ORDONANTA Nr. 68 din 26 august 1994
privind protejarea patrimoniului cultural national
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 247 din 31 august 1994
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. l) din Legea nr. 72/1994 privind abilitarea Guvernului de a
emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Pana la adoptarea prin lege a unor reglementari speciale privind protejarea
patrimoniului cultural national, prevederile Ordonantei Guvernului nr. 27/1992
privind unele masuri pentru protectia patrimoniului cultural national, adoptata
cu modificari prin Legea nr. 11/1994, se completeaza cu dispozitiile prezentei
ordonante.
Art. 1
In sensul prezentei ordonante, patrimoniul cultural national este compus
din bunuri culturale mobile si imobile cu valoare deosebita, de interes public,
care sunt marturii de neinlocuit ale potentialului creator uman in relatia sa
cu mediul natural si cu mediul istoriceste constituit de pe teritoriul
Romaniei, ale istoriei si civilizatiei nationale si universale.
Bunurile imobile sau ansamblurile de bunuri imobile care prezinta valoare
din punct de vedere arheologic, istoric, arhitectural, religios, urbanistic,
artistic, peisagistic sau tehnico-stiintific sunt monumente istorice.
Monumentele istorice sunt obiective singulare sau constituite in
ansambluri. Zonele de protectie aferente, stabilite prin documentatiile de urbanism
si componentele lor artistice, elementele lor constitutive si elementele de
mobilare interioara si exterioara, asa cum sunt ele definite prin prezenta
ordonanta si prin regulamentele de aplicare, sunt considerate ca parte
integranta a monumentelor istorice.
In sensul prezentei ordonante, monumente istorice pot fi:
- monumente arheologice;
- situri arheologice;
- monumente si ansambluri de arhitectura;
- rezervatii de arhitectura si urbanism;
- monumente de arta;
- cladiri, monumente si ansambluri memoriale;
- monumente tehnice;
- locuri istorice;
- parcuri si gradini.
Patrimoniul cultural national mobil cuprinde:
a) bunuri cu semnificatie istorica si documentara;
b) bunuri cu valoare artistica;
c) bunuri cu valoare etnologica;
d) bunuri cu valoare stiintifica si tehnica.
Art. 2
Monumentele istorice se claseaza in urmatoarele categorii:
a) categoria A - monumente de valoare nationala exceptionala,
reprezentative pe plan universal pentru civilizatia Romaniei;
b) categoria B - monumente de valoare nationala;
c) categoria C - monumente reprezentative pentru o anumita zona, epoca,
stil, autor, arie etnografica.
Bunurile culturale imobile care nu sunt clasate in categoriile A, B sau C
reprezinta bunuri culturale comune.
Art. 3
Bunurile care fac parte din patrimoniul cultural national mobil se claseaza
in urmatoarele categorii:
a) Tezaurul patrimoniului cultural national, numit in continuare tezaur,
alcatuit din bunuri mobile cu valoare exceptionala si care beneficiaza de
protectie speciala;
b) Fondul patrimoniului cultural national, numit in continuare fond,
alcatuit din bunuri mobile cu importanta istorica, documentara, artistica,
etnologica, stiintifica si tehnica si care beneficiaza de protectia acordata
prin prevederile prezentei ordonante si ale altor acte normative.
Bunurile culturale care nu sunt clasate in categoriile tezaur si fond se
constituie in patrimoniul mobil comun si pot face obiectul reglementarilor de
cercetare, evidenta, conservare si punere in valoare.
Art. 4
Incadrarea unui bun cultural in una dintre categoriile prevazute la art. 2
si 3 se face pe baza criteriilor unice si metodologiei stabilite de Ministerul
Culturii printr-o procedura de clasare care se declanseaza potrivit
prevederilor prezentei ordonante.
Art. 5
Pentru monumentele istorice, procedura de clasare se declanseaza:
a) la solicitarea persoanelor fizice sau juridice de drept privat, titulari
ai dreptului de proprietate sau ai altor drepturi reale asupra unor bunuri
culturale imobile;
b) din oficiu.
