LEGE
Nr. 9 din 29 martie 1974 * Republicata
privind controlul financiar preventiv
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 134 din 19 decembrie 1977
*) Republicarea s-a facut in temeiul art. III din Decretul Consiliului de
Stat nr. 388 din 27 octombrie 1977, publicat in B. Of. nr. 117 din 16 noiembrie
1977, s-a dat articolelor o noua numerotare si s-a inlocuit denumirea de "
comitete executive ale consiliilor populare ", in cazurile cand
dispozitiile legii se refereau si la consiliile populare comunale si
orasenesti, cu " comitete sau birouri executive ale consiliilor populare
".
Dezvoltarea si diversificarea continua a economiei nationale, in conditiile
largirii atributiilor si competentelor cadrelor de decizie pe toate treptele
organizatorice, impun respectarea riguroasa a legii, introducerea unui regim
sever de economii, combaterea hotarata a risipei si obtinerea unei eficiente
sporite in utilizarea mijloacelor materiale si banesti in toate sectoarele de
activitate.
Oamenii muncii, desfasurandu-si activitatea in unitatile socialiste, in
dubla lor calitate de proprietari ai mijloacelor de productie si producatori de
valori materiale, raspund pentru gospodarirea cu grija a patrimoniului
incredintat si de indeplinirea obligatiilor ce le revin si au datoria sa-si
aduca contributia la realizarea integrala si la timp a tuturor sarcinilor
unitatii in care lucreaza, in conditiile respectarii stricte a legii si ale obtinerii
unei eficiente maxime.
Un rol important in realizarea acestor obiective revine controlului
financiar preventiv, care trebuie sa fie astfel organizat incat sa poata
interveni operativ pentru preintampinarea unor neajunsuri, inainte de a se
produce efectele negative ale acestora, sa fie in masura sa identifice cauzele
care le genereaza si caile pentru evitarea lor.
In exercitarea acestui control, sarcini de mare raspundere revin
conducatorilor compartimentului cu atributii financiar-contabile, respectiv
contabilului sef, care impreuna cu ceilalti membri ai organului colectiv de
conducere trebuie sa asigure respectarea disciplinei financiare si utilizarea
cat mai economicoasa a mijloacelor materiale si banesti.
Conducatorul compartimentului cu atributii financiar-contabile, respectiv
contabilul sef, trebuie sa actioneze hotarat in directia respectarii normelor
legale si a obtinerii unei eficiente maxime in procesul luarii deciziilor.
Pentru imbunatatirea si perfectionarea controlului financiar preventiv si
cresterea eficientei acestuia, Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste
Romania adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In Republica Socialista Romania controlul financiar preventiv are rolul de
a contribui la folosirea cu maximum de eficienta a resurselor materiale si
banesti, la intarirea ordinii in minuirea fondurilor si cresterea raspunderii
tuturor factorilor de decizie din unitatile socialiste in angajarea si
efectuarea cheltuielilor.
Ministrii, conducatorii celorlalte organe centrale se stat, presedintii
comitetelor sau birourilor executive ale consiliilor populare, directorii
generali si directorii de centrale, intreprinderi, institutii de stat,
celelalte cadre de conducere si colectivele de munca au obligatia sa asigure
gospodarirea cat mai economicoasa a mijloacelor materiale si banesti si sa
respecte dispozitiile legale care reglementeaza constituirea si utilizarea lor,
aparind in acest mod integritatea avutului obstesc.
Toti cei care angajeaza, administreaza sau minuiesc mijloace materiale si
banesti poarta intreaga raspundere pentru utilizarea lor rationala, cu maximum
de eficienta.
Art. 2
Controlul financiar preventiv se organizeaza in mod unitar pe toate
treptele organizatorice ale unitatilor socialiste de stat, se exercita in
cadrul compartimentului financiar-contabil si urmareste respectarea stricta a
legii in utilizarea fondurilor in conformitate cu prevederile planului,
identificarea si eliminarea cheltuielilor care nu sunt necesare, oportune si
economicoase, preintampinarea oricarei forme de risipa. Acest control se
organizeaza si la Ministerul Finantelor si banci, in vederea determinarii
folosirii rationale a fondurilor in unitatile socialiste, prevenirii cheltuielilor
nelegale si neeconomicoase a fondurilor.
Art. 3
In indeplinirea atributiilor lor organele insarcinate cu exercitarea
controlului financiar preventiv au obligatia de a interveni operativ si in mod
hotarat pentru preintampinarea neajunsurilor din activitatea unitatilor
socialiste, inainte de a se produce efectele negative ale acestora,
identificind cauzele care le genereaza si caile pentru evitarea lor.
Prin exercitarea acestui control in unitatile socialiste vor fi oprite -
inainte de efectuare - toate operatiile care nu sunt legale, necesare, oportune
sau economicoase, in faza de angajare si de plata, respectiv de incasare, dupa
caz.
Conducatorul compartimentului cu atributii financiar-contabile, respectiv
contabilul sef, ca organ de specialitate, raspunde si in cadrul organelor de
conducere colectiva de respectarea normelor legale in domeniul sau de
activitate si are obligatia de a actiona ferm pentru obtinerea unei eficiente
maxime, inainte de luarea deciziilor.
Operatiile supuse controlului financiar preventiv nu pot fi efectuate fara
semnatura conducatorului compartimentului financiar-contabil, respectiv
contabilului sef, in conditiile prezentei legi.
Art. 4
Sunt supuse controlului financiar preventiv, in conditiile prezentei legi,
operatiile din care deriva drepturi sau obligatii patrimoniale pentru o unitate
socialista fata de alta unitate socialista, ori fata de alte persoane juridice
sau fata de persoane fizice, precum si operatiile prevazute la art. 18 si 19,
ce se efectueaza de catre Ministerul Finantelor si banci.
Art. 5
Documentul prin care conducerea unitatii socialiste isi asuma o obligatie
cu caracter patrimonial, in numele si pe seama unitatii pe care o reprezinta,
constituie actul de angajare al acelei operatii.
Documentul prin care conducerea unitatii socialiste dispune stingerea prin
plata sau in orice alt mod a unei obligatii asumate, pe baza de justificari
legal intocmite, reprezinta actul de efectuare a cheltuielii sau operatiei in
cauza.
Art. 6
Controlul financiar preventiv se exercita de catre persoane anume
imputernicite sa efectueze verificarea operatiilor si vizarea documentelor in
care sunt consemnate.
Documentele se prezinta la controlul financiar preventiv de catre
compartimentul in ale carei obligatii de serviciu intra elaborarea acestora sau
in care au loc operatiile si trebuie sa cuprinda elemente din care sa rezulte
legalitatea, necesitatea, oportunitatea si economicitatea utilizarii
mijloacelor materiale si banesti.
Art. 7
Conducatorii compartimentelor de specialitate, precum si celelalte persoane
din cadrul unitatilor socialiste care intocmesc sau care participa la
intocmirea documentelor pentru operatiile ce se supun controlului financiar
preventiv, raspund de legalitatea, necesitatea, oportunitatea, economicitatea
si realitatea lor.
Art. 8
Ministrii, conducatorii celorlalte organe centrale de stat, presedintii
comitetelor sau birourilor executive ale consiliilor populare, directorii
generali si directorii de centrale, intreprinderi si institutii de stat au
obligatia de a stabili prin regulamentele de organizare si functionare pe care
le elaboreaza, potrivit legii, atributiile si raspunderile ce revin fiecarei
persoane din cadrul unitatilor socialiste care semneaza, intocmeste sau care
participa la intocmirea documentelor pentru operatiile ce se supun controlului
financiar preventiv, precum si a celor care exercita acest control.
Art. 9
Operatiile ce se supun controlului financiar preventiv nu pot fi aprobate
si executate daca in prealabil nu s-a efectuat acest control asupra lor.
Documentele care cuprind operatii supuse controlului financiar preventiv
pentru care nu s-a acordat viza de catre persoanele imputernicite de a exercita
acest control si nu s-a dat aprobarea efectuarii de catre organele competente,
nu vor fi inregistrate in contabilitate, ci vor fi evidentiate distinct.
Art. 10
Controlul financiar preventiv nu poate fi exercitat de persoanele care prin
natura muncii lor participa la actul sau operatia supusa acestui control.
Persoanelor carora, potrivit dispozitiilor legale, nu li se poate
incredinta gestionarea de valori materiale si banesti, ori pentru care s-a
stabilit prin hotarare judecatoreasca definitiva ca nu au justificat dobandirea
licita a unor bunuri sau valori, nu li se poate incredinta exercitarea
controlului financiar preventiv.
Pentru unitatile si subunitatile dispersate, fara compartiment propriu sau
organe financiar-contabile - sectoare, puncte de lucru, institutii de stat cu
activitate mai redusa si altele de acest fel -, precum si pentru situatii
specifice, controlul financiar preventiv se poate exercita si de catre
persoanele care prin natura muncii lor participa la actul sau operatia supusa
controlului financiar preventiv, pe baza aprobarii conducerii unitatii ierarhic
superioare.
Art. 11
Operatiile privind miscarea valorilor materiale in cadrul unitatii
socialiste se fac pe propria raspundere a sefilor compartimentelor sau a
inlocuitorilor acestora, in care au loc operatiile respective. Prin semnarea
documentelor pentru aceste operatii, sefii compartimentelor sau inlocuitorii
lor confirma legalitatea, necesitatea, realitatea si economicitatea lor.
Conducatorii compartimentelor financiar-contabile, respectiv contabilii
sefi, au dreptul sa verifice de la caz la caz operatiile efectuate potrivit
prezentului articol.
CAP. 2
Controlul financiar preventiv la intreprinderi, centrale, institutii de
stat, ministere, alte organe centrale de stat, si comitetele sau birourile
executive ale consiliilor populare
Art. 12
Controlul financiar preventiv in intreprinderi, centrale, institutii de
stat, ministere, alte organe centrale de stat si comitetele sau birourile
executive ale consiliilor populare se exercita, dupa caz, de catre conducatorul
compartimentului cu atributii financiar-contabile sau de catre contabilul sef.
Conducerile unitatilor socialiste, in functie de volumul si complexitatea
operatiilor, au dreptul sa aprobe, la propunerea conducatorilor
compartimentelor cu atributii financiar-contabile, respectiv a contabililor
sefi, ca exercitarea controlului financiar preventiv sa se faca si de alte
persoane cu atributii financiar-contabile din cadrul unitatii, imputernicite sa
indeplineasca aceasta sarcina pe langa celelalte atributii de serviciu sau in
mod exclusiv.
Art. 13
Conducatorii compartimentelor cu atributii financiar-contabile, respectiv
contabilii sefi, in exercitarea controlului financiar preventiv si a celorlalte
atributii cu privire la organizarea si desfasurarea activitatii financiare,
raspund de indeplinirea, in conformitate cu dispozitiile legale, a obligatiilor
in raporturile cu statul, catre unitatile socialiste, catre alte persoane
juridice si persoane fizice si de indeplinirea atributiilor ce le revin pentru
asigurarea pastrarii integritatii avutului obstesc. Acestia participa la
actiunile intreprinse in cadrul unitatii, avand drept scop cresterea eficientei
activitatii economice si sociale, raspund si angajeaza unitatea prin semnatura
lor alaturi de conducatorii unitatilor in toate operatiile patrimoniale si aduc
la indeplinire si celelate sarcini prevazute de lege.
Art. 14
Se supun in mod obligatoriu controlului financiar preventiv la
intreprinderi, centrale, institutii de stat, ministere, celelalte organe
centrale de stat si comitetele sau birourile executive ale consiliilor
populare:
a) incheierea contractelor si comenzilor interne pentru aprovizionare si
desfacere, a contractelor de comert exterior, precum si a contractelor de
executari de lucrari si prestari de servicii;
b) incasarile reprezentand contravaloarea produselor livrate, serviciilor
prestate si lucrarilor executate si a altor drepturi ale unitatii fata de
persoane fizice sau juridice, in afara unor incasari de la populatie pentru
care ministerele si celelalte organe centrale de stat vor stabili ca acestea sa
fie supuse controlului ulterior;
c) plata in lei si valuta, privind aprovizionarea tehnico-materiala,
executarea de lucrari si prestari de servicii;
d) plata sumelor pentru munca prestata si a altor drepturi cuvenite
persoanelor incadrate in munca, cu respectarea normelor legale, precum si
incadrarea in indicatorii planului de munca si retribuire a muncii, cu
respectarea normelor unitare de structura;
e) solicitarile de credite bancare si cererile pentru deschiderea
finantarii si decontarea investitiilor;
f) trecerea pe seama cheltuielilor sau a rezultatelor financiare, ori pe
seama unor fonduri, potrivit dispozitiilor legale, a pierderilor, a daunelor
produse de calamitati ori a altor daune aduse unitatilor socialiste, care nu
s-au produs cu vinovatie;
g) angajarea si efectuarea platilor din creditele bugetare aprobate, precum
si din orice alte mijloace legal constituite la dispozitia unitatii;
h) repartizarea pe unitati subordonate si pe activitati a fondurilor
aprobate prin bugetul de stat si a creditelor bugetare deschise;
i) virarile de credite bugetare;
j) deblocarea unor sume din creditele bugetare ramase neconsumate la finele
trimestrelor I, II si III;
k) stabilirea, potrivit dispozitiilor legale, a nivelului preturilor si
tarifelor propuse prin documentatii;
l) transferurile de fonduri fixe.
La ministere, celelalte organe centrale de stat si la comitetele sau
birourile executive ale consiliilor populare se supun controlului financiar
preventiv si dispozitiile ori normele elaborate de acestea pentru unitatile din
subordine, atunci cand prin masurile respective se angajeaza efectuarea de cheltuieli.
Art. 15
Documentele privind operatiile din care deriva drepturi sau obligatii
patrimoniale ce se prezinta la controlul financiar preventiv vor fi insotite de
actele justificative corespunzatoare si semnate in prealabil de catre conducatorul
compartimentului de specialitate in care urmeaza sa se efectueze operatia
respectiva.
Prin semnarea acestor documente conducatorii compartimentelor de
specialitate isi asuma raspunderea in legatura cu legalitatea, necesitatea,
oportunitatea, economicitatea si realitatea operatiilor.
In cazul in care dispozitiile legale prevad avizarea operatiilor de catre
jurisconsult, documentele respective vor fi supuse controlului financiar
preventiv impreuna cu avizul acestuia.
Organele insarcinate cu exercitarea controlului financiar preventiv vor
solicita avizul jurisconsultului ori de cate ori considera ca necesitatile o
impun.
Art. 16
Persoanele care exercita controlul financiar preventiv au obligatia sa
refuze motivat, in scris, vizarea documentelor daca operatiile nu sunt legale,
necesare, oportune si economicoase, dupa ce au sesizat si analizat in prealabil
aceste cazuri cu conducatorul unitatii.
In situatia in care persoanele care exercita controlul financiar preventiv
pe baza de imputernicire nu sunt de acord cu efectuarea operatiilor supuse
controlului, refuzul de viza se da de catre conducatorul compartimentului cu
atributii financiar-contabile, respectiv de catre contabilul sef, dupa ce a
analizat aceste cazuri cu conducatorul unitatii.
Art. 17
In situatia in care s-a refuzat viza de control financiar preventiv in faza
de angajare sau de plata, dupa caz, conducatorul unitatii poate dispune, in
scris, pe proprie raspundere, efectuarea operatiei in cauza. In aceste cazuri
se va proceda astfel:
a) cand refuzul se da in faza de angajare a operatiei, conducatorul
compartimentului cu atributii financiar-contabile, respectiv contabilul sef,
este obligat sa incunostinteze in termen de 2 zile, in scris:
- pe conducatorul organului ierarhic superior si inspectiile teritoriale
financiare de stat ale Ministerului Finantelor, daca refuzul s-a produs la
intreprinderi, centrale, comitete sau birouri executive ale consiliilor
populare, cu exceptia celor judetene sau al municipiului Bucuresti, sau la
institutii de stat, altele decat organele centrale de stat. Conducatorul
organului ierarhic superior, pe baza sesizarilor primite, are obligatia ca in
cel mult 15 zile sa cerceteze cele semnalate si sa ia masurile prevazute de
dispozitiile legale, incunostintand despre aceasta organelor Ministerului
Finantelor;
- Ministerul Finantelor, daca refuzul s-a produs la comitetele executive
ale consiliilor populare judetene sau al municipiului Bucuresti, care este
obligat ca in termen de 15 zile sa cerceteze cele semnalate si sa ia masurile
prevazute de dispozitiile legale;
- Curtea Superioara de Control Financiar, daca refuzul s-a produs la
ministere sau alte organe centrale de stat. Pe baza sesizarilor primite Curtea
Superioara de Control Financiar, in cel mult 15 zile, va cerceta cele semnalate
si va lua masurile prevazute de dispozitiile legale;
b) cand refuzul se da in faza de plata, documentele se depun la unitatea
bancara ori la compartimentul care executa operatia, semnate de catre conducatorul
unitatii in cauza si cu mentiunea refuzului de viza. In aceste situatii,
conducatorul compartimentului cu atributii financiar-contabile, respectiv
contabilul sef, este obligat sa incunostinteze in termen de 2 zile, in scris,
organele prevazute la lit. a) de mai sus, dupa caz. Unitatile bancare vor onora
documentele respective de plata dupa efectuarea verificarilor ce le revin ca
sarcina potrivit normelor legale.
CAP. 3
Controlul financiar preventiv exercitat de Ministerul Finantelor si de
banci
Art. 18
Ministerul Finantelor exercita controlul financiar preventiv asupra
operatiilor privind acordarea fondurilor de la buget, solicitarea de virari de
credite bugetare, precum si asupra altor operatii similare cu caracter
financiar pe care le efectueaza in indeplinirea atributiilor prevazute in legea
sa de organizare si functionare si in Legea finantelor.
Atributii corespunzatoare revin administratiilor financiare, precum si
celorlalte organe financiar-contabile ale comitetelor sau birourilor executive
ale consiliilor populare, pentru bugetele locale.
Art. 19
Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania, Banca pentru Agricultura
si Industrie Alimentara, Banca de Investitii si Banca Romana de Comert Exterior
asigura, la nivel central si la nivelul unitatilor teritoriale subordonate,
exercitarea controlului financiar preventiv asupra operatiilor de creditare,
finantare si plati, in lei si in valuta, privind activitatea de productie,
circulatia marfurilor, investitii, comert exterior si alte actiuni economice si
sociale, in conditiile stabilite prin normele legale.
Art. 20
Ministrul finantelor, guvernatorul Bancii Nationale a Republicii Socialiste
Romania si presedintii bancilor specializate, fiecare pentru institutia si
unitatile subordonate, stabilesc, in cadrul normelor lor metodologice, modul de
exercitare a controlului financiar preventiv asupra operatiilor supuse acestui
control.
Pentru administratiile financiare si celelalte organe financiar-contabile
ale comitetelor sau birourilor executive ale consiliilor populare operatiile
supuse controlului financiar preventiv si competentele ce se acorda persoanelor
care exercita acest control se stabilesc in cadrul normelor metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor.
Art. 21
Ministerul Finantelor, centralele bancilor, precum si unitatile teritoriale
subordonate acestora, in indeplinirea atributiilor de control financiar
preventiv, au obligatia ca, in conditiile prevazute de art. 20, sa nu execute
acele operatii care nu sunt legale sau nu sunt eficiente.
Art. 22
Administratiile financiare si celelalte organe financiar-contabile ale
comitetelor sau birourilor executive ale consiliilor populare au obligatia sa
refuze motivat, in scris, vizarea documentelor, daca operatiile nu sunt legale
sau nu sunt eficiente.
In situatia in care s-a refuzat viza de control financiar preventiv,
presedintele comitetului sau biroului executiv al consiliului popular poate
dispune in scris, pe proprie raspundere, efectuarea operatiei in cauza. In
acest caz, se va proceda dupa cum urmeaza:
a) organele financiar-contabile ale comitetelor sau birourilor executive
ale consiliilor populare comunale, orasenesti, municipale si ale sectoarelor
municipiului Bucuresti sunt obligate sa incunostinteze, in scris, in termen de
2 zile, pe presedintele comitetului executiv, al unitatii
administrativ-teritoriale ierarhic superioare, care are obligatia sa cerceteze
si sa ia masuri corespunzatoare in termen de 15 zile;
b) administratiile financiare judetene si a municipiului Bucuresti au
obligatia sa incunostinteze in scris, in termen de 2 zile, Ministerul
Finantelor, care va cerceta si va lua masuri corespunzatoare in termen de 15
zile.
CAP. 4
Atributiile Curtii Superioare de Control Financiar privind controlul
financiar preventiv
Art. 23
Curtea Superioara de Control Financiar orienteaza si coordoneaza controlul
financiar preventiv, asigurand unitatea de conceptie, de metoda si de
organizare a acestuia pe toate treptele organizatorice ale unitatilor
socialiste.
Art. 24
Curtea Superioara de Control Financiar exercita, prin organele proprii de
control, la ministere si alte organe centrale de stat, controlul financiar
preventiv asupra legalitatii si eficientei angajarii si efectuarii de
cheltuieli din fondurile ce se administreaza de catre aceste organe.
Ministerele si celelalte organe centrale de stat, la care Curtea Superioara
de Control Financiar exercita controlul financiar preventiv, fondurile si
limitele valorice ale acestora, precum si operatiile asupra carora se
efectueaza acest control, se stabilesc de curte, potrivit legii sale de
organizare.
Art. 25
Documentele privind operatiile ce se supun controlului financiar preventiv
al organelor Curtii Superioare de Control Financiar se prezinta acestora
semnate de conducatorul compartimentului cu atributii financiar-contabile si
aprobate de catre cei in drept, cu exceptia operatiilor ce se aproba de
ministrii si conducatorii celorlalte organe centrale de stat, pentru care
documentele se supun controlului financiar preventiv al organelor curtii
inainte de aprobarea lor.
Art. 26
Organele Curtii Superioare de Control Financiar care exercita controlul
financiar preventiv la ministere si alte organe centrale de stat au obligatia
sa refuze motivat, in scris, cu acordul biroului executiv al consiliului
curtii, vizarea documentelor daca operatiile nu sunt legale sau nu sunt
eficiente. In aceasta situatie operatiile nu pot fi executate.
In cazul refuzului de viza, ministrul sau conducatorul organului central de
stat se poate adresa Consiliului de Ministri, care va hotari asupra efectuarii
operatiei, instiintand curtea despre aceasta.
Curtea Superioara de Control Financiar va informa Consiliul de Stat asupra
situatiilor in care operatiile au fost efectuate pe baza dispozitiei
Consiliului de Ministri.
Art. 27
Curtea Superioara de Control Financiar poate exercita prin organe proprii,
la unele centrale, intreprinderi, institutii de stat si comitete executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, controlul financiar
preventiv asupra legalitatii si eficientei angajarii si efectuarii de
cheltuieli din fondurile ce se administreaza de catre aceste unitati. Cu
acordul prealabil al Ministerului Finantelor si al bancilor, Curtea Superioara
de Control Financiar, pentru cazuri deosebite, poate imputernici in mod
temporar organe ale acestora sa exercite controlul financiar preventiv.
Unitatile la care Curtea Superioara de Control Financiar exercita controlul
financiar preventiv, potrivit prevederilor din alineatul precedent, fondurile
si limitele lor valorice, precum si operatiile asupra carora se efectueaza
controlul, se stabilesc de curte, in functie de volumul si importanta acestora,
de neajunsurile si abaterile semnalate.
Art. 28
Documentele privind operatiile ce se supun controlului financiar preventiv
al organelor proprii ale Curtii Superioare de Control Financiar, precum si al
celor imputernicite de curte, la centrale, intreprinderi, institutii de stat si
comitete executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti, se prezinta acestora semnate de conducatorul compartimentului cu
atributii financiar-contabile si aprobate de catre cei in drept.
Documentele pentru operatiile ce se aproba de presedintii comitetelor
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti se
supun controlului financiar preventiv al curtii inainte de aprobarea lor.
Art. 29
Organele proprii ale Curtii Superioare de Control Financiar, precum si cele
imputernicite de curte, care exercita controlul financiar preventiv la
centrale, intreprinderi si institutii de stat, au obligatia sa refuze motivat,
in scris, vizarea documentelor daca operatiile nu sunt legale sau nu sunt
eficiente. In aceasta situatie operatiile nu pot fi executate.
In cazul cand conducatorul centralei, intreprinderii sau institutiei de
stat nu este de acord cu refuzul de viza, acesta se adreseaza ministerului sau
organului ierarhic superior, aplicandu-se prevederile art. 26 alin. 2 si 3 in
mod corespunzator.
Art. 30
Organele proprii ale Curtii Superioare de Control Financiar, precum si cele
imputernicite de catre curte, care exercita controlul financiar preventiv la comitetele
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, au
obligatia sa refuze motivat, in scris, cu acordul biroului executiv al
consiliului curtii, vizarea documentelor daca operatiile nu sunt legale sau nu
sunt eficiente. In aceasta situatie operatiile nu pot fi executate.
In cazul refuzului de viza se aplica prevederile art. 26 alin. 2 si 3.
Art. 31
Curtea Superioara de Control Financiar elaboreaza norme metodologice*)
unitare privind desfasurarea activitatii de control financiar preventiv.
Indrumarea si verificarea activitatii de control financiar preventiv se asigura
de Curtea Superioara de Control Financiar, Ministerul Finantelor, bancile si
organele de control financiar intern, dupa caz.
Curtea Superioara de Control Financiar si Ministerul Finantelor, impreuna
cu ministerele si celelalte organe centrale si comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, vor asigura
instruirea si verificarea periodica a cunostintelor profesionale ale celor
imputerniciti sa exercite controlul financiar preventiv potrivit prevederilor
prezentei legi.
-----------------------
*) Normele metodologice au fost publicate in Buletinul Oficial al
Republicii Socialiste Romania, Partea I, nr. 53 din 5 aprilie 1974.
CAP. 5
Obligatii, raspunderi si sanctiuni
Art. 32
Ministrii, conducatorii celorlalte organe centrale de stat, presedintii
comitetelor sau birourilor executive ale consiliilor populare si conducatorii
unitatilor socialiste subordonate sunt obligati:
a) sa organizeze si sa verifice modul de exercitare a controlului financiar
preventiv la unitatile proprii si la cele subordonate, astfel incat acesta sa
se efectueze in conditiile stabilite prin prezenta lege;
b) sa stabileasca, potrivit prezentei legi, prin ordine sau decizii,
persoanele care exercita controlul financiar preventiv, operatiile si
documentele pe care trebuie sa le verifice;
c) sa ia, potrivit legii, masuri pentru punerea la dispozitie a legislatiei
necesare exercitarii controlului financiar preventiv si cunoasterii acesteia de
catre personalul din subordine insarcinat cu efectuarea controlului;
d) sa supuna dezbaterii, in cadrul organului de conducere colectiva, odata
cu analiza rezultatelor economico-financiare pe baza de bilant, si activitatea
de control financiar preventiv, stabilind masurile necesare pentru
imbunatatirea acestei activitati.
Art. 33
Incadrarea si eliberarea din functie a conducatorilor directiilor cu
atributii financiar-contabile, a contabililor sefi, a celorlalte persoane care
conduc activitati financiar-contabile, precum si a directorilor
administratiilor financiare, se fac, potrivit normelor legale, cu acordul:
1. Ministerului Finantelor, pentru:
a) conducatorii directiilor cu atributii financiar-contabile din ministere,
departamente, celelate organe centrale de stat, Uniunea Centrala a
Cooperativelor Mestesugaresti, Uniunea Centrala a Cooperativelor de Consum,
precum si in organizatii centrale obstesti. La ministerele, departamentele si
celelalte organe centrale la care conducerea activitatii financiar-contabile
este indeplinita de persoane avand alta functie decat aceea de director,
Ministerul Finantelor impreuna cu ministerul sau organul central respectiv vor
stabili functia pentru care se da acordul;
b) directorii administratiilor financiare judetene si a municipiului
Bucuresti;
c) contabilii sefi din centrale si unitati asimilate acestora, din uniunile
judetene si a municipiului Bucuresti ale cooperativelor mestesugaresti si ale
cooperativelor de consum;
a) contabilii sefi din intreprinderile de stat, de grad special si din
sectorul special.
2. Inspectiilor teritoriale financiare de stat, pentru:
a) contabilii sefi si alte persoane care conduc activitatea financiar -
contabila din intreprinderile, institutiile de stat si celelalte unitati cu
personalitate juridica subordonate direct ministerelor si celorlalte organe
centrale;
b) contabilii sefi si alte persoane care conduc activitatea financiar -
contabila din intreprinderile, institutiile de stat si celelalte unitati cu
personalitate juridica subordonate centralelor si unitatilor asimilate
acestora, uniunilor judetene si a municipiului Bucuresti ale cooperativelor
mestesugaresti si ale cooperativelor de consum sau organizatiile centrale
obstesti.
3. Administratiilor financiare, pentru:
a) contabilii sefi si alte persoane care conduc activitatea financiar -
contabila din aparatul propriu si din organele locale de specialitate ale comitetelor
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti;
b) contabilii sefi si alte persoane care conduc activitatea financiar -
contabila din intreprinderile, institutiile de stat si celelalte unitati cu
personalitate juridica, de subordonare locala;
c) sefii circumscriptiilor financiare municipale si ale sectoarelor
municipiului Bucuresti si contabilii sefi ai acestora;
d) sefii serviciilor financiare orasenesti si contabilii sefi ai acestor
servicii;
e) contabilii de la consiliile populare comunale.
Pentru exercitarea atributiilor prevazute de lege in domeniul financiar -
contabil, persoanele prevazute la pct. 1, 2 si 3 din prezentul articol vor
primi, la incadrarea in functie, din partea ministrului finantelor si a
ministrului sau conducatorului organului central ori a presedintelui
comitetului executiv al consiliului popular judetean sau al municipiului
Bucuresti in subordinea caruia se afla unitatea in care urmeaza sa-si
desfasoara activitatea, o imputernicire scrisa.
Art. 34
Incadrarea si eliberarea din functie a contabililor sefi si altor persoane
care conduc activitatea financiar-contabila din unitatile economice si bugetare
apartinand Ministerului Apararii Nationale si Ministerului de Interne se vor
face cu acordul sefului compartimentului financiar-contabil din ministerul
respectiv.
Art. 35
Incadrarea si eliberarea din functie a contabililor sefi din cooperativele
agricole de productie si din asociatiile economice intercooperatiste se vor
face cu acordul directiei generale pentru agricultura si industrie alimentara,
precum si al sucursalei Bancii pentru Agricultura si Industrie Alimentara din
judetul respectiv.
Art. 36
Incadrarea si eliberarea din functie a contabililor sefi din fabrici,
uzine, exploatari, sectii, santiere si alte unitati fara personalitate juridica
se vor face la propunerea contabililor sefi ai intreprinderilor, centralelor
sau unitatilor cu personalitate juridica in componenta carora functioneaza
unitatile fara personalitate juridica.
Ministerul Finantelor impreuna cu ministerele, celalalte organe centrale si
comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti vor stabili unitatile fara personalitate juridica la care incadrarea
si eliberarea din functie a contabililor sefi se vor face cu acordul
inspectiilor teritoriale financiare de stat, in conditiile prevazute la art. 33
si art. 38.
Art. 37
La institutiile de stat ai caror conducatori au calitatea de ordonatori
tertiari de credite, la care exista un singur contabil incadrat cu program de
munca redus sau retribuit pe baza de indemnizatie fixa, incadrarea si
eliberarea din functie a contabilului se vor face la propunerea conducatorului
compartimentului financiar-contabil al organului ierarhic superior.
Art. 38
Cererea pentru obtinerea acordului se inainteaza organelor competente sa-si
dea acordul de catre cei care, potrivit legii, au calitatea sa incadreze in
functie persoana pentru care se solicita acordul. Cererea va fi insotita de
referatul de personal, care va cuprinde si aprecierea asupra activitatii
desfasurate si pregatirii profesionale a persoanei in cauza, si de extrasul de
pe cazierul judiciar al acesteia.
Organele competente isi vor da acordul in termen de cel mult 15 zile de la
primirea cererii, dupa ce persoanele in cauza vor fi examinate de catre o
comisie sub aspectul rezultatelor obtinute in activitate si al nivelului
pregatirii profesionale. Din comisie fac parte delegati ai organelor competente
sa-si dea acordul si ai celor solicitatoare.
Organele competente sa-si dea acordul, atunci cand constata ca activitatea
persoanelor care conduc activitati financiar-contabile nu se desfasoara in
conditii satisfacatoare si in conformitate cu dispozitiile legale, sunt in
drept sa retraga acordul dat la incadrarea acestora. Retragerea acordului
atrage schimbarea din functie a persoanelor respective si incetarea
imputernicirii primite.
Art. 39
In lipsa conducatorilor directiilor cu atributii financiar-contabile, a
contabililor sefi, a celorlalte persoane care conduc activitati financiar -
contabile, precum si a directorilor administratiilor financiare, toate
atributiile acestora se exercita de catre inlocuitorul de drept sau, in lipsa
acestuia, de persoana de specialitate desemnata de organul de conducere
colectiva a unitatii, la propunerea conducatorului compartimentului cu
atributii financiar-contabile.
Art. 40
Ministrii, conducatorii celorlalte organe centrale de stat, presedintii
comitetelor sau birourilor executive ale consiliilor populare, directorii
generali si directorii de centrale, intreprinderi si institutii de stat, care
nu asigura organizarea si exercitarea corespunzatoare a controlului financiar
preventiv sau incalca in orice alt mod prevederile prezentei legi, raspund,
potrivit normelor legale, civil, material, disciplinar, administrativ sau
penal, dupa caz.
Art. 41
Conducatorii compartimentelor cu atributii financiar-contabile, respectiv
contabilii sefi, ca organe de specialitate, care angajeaza unitatile prin
semnatura lor alaturi de conducatorii acestora, raspund civil, material,
disciplinar, administrativ sau penal, dupa caz, de legalitatea operatiilor
patrimoniale din punct de vedere financiar.
Aceeasi raspundere revine si celorlalte persoane din cadrul unitatilor
socialiste care nu exercita in mod corespunzator controlul financiar preventiv
sau care incalca in orice alt mod prevederile prezentei legi.
Art. 42
Efectuarea sau aprobarea efectuarii unei operatii supuse controlului
financiar preventiv, fara ca in prealabil documentele respective sa fi fost
prezentate organului imputernicit sa exercite acest control, precum si vizarea
pentru control financiar preventiv a documentelor care contin operatii prin care
se incalca reglementarile in vigoare, constituie infractiune si se pedepseste
cu amenda de la 2.000 la 10.000 lei.
Art. 43
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 la 5.000
lei:
a) intocmirea si prezentarea la controlul financiar preventiv a unor
documente in care sunt consemnate operatii fara baza legala;
b) inregistrarea in contabilitate a documentelor privind operatiile care,
potrivit prezentei legi, sunt supuse controlului financiar preventiv, fara ca
acestea sa poarte viza de control a persoanelor in drept si aprobarea organelor
competente;
c) vizarea pentru control financiar preventiv din culpa, a documentelor
care contin operatii prin care se incalca reglementarile in vigoare;
d) refuzarea vizei de control financiar preventiv pentru operatiile legale;
e) neemiterea actelor administrative prevazute la art. 32 lit. b);
f) nesesizarea organelor competente de catre conducatorul compartimentului
cu atributii financiar-contabile, respectiv contabilul sef, in cazurile
prevazute la art. 17 si 22 din prezenta lege;
g) semnarea de catre sefii compartimentelor sau de catre inlocuitorii
acestora a documentelor privind miscarea valorilor materiale in cadrul
organizatiei socialiste prin incalcarea dispozitiilor legale.
Contraventiile se constata si sanctiunile se aplica de catre persoanele
care exercita controlul financiar sau controlul bancar, fiecare in cadrul
atributiilor lor de serviciu, potrivit dispozitiilor legale cu privire la
constatarea si aplicarea sanctiunilor pentru contraventiile la disciplina
financiara.
Contraventia prevazuta la lit. a) se constata si sanctiunea se poate aplica
acelora care se fac vinovati de savarsirea ei si de catre conducatorul
compartimentului cu atributii financiar-contabile, respectiv de catre
contabilul sef din unitate.
In ceea ce priveste contraventiile constatate si sanctiunile aplicate de
catre personalul cu atributii de control al Curtii Superioare de Control
Financiar, plangerile se adreseaza curtii si se rezolva de catre colegiul de
jurisdictie al acesteia, hotararile date in cauza fiind definitive si
executorii.
In ce priveste contraventia prevazuta la lit. e) din prezentul articol,
savarsita de ordonatorii principali de credite ai bugetului republican care
sunt membri ai Consiliului de Ministri, ceilalti conducatori ai organelor
centrale de stat alesi de Marea Adunare Nationala, precum si de ordonatorii
principali de credite ai bugetelor judetene si al municipiului Bucuresti,
constatarea se face de catre organul Curtii Superioare de Control Financiar,
iar sanctiunea se aplica de catre presedintele curtii.
In masura in care prezenta lege nu dispune, contraventiilor prevazute in
prezentul articol le sunt aplicabile dispozitiile Legii nr. 32/1968 privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor.
Art. 44
Daca faptele prevazute in art. 43 au fost savarsite in astfel de conditii,
incat, potrivit legii penale, constituie infractiuni, va fi sesizat organul de
urmarire penala competent.
Art. 45
Curtea Superioara de Control Financiar este in drept sa recomande
indepartarea din functie a conducatorilor unitatilor socialiste si a
persoanelor insarcinate cu exercitarea controlului financiar preventiv vinovate
de abateri grave in organizarea si efectuarea acestui control, cu exceptia
celor care detin functii efective, celor numiti de Presedintele Republicii
Socialiste Romania, de Consiliul de Stat sau de Consiliul de Ministri. Aceasta
masura urmeaza a fi adusa la indeplinire de catre organele in drept, in
conditiile prevazute de lege.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 46
Se recomanda organizatiilor centrale cooperatiste si celorlalte organizatii
centrale obstesti sa stabileasca, cu consultarea Curtii Superioare de Control
Financiar, reglementari corespunzatoare cu privire la organizarea si
functionarea controlului financiar preventiv asupra operatiilor din care deriva
drepturi sau obligatii patrimoniale.
Art. 47
Prezenta lege intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in
Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania. Pe aceeasi data se abroga:
- subalineatul 3 din art. 8 si art. 10-15 inclusiv din Legea nr. 5/1970
privind gospodarirea mijloacelor materiale si banesti, organizarea si functionarea
controlului financiar, publicata in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste
Romania, Partea I, nr. 80 din 10 iulie 1970;
- pct. 20 si 21 din art. 1, modificandu-se corespunzator lit. c) din art.
2, din H.C.M. nr. 68/1970 pentru stabilirea si sanctionarea contraventiilor la
normele legale privind disciplina financiara, impozitele, taxele si primele de
asigurare prin efectul legii, cu modificarile ulterioare, republicata in
Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania, Partea I, nr. 13 din 1
februarie 1972;
- art. 1-7 si anexa nr. 1 din H.C.M. nr. 1047/1970 cuprinzand masuri pentru
executarea Legii nr. 5/1970 privind gospodarirea mijloacelor materiale si
banesti, organizarea si functionarea controlului financiar, cu modificarile
ulterioare, republicata in Buletinul Oficial al Republicii Socialiste Romania,
Partea I, nr. 13 din 1 februarie 1972;
- precum si orice alte dispozitii contrare.
-------------------------
NOTA:
Potrivit prevederilor art. II din Decretul Consiliului de Stat nr.
388/1977, Ministerul Finantelor impreuna cu ministerele, celelalte organe
centrale si comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al
municipiului Bucuresti vor lua masuri sa asigure, in termen de 12 luni de la
data adoptarii decretului sus mentionat, examinarea din punct de vedere
profesional a tuturor persoanelor care conduc activitati financiar contabile.
Ministerul Finantelor, inspectiile teritoriale financiare de stat,
administratiile financiare si celelalte organe competente, dupa caz, isi vor da
acordul de mentinere in functie a persoanelor prevazute la alineatul precedent
in raport de rezultatele examinarii. Odata cu acordul, persoanele prevazute la
art. 33 pct. 1, 2 si 3 din lege vor primi si imputernicirea scrisa de a exercita
atributiile prevazute de lege in domeniul financiar contabil.