DECIZIE Nr. 50 din 21 martie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din
Ordonanta Guvernului nr. 27/1992 privind unele masuri pentru protectia
patrimoniului cultural national, aprobata, cu modificari, prin Legea nr.
11/1994 si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 68/1994 privind protejarea
patrimoniului cultural national
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 277 din 20 iunie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 27/1992 privind unele masuri pentru
protectia patrimoniului cultural national, aprobata, cu modificari, prin Legea
nr. 11/1994 si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 68/1994 privind
protejarea patrimoniului cultural national, exceptie ridicata de Ismail Hussein
in Dosarul nr. 10.310/1998 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 7 martie 2000, fiind
consemnate in Incheierea din acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea la data de 14 martie 2000 si apoi la
data de 21 martie 2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 mai 1999, pronuntata in Dosarul nr. 10.310/1998,
Curtea Constitutionala a fost sesizata de catre Judecatoria Sectorului 1
Bucuresti cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din Legea
nr. 11/1994, lege prin care a fost aprobata, cu modificari, Ordonanta Guvernului
nr. 27/1992 privind unele masuri pentru protectia patrimoniului cultural
national, exceptie ridicata de Ismail Hussein.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
criticate incalca prevederile constitutionale privitoare la dreptul de
proprietate, precum si prevederile art. 480 si urmatoarele si cele ale art.
1.909 din Codul civil.
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, exprimandu-si opinia, considera ca
textul cu privire la care a fost formulata exceptia este in "contradictie
cu Constitutia Romaniei si totodata luand in considerare ca prin Decretul nr.
90/1990 a fost abrogata Legea nr. 63/1974, care se opune principiilor
proprietatii asupra bunurilor mobile prevazute de Constitutie, precum si de
art. 480 si urmatoarele si art. 1.909 din Codul civil".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele lor de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca,
intrucat autorul exceptiei nu invoca nici o prevedere constitutionala in
argumentarea cererii sale, aceasta cerere nu poate produce efectele unei
sesizari pentru a se putea exercita controlul de constitutionalitate.
Guvernul arata ca din sesizare nu rezulta care sunt dispozitiile
constitutionale incalcate, precizand ca in lipsa acestor elemente nu se poate
formula punctul de vedere solicitat.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile constitutionale, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1) si ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
atat incheierea de sesizare, cat si notele scrise ale autorului exceptiei
privesc art. 3 din Legea nr. 11/1994. In realitate, textul ce face obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate este cel al art. 3 din Ordonanta Guvernului
nr. 27/1992, deoarece Legea nr. 11/1994 aproba, cu modificari, unele ordonante
ale Guvernului emise in temeiul Legii nr. 81/1992 privind abilitarea Guvernului
de a emite ordonante si autorizarea contractarii si garantarii unor credite
externe; printre acestea se afla si Ordonanta Guvernului nr. 27/1992, care
cuprinde dispozitii privind unele masuri pentru protejarea patrimoniului
cultural national si care a fost ulterior completata prin Ordonanta Guvernului
nr. 68/1998 privind protejarea patrimoniului cultural national. Asadar, Curtea
urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii art. 3 din Ordonanta
Guvernului nr. 27/1992, al carui continut este urmatorul: "Bunurile
culturale mobile detinute la data prezentei ordonante de muzee, colectii,
biblioteci, in calitate de institutii publice, nu pot fi scoase din inventarul
acestora pana la aparitia legii speciale".
Exceptia de neconstitutionalitate a fost formulata in cadrul unei actiuni
prin care autorul exceptiei solicita inapoierea unor bunuri cu valoare artistica
ce i-au fost confiscate ilegal in baza Legii nr. 63/1974 privind ocrotirea
patrimoniului cultural national, lege abrogata in 1990. Restituirea este ceruta
in temeiul unei hotarari judecatoresti definitive, hotarare a carei executare
este refuzata de autoritatile administratiei publice in temeiul art. 3 din
Ordonanta Guvernului nr. 27/1992, text ce face obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate. Prin aceasta se incalca, sustine autorul exceptiei,
prevederile constitutionale referitoare la dreptul de proprietate.
Examinand criticile formulate de autorul exceptiei de
neconstitutionalitate, Curtea observa ca o dispozitie legala care impiedica
inapoierea catre proprietari, in baza unei hotarari judecatoresti, a unor
bunuri trecute ilegal in proprietatea statului este contrara principiilor si
prevederilor constitutionale referitoare la dreptul de proprietate. Este
incalcat, in acest fel, principiul constitutional al ocrotirii proprietatii
private, stabilit prin art. 41 din Legea fundamentala.
Or, in cauza, autorul exceptiei critica faptul ca prevederile legale
mentionate sunt interpretate, de autoritatile publice chemate sa le aplice, in
sensul ca ar interzice restituirea, ordonata prin hotarare judecatoreasca, a
bunurilor ce ii apartin si care ii fusesera confiscate ilegal.
Curtea constata, de asemenea, ca o prevedere legala, prin care s-ar
interzice - fie si numai temporar - executarea unei hotarari judecatoresti ar
reprezenta o imixtiune a puterii legislative in procesul de realizare a
justitiei, fiind contrara principiului constitutional al separatiei puterilor
in stat.
In aceasta privinta Curtea s-a pronuntat, de pilda, prin Decizia nr. 6 din
11 noiembrie 1992, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 48
din 4 martie 1993. Astfel cum s-a statuat in aceasta decizie, "o
dispozitie legala prin care se suspenda cursul judecatii sau executarea
hotararilor judecatoresti definitive referitoare la anumite cauze determinate
este neconstitutionala".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3 al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate formulata de Ismail Hussein in
Dosarul nr. 10.310/1998 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti si constata ca
dispozitiile art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 27/1992 privind unele masuri
pentru protectia patrimoniului cultural national, aprobata, cu modificari, prin
Legea nr. 11/1994 si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 68/1994 privind
protejarea patrimoniului cultural national, sunt neconstitutionale in masura in
care se interpreteaza in sensul ca interzic restituirea, in baza unor hotarari
judecatoresti sau a altor titluri prevazute de lege, catre proprietari sau
catre succesorii acestora, a bunurilor culturale mobile detinute de muzee,
colectii, biblioteci, in calitate de institutii publice.
Definitiva si obligatorie.
Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 martie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu