LEGE
Nr. 58 din 29 octombrie 1974
privind sistematizarea teritoriului si localitatilor urbane si rurale
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 135 din 1 noiembrie 1974
Sistematizarea teritoriului tarii si a localitatilor se infaptuieste pe
baza politicii Partidului Comunist Roman de faurire a societatii socialiste
multilateral dezvoltate, contribuind la cresterea necontenita a bunastarii
materiale si spirituale a tuturor oamenilor muncii si la organizarea pe baze
stiintifice, in mod rational si armonios, a cadrului in care traiesc si muncesc
cetatenii patriei noastre.
Congresul al X-lea al Partidului Comunist Roman si Conferinta Nationala din
anul 1972 au stabilit obiectivele si directiile principale ale sistematizarii
teritoriului si localitatilor, menite sa asigure organizarea armonioasa a
teritoriului tarii, a tuturor unitatilor administrativ-teritoriale, sa
contribuie la repartizarea rationala si echilibrata a fortelor de productie,
imbinind organic criteriile de eficienta economica cu cele de ordin social, sa
asigure organizarea si amenajarea pe baza de plan a oraselor si satelor, in
concordanta cu progresul economic si social general, restringerea perimetrului
construibil al localitatilor la strictul necesar si folosirea optima a
teritoriului acestora, transformarea unor localitati rurale care au perspective
de dezvoltare in centre economice si sociale cu caracter urban, ridicarea
intregii activitati economice, sociale si culturale a satelor si apropierea
treptata a conditiilor de viata din sate de cele din orase.
In vederea indeplinirii directivelor si sarcinilor referitoare la
sistematizarea teritoriului si localitatii tarii este necesara legiferarea
unitara a intregului complex de activitati din acest domeniu, la realizarea
carora sint chemate sa-si aduca contributia organele si organizatiile de stat
si obstesti, precum si toti cetatenii.
In acest scop, Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania
adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale privind sistematizarea teritoriului si a localitatilor
Art. 1
Sistematizarea are drept scop organizarea judicioasa a teritoriului tarii,
judetelor si comunelor, a localitatilor urbane si rurale, zonarea functionala
privind modul de folosinta a terenului, stabilirea regimului de inaltime, a
densitatii constructiilor, precum si a densitatii locuitorilor, a spatiilor
plantate si de agrement, echiparea cu dotari social-culturale, cu lucrari
tehnico-edilitare si cai de comunicatie si transport, pastrarea si
imbunatatirea mediului inconjurator, punerea in valoare a monumentelor istorice
si de arta si a locurilor istorice, cresterea eficientei economice si sociale a
investitiilor si imbunatatirea continua a conditiilor de munca, de locuit si de
odihna pentru intreaga populatie.
Prin sistematizarea trebuie sa se asigure restringerea perimetrelor
construibile ale localitatilor la strictul necesar si folosirea optima a
pamintului, care reprezinta o importanta avutie nationala.
Sistematizarea teritoriului si a localitatilor se desfasoara in concordanta
cu prognozele si se baza prevederilor planului national unic de dezvoltare
economico-sociala a tarii si contribuie la dezvoltarea armonioasa a intregului
teritoriu, la valorificarea superioara a resurselor materiale si umane, la
repartizarea rationala si echilibrata a fortelor de productie, urmarind
imbinarea organica a criteriilor de eficienta economica cu cele de ordin
social.
Art. 2
Prin sistematizare se va asigura dezvoltarea oraselor si comunelor -
unitati teritorial-administrative de baza ale societatii noastre socialiste -
in cadrul unui program national de ansamblu, tinind seama de intreaga retea de
localitati urbane si rurale, de influentele reciproce dintre acestea, corelarea
dezvoltarii oraselor si satelor cu zonele in care se afla si adincirea
cooperarii intre localitati. O atentie deosebita se va acorda localitatilor
rurale, in scopul ridicarii treptate a nivelului de viata din aceste
localitati, apropiindu-l de cel din mediul urban.
De asemenea, se va asigura dezvoltarea intr-o conceptie unitara a retelei
de cai de comunicatie, transport si energetice, asigurind legarea centrelor de
productie si desfacere, bazele de materii prime, cu intreaga retea de
localitati, protejarea impotriva inundatiilor, a alunecarilor de teren,
combaterea eroziunii solului, precum si realizarea de dotari social-culturale
si tehnico-edilitare care sa serveasca, in comun, mai multe localitati.
Art. 3
Prin sistematizare trebuie sa se asigure apararea si buna gospodarire a
fondului funciar, fiind interzisa micsorarea suprafetei agricole, urmarindu-se
restringerea la minimum a suprafetelor construibile, simplificarea si
rationalizarea retelei de drumuri comunale si de cimp, gruparea si amplasarea
liniilor de telecomunicatii si a celor de transport si distribuire a energiei
electrice de-a lungul si in imediata apropiere a cailor de comunicatie, a
digurilor si canalelor de irigatii si desecari. Terenurile ocupate de
constructii, drumuri, canale, diguri si retele electrice si de telecomunicatii,
care se elibereaza prin lucrarile de sistematizare, vor fi redate productiei
agricole de catre detinatori. Comitetele executive ale consiliilor populare controleaza
si raspund de redarea terenurilor in productia agricola la termenele stabilite.
Pentru localitatile urbane si rurale se vor stabili perimetre construibile,
care se aproba prin lege. In cadrul perimetrelor construibile vor fi cuprinse
suprafetele de teren necesare pentru constructii de locuinte, cladiri
social-culturale, obiective industriale, constructii agrozootehnice, strazi,
spatii verzi si de odihna, precum si alte constructii si amenajari
tehnico-edilitare necesare asigurarii functiunilor economice si sociale ale
localitatilor.
Pentru amplasarea constructiilor industriale, agrozootehnice si
social-culturale se va urmari utilizarea terenurilor degradate sau improprii
agriculturii, iar in cazul in care nu exista astfel de terenuri si constructiile
se amplaseaza pe terenuri aflate in productia agricola, se vor stabili totodata
suprafetele de teren echivalente ce se vor reda agriculturii, potrivit legii.
Pentru utilizarea terenurilor degradate se vor lua din timp masurile
necesare pregatirii lor in vederea realizarii constructiilor.
Constructiile de orice fel se amplaseaza in perimetrul construibil, cu
respectarea prevederilor schitei de sistematizare.
Amplasarea obiectivelor de investitii si de productie in afara perimetrului
construibil, stabilit prin lege, se poate face numai in cazuri exceptionale, pe
baza aprobarii prealabile prin decret prezidential.
Se interzice executarea de lucrari de retele de distributie a energiei
electrice, de alimentare cu apa, canalizare, strazi si alte dotari
tehnico-edilitare pentru constructii situate in afara perimetrelor
construibile.
Art. 4
Schitele de sistematizare a municipiilor, oraselor si satelor, ca
instrument de baza in desfasurarea activitatii de sistematizare, se intocmesc
si se reactualizeaza de catre comitetele executive ale consiliilor populare
corelat cu studiile de prognoza si in functie de prevederile din planurile
cincinale de dezvoltare economico-sociala a tarii si dupa aprobare sint
obligatorii pentru organizatiile socialiste, celelalte persoane juridice,
precum si pentru cetateni. Stabilirea amplasamentelor concrete ale
constructiilor si instalatiilor se face pe baza detaliilor de sistematizare si
studiilor de amplasament, cu respectarea prevederilor din schitele de
sistematizare.
Art. 5
Consiliile populare vor asigura participarea locuitorilor la elaborarea,
definitivarea si aplicarea in viata a schitelor de sistematizare a
localitatilor. In acest scop cetatenii vor fi informati permanent asupra
principalelor probleme si actiuni de sistematizare.
Schitele de sistematizare a comunelor si satelor componente intocmite
conform prevederilor prezentei legi vor fi dezbatute cu cetatenii si supuse
votului deschis al acestora, in fiecare sat in parte, hotaririle luindu-se cu
majoritatea voturilor insumate pe intreaga comuna, consemnindu-se numarul de
voturi exprimate pentru si contra.
Schitele de sistematizare se supun aprobarii organelor competente dupa
introducerea sugestiilor si propunerilor cetatenilor, iar in continuare se va
desfasura o larga actiune de popularizare a prevederilor schitelor de
sistematizare, in vederea antrenarii maselor de cetateni la aplicarea lor in
viata.
CAP. 2
Sistematizarea localitatilor urbane
Art. 6
Sistematizarea localitatilor urbane trebuie sa asigure dezvoltarea lor
armonioasa in strinsa corelare cu teritoriul inconjurator si cu reteaua
generala de localitati, restringerea suprafetelor construibile si utilizarea
cit mai completa a terenurilor din perimetrul construibil al municipiilor si
oraselor, prevazind regimul de inaltime si densitatea constructiilor, precum si
stabilirea zonelor functionale referitoare la amplasarea rationala a unitatilor
economice, a constructiilor de locuinte si social-culturale, a spatiilor
plantate si de agrement, echiparea tehnico-edilitara, imbunatatirea circulatiei
si transportului in comun.
Art. 7
Amplasarea obiectivelor economice si a altor obiective se stabileste pe
baza de studii de amplasament, in cadrul perimetrelor construibile, cu
respectarea prevederilor schitelor si detaliilor de sistematizare, precum si a
normelor specifice privind amplasarea acestor obiective, asigurind protectia
mediului inconjurator. La amplasarea obiectivelor se va asigura folosirea cit
mai buna a terenurilor, respectindu-se cu strictete normele de ocupare a
terenului stabilite pentru fiecare gen de constructie.
Propunerile de amplasare a obiectivelor se elaboreaza de catre titularii
investitiilor impreuna cu comitetele executive ale consiliilor populare si se
supun aprobarii, potrivit normelor legale.
Art. 8
Constructiile de locuinte se vor amplasa pe baza detaliilor de
sistematizare sau studiilor de amplasament, cu respectarea prevederilor din
schitele de sistematizare.
Suprafata de teren ce se atribuie pentru constructii de locuinte in
localitatile urbane va fi cea stabilita potrivit prevederilor Legii nr. 4/1973
privind dezvoltarea constructiei de locuinte, vinzarea locuintelor din fondul
de stat catre populatie si construirea de case de odihna proprietate personala.
De regula, in localitatile urbane, regimul de inaltime al cladirilor noi de
locuit va fi de 5 niveluri si nu mai putin de 2 niveluri. Se pot prevedea si
zone de locuit cu un regim de inaltime mai mare sau mai mic, in cazuri
justificate, in functie de marimea si profilul economic si social al orasului,
natura terenurilor de fundare si gradul de seismicitate, precum si relieful
terenului.
In noile ansambluri de locuinte, in functie de regimul mediu de inaltime al
cladirilor se vor asigura cel putin urmatoarele suprafete locuibile la hectar:
pina la 3 niveluri, 4000 mp; intre 3 si 5 niveluri, de la 4500 mp pina la 7000
mp; intre 5 si 9 niveluri, de la 7000 mp pina la 10000 mp, iar peste 9 niveluri
se va urmari sa se realizeze circa 12000 mp suprafata locuibila la hectar.
In cazul unor ansambluri situate pe terenuri slabe, accidentate, cu
denivelari mari, pe care nu este economic a se realiza blocuri de locuinte cu
mai mult de 3 niveluri, se va asigura o densitate minima de 3800 mp suprafata
locuibila la hectar.
Teritoriul care se ia in calculul densitatii ansamblurilor cuprinde
suprafata ocupata la sol de cladirile de locuit, terenul dintre acestea, precum
si aleile si strazile interioare de acces la cladiri.
Regimul de inaltime si densitatea constructiilor pentru fiecare localitate
se stabilesc prin schitele si detaliile de sistematizare si se aproba odata cu
acestea, urmarindu-se restringerea treptata a perimetrelor construibile si
obtinerea unor densitati optime.
Se va urmari realizarea de ansambluri de locuit compacte, cu blocuri astfel
amplasate incit sa se creeze fronturi stradale inchegate, cu gruparea dotarilor
social-culturale, a spatiilor plantate si de agrement si a terenurilor de joc
si sport. De asemenea, se vor realiza si unele ansambluri de locuit avind
cladiri cu 3-5 niveluri, amenajindu-se curti pentru fiecare cladire in vederea
unei mai bune gospodariri a terenurilor aferente.
Art. 9
Constructiile de locuinte se vor realiza cu precadere incepind din centrul
localitatilor catre zonele marginale, asigurindu-se realizarea de ansambluri cu
densitati sporite, creindu-se in acest fel conditii pentru restringerea in
continuare a perimetrelor construibile. In scopul obtinerii unei densitati
optime, comitetele executive ale consiliilor populare vor lua masuri pentru
amplasarea de locuinte si in ansamblurile realizate, urmarind armonizarea
constructiilor noi cu cele existente.
Art. 10
Locuintele ce se realizeaza din fondurile statului sau din fondurile
populatiei cu sprijinul statului in credite si executie se vor construi
potrivit normelor legale, pe baza de proiecte tip, directive si refolosibile.
Locuintele ce se realizeaza in regie de catre populatie se vor construi cu
respectarea regimului de aliniere si de inaltime in conditiile stabilite de
comitetele executive ale consiliilor populare prin autorizatiile de
constructii.
In acest scop, comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti sint obligate sa elaboreze si sa puna la dispozitia
cetatenilor care-si construiesc locuinte proiecte tip intr-o gama variata si cu
solutii eficiente, care sa prevada utilizarea de materiale locale, ieftine,
astfel ca cetatenii sa poata alege proiectele cele mai convenabile.
Art. 11
Amplasarea dotarilor social-culturale si echiparea cu lucrari
tehnico-edilitare si retele de circulatie se vor face pe baza schitelor si
detaliilor de sistematizare sau a studiilor de amplasament, iar la
dimensionarea lor se va tine seama de nevoile industriei si populatiei din
localitatea respectiva si din localitatile invecinate.
Principalele instalatii tehnico-edilitare se vor realiza pe trasee comune,
adoptindu-se solutii cit mai economice si eficiente, inclusiv in galerii unice
subterane, vizitabile, amplasate pe arterele magistrale.
Art. 12
Gospodariile situate in afara perimetrelor construibile ale municipiilor si
oraselor se vor muta treptat in perimetrul construibil al acestor localitati
potrivit unor programe pe termen lung stabilite de comitetele executive ale
consiliilor populare municipale sau orasenesti.
Cetatenii ale caror locuinte au fost executate cu respectarea prevederilor
legale vor beneficia, la mutarea gospodariei, de terenuri si ajutoare materiale
din partea statului, potrivit legii.
CAP. 3
Sistematizarea localitatilor rurale
Art. 13
Sistematizarea comunelor, unitati de baza teritorial-administrative, si a
satelor componente trebuie sa asigure dezvoltarea lor in corelare cu cea a
localitatilor invecinate, organizarea zonelor functionale - unitati de
productie, locuinte, dotari social-culturale, spatii plantate si de circulatie
- tinind seama de profilul dominant agricol, sa stabileasca regimul de
inaltime, densitatea cladirilor, loturile pentru gospodariile taranesti,
traseul si profilul strazilor. Se vor urmari amplasarea judicioasa a tuturor
constructiilor, precum si crearea unor centre civice care sa grupeze dotarile
social-culturale principale.
Pentru centrele de comuna, schitele de sistematizare vor stabili dotarile
social-culturale necesare tuturor locuitorilor din comuna, iar pentru celelalte
sate componente ale comunei se vor prevedea numai acele dotari legate de
satisfacerea nevoilor curente ale populatiei.
In centrul civic al centrelor de comuna se vor amplasa sediul
politico-administrativ, unitati culturale, de invatamint si ocrotirea
sanatatii, de prestari de servicii comerciale, precum si locuinte.
Se va avea in vedere ca dotarile care au functiuni inrudite sa fie grupate
intr-o singura cladire sau intr-un numar restrins de cladiri, cu mai multe
niveluri, cu aspect reprezentativ; astfel, cele cu functiuni
politico-administrative si economice sa fie grupate pe cit posibil intr-o
singura cladire, urmarindu-se ca in asemenea cladiri sa se asigure si locuinte
pentru anumite categorii de personal al unitatilor respective.
Sistematizarea localitatilor rurale trebuie sa contribuie la ridicarea
economica, sociala si culturala a satelor, la imbunatatirea generala a
conditiilor de trai ale taranimii, la apropierea treptata a vietii satelor de
aceea a oraselor.
Art. 14
In cadrul actiunii de sistematizare se va urmari gruparea gospodariilor din
satele mici si dispersate in satele care au perspectiva de dezvoltare si care
vor fi stabilite prin lege si aprobate odata cu perimetrele construibile.
Propunerile pentru delimitarea perimetrelor construibile se vor face cu
consultarea larga a cetatenilor din localitatile respective. In satele mici si
dispersate ce se vor stabili odata cu aprobarea prin lege a perimetrelor
construibile ale localitatilor se interzice sa se construiasca cladiri noi.
Comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti vor stabili programe pe termen lung pentru mutarea treptata a
gospodariilor din satele in care este interzis sa se mai construiasca cladiri
noi, precum si a celor ramase in afara perimetrelor construibile ale satelor cu
perspectiva de dezvoltare.
Aceasta actiune va fi sprijinita de comitetele executive ale consiliilor
populare prin atribuirea de terenuri in folosinta si acordarea de ajutoare
materiale din partea statului, potrivit legii.
Art. 15
Prin sistematizare se va urmari ca localitatile rurale cu cele mai bune
conditii de dezvoltare sa fie transformate, in urmatorii 15-20 de ani, in
centre economice si sociale cu caracter urban. La stabilirea acestora se va
tine seama de resursele materiale si umane, pozitia fata de localitatile din
zona de influenta si accesul la caile de comunicatie, precum si de situatia
fondului construit existent. Localitatile care vor deveni centre economice si
sociale cu caracter urban se aproba prin lege.
Prin schitele de sistematizare a acestor localitati se vor stabili zonele
functionale specifice profilului economic-social prevazut in perspectiva,
precum si dotarile social-culturale, necesare, in functie de marimea
localitatilor si de numarul locuitorilor din satele situate in zona lor de
influenta si in corelare cu reteaua generala de localitati.
Art. 16
In centrele de comuna si indeosebi in localitatile ce vor deveni centre
economice si sociale cu caracter urban, ministerele, celelalte organe centrale
si comitetele executive ale consiliilor populare vor amplasa obiective industriale
si industrial-agrare, sectii ale unor intreprinderi industriale din orasele
apropiate, unitati ale industriei locale, cooperatiei mestesugaresti si de
consum, ale cooperativelor agricole de productie, asociatiilor
intercooperatiste, intreprinderilor agricole de stat, statiunilor pentru
mecanizarea agriculturii, precum si alte unitati economice, care sa asigure
valorificarea resurselor materiale si umane locale.
Constructiile pentru obiectivele prevazute la alin. 1 se vor realiza pe
suprafete cit mai restrinse de teren, respectindu-se cu strictete normele de
ocupare a terenului stabilite pentru astfel de constructii.
Art. 17
Cladirile de locuit se vor amplasa cu precadere, incepind din centrul civic
catre zonele marginale, in vederea realizarii unei structuri compacte a
localitatilor, prin utilizarea intensiva a terenurilor din perimetrul
construibil, creindu-se astfel posibilitatea pentru introducerea in conditii
eficiente a alimentarii cu apa, a energiei electrice si a canalizarii. Se vor lua
masuri ca membrilor cooperativelor agricole de productie sa li se atribuie lot
in folosinta, conform statului, in afara perimetrului construibil al
localitatilor.
Loturile necesare pentru construirea de locuinte si anexe gospodaresti vor
fi in suprafata de 200-250 mp, avind de regula un front la strada de maximum 12
m.
In vederea construirii de locuinte si anexe pentru gospodariile taranesti,
comitetele executive ale consiliilor populare comunale vor putea atribui in
folosinta cetatenilor loturi din terenurile proprietate de stat aflate in
administrarea comunelor.
Suprafata de teren de 200-250 mp poate fi atribuita si cetatenilor ce isi
construiesc locuinte in cladiri cu mai multe niveluri.
Pentru a veni in sprijinul cadrelor de specialisti si a celorlalte persoane
incadrate in unitati socialiste comitetele executive ale consiliilor populare
comunale vor putea sa atribuie acestora, in scopul construirii de locuinte si
organizarii de gospodarii, teren in suprafata de 200-250 mp.
Suprafata din terenul atribuit ramasa dupa construirea locuintei este la
dispozitia cetatenilor si va fi folosita pentru nevoile gospodaresti si pentru
amenajarea de gradini.
Suprafata terenurilor aflate in proprietatea personala a membrilor
cooperativelor agricole de productie care depaseste 250 mp stabiliti in
conditiile prezentului articol, se include in calculul lotului atribuit in
folosinta, potrivit statutului cooperativelor agricole de productie.
Dreptul de folosinta a terenurilor atribuite se acorda pe durata existentei
constructiei, cu plata taxei de folosinta stabilita pentru terenurile destinate
constructiei de locuinte potrivit Legii nr. 4/1973.
Art. 18
Prin sistematizare se va urmari ca noile constructii de locuinte sa aiba de
regula doua niveluri. Cladirile ce se construiesc in centrul civic vor avea cel
putin doua niveluri.
Pentru toate satele care au perspectiva de dezvoltare, in zona de locuit,
pe teritoriul care cuprinde loturile de casa si anexele gospodaresti, precum si
strazile de acces la locuinte, se va asigura o densitate de 1.500 mp suprafata
utila la hectar.
Art. 19
Locuintele ce se realizeaza in localitatile rurale din fondurile statului
si din fondurile populatiei cu sprijinul statului in credite si executie se vor
construi pe baza de proiecte tip, directive sau refolosibile si vor avea cel
putin doua niveluri.
Pentru a veni in sprijinul celor care isi construiesc locuinte proprietate
personala, in regie, comitetele executive ale consiliilor populare sint obligate
sa puna la dispozitii cetatenilor proiecte tip intocmite cu consultarea
prealabila a populatiei, din care cei interesati sa poata alege proiectul cel
mai convenabil. Aceste proiecte se vor elabora intr-o gama variata, care sa
tina seama de specificul local si de traditie si care sa foloseasca materiale
locale existente, ieftine.
Art. 20
Prin sistematizare se va urmari solutionarea cit mai eficienta a
alimentarii cu apa, a canalizarii, incepind cu zona centrala, precum si
rezolvarea circulatiei si transportului in conditiile specifice localitatilor
rurale.
Pentru strazi, in afara celor ce au traseu pe drumurile nationale sau
judetene, se vor prevedea de regula 7 m latime carosabila, santuri sau rigole
si trotuare de maximum 1,5 m latime.
Art. 12
Amplasarea constructiilor de orice fel se va face cu respectarea
conditiilor de aliniere si a regimului de constructie specific localitatii si
zonei respective, tinindu-se seama de prevederile schitelor sau detaliilor de
sistematizare.
Art. 13
Cooperativele agricole de productie, celelalte organizatii cooperatiste,
intreprinderile pentru mecanizarea agriculturii si intreprinderile agricole de
stat, celelalte unitati socialiste, vor contribui potrivit legii cu mijloace
financiare si materiale la realizarea unor obiective sociale, culturale sau
edilitare.
Contributia in bani si munca, ce se efectueaza in localitatile rurale, va
fi orientata cu precadere spre acele lucrari care sint prevazute in cadrul
sistematizarii localitatilor.
Comitetele executive ale consiliilor populare vor coordona folosirea in
comun a tuturor resurselor materiale si financiare in scopul realizarii
obiectivelor de interes obstesc, prevazute in schitele sau detaliile de
sistematizare, in scopul imbunatatirii conditiilor de viata a intregii
populatii.
CAP. 4
Organizarea, indrumarea si controlul activitatii de sistematizare
Art. 23
Studiile de sistematizare a teritoriului tarii, a zonelor functionale
interjudetene, cu specific extractiv, industrial, energetic, de transporturi,
agrar, turistic, balnear, studiile de sistematizare a judetelor, schitele de
sistematizare a municipiului Bucuresti, celorlalte municipii orase resedinta de
judet, se analizeaza si avizeaza de comisiile locale de sistematizare, iar dupa
insusirea de catre Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare si
Comitetul de Stat al Planificarii, precum si de Ministerul Agriculturii,
Industriei Alimentare si Apelor sub raportul folosirii fondului funciar, se
avizeaza de Comisia centrala de partid si de stat pentru sistematizarea
teritoriului si localitatilor urbane si rurale si se aproba de Presedintele
Republicii Socialiste Romania, la propunerea Consiliului de Ministri.
De asemenea, detaliile de sistematizare din municipiul Bucuresti si din
localitatile resedinta de judet cuprinzind zonele industriale, zonele centrale,
inclusiv ansamblurile de locuit aferente si dotarile importante (hoteluri,
magazine universale, teatre, sali de sport etc.), precum si pentru piete,
parcuri si zone de agrement, magistralele si arterele de penetratie de
importanta nationala, inclusiv ansamblurile de locuit, unitatile economice si
dotarile social-culturale aferente, se avizeaza de comisiile locale de
sistematizare, iar dupa insusire de catre Comitetul pentru Problemele
Consiliilor Populare si Comitetul de Stat al Planificarii se avizeaza de
Comisia Centrala de partid si de stat pentru sistematizarea teritoriului si
localitatilor urbane si rurale si se aproba de Presedintele Republicii
Socialiste Romania, la propunerea Consiliului de Ministri.
Schitele de sistematizare ale celorlalte municipii si ale viitoarelor
centre economice si sociale cu caracter urban se analizeaza si avizeaza de
comisiile locale de sistematizare, iar dupa insusire de catre Comitetul pentru
Problemele Consiliilor Populare si Comitetul de Stat al Planificarii se
avizeaza de Comisia centrala de partid si de stat pentru sistematizarea
teritoriului si localitatilor urbane si rurale si se aproba de Consiliul de
Ministri.
Avizarea si aprobarea documentatiilor de sistematizare prevazute mai sus,
celor referitoare la alte orase, la comune si sate, precum si altor
documentatii de sistematizare, se fac conform prevederilor din anexa la
prezenta lege.
Avizele comisiilor locale de sistematizare vor fi supuse spre insusire
comitetelor executive ale consiliilor populare pe linga care functioneaza.
Art. 24
Comitetul pentru problemele Consiliilor Populare, organul central care
raspunde de infaptuirea unitara a politicii partidului si statului in domeniul
sistematizarii, impreuna cu comitetele executive ale consiliilor populare,
asigura desfasurarea activitatii de sistematizare, in conformitate cu
prevederile legii, intreprinde actiuni in scopul dezvoltarii armonioase a
localitatilor si folosirii eficiente - pentru constructii si amenajari
edilitar-gospodaresti - a terenurilor din cadrul perimetrelor construibile. In
acest scop colaboreaza cu ministerele, celelalte organe centrale si informeaza
periodic Consiliul de Ministri asupra modului cum se desfasoara activitatea de
sistematizare, propune masuri pentru continua sa perfectionare si initiaza acte
normative in legatura cu aceasta activitate.
Art. 25
Se infiinteaza Comisia centrala de partid si de stat pentru sistematizarea
teritoriului si localitatilor urbane si rurale, avind ca sarcina orientarea si
indrumarea activitatii de sistematizare, pregatirea Programului national de
sistematizare a teritoriului si localitatilor urbane si rurale si urmarirea
aplicarii acestuia, orientarea activitatii de elaborare a proiectelor de
sistematizare, precum si avizarea proiectelor de sistematizare, potrivit legii.
De asemenea, are ca sarcina indrumarea si controlul activitatii comisiilor
locale de sistematizare, intocmirea si avizarea de proiecte de legi, decrete si
hotariri ale Consiliului de Ministri care reglementeaza probleme din domeniul
sistematizarii, precum si avizarea de proiecte de standarde, normative si
prescriptii tehnice care reglementeaza probleme importante din acest domeniu.
Componenta Comisiei centrale de partid si de stat pentru sistematizarea
teritoriului si localitatilor urbane si rurale, formata din presedinte,
vicepresedinti, secretar si ceilalti membri, se stabileste prin decret al
Consiliului de Stat. Secretariatul tehnic al comisiei se asigura de Comitetul
pentru Problemele Consiliilor Populare prin aparatul propriu si unitatile
subordonate acestuia.
Comisia centrala de partid si de stat pentru sistematizarea teritoriului si
localitatilor urbane si rurale functioneaza ca organ deliberativ si adopta
hotariri cu majoritatea de voturi, in plen, la care participa cel putin doua
treimi din membrii comisiei.
Art. 26
Consiliile populare infaptuiesc pe plan local politica partidului si
statului in domeniul sistematizarii.
Pe linga comitetele executive ale consiliilor populare judetene,
municipale, orasenesti si comunale functioneaza comisii locale de
sistematizare, avind sarcina de a analiza si aviza studiile si proiectele de
sistematizare elaborate pentru teritoriul respectiv, de a urmari aplicarea pe
plan local a dispozitiilor legale in domeniul sistematizarii, a prevederilor
Programului national de sistematizare a teritoriului si localitatilor urbane si
rurale, precum si respectarea disciplinei in activitatea de sistematizare.
Comisiile de sistematizare judetene si a municipiului Bucuresti indeplinesc
si atributiile Consiliului tehnico-economic in domeniul sistematizarii.
Comisiile locale de sistematizare cuprind reprezentanti ai unor organe si
organizatii de stat, cooperatiste si obstesti, specialisti si reprezentanti ai
cetatenilor si sint formate din presedinte, vicepresedinti, secretar si membri.
Componenta comisiilor locale de sistematizare judetene, a municipiului
Bucuresti, a celorlalte municipii, precum si a oraselor resedinta de judet, se
stabileste prin hotarire a Consiliului de Ministri; pentru celelalte localitati
se stabileste prin decizie a comitetelor executive ale consiliilor populare
judetene, respectiv al municipiului Bucuresti.
Presedintele comisiei locale de sistematizare este presedintele comitetului
executiv al consiliului popular.
Art. 27
La judete si municipiul Bucuresti functioneaza sectii de arhitectura si
sistematizare subordonate consiliilor populare respective si comitetelor
executive ale acestora, precum si Comitetului pentru Problemele Consiliilor
Populare.
Pe masura dezvoltarii localitatilor rurale, a sporirii volumului de
constructii de locuinte, de dotari, si unitati economice, se vor asigura specialitati
pentru comune, in scopul respectarii disciplinei si controlului in domeniul
sistematizarii, arhitecturii si constructiilor, precum si al sprijinirii
cetatenilor, din punct de vedere tehnic, la amplasarea si executarea
locuintelor si anexelor gospodaresti.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 28
Programul national de sistematizare a teritoriului si a localitatilor
urbane si rurale va stabili masurile concrete menite sa asigure traducerea in
viata a prevederilor din directivele Conferintei Nationale a Partidului
Comunist Roman din iulie 1979 si din prezenta lege.
Pentru realizarea Programului national de sistematizare a teritoriului si
localitatilor urbane si rurale se vor prevedea in planurile cincinale si anuale
de dezvoltare economica si sociala a tarii, precum si in bugetul de stat,
mijloacele materiale si financiare necesare.
Art. 29
Comitetele executive ale consiliilor populare sint obligate sa aplice
intocmai prevederile documentatiilor de sistematizare aprobate si sa asigure
respectarea acestora de catre toate organizatiile socialiste, alte persoane
juridice, precum si de catre cetateni.
Lucrarile de constructii si instalatii, precum si demolarea sau
desfiintarea partiala sau totala a acestora, se vor executa cu autorizatia
prealabila eliberata - potrivit legii - de comitetele executive ale consiliilor
populare, cu respectarea normelor si documentatiilor de sistematizare.
Constructiile si instalatiile realizate cu incalcarea documentatiilor de
sistematizare, fara autorizatie sau fara respectarea acesteia, vor putea fi
demolate sau desfiintate - potrivit legii - pe cheltuiala celor vinovati.
Pentru constructiile si instalatiile ce se vor realiza in afara perimetrelor
construibile se va dispune, in toate cazurile demolarea.
Art. 30
Dobindirea terenurilor cuprinse in perimetrul construibil al localitatilor
urbane si rurale se poate face numai prin mostenire legala, fiind interzisa
instrainarea sau dobindirea prin acte juridice a acestor terenuri.
In caz de instrainare a constructiilor, terenul aferent acestor constructii
trece in proprietatea statului cu plata unei despagubiri stabilita potrivit
prevederilor art. 56 alin. 2 din Legea nr. 4/1973.
Dobinditorul constructiei va primi din partea statului in folosinta terenul
necesar in limitele prevazute de art. 8 si 17 din prezenta lege. Atribuirea se
face pe durata existentei constructiei, cu plata unei taxe anuale, potrivit
Legii nr. 3.
Art. 31
Imparteala intre mostenitori a terenurilor, precum si instrainarea
constructiilor, prevazute la art. 30, se vor putea face numai prin inscris
autentic pe baza autorizarii date, dupa caz, de catre comitetele executive ale
consiliilor populare comunale, orasenesti sau municipale, cu respectarea
normelor de sistematizare.
Art. 32
Orice instrainare sau imparteala facuta cu incalcarea prevederilor art. 30
si 31 este nula de drept.
Art. 33
Terenurile situate in interiorul perimetrelor construibile ale
localitatilor urbane si rurale sint supuse regulilor de sistematizare,
indiferent de natura proprietatii sau a folosintei.
Atribuirea de terenuri pentru constructia de locuinte se va face potrivit
prevederilor si etapelor stabilite prin schitele si detaliile de sistematizare.
In vederea executarii oricaror constructii sau lucrari prevazute prin
schitele sau detaliile de sistematizare ale localitatilor, comitetele executive
ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti sint autorizate,
in conformitate cu prevederile legii, sa faca schimburi de terenuri proprietate
de stat, aflate in administrarea unitatilor administrativ-teritoriale, cu
terenuri proprietatea organizatiilor cooperatiste, a altor organizatii obstesti
sau a persoanelor fizice.
Terenurile care fac obiectul schimbului se evalueaza pe baza normelor
legale referitoare la evaluarea bunurilor expropriate; in masura in care din
evaluarea terenurilor rezulta o diferenta de valoare, aceasta se va plati in
bani.
In cazurile cind terenurile ce urmeaza a fi schimbate au fost date ca lot
in folosinta membrilor cooperatori, cooperativele agricole de productie le vor
atribui acestora alte terenuri in afara perimetrului construibil.
Prevederile art. 17 alin. 7 se aplica si loturilor in folosinta atribuite
cetatenilor care domiciliaza in mediul urban.
Art. 34
Terenurile cu sau fara constructii aflate in proprietatea sau folosinta
persoanelor fizice, a organizatiilor cooperatiste sau a altor organizatii
obstesti, situate in perimetrul construibil al localitatilor, vor putea fi
expropriate cu plata unei juste despagubiri sau preluate de la cei care le au
in folosinta integrala sau partial, in scopul executarii unor lucrari de
interes obstesc. In sensul prezentei legi, prin interes obstesc se intelege si
crearea de parcele care sa fie atribuite de comitetele executive ale
consiliilor populare in folosinta cetatenilor, in vederea construirii de
locuinte, potrivit schitelor sau detaliilor de sistematizare.
Art. 35
Terenurile de pe care s-au mutat gospodariile in conditiile prevazute de
art. 12 si 14 vor fi redate de cetatenii care le-au detinut productiei
agricole, cu sprijinul comitetelor executive ale consiliilor populare si al
unitatilor agricole socialiste, in termen de un an, sau, in cazuri justificate,
in cel mult 2 ani de la mutare.
Cetatenii au datoria de a cultiva integral si intensiv toate terenurile pe
care le au in proprietate sau folosinta, atit in interiorul, cit si in
exteriorul perimetrelor construibile.
Art. 36
Comitetele executive ale consiliilor populare vor lua masuri de asigurare a
bazei topografice necesare activitatii de sistematizare, vor organiza si vor
tine la zi evidenta lucrarilor supraterane si subterane, din cadrul
perimetrului localitatilor.
In acest scop, ministerele, celelalte organe centrale si locale, precum si
unitatile lor subordonate, vor asigura transmiterea datelor necesare.
Art. 37
Comitetele executive ale consiliilor populare pot organiza concursuri in
vederea elaborarii studiilor si proiectelor de sistematizare, pentru ansambluri
urbanistice, centre si piete importante ale oraselor, noduri de circulatie,
ansambluri in care exista monumente istorice si de arta, complexe turistice,
ansambluri de locuinte si altele. La stabilirea rezultatelor concursurilor vor
fi antrenati specialisti din diferite domenii, precum si reprezentanti ai
oamenilor muncii.
Art. 38
Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea
penala, contraventionala, civila, materiala sau disciplinara.
Pentru contraventiile savirsite in domeniul sistematizarii si la disciplina
in constructii de catre persoane fizice vor putea fi aplicate sanctiuni cu
amenda de la 1.000 lei pina la 10.000 lei, iar pentru cele savirsite de catre
persoane juridice se pot aplica sanctiuni cu amenda de la 3.000 lei pina la
30.000 lei.
Prevederile art. 25 alin. 1 si art. 26 din Legea nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor nu se aplica in cazul
contraventiilor savirsite in domeniul sistematizarii si al disciplinei in
constructii.
Prin hotarire a Consiliului de Ministri se vor stabili contraventiile in
domeniul sistematizarii si la disciplina in constructii, precum si sanctiunile
care urmeaza a fi aplicate.
Art. 39
Prezenta lege intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in
Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania.
ANEXA 1
Avizarea si aprobarea documentatiilor de sistematizare
----------------------------------------------------------------------
Nr. Categoriile Analizeaza, Avizeaza Aproba
crt. documentatiilor avizeaza
de sistematizare sau
insuseste
----------------------------------------------------------------------
O 1 2 3 4
----------------------------------------------------------------------
A. Studii de sistematizare
1. Studiile de - Comisiile - Comisia - Presedintele
sistematizare locale de centrala Republicii
a teritoriului sistematizare de partid Socialiste
tarii - Comitetul si de stat Romania
pentru pentru
Problemele sistematizare
Consiliilor
Populare
- Comitetul de
Stat al
Planificarii
- Ministerul
Agriculturii,
Industriei
Alimentare si
Apelor
2. Studiile de - Consiliile - Comisia - Presedintele
sistematizare locale de centrala de Republicii
a zonelor sistematizare partid si Socialiste
functionale - Comitetul de stat Romania
interjudetene pentru pentru
cu specific Problemele sistematizare
extractiv, Consiliilor
industrial, Populare
energetic, de - Comitetul de
transporturi, Stat al
agrar, turistic, Planificarii
balnear - Ministerul
Agriculturii,
Industriei
Alimentare si
Apelor
3. Studiile de - Comisiile - Comisia - Presedintele
sistematizare locale de centrala de Republicii
a judetelor sistematizare partid si Socialiste
- Comitetul de stat Romania
pentru pentru
Problemele sistematizare
Consiliilor
Populare
- Comitetul de
Stat al
Planificarii
- Ministerul
Agriculturii,
Industriei si
Apelor
B. Schite de sistematizare
1. Schita de - Comisia de - Comisia - Presedintele
sistematizare sistematizare centrala Republicii
a municipiului a municipiului de partid Socialiste
Bucuresti - Comitetul si de stat Romania
pentru pentru
Problemele sistematizare
Planificarii
- Ministerul
Agriculturii,
Industriei
Alimentare si
Apelor
2. Schitele de - Comisiile - Comisia - Presedintele
sistematizare locale de centrala de Republicii
a municipiilor sistematizare partid si de Socialiste
si oraselor - Comitetul stat pentru Romania
resedinta de pentru sistematizare
judet Problemele
Consiliilor
Populare
- Comitetul de
Stat al
Planificarii
- Ministerul
Agriculturii,
Industriei
Alimentare si
Apelor
3. Schitele de - Comisiile - Comisia - Consiliul de
sistematizare locale de centrala de Ministri
a celorlalte sistematizare partid si
municipii si - Comitetul de stat
a viitoarelor pentru pentru
centre Problemele sistematizare
economice si Consiliilor
sociale cu Populare
caracter urban - Comitetul de
Stat al
Planificarii
- Ministerul
Agriculturii,
Industriei
Alimentare si
Apelor
4. Schitele de - Comisiile - Comitetul - Consiliile
sistematizare locale de pentru populare
a oraselor sistematizare Problemele judetene
care nu sint Consiliilor sau al
resedinta de Populare municipiului
judet - Comitetul de Bucuresti
Stat al
Planificarii
5. Schitele de - Comisiile - Consiliile
sistematizare locale de populare
a comunelor si sistematizare judetene
localitatilor sau al
rurale municipiului
Bucuresti
C. Detalii de sistematizare
1. Detaliile de - Comisiile - Comisia - Presedintele
sistematizare locale de centrala de Republicii
pentru zone sistematizare partid si de Socialiste
industriale - Comitetul stat pentru Romania
din municipiul pentru sistematizare
Bucuresti si Problemele
din municipiile Consiliilor
si orasele Populare
resedinta de - Comitetul de
judet Stat al
Planificarii
2. Detaliile de - Comisiile - Comisia - Presedintele
sistematizare a locale de centrala de Republicii
zonelor centrale sistematizare partid si de Socialiste
din municipiul - Comitetul stat pentru Romania
Bucuresti si pentru sistematizare
din municipiile Problemele
si orasele Consiliilor
resedinta de Populare
judet, - Comitetul
cuprinzind de Stat al
ansambluri de Planificarii
locuit si
dotari
importante
(hoteluri,
magazine
universale,
teatre, sali
de sport etc.),
precum si
piete, parcuri,
zone de agrement
3. Detaliile de - Comisiile - Comisia - Presedintele
sistematizare locale de centrala de Republicii
din municipiul sistematizare partid si de Socialiste
Bucuresti si - Comitetul stat pentru Romania
din municipiile pentru sistematizare
si orasele Problemele
resedinta de Consiliilor
judet, Populare
cuprinzind - Comitetul de
magistrale si Stat al
artere de Planificarii
penetratie de
importanta
nationala, cu
ansamblurile
de locuit,
unitatile
economice si
dotarile
social-culturale
aferente
4. Celelalte - Comisiile - Comitetul - Consiliile
detalii de locale de pentru populare
sistematizare sistematizare Problemele judetene
din municipiul Consiliilor sau al
Bucuresti si Populare municipiului
din municipiile - Comitetul Bucuresti,
si orasele de Stat al alti titulari
resedinta de Planificarii
judet, precum
si toate
detaliile de
sistematizare
din celelalte
localitati
urbane si din
centrele
economice si
sociale cu
caracter
urban
5. Detaliile de - Comisiile - - Consiliile
sistematizare locale de populare
din comune si sistematizare judetene
localitati sau al
rurale municipiului
Bucuresti,
alti titulari
D. Studii de amplasament
1. Studiile de - Comisiile - Comitetul - Organul in
amplasament locale de pentru competenta
pentru sistematizare Problemele caruia intra
obiective Consiliilor aprobarea
economice, Populare indicatorilor
cladiri de - Comitetul tehnico-
locuit si de Stat al economici
dotari Planificarii
social-culturale
amplasate
izolat in zone
construite
------------------------------------------------------------------------
NOTA:
Detaliile de sistematizare pentru ansamblurile de locuit cu valori de peste
25 milioane lei in judete si de peste 50 milioane lei in municipiul Bucuresti
se avizeaza si de Comitetul pentru Problemele Consiliilor Populare si Comitetul
de Stat al Planificarii.