ORDONANTA Nr. 8 din 19 iulie 2001
pentru modificarea Legii nr. 34/1994 privind impozitul pe venitul agricol
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 430 din 31 iulie 2001
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 pct. II.1 din Legea nr. 324/2001 privind abilitarea Guvernului de
a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite prezenta ordonanta.
ARTICOL UNIC
Legea nr. 34/1994 privind impozitul pe venitul agricol, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 2 iunie 1994, cu
modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. Titlul legii va avea urmatorul cuprins:
"LEGE
privind impozitul pe terenul agricol"
2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Persoanele fizice care detin in proprietate terenuri agricole, denumite in
continuare contribuabili, datoreaza impozit pentru terenurile agricole in
suprafata de peste 10 hectare.
Sunt contribuabili in sensul prezentei legi:
a) persoanele care detin in proprietate teren agricol;
b) persoanele care beneficiaza de prevederile Legii fondului funciar nr.
18/1991, republicata, cu modificarile ulterioare, carora li s-a reconstituit
sau li s-a constituit dreptul de proprietate si, desi nu li s-au eliberat
titluri de proprietate, au terenul atribuit pe baza de adeverinta provizorie
sau proces-verbal de punere in posesie.
In sensul prezentei legi, prin terenuri agricole se intelege terenurile cu
destinatie agricola, forestiera, precum si toate terenurile, indiferent de
categoria de folosinta, pe care nu sunt amplasate constructii sau alte
anexe."
3. Articolul 2 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Impozitul pe terenul agricol este anual si se stabileste prin aplicarea
cotei de 15% asupra normelor de venit stabilite pentru suprafata de teren
arabil sau in echivalent arabil, potrivit anexei care face parte integranta din
prezenta lege, de catre consiliile locale in mod diferentiat, in functie de
zona de fertilitate a acestora.
Normele de venit stabilite prin prezenta lege se pot indexa, anual, prin
hotarare a Guvernului, pana la data de 30 noiembrie a fiecarui an, pe baza
indicelui de inflatie aferent unei perioade de 12 luni care se incheie la data
de 1 noiembrie a aceluiasi an si cand cresterea acestuia depaseste 5% ."
4. Articolele 4, 5 si 6 se abroga.
5. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Impozitul pe terenul agricol se calculeaza de catre organele fiscale, pe
numele contribuabilului, pe baza datelor din documentele de evidenta
funciara."
6. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Membrii de familie care locuiesc si gospodaresc impreuna cu contribuabilul,
persoana fizica, pe numele caruia s-a calculat impozitul, precum si
mostenitorii aflati in indiviziune, raspund solidar in ceea ce priveste
obligatiile prevazute de prezenta lege.
Membrii asociatiilor agricole sau ai societatilor agricole, dupa caz,
raspund fiecare de indeplinirea obligatiilor prevazute de prezenta lege, in
raport cu suprafata de teren adusa in asociatia agricola sau in societatea
agricola."
7. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Pentru neplata la termen a impozitului datorat potrivit prezentei legi
contribuabilii platesc majorari de intarziere stabilite in conditiile art. 13
din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor bugetare,
aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare."
8. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
In situatia in care impozitul pe terenul agricol datorat nu a fost stabilit
la timp ori datele declarate nu corespund realitatii, stabilirea sau modificarea
impozitului, dupa caz, se face pe 5 ani anteriori celui in care s-a efectuat
constatarea, exceptand perioada de scutire prevazuta de Legea fondului funciar
nr. 18/1991, republicata.
Termenul de prescriptie pentru dreptul de a cere executarea silita este de
5 ani.
Impozitul sau diferenta de impozit, stabilita in conditiile prevazute la
alin. 1 si 2, se plateste in termen de 30 de zile de la data comunicarii."
9. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
In situatia de pierdere a recoltei din cauza calamitatilor naturale
impozitul se reduce proportional cu ponderea suprafetei calamitate.
Reducerea se acorda pe baza cererii de scadere, depusa in termen de 5 zile
de la producerea fenomenului de calamitate la unitatile fiscale teritoriale.
In termen de 10 zile de la inregistrarea cererii, unitatile fiscale
sesizate vor efectua, la fata locului, constatarea pagubelor produse, in
prezenta proprietarului sau a detinatorului terenului si a reprezentantului de
specialitate agricola al administratiei locale.
In cazul in care pagubele produse nu pot fi constatate in termen de 10 zile
reprezentantii unitatilor mentionate la alin. 3 vor stabili termenul in care se
va efectua constatarea, in functie de perioada in care aceasta operatiune
devine posibila.
Reducerea impozitului se acorda o singura data, pe baza constatarilor
facute, incepand cu ultimul termen de plata, respectiv 15 noiembrie."
10. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Consiliile locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor
municipiului Bucuresti pot acorda, de la caz la caz, pentru motive temeinic
justificate, amanari de plati pana la sfarsitul anului calendaristic, precum si
reduceri sau scutiri de majorari de intarziere aferente impozitului neachitat,
indiferent de vechimea sumelor pentru care se solicita inlesnirea la plata.
Impozitul pe terenul agricol se reduce cu 50% in cazul contribuabililor
invalizi de gradul I sau II, pentru persoanele cu handicap asimilabile gradului
I sau II de invaliditate si pentru persoanele fizice in varsta de peste 65 de
ani.
Se scutesc de la plata impozitului pe terenul agricol veteranii de razboi,
vaduvele de razboi nerecasatorite si vaduvele nerecasatorite ale veteranilor de
razboi.
Reducerile si scutirile se acorda in proportie de 100%, in conformitate cu
prevederile alin. 1 - 3, pentru impozitul pe terenul agricol aferent
terenurilor care reprezinta bunuri proprii si bunuri comune ale sotilor.
Scutirea sau reducerea de impozit pe terenul agricol se acorda incepand cu
luna urmatoare celei in care persoanele in cauza prezinta actele doveditoare
prin care se atesta situatia respectiva."
11. Notiunea impozit pe venitul agricol se inlocuieste in tot cuprinsul
legii cu notiunea impozit pe terenul agricol.
12. Anexa se inlocuieste cu anexa care face parte integranta din prezenta
ordonanta.
Art. 2
Impozitul pe terenul agricol instituit prin prezenta ordonanta se aplica
incepand cu anul 2002.
Art. 3
Legea nr. 34/1994 privind impozitul pe venitul agricol, cu modificarile si
completarile ulterioare si cu cele aduse prin prezenta ordonanta, va fi
republicata in Monitorul Oficial Romaniei, Partea I, dupa aprobarea de catre
Parlament a prezentei ordonante, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul administratiei publice,
Octav Cozmanca
Ministrul agriculturii,
alimentatiei si padurilor,
Ilie Sarbu
ANEXA 1
Norme de venit agricol impozabil
- mii lei/ha/an -
_________________________________________________________________
Nr. Categoria de folosinta Zone de fertilitate
crt. ___________________________________
I II III IV V
_________________________________________________________________
1. Arabil 1.550 1.250 1.000 530 220
_________________________________________________________________
CRITERIILE
de echivalare a terenurilor agricole pe categorii de folosinta, in echivalent
arabil
________________________________________________________________________________
Categoria Coeficientul de transformare in arabil
de folosinta a categoriilor de folosinta agricola
________________________________________________________________________________
Arabil 1 ha/1 ha.
Pasune 1 ha pasune este egal cu 1 ha teren arabil cand pasunea
poate fi transformata in arabil din punct de vedere al
calitatii solului si al reliefului.
In cazul in care pasunea difera de terenul arabil limitrof
prin calitatea solului, relief si alti factori care
diminueaza potentialul de productie, echivalenta in arabil
va fi stabilita intre 1 ha si 0,4 ha teren arabil pentru 1
ha pasune.
Fanete 1 ha fanete este egal cu 1 ha teren arabil cand fanetele
pot
fi transformate in arabil din punct de vedere al calitatii
solului si al reliefului.
In cazul in care fanetele difera de terenul arabil limitrof
prin calitatea solului si alti factori care diminueaza
potentialul de productie, echivalenta in arabil va fi
stabilita intre 1 ha si 0,5 ha teren arabil pentru 1 ha
fanete.
Vie hibrida 1 ha vie hibrida este egal cu 1 ha arabil.
Vie nobila 1 ha vie nobila poate fi echivalat cu 1 - 4 ha arabil, in
functie de calitatea solului, relief, numarul de butuci/ha,
varsta plantatiei, podgoria consacrata si de potentialul de
productie al plantatiei.
Livada clasica 1 ha livada clasica de pomi poate fi echivalat cu 1 - 2 ha
teren arabil, in functie de calitatea solului, relief,
numarul de pomi/ha, varsta plantatiei, speciile de pomi,
bazinele pomicole consacrate si de potentialul de productie
al plantatiei.
Livada intensiva 1 ha livada intensiva si superintensiva poate fi echivalat
cu 1 - 3,5 ha teren arabil, in functie de calitatea
solului,
sistemul de amenajare, numarul de pomi/ha, varsta
plantatiei, speciile de pomi, bazinele pomicole consacrate
si potentialul de productie.
1 ha cu vegetatie Se ia in calcul in raport de 1/1 cu terenul arabil.
forestiera
Suprafetele Se echivaleaza in 1 - 4 ha teren arabil, in functie de
de gradini de calitatea solului.
legume si zarzavat
Alte terenuri Se echivaleaza in 0,25 ha teren arabil.
agricole
(ape, balti,
helesteie etc.)
________________________________________________________________________________