HOTARARE Nr. 68 din 5 februarie 1970
pentru stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele legale privind
disciplina financiara, impozitele, taxele si primele de asigurare prin efectul
legii
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE MINISTRI
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 6 din 13 februarie 1970
Consiliul de Ministri al Republicii Socialiste Romania hotaraste:
CAP. 1
Contraventii la normele legale privind disciplina financiara
Art. 1
Constituie contraventie la normele legale privind disciplina financiara
faptele savarsite de catre angajatii organizatiilor socialiste, precum si de
membrii cooperativelor sau ai altor organizatii obstesti, in legatura cu
executarea planurilor financiare si realizarea drepturilor cuvenite statului;
creditele, decontarile si planul de casa; evidenta contabila si controlul
financiar; urmarirea despagubirilor pentru pagube aduse avutului obstesc si a
altor debite, si anume:
1. schimbarea destinatiei fondurilor, stabilita prin planurile financiare
aprobate;
2. raportarea eronata, din culpa, a modului de indeplinire a indicatorilor
economici sau financiari;
3. aprobarea si efectuarea, contrar normelor legale, de catre ordonatorii
de credite, a virarilor de credite bugetare, a constituirii si angajarii
fondurilor de rezerva bugetara la dispozitia comitetelor executive ale
consiliilor populare judetene sau al municipiului Bucuresti, precum si
efectuarea de plati peste creditele bugetare anuale si alocatiile trimestriale;
4. nerespectarea termenelor prevazute de normele legale privind varsarea
sumelor reprezentand venituri de stat si a altor drepturi cuvenite statului sau
nedeterminarea exacta a sumelor de varsat;
5. netransmiterea, in conditiile sau la termenele legale, a comunicarilor
privind varsamintele la buget sau a situatiei privind repartizarea teritoriala
a beneficiului, impozitului pe circulatia marfurilor si excedentului de
mijloace circulante;
6. calcularea eronata, din culpa, a amortizarii, datorita necuprinderii
unor fonduri fixe in calcul sau cuprinderii lor cu o valoare de inventar mai
redusa ori cu o norma de amortizare mai mica;
7. neurmarirea realizarii, potrivit prevederilor legale, a sumelor datorate
de persoane juridice sau persoane fizice, provenite din relatii contractuale
interne sau externe sau a penalizarilor stabilite ca urmare a nerespectarii
obligatiilor contractuale;
8. neinregistrarea comenzilor primite de catre organizatiile socialiste
care au sarcini privind executarea de lucrari, furnizarea de produse ori
prestarea de servicii pentru populatie;
9. organizarea, fara aprobarea organelor competente, a unor spectacole
teatrale, muzicale, coregrafice, de circ, cinematografice sau a unor
manifestari sportive, fara plata;
10. eliberarea de invitatii sau acordarea de locuri gratuite la
spectacolele teatrale, muzicale, coregrafice, de circ, cinematografice sau la
manifestarile sportive, organizate cu plata, in afara celor prevazute prin
normele legale;
11. tiparirea sau folosirea de bilete sau invitatii pentru intrarea la
spectacolele de orice fel si la manifestarile sportive, organizate cu plata,
fara respectarea normelor legale cu privire la evidenta si folosirea
formularelor cu regim special;
12. prezentarea la organele bancare a unor documente ori situatii continand
date eronate stabilite din culpa, in legatura cu creditele, premiile sau alte
fonduri pentru plati in numerar;
13. nedepunerea in termenul stabilit, la organele bancare, a situatiei valorilor
materiale cu care sunt garantate creditele obtinute, in vederea regularizarii
datoriilor din conturile de imprumut, precum si neincunostiintarea organelor
bancare asupra lichidarii stocurilor, in vederea rambursarii creditelor;
14. dispunerea de plati din conturile organizatiilor socialiste drept
contravaloare a unor marfuri neprimite, lucrari neexecutate sau servicii
neprestate;
15. intocmirea eronata a documentelor justificative ale operatiunile
economice-financiare sau neinscrierea in acestea a tuturor elementelor necesare
determinarii exacte a operatiunii consemnate, savarsite din culpa, precum si
neintocmirea acestor documente la termenele stabilite;
