati, fabricantii si furnizorii de produse pentru
constructii, executantii, dirigintii de specialitate, proprietarii,
administratorii, utilizatorii, responsabilii tehnici cu executia atestati,
expertii tehnici atestati, precum si autoritatile publice si asociatiile
profesionale de profil.
Art. 6
In contractele care se incheie ori, dupa caz, in dispozitiile sau
autorizatiile care se emit, factorii prevazuti la articolul precedent sunt
obligati sa inscrie clauzele referitoare la nivelul de calitate al
constructiilor, corespunzatoare exigentelor de performanta, precum si
garantiile materiale si orice alte prevederi, care sa conduca la realizarea
acestor clauze.
In contracte nu se pot inscrie niveluri si cerinte referitoare la calitate,
inferioare reglementarilor tehnice in vigoare cu privire la exigentele de
performanta esentiale prevazute la art. 4.
Art. 7
Constructiile se clasifica in categorii de importanta in functie de
complexitate, destinatie, mod de utilizare, grad de risc sub aspectul
sigurantei, precum si dupa considerente economice.
Sistemul calitatii in constructii se aplica in mod diferentiat in functie
de categoriile de importanta a constructiilor, conform regulamentelor si
procedurilor de aplicare a fiecarei componente a sistemului.
CAP. 2
Sistemul calitatii in constructii
Art. 8
Sistemul calitatii in constructii reprezinta ansamblul de structuri
organizatorice, responsabilitati, regulamente, proceduri si mijloace, care
concura la realizarea calitatii constructiilor in toate etapele de concepere,
realizare, exploatare si postutilizare a acestora.
Art. 9
Sistemul calitatii in constructii se compune din:
a) reglementarile tehnice in constructii;
b) calitatea produselor folosite la realizarea constructiilor;
c) agremente tehnice pentru produse, procedee si echipamente noi in
constructii;
d) verificarea proiectelor, a executiei lucrarilor si expertizarea
proiectelor si a constructiilor;
e) managementul calitatii in constructii;
f) autorizarea si acreditarea laboratoarelor de analize si incercari in
constructii;
g) asigurarea activitatii metrologice in constructii;
h) receptia constructiilor;
i) urmarirea comportarii in exploatare si investitii in timp la
constructii;
j) postutilizarea constructiilor;
k) controlul de stat al calitatii in constructii.
Art. 10
Reglementarile tehnice in constructii se stabilesc prin regulamente si
proceduri si au ca obiect conceptia, calculul, alcatuirea, executia si
exploatarea constructiilor. Prin reglementarile tehnice se stabilesc, in
principal, conditiile minime de calitate cerute constructiilor, produselor si
procedeelor utilizate in constructii, precum si modul de determinare si
verificare a acestora.
Art. 11
Certificarea calitatii produselor folosite in constructii se efectueaza
prin grija producatorului si/sau a furnizorului, in conformitate cu metodologia
si cu procedurile stabilite pe baza legii.
La lucrarile de constructii se interzice folosirea de produse fara
certificarea calitatii lor, care trebuie sa asigure nivelul de calitate
corespunzator exigentelor de performanta esentiale.
Art. 12
Agrementele tehnice pentru produse, procedee si echipamente noi in
constructii stabilesc, in conditiile prezentei ordonante, aptitudinea de
utilizare, conditiile de fabricatie, transport, depozitare, de punere in opera
si de intretinere ale acestora.
La lucrarile de constructii, care trebuie sa asigure nivelul de calitate
conform exigentelor de performanta esentiale, se pot folosi numai produse,
procedee si echipamente traditionale si/sau noi, pentru care exista agremente
tehnice corespunzatoare.
Art. 13
Verificarea proiectelor pentru executia constructiilor, in ceea ce priveste
respectarea reglementarilor tehnice referitoare la exigentele de performanta
esentiale, se va face numai de catre specialisti verificatori de proiecte
atestati, persoane fizice si persoane juridice care au angajate persoane fizice
atestate, independenti de agentii economici elaboratori ai proiectelor.
Se interzice aplicarea proiectelor si a detaliilor de executie neverificate
in conditiile alineatului precedent.
Verificarea executiei constructiilor este obligatorie si se efectueaza de
catre investitori prin diriginti de specialitate sau prin agenti economici de
consultanta specializati.
Expertizele tehnice ale proiectelor si ale constructiilor se efectueaza la
cerere, numai de catre experti atestati in acest scop.
Art. 14
Managementul calitatii in constructii consta in conducerea si asigurarea
calitatii acestora si constituie principala obligatie a tuturor factorilor care
participa la conceperea, realizarea si exploatarea constructiilor. Acesta se
realizeaza printr-o strategie adecvata si prin masuri specifice, elaborate si
adoptate in scopul obtinerii atestarii si garantarii calitatii constructiilor.
Agentii economici care executa lucrari de constructii asigura nivelul de
calitate corespunzator exigentelor de performanta esentiale, prin personal
propriu si responsabili tehnici cu executia atestati, precum si printr-un
sistem propriu conceput si realizat.
Art. 15
Autorizarea si acreditarea laboratoarelor de analize si incercari in
constructii se fac in conformitate cu prevederile legale.
Art. 16
Asigurarea activitatii metrologice in constructii se realizeaza conform
prevederilor legale privind etalonarea, verificarea si mentinerea in stare de
functionare a mijloacelor de masurare si control utilizate in acest domeniu.
Art. 17
Receptia constructiilor constituie certificarea realizarii acestora in
conformitate cu documentatia de executie si cu documentele cuprinse in cartea
tehnica a constructiei, pe baza examinarii lor.
Cartea tehnica a constructiei cuprinde documente privitoare la conceperea,
realizarea, exploatarea si postutilizarea constructiei. Ea se intocmeste prin
grija investitorului si se preda proprietarului constructiei, care are
obligatia sa o pastreze si sa o completeze la zi. Prevederile din cartea
tehnica a constructiei referitoare la exploatare sunt obligatorii pentru
proprietar, administrator si utilizator.
Art. 18
Urmarirea comportarii in exploatare in timp a constructiilor se face pe
toata durata de existenta a acestora si cuprinde ansamblul de activitati
privind examinarea directa sau investigarea cu mijloace de observare si
masurare specifice, in scopul mentinerii exigentelor de performanta esentiale.
Interventiile la constructiile existente se refera la lucrari de
reconstruire, consolidare, transformare, extindere, desfiintare partiala,
precum si la lucrari de reparatii aferente structurilor de rezistenta si se
consemneaza obligatoriu in cartea tehnica a constructiei.
Art. 19
Postutilizarea constructiilor cuprinde activitatile de dezafectare,
demontare si demolare a constructiilor, de reconditionare si refolosire a
elementelor si produselor recuperabile, precum si reciclarea deseurilor
nefolosibile, cu asigurarea protectiei mediului, potrivit legii.
Art. 20
Controlul de stat al calitatii in constructii cuprinde inspectii in etapele
de concepere, executare, exploatare si postutilizare a constructiilor, privind
componentele sistemului calitatii in constructii, in functie de categoria de
importanta a acestora.
CAP. 3
Obligatii si raspunderi
Sectiunea 1
Obligatii si raspunderi ale investitorilor
Art. 21
Investitorii sunt persoane fizice sau juridice care finanteaza si
realizeaza investitii si au urmatoarele raspunderi si obligatii principale
referitoare la calitatea constructiilor:
a) stabilirea nivelului calitativ care trebuie realizat prin proiectare si
executie pe baza reglementarilor tehnice, precum si a studiilor si cercetarilor
efectuate;
b) obtinerea acordurilor si a avizelor prevazute de lege, precum si a
autorizatiei de constructie;
c) asigurarea verificarii proiectelor prin specialisti verificatori de
proiecte atestati;
d) asigurarea verificarii executiei corecte a lucrarilor de constructii
prin diriginti de specialitate sau agenti economici de consultanta
specializati, pe tot parcursul realizarii lucrarilor;
e) asigurarea solutionarii neconformitatilor, defectelor aparute pe
parcursul executiei lucrarilor, precum si a deficientelor proiectelor;
f) asigurarea receptiei lucrarilor de constructii la terminarea acestora si
la expirarea perioadei de garantie;
g) intocmirea cartii tehnice a constructiei si predarea acesteia
proprietarului.
Sectiunea a 2-a
Obligatii si raspunderi ale proiectantilor de constructii
Art. 22
Proiectantii de constructii raspund de indeplinirea urmatoarelor obligatii
principale referitoare la calitatea constructiilor:
a) precizarea prin proiect a categoriei de importanta a constructiei;
b) asigurarea prin proiecte si detalii de executie a nivelului de calitate
corespunzator exigentelor de performanta esentiale, cu respectarea
reglementarilor tehnice si a clauzelor contractuale;
c) prezentarea proiectelor elaborate specialistilor verificatori de proiecte
atestati, stabiliti de investitori, precum si solutionarea lipsurilor,
neconformitatilor si neconcordantelor semnalate de acestia;
d) elaborarea caietelor de sarcini, a instructiunilor tehnice privind
executia, exploatarea, intretinerea si reparatiile lucrarilor. Documentatia
privind postutilizarea constructiilor se efectueaza numai la solicitarea
proprietarului;
e) stabilirea, prin proiect, a fazelor de executie determinate pentru
lucrarile executate corespunzator exigentelor de performanta esentiale si
participarea pe santier la verificarile de calitate legate de acestea;
f) stabilirea modului de solutionare a defectelor aparute in executie din
vina lor la constructiile la care trebuie sa se asigure nivelul de calitate
corespunzator exigentelor de performanta esentiale, precum si urmarirea
aplicarii pe santier a solutiilor adoptate dupa insusirea acestora de catre
specialisti verificatori de proiecte atestati, la cererea investitorului;
g) participarea la intocmirea cartii tehnice a constructiei si la receptia
lucrarilor executate.
Sectiunea a 3-a
Obligatii si raspunderi ale executantilor lucrarilor de constructii
Art. 23
Executantul lucrarilor de constructii are urmatoarele obligatii principale:
a) sesizarea investitorilor asupra neconformitatilor si neconcordantelor
constatate in proiecte, in vederea solutionarii;
b) inceperea executiei lucrarilor numai la constructii autorizate in
conditiile legii si numai pe baza proiectelor verificate de specialisti
atestati;
c) asigurarea nivelului de calitate corespunzator exigentelor de
performanta esentiale, prin personal propriu si responsabili tehnici cu
executia atestati, precum si printr-un sistem propriu de calitate conceput si
realizat;
d) convocarea factorilor care trebuie sa participe la asigurarea
conditiilor necesare verificarii lucrarilor ajunse in faze determinante ale
executiei, precum si executarii acestora, in scopul obtinerii acordului de
continuare a lucrarilor;
e) solutionarea lipsurilor, neconformitatilor, defectelor si
neconcordantelor aparute in fazele de executie numai pe baza solutiilor
stabilite de proiectant, cu acordul investitorului;
f) utilizarea in executia lucrarilor numai a produselor si procedeelor
prevazute in proiect, certificate sau pentru care exista argremente tehnice,
care conduc la realizarea exigentelor de performanta esentiale, precum si
gestionarea probelor martor. Produsele si procedeele prevazute in proiect pot
fi inlocuite cu altele care indeplinesc conditiile precizate, numai pe baza
solutiilor stabilite de proiectanti, cu acordul investitorului;
g) respectarea proiectelor si a detaliilor de executie pentru realizarea
nivelului de calitate corespunzator exigentelor de performanta esentiale;
h) sesizarea, in termen de 24 de ore, a Inspectiei de stat in constructii,
lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, in cazul producerii unor
accidente tehnice in timpul executiei lucrarilor;
i) supunerea la receptie numai a constructiilor care corespund cerintelor
de calitate si pentru care a predat investitorului documentele necesare
intocmirii cartii tehnice a constructiei;
j) aducerea la indeplinire, a termenelor stabilite, a masurilor depuse prin
actele de control sau prin documentele de receptie a lucrarilor de constructii;
k) remedierea, pe propria cheltuiala, a defectelor calitative aparute din
vina sa atat in perioada de executie, cat si in perioada de garantie stabilita
potrivit legii;
l) readucerea terenurilor ocupate temporar la starea lor initiala, la
terminarea executiei lucrarilor.
Sectiunea a 4-a
Obligatii si raspunderi ale specialistilor verificatori de proiecte, ale
responsabililor tehnici cu executia si ale expertilor tehnici, atestati
Art. 24
Specialistii verificatori de proiecte atestati raspund in mod solidar cu
proiectantul in ceea ce priveste asigurarea nivelului de calitate corespunzator
exigentelor de performanta esentiale.
Responsabilii tehnici cu executia atestati raspund, conform atributiilor
care le revin, pentru realizarea nivelului de calitate corespunzator
exigentelor de performanta esentiale la lucrarile de constructii pentru care
sunt angajati.
Expertii tehnici atestati, angajati pentru expertizarea unor proiecte,
lucrari de constructii sau constructii aflate in exploatare, raspund pentru
solutiile date.
Sectiunea a 5-a
Obligatii si raspunderi ale proprietarilor constructiilor
Art. 25
Proprietarii constructiilor au urmatoarele obligatii principale:
a) efectuarea la timp a lucrarilor de intretinere si reparatii care le
revin, prevazute, conform normelor legale, in cartea tehnica a constructiei si
rezultate din activitatea de urmarire a comportarii in timp a constructiilor;
b) pastrarea si completarea la zi a cartii tehnice a constructiei;
c) asigurarea urmaririi comportarii in timp a constructiilor conform
prevederilor din cartea tehnica a constructiei si reglementarile tehnice;
d) efectuarea, dupa caz, de modificari, transformari, modernizari si
consolidari ale constructiei numai pe baza de proiecte intocmite de persoane
fizice sau juridice autorizate, verificate potrivit legii;
e) asigurarea realizarii lucrarilor de investitii la constructii, impuse
prin reglementarile legale;
f) asigurarea efectuarii lucrarilor din etapa de postutilizare a
constructiilor cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
Sectiunea a 6-a
Obligatii si raspunderi ale administratorilor si utilizatorilor
constructiilor
Art. 26
Administratorii si utilizatorii constructiilor au urmatoarele obligatii
principale:
a) folosirea constructiilor conform instructiunilor de exploatare prevazute
in carte tehnica a constructiei;
b) efectuarea la timp a lucrarilor de intretinere si reparatii care le
revin conform contractului;
c) efectuarea de modificari, consolidari sau schimbari ale destinatiei
constructiei numai cu acordul proprietarului si cu respectarea prevederilor
legale;
d) efectuarea urmaririi comportarii in timp a constructiilor conform cartii
tehnice a constructiei si contractului incheiat cu proprietarul;
e) sesizarea in termen de 24 de ore a Inspectiei de stat in constructii,
lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului, in cazul unor accidente
tehnice la constructiile in exploatare.
Sesiunea a 7-a
Obligatii si raspunderi in activitatea de cercetare in constructii si in
materiale de constructii
Art. 27
Unitatile care presteaza activitati de cercetare in constructii si in
materiale de constructii au urmatoarele obligatii principale:
a) efectuarea de cercetari teoretice si experimentale preliminare in
vederea fundamentarii reglementarilor tehnice in constructii;
b) fundamentarea, elaborarea si experimentarea de solutii tehnice, produse
si procedee noi pentru constructii;
c) verificarea si controlul noilor produse, procedee si echipamente la
solicitarea producatorilor, in vederea eliberarii de agremente tehnice, conform
dispozitiilor legale.
Sectiunea a 8-a
Obligatii si raspunderi comune
Art. 28
Raspunderea pentru realizarea si mentinerea, pe intreaga durata de
existenta, a unor constructii de calitate corespunzatoare, precum si pentru
indeplinirea obligatiilor stabilite prin procedurile si regulamentele elaborate
potrivit prevederilor prezentei ordonante, revine factorilor care participa la
conceperea, realizarea, exploatarea si postutilizarea acestora.
Art. 29
Proiectantul, specialistul verificator de proiecte atestat, fabricantii si
furnizorii de materiale si produse pentru constructii, executantul,
responsabilul tehnic cu executia atestat, dirigintele de specialitate, agentul
economic de consultanta specializat, expertul tehnic atestat raspund, fiecare
potrivit obligatiilor care le revin, pentru viciile ascunse ale constructiei,
ivite intr-un interval de 10 ani de la receptia lucrarii si, dupa indeplinirea
acestui termen, pe toata durata de existenta a constructiei, pentru viciile
structurii de rezistenta rezultate din nerespectarea normelor de proiectare si
executie in vigoare la data realizarii ei.
Art. 30
Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si amenajarea
teritoriului, precum si celelalte organisme similare cu atributii stabilite
prin dispozitii legale raspund de exercitarea controlului statului cu privire
la aplicarea unitara a prevederilor legale in domeniul calitatii
constructiilor, in toate fazele si componentele sistemului calitatii in
constructii, precum si de constatarea contraventiilor, aplicarea sanctiunilor
prevazute de lege si, dupa caz, de sistarea lucrarilor realizate
necorespunzator.
Controlul de stat al calitatii in constructii pentru constructiile din
cadrul obiectivelor militare stabilite prin ordine ale ministrului apararii
nationale, ministrului de interne si directorului Serviciului Roman de
Informatii se realizeaza de catre organele proprii ale autoritatilor
mentionate, abilitate in acest scop.
CAP. 4
Sanctiuni
Art. 31
Constituie contraventii la prevederile prezentei ordonante urmatoarele
fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii
penale, sa fie considerate infractiuni si se sanctioneaza cu amenda:
I. De la 1.500.000 lei la 7.500.000 lei:
a) proiectarea, verificarea, expertizarea sau realizarea constructiilor ori
executarea de modificari ale acestora fara respectarea reglementarilor tehnice
privind stabilitatea si rezistenta constructiilor;
b) executarea de modificari ori demolarea integrala sau partiala a constructiilor
cu incalcarea prevederilor referitoare la autorizarea si executarea acestora,
precum si neexecutarea obligatiilor privind urmarirea comportarii in timp a
constructiilor, referitoare la stabilitate si rezistenta.
II. De la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei:
a) realizarea de constructii fara proiecte sau pe baza de proiecte
neverificate de specialisti atestati conform prevederilor legale;
b) neexecutarea obligatiilor privind urmarirea comportarii in timp a
constructiilor, a lucrarilor de intretinere, reparatii si consolidari care
decurg din aceasta urmarire;
c) realizarea de modificari, transformari, modernizari, consolidari care
pot afecta exigentele de performanta esentiale, fara proiect verificat de
specialisti atestati conform prevederilor legale;
d) neorganizarea si neaplicarea sistemului de conducere si de asigurare a
calitatii, inclusiv realizarea de constructii fara responsabili tehnici cu
executia, atestati, corespunzator prevederilor art. 14.
III. De la 500.000 lei la 2.500.000 lei:
a) elaborarea de proiecte incomplete sau continand neconcordante intre
diferitele sectiuni ale acestora, care pot determina nerealizarea nivelului de
calitate al constructiilor corespunzator exigentelor de performanta esentiale,
precum si insusirea acestora de catre specialisti verificatori de proiecte
atestati;
b) incalcarea prevederilor din reglementarile tehnice referitoare la
exigentele de performanta esentiale ale constructiei;
c) receptionarea constructiei cu incalcarea prevederilor legale;
d) neintocmirea, necompletarea si nepastrarea cartii tehnice a constructiei
conform prevederilor legale;
e) stabilirea, in cadrul expertizei unor proiecte de executie sau lucrari
de constructii, a unor solutii care pot determina nerealizarea nivelului de
calitate al constructiilor corespunzator exigentelor de performanta esentiale;
f) nereaducerea terenurilor ocupate temporar la starea lor initiala, la
terminarea lucrarilor de constructii;
g) neasigurarea verificarii executiei corecte a lucrarilor de constructii
prin diriginti de specialitate sau agenti economici de consultanta
specializati, corespunzator prevederilor art. 21 lit. d);
h) nepermiterea sau obstructionarea efectuarii controlului calitatii
constructiilor, neprezentarea documentelor si actelor solicitate de persoanele
cu atributii de control, conform prevederilor legale.
IV. De la 200.000 lei la 1.000.000 lei:
a) neprecizarea in proiect a categoriei de importanta a constructiei si
nestabilirea fazelor determinante supuse controlului calitatii;
b) prevederea in proiect sau utilizarea unor produse necertificate sau
pentru care nu exista agremente tehnice la lucrari pentru care trebuie sa se
asigure nivelul de calitate corespunzator exigentelor de performanta esentiale;
c) nerespectarea prin proiecte a nivelului de calitate si a celorlalte
clauze contractuale, referitoare la exigentele de performanta esentiale;
d) neexecutarea obligatiilor de intretinere si reparatii care revin
proprietarilor, potrivit legii, si care afecteaza nivelul de calitate
corespunzator exigentelor de performanta esentiale;
e) neconvocarea factorilor care trebuie sa participe la verificarea
lucrarilor ajunse in faze determinante ale executiei si neasigurarea conditiilor
de verificare.
V. De la 100.000 lei la 200.000 lei:
a) lipsa nemotivata a factorilor interesati de la verificarea lucrarilor
ajunse in faze determinante, urmare convocarii facute de executant, precum si
convocarea nejustificata a acestora de catre executant;
b) nesolicitarea de catre investitor sau executant a solutiilor de
remediere a neconcordantelor, neconformitatilor si defectelor aparute in timpul
executiei, referitoare la exigentele de performanta esentiale;
c) neindeplinirea obligatiei proiectantului de a stabili solutii pentru
remedierea neconcordantelor, neconformitatilor si a defectelor sesizate,
referitoare la exigentele de performanta esentiale;
d) neaplicarea de catre executant a solutiilor stabilite de proiectant sau
expert, pentru rezolvarea neconcordantelor, neconformitatilor si defectelor
aparute in timpul executiei;
e) nesesizarea in termen de 24 de ore, a Inspectiei de stat in constructii,
lucrari publice, urbanism si amenajarea teritoriului din cadrul Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului in cazul producerii unor
accidente tehnice la constructiile in executie, precum si la cele in
exploatare;
f) neindeplinirea la termenul stabilit a masurilor cuprinse in actele de
control.
Art. 32
Sanctiunile contraventionale prevazute la art. 31 se aplica persoanelor
juridice sau fizice, dupa caz.
Art. 33
Constatarea contraventiilor prevazute la art. 31 si aplicarea sanctiunilor
se fac de catre Inspectia de stat in constructii, lucrari publice, urbanism si
amenajarea teritoriului, iar in cazurile prevazute la art. 30, de catre
persoanele imputernicite de Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de
Interne si Serviciul Roman de Informatii.
Art. 34
In masura in care prezenta ordonanta nu dispune altfel, contraventiilor
prevazute la art. 31 li se aplica dispozitiile Legii nr. 32/1968.
CAP. 5
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 35
Regulamentele si procedurile pentru clasificarea constructiilor in
categorii de importanta si pentru componentele sistemului calitatii, prevazute
la art. 9, se elaboreaza de Ministerul Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, cu consultarea organismelor cu atributii stabilite prin
dispozitii legale.
Art. 36
Regulamentele prevazute la art. 35 se aproba prin hotarari ale Guvernului.
Procedurile prevazute la art. 35 si normele pentru elaborarea si aplicarea
componentelor sistemului calitatii in constructii se aproba prin ordin al
ministrului lucrarilor publice si amenajarii teritoriului.
Art. 37
Autorizatia de construire pentru lucrarile prevazute la art. 3 lit. a), b),
c), d), e) din Legea nr. 50/1991 se va elibera numai pentru proiecte verificate
de specialisti verificatori de proiecte atestati.
Art. 38
Cheltuielile necesare pentru elaborarea reglementarilor tehnice, precum si
cele aferente Inspectiei pentru controlul calitatii lucrarilor de constructii
se suporta de catre investitori sau proprietari prin virarea unei sume
echivalente cu o cota de 0,70% din cheltuielile pentru lucrarile de investitii
si de reparatii capitale la constructii, la dispozitia Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului, ca venituri extrabugetare in conditiile
prevazute de Legea nr. 10/1991 privind finantele publice.
Calculul si virarea sumelor respective se fac esalonat, concomitent cu
plata lucrarilor de investitii si de reparatii capitale.
Intarzierile la plata cotelor de catre investitor si proprietari, prevazute
la alin. 1 si 2, se penalizeaza cu 0,3% pe zi la valoarea sumei datorate, dar
nu mai mult decat dublarea acesteia.
Cheltuielile necesare efectuarii activitatii de atestare
tehnico-profesionala a specialistilor in constructii, de pana la echivalentul
unui salariu minim brut pe economie, se suporta de catre partea interesata.
Disponibilitatile la finele anului din veniturile extrabugetare ale
Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului se reporteaza in
anul urmator si au aceeasi destinatie.
Cheltuielile necesare certificarii calitatii produselor si procedeelor,
eliberarii de agremente tehnice pentru noile produse, procedee si echipamente,
autorizarii si acreditarii laboratoarelor, verificarii proiectelor si executiei
lucrarilor de constructii, managementului calitatii, verificarilor metrologice,
receptiei lucrarilor, urmaririi comportarii in exploatare, interventiilor in
timp si postutilizarii constructiilor se asigura de catre factorii interesati,
prin bugetele proprii de venituri si cheltuieli.
Art. 39
La data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga Legea nr.
8/1977 privind asigurarea durabilitatii, sigurantei in exploatare,
functionalitatii si calitatii constructiilor, precum si orice dispozitii
contrare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului,
Marin Cristea
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu