DECIZIE Nr. 35*) din 1 iulie 1993
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 218 din 6 septembrie 1993
*) Ramasa definitiva prin nerecurare.
Viorel Mihai Ciobanu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Antonie Iorgovan - judecator
Raul Petrescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent.
Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
35 din Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor,
invocata de Societatea Comerciala "Cicerus International
Import-Export" - S.R.L. Arad si de Societatea Comerciala "9 B
Prodimpex" - S.R.L. Arad, in dosarele nr. 15017/1992 si, respectiv, nr.
1035/1993 aflate pe rolul Judecatoriei Arad.
Presedintele declara sedinta deschisa.
Magistratul-asistent face apelul partilor.
La apelul nominal se constata ca procedura este completa si ca partile sunt
lipsa, precum si ca s-au depus precizarile Garzii financiare Arad si memoriul
Societatii Comerciale "Cicerus International Import-Export" - S.R.L.
Arad, in care, in esenta, se apreciaza ca dispozitiile art. 35 din Legea nr.
32/1968 sunt contrare art. 21 din Constitutie si au fost abrogate prin art. 150
alin. (1) din Constitutie. De asemenea, Societatea Comerciala "Cicerus
International Import-Export" - S.R.L. Arad a solicitat admiterea exceptiei
si judecarea in lipsa.
Intrucat cele doua exceptii invocate formeaza obiectul unor dosare ale
Curtii Constitutionale distincte, numerele 30C/1993 si 35C/1993, desi ambele
exceptii vizeaza neconstitutionalitatea aceluiasi act normativ - art. 35 din
Legea nr. 32/1968 - presedintele completului a pus in discutie, din oficiu,
necesitatea conexarii dosarelor si a dat cuvantul procurorului.
Fata de concluziile reprezentantului Ministerului Public de conexare a
dosarelor, Curtea pentru o mai buna administrare a justitiei, a dispus
conexarea, urmand a se pronunta asupra ambelor exceptii prin decizia de fata.
Avand cuvantul, pe fond, reprezentantul Ministerului Public a pus concluzii
de admitere a exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 35 din
Legea nr. 32/1968, intrucat sunt contrare dispozitiilor constitutionale referitoare
la liberul acces la justitie si, deci, abrogate conform art. 150 alin. (1) din
Constitutie.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor retine urmatoarele:
Reclamantele - Societatea Comerciala "Cicerus International
Import-Export" - S.R.L. si Societatea Comerciala "9 B Prodimpex"
- S.R.L. - au invocat exceptia de neconstitutionalitate a art. 35 din Legea nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, in dosarele nr.
15017/1992 si, respectiv, nr. 1035/1993, aflate pe rolul Judecatoriei Arad,
aratand ca dispozitiile legale mentionate sunt neconstitutionale, fiind in
contradictie cu art. 21 din Constitutie, intrucat impiedica persoanele juridice
de a se adresa justitiei si, in felul acesta, constituie a discriminare intre
persoanele juridice si cele fizice in legatura cu solutionarea contestatiilor
privind aplicarea unei contraventii. In acest sens, se arata ca art. 35 din
legea sus-mentionata reglementeaza o cale administrativa exclusiva de
solutionare a plangerilor impotriva proceselor-verbale de sanctionare
contraventionala, atunci cand subiect activ al contraventiei este o persoana
juridica.
Judecatoria Arad, prin incheierile din 28 ianuarie 1993 si 11 februarie
1993 a sesizat Curtea Constitutionala.
Instanta, in ambele incheieri, retine ca art. 21 din Constitutie consacra
principiul liberului acces la justitie pentru orice persoana, ceea ce nu
exclude insa existenta unor organe cu activitate jurisdictionala, altele decat
instantele judecatoresti, posibilitate prevazuta si de art. 158 Cod procedura
civila. Totodata, prin cele doua incheieri de sesizare a Curtii
Constitutionale, in mod identic se retine "ca exceptia de
neconstitutionalitate ar putea fi intemeiata raportat la principiul egalitatii
in fata legii, intrucat, intr-adevar, in cazul in care sanctionarea
contraventionala a amenzii este aplicata unei persoane fizice, conform art. 35
din Legea nr. 32/1968, solutionarea plangerii acesteia este de competenta
instantei judecatoresti, creandu-se o nejustificata discriminare in regimul
juridic aplicabil pentru aceleasi fapte".
In vederea solutionarii exceptiei au fost solicitate in baza art. 24 din
Legea nr. 47/1992, puncte de vedere Camerei Deputatilor, Senatului si
Guvernului.
In punctul de vedere exprimat de Guvernul Romaniei se contesta competenta
Curtii Constitutionale, considerandu-se ca este o problema de interpretare ce
revine exclusiv instantelor judecatoresti.
Camera Deputatilor si Senatul Romaniei nu si-au exprimat punctul de vedere.
In notele scrise, depuse de aparatorul Societatii Comerciale "Cicerus
International Import-Export" - S.R.L. se sustine ca "este
inadmisibil" ca masurile luate de Garda financiara sa nu fie supuse unui
control judiciar, intrucat altfel se creeaza posibilitatea acesteia "ca in
cadrul sau intern si ierarhic sa faca abuzuri necenzurate de puterea
judecatoreasca, privandu-se agentii economici de o cale de atac, situatie
anticonstitutionala". Acest punct de vedere este concordant cu precizarile
depuse de Garda financiara Arad, care, de asemenea, a considerat ca prevederile
art. 35 din Legea nr. 32/1968 sunt neconstitutionale.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinand incheierile de sesizare si actele dosarelor in care s-au invocat
exceptiile de neconstitutionalitate, punctul de vedere exprimat de Guvern,
raportul prezentat de judecatorul-raportor, memoriile partilor, precum si
concluziile procurorului si vazand dispozitiile art. 16, art. 21, art. 24, art.
41 alin. (2) si art. 144 lit. c) din Constitutie, art. 3, art. 12 si art. 26
din Legea nr. 47/1992, art. 35 din Legea nr. 32/1968, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta sa se pronunte asupra exceptiei de
neconstitutionalitate, desi dispozitiile legale invocate a fi neconstitutionale
sunt anterioare intrarii in vigoare a Constitutiei, deoarece Judecatoria Arad a
apreciat, in principiu, ca textul nu este neconstitutional si, deci, in raport
cu art. 150 alin. (1) din Constitutie, a considerat ca a ramas in vigoare, iar
pe baza lui s-au stabilit, dupa intrarea in vigoare a Constitutiei, raporturi
juridice, astfel cum prevede art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992. In acest
sens, este si practica, constanta, a Curtii Constitutionale cu parere la
competenta.
Pe fond, se constata ca Legea nr. 32/1968 stabileste in art. 35: "in
cazul amenzii aplicate unei persoane juridice, plangerea acesteia se rezolva de
organul indicat in legea sau decretul care prevede sanctionarea persoanei
juridice. Daca legea sau decretul nu indica un asemenea organ, plangerea se
rezolva de conducatorul organului central al administratiei de stat in a carei
ramura sau domeniu de activitate s-a comis contraventia ori de un angajat,
avand cel putin functia de director, imputernicit de conducatorul organului
central".
Pentru persoanele fizice, Legea nr. 32/1968 in art. 34 stipuleaza ca
"in cazul contraventiilor pentru care actul normativ prevede o amenda de
peste 1.000 lei sau daca despagubirea stabilita pe baza de tarif ori valoarea
lucrarilor confiscate depaseste 1.000 lei, plangerea se solutioneaza de
judecatoria in a carei raza teritoriala a fost savarsita contraventia".
Rezulta ca pentru contraventiile savarsite de persoanele fizice, legea
stabileste un control judecatoresc cu privire la respectarea conditiilor legale
de aplicare a sanctiunii, pe cand pentru contraventiile savarsite de persoanele
juridice exista doar calea unei jurisdictii administrative. Sunt astfel
incalcate prevederile art. 16 din Constitutie potrivit caruia cetatenii sunt
egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara
discriminari, ceea ce implica un regim egal intre cetatenii romani organizati
in persoane juridice si aceiasi cetateni daca se prezinta, proprio nomine, ca
subiecte de drept.
Potrivit art. 21 din Constitutie, orice persoana se poate adresa justitiei
pentru apararea drepturilor si intereselor sale legitime si nici o lege nu
poate ingradi exercitarea acestui drept. De aceea art. 35 din Legea nr.
32/1968, care impiedica posibilitatea persoanelor juridice de a exercita calea
de atac impotriva proceselor-verbale de contraventie la instantele
judecatoresti, incalca "accesul liber la justitie". Faptul ca exista
o cale administrativ-jurisdictionala nu este similar cu liberul acces la
justitie. In acest sens, art. 21 trebuie coroborat cu art. 123 din Constitutie
care defineste sensul termenului "justitie" precizand ca aceasta se
infaptuieste de o categorie distincta de autoritati publice si anume de
instantele judecatoresti.
In conditiile in care persoanele juridice sanctionate contraventional nu au
posibilitatea legala de a se adresa instantei de judecata, ele sunt lipsite si
de dreptul la aparare garantat constitutional prin art. 24.
Potrivit art. 41 alin. (2) din Constitutie, proprietatea privata este
ocrotita in mod egal, indiferent de titular. In sensul acestei dispozitii
constitutionale, ocrotire egala inseamna si ocrotire procesuala egala.
Fata de considerentele expuse rezulta ca dispozitiile art. 35 din Legea nr.
32/1968 contravin prevederilor constitutionale sus-mentionate si, pe cale de
consecinta, sunt abrogate in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 150 alin.
(1) din Constitutie, al art. 13 alin. 1 pct. A lit. c), al art. 25 alin. (1) si
al art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA,
In numele legii
DECIDE:
Admite exceptia de neconstitutionalitate invocata de Societatea Comerciala
"Cicerus International Import-Export" - S.R.L. cu sediul in Arad,
zona Micalaca, bl. 330, sc. B, parter si de Societatea Comerciala "9 B
Prodimpex" - S.R.L. cu sediul in Arad, zona Micalaca, bl. 303, sc. B, ap.
7.
Constata ca dispozitiile art. 35 din Legea nr. 32/1968 privind stabilirea
si sanctionarea contraventiilor sunt neconstitutionale si, in consecinta
abrogate, urmand ca in cazul amenzii contraventionale aplicate unei persoane
juridice, plangerea acesteia sa se rezolve potrivit regulilor stabilite de
Legea nr. 32/1968 pentru persoanele fizice.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta publica din 1 iulie 1993.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Viorel Mihai Ciobanu
Magistrat asistent,
Florentina Geangu