LEGE
Nr. 9 din 29 martie 1974
privind controlul financiar preventiv
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 53 din 5 aprilie 1974
EXPUNERE DE MOTIVE
Dezvoltarea in ritm ascendent a economiei nationale in conditiile largirii
atributiilor si competentelor cadrelor de decizie pe toate treptele
organizatorice impune respectarea riguroasa a legalitatii, introducerea unui
regim sever de economii, combaterea hotarata a risipei si obtinerea unui
randament maxim in utilizarea mijloacelor materiale si banesti, in toate
sectoarele de activitate.
In realizarea acestor obiective un rol deosebit revine controlului
financiar preventiv, care trebuie sa vegheze asupra respectarii riguroase a
legalitatii in gospodarirea patrimoniului socialist, sa asigure cheltuirea cu
grija si raspundere a fondurilor si sa combata in mod hotarat risipa,
contribuind astfel activ la cresterea eficientei in toate sectoarele de
activitate. Controlul financiar preventiv trebuie in asa fel organizat incat sa
fie in masura sa preintimpine neajunsurile din activitatea unitatilor
socialiste inainte de a se produce efectele negative ale acestora, sa
identifice cauzele care le genereaza si caile pentru evitarea lor.
Ministrii, conducatorii celorlalte organe centrale de stat, presedintii
comitetelor executive ale consiliilor populare, directorii generali si
directorii de centrale, intreprinderi si institutii, celelalte cadre de
conducere, precum si colectivele de munca din unitatile socialiste, au
obligatia sa asigure gospodarirea judicioasa a patrimoniului incredintat si
realizarea integrala si la timp a sarcinilor de plan.
In exercitarea controlului financiar preventiv s-au manifestat unele neajunsuri
reflectate in efectuarea unor cheltuieli care nu erau necesare, oportune si
economicoase, din care cauza s-au irosit valori materiale si banesti.
Aceasta situatie s-a datorat faptului ca unii conducatori de unitati,
contabili sefi, precum si alte persoane cu atributii financiar-contabile, nu au
manifestat exigenta si raspunderea necesara in angajarea si utilizarea
fondurilor.
In vederea eliminarii acestor neajunsuri si pentru reglementarea unitara a
organizarii si efectuarii controlului financiar preventiv, s-a adoptat prezenta
lege prin care se aduc, in principal, urmatoarele imbunatatiri fata de
reglementarile anterioare:
1. Se asigura reglementarea in mod unitar a organizarii si exercitarii
controlului financiar preventiv pe toate treptele economiei nationale -
intreprinderi, centrale, ministere si alte organe centrale de stat, institutii
de stat si comitete executive ale consiliilor populare, inclusiv la nivelul
organelor financiar-bancare.
2. Se prevede cresterea rolului si a raspunderii conducatorului
compartimentului cu atributii financiar-contabile, respectiv a contabilului
sef, in folosirea cu maximum de eficienta a mijloacelor materiale si banesti,
prin obligarea acestuia de a efectua controlul preventiv si asupra necesitatii,
oportunitatii si economicitatii operatiilor.
Legislatia anterioara stabilea raspunderea contabilului sef de a exercita
controlul preventiv numai din punctul de vedere al legalitatii operatiilor si
al existentei unor prevederi de plan corespunzatoare, ceea ce nu asigura
prevenirea si inlaturarea tuturor cazurilor de irosire a valorilor materiale si
banesti.
3. Pentru intarirea pozitiei conducatorilor directiilor cu atributii
financiar-contabile, a sefilor contabili, a celorlalte persoane care conduc
activitati financiar-contabile, precum si a directorilor administratiilor
financiare, in exercitarea cu exigenta si fermitate a controlului financiar
preventiv, atunci cand constata risipa ori executarea unor operatii
neeconomicoase si pentru a-i apara in aceste cazuri impotriva unor sanctiuni
administrative, s-a prevazut ca numirea si eliberarea din functie a acestor
cadre sa se faca si cu acordul:
a) Ministerului Finantelor, pentru conducatorii directiilor cu atributii
financiar-contabile din ministere, departamente si celelalte organe centrale de
stat, sefii contabili din centralele industriale si unitatile asimilate
acestora, precum si directorii administratiilor financiare.
La ministerele, departamentele si celelalte organe centrale de stat la care
conducerea activitatii financiar-contabile este indeplinita de persoane avand
alta functie decat aceea de director, Ministerul Finantelor, de comun acord cu
conducerea ministerului sau organului central respectiv, va stabili functia
pentru care se aplica prevederile alineatului precedent;
b) ministerelor, departamentelor, celorlalte organe centrale de stat si
comitetelor executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti, pentru sefii contabili si alte persoane care conduc activitatea
financiar-contabila din intreprinderile si institutiile de stat subordonate
centralelor industriale si unitatilor asimilate acestora;
c) comitetelor executive ale consiliilor populare, pentru sefii contabili
si alte persoane care conduc activitatea financiar-contabila din unitatile
economice si institutiile de stat de subordonare locala, altele decat cele
prevazute la litera b, atunci cand numirea acestora nu se face de catre
comitetele executive respective;
d) administratiilor financiare, pentru sefii circumscriptiilor financiare
municipale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti si serviciilor financiare
orasenesti, precum si pentru contabilii de la consiliile populare comunale.
4. Se acorda o atentie mai mare efectuarii controlului financiar preventiv
asupra cheltuielilor inca din faza de angajare a lor, in vederea
preintimpinarii neajunsurilor in activitatea unitatilor socialiste, inainte de
a se produce efectele negative ale acestora.
Totodata, se largeste sfera operatiilor supuse controlului financiar
preventiv si se precizeaza mai clar continutul acestora, punindu-se accent pe
controlul operatiilor care ar putea conduce la irosirea unor valori materiale
si banesti.
5. Se extinde dreptul Curtii Superioare de Control Financiar de a exercita
controlul financiar preventiv prin organele proprii sau prin organele
Ministerului Finantelor si bancilor si la unele centrale, intreprinderi,
institutii de stat si comitete executive ale consiliilor populare judetene si
al municipiului Bucuresti, in functie de neajunsurile si abaterile existente.
Pana acum curtea avea dreptul de a exercita acest control numai la ministere si
alte organe centrale de stat.
6. Se prevede intarirea raspunderii celor care au obligatii cu privire la
organizarea controlului financiar preventiv si exercitarea acestuia prin
aplicarea de amenzi pentru incalcarea normelor legale, care variaza, in functie
de gravitatea faptei, de la 1.000 lei la 10.000 lei.
Dezvoltarea si diversificarea continua a economiei nationale, in conditiile
largirii atributiilor si competentelor cadrelor de decizie pe toate treptele
organizatorice, impun respectarea riguroasa a legii, introducerea unui regim
sever de economii, combaterea hotarata a risipei si obtinerea unei eficiente
sporite in utilizarea mijloacelor materiale si banesti in toate sectoarele de
activitate.
Oamenii muncii, desfasurandu-si activitatea in unitatile socialiste, in
dubla lor calitate de proprietari ai mijloacelor de productie si producatori de
valori materiale, raspund pentru gospodarirea cu grija a patrimoniului
incredintat si de indeplinirea obligatiilor ce le revin si au datoria sa-si
aduca contributia la realizarea integrala si la timp a tuturor sarcinilor
unitatii in care lucreaza, in conditiile respectarii stricte a legii si ale
obtinerii unei eficiente maxime.
Un rol important in realizarea acestor obiective revine controlului
financiar preventiv, care trebuie sa fie astfel organizat incat sa poata
interveni operativ pentru preintampinarea unor neajunsuri, inainte de a se
produce efectele negative ale acestora, sa fie in masura sa identifice cauzele
care le genereaza si caile pentru evitarea lor.
In exercitarea acestui control, sarcini de mare raspundere revin
conducatorului compartimentului cu atributii financiar-contabile, respectiv
contabilului sef, care impreuna cu ceilalti membri ai organului colectiv de
conducere trebuie sa asigure respectarea disciplinei financiare si utilizarea
cat mai economicoasa a mijloacelor materiale si banesti.
Conducatorul compartimentului cu atributii financiar-contabile, respectiv
contabilul sef, trebuie sa actioneze hotarat in directia respectarii normelor
legale si a obtinerii unei eficiente maxime in procesul luarii deciziilor.
Pentru imbunatatirea si perfectionarea controlului financiar preventiv si
cresterea eficientei acestuia, Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste
Romania adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In Republica Socialista Romania controlul financiar preventiv are rolul de
a contribui la folosirea cu maximum de eficienta a resurselor materiale si
banesti, la intarirea ordinii in minuirea fondurilor si cresterea raspunderii
tuturor factorilor de decizie din unitatile socialiste in angajarea si
efectuarea cheltuielilor.
Ministrii, conducatorii celorlalte organe centrale de stat, presedintii
comitetelor executive ale consiliilor populare, directorii generali si
directorii de centrale, intreprinderi, institutii de stat, celelalte cadre de
conducere si colectivele de munca au obligatia sa asigure gospodarirea cat mai
economicoasa a mijloacelor materiale si banesti si sa respecte dispozitiile
legale care reglementeaza constituirea si utilizarea lor, aparind in acest mod
integritatea avutului obstesc.
Toti cei care angajeaza, administreaza sau minuiesc mijloace materiale si
banesti poarta intreaga raspundere pentru utilizarea lor rationala, cu maximum
de eficienta.
Art. 2
Controlul financiar preventiv se organizeaza in mod unitar pe toate
treptele organizatorice ale unitatilor socialiste de stat, se exercita in
cadrul compartimentului financiar-contabil si urmareste respectarea stricta a
legii in utilizarea fondurilor in conformitate cu prevederile planului,
identificarea si eliminarea cheltuielilor care nu sunt necesare, oportune si
economicoase, preintampinarea oricarei forme de risipa. Acest control se
organizeaza si la Ministerul Finantelor si banci, in vederea determinarii
folosirii rationale a fondurilor in unitatile socialiste, prevenirii cheltuirii
nelegale si neeconomicoase a fondurilor.
Art. 3
In indeplinirea atributiilor lor organele insarcinate cu exercitarea
controlului financiar preventiv au obligatia de a interveni operativ si in mod
hotarat pentru preintampinarea neajunsurilor din activitatea unitatilor
socialiste, inainte de a se produce efectele negative ale acestora,
identificind cauzele care le genereaza si caile pentru evitarea lor.
Prin exercitarea acestui control in unitatile socialiste vor fi oprite -
inainte de efectuare - toate operatiile care nu sunt legale, necesare, oportune
sau economicoase, in faza de angajare si de plata, respectiv de incasare, dupa
caz.
Conducatorul compartimentului cu atributii financiar-contabile, respectiv
contabilul sef, ca organ de specialitate, raspunde si in cadrul organelor de
conducere colectiva de respectarea normelor legale in domeniul sau de
activitate si are obligatia de a actiona ferm pentru obtinerea unei eficiente
maxime, inainte de luarea deciziilor.
Operatiile supuse controlului financiar preventiv nu pot fi efectuate fara
semnatura conducatorului compartimentului financiar-contabil, respectiv a
contabilului sef in conditiile prezentei legi.
Art. 4
Sunt supuse controlului financiar preventiv, in conditiile prezentei legi,
operatiile din care deriva drepturi sau obligatii patrimoniale pentru o unitate
socialista fata de alta unitate socialista, ori fata de alte persoane juridice
sau fata de persoane fizice, precum si operatiile prevazute la art. 18 si 19 ce
se efectueaza de catre Ministerul Finantelor si banci.
Art. 5
Documentul prin care conducerea unitatii socialiste isi asuma o obligatie
cu caracter patrimonial, in numele si pe seama unitatii pe care o reprezinta,
constituie actul de angajare al acelei operatii.
Documentul prin care conducerea unitatii socialiste dispune stingerea prin
plata sau in orice alt mod a unei obligatii asumate, pe baza de justificari
legal intocmite, reprezinta actul de efectuare a cheltuielii sau operatiei in cauza.
Art. 6
Controlul financiar preventiv se exercita de catre persoane anume
imputernicite sa efectueze verificarea operatiilor si vizarea documentelor in
care sunt consemnate.
Documentele se prezinta la controlul financiar preventiv de catre
compartimentul in ale carui obligatii de serviciu intra elaborarea acestora sau
in care au loc operatiile si trebuie sa cuprinda elemente din care sa rezulte
legalitatea, necesitatea, oportunitatea si economicitatea utilizarii
mijloacelor materiale si banesti.
Art. 7
Conducatorii compartimentelor de specialitate, precum si celelalte persoane
din cadrul unitatilor socialiste care intocmesc sau care participa la
intocmirea documentelor pentru operatiile ce se supun controlului financiar
preventiv, raspund de legalitatea, necesitatea, oportunitatea, economicitatea
si realitatea lor.
Art. 8
Ministrii, conducatorii celorlalte organe centrale de stat, presedintii
comitetelor executive ale consiliilor populare, directorii generali si
directorii de centrale, intreprinderi si institutii de stat au obligatia de a
stabili prin regulamentele de organizare si functionare pe care le elaboreaza,
potrivit legii, atributiile si raspunderile ce revin fiecarei persoane din
cadrul unitatilor socialiste care semneaza, intocmeste sau care participa la
intocmirea documentelor pentru operatiile ce se supun controlului financiar
preventiv, precum si a celor care exercita acest control.
Art. 9
Operatiile ce se supun controlului financiar preventiv nu pot fi aprobate
si executate daca in prealabil nu s-a efectuat acest control asupra lor.
Documentele care cuprind operatii supuse controlului financiar preventiv
pentru care nu s-a acordat viza de catre persoanele imputernicite de a exercita
acest control si nu s-a dat aprobarea efectuarii de catre organele competente,
nu vor fi inregistrate in contabilitate, ci vor fi evidentiate distinct.
Art. 10
Controlul financiar preventiv nu poate fi exercitat de persoanele care prin
natura muncii lor participa la actul sau operatia supusa acestui control.
Persoanelor carora, potrivit dispozitiilor legale, nu li se poate
incredinta gestionarea de valori materiale si banesti, ori pentru care s-a
stabilit prin hotarare judecatoreasca definitiva ca nu au justificat dobandirea
licita a unor bunuri sau valori, nu li se poate incredinta exercitarea
controlului financiar preventiv.
Pentru unitatile si subunitatile dispersate, fara compartiment propriu sau
organe financiar-contabile - sectoare, puncte de lucru, institutii de stat cu
activitate mai redusa si altele de acest fel -, precum si pentru situatii
specifice, controlul financiar preventiv se poate exercita si de catre
persoanele care prin natura muncii lor participa la actul sau operatia supusa
controlului financiar preventiv, pe baza aprobarii conducerii unitatii ierarhic
superioare.
Art. 11
Operatiile privind miscarea valorilor materiale in cadrul unitatii
socialiste se fac pe propria raspundere a sefilor compartimentelor sau a
inlocuitorilor acestora, in care au loc operatiile respective. Prin semnarea
documentelor pentru aceste operatii, sefii compartimentelor sau inlocuitorii
lor confirma legalitatea, necesitatea, realitatea si economicitatea lor.
Conducatorii compartimentelor financiar-contabile, respectiv contabilii
sefi, au dreptul sa verifice de la caz la caz operatiile efectuate potrivit
prezentului articol.
CAP. 2
Controlul financiar preventiv la intreprinderi, centrale, institutii de
stat, ministere, alte organe centrale de stat si comitetele executive ale
consiliilor populare
Art. 12
Controlul financiar preventiv in intreprinderi, centrale, institutii de
stat, ministere, alte organe centrale de stat si comitetele executive ale
consiliilor populare se exercita, dupa caz, de catre conducatorul
compartimentului cu atributii financiar-contabile sau de catre contabilul sef.
Conducerile unitatilor socialiste, in functie de volumul si complexitatea
operatiilor, au dreptul sa aprobe, la propunerea conducatorilor compartimentelor
cu atributii financiar-contabile, respectiv a contabililor sefi, ca exercitarea
controlului financiar preventiv sa se faca si de alte persoane cu atributii
financiar-contabile din cadrul unitatii, imputernicite sa indeplineasca aceasta
sarcina pe langa celelalte atributii de serviciu sau in mod exclusiv.
Art. 13
Conducatorii compartimentelor cu atributii financiar-contabile, respectiv
contabilii sefi, in exercitarea controlului financiar preventiv si a celorlalte
atributii cu privire la organizarea si desfasurarea activitatii financiare,
raspund de indeplinirea, in conformitate cu dispozitiile legale, a obligatiilor
in raporturile cu statul, catre unitatile socialiste, catre alte persoane
juridice si persoane fizice si de indeplinirea atributiilor ce le revin pentru
asigurarea pastrarii integritatii avutului obstesc. Acestia participa la
actiunile intreprinse in cadrul unitatii, avand drept scop cresterea
eficientei activitatii economice si sociale, raspund si angajeaza unitatea prin
semnatura lor alaturi de conducatorii unitatilor in toate operatiile
patrimoniale si aduc la indeplinire si celelalte sarcini prevazute de lege.
Art. 14
Se supun in mod obligatoriu controlului financiar preventiv la
intreprinderi, centrale, institutii de stat, ministere, celelalte organe
centrale de stat si comitetele executive ale consiliilor populare:
a) incheierea contractelor si comenzilor interne pentru aprovizionare si
desfacere, a contractelor de comert exterior, precum si a contractelor de
executari de lucrari si prestari de servicii;
b) incasarile reprezentand contravaloarea produselor livrate, serviciilor
prestate si lucrarilor executate si a altor drepturi ale unitatii fata de
persoane fizice sau juridice, in afara unor incasari de la populatie pentru
care ministerele si celelalte organe centrale de stat vor stabili ca acestea sa
fie supuse controlului ulterior;
c) plata, in lei si valuta, privind aprovizionarea tehnico-materiala,
executarea de lucrari si prestari de servicii;
d) plata sumelor pentru munca prestata si a altor drepturi cuvenite
persoanelor incadrate in munca, cu respectarea normelor legale, precum si
incadrarea in indicatorii planului de munca si salarii, cu respectarea normelor
unitare de structura;
e) solicitarile de credite bancare si cererile pentru deschiderea
finantarii si decontarea investitiilor;
f) trecerea pe seama cheltuielilor sau a rezultatelor financiare, ori pe
seama unor fonduri, potrivit dispozitiilor legale, a pierderilor, a daunelor
produse de calamitati ori a altor daune aduse unitatilor socialiste, care nu
s-au produs cu vinovatie;
g) angajarea si efectuarea platilor din creditele bugetare aprobate, precum
si din orice alte mijloace legal constituite la dispozitia unitatii;
h) repartizarea pe unitati subordonate si pe activitati a fondurilor
aprobate prin bugetul de stat si a creditelor bugetare deschise;
i) virarile de credite bugetare;
j) deblocarea unor sume din creditele bugetare ramase neconsumate la finele
trimestrelor I, II si III;
k) stabilirea, potrivit dispozitiilor legale, a nivelului preturilor si
tarifelor propuse prin documentatii;
l) transferurile de fonduri fixe.
La ministere, celelalte organe centrale de stat si la comitetele executive
ale consiliilor populare se supun controlului financiar preventiv si
dispozitiile ori normele elaborate de acestea pentru unitatile din subordine,
atunci cand prin masurile respective se angajeaza efectuarea de cheltuieli.
Art. 15
Documentele privind operatiile din care deriva drepturi sau obligatii
patrimoniale ce se prezinta la controlul financiar preventiv vor fi insotite de
actele justificative corespunzatoare si semnate in prealabil de catre
conducatorul compartimentului de specialitate in care urmeaza sa se efectueze
operatia respectiva.
Prin semnarea acestor documente conducatorii compartimentelor de
specialitate isi asuma raspunderea in legatura cu legalitatea, necesitatea,
oportunitatea, economicitatea si realitatea operatiilor.
In cazul in care dispozitiile legale prevad avizarea operatiilor de catre
jurisconsult, documentele respective vor fi supuse controlului financiar
preventiv impreuna cu avizul acestuia.
Organele insarcinate cu exercitarea controlului financiar preventiv vor
solicita avizul jurisconsultului ori de cate ori considera ca necesitatile o
impun.
Art. 16
Persoanele care exercita controlul financiar preventiv au obligatia sa
refuze motivat, in scris, vizarea documentelor daca operatiile nu sunt legale,
necesare, oportune si economicoase, dupa ce au sesizat si analizat in prealabil
aceste cazuri cu conducatorul unitatii.
In situatia in care persoanele care exercita controlul financiar preventiv
pe baza de imputernicire nu sunt de acord cu efectuarea operatiilor supuse controlului,
refuzul de viza se da de catre conducatorul compartimentului cu atributii
financiar-contabile, respectiv de catre contabilul sef, dupa ce a analizat
aceste cazuri cu conducatorul unitatii.
Art. 17
In situatia in care s-a refuzat viza de control financiar preventiv in faza
de angajare sau de plata, dupa caz, conducatorul unitatii poate dispune in
scris, pe proprie raspundere, efectuarea operatiei in cauza. In aceste cazuri
se va proceda astfel:
a) cand refuzul se da in faza de angajare a operatiei, conducatorul
compartimentului cu atributii financiar-contabile, respectiv contabilul sef,
este obligat sa incunostinteze in termen de 2 zile, in scris:
- pe conducatorul organului ierarhic superior si inspectiile teritoriale
financiare de stat ale Ministerului Finantelor, daca refuzul s-a produs la
intreprinderi, centrale, comitete executive ale consiliilor populare, cu
exceptia celor judetene sau al municipiului Bucuresti, sau la institutii de
stat, altele decat organele centrale de stat. Conducatorul organului ierarhic
superior, pe baza sesizarilor primite, are obligatia ca in cel mult 15 zile sa
cerceteze cele semnalate si sa ia masurile prevazute de dispozitiile legale,
incunostintand despre aceasta organele Ministerului Finantelor;
- Ministerul Finantelor, daca refuzul s-a produs la comitetele executive
ale consiliilor populare judetene sau al municipiului Bucuresti, care este
obligat ca in termen de 15 zile sa cerceteze cele semnalate si sa ia masurile
prevazute de dispozitiile legale;
- Curtea Superioara de Control Financiar, daca refuzul s-a produs la
ministere sau alte organe centrale de stat. Pe baza sesizarilor primite Curtea
Superioara de Control Financiar, in cel mult 15 zile, va cerceta cele semnalate
si va lua masurile prevazute de dipozitiile legale;
b) cand refuzul se da in faza de plata, documentele se depun la unitatea
bancara ori la compartimentul care executa operatia, semnate de catre
conducatorul unitatii in cauza si cu mentiunea refuzului de viza. In aceste situatii,
conducatorul compartimentului cu atributii financiar-contabile, respectiv
contabilul sef, este obligat sa incunostinteze in termen de 2 zile, in scris,
organele prevazute la lit. a) de mai sus, dupa caz. Unitatile bancare vor onora
documentele respective de plata dupa efectuarea verificarilor ce le revin ca
sarcina potrivit normelor legale.
CAP. 3
Controlul financiar preventiv exercitat de Ministerul Finantelor si de
banci
Art. 18
Ministerul Finantelor exercita controlul financiar preventiv asupra
operatiilor privind acordarea fondurilor de la buget, solicitarea de virari de
credite bugetare, precum si asupra altor operatii similare cu caracter
financiar pe care le efectueaza in indeplinirea atributiilor prevazute in legea
sa de organizare si functionare si in Legea finantelor.
Atributii corespunzatoare revin administratiilor financiare, precum si
celorlalte organe financiar-contabile ale comitetelor executive ale consiliilor
populare, pentru bugetele locale.
Art. 19
Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania, Banca pentru Agricultura
si Industrie Alimentara, Banca de Investitii si Banca Romana de Comert Exterior
asigura, la nivel central si la nivelul unitatilor teritoriale subordonate,
exercitarea controlului financiar preventiv asupra operatiilor de creditare,
finantare si plati, in lei si in valuta, privind activitatea de productie,
circulatia marfurilor, investitii, comert exterior si alte actiuni economice si
sociale, in conditiile stabilite prin normele legale.
Art. 20
Ministrul finantelor, guvernatorul Bancii Nationale a Republicii Socialiste
Romania si presedintii bancilor specializate, fiecare pentru institutia si
unitatile subordonate, stabilesc, in cadrul normelor lor metodologice, modul de
exercitare a controlului financiar preventiv asupra operatiilor supuse acestui
control.
Pentru administratiile financiare si celelalte organe financiar-contabile
ale comitetelor executive ale consiliilor populare operatiile supuse
controlului financiar preventiv si competentele ce se acorda persoanelor care
exercita acest control se stabilesc in cadrul normelor metodologice elaborate
de Ministerul Finantelor.
Art. 21
Ministerul Finantelor, centralele bancilor, precum si unitatile teritoriale
subordonate acestora, in indeplinirea atributiilor de control financiar
preventiv, au obligatia ca, in conditiile prevazute de art. 20, sa nu execute
acele operatii care nu sunt legale sau nu sunt eficiente.
Art. 22
Administratiile financiare si celelalte organe financiar-contabile ale
comitetelor executive ale consiliilor populare au obligatia sa refuze motivat,
in scris, vizarea documentelor, daca operatiile nu sunt legale sau nu sunt
eficiente.
In situatia in care s-a refuzat viza de control financiar preventiv,
presedintele comitetului executiv al consiliului popular poate dispune in
scris, pe proprie raspundere, efectuarea operatiei in cauza. In acest caz se va
proceda dupa cum urmeaza:
a) organele financiar-contabile ale comitetelor executive ale consiliilor
populare comunale, orasenesti, municipale si ale sectoarelor municipiului
Bucuresti sunt obligate sa incunostinteze, in scris, in termen de 2 zile, pe
presedintele comitetului executiv al unitatii administrativ-teritoriale
ierarhic superioare, care are obligatia sa cerceteze si sa ia masuri
corespunzatoare in termen de 15 zile:
b) administratiile financiare judetene si a municipiului Bucuresti au
obligatia sa incunostinteze in scris, in termen de 2 zile, Ministerul
Finantelor, care va cerceta si va lua masuri corespunzatoare in termen de 15
zile.
CAP. 4
Atributiile Curtii Superioare de Control Financiar privind controlul
financiar preventiv
Art. 23
Curtea Superioara de Control Financiar orienteaza si coordoneaza controlul
financiar preventiv, asigurand unitatea de conceptie, de metoda si de
organizare a acestuia pe toate treptele organizatorice ale unitatilor
socialiste.
Art. 24
Curtea Superioara de Control Financiar exercita prin organele proprii de
control, la ministere si alte organe centrale de stat, controlul financiar
preventiv asupra legalitatii si eficientei angajarii si efectuarii de
cheltuieli din fondurile ce se administreaza de catre aceste organe.
Ministerele si celelalte organe centrale de stat, la care Curtea Superioara
de Control Financiar exercita controlul financiar preventiv, fondurile si
limitele valorice ale acestora, precum si operatiile asupra carora se
efectueaza acest control se stabilesc de curte, potrivit legii sale de
organizare.
Art. 25
Documentele privind operatiile ce se supun controlului financiar preventiv
al organelor Curtii Superioare de Control Financiar se prezinta acestora
semnate de conducatorul compartimentului cu atributii financiar-contabile si
aprobate de catre cei in drept, cu exceptia operatiilor ce se aproba de
ministrii si conducatorii celorlalte organe centrale de stat, pentru care
documentele se supun controlului financiar preventiv al organelor curtii
inainte de aprobarea lor.
Art. 26
Organele Curtii Superioare de Control Financiar care exercita controlul
financiar preventiv la ministere si alte organe centrale de stat au obligatia
sa refuze motivat, in scris, cu acordul biroului executiv al consiliului
curtii, vizarea documentelor daca operatiile nu sunt legale sau nu sunt
eficiente. In aceasta situatie operatiile nu pot fi executate.
In cazul refuzului de viza, ministrul sau conducatorul organului central de
stat se poate adresa Consiliului de Ministri, care va hotari asupra efectuarii
operatiei, instiintand curtea despre aceasta.
Curtea Superioara de Control Financiar va informa Consiliul de Stat asupra
situatiilor in care operatiile au fost efectuate pe baza dispozitiei
Consiliului de Ministri.
Art. 27
Curtea Superioara de Control Financiar poate exercita prin organe proprii,
la unele centrale, intreprinderi, institutii de stat si comitete executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, controlul financiar
preventiv asupra legalitatii si eficientei angajarii si efectuarii de
cheltuieli din fondurile ce se administreaza de catre aceste unitati. Cu
acordul prealabil al Ministerului Finantelor si al bancilor, Curtea Superioara
de Control Financiar, pentru cazuri deosebite, poate imputernici in mod
temporar organe ale acestora sa exercite controlul financiar preventiv.
Unitatile la care Curtea Superioara de Control Financiar exercita controlul
financiar preventiv, potrivit prevederilor din alineatul precedent, fondurile
si limitele lor valorice, precum si operatiile asupra carora se efectueaza
controlul, se stabilesc de curte, in functie de volumul si importanta acestora,
de neajunsurile si abaterile semnalate.
Art. 28
Documentele privind operatiile ce se supun controlului financiar preventiv
al organelor proprii ale Curtii Superioare de Control Financiar, precum si al
celor imputernicite de curte, la centrale, intreprinderi, institutii de stat si
comitete executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti, se prezinta acestora semnate de conducatorul compartimentului cu
atributii financiar-contabile si aprobate de catre cei in drept.
Documentele pentru operatiile ce se aproba de presedintii comitetelor
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti se
supun controlului financiar preventiv al curtii inainte de aprobarea lor.
Art. 29
Organele proprii ale Curtii Superioare de Control Financiar, precum si cele
imputernicite de curte, care exercita controlul financiar preventiv la
centrale, intreprinderi si institutii de stat, au obligatia sa refuze motivat,
in scris, vizarea documentelor daca operatiile nu sunt legale sau nu sunt
eficiente. In aceasta situatie operatiile nu pot fi executate.
In cazul cand conducatorul centralei, intreprinderii sau institutiei de
stat nu este de acord cu refuzul de viza, acesta se adreseaza ministerului sau
organului ierarhic superior, aplicandu-se prevederile art. 26 alin. 2 si 3 in
mod corespunzator.
Art. 30
Organele proprii ale Curtii Superioare de Control Financiar, precum si cele
imputernicite de catre curte, care exercita controlul financiar preventiv la
comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti, au obligatia sa refuze motivat, in scris, cu acordul biroului executiv
al consiliului curtii, vizarea documentelor daca operatiile nu sunt legale sau
nu sunt eficiente. In aceasta situatie operatiile nu pot fi executate.
In cazul refuzului de viza se aplica prevederile art. 26 alin. 2 si 3.
Art. 31
Curtea Superioara de Control Financiar elaboreaza norme metodologice
unitare privind desfasurarea activitatii de control financiar preventiv.
Indrumarea si verificarea activitatii de control financiar preventiv se asigura
de Curtea Superioara de Control Financiar, Ministerul Finantelor, bancile si
organele de control financiar intern, dupa caz.
Curtea Superioara de Control Financiar si Ministerul Finantelor, impreuna
cu ministerele si celelalte organe centrale si comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, vor asigura
instruirea si verificarea periodica a cunostintelor profesionale ale celor
imputerniciti sa exercite controlul financiar preventiv potrivit prevederilor
prezentei legi.
CAP. 5
Obligatii, raspunderi si sanctiuni
Art. 32
Ministrii, conducatorii celorlalte organe centrale de stat, presedintii
comitetelor executive ale consiliilor populare si conducatorii unitatilor
socialiste subordonate sunt obligati:
a) sa organizeze si sa verifice modul de exercitare a controlului financiar
preventiv la unitatile proprii si la cele subordonate, astfel incat acesta sa
se efectueze in conditiile stabilite prin prezenta lege;
b) sa stabileasca, potrivit prezentei legi, prin ordine sau decizii,
persoanele care exercita controlul financiar preventiv, operatiile si
documentele pe care trebuie sa le verifice;
c) sa ia potrivit legii, masuri pentru punerea la dispozitie a legislatiei
necesare exercitarii controlului financiar preventiv si cunoasterii acesteia de
catre personalul din subordine insarcinat cu efectuarea controlului;
d) sa supuna dezbaterii, in cadrul organului de conducere colectiva, odata
cu analiza rezultatelor economico-financiare pe baza de bilant, si activitatea
de control financiar preventiv, stabilind masurile necesare pentru
imbunatatirea acestei activitati.
Art. 33
Numirea si eliberarea din functie a conducatorilor directiilor cu atributii
financiar-contabile, a sefilor contabili, a celorlalte persoane care conduc
activitati financiar-contabile, precum si a directorilor administratiilor
financiare, se fac, potrivit normelor legale, cu acordul:
a) Ministerului Finantelor, pentru conducatorii directiilor cu atributii
financiar-contabile din ministere, departamente si celelalte organe centrale de
stat, sefii contabili din centrale si unitati asimilate acestora, precum si
pentru directorii administratiilor financiare.
La ministerele, departamentele si celelalte organe centrale de stat la care
conducerea activitatii financiar-contabile este indeplinita de persoane avand
alta functie decat aceea de director, Ministerul Finantelor, de comun acord cu
conducerea ministerului sau organului central respectiv, va stabili functia
pentru care se aplica prevederile alineatului precedent;
b) ministerelor, departamentelor, celorlalte organe centrale de stat si
comitetelor executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti, pentru sefii contabili si alte persoane care conduc activitatea
financiar-contabila din intreprinderile si institutiile de stat subordonate
centralelor si unitatilor asimilate acestora;
c) comitetelor executive ale consiliilor populare, pentru sefii contabili
si alte persoane care conduc activitatea financiar-contabila din unitatile
economice si institutiile de stat de subordonare locala, altele decat cele
prevazute la lit. b), atunci cand numirea acestora nu se face de catre
comitetele executive respective;
d) administratiilor financiare pentru sefii circumscriptiilor financiare
municipale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti si sefii serviciilor
financiare orasenesti, precum si pentru contabilii de la consiliile populare
comunale.
Organele prevazute la lit. a), b), c) si d) din prezentul articol, atunci
cand constata ca activitatea persoanelor care indeplinesc functiile prevazute
mai sus nu se desfasoara in conformitate cu dispozitiile legale, sunt in drept
sa retraga acordul dat la numirea acestora.
De la data retragerii acordului calitatea de conducator al directiei cu
atributii financiar-contabile, a sefilor contabili, a celorlalte persoane care
conduc activitati financiar-contabile, precum si a directorilor
administratiilor financiare inceteaza, masura luata atragind schimbarea din
functie a acestora.
Art. 34
Ministrii, conducatorii celorlalte organe centrale de stat, presedintii
comitetelor executive ale consiliilor populare, directorii generali si
directorii de centrale, intreprinderi si institutii de stat, care nu asigura
organizarea si exercitarea corespunzatoare a controlului financiar preventiv
sau incalca in orice alt mod prevederile prezentei legi, raspund, potrivit
normelor legale, civil, material, disciplinar, administrativ sau penal, dupa
caz.
Art. 35
Conducatorii compartimentelor cu atributii financiar-contabile, respectiv
contabilii sefi, ca organe de specialitate, care angajeaza unitatile prin
semnatura lor alaturi de conducatorii acestora, raspund civil, material,
disciplinar, administrativ sau penal, dupa caz, de legalitatea operatiilor
patrimoniale din punct de vedere financiar.
Aceeasi raspundere revine si celorlalte persoane din cadrul unitatilor
socialiste care nu exercita in mod corespunzator controlul financiar preventiv
sau care incalca in orice alt mod prevederile prezentei legi.
Art. 36
Efectuarea sau aprobarea efectuarii unei operatii supuse controlului
financiar preventiv, fara ca in prealabil documentele respective sa fi fost
prezentate organului imputernicit sa exercite acest control, precum si vizarea
pentru control financiar preventiv a documentelor care contin operatii prin
care se incalca reglementarile in vigoare, constituie infractiune si se
pedepseste cu amenda de la 2.000 la 10.000 lei.
Art. 37
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 la 5.000
lei:
a) intocmirea si prezentarea la controlul financiar preventiv a unor
documente in care sunt consemnate operatii fara baza legala;
b) inregistrarea in contabilitate a documentelor privind operatiile care,
potrivit prezentei legi, sunt supuse controlului financiar preventiv, fara ca
acestea sa poarte viza de control a persoanelor in drept si aprobarea organelor
competente;
c) vizarea pentru control financiar preventiv din culpa, a documentelor
care contin operatii prin care se incalca reglementarile in vigoare;
d) refuzarea vizei de control financiar preventiv pentru operatiile legale;
e) neemiterea actelor administrative prevazute la art. 32 lit. b);
f) nesesizarea organelor competente de catre conducatorul compartimentului
cu atributii financiar-contabile, respectiv contabilul sef, in cazurile
prevazute la art. 17 si 22 din prezenta lege;
g) semnarea de catre sefii compartimentelor sau de catre inlocuitorii
acestora a documentelor privind miscarea valorilor materiale in cadrul
organizatiei socialiste prin incalcarea dispozitiilor legale.
Contraventiile se constata si sanctiunile se aplica de catre persoanele
care exercita controlul financiar sau controlul bancar, fiecare in cadrul
atributiilor lor de serviciu, potrivit dispozitiilor legale cu privire la
constatarea si aplicarea sanctiunilor pentru contraventiile la disciplina
financiara.
Contraventia prevazuta la lit. a) se constata si sanctiunea se poate aplica
acelora care se fac vinovati de savarsirea ei si de catre conducatorul
compartimentului cu atributii financiar-contabile, respectiv de catre
contabilul sef din unitate.
In ceea ce priveste contraventiile constatate si sanctiunile aplicate de
catre personalul cu atributii de control al Curtii Superioare de Control
Financiar, plangerile se adreseaza curtii si se rezolva de catre colegiul de
jurisdictie al acesteia, hotararile date in cauza fiind definitive si
executorii.
In ce priveste contraventia prevazuta la lit. e) din prezentul articol,
savarsita de ordonatorii principali de credite ai bugetului republican care
sunt membri ai Consiliului de Ministri, ceilalti conducatori ai organelor
centrale de stat alesi de Marea Adunare Nationala, precum si de ordonatorii
principali de credite ai bugetelor judetene si al municipiului Bucuresti,
constatarea se face de catre organul Curtii Superioare de Control Financiar,
iar sanctiunea se aplica de catre presedintele curtii.
In masura in care prezenta lege nu dispune, contraventiilor prevazute in
prezentul articol le sunt aplicabile dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
Art. 38
Daca faptele prevazute in art. 37 au fost savarsite in astfel de conditii
incat, potrivit legii penale, constituie infractiuni, va fi sesizat organul de
urmarire penala competent.
Art. 39
Curtea Superioara de Control Financiar este in drept sa recomande
indepartarea din functie a conducatorilor unitatilor socialiste si a
persoanelor insarcinate cu exercitarea controlului financiar preventiv vinovate
de abateri grave in organizarea si efectuarea acestui control, cu exceptia
celor care detin functii selective, celor numiti de Presedintele Republicii
Socialiste Romania, de Consiliul de Stat sau de Consiliul de Ministri. Aceasta masura
urmeaza a fi adusa la indeplinire de catre organele in drept, in conditiile
prevazute de lege.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 40
Se recomanda organizatiilor centrale cooperatiste si celorlalte organizatii
centrale obstesti sa stabileasca, cu consultarea Curtii Superioare de Control
Financiar, reglementari corespunzatoare cu privire la organizarea si
functionarea controlului financiar preventiv asupra operatiilor din care deriva
drepturi sau obligatii patrimoniale.
Art. 41
Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in
Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania. Pe aceeasi data se abroga:
- subalineatul 3 din art. 8 si art. 10-15 inclusiv din Legea nr. 5/1970
privind gospodarirea mijloacelor materiale si banesti, organizarea si
functionarea controlului financiar, publicata in Buletinul Oficial al
Republicii Socialiste Romania, Partea I, nr. 80 din 10 iulie 1970;
- pct. 20 si 21 din art. 1, modificandu-se corespunzator lit. c) din art.
2, din H.C.M. nr. 68/1970 pentru stabilirea si sanctionarea contraventiilor la
normele legale privind disciplina financiara, impozitele, taxele si primele de
asigurare prin efectul legii, cu modificarile ulterioare, republicata in
Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania, Partea I, nr. 13 din 1
februarie 1972;
- art. 1 - 7 si anexa nr. 1 din H.C.M. nr. 1047/1970 cuprinzand masuri
pentru executarea Legii nr. 5/1970 privind gospodarirea mijloacelor materiale
si banesti, organizarea si functionarea controlului financiar, cu modificarile
ulterioare, republicata in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania,
Partea I, nr. 13 din 1 februarie 1972,
- precum si orice alte dispozitii contrare.
CURTEA SUPERIOARA DE CONTROL FINANCIAR
NORME METODOLOGICE
privind desfasurarea activitatii de control financiar preventiv*)
Pentru aplicarea unitara a unor prevederi din Legea nr. 9/1974 privind
controlul financiar preventiv, in baza art. 31 din lege, se dau urmatoarele norme
metodologice:
Cu incepere de la data de 6 iunie 1974 controlul financiar preventiv se
organizeaza si se exercita in toate unitatile socialiste, potrivit Legii nr.
9/1974 si prezentelor norme metodologice.
-------------------------
*) Normele metodologice au fost aprobate prin Hotararea Biroului executiv
al Consiliului de conducere al Curtii Superioare de Control Financiar nr. 8 din
4 aprilie 1974.
I. Organizarea controlului financiar preventiv
1. Controlul financiar preventiv se organizeaza potrivit art. 2 din lege
in cadrul compartimentului financiar-contabil, in urmatoarele unitati
socialiste de stat:
- ministere, departamente, alte organe centrale de stat, comitete executive
ale consiliilor populare;
- centrale si unitati asimilate acestora;
- intreprinderi de interes republican si local, inclusiv cele de comert
exterior;
- institutii de stat de interes republican si local.
2. Ordinele sau deciziile de organizare a controlului financiar preventiv
care vor fi date de catre ministri, conducatorii celorlalte organe centrale de
stat, presedintii comitetelor executive ale consiliilor populare si
conducatorii celorlalte unitati socialiste subordonate vor cuprinde in
principal urmatoarele:
- numele si prenumele conducatorului compartimentului cu atributii
financiar- contabile, respectiv ale contabilului sef, care exercita de drept
controlul financiar preventiv, precum si numele si prenumele persoanei care il
inlocuieste pe perioada cat acesta lipseste din unitate;
- numele si prenumele persoanelor care sunt imputernicite sa exercite
controlul financiar preventiv, functia acestora, precum si operatiile si
documentele repartizate lor spre verificare;
- numele si prenumele conducatorilor compartimentelor de specialitate sau
inlocuitorilor acestora, care semneaza documentele ce se prezinta la controlul
financiar preventiv;
- obiectivele ce trebuie urmarite in cadrul exercitarii controlului pentru
fiecare operatie si categorie de documente in parte. Prin ordinul sau decizia
ce se va da vor fi stabilite si elementele din cuprinsul documentelor ce se
intocmesc si se prelucreaza cu ajutorul mijloacelor mecanizate sau automatizate
asupra carora urmeaza sa se exercite controlul financiar preventiv;
- termenele maxime, diferentiate pe operatii, in cadrul carora urmeaza a se
efectua verificarea si a se acorda viza de control financiar preventiv.
Termenele de verificare si acordare a vizei de catre persoanele care exercita
controlul financiar preventiv vor fi stabilite astfel incat sa se asigure atat
efectuarea operatiilor in cel mai scurt timp, cat si exercitarea acestui
control in mod aprofundat.
Pentru a se putea exercita un control financiar preventiv cat mai
aprofundat si operativ, compartimentele de specialitate sunt obligate sa depuna
in timp util documentele si documentatia respectiva la persoanele care exercita
acest control.
Ordinul sau decizia trebuie sa cuprinda precizarea ca documentele care
contin operatii supuse controlului financiar preventiv nu pot fi aprobate si
executate daca in prealabil nu s-a efectuat acest control asupra lor. Totodata,
se va face si precizarea ca documentele care cuprind operatii supuse
controlului financiar preventiv pentru care nu s-a acordat viza de catre
persoanele imputernicite de a exercita acest control si nu s-a dat aprobarea
efectuarii de catre organele competente nu vor fi inregistrate in
contabilitate, ci vor fi evidentiate distinct.
Ordinul sau decizia va putea sa cuprinda si alte masuri care sa asigure organizarea
si exercitarea controlului financiar preventiv in conformitate cu dispozitiile
legale.
La elaborarea proiectului ordinului sau deciziei trebuie sa participe
efectiv toate compartimentele care au legatura cu controlul financiar
preventiv, specialisti, precum si cadre din conducerea unitatii.
3. In aplicarea prevederilor art. 10 si 12 din lege se fac urmatoarele
precizari:
a) in cazul in care conducatorul compartimentului cu atributii financiar -
contabile, respectiv contabilul sef, dupa caz, lipseste din unitate,
atributiile de control financiar preventiv vor fi indeplinite de catre
inlocuitorul acestuia;
b) in intelesul art. 12 din Legea nr. 9/1974, in ce priveste volumul si
complexitatea operatiilor se vor avea in vedere si unele elemente ca:
diversitatea operatiilor, gradul de intocmire si prelucrare automatizata a
datelor, amplasarea teritoriala a compartimentelor in care se intocmesc
documentele;
c) controlul financiar preventiv prin imputernicire se va exercita
printr-un numar cat mai redus de persoane. In astfel de cazuri, operatiile vor
fi repartizate pe persoane, in scopul specializarii acestora si deci al
exercitarii cat mai competente a controlului financiar - preventiv.
4. Persoanele din cadrul unitatilor socialiste care exercita controlul
financiar preventiv trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii: -
sa aiba pregatire profesionala corespunzatoare si experienta in activitatea
financiar-contabila;
- sa corespunda din punct de vedere profesional, al cinstei si
corectitudinii;
- sa nu participe prin natura muncii lor la actul sau operatia supusa
controlului financiar preventiv sau la inregistrarea acestuia in contabilitate;
- sa nu fi fost condamnate, chiar daca au fost gratiate, pentru savarsirea
vreuneia dintre infractiunile prevazute in anexa. In cazul in care persoanele
de mai sus au fost reabilitate, se recomanda ca acestora sa nu li se
incredinteze sarcina de a exercita controlul financiar preventiv decat numai in
urma consultarii prealabile a organului de conducere colectiva al unitatii
respective;
- sa nu fi fost obligate la plata sau trecerea in proprietatea statului a
unor bunuri dobandite ilicit, potrivit dispozitiilor legale in vigoare.
5. Conducatorii unitatilor socialiste cu personalitate juridica vor stabili
modul de exercitare a controlului financiar preventiv si pentru unitatile si
subunitatile dispersate - sectoare, puncte de lucru, institutii de stat cu
activitate mai redusa si altele de acest fel, precum si pentru unele situatii
specifice.
Pentru astfel de cazuri se va obtine aprobarea conducerii unitatii ierarhic
superioare.
Totodata, este necesar ca in situatiile de mai sus sa fie luate masuri
pentru exercitarea cu prioritate a controlului financiar ulterior, la perioade
mai scurte, pentru a se asigura astfel integritatea avutului obstesc.
Pentru unitatile socialiste de stat, altele decat cele prevazute la alin.
1, care nu au compartiment financiar-contabil si nici organe proprii de
contabilitate - scoli generale, dispensare, biblioteci, camine de copii, crese,
camine culturale etc. -, controlul financiar preventiv se organizeaza si se
exercita prin compartimentul financiar-contabil, respectiv prin contabilul sef
al unitatilor socialiste de care apartin.
6. In aplicarea prevederilor legii, conducatorii unitatilor socialiste sunt
obligati sa ia masuri pentru instruirea temeinica si permanenta a celor care
exercita controlul financiar preventiv, atragind in aceasta actiune de
instruire si persoane cu functii de raspundere din cadrul unitatii si care au o
experienta indelungata in activitati economico-financiare si juridice.
II. Exercitarea controlului financiar preventiv
7. Se recomanda conducatorilor unitatilor socialiste ca in aplicarea
prevederilor art. 13 din Legea nr. 9/1974 sa repartizeze pentru exercitarea
controlului financiar preventiv, ca sarcina exclusiva a conducatorului
compartimentului cu atributii financiar-contabile, respectiv a contabilului
sef, operatiile prevazute la lit. f), h), i) si j) din cadrul art. 14 din lege.
In lipsa cadrelor de mai sus, sarcina de exercitare a controlului financiar
preventiv asupra operatiilor respective va fi indeplinita de inlocuitorul lor.
Ministrii, conducatorii celorlalte organe centrale de stat si presedintii
comitetelor executive ale consiliilor populare vor putea stabili si alte
operatii decat cele prevazute la alineatul precedent, asupra carora controlul
financiar preventiv sa se exercite exclusiv de catre conducatorul
compartimentului cu atributii financiar-contabile, respectiv de catre
contabilul sef, ori de inlocuitorii acestora.
8. Operatiile care, potrivit art. 14 lit. b) din lege, nu se supun
controlului financiar preventiv se refera in principal la incasarea
contravalorii livrarilor de apa, gaze si energie electrica, la vanzarea
marfurilor cu amanuntul, la prestarile de servicii catre populatie si altele de
acest fel care vor fi stabilite de ministere si celelalte organe centrale de
stat. Pentru astfel de operatii, ministerele si celelalte organe centrale de
stat vor lua masuri ca acestea sa fie supuse controlului financiar ulterior.
9. Pentru operatiile care se supun controlului financiar preventiv potrivit
legii, compartimentele de specialitate din cadrul unitatilor socialiste sunt
obligate ca in documentele pe care le prezinta la viza de control sa cuprinda
elementele necesare din care sa rezulte legalitatea, necesitatea, oportunitatea
si economicitatea lor.
Acordarea vizei de control financiar preventiv pe documente privind operatii
patrimoniale nu exonereaza de raspundere persoanele din cadrul unitatii
socialiste respective care le-au intocmit si semnat atunci cand se constata ca
operatiile respective nu sunt legale, necesare, oportune, economicoase sau
reale.
Persoanelor care exercita controlul financiar preventiv le revine sarcina
de a se documenta temeinic asupra operatiilor, consultindu-se cu cadrele de
specialitate si informindu-se si in alte compartimente. Atunci cand nevoile o
cer, acestia se vor deplasa chiar la fata locului pentru stabilirea situatiei
reale.
10. Viza de control financiar preventiv se da prin inscrierea pe documentul
respectiv a mentiunii "control financiar preventiv" sub semnatura
celui care a efectuat acest control si cu precizarea datei.
Semnarea documentelor de catre conducatorii compartimentelor cu atributii
financiar-contabile, respectiv de catre contabilii sefi in calitatea functiei
pe care o detin, confirma ca s-a exercitat si controlul financiar preventiv,
daca prin ordinul sau decizia data s-a stabilit ca exercita acest control
pentru operatiile respective.
11. Persoanele imputernicite cu exercitarea controlului financiar preventiv
vor informa pe conducatorul compartimentului cu atributii financiar-contabile,
respectiv pe contabilul sef, asupra deficientelor privind intocmirea si
prezentarea documentelor la control de catre diferitele compartimente de
specialitate din unitate (operatii fara baza legala, calcule gresite, preturi
nelegale, lipsa de documentatii, solicitari exagerate de fonduri, circulatia
defectuoasa a documentelor etc.).
La randul sau conducatorul compartimentului cu atributii
financiar-contabile, respectiv contabilul sef, are obligatia de a identifica
cauzele producerii deficientelor si de a informa conducerea unitatii socialiste
despre aceste aspecte, propunand masuri pentru evitarea lor si pentru
sanctionarea celor vinovati, potrivit normelor legale.
Conducatorul compartimentului cu atributii financiar-contabile, respectiv
contabilul sef, in baza prevederilor art. 37 din Legea nr. 9/1974, atunci cand
constata ca se intocmesc si se prezinta la controlul financiar preventiv
documente in care sunt consemnate operatii fara baza legala, poate lua sau
propune masuri de sanctionare, conform legii, a persoanelor in cauza.
12. Conducatorul compartimentului cu atributii financiar-contabile,
respectiv contabilul sef, precum si celelalte persoane imputernicite, au
obligatia sa nu vizeze pentru controlul financiar preventiv documentele care
contin operatii ce nu sunt legale, necesare, oportune si economicoase. Refuzul
de viza se da motivat, in scris, iar documentul nu se semneaza de cel
imputernicit cu exercitarea acestui control.
Pentru operatiile refuzate la viza, atunci cand acestea sunt supuse
controlului pe baza de imputernicire, conducatorul compartimentului de
specialitate are dreptul de a se adresa conducatorului compartimentului cu
atributii financiar-contabile, respectiv contabilului sef, care in urma
analizei pe care o va face va acorda ori refuza, dupa caz, viza de control
financiar preventiv.
In cazul cand cei care coordoneaza activitatea compartimentului de
specialitate sustin in continuare efectuarea operatiilor pentru care s-a
refuzat viza de control financiar preventiv, conducatorul compartimentului cu
atributii financiar-contabile, respectiv contabilul sef, are obligatia sa
sesizeze in scris pe conducatorul unitatii cu care urmeaza sa analizeze aceste
cazuri.
Conducatorul unitatii poate dispune insa, in scris, pe proprie raspundere,
efectuarea operatiei pentru care s-a refuzat viza de control financiar
preventiv.
In cazul cand conducatorul unitatii a dispus in scris pe proprie raspundere
sa se efectueze o operatie refuzata la viza, conducatorul compartimentului cu
atributii financiar-contabile, respectiv contabilul sef, va incunostinta
organele prevazute la art. 17 din lege, dupa caz, care vor cerceta cele
semnalate si vor lua masurile prevazute de dispozitiile legale.
In acelasi mod se va proceda si in situatia in care conducatorii unitatilor
socialiste prevazute in ultimul alineat al art. 14 din Legea nr. 9/1974 au
aprobat dispozitii ori norme care angajeaza efectuarea de cheltuieli in lei sau
in valuta fara a tine seama de refuzul acordarii vizei de control financiar
preventiv. Transmiterea dispozitiilor ori normelor respective spre executare,
in cazul refuzului de viza, se face pe raspunderea conducatorului care a dispus
operatia, procedandu-se si in aceste cazuri potrivit art. 17 din lege.
13. Documentele care, potrivit prevederilor art. 9 din Legea nr. 9/1974, nu
pot fi inregistrate in contabilitate deoarece contin operatii asupra carora nu
s-a acordat viza de control financiar preventiv de catre persoanele
imputernicite sa exercite acest control si nu s-a dat aprobarea efectuarii lor
de catre organele competente, vor fi evidentiate distinct, astfel:
- cele care nu au dat nastere la operatiuni patrimoniale vor fi pastrate
intr-o cartoteca distincta la compartimentul care le-a emis;
- cele care au dat nastere unor operatiuni patrimoniale, prin incalcarea
legii, vor fi evidentiate distinct in conturi de ordine si evidenta, pana la
clarificarea situatiei lor.
14. In aplicarea legii, conducatorul compartimentului cu atributii
financiar- contabile, respectiv contabilul sef, este obligat ca in cadrul
organelor de conducere colectiva, in calitatea sa de organ de specialitate, sa
vegheze la respectarea normelor legale in domeniul sau de activitate si sa
actioneze cu toata fermitatea, inainte de luarea deciziilor, pentru ca utilizarea
mijloacelor materiale si banesti sa se faca cu maximum de eficienta.
In acest scop, organele prevazute mai sus au indatorirea ca in cadrul
sedintelor de lucru ale organelor de conducere colectiva sa motiveze documentat
punctul lor de vedere si sa actioneze ferm pentru luarea celor mai
corespunzatoare decizii.
15. In scopul cunoasterii permanente a modului in care se desfasoara
activitatea de control financiar preventiv si al luarii de masuri pentru
continua imbunatatire a acesteia, conducatorul compartimentului cu atributii
financiar-contabile, respectiv contabilul sef, va asigura urmarirea cazurilor
de refuz al vizei de control financiar preventiv, cu precizarea naturii
operatiilor, valorii si modului lor de solutionare. Aceste date vor fi folosite
si la analiza activitatii de control financiar preventiv in cadrul organelor de
conducere colectiva.
16. La dezbaterea activitatii de control financiar preventiv in cadrul
organului de conducere colectiva al unitatii socialiste se va avea in vedere,
in principal, in ce masura controlul financiar preventiv a constituit un
instrument al conducerii in luarea deciziilor, in cunoasterea si urmarirea
permanenta a modului de gospodarire a bunurilor materiale si banesti, in
identificarea si mobilizarea rezervelor, in prevenirea, descoperirea si
recuperarea pagubelor materiale, precum si in tragerea la raspundere a celor
vinovati pentru incalcarea dispozitiilor legale. De asemenea, se vor analiza
cazurile concrete de refuz al vizei de control financiar preventiv al
documentelor, modul de solutionare a acestora, cauzele si consecintele
economico-financiare, precum si masurile ce au fost luate pentru prevenirea lor
in viitor.
Totodata, vor fi prezentate cazurile de efectuare a unor operatii care nu
erau legale, necesare, oportune sau economicoase, reflectate in indicatorii
economico-financiari negativi ca: cheltuieli neeconomicoase reprezentand
pierderi din rebuturi, penalitati pentru nerespectarea disciplinei
contractuale, locatii, contrastalii, dobanzi penalizatoare platite la
imprumuturi restante, imobilizari in stocuri supranormative, debitori, pagube
materiale, depasirea necorespunzatoare a fondului de salarii, depasirea
cheltuielilor bugetare etc., produse din vina conducatorilor compartimentelor de
specialitate.
Cu ocazia acestor analize vor fi stabilite masuri concrete atat pentru
imbunatatirea organizarii si exercitarii controlului financiar preventiv in
conditiile legii, cat si pentru tragerea la raspundere a celor care au incalcat
normele legale, masuri care sa faca posibile eliminarea neajunsurilor existente
si preintampinarea producerii lor in viitor.
17. Acordul pentru numirea si eliberarea din functie a conducatorilor
compartimentelor cu atributii financiar-contabile, respectiv a contabililor
sefi, si a celorlalte persoane care conduc activitati financiar-contabile se da
in scris sub semnatura conducatorilor organelor prevazute la art. 33 din Legea
nr. 9/1974 privind controlul financiar preventiv, la propunerea conducerii
unitatii socialiste in care urmeaza sa-si desfasoare activitatea cadrele
respective. In toate cazurile, cu exceptia ministerelor si celorlalte organe
centrale, precum si comitetelor executive ale consiliilor populare judetene si
al municipiului Bucuresti pentru directorii administratiilor financiare,
propunerile de numire si eliberare din functie vor fi avizate de catre
conducatorul compartimentului cu atributii financiar-contabile, respectiv
contabilul sef, al organului ierarhic superior.
Organele care dau acordul vor verifica daca propunerile de angajare
indeplinesc conditiile cerute de lege pentru ocuparea postului respectiv.
18. Indrumarea si verificarea activitatii de control financiar preventiv se
asigura de Curtea Superioara de Control Financiar, Ministerul Finantelor,
bancile si organele de control financiar intern, dupa caz, astfel:
a) la Ministerul Finantelor si centralele bancilor, de catre Curtea
Superioara de Control Financiar;
b) la celelalte ministere si organe centrale de stat, de catre Curtea
Superioara de Control Financiar, Ministerul Finantelor si bancile pe baza
planurilor de control coordonate;
c) la comitetele executive ale consiliilor populare, la centrale si unitati
asimilate acestora, intreprinderi si institutii de stat, de catre Ministerul
Finantelor;
d) la unitatile bancare teritoriale, de catre centralele bancilor.
In acest scop, organele prevazute mai sus vor intensifica actiunile de
control financiar ulterior, indeosebi in sectoarele si unitatile in care se
constata existenta unor neajunsuri in gospodarirea valorilor materiale si
banesti. De asemenea, vor organiza actiuni de indrumare si sprijin, precum si
schimburi de experienta.
Organele de control financiar intern, cu ocazia verificarilor gestionare de
fond, sunt obligate sa indrume si sa verifice si activitatea de control
financiar preventiv din unitatea socialista respectiva, consemnind aspectele si
problemele retinute, precum si masurile luate, in actele de control pe care le
incheie.
19. Potrivit prevederilor art. 10 lit. i) din Legea nr. 2/1973 Ministerul
Finantelor, pentru activitatea de control financiar preventiv desfasurata in
unitatile subordonate nemijlocit lui, cat si pentru aceea desfasurata in cadrul
comitetelor executive ale consiliilor populare, precum si celelalte ministere
si organe centrale de stat, inclusiv centralele bancilor, fiecare pentru
sectoarele pe care le coordoneaza, vor trimite Curtii Superioare de Control
Financiar, pana la finele lunii ianuarie al fiecarui an, informari pentru anul
anterior.
Informarea respectiva va cuprinde o analiza a modului cum a fost organizat
si exercitat controlul financiar preventiv, rezultatele obtinute in
preintampinarea risipei de mijloace materiale si banesti si inlaturarea
cauzelor respective, masurile luate pentru exercitarea potrivit legii a acestei
forme de control.
20. In cazul cand organele Ministerului Finantelor, bancilor si organele de
control financiar intern constata abateri grave in organizarea si exercitarea
controlului financiar preventiv din vina conducatorilor unitatilor socialiste
sau a conducatorilor compartimentelor cu atributii financiar-contabile,
respectiv a contabililor sefi, vor lua toate masurile prevazute de lege
potrivit competentelor din legile lor de organizare.
Despre abaterile mai deosebite si in legatura cu masurile luate va fi
informata si Curtea Superioara de Control Financiar.
21. Exercitarea controlului financiar preventiv de catre Curtea Superioara
de Control Financiar prin organe proprii sau prin cele imputernicite de curte
la ministere, alte organe centrale de stat, centrale, intreprinderi, institutii
de stat si comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti nu exonereaza unitatile socialiste in cauza de raspunderile
ce le revin pentru organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv
prin organele proprii, potrivit legii si prezentelor norme metodologice.
22. Prevederile prezentelor norme se aplica si pentru operatiile
patrimoniale care privesc administratia proprie a Ministerului Finantelor,
bancilor, administratiilor financiare, a celorlalte organe financiar-contabile
ale comitetelor executive ale consiliilor populare si a unitatilor bancare
teritoriale.
ANEXA 1
LISTA
infractiunilor savarsite de anumite persoane carora nu li se pot incredinta
sarcini privind controlul financiar preventiv
A) Legea nr. 22/1969 privind angajarea gestionarilor, constituirea de
garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor organizatiilor
socialiste: art. 4
1. Infractiuni prevazute de Codul penal, republicat la 27 februarie 1948,
cu modificarile ulterioare:
- infractiunile contra securitatii statului prevazute de art. 184-186
inclusiv, art. 188-192 inclusiv, art. 196, art. 207, art. 209^1 -209^3 inclusiv
si art. 227;
- infractiunea de omisiune prevazuta de art. 228 alin. 1, in cazul in care
se refera la vreuna dintre infractiunile aratate mai sus;
- infractiunile contra pacii si omenirii prevazute de art. 231^1 - 231^5 inclusiv;
- delapidarea prevazuta de art. 236;
- remuneratia injusta prevazuta de art. 240;
- neglijenta in serviciu prevazuta de art. 242;
- abuzul de serviciu prevazut de art. 245;
- darea si luarea de mita prevazute de art. 250 si 251;
- infractiunile economice prevazute de art. 268^1, 268^17, 268^20 si
268^21;
- tainuirea sau favorizarea infractorului prevazute de art. 283 - 286
inclusiv, in cazul in care se refera la vreuna dintre infractiunile aratate sub
pct. I din prezenta lista;
- provocarea de pericol public prevazuta de art. 352;
- incendiul prevazut de art. 353 - 356 inclusiv;
- catastrofa publica din stricarea mijloacelor de comunicatie prevazuta de
art. 366;
- falsificarea de moneda, de titluri de credit public, marci, timbre si
hartii timbrate, prevazute de art. 385, 391 si 392;
- falsul de acte prevazut de art. 401, 402 si 406 alin. 2 pct. 1;
- intrebuintarea de act fals prevazuta de art. 412;
- furtul prevazut de art. 524, 525 si 527;
- tilharia prevazuta de art. 529 - 534 inclusiv;
- furtul, tilharia, distrugerea ori degradarea, inselaciunea sau abuzul de
incredere savarsite in paguba avutului obstesc, prevazute de art. 536^1;
- abuzul de incredere prevazut de art. 537 si 538;
- gestiunea frauduloasa prevazuta de art. 539 si 540;
- abuzul de incredere profesionala savarsit in paguba avutului obstesc
prevazut de art. 545 combinat cu 536^3;
- inselaciunea prevazuta de art. 549 si 550;
- inselaciunea in conventii prevazuta de art. 551;
- distrugerea de acte savarsita in paguba avutului obstesc, prevazuta de
art. 562 combinat cu art. 536^3.
2. Infractiuni prevazute de Codul penal adoptat prin Legea nr. 15 din 21
iunie 1968:
- infractiunile contra securitatii statului prevazute de art. 155 - 157
inclusiv, art. 160 - 165 inclusiv si art. 167;
- infractiunea de nedenuntare prevazuta de art. 170, in cazul in care se
refera la vreuna dintre infractiunile aratate mai sus;
- furtul prevazut de art. 208 si 209;
- tilharia prevazuta de art. 211;
- abuzul de incredere prevazut de art. 213;
- gestiunea frauduloasa prevazuta de art. 214;
- inselaciunea prevazuta de art. 215;
- distrugerea prevazuta de art. 217 alin. 4 si art. 218;
- tainuirea prevazuta de art. 221, in cazul in care se refera la vreuna
dintre infractiunile aratate sub pct. II din prezenta lista;
- delapidarea prevazuta de art. 223;
- furtul, tilharia, abuzul de incredere, gestiunea frauduloasa,
inselaciunea si distrugerea in paguba avutului obstesc, prevazute de art. 224,
225, 227-229 inclusiv si art. 231;
- tainuirea in paguba avutului obstesc prevazuta de art. 234;
- abuzul in serviciu contra intereselor persoanelor si cel contra
intereselor obstesti, prevazute de art. 246 si 248;
- neglijenta in serviciu prevazuta de art. 249;
- luarea si darea de mita prevazute de art. 254 si 255;
- primirea de foloase necuvenite prevazuta de art. 256;
- favorizarea infractorului prevazuta de art. 264, in cazul in care se
refera la vreuna dintre infractiunile aratate sub pct. II din prezenta lista;
- infractiunile contra sigurantei circulatiei pe caile ferate, prevazute de
art. 273-276 inclusiv;
- falsificarea de monede, timbre sau de alte valori, prevazute de art. 282
si 283;
- falsul si uzul de fals prevazute de art. 288, 289 si 291;
- infractiunile la regimul stabilit pentru anumite activitati economice,
prevazute de art. 295-297 inclusiv;
- infractiunile contra pacii si omenirii prevazute de art. 356-360
inclusiv.
3. Infractiunile prevazute de art. 35, 36 si 37 din Legea nr. 22/1969.
B.) Legea nr. 3/1972 cu privire la activitatea de comert interior: art. 75
- 78, cu aplicarea corespunzatoare a art. 86
- specula prevazuta de art. 295 lit. a), b) si c) din Codul penal;
- inselaciunea la masuratoare prevazuta de art. 296 din Codul penal;
- inselaciunea cu privire la calitatea marfurilor prevazuta de art. 297 din
Codul penal;
- vanzarea produselor alimentare si nealimentare direct de la unitatile
producatoare sau din depozitele acestora, in alte conditii decat prin unitatile
comerciale cu circuit deschis, prevazuta de art. 79 din Legea nr. 3/1972.
C) Legea nr. 19/1971 cu privire la regimul preturilor si tarifelor: art.
138, 139, cu aplicarea corespunzatoare a art. 142
vanzarea de marfuri si prestarile de servicii, cu depasirea preturilor
sau tarifelor legale, precum si
incadrarea si plata la categorii de calitate inferioara celor reale, cu
reacredinta, a produselor cumparate de la producatorii agricoli ce constituie
infractiunea de abuz in serviciu contra intereselor persoanelor, prevazuta in
art. 246 din Codul penal;