LEGE
Nr. 34 din 30 mai 1994
privind impozitul pe venitul agricol
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 140 din 2 iunie 1994
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Persoanele fizice, asociatiile agricole constituite potrivit legii,
persoanele juridice, cu exceptia celor supuse impozitului pe profit si a
institutiilor publice, precum si unitatile de cult, detinatoare de terenuri
agricole, denumite in continuare contribuabili, datoreaza, potrivit legii,
impozit pe venitul agricol obtinut de pe terenurile situate in municipii, orase
si comune.
Sunt contribuabili in sensul prezentei legi:
- orice persoana care detine in proprietate teren agricol, precum si
- orice persoana care beneficiaza de prevederile Legii fondului funciar nr.
18/1991 si careia i s-a reconstituit sau i s-a constituit dreptul de
proprietate si, desi nu i s-a eliberat titlul de proprietate, are in mod
efectiv terenul atribuit pe baza de adeverinta provizorie sau proces-verbal de
punere in posesie.
Art. 2
Impozitul pe venitul agricol este anual si se calculeaza asupra venitului
determinat potrivit prezentei legi, indiferent de localitatea unde sunt situate
terenurile.
Venitul anual impozabil se determina pe baza normelor de venit stabilite pe
hectar, diferentiate pe zone de fertilitate, zone de favorabilitate si
categorii de folosinta a terenurilor, atat pentru terenurile cultivate, cat si
pentru cele necultivate, conform anexei, care face parte integranta din
prezenta lege.
Normele de venit stabilite prin prezenta lege se pot corecta, in functie de
rata inflatiei, anual, prin hotarare a Guvernului, cu 3 luni inainte de
inceperea anului fiscal urmator.
Art. 3
Impunerea se stabileste de catre organele fiscale la locul unde
contribuabilii sunt inscrisi in documentele de evidenta funciara ori in
localitatea in care asociatiile agricole, constituite potrivit legii, isi
desfasoara activitatea sau, dupa caz, isi au sediul principal.
In scopul organizarii impunerii conform prevederilor prezentei legi,
consiliile locale comunale, orasenesti, municipale si ale sectoarelor
municipiului Bucuresti vor asigura intocmirea si tinerea la zi a documentelor
de evidenta funciara.
Art. 4
Incadrarea terenurilor pe zone de fertilitate si pe zone de favorabilitate
este cea stabilita potrivit prevederilor legale.
Art. 5
Contribuabilii care detin venituri din cultivarea si valorificarea
florilor, a legumelor si a zarzavaturilor in sere, in solarii amenajate in
acest scop si in sistem irigat, a arbustilor si a plantelor decorative, a
ciupercilor, precum si din exploatarea pepinierelor viticole si pomicole depun
anual, pana la 1 aprilie pentru anul anterior, declaratii de impunere.
Impozitarea se face pe baza venitului net obtinut, rezultat prin scaderea din
venitul brut a cheltuielilor legate de realizarea venitului respectiv, inclusiv
cheltuielile cu amortizarea.
Contribuabilii prevazuti in cuprinsul prezentului articol sunt obligati sa
evidentieze veniturile si cheltuielile, potrivit instructiunilor elaborate de
Ministerul Finantelor.
Art. 6.
Veniturile determinate pe baza de norme si veniturile nete obtinute din
cultivarea terenurilor de catre contribuabili si stabilite la art. 2 si 5 se
impun anual cu cota de 15%, cu exceptia veniturilor aferente anilor 1994, 1995
si 1996, pentru care cota de impozit este de 10% .
La culturile de sfecla de zahar, floarea-soarelui, soia, in, canepa si
bumbac, impozitul datorat se reduce cu 50%, cu conditia ca 60% din recolta sa
fie contractata si livrata agentilor economici mandatati de stat.
Art. 7
Impozitul pe venitul agricol se calculeaza de catre organele fiscale, pe
numele contribuabilului, pe baza datelor din documentele de evidenta funciara.
In situatia asociatiilor agricole constituite potrivit legii, impozitul pe
venitul agricol se calculeaza pe numele acestora cand constituirea lor este
atestata printr-un inscris sau pe numele asociatilor persoane fizice in
celelalte cazuri.
Pentru persoanele juridice platitoare de impozit pe venitul agricol,
impozitul se calculeaza in sarcina acestora.
Art. 8
Membrii de familie care locuiesc si gospodaresc impreuna cu contribuabilul,
persoana fizica, pe numele caruia s-a calculat impozitul si care beneficiaza
impreuna de veniturile realizate in gospodarie, precum si mostenitorii aflati
in indiviziune, raspund solidar in ceea ce priveste obligatiile prevazute in
prezenta lege.
Membrii asociatiilor agricole, indiferent de modul de constituire a
acestora, raspund fiecare de indeplinirea obligatiilor prevazute de prezenta
lege, in raport cu suprafata de teren adusa in asociatie, in cazul cand acestea
nu sunt indeplinite de asociatie.
Art. 9
Impozitul pe venitul agricol se plateste in proportiile si la termenele
urmatoare:
- 50% pana la 1 septembrie inclusiv;
- 50% pana la 15 noiembrie inclusiv.
Organele fiscale au obligatia de a intocmi si de a comunica anual
contribuabililor instiintari de plata, cu impozitul datorat, cel tarziu pana la
15 aprilie inclusiv.
Modificarile de orice natura, intervenite in cursul anului in ce priveste
marimea suprafetelor de teren, se vor opera in vederea stabilirii noilor
obligatii fiscale, incepand cu data la care s-au produs, in conditiile legii.
Metodologia privind sumele incasate in plus si cele neincasate la termen se
reglementeaza prin instructiunile prevazute la art. 18.
Art. 10
Pentru neplata la termen a impozitului datorat potrivit prezentei legi,
contribuabilii platesc o majorare de 0,3% pentru fiecare zi de intarziere.
Art. 11
In situatia in care impozitul pe venitul agricol datorat nu a fost stabilit
la timp ori datele declarate nu corespund realitatii, stabilirea sau
modificarea impozitului, dupa caz, se face pe 3 ani anteriori celui in care s-a
efectuat constatarea, exceptand perioada de scutire prevazuta de Legea fondului
funciar nr. 18/1991.
Termenul de prescriptie pentru dreptul de a cere executarea silita este de
3 ani.
Impozitul sau diferenta din impozit, stabilite in conditiile mentionate in
cuprinsul acestui articol, se plateste in termen de 30 de zile de la data
comunicarii.
Functionarul vinovat de nestabilirea impozitului la timp raspunde material,
in limita majorarilor de intarziere calculate.
Art. 12
In situatia de pierdere a recoltei din cauza calamitatilor naturale,
venitul impozabil, se reduce proportional cu ponderea productiei calamitate,
determinata din raportarea acesteia, la productia medie realizata in ultimii 3
ani cu productii normale in unitatea administrativ-teritoriala respectiva.
Reducerea se acorda pe baza cererii de scadere, depusa in termen de 5 zile
de la producerea fenomenului de calamitate, la Directia generala a finantelor
publice si controlului financiar de stat judeteana sau la Administratia
financiara a sectorului agricol Ilfov. In termen de 10 zile de la inregistrarea
cererii, organele financiare sesizate vor efectua, la fata locului, constatarea
pagubelor produse, in prezenta proprietarului sau a detinatorului terenului si
a reprezentantului de specialitate agricola al administratiei locale.
Reducerea impozitului se acorda o singura data, pe baza constatarilor
facute, incepand cu ultimul termen de plata, respectiv 15 noiembrie.
Art. 13
Consiliile judetene, Consiliul Sectorului Agricol Ilfov si Consiliul Local
al Municipiului Bucuresti pot acorda, in cazuri temeinic justificate, amanari
sau esalonari la plata impozitului pe venitul agricol, precum si a majorarilor
de intarziere aferente.
Pentru persoanele handicapate si asimilabile gradul I si II de invaliditate
si pentru persoanele fizice in varsta de peste 65 ani care isi lucreaza singuri
pamantul, impozitul pe venitul agricol se reduce cu 50% .
Se scutesc de plata impozitului pe venitul agricol veteranii si vaduvele de
razboi.
Art. 14
Contribuabilii, astfel cum au fost definiti prin prezenta lege, nu
datoreaza impozit pe venitul agricol pentru veniturile obtinute din cresterea
animalelor si a pasarilor, din apicultura si sericicultura, precum si din
valorificarea fructelor si a ciupercilor de padure, a plantelor medicinale din
flora spontana si a altor produse culese din natura.
Art. 15
Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca, potrivit legii penale, nu
sunt considerate infractiuni:
a) nedepunerea declaratiilor de impunere prevazute la art. 5;
b) sustragerea de la impunere a unor surse de venit prevazute prin prezenta
lege.
Contraventiile mentionate la lit. a) si b) se sanctioneaza cu amenda de la
300.000 la 1.000.000 lei.
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
organele de specialitate din Ministerul Finantelor si din unitatile fiscale
teritoriale.
Contraventiilor prevazute mai sus li se aplica dispozitiile Legii nr.
32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor, cu exceptia art.
25, 26 si 27.
Sanctiunile pot fi aplicate si persoanelor juridice.
Plangerea acestora se adreseaza judecatoriei in aceleasi conditii ca si in
cazul persoanelor fizice.
Art. 16
Contribuabilii din comune pot face contestatie privind stabilirea si
incasarea impozitului pe venitul agricol, in termen de 30 de zile de la data
primirii instiintarii de plata, la Directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat judeteana sau la Administratia financiara a
sectorului agricol Ilfov, dupa caz, la care s-a calculat impozitul pe venitul
agricol.
Organul financiar sesizat are obligatia sa rezolve contestatia in termen de
30 de zile.
Impotriva deciziei date de Directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat judeteana sau de Administratia financiara a
sectorului agricol Ilfov, dupa caz, contribuabilii pot face plangere, in termen
de 30 de zile de la primirea deciziei, la Ministerul Finantelor, care in termen
de 40 de zile are obligatia sa o solutioneze.
In cazul contribuabililor din orase, municipii sau sectoare ale
municipiului Bucuresti, acestia pot face contestatie in termen de 30 de zile de
la data primirii instiintarii de plata la circumscriptiile sau administratiile
financiare, dupa caz, care au, de asemenea, obligatia sa o rezolve in termen de
30 de zile.
Impotriva deciziei date de circumscriptia sau de administratia financiara,
dupa caz, se poate face plangere in termen de 30 de zile de la primirea
acesteia la Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de
stat judeteana sau a municipiului Bucuresti, dupa caz.
Organul financiar sesizat este obligat sa rezolve plangerea in termen de 30
de zile.
Impotriva deciziei date de Directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat judeteana sau a municipiului Bucuresti, dupa caz,
se poate face plangere la Ministerul Finantelor in termen de 30 de zile de la
data luarii la cunostinta a modului de solutionare.
Organul financiar sesizat este obligat ca in termen de 40 de zile sa
solutioneze plangerea.
Impotriva solutiei date de Ministerul Finantelor se poate face plangere la
judecatoria in a carei raza teritoriala contribuabilul isi are domiciliul sau,
dupa caz, sediul principal.
Depunerea contestatiei sau a plangerii nu suspenda urmarirea si incasarea
impozitului pe venitul agricol si a majorarilor de intarziere datorate.
Impozitul incasat in plus se compenseaza sau se restituie, dupa caz, in
termen de 30 de zile de la data comunicarii plusului sau a deciziei respective.
Pentru nerezolvarea cu vinovatie a contestatiilor in termenele stabilite in
prezenta lege, functionarul raspunde material in limita majorarilor de
intarziere calculate pentru perioadele care depasesc aceste termene.
Art. 17
Contestatiile cu privire la stabilirea si incasarea impozitului pe venitul
agricol si a majorarilor de intarziere sunt supuse unei taxe de timbru de 2%,
calculata la suma contestata. Aceasta taxa nu poate fi mai mica de 1.000 lei.
Plangerile impotriva deciziei date se timbreaza cu jumatate din taxa
platita la contestatie.
Taxa de timbru se datoreaza indiferent daca o alta contestatie sau plangere,
cu acelasi obiect, inregistrata si rezolvata anterior, a fost taxata.
Contribuabilii sunt obligati sa specifice in cuprinsul contestatiei sau al
plangerii cuantumul sumei contestate.
In situatia admiterii integrale sau partiale a contestatiei, taxa de timbru
se restituie integral sau proportional cu reducerea sumei contestate.
Art. 18
In termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi,
Ministerul Finantelor va supune spre aprobare Guvernului instructiuni privind
metodologia de calcul si de regularizare a impozitului pe venitul agricol,
formularistica corespunzatoare referitoare la asezarea si urmarirea
impozitului.
Art. 19
Nerespectarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea disciplinara,
contraventionala sau penala, dupa caz, precum si materiala sau civila, potrivit
dispozitiilor legale in vigoare.
Art. 20
Impozitul pe venitul agricol, stabilit potrivit prezentei legi, constituie
venit al bugetelor locale.
Art. 21
Pana la adoptarea unei noi reglementari privind evidenta terenurilor
agricole, inscrierea in evidentele fiscale a contribuabililor se face pe baza
declaratiei date pe propria raspundere a acestora.
Art. 22
Prezenta lege intra in vigoare la 1 iulie 1994.
Pentru anul 1994, impozitul se datoreaza proportional cu durata aplicarii
legii si numai pentru veniturile obtinute dupa intrarea in vigoare a legii.
Obligatia prevazuta de art. 5 se va indeplini pana la 15 august 1994,
obligatia de la art. 9 alin. 2, pana la 1 septembrie 1994, iar obligatia de
plata a impozitului prevazut de art. 9 alin. 1 se realizeaza in proportie de
50% pana la 15 noiembrie 1994 si de 50% pana la 15 decembrie 1994.
Art. 23
Pe data aplicarii prezentei legi se abroga si dispozitiile ramase in
vigoare ale art. 11, 15, 19, 20, 22 - 23 din Legea nr. 2/1977 privind impozitul
agricol, pct. 3 cap. II din anexa la Ordonanta Guvernului nr. 15/1992 cu
privire la impozitele si taxele locale, aprobata prin Legea nr. 114/1992,
precum si orice alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 11
aprilie 1994, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei, si a fost reexaminata de Camera Deputatilor in sedinta din 30 mai
1994, potrivit art. 145 din Constitutia Romaniei, in urma Deciziei Curtii
Constitutionale nr. 49 din 17 mai 1994.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 18 aprilie 1994, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei, si a fost
reexaminata de Senat in sedinta din 25 mai 1994, potrivit art. 145 din
Constitutia Romaniei, in urma Deciziei Curtii Constitutionale nr. 49 din 17 mai
1994.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
ANEXA 1
NORMELE DE VENIT AGRICOL IMPOZABIL
A. - mii lei/ha/an -
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Categoria de folosinta Zona de fertilitate
crt. ----------------------------------------
I II III IV V
-------------------------------------------------------------------------------
1. Arabil 141 114 92 48 20
2. Gradini de legume si zarzavat 1.050 945 640 480 -
-------------------------------------------------------------------------------
B. - mii lei/ha/an -
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Categoria de folosinta Zona de favorabilitate
crt. ----------------------------------------
I II III IV V
-------------------------------------------------------------------------------
1. Vii, incepand cu al doilea an
de rod 920 900 880 810 250
2. Livezi de pomi fructiferi,
zmeuris si capsunarii, incepand
cu al doilea an de rod 1.150 975 840 750 500
3. Pasuni 70 60 50 40 30
4. Fanete 80 70 60 50 40
-------------------------------------------------------------------------------
C. - mii lei/ha/an -
-------------------------------------------------------------------------------
Nr. Categoria de folosinta Norma de venit pentru toate zonele
crt.
-------------------------------------------------------------------------------
1. Terenuri forestiere cu paduri in
exploatare 50
2. Alte terenuri agricole (ape, balti,
helestee etc.) 35