LEGE
Nr. 45 din 1 iulie 1994
Legea apararii nationale a Romaniei
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 172 din 7 iulie 1994
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Apararea Nationala cuprinde ansamblul de masuri si activitati adoptate si
desfasurate de statul roman in scopul de a garanta suveranitatea nationala,
independenta si unitatea statului, integritatea teritoriala a tarii si
democratia constitutionala.
Art. 2
Activitatile privind apararea nationala sunt asigurate si duse la
indeplinire de catre autoritatile publice, potrivit competentelor stabilite
prin Constitutie si legile tarii.
Masurile adoptate privind apararea nationala sunt obligatorii pentru toti
cetatenii tarii, pentru autoritatile si institutiile publice si private si
pentru toti agentii economici, indiferent de forma de proprietate.
Art. 3
Reglementarile privind apararea nationala se intemeiaza pe respectarea
prevederilor Constitutiei si ale legilor tarii, pe principiile doctrinei
militare a statului roman si normele general-admise de dreptul international,
precum si pe prevederile tratatelor la care Romania este parte.
Art. 4
In caz de agresiune care atenteaza la integritatea teritoriala, la
existenta si la unitatea statului si a poporului roman, a carei amploare
depaseste capacitatea combativa a fortelor armate organizate pe principiul
suficientei defensive, riposta va cuprinde formele corespunzatoare in care vor
fi angajate toate resursele umane si materiale necesare respingerii acesteia.
Art. 5
In interesul securitatii colective si potrivit obligatiilor asumate de
Romania prin tratate internationale, la solicitarea Presedintelui Romaniei, se
supune Parlamentului spre aprobare participarea cu efective si tehnica militara
la constituirea fortelor internationale destinate mentinerii pacii sau in
scopuri umanitare.
Participarea unor unitati ale armatei in afara teritoriului Romaniei cu
efective si tehnica de lupta, la exercitii militare comune, cu unitati ale
altor state, se aproba de catre Consiliul Suprem de Aparare a Tarii cu
instiintarea prealabila a Parlamentului.
Desfasurarea exercitiilor si operatiunilor armatei, cu durata determinata,
care implica intrarea, stationarea ori trecerea unor unitati militare straine
pe teritoriul Romaniei, se aproba, pentru fiecare caz in parte, de catre
Parlamentul Romaniei, la solicitarea prealabila a Presedintelui Romaniei.
CAP. 2
Structura sistemului national de aparare
Art. 6
Sistemul national de aparare cuprinde: conducerea, fortele, resursele si
infrastructura teritoriala.
Art. 7
Conducerea sistemului national de aparare este un atribut exclusiv si inalienabil
al autoritatilor constitutionale ale statului si se realizeaza de catre:
Parlament, Presedintele Romaniei, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, Guvernul
Romaniei, Ministerul Apararii Nationale si autoritatile administratiei publice
cu atributii in domeniul apararii nationale.
Art. 8
Pentru conducerea actiunilor militare la nivel strategic se infiinteaza, pe
timp de razboi, Marele Cartier General, subordonat direct Consiliului Suprem de
Aparare a Tarii. Numirea in functie a sefului Marelui Cartier General se face
de catre Presedintele Romaniei, la propunerea ministrului apararii nationale.
Structura organizatorica si atributiile Marelui Cartier General se
stabilesc din timp de pace prin hotarare a Consiliului Suprem de Aparare a
Tarii, la propunerea ministrului apararii nationale.
Art. 9
Pentru asigurarea conducerii unitare pe timp de razboi, in fiecare judet si
in municipiul Bucuresti se infiinteaza, prin hotarare a Consiliului Suprem de
Aparare a Tarii, functia de comandant militar, subordonat Marelui Cartier
General.
Atributiile comandantului militar se stabilesc din timp de pace de catre
Statul Major General si se aproba prin hotarare a Consiliului Suprem de Aparare
a Tarii.
Numirea comandantilor militari ai judetelor si al municipiului Bucuresti se
face de catre seful Marelui Cartier General.
Art. 10
Fortele destinate apararii se compun din fortele armate si fortele de
protectie.
Art. 11
Fortele armate cuprind armata, mari unitati si unitati din subordinea Ministerului
de Interne, cele ale serviciilor de informatii ale statului si alte formatiuni
de aparare armata organizate potrivit legii.
Art. 12
Fortele de protectie cuprind: unitatile si formatiunile de protectie
civila, formatiunile sanitar-voluntare ale Crucii Rosii si alte formatiuni ce
se vor stabili prin lege.
Art. 13
Fortele destinate apararii desfasoara activitati de pregatire specifice, in
limitele spatiului national terestru, aerian, maritim si fluvial, cu
respectarea normelor de protectie a mediului.
Pentru desfasurarea acestor activitati, fortele destinate apararii folosesc
poligoanele si celelalte amenajari din dotare, precum si terenurile,
aeroporturile, aerodromurile, porturile, spatiile si alte bunuri imobiliare
stabilite impreuna cu autoritatile administratiei publice sau persoanele fizice
ori juridice respective, in conditiile legii privind rechizitiile.
Dupa efectuarea activitatilor prevazute la alin. 1 si 2, bunurile
imobiliare respective se restituie in starea in care au fost preluate.
Art. 14
Resursele apararii nationale se constituie din totalitatea resurselor
umane, financiare, materiale si de alta natura, pe care statul le asigura si le
angajeaza in sustinerea eforturilor de aparare a tarii.
Art. 15
Resursele umane se constituie din intreaga populatie apta de efort pentru
apararea nationala. Pregatirea populatiei pentru aparare se realizeaza potrivit
legii.
Art. 16
Cetatenii romani apti pentru serviciul militar nu pot fi numiti in functii de
conducere din institutiile autoritatilor publice, daca nu au indeplinit aceasta
obligatie din motive imputabile lor.
Art. 17
Ministrii, secretarii si subsecretarii de stat, precum si demnitarii cu
rang corespunzator acestora, prefectii, subprefectii, primarii si secretarii de
la municipii, orase si comune, conducatorii agentilor economici si
institutiilor publice cu sarcini la mobilizare vor fi pregatiti, in vederea
indeplinirii atributiilor ce le revin pe linia apararii nationale, prin grija Statului
Major General.
Modul de organizare si participare la pregatire a persoanelor avand
functiile stabilite la alin. 1 se stabileste prin hotarare a Guvernului.
Art. 18
Celelalte resurse, precum si pregatirea economiei si a teritoriului pentru
apararea nationala se asigura in conformitate cu prevederile legii.
Art. 19
Cheltuielile necesare organizarii, inzestrarii, mobilizarii, intretinerii
si instruirii efectivelor active si in rezerva, precum si finantarii lucrarilor
de investitii ale fortelor armate se suporta din bugetul de stat si din alte
fonduri legal constituite.
Art. 20
Infrastructura teritoriala se constituie din ansamblul lucrarilor si
amenajarilor teritoriului care pot fi folosite in scopul apararii nationale.
Pregatirea teritoriului pentru apararea nationala se asigura in
conformitate cu prevederile legii.
Art. 21
Ministerele, autoritatile administratiei publice, agentii economici
indiferent de forma de proprietate, au obligatia de a obtine avizul Statului
Major General pentru amplasarea noilor obiective de investitii si dezvoltarea
celor existente, in scopul incadrarii acestora in infrastructura sistemului
national de aparare. Lista obiectivelor de investitii si dezvoltare, precum si
criteriile de realizare a acestora, pentru care este obligatoriu avizul
Statului Major General se stabileste prin hotarare a Guvernului.
Art. 22
La proclamarea starii de asediu sau de urgenta, la declararea mobilizarii
ori a starii de razboi pot fi rechizitionate bunuri apartinand agentilor
economici, institutiilor publice, celorlalte persoane juridice si persoanelor
fizice si pot fi chemati cetateni apti de munca pentru prestari de servicii, in
conditiile prevazute de lege.
In situatiile prevazute la alin. 1, prin hotarare a Consiliului Suprem de
Aparare a Tarii, agentii economici a caror activitate este nemijlocit legata de
asigurarea resurselor necesare apararii pot fi militarizati. Organizarea si
functionarea acestora se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
Art. 23
Fortele armate vor acumula din timp de pace, in rezervele proprii,
armament, tehnica de lupta si materiale care sa asigure indeplinirea misiunilor
ce le revin, compensarea consumurilor si a pierderilor probabile la razboi.
Nomenclatorul si nivelurile acestor rezerve se aproba de Consiliul Suprem
de Aparare a Tarii, la propunerea Ministerului Apararii Nationale si, dupa caz,
a organelor de resort.
Inlocuirea periodica si transferul in economie a bunurilor din rezervele
constituite se reglementeaza prin hotarare a Guvernului.
Art. 24
Stadiul pregatirii populatiei, economiei si teritoriului pentru aparare se
verifica prin exercitii si antrenamente de mobilizare de catre Statul Major
General impreuna cu Oficiul Central de Stat pentru Probleme Speciale si cu
Administratia Nationala a Rezervelor Materiale, pe baza planului aprobat de
Consiliul Suprem de Aparare a Tarii.
Art. 25
Institutiile si autoritatile administratiei publice, agentii economici,
indiferent de forma de proprietate, au obligatia de a satisface comenzile
necesare apararii nationale, integral si in termenele stabilite prin contract
in timp de pace si cu prioritate in timp de razboi.
CAP. 3
Organizarea armatei
Art. 26
Armata este componenta de baza a fortelor armate, care asigura, pe timp de
pace si la razboi, integritatea intr-o conceptie unitara a activitatilor
tuturor fortelor participante la actiunile de aparare a tarii.
Art. 27
Armata are in organizare: organele centrale ale Ministerului Apararii
Nationale, categoriile de forte si organele militare teritoriale.
Art. 28
Organele centrale ale Ministerului Apararii Nationale sunt stabilite prin
lege.
Art. 29
Categoriile de forte ale armatei sunt: trupe de uscat; aviatia si apararea
antiaeriana; marina militara. Ele au in compunere state majore, comandamente de
arma, mari unitati si unitati luptatoare, de invatamant si de instructie,
precum si unitati si formatiuni de asigurare de lupta si de logistica.
Art. 30
Organele militare teritoriale au in compunere: comandamente militare
teritoriale, centre militare judetene, municipale si de sector.
CAP. 4
Atributiile autoritatilor publice privind apararea nationala
Art. 31
Parlamentul, Presedintele Romaniei, Guvernul Romaniei si Consiliul Suprem
de Aparare a Tarii isi exercita atributiile privind apararea nationala potrivit
prevederilor constitutionale si legilor tarii.
Art. 32
Guvernul Romaniei raspunde de organizarea activitatilor si de aplicarea
masurilor ce privesc apararea nationala si are urmatoarele atributii:
a) coordoneaza activitatea ministerelor si a celorlalte autoritati ale
administratiei publice pentru realizarea masurilor de asigurare a capacitatii
de aparare a tarii;
b) asigura alocarea si utilizarea, potrivit legii, a resurselor financiare
si materiale necesare organizarii, inzestrarii si mobilizarii fortelor armate,
intretinerii si instruirii efectivelor, mentinerii in stare de operativitate a
tehnicii si armamentului, precum si realizarii lucrarilor de investitii pentru
aparare;
c) stabileste obligatiile ce revin ministerelor si agentilor economici din
planul de mobilizare a economiei nationale pentru primul an de razboi;
d) asigura, din timp de pace, constituirea rezervelor materiale necesare pe
timp de razboi, atat pentru nevoile apararii, cat si ale populatiei;
e) conduce, prin prefecti, activitatile specifice din judete si din
municipiul Bucuresti.
Art. 33
Ministerul Apararii Nationale raspunde de infaptuirea conceptiei
fundamentale de aparare a tarii in domeniul militar, in care scop:
a) analizeaza nevoile de aparare a tarii si propune autoritatilor
competente stabilite prin Constitutie si alte legi, masurile privind
organizarea si inzestrarea armatei, pregatirea populatiei si a teritoriului;
b) asigura pregatirea comandamentelor si instruirea efectivelor active si
din rezerva;
c) organizeaza, din timp de pace, pregatirea de mobilizare a armatei si
populatiei; face propuneri pentru declararea mobilizarii generale sau partiale
si conduce desfasurarea acesteia;
d) indruma si controleaza, prin Statul Major General, in colaborare cu alte
autoritati abilitate, masurile de pregatire luate de ministere, agentii
economici si institutiile publice, in scopul realizarii productiei si a
prestarilor de servicii pentru fortele armate, intocmirii lucrarilor de
mobilizare la locul de munca si pregatirii teritoriului pentru aparare.
Art. 34
Ministerele, serviciile de informatii ale statului, celelalte autoritati
ale administratiei publice centrale raspund de executarea masurilor de aparare
a tarii, fiecare in domeniul sau de activitate, potrivit legii; conducatorii
acestora prezinta rapoarte cu privire la exercitarea atributiilor privind
apararea nationala, dupa caz, Parlamentului, Guvernului, Consiliului Suprem de
Aparare a Tarii, anual sau ori de cate ori li se cere.
La declararea mobilizarii si a starii de razboi, ministrii de resort
raspund direct de repartizarea resurselor privind: materiile prime, produsele
industriale, bunurile alimentare, energia, transporturile, lucrarile publice si
comunicatiile.
Cerintele fortelor destinate apararii se asigura cu prioritate.
Art. 35
Autoritatile administratiei publice locale, potrivit competentei, au, in
timp de pace si in caz de mobilizare si de razboi, in raza lor teritoriala,
urmatoarele atributii:
a) asigura indeplinirea de catre agentii economici, institutiile publice si
persoanele fizice a dispozitiilor si masurilor privind pregatirea populatiei,
economiei si a teritoriului pentru aparare;
b) urmaresc si intervin pentru satisfacerea cererilor prezentate de
unitatile militare existente in raza lor teritoriala pentru nevoile de
mobilizare;
c) indeplinesc masurile necesare pentru efectuarea de rechizitii si chemari
pentru prestari de servicii potrivit legii;
d) intocmesc, actualizeaza si pun la dispozitie centrelor militare judetene
si al municipiului Bucuresti monografia economico-militara a unitatilor
administrativ-teritoriale respective;
e) asigura centrelor militare judetene, municipale, de sector, terenurile,
localurile, instalatiile de telecomunicatii, dotarile si fondurile necesare
desfasurarii activitatii acestora, potrivit normelor stabilite prin hotarare a
Guvernului;
f) indeplinesc orice alte atributii referitoare la apararea nationala,
potrivit legii.
CAP. 5
Sanctiuni
Art. 36
Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea penala,
contraventionala, administrativa sau civila, dupa caz.
Art. 37
Constituie contraventii, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii penale, sa constituie infractiuni si se sanctioneaza cu
amenda de la 200.000 la 5.000.000 lei, urmatoarele fapte:
a) nerespectarea dispozitiilor art. 21 privind obtinerea avizului dat de
Statul Major General sau nerespectarea conditiilor prevazute in aviz;
b) neindeplinirea in timp de pace de catre cei mentionati la art. 25 a
obligatiilor privind comenzile de stat necesare apararii nationale;
c) impiedicarea organelor de control de a indeplini atributiile prevazute
de prezenta lege.
Art. 38
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
autoritatile stabilite prin hotarare a Guvernului.
Art. 39
Dispozitiile prezentului capitol privitoare la contraventii se completeaza
cu prevederile Legii nr. 32/1968 privind constatarea si sanctionarea
contraventiilor, cu exceptia art. 25, 26 si 27.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 40
La data intrarii in vigoare a prezentei legi orice alte dispozitii contrare
se abroga.
Art. 41
Prezenta lege intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul Oficial
al Romaniei.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 2 iulie 1994, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 21 iunie
1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
RADU BERCEANU