LEGE
Nr. 5 din 10 iulie 1970
privind gospodarirea mijloacelor materiale si banesti, organizarea si
functionarea controlului financiar
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 80 din 10 iulie 1970
In ansamblul masurilor cu privire la perfectionarea conducerii si
planificarii economiei nationale, la cresterea eficientei activitatii
economice, stabilite de Conferinta Nationala si Congresul al X-lea ale
Partidului Comunist Roman, se inscriu si masurile referitoare la gospodarirea
rationala a mijloacelor materiale si banesti, apararea proprietatii socialiste,
organizarea si functionarea controlului financiar, in scopul introducerii unei
ordini si discipline riguroase in administrarea banilor statului.
In conditiile largirii atributiilor si cresterii competentei ministerelor,
centralelor si intreprinderilor, cadrele de conducere ale acestora au obligatia
sa asigure un control sistematic al activitatii de administrare a patrimoniului,
in vederea cunoasterii si urmaririi permanente a modului de gospodarire a
bunurilor obstesti, identificarii si mobilizarii rezervelor, prevenirii,
descoperirii si recuperarii pagubelor si tragerii la raspundere a celor
vinovati de incalcarea legalitatii socialiste.
Controlul, ca parte inseparabila a muncii de conducere colectiva, trebuie
sa reprezinte un mijloc de seama de prevenire si identificare a deficientelor
si de stabilire a masurilor pentru imbunatatirea muncii, intarirea disciplinei financiare
si de plan. Totodata, controlul trebuie sa devina un important instrument de
educare a cadrelor din economie in spiritul respectarii banului public, sa
contribuie la dezvoltarea constiintei socialiste a oamenilor muncii, a grijii
acestora fata de avutul obstesc.
Controlul financiar, ca instrument al conducerii economiei, are datoria sa
urmareasca apararea legalitatii socialiste si cresterea eficientei activitatii
economice. Organele de control financiar au obligatia sa efectueze un control
competent, operativ si eficient in intreaga economie, manifestind o pozitie
principiala si intransigenta fata de cei ce aduc pagube avutului obstesc sub
orice forma, aparind cu fermitate interesele financiare generale ale statului
nostru socialist.
In scopul realizarii acestor obiective, Marea Adunare Nationala a
Republicii Socialiste Romania adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Conducerile organizatiilor socialiste poarta raspunderea pentru organizarea
intregii activitati a acestora si obtinerea unei inalte eficiente economice, in
care scop mobilizeaza intregul colectiv de salariati, luind masuri pentru
infaptuirea exemplara a sarcinilor de plan, ridicarea continua a calitatii
produselor, indeplinirea riguroasa a obligatiilor contractuale, realizarea
acumularilor banesti planificate, respectarea disciplinei de plan si
financiare.
Art. 2
Salariatii, fiecare la locul sau de munca, in dubla calitate pe care o au
de proprietari ai mijloacelor de productie si producatori de valori materiale,
poarta raspunderea pentru indeplinirea obligatiilor ce le revin si au datoria
sa-si aduca din plin contributia la realizarea integrala si la timp a tuturor
sarcinilor organizatiei in care lucreaza.
Art. 3
Cadrele de conducere din unitatile economice, bugetare, precum si din
organele ierarhic superioare ale acestora sint obligate sa asigure gospodarirea
economicoasa a mijloacelor materiale si banesti si apararea integritatii
avutului obstesc, cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare privind:
a) organizarea activitatii de receptie si autoreceptie la primirea si
livrarea materiilor, materialelor si produselor;
b) depozitarea, conservarea si manipularea mijloacelor materiale existente
in organizatia socialista pentru necesitatile productiei, investitiilor sau
altor activitati, prevenindu-se degradarea, distrugerea, pierderea sau
risipirea acestora; manipularea si pastrarea in siguranta a fondurilor banesti;
c) angajarea sau promovarea personalului pe functii care au atributii
legate de gestionarea si controlul mijloacelor materiale si banesti, tinind
seama de pregatirea profesionala, corectitudinea, cinstea si calitatile
moral-politice ale acestuia;
d) efectuarea cu regularitate a operatiilor de inventariere periodica a
materiilor, materialelor, produselor si altor bunuri in vederea constatarii la
fata locului a existentei acestora;
e) organizarea evidentelor tehnic-operative si contabile si conducerea
acestora corecta si la zi, in scopul reflectarii in orice moment si cu
exactitate a existentei si miscarii mijloacelor materiale si banesti;
f) pastrarea, manipularea si folosirea cu grija a formularelor cu regim
special, pentru ca operatiile prin care se aduc modificari in patrimoniu sa se
faca sub un strict control.
g) organizarea sistemului de paza a locurilor de depozitare a bunurilor de
orice fel, intrarile si iesirile acestora din unitati facindu-se sub regimul
unei stricte supravegheri.
Art. 4
Conducatorii organizatiilor socialiste au obligatia sa raporteze periodic
organelor de conducere colectiva din unitate, cit si celor de la organele
ierarhic superioare, problemele ce se ridica in executarea planului economic si
financiar, in gospodarirea mijloacelor materiale si banesti, precum si rezultatele
controalelor efectuate si masurile luate.
Art. 5
Activitatea conducatorilor organizatiilor socialiste va fi supusa unui
control sistematic din partea organelor ierarhic superioare, cit si din partea
organelor cu atributii de control, urmarindu-se indeplinirea sarcinilor ce le
revin, intarirea spiritului de raspundere in munca acestora, determinarea unei
atitudini de exigenta in administrarea patrimoniului.
Art. 6
Controlul financiar nu poate fi exercitat de cel care prin natura muncii
sale participa la actul sau operatia supusa controlului, cu exceptia cazurilor
cind dispozitiile legale permit aceasta.
Nu pot fi angajati sau mentinuti in functii de control financiar cei care
au fost condamnati pentru infractiuni contra avutului obstesc ori contra
avutului personal sau particular.
CAP. 2
Controlul propriu al organizatiilor socialiste
Art. 7
Conducerilor organizatiilor socialiste le revine intreaga raspundere pentru
organizarea controlului in interiorul unitatilor, care sa le asigure
cunoasterea si urmarirea permanenta a modului de gospodarire a mijloacelor
materiale si banesti incredintate.
Art. 8
Conducatorul, la nivelul fiecarei trepte organizatorice, este obligat:
- sa exercite un control direct asupra activitatii compartimentelor din
subordine si inopinat in locurile unde se pastreaza si se vehiculeaza valorile
materiale din unitate;
- sa stabileasca pentru fiecare cadru cu functie de conducere din subordine
atributiile de control ierarhic operativ-curent, conditiile de exercitare a
acestora si raspunderile ce ii revin;
- sa organizeze controlul financiar preventiv menit sa preintimpine
nerespectarea dispozitiilor legale privitoare la gospodarirea mijloacelor
materiale si banesti;
- sa dezvolte autocontrolul salariatilor in munca curenta asupra
operatiilor pe care le efectueaza.
Art. 9
Controlul activitatii de administrare a patrimoniului are drept scop:
- respectarea legalitatii si asigurarea unei ordini riguroase in utilizarea
fondurilor;
- identificarea si mobilizarea rezervelor;
- prevenirea, descoperirea si recuperarea pagubelor aduse avutului obstesc;
- tragerea la raspundere a celor vinovati de incalcarea legilor si
prejudicierea avutului obstesc.
Art. 10
Controlul financiar preventiv are sarcina de a opri - inainte de efectuare
- operatiile nelegale, nereale si neeconomicoase, preintimpinind incalcarea
dispozitiilor legale, imobilizarea fondurilor si pagubirea avutului obstesc.
Sint supuse controlului financiar preventiv operatiile din care se nasc, se
modifica ori prin care se sting drepturi sau obligatii patrimoniale intre o
organizatie socialista si alte persoane juridice sau persoane fizice, precum si
alte operatii care aduc modificari in patrimoniul organizatiilor, stabilite
prin hotarire a Consiliului de Ministri.
Art. 11
Controlul financiar preventiv se organizeaza in cadrul compartimentului
financiar-contabil la:
a) ministere, celelalte organe centrale, comitete executive ale consiliilor
populare, precum si la celelalte unitati bugetare republicane si locale;
b) centrale si celelalte organizatii economice asimilate acestora, care
functioneaza pe baza statutului centralei industriale;
c) unitati judetene si interjudetene, independent de subordonare;
d) intreprinderi si celelalte organizatii care functioneaza pe principiul
gestiunii economice proprii, independent de subordonare.
La unitatile cu gestiune economica interna controlul financiar preventiv se
organizeaza in functie de competentele acordate acestora de organul ierarhic
superior.
Art. 12
La centrale, combinate, grupuri de uzine, trusturi si mari intreprinderi,
controlul financiar preventiv se poate organiza sub forma de servicii sau
birouri subordonate conducatorului compartimentului financiar-contabil, cu
sarcina exclusiva de a efectua acest control.
Art. 13
Controlul financiar preventiv se exercita de catre conducatorul
compartimentului financiar-contabil si de angajatii din subordinea sa, legal
imputerniciti.
Angajatii mentionati la alineatul precedent urmaresc, in cadrul
atributiilor lor de serviciu, daca operatiile supuse acestui control se
incadreaza in dispozitiile legale.
De asemenea, au dreptul sa exercite controlul financiar preventiv si asupra
economicitatii si realitatii operatiilor.
Art. 14
Conducatorul compartimentului financiar-contabil are obligatia sa refuze
motivat, in scris, vizarea documentelor, daca operatiile sint nelegale sau daca
constata ca sint neeconomicoase sau nereale.
In cazul cind conducatorul compartimentului financiar-contabil refuza
vizarea documentelor pentru controlul financiar preventiv, operatiile vor fi
executate numai pe baza hotaririi organului de conducere colectiva.
In situatii urgente, conducatorul organizatiei poate dispune in scris, pe
proprie raspundere, efectuarea operatiei in cauza.
Art. 15
Se interzice contabililor, gestionarilor si oricaror alti angajati sa
execute sau sa inregistreze operatiile supuse controlului financiar preventiv,
daca documentele respective nu sint vizate de cei in drept a exercita acest
control si nu au aprobarea organelor competente.
CAP. 3
Controlul financiar intern
Art. 16
Controlul financiar intern are sarcina sa efectueze controlul gestionar de
fond asupra gospodaririi mijloacelor materiale si banesti, verificind
respectarea normelor legale cu privire la:
a) existenta, integritatea si pastrarea bunurilor de orice fel;
b) utilizarea mijloacelor materiale si banesti;
c) efectuarea incasarilor si platilor de orice natura;
d) efectuarea receptiilor si inventarierilor;
e) angajarea, constituirea de garantii, obligatiile si raspunderile
gestionarilor;
f) organizarea si exercitarea controlului financiar preventiv;
g) conducerea evidentei contabile si realitatea datelor inscrise in
bilanturi si conturi de executie.
In exercitarea controlului gestionar de fond, organele controlului
financiar intern au dreptul sa efectueze controale inopinate, singure sau cu
sprijinul organelor militiei ori al altor organe, in depozite, magazine,
santiere, piete, pe drumuri publice si in alte locuri unde se pastreaza sau se
vehiculeaza mijloace materiale si banesti.
Obiectivele controlului gestionar de fond se stabilesc prin hotarire a
Consiliului de Ministri.
Organele de control financiar intern vor putea efectua si verificari cu
caracter economic-financiar, daca sint indeplinite sarcinile controlului
gestionar de fond.
Art. 17
Controlul gestionar de fond se exercita cel putin o data pe an, la toate
organizatiile si gestiunile.
Ministerele, celelalte organe centrale si comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, in functie de
volumul si natura operatiilor, precum si de frecventa abaterilor, stabilesc, cu
acordul Ministerului Finantelor, criterii privind verificarea la perioade mai
mari de un an, dar nu mai tirziu de o data la doi ani, a unor unitati bugetare
sau gestiuni de valori materiale mai putin importante si care sint bine
gospodarite.
Art. 18
Controlul financiar intern se organizeaza la:
a) ministere si celelalte organe centrale pentru controlul gestionar de
fond al unitatilor economice si bugetare direct subordonate, al gestiunilor
proprii, precum si al organizatiilor obstesti pe care le subventioneaza sau le
indruma, stabilite de acord cu Ministerul Finantelor.
La unitatile bugetare subordonate ministerelor sau altor organe centrale,
controlul financiar intern se organizeaza in functie de necesitati, pentru
verificarea subunitatilor si a gestiunilor proprii;
b) centrale si celelalte organizatii economice asimilate acestora care
functioneaza pe baza statutului centralei industriale, precum si la unitatile
judetene sau interjudetene, pentru controlul gestionar de fond al unitatilor
subordonate si al gestiunilor proprii.
La intreprinderi si celelalte organizatii, controlul financiar intern se
poate organiza, in functie de necesitati, cu acordul organului ierarhic
superior, pentru verificarea subunitatilor si a gestiunilor proprii;
c) comitete executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti, pentru controlul gestionar de fond al unitatilor economice si
bugetare subordonate, precum si al gestiunilor proprii.
Controlul gestionar de fond la cooperativele agricole de productie se
exercita potrivit normelor legale in vigoare.
Art. 19
La organizatiile comerciale si la unitati cu activitate comerciala din
subordinea unor ministere si altor organe centrale functioneaza revizori de
gestiune, cu sarcina de inventariere si control asupra gestiunilor, in
conditiile si la perioadele stabilite de Ministerul Finantelor impreuna cu
organele centrale interesate.
Art. 20
Controlul financiar intern din administratia centrala a ministerelor,
celorlalte organe centrale, de la centrale industriale si celelalte unitati
economice asimilate acestora, unitati judetene si interjudetene, intreprinderi
si institutii din subordinea acestora, precum si de la comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, va functiona ca
organ subordonat atit conducerii organizatiei socialiste, cit si Ministerului
Finantelor.
Numirea, schimbarea din functie si desfacerea contractului de munca al
sefilor compartimentelor de control financiar intern se fac de catre organul de
conducere colectiva al organizatiei socialiste respective, cu acordul:
- Ministerului Finantelor, in cazul ministerelor, celorlalte organe
centrale de stat si al comitetelor executive ale consiliilor populare judetene
si al municipiului Bucuresti;
- directiilor teritoriale de control si revizie ale Ministerului
Finantelor, in cazul centralelor si celorlalte organizatii economice asimilate
acestora, unitatilor judetene si interjudetene, intreprinderilor si
institutiilor bugetare, fiecare in raza lor de activitate.
Art. 21
Ministerul Finantelor sau, dupa caz, directiile teritoriale de control si
revizie sint in drept, atunci cind constata ca activitatea sefilor compartimentelor
de control financiar intern nu se desfasoara in conformitate cu dispozitiile
legale, sa retraga acordul dat la numirea acestora. De la data retragerii
acordului, calitatea de sef al compartimentului de control financiar intern
inceteaza, masura luata atragind schimbarea din functie a acestuia.
Art. 22
La Ministerul Fortelor Armate, Consiliul Securitatii Statului si Ministerul
Afacerilor Interne, numirea, schimbarea din functie si desfacerea contractului
de munca al sefilor compartimentelor de control financiar intern se fac de
catre organele de conducere colectiva ale organizatiilor in care functioneaza,
iar la unitatile subordonate, si cu acordul organului ierarhic superior.
Art. 23
Seful compartimentului de control financiar intern participa de drept la
sedintele organului de conducere colectiva al organizatiei socialiste in care
functioneaza, atunci cind se dezbat probleme economice-financiare si de aparare
a integritatii avutului obstesc.
Art. 24
Pentru valorificarea constatarilor controlului, seful compartimentului de
control financiar intern prezinta conducerii organizatiei socialiste in care
functioneaza rezultatele controalelor efectuate, impreuna cu masurile ce se
propun a se lua in vederea inlaturarii deficientelor semnalate si tragerii la
raspundere a celor care au savirsit abateri sau au prejudiciat avutul obstesc.
Conducatorii organizatiilor socialiste care au dispus controlul si ai celor
controlate sint obligati ca, in cadrul competentei si al termenelor legale:
a) sa ia masuri, potrivit dispozitiilor legale, pe baza constatarilor si
propunerilor organelor de control, pentru inlaturarea si prevenirea abaterilor
si sa urmareasca aplicarea integrala si la timp a acestor masuri;
b) sa ia masuri pentru aplicarea sanctiunilor disciplinare si
contraventionale, precum si pentru stabilirea raspunderii materiale, in
conditiile si la termenele prevazute de dispozitiile legale;
c) sa ia masuri pentru diminuarea, in conditiile dispozitiilor legale in
vigoare, a salariilor tarifare sau pentru reducerea totala sau partiala a
stimulentelor materiale ale salariatilor care nu si-au indeplinit sarcinile ori
se fac vinovati de abaterile constatate;
d) sa asigure inaintarea catre procuror a actelor incheiate in cazul constatarii
de fapte prevazute de legea penala, in termenele si conditiile stabilite de
dispozitiile legale.
Masurile se iau in cel mult 30 de zile de la data inregistrarii actului de
control la organizatia in drept sa le ia, daca prin dispozitii legale nu sint
fixate alte termene.
Conducatorii organizatiilor socialiste sint obligati sa comunice organelor
care au dispus verificarea, la termenele fixate, masurile luate ca urmare a
controlului si rezultatele obtinute in urma aplicarii acestora.
In cazul in care nu s-au luat masuri potrivit dispozitiilor legale, seful
compartimentului de control financiar intern sesizeaza organul de conducere
colectiva al organizatiei in care functioneaza. Daca nici acest organ nu ia
masurile legale pentru stabilirea raspunderii materiale si recuperarea
pagubelor aduse avutului obstesc, seful compartimentului de control financiar
intern este obligat sa sesizeze in scris, in termen de 5 zile, pe conducatorul
organului ierarhic superior. Sefii compartimentelor de control financiar intern
din organizatiile socialiste prevazute la art. 20 au obligatia ca in asemenea
cazuri sa sesizeze si Ministerul Finantelor.
Conducatorul organului ierarhic superior care a fost sesizat va asigura, in
termen de cel mult 15 zile, cercetarea celor semnalate si va lua masurile
prevazute de dispozitiile legale.
Ministerul Finantelor va urmari ca solutionarea celor sesizate sa se faca
de catre conducatorul organului ierarhic superior, in cadrul termenului
stabilit si al normelor legale.
Art. 25
Ministrii, conducatorii celorlalte organe centrale, presedintii comitetelor
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti si
conducatorii organizatiilor socialiste subordonate, in cadrul carora se
organizeaza si functioneaza controlul financiar, sint obligati:
a) sa asigure organizarea si functionarea controlului financiar preventiv
si a controlului financiar intern in conformitate cu dispozitiile legale in
vigoare;
b) sa asigure, in cadrul indicatorilor planului de munca si salarii
aprobat, necesarul de posturi pentru controlul financiar intern, corespunzator
indeplinirii sarcinilor legale de control. Stabilirea in nomenclatoare a
functiilor de control si a nivelelor de salarizare se face de organele in drept,
cu acordul Ministerului Finantelor;
c) sa incadreze compartimentele de control financiar, potrivit
necesitatilor, cu cadre de specialitate economica, tehnica sau juridica,
corespunzatoare din punct de vedere profesional, al cinstei si corectitudinii;
d) sa dezbata periodic, in sedinte ale organului de conducere colectiva,
constatarile organelor de control financiar, stabilind in limita competentei,
masurile ce trebuie luate pentru imbunatatirea activitatii unitatilor din
subordine;
e) sa analizeze in cadrul organului de conducere colectiva, cel putin o
data pe an, activitatea controlului financiar preventiv si a controlului
financiar intern, stabilind masurile necesare pentru imbunatatirea acestor
activitati;
f) sa asigure, prin conducatorii compartimentelor financiar-contabile,
respectiv prin sefii compartimentelor de control financiar intern, indrumarea
si verificarea activitatii de control financiar preventiv si a controlului
financiar intern, in intregul lor sistem organizatoric;
g) sa foloseasca organele de control financiar intern numai pentru
realizarea atributiilor legale ale acestora, interzicind folosirea lor in
executarea altor sarcini;
h) sa informeze Ministerul Finantelor asupra constatarilor controlului
financiar intern, in conditiile si la termenele stabilite de acesta.
CAP. 4
Controlul Ministerului Finantelor si al bancilor
Art. 26
Ministerul Finantelor, ca reprezentant al intereselor financiare ale
statului, are sarcina sa asigure coordonarea si orientarea unitara a
controlului financiar pe toate treptele economiei, cu privire la gospodarirea
mijloacelor materiale si banesti, sa asigure unitatea de conceptie, de actiune
si de metoda in acest domeniu de activitate. In acest scop:
a) stabileste principalele obiective ale activitatii de control financiar
pe baza sarcinilor din documentele de partid si de stat si a mersului executiei
planului si bugetului de stat, in functie de necesitatile fiecarei perioade;
b) raspunde de coordonarea activitatii de control financiar pe plan central
si in fiecare judet si colaboreaza cu alte organe de control, urmarind evitarea
paralelismelor si suprapunerilor;
c) elaboreaza norme metodologice unitare, cu caracter obligatoriu, cu
privire la: coordonarea, organizarea si exercitarea controlului financiar,
intocmirea actelor de control, luarea masurilor pentru prevenirea si
inlaturarea abaterilor de la dispozitiile legale si tragerea la raspundere a
celor vinovati, precum si raportarea rezultatelor controlului;
d) indruma si verifica activitatea organelor care, potrivit normelor
legale, exercita atributii de control financiar si organizeaza schimbul de
experienta intre acestea;
e) asigura instruirea unitara a intregului aparat de control financiar
intern;
f) organizeaza controale in comun, in echipe mixte formate din organe
proprii, ale bancilor, ale controlului financiar intern si ale altor organe,
asigurind efectuarea unor verificari complexe economice-financiare si
gestionare la organizatiile socialiste in a caror activitate se manifesta
deficiente importante.
Art. 27
Ministerul Finantelor exercita controlul asupra activitatii
economice-financiare a ministerelor, celorlalte organe centrale ale
administratiei de stat, comitetelor executive ale consiliilor populare judetene
si al municipiului Bucuresti, precum si a organizatiilor subordonate acestora,
verificind:
a) aplicarea prevederilor cu caracter economic-financiar si valutar din
legi, decrete si hotariri ale Consiliului de Ministri, urmarind respectarea si
apararea intereselor financiare ale statului;
b) intocmirea si executarea planurilor financiare;
c) planificarea si realizarea pretului de cost;
d) fenomenele si aspectele ce apar in procesul executarii planului si a
bugetului de stat;
e) operatiile de comert exterior si prestatii de servicii, precum si orice
alte operatii din care rezulta drepturi sau obligatii valutare;
f) realizarea veniturilor si efectuarea cheltuielilor proprii de catre
ministere, celelalte organe centrale si consiliile populare judetene si al
municipiului Bucuresti.
De asemenea, exercita controlul asupra organizatiilor centrale cooperatiste
si obstesti, precum si asupra organizatiilor subordonate acestora, in ce
priveste indeplinirea obligatiilor fata de bugetul de stat, utilizarea
fondurilor primite de la stat, precum si respectarea disciplinei financiare, in
conditiile legii.
Totodata, Ministerul Finantelor:
g) analizeaza situatia pagubelor cauzate avutului obstesc, in colaborare cu
celelalte organe interesate si propune masuri de ansamblu pentru prevenirea si
recuperarea pagubelor;
h) sprijina compartimentele financiar-contabile din organizatiile
socialiste in probleme financiare si de evidenta contabila;
i) informeaza conducerea de partid si de stat, precum si organele locale,
asupra principalelor constatari ale controlului financiar.
Art. 28
In indeplinirea atributiilor de control, Ministerul Finantelor are dreptul:
a) sa dea organizatiilor socialiste dispozitii obligatorii pentru:
- introducerea in planurile financiare sau valutare a modificarilor
corespunzatoare, atunci cind se identifica resurse suplimentare de venituri sau
posibilitati de reducere a cheltuielilor, rezultate din nerespectarea
dispozitiilor legale;
- rectificarea sau completarea bilanturilor contabile, potrivit normelor
legale;
- diminuarea, in conditiile dispozitiilor legale in vigoare, a salariilor
tarifare ale salariatilor care nu si-au indeplinit sarcinile;
- recuperarea pagubelor aduse avutului obstesc;
- inlaturarea oricaror alte abateri de la normele legale cu caracter
economic-financiar.
Dispozitiile obligatorii care se refera la recuperarea de pagube se executa
de cei in drept prin emiterea de dispozitii de retinere sau pe alte cai de
recuperare legala, dupa caz;
b) sa suspende executarea masurilor cu caracter economic-financiar luate de
organizatiile socialiste, cind acestea contravin dispozitiilor legale;
c) sa suspende finantarea in cazurile in care constata cheltuirea ilegala a
fondurilor banesti in lei sau in valuta, risipa sau proasta gospodarire, ori
cind organizatiile socialiste nu prezinta, conform legii, darile de seama
contabile;
d) sa dispuna blocarea fondurilor destinate platii drepturilor banesti ale
personalului tehnic-administrativ cu functii de conducere, in cuantumul si in
conditiile prevazute de normele in vigoare, in cazul in care constata abateri
de la dispozitiile legale in gospodarirea mijloacelor materiale si banesti.
Organul care a dispus blocarea este obligat sa stabileasca termene in cadrul
carora sa se remedieze abaterile si sa se previna savirsirea lor in viitor.
Daca abaterile nu sint inlaturate in termenele stabilite, organul ierarhic
superior celui care a dispus blocarea hotaraste asupra platii sumelor blocate;
e) sa dispuna blocarea fondurilor valutare atunci cind constata abateri de
la lege in folosirea acestora;
f) sa aplice sanctiunile financiare prevazute de dispozitiile legale in
cazul nerespectarii disciplinei financiare sau valutare;
g) sa ia masuri pentru aplicarea de sanctiuni disciplinare celor care au
savirsit abateri de la dispozitiile legale;
h) sa convoace conducerile organizatiilor verificate sau ale celor ierarhic
superioare, dupa caz, pentru examinarea concluziilor si stabilirea masurilor ce
trebuie luate ca urmare a controlului;
i) sa foloseasca, pe timp limitat, in controalele pe care le organizeaza,
cadre tehnice si economice din organizatiile socialiste, puse la dispozitie de
conducerile acestora;
j) sa participe, prin delegatii sai, la sedintele organelor de conducere
ale organizatiilor socialiste in care se analizeaza probleme
economice-financiare sau de aparare a proprietatii socialiste.
Intimpinarile in legatura cu masurile prevazute la literele a - g inclusiv,
cu exceptia dispozitiilor obligatorii care se refera la recuperarea pagubelor
aduse avutului obstesc, se depun la organul care le-a dispus si se rezolva de
catre Ministerul Finantelor.
Art. 29
Atributiile Ministerului Finantelor cu privire la controlul financiar,
prevazute in prezenta lege, se realizeaza prin Directia generala a controlului
si directiile teritoriale de control si revizie, precum si prin alte organe
specializate, anume imputernicite de ministrul finantelor.
Directia generala a controlului este condusa de controlorul revizor
general, care are grad de adjunct al ministrului finantelor.
Sarcinile, normele de functionare si competentele conducerii directiilor
teritoriale de control si revizie se stabilesc de Ministerul Finantelor.
Art. 30
Banca Nationala a Republicii Socialiste Romania, Banca Agricola, Banca de
Investitii si Banca Romana de Comert Exterior, fiecare in sectorul sau de
activitate, exercita controlul in organizatiile socialiste potrivit legilor in
vigoare, urmarind:
a) folosirea, potrivit destinatiei stabilite prin plan si cu maximum de
eficienta, a fondurilor proprii, a celor imprumutate, precum si a celor puse la
dispozitie de la buget;
b) realizarea si varsarea veniturilor de stat;
c) identificarea si mobilizarea rezervelor materiale si banesti si aducerea
lor in circuitul economic;
d) sesizarea operativa a fenomenelor negative ce apar in realizarea
planului economic si financiar;
e) sprijinirea organizatiilor socialiste in prevenirea, lichidarea
deficientelor si imbunatatirea activitatii economice-financiare.
Controlul se exercita strins legat de operatiile pe care organizatiile
socialiste le efectueaza in mod curent prin banci in legatura cu: creditarea
productiei si circulatiei marfurilor, executarea de casa a bugetului de stat,
finantarea, creditarea si decontarea investitiilor, eliberarea fondurilor
pentru plata salariilor si celelalte sarcini specifice prevazute in statutele
bancilor.
In exercitarea controlului, bancile au si drepturile prevazute la art. 28.
Competentele de exercitare a acestor drepturi, precum si de rezolvare a
intimpinarilor, se stabilesc de consiliile de administratie ale bancilor.
De asemenea, consiliile de administratie ale bancilor, cu acordul
Ministerului Finantelor, vor adapta la specificul activitatii inspectiei
bancare normele metodologice prevazute la art. 26 lit. c.
CAP. 5
Obligatii si raspunderi in exercitarea controlului
Art. 31
La cererea organelor imputernicite sa efectueze controlul financiar,
angajatii organizatiilor socialiste sint obligati:
a) sa prezinte pentru verificare valorile de orice fel pe care le
gestioneaza sau le au in pastrare;
b) sa puna la dispozitie planurile, darile de seama, evidentele,
corespondenta si alte documente necesare controlului, cu respectarea
dispozitiilor legale privind intocmirea, manipularea, circuitul si pastrarea
documentelor secrete de stat;
c) sa dea date, informatii si explicatii verbale sau in scris, dupa caz, in
legatura cu obiectivele controlului;
d) sa elibereze documente in original sau copii certificate. In cazul
eliberarii unor documente in original, se lasa organizatiei verificate copii
conforme, certificate de conducerea acesteia si de organul de control
financiar;
e) sa dea sprijinul necesar si sa asigure conditii pentru buna desfasurare
a controlului si pentru pastrarea documentelor.
Art. 32
Personalul cu atributii de control financiar este obligat:
a) sa efectueze controlul potrivit dispozitiilor legale in vigoare si
normelor metodologice elaborate de Ministerul Finantelor. Pe baza
imputernicirii ce au pentru verificarea unei organizatii socialiste, organele
de control financiar pot consulta la orice alte persoane juridice sau persoane
fizice documentele care au legatura cu operatiile organizatiei supuse
verificarii si sa ceara informatiile necesare, verbal sau in scris, in legatura
cu aceste operatii;
b) sa consemneze constatarile in acte de control pe baza de date si fapte
exacte. Actele de control se semneaza de cei care au efectuat controlul, de
conducerea organizatiei controlate si de alti angajati ai acesteia, dupa caz.
Eventualele obiectii cu privire la constatarile facute se prezinta in scris
pina la terminarea controlului;
c) sa depuna organului in drept, la termenele stabilite, actele de control;
d) sa inainteze procurorului actele incheiate in cazul constatarii de fapte
prevazute de legea penala, in termenele si conditiile stabilite de dispozitiile
legale, incunostintind concomitent despre aceasta conducerea organizatiei
verificate si a celei care a dispus controlul;
e) sa aplice, potrivit normelor legale, sanctiuni contraventionale pentru
abateri de la disciplina financiara sau alte fapte sanctionabile
contraventional, pentru care are competenta;
f) sa faca propuneri organelor competente, in timpul si ca urmare a
controlului, cu privire la masurile ce trebuie luate pentru prevenirea si
inlaturarea abaterilor constatate, precum si pentru tragerea la raspundere a
celor vinovati;
g) sa indrume si sa sprijine organele controlate in problemele de
specialitate care fac obiectul verificarii.
Art. 33
Raspund, potrivit normelor legale, disciplinar, administrativ sau penal,
dupa caz, precum si material:
a) conducatorii organizatiilor socialiste si angajatii din subordinea
acestora, atunci cind nu respecta obligatiile ce le revin potrivit prevederilor
prezentei legi;
b) organele cu atributii de control financiar, atunci cind:
- nu efectueaza verificarile potrivit planului de control aprobat;
- inscriu in actele de control date sau fapte ireale ori inexacte;
- lucreaza cu superficialitate, nesemnalind incalcarile de la dispozitiile
legale in vigoare constatate cu ocazia controlului si nu stabilesc raspunderile
potrivit normelor legale;
- dispun, prin interpretarea sau aplicarea gresita a dispozitiilor legale
in vigoare, masuri obligatorii care produc prejudicii;
- nu intocmesc si nu inainteaza, in termenele stabilite, organelor in
drept, actele de control;
- nu iau sau, dupa caz, nu propun masuri pentru remedierea lipsurilor si
abaterilor consemnate in actele de control, pentru recuperarea pagubelor
constatate si tragerea la raspundere a celor vinovati, sau nu urmaresc
indeplinirea masurilor stabilite.
CAP. 6
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 34
In termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi, se vor
stabili posturile de control financiar intern care trec din sistemul organizatoric
al unor ministere si altor organe centrale, la Ministerul Finantelor, pentru
directiile teritoriale de control si revizie ale acestuia.
Art. 35
Ministrii, conducatorii celorlalte organe centrale, presedintii comitetelor
executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti si
conducatorii organizatiilor socialiste subordonate sint obligati sa ia masuri,
in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, pentru
examinarea din punct de vedere profesional a intregului aparat de control
financiar intern, inclusiv revizorii de gestiune. In functie de rezultatele
examinarii se vor lua masuri pentru schimbarea din functie a celor
necorespunzatori sau, dupa caz, pentru desfacerea contractului de munca.
Art. 36
Ministrul fortelor armate, presedintele Consiliului Securitatii Statului,
ministrul afacerilor interne si presedintii consiliilor de administratie ale
bancilor, fiecare pentru sectorul sau de activitate, vor elabora, cu acordul
Ministerului Finantelor, in termen de 60 de zile, instructiuni privind
controlul propriu si controlul financiar intern, aplicind prezentele
dispozitii, in functie de legile lor de organizare.
Art. 37
Se recomanda organizatiilor cooperatiste si celorlalte organizatii obstesti
ca, pornind de la prevederile prezentei legi, sa stabileasca, cu sprijinul
Ministerului Finantelor, reglementari corespunzatoare cu privire la
gospodarirea mijloacelor materiale si banesti, organizarea si functionarea
controlului financiar.
Art. 38
Prezenta lege intra in vigoare in termen de 30 de zile. Pe aceeasi data se
abroga orice dispozitii contrare prezentei legi.
Aceasta lege a fost votata de Marea Adunare Nationala in sedinta din 10
iulie 1970, intrunind din cele 435 voturi exprimate, 433 voturi pentru si 2
voturi impotriva.
Presedintele
Marii Adunari Nationale,
STEFAN VOITEC
IN CONFORMITATE CU DISPOZITIILE ARTICOLULUI 57 DIN CONSTITUTIA REPUBLICII
SOCIALISTE ROMANIA, SEMNAM ACEASTA LEGE.
Presedintele
Consiliului de Stat,
NICOLAE CEAUSESCU