Declansarea procedurii de clasare din oficiu se face de catre Directia
monumentelor istorice, in colaborare cu inspectoratele pentru cultura judetene
si al municipiului Bucuresti, prin oficiile pentru patrimoniul cultural
national judetene si al municipiului Bucuresti, pentru bunurile culturale
imobile aflate in proprietate publica.
Declansarea procedurii de clasare pentru rezervatiile de arhitectura si
urbanism se face din oficiu, cu respectarea reglementarilor specifice in
materie, indiferent de regimul de proprietate a bunurilor imobile aflate pe
suprafata acestor rezervatii.
Institutiile de cult sunt obligate ca in termen de 12 luni de la data intrarii
in vigoare a prezentei ordonante sa inainteze Directiei monumentelor istorice
lista bunurilor culturale imobile propuse pentru clasare.
Art. 6
Pentru bunurile din patrimoniul cultural national mobil, procedura de
clasare se declanseaza:
a) la solicitarea persoanelor fizice si juridice de drept privat in a caror
proprietate sau detinere se afla bunuri culturale mobile;
b) din oficiu.
Declansarea procedurii de clasare din oficiu se face de catre
inspectoratele pentru cultura judetene si al municipiului Bucuresti, prin
oficiile pentru patrimoniul cultural national judetene si al municipiului
Bucuresti, pentru bunurile culturale mobile confiscate ca urmare a furtului,
exportului ilicit sau tentativei de export ilicit, precum si pentru bunurile
culturale mobile pentru care s-a solicitat certificat de export temporar sau
definitiv.
Organismele sau institutiile publice specializate sau nespecializate si
agentii economici care detin, cu orice titlu, bunuri culturale mobile, sunt
obligate sa comunice inspectoratelor pentru cultura judetene si al municipiului
Bucuresti, prin oficiile pentru patrimoniul cultural national judetene si al
municipiului Bucuresti pe raza carora isi au sediul, lista bunurilor culturale
mobile propuse pentru clasare, in termen de 12 luni de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante.
Institutiile de cult sunt obligate sa comunice, in termen de 12 luni de la
data intrarii in vigoare a prezentei ordonante, inspectoratelor pentru cultura
judetene si al municipiului Bucuresti, prin oficiile pentru patrimoniul
cultural national judetene si al municipiului Bucuresti pe raza carora isi au
sediul, listele bunurilor culturale mobile detinute, in vederea declansarii
procedurii de clasare.
Institutiile publice sau private autorizate sa efectueze lucrari de
cercetare sunt obligate sa inainteze inspectoratelor pentru cultura judetene si
al municipiului Bucuresti, prin oficiile pentru patrimoniul cultural national
judetene si al municipiului Bucuresti pe raza carora isi au sediul, lista
bunurilor culturale descoperite, propuse pentru clasare, in termen de 12 luni
de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante.
Institutiile specializate private sunt obligate sa comunice inspectoratelor
pentru cultura judetene si al municipiului Bucuresti, prin oficiile pentru
patrimoniul cultural national judetene si al municipiului Bucuresti pe raza
carora isi au sediul, listele bunurilor culturale mobile detinute, in vederea
declansarii procedurii de clasare, in termen de 12 luni de la data intrarii in
vigoare a prezentei ordonante.
Art. 7
Monumentele istorice apartinatoare statului sau unitatilor
administrativ-teritoriale se declara, potrivit legii, ca facand parte din
domeniul public sau domeniul privat al statului, respectiv al unitatilor
administrativ-teritoriale, prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Ministerului Culturii si a Departamentului pentru Administratie Publica Locala.
Detinatori cu orice titlu ai monumentelor istorice, precum si ai bunurilor culturale
mobile clasate pot fi:
a) institutii publice specializate: muzee, arhive, case memoriale,
colectii, biblioteci;
b) institutii publice nespecializate;
c) institutii cu caracter militar sau de aparare a tarii;
d) institutii de cult;
e) persoane juridice specializate in comertul cu astfel de bunuri:
anticariate, consignatii, agentii de intermediere, case de licitatii etc.;
f) alte persoane juridice;
g) persoane fizice.
Art. 8
Ministerul Culturii, ca organ al administratiei publice centrale de
specialitate care coordoneaza activitatile specifice de cercetare, evidenta,
evaluare, protectie, conservare, restaurare, punere in valoare a monumentelor
istorice si a patrimoniului cultural national mobil, instituie, in termen de 9
luni de la data aprobarii prezentei ordonante:
a) Registrul national al monumentelor istorice distruse sau disparute;
b) Registrul expertilor in domeniul protejarii monumentelor istorice;
c) Registrul specialistilor in domeniul conservarii si restaurarii
monumentelor istorice;
d) Registrul national al bunurilor culturale mobile disparute, distruse sau
furate.
Ministerul Culturii va organiza Arhiva de imagini a bunurilor ce fac parte
din patrimoniul cultural national.
Art. 9
Pentru asigurarea unui cadru organizatoric adecvat, care sa realizeze o
protectie reala a patrimoniului cultural national, precum si pentru aplicarea
unitara a prevederilor legale, urmatoarele organisme se reorganizeaza dupa cum
urmeaza:
a) Comisia Nationala a Monumentelor, Ansamblurilor si Siturilor Istorice se
reorganizeaza in Comisia Nationala a Monumentelor Istorice, ca organism
stiintific de specialitate al Ministerului Culturii, cu rol de consultanta si
avizare in domeniul cercetarii, evidentei, evaluarii, protectiei, conservarii,
restaurarii, punerii in valoare si revitalizarii monumentelor istorice.
Comisia Nationala a Monumentelor Istorice este alcatuita din presedinte si
specialisti numiti de ministrul culturii.
Regulamentul de organizare si functionare a comisiei se aproba prin ordin
al ministrului culturii;
b) Comisia Muzeelor si Colectiilor se reorganizeaza in Comisia Nationala a
Muzeelor si Colectiilor, ca organism stiintific de specialitate al Ministerului
Culturii, cu rol de consultanta si avizare in domeniul evidentei, cercetarii,
evaluarii, protectiei, conservarii, restaurarii si punerii in valoare a
bunurilor din patrimoniul cultural national mobil.
Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor este alcatuita din presedinte
si specialisti numiti de ministrul culturii.
Regulamentul de organizare si functionare a comisiei se aproba prin ordin
al ministrului culturii;
c) Directia Monumentelor, Ansamblurilor si Siturilor Istorice se
reorganizeaza in Directia monumentelor istorice, in cadrul Ministerului
Culturii.
Directorul Directiei monumentelor istorice este, de drept, secretar al
Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice;
d) Directia Muzeelor si Colectiilor se reorganizeaza in Directia muzeelor
si colectiilor, in cadrul Ministerului Culturii.
Directorul Directiei muzeelor si colectiilor este, de drept, secretar al
Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor.
Art. 10
Comisia Nationala a Monumentelor Istorice are urmatoarele atributii
principale:
a) avizeaza strategia in domeniile evidentei, cercetarii, protectiei,
conservarii, restaurarii, revitalizarii si punerii in valoare a monumentelor
istorice;
b) avizeaza, dupa caz, norme si metodologii privind cercetarea, evidenta,
protectia, punerea in valoare si revitalizarea monumentelor istorice;
c) avizeaza norme si metodologii privind conservarea si restaurarea
monumentelor istorice si a bunurilor culturale imobile comune, proprietate
publica;
d) avizeaza propunerile Directiei monumentelor istorice privind lista de
prioritati a lucrarilor de conservare si restaurare a monumentelor istorice,
care sunt proprietate publica sau proprietatea cultelor;
e) avizeaza lucrarile de conservare si restaurare a monumentelor istorice
la solicitarea proprietarilor sau a titularilor de alte drepturi reale asupra
acestora;
f) avizeaza proiectele de conservare si restaurare pentru monumentele
istorice;
g) avizeaza studiile prin care se stabilesc zonele de protectie a
monumentelor istorice;
h) avizeaza schimbarea destinatiei si functionalitatilor monumentelor
istorice;
i) avizeaza normele si criteriile pentru functionarea agentilor economici
si a persoanelor juridice care au activitate in domeniul cercetarii,
proiectarii si executiei lucrarilor de specialitate la monumentele istorice;
j) avizeaza functionarea agentilor economici si a persoanelor juridice care
au activitate in domeniul cercetarii, proiectarii si executiei lucrarilor de
specialitate la monumentele istorice;
k) avizeaza normele si criteriile de atestare in vederea inscrierii in
Registrul specialistilor in domeniul conservarii si restaurarii monumentelor
istorice;
l) avizeaza normele si criteriile de atestare a specialistilor in vederea
inscrierii lor in Registrul expertilor in domeniul protejarii monumentelor
istorice;
m) avizeaza, impreuna cu Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor,
exportul temporar al componentelor artistice, elementelor constitutive si
elementelor de mobilare interioara sau exterioara a monumentelor istorice,
elemente care sunt ele insele bunuri culturale mobile clasate, in baza
acordului prealabil al proprietarului sau titularului de drepturi reale;
n) avizeaza, impreuna cu comisia de specialitate a Ministerului Lucrarilor
Publice si Amenajarii Teritoriului, planurile de urbanism si planurile de
amenajare a teritoriului ce privesc monumentele istorice si zonele lor de
protectie.
Comisia Nationala a Monumentelor Istorice este abilitata sa reprezinte
Romania in organismele internationale de specialitate similare.
Art. 11
Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor are urmatoarele atributii
principale in domeniul activitatii muzeale si in domeniul protejarii
patrimoniului cultural national mobil:
a) avizeaza strategia in domeniile evidentei, cercetarii, protectiei,
conservarii, restaurarii si punerii in valoarea a bunurilor mobile clasate;
b) avizeaza, dupa caz, norme si metodologii privind cercetarea, evidenta,
protectia, punerea in valoare si circulatia bunurilor clasate;
c) avizeaza norme si metodologii privind restaurarea si conservarea
bunurilor clasate si a bunurilor din patrimoniul cultural mobil comun, aflate
in proprietate publica;
d) avizeaza propunerile Directiei muzeelor si colectiilor privind lista de prioritati
a lucrarilor de conservare si restaurare a bunurilor clasate;
e) avizeaza lucrarile de conservare si restaurare a bunurilor culturale
mobile clasate, la solicitarea proprietarilor sau a titularilor de alte
drepturi reale asupra acestora;
f) avizeaza normele si criteriile pentru functionarea agentilor economici
si a persoanelor juridice care au activitate in domeniul executiei lucrarilor
de cercetare, a bunurilor culturale mobile, precum si in domeniul
comercializarii acestora;
g) avizeaza exportul temporar al bunurilor clasate in baza acordului
prealabil al proprietarilor sau al titularilor de drepturi reale asupra
acestora;
h) avizeaza, din punct de vedere stiintific, profilul, structura si
denumirea institutiilor publice specializate.
Comisia Nationala a Muzeelor si Colectiilor este abilitata sa reprezinte
Romania in organismele internationale de specialitate.
Art. 12
Atributiile Directiei monumentelor istorice si, respectiv, ale Directiei
muzeelor si colectiilor se vor stabili prin hotarare a Guvernului de organizare
si functionare a Ministerului Culturii.
Art. 13
La nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, activitatile de protejare
a monumentelor istorice si a bunurilor din patrimoniul cultural national mobil
sunt indeplinite de Directia monumentelor istorice si de Directia muzeelor si
colectiilor prin inspectoratele pentru cultura judetene si al municipiului
Bucuresti si oficiile pentru patrimoniul cultural national judetene si al
municipiului Bucuresti.
Art. 14
In domeniul protejarii monumentelor istorice, inspectoratele pentru cultura
judetene si al municipiului Bucuresti, prin oficiile pentru patrimoniul
cultural national judetene si al municipiului Bucuresti, au, la nivelul
unitatilor administrativ-teritoriale, urmatoarele atributii:
a) aplica normele sistemului national de evidenta a bunurilor culturale
imobile in cadrul judetului si asigura paza si confidentialitatea documentelor
respective;
b) identifica, expertizeaza si propun spre clasare bunurile culturale
imobile detinute de persoane fizice sau juridice, cu respectarea prerogativelor
dreptului de proprietate;
c) fundamenteaza si propun autoritatilor publice locale sau centrale
cheltuielile necesare pentru lucrarile de evidenta, cercetare, protectie,
conservare, restaurare, punere in valoare si revitalizare a monumentelor
istorice;
d) controleaza periodic starea de conservare si de securitate a
monumentelor istorice si stabilesc, de comun acord cu celelalte organisme
competente, masurile necesare;
e) indruma si sprijina activitatile culturale si stiintifice de punere in
valoare a monumentelor istorice;
f) colaboreaza cu comisiile locale la elaborarea programelor de organizare
si dezvoltare urbanistica a teritoriului, pentru zonele in care se gasesc
monumente istorice;
g) tin evidenta schimbarilor de destinatie a monumentelor istorice si a
transmisiunii dreptului de proprietate si a altor drepturi reale;
h) urmaresc si controleaza calitatea executiei lucrarilor de conservare si
restaurare la monumentele istorice, impreuna cu directiile pentru disciplina in
constructii, lucrari publice si amenajarea teritoriului, judetene si a
municipiului Bucuresti.
Veniturile realizate din activitatile de expertizare efectuate la cerere se
varsa la bugetul de stat, in conditiile legii.
Art. 15
In domeniul protejarii bunurilor din patrimoniul cultural national mobil,
inspectoratele pentru cultura judetene si al municipiului Bucuresti, prin
oficiile pentru patrimoniul cultural national judetene si al municipiului
Bucuresti, au, la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, urmatoarele
atributii:
a) aplica normele sistemului national de evidenta a bunurilor culturale
mobile in cadrul judetului si asigura paza si confidentialitatea documentelor
respective;
b) identifica, expertizeaza si propun spre clasare bunurile culturale
mobile detinute de persoane fizice sau juridice, cu respectarea prerogativelor
dreptului de proprietate;
c) controleaza periodic starea de conservare si de securitate a bunurilor
clasate si stabilesc masurile necesare, de comun acord cu organele competente;
d) indruma si sprijina activitatile cultural-stiintifice de punere in
valoare a patrimoniului cultural mobil;
e) intocmesc evidenta transmiterii si circulatiei bunurilor clasate;
f) avizeaza exportul bunurilor culturale mobile comune, eliberand, pe baza
de expertiza, Certificatul de export definitiv sau, dupa caz, Certificatul de
export temporar.
Veniturile realizate din activitatile de expertizare efectuate la cerere se
varsa la bugetul de stat, in conditiile legii.
Art. 16
Protectia monumentelor istorice se realizeaza prin masuri de protectie
curenta, protectie speciala, protectie specifica si, in cazuri bine justificate,
prin masuri deosebite de protectie.
Protectia curenta a monumentelor istorice, ca si a bunurilor culturale
mobile clasate, este asigurata de catre proprietarii sau titularii de drepturi
reale, care pot primi asistenta si sprijin, in acest sens, din partea
organismelor specializate ale Ministerului Culturii si, dupa caz, din partea
Ministerului de Interne, Ministerului Lucrarilor Publice si Amenajarii
Teritoriului, Ministerului Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului si
Secretariatului de Stat pentru Culte.
Proprietarii sau titularii altor drepturi reale asupra terenurilor pe care
se afla monumente istorice si asupra terenurilor situate in zonele de protectie
a monumentelor istorice sunt obligati sa anunte Comisiei Nationale a
Monumentelor Istorice cu 12 luni inainte intentia de folosire a respectivelor
terenuri pentru culturi agricole perene.
Art. 17
Protectia speciala a monumentelor istorice si a bunurilor culturale mobile
clasate, proprietate publica sau privata, este asigurata de catre organele de
specialitate ale administratiei publice centrale cu atributii in acest domeniu
- Ministerul Culturii, Ministerul Apararii Nationale, Ministerul de Interne -
printr-un program de actiuni coordonate, indiferent de locul lor de amplasare si
de starea lor de conservare.
Protectia speciala se refera la situatiile provocate de calamitati
naturale, stare de urgenta, stare de asediu sau conflict armat.
In scopul asigurarii protectiei speciale a bunurilor culturale mobile
clasate, inspectoratele pentru cultura judetene si al municipiului Bucuresti si
oficiile judetene si al municipiului Bucuresti pentru patrimoniul cultural
national vor inainta Ministerului Apararii Nationale si Ministerului de Interne
listele bunurilor culturale mobile clasate, locul de depozitare si volumul
respectivelor bunuri.
Art. 18
Protectia specifica a monumentelor istorice se realizeaza, in principal,
prin instituirea zonei de protectie. Prin instituirea zonei de protectie a
monumentelor istorice se asigura:
a) pastrarea si ameliorarea cadrului natural si peisagistic, prin
inlaturarea sau diminuarea factorilor nocivi de poluare;
b) pastrarea si ameliorarea cadrului arhitectural si urbanistic al
monumentelor istorice, prin supravegherea si avizarea tuturor schimbarilor care
intervin in zona de protectie a monumentelor istorice (demolari, constructii
noi, modificari etc.);
c) pastrarea potentialului arheologic, prin cercetarea si supravegherea
tuturor lucrarilor care se efectueaza in profunzimea solului.
Zonele de protectie a monumentelor istorice au forme si dimensiuni diferite
si sunt delimitate topografic.
Zonele de protectie a monumentelor istorice se stabilesc prin studii de
specialitate, intocmite prin grija Directiei monumentelor istorice, in
colaborare cu organismele specializate din teritoriu ale Ministerului
Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului, Ministerului Apelor, Padurilor
si Protectiei Mediului si ale autoritatilor administratiei publice locale.
Studiile de specialitate intocmite pentru delimitarea si folosirea
terenurilor si cladirilor incluse in zonele de protectie, avizate de organele
interesate in modul de gospodarire a suprafetelor si imobilelor respective, vor
fi analizate si aprobate de Comisia Nationala a Monumentelor Istorice si vor fi
incluse in documentatiile de urbanism si amenajare a teritoriului.
Art. 19
In functie de starea de conservare, de pericolul deteriorarii sau
degradarii monumentelor istorice si a bunurilor mobile clasate, precum si de
etapa de restaurare a monumentelor istorice, Directia monumentelor istorice si
Directia muzeelor si colectiilor pot impune proprietarilor sau titularilor de
alte drepturi reale, in cazuri bine justificate, in termen de cel mult 30 de
zile de la data constatarii, masuri deosebite de protectie, proprii fiecarui
monument istoric, respectiv fiecarui bun cultural mobil clasat. Masurile de
protectie necesare vor fi comunicate detinatorilor printr-o notificare.
Proprietarii sau titularii de alte drepturi reale asupra monumentelor
istorice sau bunurilor culturale mobile clasate pot contesta aceste masuri in
termen de 30 de zile de la primirea notificarii din partea Directiei
monumentelor istorice, respectiv a Directiei muzeelor si colectiilor.
Contestatiile se solutioneaza in termen de 5 zile. Persoanele nemultumite de
solutia data in rezolvarea contestatiei se pot adresa instantelor judecatoresti
competente, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990.
Art. 20
Cercetarile arheologice sistematice se executa numai cu autorizatia
prealabila a Comisiei Nationale de Arheologie si, dupa caz, si cu avizul
Comisiei Nationale a Monumentelor Istorice.
Bunurile culturale imobile descoperite ca rezultat al unor cercetari
arheologice sistematice, precum si descoperirile fortuite beneficiaza de
regimul juridic al monumentelor istorice clasate in categoria A, pana la
definitivarea procedurii de clasare, care se declanseaza din oficiu.
Bunurile culturale mobile descoperite ca rezultat al cercetarilor arheologice
sistematice, precum si descoperirile fortuite sunt de drept proprietate
publica, indiferent de regimul de proprietate asupra terenului din care acestea
au fost recuperate.
Din momentul descoperirii si pana la incheierea procedurii de clasare, care
se declanseaza din oficiu, bunurile culturale mobile descoperite in conditiile
de mai sus beneficiaza de regimul juridic de protectie prevazut in prezenta
ordonanta pentru bunurile clasate in categoria tezaur.
Art. 21
Conservarea monumentelor istorice si a bunurilor culturale mobile clasate
se realizeaza prin:
a) asigurarea conditiilor permanente de climat nepoluat si microclimat
controlat;
b) asigurarea conditiilor necesare pazei contra incendiilor;
c) lucrari intreprinse periodic pentru asigurarea rezistentei fizice a
monumentelor istorice.
In termen de 6 luni de la adoptarea prezentei ordonante, Ministerul
Culturii va elabora norme si metodologii specifice pentru conservarea bunurilor
din patrimoniul cultural national.
De asemenea, Ministerul Culturii va elabora, in termen de 6 luni de la
adoptarea prezentei ordonante, in colaborare cu Ministerul Apelor, Padurilor si
Protectiei Mediului, norme si metodologii care sa asigure inlaturarea sau
diminuarea factorilor poluanti in zonele de protectie a monumentelor istorice.
Art. 22
Lucrarile de conservare si lucrarile de restaurare a monumentelor istorice
pot fi proiectate si executate numai de specialistii inscrisi in Registrul
specialistilor in domeniul conservarii si restructurarii monumentelor istorice
si numai pe baza normelor de conservare si restructurare, avizate de Comisia
Nationala a Monumentelor Istorice.
Lucrarile de proiectare, conservare si restaurare a monumentelor istorice
se executa numai prin institutii publice specializate, agenti economici avizati
in conditiile prezentei ordonante sau de persoane fizice atestate si inscrise
in Registrul specialistilor in domeniul conservarii si restaurarii monumentelor
istorice.
Art. 23
Proiectarea lucrarilor de restaurare a monumentelor de o importanta
deosebita, a monumentelor care prezinta probleme tehnice cu un mare grad de
dificultate sau a celor care necesita cercetari preliminare de ordin
arheologic, istorico-documentar si iconografic va fi efectuata de Directia
monumentelor istorice.
In acest scop se infiinteaza, in subordinea Ministerului Culturii -
Directia monumentelor istorice, un centru de proiectare, finantat din surse
extrabugetare.
Art. 24
Protectia si conservarea monumentelor istorice si a bunurilor culturale
mobile clasate sunt in sarcina proprietarilor si a titularilor de drepturi
reale.
Restaurarea monumentelor istorice si a bunurilor culturale mobile clasate
este in sarcina proprietarilor sau titularilor dreptului de administrare.
Statul sprijina masurile de protectie, de conservare si restaurare
intreprinse de proprietari, de titularii de drepturi reale si de titularii
dreptului de administrare.
Art. 25
Detinatorii bunurilor culturale mobile sunt obligati sa asigure acestora
protectia corespunzatoare impotriva proceselor de imbatranire, fragilizare si
degradare determinate de mediul ambiant si de activitatile la care bunurile
sunt folosite. In acest scop se va urmari, in stricta conformitate cu normele
de conservare, aplicarea urmatoarelor masuri:
a) asigurarea stabilitatii microclimatice in incaperile in care obiectele
se expun, se depoziteaza sau se afla in tranzit; salubrizarea spatiilor si
prevenirea efectelor deteriorante care ar putea fi provocate de avarierea
sistemelor de energie electrica, incalzire, apa si canalizare;
b) corelarea naturii surselor de iluminat cu gradul de sensibilitate a
obiectelor; interzicerea folosirii luminii naturale sau fluorescente pentru
iluminarea obiectelor de natura organica sensibile;
c) etalarea, manipularea, ambalarea, depozitarea si itinerarea corecta a
obiectelor;
d) prevenirea aparitiei daunatorilor biologici prin masuri generale si
specifice de igiena; combaterea factorilor biologici, sub supravegherea
biologilor specializati;
e) prevenirea aparitiei focarelor de incendii;
f) asigurarea securitatii bunurilor ocrotite;
g) interzicerea folosirii bunurilor de patrimoniu ocrotite la organizarea
de spectacole, ca recuzita cinematografica, in scopuri decorative sau de
reprezentare.
Art. 26
Arhiva Nationala de Filme, Societatea Romana de Radiodifuziune, Societatea
Romana de Televiziune, Rompres, Biblioteca Academiei, muzeele si alti
detinatori de suporti ai memoriei audiovizuale vor asigura acestor materiale
conditii de pastrare si de folosire potrivit sensibilitatii lor si in acord cu
recomandarile UNESCO.
In termenii prezentei ordonante, prin memorie audiovizuala se intelege
totalitatea inregistrarilor de sunet si imagine, indiferent de natura suportului:
fotografii, clisee, filme, discuri, benzi magnetice/video, compact-disc, precum
si alte forme de memorie digitala.
Art. 27
Institutiile detinatoare de bunuri culturale mobile ocrotite (muzee,
biblioteci, unitati muzeale apartinand cultelor etc.) vor incadra conservatorii
necesari aplicarii masurilor de ocrotire. Conservatorul de colectie, muzeu,
oficiu judetean urmareste starea de sanatate a colectiilor, aplica masuri de
prevenire a efectelor deteriorante ale factorilor ambientali, de pastrare si
folosire corecta (etalare, ambalare, depozitare etc.) a obiectelor.
Pentru ocrotirea monumentelor se creeaza functia de "conservator
pentru protectia monumentelor" (arhitect sau inginer). Acesta isi va
desfasura activitatea in cadrul oficiilor pentru patrimoniul cultural national
judetene si al municipiului Bucuresti.
Ministerul Culturii va stabili atributiile si conditiile de incadrare a
conservatorilor. Prin Centrul de Perfectionare a Personalului de Cultura si
Arta se vor organiza programe pentru formarea si specializarea acestora.
Art. 28
Restaurarea bunurilor culturale de interes national ocrotite se efectueaza
in laboratoare specializate, potrivit prevederilor normelor de restaurare.
Ministerul Culturii va lua in acest sens masurile necesare cresterii
capacitatii de restaurare existente.
Art. 29
Monumentele istorice si bunurile culturale mobile clasate aflate in
proprietatea publica sunt inalienabile.
Instrainarea acestora cu orice titlu sau pe orice cale este lovita de
nulitate absoluta.
Transferul unor drepturi reale asupra monumentelor istorice si asupra
bunurilor culturale mobile clasate intre institutii publice se face cu
respectarea prevederilor prezentei ordonante si cu avizul prealabil al Comisiei
Nationale a Monumentelor Istorice, respectiv al Comisiei Nationale a Muzeelor
si Colectiilor. In cazul monumentelor istorice este necesar si acordul
organelor administratiei publice centrale sau locale in subordonarea carora se
afla institutiile respective.
Art. 30
Incalcarea prevederilor art. 25 din prezenta ordonanta constituie
contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 200.000 la 2.000.000 lei.
Neluarea, de catre detinatorul monumentului istoric sau al bunului mobil
clasat, a masurilor de protectie ce i-au fost notificate, potrivit prevederilor
art. 19 din prezenta ordonanta, constituie contraventie si se sanctioneaza cu
amenda de la 500.000 la 2.000.000 lei.
Constatarea contraventiilor de mai sus si aplicarea sanctiunilor sunt de
competenta organelor de specialitate ale Ministerului Culturii si, dupa caz,
ale Ministerului de Interne.
Contraventiilor prevazute in prezentul articol le sunt aplicabile
prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu exceptia art. 25 si 26.
Art. 31
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga decretele
Consiliului Frontului Salvarii Nationale nr. 90/1990 si 91/1990.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
p. Ministrul culturii,
Mihai Ungheanu,
secretar de stat
Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Dan Mircea Popescu
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu