LEGE
Nr. 32 din 12 noiembrie 1968
privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 148 din 14 noiembrie 1968
CAP. 1
Art. 1
Contraventie este fapta savarsita cu vinovatie, care prezinta un pericol
social mai redus decat infractiunea si este prevazuta si sanctionata ca atare
prin legi, decrete sau prin acte normative ale organelor aratate in legea de
fata.
Art. 2
Au dreptul sa emita acte normative de stabilire si sanctionare a
contraventiilor:
a) Consiliul de Ministri;
b) consiliile populare judetene, Consiliul popular al municipiului
Bucuresti si consiliile populare municipale si orasenesti, in urmatoarele
sectoare de activitate: intretinerea si folosirea fondului locativ de stat, a
drumurilor, strazilor si celorlaltor cai de comunicatie, a plantatiilor,
parcurilor si surselor naturale de importanta locala; mentinerea linistii
publice, ocrotirea sanatatii, salubritatea, mentinerea esteticii localitatilor,
transportul in comun in cuprinsul localitatilor, aplicarea regimului
preturilor, precum si comertul in piete, targuri si obare.
In cazuri de epidemii, epizootii, inundatii sau alte calamitati, precum si
in orice alte situatii care reclama masuri urgente, au dreptul sa emita acte
normative de stabilire si sanctionare a contraventiilor si comitetele executive
ale consiliilor populare prevazute in alineatul precedent.
Art. 3
Actele normative emise de organele aratate in art. 2 vor cuprinde
descrierea faptelor ce constituie contraventii si sanctiunea ce urmeaza a se
aplica pentru fiecare contraventie, iar in cazul amenzii, limita minima si
maxima a acesteia; de asemenea, ele pot cuprinde tarife de stabilire a
despagubirilor pentru pagubele pricinuite prin savarsirea contraventiilor.
Art. 4
Actele normative prin care se stabilesc si se sanctioneaza contraventii
intra in vigoare in termen de 10 zile de la aducerea lor la cunostinta publica,
in afara de cazul cand ele prevad un termen mai lung.
In cazuri urgente, actele normative pot prevedea intrarea lor in vigoare
intr-un termen mai scurt.
Aducerea la cunostinta publica se face prin mijloacele prevazute de lege.
Art. 5
Contraventiile se sanctioneaza cu avertisment sau cu amenda.
Sanctiunile se aplica persoanelor fizice care au savarsit contraventiile.
Prin derogare de la dispozitiile alineatului precedent, sanctiunile pot fi
aplicate si persoanelor juridice, dar numai daca aceasta se prevede prin lege
sau prin decret. Amenzile aplicate persoanelor juridice vor fi imputate de
acestea persoanelor fizice vinovate.
In celelalte cazuri in care se savarsesc contraventii la norme ce prevad
obligatii pentru organizatiile socialiste, sanctiunea se aplica angajatului,
membrului cooperativei sau al altei organizatii obstesti, care are indatorirea
sa duca la indeplinire aceste norme, fie in baza dispozitiilor unui act
normativ, a contractului de munca, regulamentului de ordine interioara sau
statutului, fie in baza unei insarcinari scrise, date in acest scop de
conducatorul organizatiei socialiste care avea atributia de a da o astfel de
insarcinare. Sanctiunea se aplica conducatorului organizatiei socialiste, daca
insarcinarea scrisa nu a fost data, desi era necesara.
Art. 6
Prin avertisment se atrage atentia contravenientului asupra pericolului
faptei savarsite si i se recomanda ca pe viitor sa se respecte dispozitiile
legale.
Avertismentul se aplica in cazurile in care fapta este de mica importanta
si se apreciaza ca acela care a savarsit-o nu o va mai repeta chiar fara
aplicarea unei amenzi.
Avertismentul se poate aplica chiar daca actul normativ de stabilire si
sanctionare a contraventiei nu prevede aceasta sanctiune.
Art. 7
Amenda are caracter administrativ.
Pentru contraventiile stabilite prin hotarari ale Consiliului de Ministri
se pot prevedea amenzi intre 20 si 1500 lei, iar in cazuri deosebite pana la
3000 lei.
Pentru contraventiile stabilite prin hotarari ale consiliilor populare sau
decizii ale comitetelor lor executive se pot prevedea amenzi intre 20 si 50
lei.
Amenzile se fac venit la bugetul de stat.
Art. 8
Sunt supuse confiscarii, daca confiscarea este prevazuta expres in actul
normativ de stabilire si sanctionare a contraventiei:
a) lucrurile produse prin contraventie;
b) lucrurile care au servit la savarsirea contraventiei, daca sunt ale
contravenientului;
c) lucrurile dobandite prin savarsirea contraventiei, daca nu sunt
restituite persoanei vatamate.
Lucrurile a caror detinere sau circulatie este interzisa vor fi supuse
confiscarii independent de conditiile prevazute in alineatul precedent.
Art. 9
Daca aceeasi persoana a savarsit mai multe contraventii sanctionate cu
amenda, sanctiunea se aplica pentru fiecare contraventie in parte.
Cand contraventiile au fost constatate prin acelasi proces-verbal, amenzile
totalizate potrivit dispozitiilor alineatului 1 nu pot depasi dublul maximului
prevazut prin actul normativ pentru contraventia cea mai grava.
In cazul in care la savarsirea unei contraventii au luat parte mai multe
persoane, sanctiunea se aplica fiecarui participant, separat.
Art. 10
Fapta prevazuta de lege sau alt act normativ ca fiind contraventie se
sanctioneaza chiar daca este savarsita fara intentie, in afara de cazul in care
prin actul normativ se dispune altfel.
Nu constituie contraventie fapta savarsita in stare de legitima aparare,
din cauza unei intimplari ce nu putea fi prevazuta sau inlaturata, precum si
aceea savarsita din constrangere, eroare de fapt sau in stare de necesitate.
De asemenea, nu constituie contraventie fapta savarsita de o persoana care
din cauza starii mintale sau a vreunei infirmitati nu poate raspunde de fapta
imputata.
Art. 11
Fapta savarsita de un minor sub 14 ani nu constituie contraventie.
Pentru contraventiile savarsite de minorii care au implinit 14 ani, minimul
si maximul amenzii se reduc la jumatate din minimul si maximul amenzii
stabilite in actul normativ pentru fapta savarsita.
Art. 12
Daca printr-un nou act normativ fapta nu mai este socotita contraventie, ea
nu se mai sanctioneaza, chiar daca a fost savarsita inainte de data intrarii in
vigoare a noului act normativ, iar sanctiunea aplicata si neexecutata pana la
aceasta data nu se mai executa.
Daca sanctiunea prevazuta in noul act normativ este mai usoara, se va
aplica aceasta sanctiune, iar amenda aplicata potrivit vechiului act normativ
se va executa numai pana la limita maximului prevazut in noul act normativ. In
cazul in care noul act normativ prevede o sanctiune mai grava, contraventia
savarsita anterior va fi sanctionata in conformitate cu prevederile actului
normativ in vigoare la data savarsirii ei.
Art. 13
Aplicarea sanctiunii pentru contraventii se prescrie in termen de 3 luni de
la data savarsirii faptei.
Cand fapta a fost urmarita ca infractiune si ulterior s-a stabilit ca ea
constituie contraventie, prescriptia aplicarii sanctiunii nu curge pe tot
timpul cat pricina s-a aflat in fata organului de urmarire penala sau a
instantei de judecata, daca sesizarea s-a facut inauntrul termenului prevazut
la alineatul 1. Prescriptia opereaza totusi, daca sanctiunea nu a fost aplicata
in termen de 1 an de la data savarsirii faptei.
Dispozitiile alineatului precedent se aplica si in cazurile in care pricina
s-a aflat in fata comisiei de judecata.
In cazul contraventiilor la normele privind impozitele, taxele, primele de
asigurare prin efectul legii si disciplina financiara, aplicarea sanctiunii se
prescrie in termen de 1 an de la data savarsirii faptei.
Art. 14
Executarea sanctiunii se prescrie, daca procesul-verbal de constatare a
contraventiei, precum si, cand este cazul, instiintarea de plata a amenzii nu
au fost comunicate celui sanctionat in termen de o luna de la data aplicarii
sanctiunii. Executarea sanctiunii se prescrie, de asemenea, in termenul de 1 an
de la data aplicarii ei, chiar daca contravenientul a exercitat calea de atac.
Prescriptia executarii sanctiunii nu curge pe tot timpul cat, la cererea
contravenientului, executarea a fost amanata sau esalonata.
Art. 15
Dispozitiile art. 13 si 14 nu impiedica urmarirea despagubirilor si
confiscarea lucrurilor supuse acestei masuri.
CAP. 2
Art. 16
Contraventia se constata printr-un proces-verbal incheiat de persoanele
anume prevazute in actul normativ care stabileste si sanctioneaza contraventia,
de primar, de ofiterii ori subofiterii de militie, precum si de sefii de
servicii sau sectii, ori asimilatii acestora in organizatiile de stat, anume
imputerniciti de conducatorul organizatiei.
Primarul constata contraventiile stabilite prin actele normative emise de
consiliile populare si comitetele lor executive, precum si contraventiile la
dispozitiile legale privind: apararea ordinii publice, regulile generale de
comert, vanzarea, circulatia si transportul produselor alimentare, circulatia
produselor agricole, productia, vanzarea, circulatia si desfacerea vinurilor si
rachiurilor naturale, pescuitul, vinatul, prevenirea si combaterea epidemiilor,
intretinerea drumurilor nationale si locale, a podurilor si accesoriilor
acestora, executarea lucrarilor edilitare, regimul constructiilor, folosirea
fondului locativ de stat, ocrotirea lucrarilor de imbunatatiri funciare si a
lucrarilor de gospodarire a apelor, precum si contraventiile silvice.
Ofiterii si subofiterii de militie constata contraventiile la dispozitiile
legale privind: apararea ordinii publice si celelalte sectoare de activitate
care intra in atributiile militiei, regulile generale de comert, vanzarea,
circulatia si transportul produselor alimentare, circulatia produselor
agricole, productia, vanzarea, circularea si desfacerea vinului si rachiurilor
naturale, pescuitul, vinatul, intretinerea drumurilor nationale si locale, a
podurilor si accesoriilor acestora si regimul constructiilor.
Prin actele normative de stabilire si sanctionare a contraventiilor pot fi
prevazute si alte persoane care constata contraventiile aratate in alineatele 2
si 3, precum si alte contraventii care se constata de primar sau de ofiterii
ori subofiterii de militie.
Contraventiile savarsite de angajatii organizatiilor de stat la locul de
munca se constata atat de persoanele prevazute in actele normative care
stabilesc si sanctioneaza contraventiile, cat si de sefii de servicii sau
sectii ori asimilatii acestora, anume imputerniciti de conducatorul
organizatiei, daca ele au fost savarsite de personalul in subordine. Aceleasi
persoane constata si contraventiile savarsite in incinta organizatiilor de stat
de catre cei care nu sunt angajati ai acestora.
Dispozitiile alineatului precedent se aplica in mod corespunzator si in
cazul contraventiilor savarsite la locul de munca de angajatii sau membrii
organizatiilor cooperatiste ori ai altor organizatii obstesti, precum si in
cazul contraventiilor savarsite in incinta acestor organizatii de catre alte
persoane, daca prin actele normative de stabilire si sanctionare a contraventiilor
se prevede expres aceasta.
Daca o persoana savarseste mai multe contraventii, constatate in acelasi
timp de acelasi agent constatator, se incheie un singur proces-verbal.
Art. 17
Procesul-verbal de constatare a contraventiei va cuprinde: data si locul
unde este incheiat, numele, prenumele si calitatea celui care il incheie;
numele, prenumele, domiciliul, ocupatia si locul de munca al contravenientului,
numarul si data actului de identitate al acestuia, cu mentiunea organului care
l-a emis; descrierea faptei ce constituie contraventie, cu indicarea datei si
orei cand a fost savarsita, precum si cu aratarea tuturor imprejurarilor ce
pot servi la aprecierea gravitatii acesteia si la evaluarea eventualelor pagube
pricinuite; indicarea actului normativ prin care se stabileste si se
sanctioneaza contraventia; mentiunea ca contravenientul poate achita in termen
de 48 ore jumatate din minimul amenzii in conditiile art. 26. In cazul in care
contravenientul este minor, procesul verbal va cuprinde si numele, prenumele si
domiciliul parintilor sau ale tutorelui.
Agentul constatator va consemna in procesul verbal, la cererea
contravenientului, obiectiunile acestuia cu privire la continutul
procesului-verbal si mijloacele de proba de care intelege sa se serveasca in
cauza.
Lipsa din procesul-verbal a mentiunilor privind numele si prenumele
contravenientului, fapta savarsita si data comiterii acesteia sau a semnaturii
agentului constatator atrage nulitatea procesului-verbal. Nulitatea se constata
si din oficiu.
Art. 18
Contravenientul este obligat sa prezinte agentului constatator, la cererea
acestuia, actul de identitate, iar pentru determinare locului sau de munca, si
alte acte pe care le are asupra sa.
Pentru legitimarea contravenientului, agentul constatator poate apela, in
caz de nevoie, la ofiterii si subofiterii de militie, care sunt obligati sa-i
acorde sprijin.
Art. 19
Procesul-verbal se semneaza pe fiecare pagina de cel care incheie si de
contravenient.
In cazul in care contravenientul nu este de fata, refuza sau nu poate sa
semneze, agentul constatator va face mentiune despre aceste imprejurari, care
trebuie sa fie adeverite de cel putin un martor. Procesul-verbal, in acest
caz, va cuprinde si numele, prenumele si domiciliul martorului, numarul si data
actului sau de identitate cu mentiunea organului care l-a emis, precum si
semnatura martorului. In lipsa de martori, agentul constatator va arata in
procesul-verbal din ce cauza acesta a fost incheiat astfel.
Art. 20
Daca prin actul normativ de stabilire si sanctionare a contraventiei nu se
prevede altfel, agentul constatator, prin procesul-verbal de constatare, aplica
si sanctiunea.
Sanctiunea se aplica in limitele prevazute de actul normativ, tinandu-se seama
de imprejurarile in care fapta a fost savarsita, de starea materiala a
faptuitorului, precum si de celelalte date privitoare la contravenient cuprinse
in procesul-verbal.
Art. 21
In cazul in care prin savarsirea contraventiei s-a pricinuit o paguba si
exista tarif de evaluare a acesteia, agentul constatator, daca are dreptul sa
aplica sanctiunea, stabileste si despagubirea pe baza de tarif, facand
mentiunea corespunzatoare in procesul-verbal.
Daca nu exista tarif de evaluare a pagubei, partea vatamata isi va putea
valorifica pretentiile potrivit legii civile.
Art. 22
In cazul in care agentul constatator aplica sanctiunea, el dispune si
confiscarea. In acest caz, cat si atunci cand sanctiunea se aplica de un alt
organ, agentul constatator va descrie in procesul verbal lucrurile supuse
confiscarii si va lua in privinta lor masurile de conservare sau de
valorificare prevazute de dispozitiile legale. Despre masurile luate se fac
mentiunile corespunzatoare in procesul-verbal.
Daca lucrurile confiscate apartin altei persoane decat contravenientului,
in procesul-verbal se vor arata numele, prenumele si domiciliul persoanei
fizice, ori denumirea si sediul persoanei juridice, in masura in care aceste
date sunt cunoscute.
Art. 23
Daca potrivit actului normativ de stabilire si sanctionare a contraventiei,
agentul constatator nu este in drept sa aplice si sanctiunea, procesul-verbal
de constatare se trimite indata organului competent, care aplica sanctiunea
potrivit art. 20 alin. 2, prin rezolutie pe procesul-verbal.
Odata cu aplicarea sanctiunii, organul competent stabileste despagubirea pe
baza de tarif si dispune confiscarea sau, dupa caz, restituirea catre cel in
drept a lucrurilor ori a sumelor rezultate din valorificarea acestora,
procedand potrivit dispozitiilor art. 21 si 22 care se aplica in mod
corespunzator.
Art. 24
Procesul-verbal se comunica in copie contravenientului, partii vatamate si
persoanei fizice sau juridice prevazute in art. 22 alin. 2, de catre organul
care a aplicat sanctiunea, in termen de cel mult o luna de la data aplicarii
sanctiunii.
Daca contravenientul a fost sanctionat cu amenda, precum si in cazul in
care a fost obligat la despagubire, odata cu procesul-verbal i se va comunica
si instiintarea de plata. In instiintarea de plata se va arata ca daca nu se
achita amenda si despagubirea in termen de 15 zile de la comunicare, se va
proceda la executare silita.
In cazul in care agentul constatator aplica si sanctiunea, iar
contravenientul este de fata la incheierea procesului-verbal, copia acestuia si
instiintarea de plata se inmaneaza contravenientului, facandu-se mentiune
despre aceasta in procesul-verbal.
Dispozitiile alineatului precedent se aplica si fata de celelalte persoane
carora trebuie sa li se comunice copia procesului-verbal.
Art. 25
In cazul in care contravenientul achita pe loc agentului constatator
jumatate din minimul amenzii prevazute in actul normativ pentru fapta
savarsita, iar prin contraventie nu s-a cauzat o paguba si nu exista lucruri
supuse confiscarii, procesul-verbal nu se mai incheie si orice urmarire
inceteaza. Plata amenzii se face contra chitanta, in care se va specifica
contraventia pentru care a fost incasata amenda.
Procesul-verbal nu se incheie nici daca agentul constatator aplica
avertismentul, iar prin contraventie nu s-a cauzat o paguba si nu exista
lucruri supuse confiscarii, cu exceptia cazului cand in actul normativ care
stabileste si sanctioneaza contraventia se prevede altfel.
Art. 26
Daca contravenientul se angajeaza sub semnatura sa achite, in cel mult 48
ore de la incheierea procesului verbal, jumatate din minimul amenzii prevazute
in actul normativ pentru fapta savarsita, agentul constatator va face mentiune
despre aceasta in procesul-verbal.
Plata amenzii se face la Casa de Economii si Consemnatiuni ori la
organizatia socialista aratata in procesul-verbal, iar chitanta se preda de
catre contravenient agentului constatator sau se trimite prin posta organului
din care face parte agentul constatator, in termenul prevazut in alineatul
precedent.
Daca contravenientul achita in termenul pentru care s-a angajat jumatate
din minimul amenzii prevazute in actul normativ pentru fapta savarsita, orice
urmarire in ceea ce priveste amenda inceteaza. In cazul in care contravenientul
nu achita in acest termen jumatate din minimul amenzii prevazute in actul
normativ, se vor aplica dispozitiile art. 20 sau 23 alin. 1, dupa caz.
Art. 27
Dispozitiile art. 25 si 26 se aplica si in cazurile prevazute de art. 9
alin. 2, daca contravenientul achita pe loc sau, dupa caz, in cel mult 48
ore, jumatate din minimul amenzii prevazute in actul normativ pentru fiecare
dintre contraventiile constatate, fara ca prin totalizare sa se depaseasca maximul
prevazut pentru contraventia cea mai grava.
Art. 28
Daca in cazurile prevazute in art. 25, 26 si 27, prin contraventie s-a
cauzat o paguba ori sunt lucruri supuse confiscarii, organul competent potrivit
dispozitiilor prezentei legi stabileste despagubirea pe baza de tarif si
dispune confiscarea.
Art. 29
Daca organul in drept sa aplice sanctiunea apreciaza ca fapta socotita
contraventie a fost savarsita in astfel de conditii incat potrivit legii penale
ea constituie infractiune, sesizeaza organul de urmarire penala competent.
Art. 30
In cazul in care fapta a fost urmarita ca infractiune si ulterior s-a
stabilit, prin rezolutia sau ordonanta procurorului ori prin hotarare
judecatoreasca, ca ea ar putea constitui contraventie, actul de sesizare sau
constatare a faptei, impreuna cu copia ordonantei sau hotararii, se trimit de
indata organului in drept sa constate contraventia.
CAP. 3
Caile de atac si sanctiune, a despagubirilor stabilite pe baza de tarif si
a confiscarilor
Art. 31
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face
plangere in termen de 15 zile de la data comunicarii acestuia.
Partea vatamata poate face plangere numai in ceea ce priveste despagubirea
stabilita pe baza de tarif, iar cel caruia ii apartin lucrurile confiscate,
altul decat contravenientul, numai in ceea ce priveste masura confiscarii.
Plangerea suspenda executarea. Plangerea persoanelor prevazute in alineatul
2 suspenda executarea numai in ceea ce priveste despagubirea sau masura
confiscarii.
Art. 32
Daca agentul constatator a aplicat sanctiunea, a stabilit despagubirea sau
a dispus confiscarea, plangerea se solutioneaza dupa cum urmeaza:
a) in cazul contraventiilor prevazute in actele normative emise de
Consiliul de Ministri, plangerea se solutioneaza de catre conducatorul
organului din care face parte agentul constatator sau de catre un alt angajat,
ierarhic superior agentului constatator, imputernicit de conducatorul acestui
organ.
Daca contraventia a fost constatata de conducatorul organului, plangerea se
solutioneaza de catre conducatorul organului ierarhic superior.
In cazul in care procesul-verbal a fost intocmit de primar, plangerea se
solutioneaza de comitetul executiv al consiliului popular.
Daca procesul verbal a fost intocmit de seful de serviciu sau sectie al
unei organizatii socialiste, ori de cei asimilati acestora, plangerea se
solutioneaza de conducatorul organizatiei in care a fost savarsita
contraventia;
b) in cazul contraventiilor prevazute in actele normative emise de organele
locale, plangerea se solutioneaza de primarul comunei, orasului, municipiului
sau sectorului municipiului Bucuresti, pe al carui teritoriu a fost savarsita
fapta.
Dispozitiile lit. a) alin. 3 se aplica in mod corespunzator.
Art. 33
Daca un alt organ decat agentul constatator a aplicat sanctiunea, a
stabilit despagubirea sau a dispus confiscarea, plangerea se solutioneaza de
organul prevazut in actul normativ de stabilire si sanctionare a contraventiei.
Daca actul normativ nu prevede un asemenea organ, plangerea se solutioneaza de
organul ierarhic superior celui care a aplicat sanctiunea.
Art. 34
In cazul contraventiilor pentru care actul normativ prevede o amenda de
peste 1.000 lei, sau daca despagubirea stabilita pe baza de tarif ori valoarea
lucrurilor confiscate depaseste 1.000 lei, plangerea se solutioneaza de
judecatoria in a carei raza teritoriala a fost savarsita contraventia.
Art. 35
In cazul amenzii aplicate unei persoane juridice, plangerea acesteia se
rezolva de organul indicat in legea sau decretul care prevede sanctionarea
persoanei juridice. Daca legea sau decretul nu indica un asemenea organ,
plangerea se rezolva de conducatorul organului central al administratiei de
stat in a carui ramura sau domeniu de activitate s-a comis contraventia ori de
un angajat, avand cel putin functia de director, imputernicit de conducatorul
organului central.
Art. 36
Plangerea se depune la organul din care face parte agentul constatator si
va fi insotita de copia procesului-verbal de constatare a contraventiei.
Plangerea cat si celelalte acte de procedura privind solutionarea acesteia
sunt scutite de taxa de timbru.
Art. 37
Plangerea impreuna cu dosarul cauzei se trimit de indata organului in drept
sa o solutioneze, care citeaza pe cel care a facut plangerea, precum si orice
alta persoana in masura sa contribuie la rezolvarea justa a acesteia. Agentul
constatator si organul care a aplicat sanctiunea nu se citeaza.
Art. 38
Organul care solutioneaza plangerea, dupa ce constata ca aceasta a fost
introdusa in termen, asculta pe cel care a facut-o si celelalte persoane
citate, daca acestia s-au prezentat, administreaza orice alte probe prevazute
de lege, necesare verificarii legalitatii si temeiniciei procesului-verbal si
hotaraste asupra sanctiunii, despagubirii stabilite pe baza de tarif, precum si
asupra masurii confiscarii, printr-o incheiere motivata care are caracterul
unui act jurisdictional sau, dupa caz, prin hotarare judecatoreasca, in termen
de cel mult 30 zile de la data inregistrarii plangerii.
Incheierea prin care s-a solutionat plangerea si hotararea judecatoreasca
sunt definitive si executorii.
Art. 39
In caz de anulare a procesului-verbal, lucrurile confiscate, cu exceptia
celor a caror detinere sau circulatie este interzisa, se restituie celui in
drept.
Daca lucrurile prevazute la alineatul 1 au fost valorificate, se va dispune
sa se achite celui in drept o despagubire baneasca egala cu suma realizata prin
valorificare.
Art. 40
Punerea in executare a amenzii se face:
a) de catre organul care a aplicat amenda, ori de cate ori procesul-verbal
de constatare a contraventiei a ramas definitiv prin neexercitarea caii de atac
in termenul prevazut de lege;
b) de catre organul care a solutionat plangerea, in celelalte cazuri.
In vederea executarii amenzii, organele prevazute in alineatul precedent
vor comunica din oficiu, organului financiar al comitetului executiv al
consiliului popular al localitatii in care domiciliaza sau isi are sediul
contravenientul, procesul-verbal de constatare a contraventiei sau, dupa caz, o
copie a inchirierii ori a dispozitivului hotararii judecatoresti de solutionare
a plangerii. Executarea se face asupra veniturilor sau celorlalte bunuri ale
contravenientului, in conditiile prevazute de dispozitiile legale.
Fiecare dintre actele prevazute in alineatul 2 constituie titlu executor.
Art. 41
In scopul executarii despagubirii stabilite pe baza de tarif, actele
prevazute in art. 40 alin. 2 se comunica si partii vatamate, care va proceda
potrivit dispozitiilor legale privitoare la executarea silita a creantelor,
dispozitiile art. 40 alin. ultim fiind aplicabile.
Art. 42
Confiscarea se aduce la indeplinire de organul care a dispus aceasta
masura, in conditiile prevazute de lege.
Art. 43
Avertismentul se adreseaza oral ori de cate ori contravenientul este
prezent la constatarea contraventiei si sanctiunea este aplicata de agentul
constatator.
In celelalte cazuri, avertismentul se socoteste executat prin comunicarea
procesului-verbal de constatare a contraventiei cu rezolutia corespunzatoare,
iar daca sanctiunea a fost aplicata de organul care a solutionat plangerea,
prin incunostiintare scrisa.
CAP. 4
Dispozitii speciale si tranzitorii
Art. 44
Sanctiunile prevazute in prezenta lege nu se aplica in cazul
contraventiilor savarsite de militarii in termen. Procesul-verbal de constatare
se trimite comandantului unitatii din care face parte contravenientul, spre a i
se aplica, daca procesul-verbal este intemeiat, masuri disciplinare.
Daca prin contraventia savarsita de un militar in termen s-a cauzat o
paguba sau daca sunt lucruri supuse confiscarii, organul competent potrivit
dispozitiilor prezentei legi va stabili despagubirea pe baza de tarif si va
dispune asupra confiscarii. Copie de pe procesul-verbal se comunica
contravenientului, partii vatamate si celui caruia ii apartin lucrurile confiscate.
Art. 45
Ministerul Fortelor Armate, Ministerul Afacerilor Interne si Consiliul
Securitatii Statului vor stabili organele care constata si sanctioneaza
contraventiile savarsite de ofiteri, subofiteri, maistri militari sau angajati
civili in cadrul unitatilor, formatiunilor, esaloanelor si comenzilor
respective in legatura cu serviciul, precum si organele care solutioneaza
plangerile contra proceselor-verbale de constatare a acestor contraventii.
Art. 46
Dispozitiile prezentei legi se intregesc cu dispozitiile codului de
procedura civila, care se aplica in mod corespunzator.
Art. 47
Dispozitiile legii de fata nu se aplica contraventiilor la regimul vamilor.
De asemenea, dispozitiile art. 25, 26 si 27 nu se aplica in cadrul contraventiilor
prevazute in Decretul nr. 887 pentru stabilirea si sanctionarea
contraventiilor privind poluarea apelor marii de catre nave maritime, din 8
septembrie 1967.
Art. 48
Termenele de prescriptie prevazute in Decretul nr. 184/1954 raman aplicabile
prescriptiilor neimplinite la data intrarii in vigoare a legii de fata, daca nu
sunt aplicabile dispozitiile art. 12 alin. 1.
Art. 49
Dispozitiile prezentei legi se aplica si in cazul proceselor-verbale de
constatare a contraventiilor incheiate pana la data intrarii acesteia in
vigoare si care se mai afla la agentii constatatori.
Procesele-verbale de constatare a contraventiilor, care la data intrarii in
vigoare a legii de fata se afla inaintate la organele prevazute in art. 19 din
Decretul nr. 184/1954, vor fi rezolvate de aceste organe.
Plangerile impotriva incheierilor de aplicare a sanctiunii si a masurii
confiscarii, precum si de stabilire a despagubirilor, date de organele
prevazute in art. 19 din Decretul nr. 184/1954, se solutioneaza de organele
imediat superioare acestora. Daca prin actul normativ de stabilire si
sanctionare a contraventiei se prevede pentru contraventia savarsita o amenda
mai mare de 1.000 lei sau daca despagubirea stabilita pe baza de tarif ori
valoarea lucrurilor confiscate depaseste 1.000 lei, plangerea persoanei fizice
se solutioneaza de judecatoria in a carei raza teritoriala a fost savarsita
contraventia.
Daca incheierea de aplicare a sanctiunii si a masurii confiscarii, precum
si de stabilire a despagubirilor a fost data de una dintre comisiile prevazute
in art. 19 alin. 1 lit. b) din Decretul nr. 184/1954, plangerea se solutioneaza
de presedintele comitetului executiv al consiliului popular pe langa care
functioneaza comisia.
Plangerile impotriva incheierilor de aplicare a sanctiunii si a masurii
confiscarii, precum si de stabilire a despagubirilor, pendinte la judecatorii
la data intrarii in vigoare a legii de fata, vor fi solutionate de catre
acestea.
Art. 50
Decretul nr. 184/1954 pentru reglementarea sanctionarii contraventiilor,
republicat la 28 mai 1955, cu modificarile ulterioare, Decretul nr. 420
pentru exceptarea personalului Ministerului Fortelor Armate, respectiv
Ministerului Afacerilor Interne, de la prevederile art. 25 din Decretul nr.
184/1954 in cazul contraventiilor privind disciplina financiara, in 19
noiembrie 1959, precum si orice alte dispozitii contrare prezentei legi, se
abroga.
Raman in vigoare dispozitiile Decretului nr. 329 privind sanctionarea unor
contraventii la regulile de calatorie cu trenul, din 3 mai 1966, precum si
dispozitiile din legi sau decrete care stabilesc fapte ce constituie
contraventii si sanctiunile corespunzatoare. Dispozitiile art. 21 din Decretul
nr. 379 privind stabilirea impozitului pe veniturile agricole ale populatiei,
din 8 august 1957, art. 37 din Decretul nr. 18 pentru stabilirea impozitelor si
taxelor locale, din 18 ianuarie 1952 si art. 38 din Decretul nr. 153 privitor
la impozitul pe veniturile populatiei, din 11 mai 1954, continua sa se aplice
numai pana la intrarea in vigoare a hotararii Consiliului de Ministri pentru
stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele privind impozitele si
taxele.
Art. 51
Prezenta lege intra in vigoare la 1 ianuarie 1969.