HOTARARE Nr. 507 din 5 august 1994
pentru aprobarea Instructiunilor privind metodologia de calcul si de
regularizare a impozitului pe venitul agricol, formularistica referitoare la
asezarea si urmarirea impozitului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 262 din 19 septembrie 1994
In temeiul art. 18 din Legea nr. 34/1994 privind impozitul pe venitul
agricol,
Guvernul Romaniei hotaraste:
ARTICOL UNIC
Se aproba Instructiunile privind metodologia de calcul si de regularizare a
impozitului pe venitul agricol, formularistica corespunzatoare referitoare la
asezarea si urmarirea impozitului, cuprinse in anexa, care face parte
integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
privind metodologia de calcul si de regularizare a impozitului pe venitul
agricol, formularistica corespunzatoare referitoare la asezarea si urmarirea
impozitului
1. Impozitul pe venitul agricol, reglementat prin Legea nr. 34/1994, constituie
venit al bugetelor unitatilor administrativ-teritoriale, conform art. 20 din
lege, si este utilizat pentru acoperirea cheltuielilor care se finanteaza de la
bugetele comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor, in conditiile legii.
2. In sensul art. 1 din Legea nr. 34/1994, prin contribuabili se intelege
si fundatiile, obstile, asociatiile agricole, unitatile de cult si altele
asemenea, detinatoare de terenuri agricole, in masura in care nu sunt
platitoare de impozit pe profit.
3. Impozitul pe venitul agricol se stabileste de organele fiscale pe numele
contribuabililor, in localitatea in care figureaza in evidenta financiara
condusa de consiliul local, iar in cazul asociatiilor agricole constituite
potrivit legii, in localitatea in care isi au sediul principal sau, dupa caz,
isi desfasoara activitatea.
4. Pentru aplicarea normelor de venit impozabil prevazute in anexa la Legea
nr. 34/1994, se va tine seama de incadrarea in zone de fertilitate a comunelor,
oraselor si municipiilor, stabilita prin H.C.M. nr. 1108/1969.
5. Incadrarea comunelor, oraselor si municipiilor pe zone de favorabilitate
se face de catre consiliile judetene, Consiliul Sectorului Agricol Ilfov si
Consiliul Local al Municipiului Bucuresti, avandu-se in vedere, orientativ,
zonele de fertilitate stabilite prin H.C.M. nr. 1108/1969 si, eventual,
documentatia intocmita de organul de specialitate agricola al administratiei
locale.
Hotararea consiliilor judetene privind incadrarea comunelor, oraselor si
municipiilor in zone de favorabilitate se comunica directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat.
6. Determinarea venitului impozabil se face prin inmultirea numarului de
hectare cu normele de venit respective, stabilite pe zone de fertilitate sau
zone de favorabilitate, dupa caz, din anexa la Legea nr. 34/1994.
Pentru terenurile cultivate cu cartofi, ceapa, usturoi, pepeni, fasole si
alte legume si zarzavaturi, se au in vedere normele de venit prevazute pentru
gradini de legume si zarzavat.
In cazul terenurilor productive necultivate, venitul impozabil se determina
pe baza normei de venit stabilite pentru terenuri arabile.
7. Terenurile arabile care se folosesc pentru doua sau mai multe culturi cu
categorii de folosinta distincte in cursul aceluiasi an, venitul impozabil se
determina tinandu-se seama de categoria de folosinta cu ponderea cea mai mare
in timpul anului.
In anul 1994, impozitul se datoreaza incepand cu 1 iulie si numai pentru
veniturile realizate conform categoriei de folosinta a terenurilor, dupa
aceasta data.
Terenurile degradate si poluate, incluse in perimetrul de ameliorare, sunt
scutite de taxe si impozite catre stat, judet sau comuna, pe timpul cat dureaza
ameliorarea lor.
Terenurile improprii pentru a fi cultivate, care nu pot fi folosite nici
pentru pasunat, nici in alt mod, cum sunt ripele, mlastinile etc., adica
terenurile improprii si neproducatoare de venit, nu se impun.
Pana la rezolvarea definitiva a litigiului respectiv, terenurile in litigiu
se impun pe numele contribuabilului care le foloseste.
Terenurile ocupate de cladiri si alte constructii-anexa gospodariei se
supun impozitului pe terenuri, conform art. 13 din Legea nr. 27/1994 privind
impozitele si taxele locale.
8. Evidenta suprafetelor de teren pe contribuabili, definiti potrivit
legii, incadrarea terenurilor pe categorii de folosinta, precum si stabilirea
venitului impozabil se face pe baza situatiei existente la 1 ianuarie a anului
de impunere.
In scopul organizarii impunerii, consiliile locale comunale, orasenesti,
municipale si ale sectoarelor municipiului Bucuresti au obligatia intocmirii si
tinerii la zi a registrelor agricole si a documentelor de evidenta funciara.
9. In sensul prevederilor lit. B din anexa la Legea nr. 34/1994, se
considera plantatii tinere neajunse pe rod si deci neimpozabile:
- viile altoite si indigene, in primii 4 ani de la plantare;
- viile hibrizi in primii 3 ani de la plantare;
- piersicii in primii 4 ani de la plantare;
- merii, perii, prunii, caisii, visinii si gutuii in primii 5 ani de la
plantare;
- nucii, in primii 9 ani de la plantare.
Scutirea de impozit pentru plantatiile tinere neajunse pe rod se acorda
atat pentru perioada cand nu sunt ajunse pe rod, cat si pentru primul an dupa
intrarea pe rod.
In calculul perioadei de neimpozitare nu se include anual in care a avut
loc plantarea.
Pentru celelalte plantatii de pomi fructiferi, ca si pentru plantatiile cu
zmeuris si capsunarii, perioada in care se considera neajunse pe rod se
stabileste de Ministerul Agriculturii si Alimentatiei.
10. Veniturile rezultate din culturi intercalate nu se cuprind in venitul
impozabil realizat din cultivarea terenurilor, deoarece sunt supuse impozitului
veniturile din cultura de baza. Astfel, la vii si livezi se impun veniturile
realizate din plantatiile de vita de vie si pomi fructiferi, nu si veniturile
din culturi intercalate (fasole, cartofi etc.), indiferent daca plantatiile de
vii sau livezi au ajuns sau nu pe rod.
11. Contribuabili care obtin venituri din cultivarea si valorificarea
florilor, a legumelor si a zarzavaturilor in sere, in solarii amenajate in
acest scop si in sistem irigat, a arbustilor si plantelor decorative, a
ciupercilor, precum si din exploatarea pepinierelor viticole si pomicole se
impun pe baza venitului net obtinut, avandu-se in vedere datele din declaratia
de impunere si din evidentele conduse in cazul unor asemenea activitati.
Contribuabilii care se impun pe baza venitului net obtinut, conform art. 5
din Legea nr. 34/1994, au obligatia sa depuna anual declaratii de impunere, la
termenul stabilit prin lege, avand ca baza veniturile realizate in anul
anterior depunerii declaratiei de impunere.
Declaratiile depuse se verifica si se actualizeaza in mod obligatoriu cel
putin o data pe trimestru, in cursul anului de impunere, de catre organele
fiscale prin intocmire de note de constatare si procese-verbale, de stabilire a
impozitului, iar diferentele de impozit rezultate se repartizeaza pe termenele
de plata nedevenite scadente.
La 31 decembrie a fiecarui an, impunerea stabilita se definitiveaza de
catre organele fiscale, avandu-se in vedere venitul total obtinut in cursul
anului, volumul cheltuielilor legate de realizarea venitului respectiv,
constatarile din timpul anului facute cu ocazia verificarilor efectuate, precum
si sumele platite in timpul anului in contul impozitului.
Diferentele de impozit stabilite se achita pana la 31 ianuarie a anului
urmator.
Impozitul calculat pe baza venitului net obtinut nu poate fi inferior
impozitului calculat pe baza normelor de venit agricol. De exemplu, impozitul
calculat pentru o suprafata amenajata cu solarii in care se cultiva zarzavaturi
nu poate fi inferior impozitului calculat pentru aceeasi suprafata prin
aplicarea normei de venit stabilite pentru "Gradini de legume si
zarzavaturi">
In cazul contribuabililor impusi pe baza venitului net obtinut, nu sunt
aplicabile prevederile art. 12 din Legea nr. 34/1994 intrucat pierderea
recoltei din cauza calamitatilor naturale se reflecta in mod direct in marimea
venitului net obtinut.
12. Contribuabilii impusi pe baza venitului net obtinut sunt obligati sa
conduca o evidenta simpla in care sa se inregistreze productia obtinuta,
productia valorificata, suma incasata, precum si cheltuielile legate in mod
efectiv de realizarea productiei si valorificarea ei.
13. La stabilirea sumei brute a incasarilor se vor avea in vedere suprafata
cultivata, natura instalatiilor si amenajarilor folosite, felul produselor,
cantitatile rezultate, modul de valorificare a produselor (la locul
exploatarii, pe piata sau prin societati comerciale de profil etc.) si
preturile de vanzare.
14. In ce priveste cheltuielile, se vor prevedea spre exemplu: costul
semintelor, al rasadurilor cumparate, al puietilor si arbustilor achizitionati
pentru plantare, cheltuielile pentru tratamentul chimic al terenului sau al
plantelor, costul ingrasamintelor, salariile platite muncitorilor sezonieri sau
ocazionali, cheltuielile pentru forta motrice sau pentru irigatii, cheltuielile
facute cu desfacerea produselor, cheltuielile de transport la locul desfacerii
produselor, amortismentul instalatiilor, costul agentului termic etc.
Salariile platite muncitorilor sezonieri sau ocazionali se deduc din
venitul brut numai in masura in care se face dovada platii impozitului pe
salarii, conform legii.
Muncile agricole facute de membrii gospodariei cu mijloace proprii nu se
considera cheltuiala si nu se scad din venitul brut.
15. Contribuabilii definiti potrivit Legii nr. 34/1994, care pentru unele
suprafete de teren se impun pe baza venitului net obtinut, nu se mai impun
pentru acele suprafete de teren si pe baza normelor de venit agricol impozabil
prevazute in anexa nr. 1 la lege.
In cazul in care un contribuabil, pentru o anumita suprafata de teren,
urmeaza sa se impuna pe baza normelor de venit agricol impozabil, iar pentru o
parte din suprafata, pe baza venitului net obtinut, impozitul anual de plata se
calculeaza prin cumularea celor doua venituri. De exemplu, daca un contribuabil
care are in proprietate 4 ha teren arabil situat in zona I de fertilitate, din
care 0,10 ha a fost cultivat cu legume si zarzavat, impozitul se va stabili
prin cumularea venitului astfel : 3,90 ha X 141,000 = 549.900 lei venit
calculat pe baza de norme, la care se adauga un venit de circa 400.000 lei,
obtinut de pe suprafata cultivata cu legume si zarzavat, in total 949.900 lei,
la care, aplicand cota de 10%, impozitul de plata pentru anul 1995 este de
94.990 lei.
16. Contribuabilii persoane fizice, autorizati, potrivit Decretului-lege
nr. 54/1990, sa produca si sa vinda produse de natura celor mentionate la art.
5 din Legea nr. 34/1994 se impun in continuare potrivit Hotararii Guvernului
nr. 201/1990, data in aplicare decretului-lege mentionat.
17. Potrivit art. 6 din Legea nr. 34/1994, cota de impozit ce se aplica
atat la contribuabilii impusi pe baza normei de venit agricol impozabil, cat si
pe baza venitului net obtinut, este de 10% in anii 1994, 1995 si 1996 si de 15%
pentru urmatorii ani.
18. In anul 1994, impozitul pe venitul agricol se datoreaza proportional cu
durata aplicarii Legii nr. 34/1994, atat in cazul contribuabililor impusi pe
baza normelor de venit agricol, cat si a celor impusi pe baza venitului net
obtinut. De exemplu, un contribuabil din prima zona de fertilitate, care poseda
o suprafata de 2 ha teren arabil, va plati in anul 1994 pentru semestrul II un
impozit pe venitul agricol in suma de 14.100 lei (141.000 lei X 2 ha = 282.200
lei; 282.000 lei X 10% = 28.200 lei impozit anual; 28.200 lei : 2 = 14.100 lei
impozit pe semestrul II 1994), care se repartizeaza pe cele doua termene de
plata stabilite potrivit legii.
19. Contribuabilii care din recolta obtinuta la culturile de sfecla de
zahar, floarea-soarelui, soia, in, canepa si bumbac contracteaza si livreaza
agentilor economici mandatati de stat la 60% din recolta realizata, impozitul
se reduce cu 50% pentru suprafata cultivata cu asemenea culturi.
De exemplu, pentru un contribuabil cu o suprafata de 2 ha teren arabil
situat in prima zona de fertilitate, care a avut cultivat 0,50 ha cu bumbac,
din care a predat efectiv 60% din recolta obtinuta, impozitul de plata se va
calcula pentru anul 1995 astfel:
- 1,50 ha teren arabil a 141.000 lei
norma de venit impozabil 211.500 lei
- 0,50 ha teren cultivat cu bumbac a
141.000 lei norma de venit impozabil 70.500 lei
-----------
TOTAL venit impozabil 282.000 lei
Impozitul de plata (282.000 X 10%) 28.200 lei
La prezentarea documentului de predare in mod efectiv a 60% din recolta de
bumbac la agentul economic mandatat de stat, impozitul se recalculeaza dupa cum
urmeaza:
- la 0,50 ha teren cultivat cu bumbac a
141.000 lei norma de venit impozabil 70.500 lei
- impozit 10% asupra venitului de
70.500 lei 7.050 lei
- reducerea de impozit de 50% pentru
predarea efectiva a 60% din recolta
de bumbac (7.050 X 50%) 3.525 lei
In acest caz, impozitul ramas de plata, dupa reducerea cu 50% acordata
potrivit art. 6 din Legea nr. 34/1994, este de 24.675 lei (28.200 lei - 3.525
lei).
20. Reducerea de impozit se acorda, dupa stabilirea impunerilor anuale, pe
baza documentului eliberat de agentul economic mandatat de stat sa preia
productiile agricole contractate de contribuabil, din care sa rezulte suprafata
terenului pentru care s-a contractat si s-a predat efectiv 60% din recolta
obtinuta.
Pentru acordarea reducerilor de impozit se intocmesc borderouri de scadere
care vor cuprinde datele prevazute in formularul anexat.
21. Prin raspundere solidara in indeplinirea obligatiilor prevazute de lege
(art. 8) se intelege dreptul organelor fiscale de a cere declararea sumelor de
venit agricol impozabil si plata impozitului de la oricare dintre membrii
majori si gospodariei, care locuiesc si gospodaresc cu subiectul impozabil
(contribuabilul) si care beneficiaza de veniturile agricole realizate, acestia
putand fi urmariti asupra oricaror venituri personale, indiferent daca au fost
sau nu impuse in cadrul gospodariei din care fac parte.
In mod solidar raspund si mostenitorii aflati in indiviziune pentru
indeplinirea obligatiilor ce le revin din lege, intrucat acestia au chiar
calitatea de contribuabili.
22. In cazul cand asociatiile agricole nu isi indeplinesc obligatiile
prevazute de lege, raspunderea revine membrilor asociatiilor agricole, in
raport cu suprafata de teren adusa in asociatiei.
23. Dupa determinarea venitului impozabil si stabilirea impozitului de
plata, se intocmesc instiintari de plata, care, dupa operarea lor in evidente
fiscale, se inmaneaza contribuabililor, cel tarziu pana la 15 aprilie,
inclusiv, al fiecarui an. Pentru anul 1994, instiintarile de plata se inmaneaza
pana la 1 septembrie.
24. Modificarile intervenite in cursul anului de impunere, in ceea ce
priveste marimea suprafetelor de teren supuse impozitului pe venitul agricol,
se vor opera, in vederea stabilirii noilor obligatii fiscale, incepand cu data
la care s-au produs. De exemplu, un contribuabil care are in proprietate o
suprafata de 2 ha teren arabil in prima zona de fertilitate, din care doneaza
la 1 iulie 1995 suprafata de 1 ha, impozitul stabilit pe anul 1995 se va
recalcula dupa cum urmeaza:
- 2 ha teren arabil a 141.000 lei norma
de venit agricol impozabil 282.000 lei
- impozit pe anul 1995
(282.000 X 10%) 28.200 lei
- impozit de plata pe anul 1995
(141.000 lei norma de venit agricol
pentru 1 ha teren arabil + 70.500
lei ce reprezinta venitul normat
pentru perioada 1 ianuarie - 30 iunie
1995 = 211.500 lei venit normat X
10% cota de impozit) 21.150 lei
- impozitul de scazut in cazul
contribuabilului care a donat pentru
perioada 1 iulie - 31 decembrie 1995 7.050 lei
- impozitul de debitat in cazul
contribuabilului care a primit terenul
sub forma de donatiei 7.050 lei
25. In cazul cand contribuabilul care a donat terenul a platit impozitul de
28.200 lei pe intregul an 1995, impozitul de 7.050 lei aferent suprafetei
donate se va restitui sau compensa potrivit prevederilor legale.
Pentru contribuabilul care a primit terenul sub forma de donatiei,
impozitul datorat de 7.050 lei se va repartiza pe cele doua termene de plata,
in suma egala, respectiv 50% pana la 1 septembrie si restul de 50% pana la 15
noiembrie, intrucat donatia a avut loc cu mult inaintea primului termen de
plata.
26. In cazul cand contribuabilul care, spre exemplu, a donat terenul nu a
facut in cursul semestrului I 1995 nici o plata pana la data donarii, impozitul
datorat de 21.500 lei se va imparti in parti egale pe cele doua termene de
plata (1 septembrie si 15 noiembrie), iar in cazul contribuabilului care a
primit donatia, impozitul datorat de 7.050 lei se va repartiza, de asemenea, pe
cele doua termene de plata.
27. Pentru neplata la termen a impozitului pe venitul agricol datorat
potrivit legii, contribuabilii platesc o majorare de 0,30% pentru fiecare zi de
intarziere.
In cazul in care ultima zi a termenului de plata este zi nelucratoare,
plata impozitului pe venitul agricol se face, fara majorari de intarziere, in
ziua lucratoare imediat urmatoare.
28. Contribuabilii care nu au fost impusi la timp cu impozitul pe venitul
agricol sau nu au fost impusi pentru toate sursele de venit vor fi impusi si
obligati la plata impozitului pe venitul agricol pe 3 ani anteriori celui in
care s-a facut constatarea, exceptand perioada de scutire prevazuta in Legea
fondului funciar nr. 18/1991.
Astfel, daca in anul 1997 se constata ca un contribuabil a avut o suprafata
de teren pe mai multi ani in urma fara sa fi fost impus, in afara anului 1997
cand se constata neimpunerea, contribuabilul respectiv va fi impus pe anii
calendaristici 1996, 1995 si 1994. Daca situatia se constata in anul 1995,
contribuabilul va fi impus numai pentru semestrul II al anului 1994, intrucat
pe anii anteriori anului 1994, respectiv anii 1993 si 1992, se aplicau
prevederile Legii fondului funciar nr. 18/1991.
O impunere eronata stabilita poate fi revizuita in aceeasi perioada.
Impozitul stabilit in conditiile art. 11 din Legea nr. 34/1994 si ale pct.
28 din prezentele instructiuni se plateste in termen de 30 de zile, socotite de
la data inmanarii instiintarii de plata.
29. Pentru reducerile de impozit ce se acorda in cazul pierderii de recolte
din cauza calamitatilor naturale, contribuabilii au obligatia sa depuna cereri
de scadere a impozitului, in termen de 5 zile de la producerea fenomenului de
calamitate la directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene sau la Administratia financiara a sectorului agricol
Ilfov. In termen de 10 zile de la inregistrarea cererii, organele financiare
sesizate vor efectua la fata locului constatarea pagubelor produse in prezenta
proprietarului si a reprezentantului de specialitate agricola al administratiei
locale, care vor cuantifica nivelul pagubelor produse prin note de constatare,
ce vor servi la determinarea cuantumului impozitului pe venitul agricol ce
urmeaza a fi scazut.
30. Documentele de scadere a impozitului pe venitul agricol, in caz de
pierdere a recoltei din cauza calamitatilor naturale, se intocmesc o singura
data pana la 31 decembrie a anului in care a avut loc calamitatea, incepand cu
ultimul termen de plata, respectiv 15 noiembrie a fiecarui an.
31. Calamitati naturale sunt considerate:
- distrugerea recoltelor de pe terenurile contribuabililor datorata
inghetului, secetei, grindinei, ploilor torentiale, inundatiilor, manei,
prabusirilor si deplasarilor de teren, stagnarii de apa, brumei tirzii de
primavara si timpurii de toamna, daunatorilor animali si vegetali;
- distrugerea recoltei stranse in camp, la arie, in gospodaria agricola,
datorita inundatiilor sau furtunii, precum si distrugerea recoltelor din cauza
incendiilor, daca acestea nu s-au produs din vina unui membru al gospodariei in
cauza.
32. Reducerile de impozit pentru calamitati naturale se acorda numai
contribuabililor care in anul de impunere au suferit pierderi de recolte
comparativ cu productia medie la hectar efectiv realizata in ultimii 3 ani in
localitatea respectiva.
33. Calculul impozitul de scazut pentru pierderi de recolte din cauza
calamitatilor naturale se face astfel:
- se determina venitul impozabil aferent suprafetei de teren calamitate;
- asupra venitului impozabil aferent suprafetei calamitate se aplica
procentul de distrugere a recoltei respective, obtinindu-se astfel suma de
scazut din venitul total impozabil;
- din venitul total impozabil se scade suma reprezentand venitul
determinat prin aplicarea procentului de distrugere, iar la venitul total
impozabil astfel obtinut se calculeaza impozitul de plata;
- diferenta intre impozitul stabilit initial si impozitul de plata aferent
venitului total impozabil, ramas dupa reducerea venitului cu procentul de
distrugere a recoltelor, reprezinta impozitul de scazut, conform art. 12 din
Legea nr. 34/1994.
Exemplu: In anul 1995, un contribuabil dintr-o comuna incadrata in prima
zona de fertilitate este impus astfel:
- 2 ha teren arabil a 141.000 lei 282.000 lei
- impozit de plata 10% aplicat la
venitul impozabil de 282.000 lei 28.200 lei
Din cauza grindinei din vara anului 1995 de pe suprafata de 1 ha s-au realizat
numai 400 kg grau.
Productia medie la hectar efectiv realizata in ultimii 3 ani in comuna
respectiva a fost de 1.600 kg (1.400 kg in 1992 + 1.600 kg in 1993 + 1.800 kg
in 1994 = 4.800 kg : 3 = 1.600 kg).
Productia la hectar de 400 kg realizata de contribuabilul in cauza
reprezinta 25% din productia medie la hectar a localitatii respective (400 X
100 : 1.600 = 25%), astfel ca procentul de distrugere a recoltei de pe
suprafata de 1 ha cultivata cu grau este de 75% si, in consecinta, se acorda in
aceasta proportie reducerea de impozit.
Venitul aferent suprafetei de 1 ha, cultivata cu grau, este de 141.000 lei
(prima zona de fertilitate).
In aceasta situatiei, tinand seama ca procentul de distrugere a recoltei de
pe suprafata de 1 ha, cultivata cu grau, este de 75%, venitul impozabil este de
176.250 lei (282.000 - 105.750, adica 75% din 141.000 lei).
La venitul de 176.250 lei corespunde un impozit de 17.625 lei, care
scazindu-se din impozitul initial de 28.200 lei, rezulta impozitul de scazut in
suma de 10.575 lei (28.200 lei - 17.625 lei).
34. Pentru determinarea procentului de distrugere a recoltelor, organele
directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau al Administratiei financiare a sectorului agricol Ilfov, in
colaborare cu organele de specialitate agricole, intocmesc un proces-verbal in
dublu exemplar, pe comune, orase si municipii, din care trebuie sa rezulte:
productia medie la hectar (pentru culturile calamitate), efectiv realizata in
ultimii 3 ani in comuna, orasul sau municipiul respectiv, natura calamitatilor,
numarul total al gospodariilor care au suferit pierderi de recolte din cauza
calamitatilor naturale.
La acest proces-verbal, intocmit pe comune, orase si municipii, se anexeaza
cererile de scadere de impozit, depuse de catre contribuabili, in care organele
prevazute la art. 12 din Legea nr. 34/1994 trebuie sa certifice suprafata de
teren calamitata, felul culturii de pe aceasta suprafata si procentul de
distrugere a recoltelor respective si apoi sa intocmeasca borderoul centralizat
pe comuna, oras sau municipiu, dupa caz, potrivit modelului anexat.
35. Dupa trecerea termenului prevazut la ultimul alineat al art. 12 din
Legea nr. 34/1994, directorul general al Directiei generale a finantelor
publice si controlului financiar de stat aproba borderoul centralizat pe
comuna, oras sau municipiu, dupa caz, la care se anexeaza cererile
contribuabililor si procesul-verbal de constatare a calamitatii, dupa care se
intocmesc borderouri nominale de scadere de impozit pentru toti contribuabilii
care au suferit pierderi de recolte din cauza calamitatilor naturale.
36. Pentru anul 1994, reducerea de impozit ce se acorda potrivit art. 12
din Legea nr. 34/1994 se raporteaza la durata aplicarii legii. In cazul dat ca
exemplu la pct. 33, impozitul de scazut pe anul 1994 (daca ar fi avut loc
calamitatea respectiva) este de 5.287 lei (10.575:2 = 5.287 lei).
37. Potrivit dispozitiilor art. 13 din Legea nr. 34/1994, consiliile
judetene, Consiliul Sectorului Agricol Ilfov si Consiliul Local al Municipiului
Bucuresti pot acorda inlesnirile mentionate expres in cuprinsul acestui
articol, pe baza de cerere.
38. Cererea se depune de catre contribuabil la organul fiscal de domiciliu
sau sediu, care va prezenta consiliului judetean, Consiliului Sectorului
Agricol Ilfov sau Consiliului Local al Municipiului Bucuresti, dupa caz, o nota
cuprinzand date referitoare la obligatiile fiscale ale contribuabilului,
rezultate din evidente fiscale, insotita de cererea de acordare a inlesnirii.
Solutia adoptata de consiliul local respectiv va fi comunicata si organului
fiscal in termen de 15 zile, care va face operarea in evidentele nominale si
centralizate.
39. Contribuabilii in varsta de 65 de ani, care isi lucreaza singuri
pamantul, beneficiaza de o reducere a impozitului pe venitul agricol cu 50% .
Reducerea impozitului pe venitul agricol cu 50% se acorda si in situatia in
care contribuabilii respectivi folosesc mijloace mecanice pentru efectuarea
unor lucrari agricole (arat, semanat, prasit, treierat etc.) ale societatilor
comerciale de profil.
Pentru contribuabilii in cauza, impozitul se reduce cu 50% incepand cu 1
ianuarie al anului de impunere. In vederea acordarii acestei reduceri,
contribuabilii trebuie sa faca dovada cu act oficial in momentul stabilirii
impunerii.
40. In cazul persoanelor handicapate si asimilabile gradului I si II de
invaliditate, reducerea cu 50% a impozitului pe venitul agricol se acorda numai
atunci cand capul gospodariei este in aceasta situatiei. Reducerea de impozit
se acorda pe baza actelor doveditoare prin care se atesta situatia respectiva,
incepand cu 1 ianuarie al anului de impunere.
41. Scutirea de impozit pe venitul agricol prevazuta la ultimul alineat al
art. 13 din Legea nr. 34/1994 se acorda in aceleasi conditii ca si in cazul
persoanelor handicapate si asimilabile gradului I si II de invaliditate.
42. Depunerea de catre contribuabili a contestatiei sau a plangerii, in
conditiile prevazute de art. 16 din Legea nr. 34/1994, nu exclude plata si nu
suspenda urmarirea platii impozitului datorat. Astfel, plata datoriei de catre
contribuabil ramane bine efectuata pentru impozitul neachitat, organele fiscale
fiind indreptatite sa urmareasca silit veniturile sau bunurile debitorului, in
conditiile legii.
Daca debitorul a contestat impozitul pe venitul agricol, bunurile urmarite
vor fi indisponibilizate, dar nu se va proceda la vanzarea lor inainte de
rezolvarea contestatiei.
43. In cazul in care contestatia sau plangerea a fost solutionata
favorabil, sumele incasate in plus, precum si bunurile sechestrate pentru
neplata in termen a impozitului pe venitul agricol se restituie in conditiile
Legii nr. 34/1994.
44. Bunurile sechestrate, cu exceptia celor perisabile (bunuri ce se pot
strica intr-un timp scurt) nu se pot vinde pana la solutionarea contestatiei
sau a plangerii de catre organele mentionate la art. 16 din Legea nr. 34/1994.
Daca bunurile perisabile sechestrate au fost vandute intre timp, se restituie
contribuabilului, in cazul admiterii contestatiei sau a plangerii, sumele
realizate din vanzarea bunurilor respective.
45. Taxa de timbru de 2% prevazuta in art. 17 din Legea nr. 34/1994 se
datoreaza si in cazul cand sunt contestate majorari de intarziere.
46. La stabilirea impozitului pe venitul agricol de la 1 iulie 1994, se va
tine seama ca, in cazul contribuabililor care au platit integral impozitul pe
terenuri in baza Legii nr. 2/1977 privind impozitul agricol, 50% din suma
achitata sa fie considerata ca plata in contul impozitului datorat conform
Legii nr. 34/1994 iar in cazul celor care nu au platit impozitul pe terenuri pe
perioada 1 ianuarie - 30 iunie 1994 sa-l achite o data cu noul impozit, la
termenele prevazute de Legea nr. 34/1994.
47. Formularistica necesara organelor fiscale in vederea stabilirii si
incasarii impozitului pe venitul agricol este prevazuta in anexe.
Actualizarea si completarea formularisticii respective se vor face prin
ordin al ministrului finantelor.
48. Prevederile prezentelor instructiuni sunt aplicabile incepand cu data
intrarii in vigoare a Legii nr. 34/1994.
49. Pe data intrarii in vigoare a prezentelor instructiuni se abroga orice
alte dispozitii contrare.
Judetul ..................
Municipiul (orasul)................
Comuna ...................
DECLARATIEI DE IMPUNERE
privind veniturile realizate, conform art. 5 din Legea nr. 34/1994 privind
impozitul pe venitul agricol, pe anul 199 ......
Subsemnatul .............................................................,
cu domiciliul (sediul) in localitatea ..................., str. .............
nr. ............., telefon .................., judetul (sectorul) ...........
....., declar ca venitul realizat din *) : ..................................
are la baza urmatoarele elemente:
1. Exercita activitatea in municipiul/orasul/comuna ......................
judetul (sectorul).................., str. ..............nr. ................
2. Activitatea este continua/sezoniera ..................................
3. Persoanele angajate (temporar, sezonier, continuu) sunt urmatoarele:
.............................................................................
.............................................................................
4. Modul de desfacere a produselor (prin societati comerciale, direct la
piata, de la domiciliu, la export etc.) .....................................
.............................................................................
5. Evidentele fiscale conduse sunt urmatoarele : ........................
6. Veniturile declarate mai jos sunt realizate de la ...........19 ......
la ................... 19 ..........
7. Veniturile realizate in aceasta perioada sunt :
-----------------------------------------------------------------------------
| Venitul brut pe surse de venit : | Suma (lei) |
|----------------------------------------------------|----------------------|
|----------------------------------------------------|----------------------|
|----------------------------------------------------|----------------------|
|----------------------------------------------------|----------------------|
|----------------------------------------------------|----------------------|
| (LEI) | |
| TOTAL VENIT BRUT | |
|----------------------------------------------------|----------------------|
(continuare)
8. Cheltuieli efectuate pentru realizarea venitului sunt urmatoarele :
|---------------------------------------------------------------------------|
| Natura cheltuielilor | Suma (lei) | Natura cheltuielilor | Suma (lei) |
|-----------------------|-------------|-----------------------|-------------|
|-----------------------|-------------|-----------------------|-------------|
|-----------------------|-------------|-----------------------|-------------|
|-----------------------|-------------|-----------------------|-------------|
|-----------------------|-------------|-----------------------|-------------|
|-----------------------|-------------|-----------------------|-------------|
|-----------------------|-------------| TOTAL CHELTUIELI |-------------|
|-----------------------|-------------|-----------------------|-------------|
9. Venitul net impozabil (7-8) ......................................lei.
In afara de cele de mai sus, declar urmatoarele : .......................
.............................................................................
Data .............. 19 ........ Semnatura contribuabilului,
------------------------
*) Cultivarea si valorificarea florilor, a legumelor si zarzavaturilor in
sere, in solarii amenajate in acest scop si in sistem irigat, a arbustilor si
plantelor decorative, a ciupercilor, pepiniere viticole si pomicole.
M.F. cod 14.13.2/A Format A4/t
Judetul ...............
Municipiul (orasul) .............
Comuna ................
PROCES-VERBAL DE IMPUNERE Nr.......
-----------------------------------
Instiintare de plata *)
a impozitului pe venitul agricol realizat pe anul 19.....
Data ............ Data ..........
APROBAT VERIFICAT
Astazi ................ 19 .........., in baza art. 6 din Legea nr. 34/1994
privind impozitul pe venitul agricol, se stabileste impunerea pe anul 19 ......
dupa cum urmeaza:
Numele si prenumele contribuabilului ......................................
Domiciliul (sediul): comuna (orasul/municipiul) .........................,
str. ................ nr. ...., bl. ...., sc. ......., et. ........, ap. ......
I. Determinarea venitului anual impozabil :
a) Venit brut realizat din : *)
- .........................................................................
- .........................................................................
- .........................................................................
- .........................................................................
TOTAL VENIT BRUT ................................ lei
b) Cheltuieli efectuate cu realizarea venitului brut : *)
- .........................................................................
- .........................................................................
- .........................................................................
- .........................................................................
TOTAL CHELTUIELI ................................. lei
II. Venitul net obtinut (a-b) ......................................... lei
III. Cota de impozit .................................................. %
IV. Impozit de plata ..................................................
lei.
V. Impozitul de plata stabilit, repartizat pe termene de plata :
- 50% pana la ..................... 19 ..........
- 50% pana la ..................... 19 ..........
Organul de impunere
Numele si prenumele
Semnatura
--------------------
*) Un exemplar se inmaneaza contribuabilului.
*) Se fac precizari in functie de natura culturii si a cheltuielilor
efectuate pentru realizarea venitului.
M.F. cod 14.13.2/B Format A4/t
JUDETUL .................
Municipiul (orasul) .................
Comuna ..................
SITUATIA CENTRALIZATOARE *)
privind stabilirea impozitului pe venitul agricol, conform Legii nr. 34/1994,
pe anul 199 .....
1. Impozitul pe venitul agricol pe baza normelor de venit :
|-----------------------------------|-----------|-----------------------------|
| | | Contribuabili supusi |
| | | impozitului |
| | |-----------------------------|
| Categoria de folosinta | Nr. rand | Total (ha) | Venit impozabil|
| | | | (mii lei) |
|-----------------------------------|-----------|------------|----------------|
| A | B | 1 | 2 |
|-----------------------------------|-----------|------------|----------------|
| Teren arabil | 1 | | |
|-----------------------------------|-----------|------------|----------------|
| Gradini de legume si zarzavat | 2 | | |
|-----------------------------------|-----------|------------|----------------|
| Vii, incepand cu al doilea an de | | | |
| rod | 3 | | |
|-----------------------------------|-----------|------------|----------------|
| Livezi de pomi fructiferi, zmeuris| | | |
| si capsunarii, incepand de la al | | | |
| doilea an de rod | 4 | | |
|-----------------------------------|-----------|------------|----------------|
| Pasuni | 5 | | |
|-----------------------------------|-----------|------------|----------------|
| Fanete | 6 | | |
|-----------------------------------|-----------|------------|----------------|
| Terenuri forestiere cu paduri in | | | |
| exploatare | 7 | | |
|-----------------------------------|-----------|------------|----------------|
| Alte terenuri agricole (ape, | | | |
| balti, helestee etc.) | 8 | | |
|-----------------------------------|-----------|------------|----------------|
| TOTAL | 9 | | |
|-----------------------------------|-----------|------------|----------------|
| Numar contribuabili impusi | 10 | | |
|-----------------------------------|-----------|------------|----------------|
2. Contribuabilii impusi pe baza venitului net obtinut :
- Numar de contribuabili ..................................................
- Venitul brut stabilit .......................................... mii lei.
- Cheltuieli ..................................................... mii lei.
- Venit net obtinut .............................................. mii lei.
- Impozit de plata ............................................... mii lei.
3. TOTAL IMPOZIT DE PLATA (1+2) .................................. mii lei.
Director general, Director I.T.,
------------------
*) Un exemplar se inainteaza Ministerului Finantelor.
Cod MF 14.13.3 Format A4/t
Judetul .................
Municipiul (orasul) ...............
Comuna ..................
Instiintare de plata nr. ............
din ............... 19 ........
Catre domnul (doamna) ........................., contribuabil din ..........
......................, str. ......................... nr. ......., bl. .....,
etaj. .........., ap. ........, judetul ......................................
Va facem cunoscut ca aveti de plata pe anul 19 .........., ca impozit pe
venitul agricol stabilit conform Legii nr. 34/1994, suma de .......... lei *) :
Pentru anul 199 ......., suma de ................. lei se repartizeaza pe
termene de plata, astfel :
- 50%, respectiv .................. lei pana la .................. 199 .....
- 50%, respectiv .................. lei pana la .................. 199 .....
Organul financiar,
-----------------------
*) Se comunica contribuabililor impusi pe baza normelor de venit.
M.F. cod 14.13.4 Format A5/t^1
Subsemnatul (contribuabil) ............................., din comuna
(orasul, municipiul) ........................, str. ....................... nr.
......., am primit instiintarea de plata nr. ............... pe anul 199
........., prin care sunt obligat a plati suma de .................... lei,
reprezentand impozitul pe venitul agricol.
Contribuabil (semnatura) ........................
JUDETUL ..........................
MUNICIPIUL (ORASUL) ..............
COMUNA ...........................
MATRICOLA
privind stabilirea pe anul 1994 a impozitului pe venitul agricol
Tabelul MATRICOLA se gaseste in Monitorul Oficial nr. 262 din 19 septembrie
1994, la pagina nr. 9.
JUDETUL ..........................
COMUNA ...........................
..................................
ORASUL ...........................
BORDEROU Nr. ........... din ........ 199 .........
de scadere a impozitului pe venitul agricol pe anul 199 ...... pentru
contribuabilii care au suferit pierderi de recolte din cauza calamitatilor
naturale
------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
------------------------------------------------------------------------------
0 = Nr. crt.
1 = Nr. crt. din matricola
2 = Numele si prenumele contribuabilului
3 = Venitul total impozabil
4 = Impozitul anual de plata stabilit initial
5 = Suprafata terenului calamitat
6 = Felul culturilor distruse
7 = Venitul impozabil aferent terenului calamitat
8 = Procentul de distrugere a culturii
9 = Venitul de scazut in urma aplicarii procentului de distrugere (col. 7X8)
10 = Venitul impozabil ramas dupa scaderea din venitul initial a venitului
suprafetei calamitate (col. 3-9)
11 = Impozitul de plata aferent venitului din col. 10
12 = Impozitul de scazut (col. 4-11)
------------------------------------------------------------------------------
Director general, Director I.T.,
JUDETUL .............................
COMUNA ..............................
ORASUL ..............................
BORDEROU Nr. .......... din ......... 199 ..........
pentru scaderea impozitului pe venitul agricol pe anul 199....., conform art. 6
din Legea nr. 34/1994
------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
------------------------------------------------------------------------------
0 = Nr. crt.
1 = Numele si prenumele contribuabilului
2 = Denumirea agentului economic la care s-a livrat productia contractata
3 = Numarul si data sub care s-a inregistrat cererea de scadere
4 = Numarul si data dovezii prezentate
5 = Total impozit stabilit initial
6 = Venitul aferent suprafetei contractate cu cultura
7 = Impozitul aferent venitului din col. 6
8 = Cota de reducere conform art. 6 din Legea nr. 34/1994
9 = Impozitul scazut conform art. 6 din Legea nr. 34/1994 (col. 7 X 8
---------
100
10 = Numarul pozitiei de rol unde s-a operat scaderea
------------------------------------------------------------------------------
Director general, Director I.T.,
NOTA:
La acest borderou se anexeaza cererile si dovezile prezentate de
contribuabilii in cauza.