16. neefectuarea inregistrarilor in contabilitate, in termenele stabilite
si in conformitate cu dispozitiile legale;
17. nerespectarea termenelor legale pentru depunerea la organele in drept a
situatiei lunare privind realizarea principalilor indicatori
economici-financiari, a bilanturilor, fiselor lunare de calcul al
amortismentelor si a situatiilor periodice privind calculul si varsarea la
buget a veniturilor de stat, ori inscrierea in acestea, din culpa, a unor date
eronate;
18. nerespectarea termenelor legale pentru verificarea, analizarea si
centralizarea bilanturilor;
19. neremiterea in termenele stabilite a listelor de inventariere a
valorilor materiale aflate in custodie, catre organizatia socialista careia ii
apartin valorile respective;
20. aprobarea operatiilor pentru care, potrivit normelor legale, este
necesara viza de control financiar preventiv, fara ca aceasta viza sa se fi
obtinut in prealabil;
21. efectuarea sau inregistrarea operatiunilor care, potrivit normelor
legale, se supun controlului financiar preventiv, fara ca documentele in care
sunt consemnate acele operatiuni sa poarte viza de control acordata de cei in
drept si aprobarea organelor competente;
22. neexecutarea in termenele stabilite a dispozitiilor obligatorii date ca
urmare a controlului efectuat de organele de control financiar, precum si a
masurilor dispuse in urma verificarilor efectuate de organele de control
financiar intern, ori comunicarea din culpa a unor date eronate in legatura cu
executarea acestora;
23. neindeplinirea obligatiei legale de a pune la dispozitie sau de a elibera
organelor de control financiar documentele si datele necesare exercitarii
controlului financiar;
24. angajarea de salariati fara a se inscrie in evidentele organizatiei
socialiste datele referitoare la locul nasterii si la domiciliul lor, sau fara
ca acestia sa fi prezentat nota de lichidare eliberata de ultima unitate la
care au functionat;
25. neretinerea din drepturile cuvenite angajatilor a sumelor exigibile
datorate de acestia sau neremiterea potrivit destinatiei a sumelor retinute,
precum si neurmarirea oricaror alti debitori decat cei prevazuti la pct. 7;
26. necomunicarea dispozitiilor de retinere catre cei in cauza, in termen
de 5 zile de la data emiterii lor;
27. neindeplinirea obligatiei legale de transmitere, la noile locuri de
munca ale angajatilor, a debitelor de orice fel ale acestora ramase
nerecuperate;
28. neurmarirea, pe toata durata prescriptiei, a revenirii la starea de
solvabilitate a debitorilor trecuti, potrivit legii, in evidenta separata, pe
motiv de insolvabilitate;
29. neclarificarea, in termen legal, a sumelor in curs de lamurire,
inregistrate ca atare in evidenta contabila.
Art. 2
Pentru contraventiile prevazute la articolul 1 se aplica urmatoarele
amenzi:
a) de la 50 lei la 300 lei, pentru contraventiile de la punctele 3, 13, 15,
16, 17, 18, 19, 24 si 29;
b) de la 100 lei la 400 lei, pentru contraventiile de la punctele 4, 5, 6,
7, 12, 20, 21, 25, 26, 27 si 28;
c) de la 200 lei la 500 lei, pentru contraventiile de la punctele 9, 10,
11, 22 si 23;
d) de la 300 lei la 600 lei, pentru contraventiile de la punctele 1, 2, 8
si 14.
Art. 3
Contraventiile la normele legale privind disciplina financiara se constata
si sanctiunile se aplica de catre urmatoarele persoane:
a) angajatii cu atributii de control, inspectie si revizie ai Ministerului
Finantelor, ai bancilor si din cadrul controlului financiar intern, precum si
revizorii de gestiune;
b) angajatii Ministerului Finantelor, ai bancilor si ai administratiilor
financiare, circumscriptiilor financiare si serviciilor financiare, anume
imputerniciti de conducatorii acestor organe;
c) angajatii, avand cel putin functia de economist, din compartimentele
financiar-contabile ale ministerelor, celorlalte organe si organizatii
centrale, departamentelor, centralelor industriale si celorlalte organizatii
economice asimilate acestora, precum si ale consiliilor populare, anume
imputerniciti de conducatorul organului sau organizatiei in cadrul careia
functioneaza angajatul respectiv sau, dupa caz, de comitetul executiv al
consiliului popular.
Acesti angajati constata contraventii in exercitarea atributiilor de
indrumare sau verificare a unitatilor subordonate organelor sau organizatiilor
din care fac parte.
De asemenea, au competenta sa constate contraventii si sa aplice sanctiuni
si urmatoarele persoane:
- inspectorii Comitetului de Stat pentru Cultura si Arta, ai comitetelor
judetene de cultura si arta si ai Comitetului de cultura si arta al
municipiului Bucuresti, precum si instructorii centrali din Consiliul National
pentru Educatie Fizica si Sport, anume imputerniciti de conducatorii acestor
organe, pentru faptele prevazute la articolul 1 punctele 9, 10 si 11, fiecare
in cadrul competentei sale legale;
- angajatii Directiei Centrale de Statistica, ai directiilor judetene de
statistica si ai Directiei municipale de statistica Bucuresti, anume
imputerniciti de conducatorii acestor organe, pentru fapta prevazuta la
articolul 1 punctul 2.
Art. 4
Odata cu aplicarea sanctiunii pentru contraventiile prevazute la articolul
1, agentul constatator poate acorda contravenientului un termen de cel mult 60
de zile pentru remedierea deficientelor constatate, daca aceasta necesita timp.
Inauntrul termenului acordat nu se pot aplica noi sanctiuni pentru fapte de
aceeasi natura.
Art. 5
La organizatiile socialiste care, potrivit normelor legale, conduc jurnalul
controlului, agentii constatatori prevazuti la articolul 3 sunt obligati sa
inscrie in acest jurnal toate contraventiile la disciplina financiara
constatate si sanctiunile aplicate, indiferent daca incheie sau nu
proces-verbal, precum si termenul acordat potrivit articolului 4 pentru
lichidarea deficientelor.
La celelalte organizatii socialiste, termenul acordat pentru remedierea
deficientelor se inscrie, dupa caz, fie in procesul-verbal, fie in chitanta
eliberata de agentul constatator, in cazul platii pe loc a jumatate din minimul
amenzii.
CAP. 2
Contraventii la normele legale privind impozitele, taxele si primele de
asigurare prin efectul legii
Art. 6
Constituie contraventie la normele legale care reglementeaza impozitele,
taxele si primele de asigurare prin efectul legii faptele savarsite de
contribuabilii persoane fizice si de persoanele avand calitatea de organe ori
prepusi ai contribuabililor persoane juridice, altele decat organizatiile
socialiste, de angajatii organizatiilor socialiste, precum si de membrii
cooperativelor sau ai altor organizatii obstesti, si anume:
1. nedeclararea, in vederea impunerii, a exercitarii unei meserii, profesii
sau a altei activitati producatoare de venituri;
2. nedeclararea de catre contribuabili, cu ocazia stabilirii impunerii, a
unor surse agricole de venit;
3. nedeclararea veniturilor impozabile, a bunurilor supuse impozitelor,
taxelor sau asigurarilor prin efectul legii si nedepunerea in termen a
declaratiilor de impunere de catre contribuabilii aflati in evidenta organelor
financiare;
4. necomunicarea catre organele financiare a incetarii situatiilor care dau
dreptul la acordarea de scutiri si reduceri sau la aplicarea unor cote mai mici
de impozite si taxe;
5. netinerea de catre contribuabili, potrivit dispozitiilor legale, a
evidentelor referitoare la impozite, taxe si prime de asigurare prin efectul
legii sau inscrierea in acestea, din culpa, a unor date incomplete;
6. refuzul contribuabililor de a comunica, la cererea organelor financiare,
datele si informatiile cu privire la respectarea obligatiilor legale privind
impozitele, taxele si primele de asigurare prin efectul legii, sau comunicarea
din culpa a unor date si informatii eronate;
7. necalcularea in cuantum legal, neretinerea sau nevarsarea in termen de
catre organizatiile socialiste sau de catre persoanele fizice ori juridice,
altele decat organizatiile socialiste, a impozitului care, potrivit
dispozitiilor legale, se realizeaza prin retinere si varsare;
8. necomunicarea la organele financiare, de catre organizatiile socialiste,
a datelor referitoare la persoanele angajate cu munca la domiciliu;
9. nedepunerea de catre organizatiile socialiste, in termen legal, a
declaratiilor de impunere, precum si necomunicarea sau neprezentarea, la
cererea organelor financiare, a oricaror documente necesare in legatura cu stabilirea
impozitelor si taxelor, ori prezentarea din culpa de date eronate sau
incomplete;
10. primirea si eliberarea de acte sau prestarea de servicii care, potrivit
dispozitiilor legale, sunt supuse taxelor de timbru sau taxelor locale, fara ca
acestea sa fi fost achitate;
11. neanularea in forma prevazuta de dispozitiile legale, de catre
persoanele in drept, a timbrelor fiscale aplicate, precum si admiterea de
timbre ce poarta urmele unei folosiri anterioare sau care nu indeplinesc
conditii de valabilitate;
12. neinscrierea, de catre angajatii organizatiilor prestatoare de
servicii, pe documentul de plata a taxei de timbru - chitanta de incasare in
numerar, copia dispozitiei de plata ori documentul de compensare - in forma
prevazuta de dispozitiile legale, a mentiunii de anexare a acestuia la actul
taxabil;
13. neincasarea in cuantum legal sau nevarsarea la termen a primelor de
asigurare prin efectul legii, care se analizeaza prin organizatiile socialiste;
14. impiedicarea efectuarii controlului ce se exercita de catre organele
competente cu privire la aplicarea normelor legale care reglementeaza
impozitele, taxele si primele de asigurare prin efectul legii.
Art. 7
Pentru contraventiile prevazute la articolul 6 se aplica urmatoarele
amenzi:
a) de la 25 lei la 200 lei, pentru contraventia de la punctul 2;
b) de la 50 lei la 300 lei, pentru contraventiile de la punctele 3, 4, 9,
10, 11, 12 si 13;
c) de la 200 lei la 1.000 lei, pentru contraventiile de la punctele 5, 6,
7, 8 si 14;
d) de la 500 lei la 3.000 lei, pentru contraventia de la punctul 1.
Art. 8
Contraventiile la normele legale privind impozitele, taxele si primele de
asigurare prin efectul legii se constata si sanctiunile se aplica de catre
urmatoarele persoane:
a) angajatii cu atributii de control, inspectie si revizie ai Ministerului
Finantelor, ai bancilor si din cadrul controlului financiar intern;
b) angajatii Ministerului Finantelor si ai administratiilor financiare,
circumscriptiilor financiare si serviciilor financiare, anume imputerniciti de
conducatorii acestor organe.
De asemenea, au competenta sa constate contraventii si sa aplice sanctiuni
salariatii anume imputerniciti de Administratia Asigurarilor de Stat, pentru
fapta prevazuta la articolul 6 punctul 13.
Art. 9
Agentii constatatori prevazuti la articolul 8, daca au si atributia de a
stabili impozite, taxe sau prime de asigurare prin efectul legii, vor lua
masuri, cand este cazul, pentru stabilirea acestora. Daca agentii constatatori
nu au aceasta atributie, sunt obligati sa sesizeze de indata organul financiar
competent.
In toate cazurile, agentii constatatori sunt obligati sa depuna o copie de
pe procesul-verbal de constatare a contraventiei si la organul financiar in
raza caruia contravenientul isi are domiciliul sau, dupa caz, isi are sediul
organizatia din care acesta face parte.
CAP. 3
Dispozitii finale
Art. 10
Impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei se poate face
plangere in termen de 15 zile de la comunicarea acestuia. Plangerea se depune
la organul din care face parte agentul constatator.
In cazul contraventiilor prevazute in articolul 1 si articolul 6 punctele
2-14, plangerea se solutioneaza de catre conducatorul organului din care face
parte agentul constatator sau de catre un alt angajat, ierarhic superior
agentului constatator, imputernicit de conducatorul acestui organ.
In cazul prevazut la articolul 6 punctul 1, plangerea se solutioneaza de
judecatoria in a carei raza teritoriala a fost savarsita contraventia.
Art. 11
In masura in care prezenta hotarare nu dispune, contraventiilor prevazute
la articolele 1 si 6 le sunt aplicabile dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor.