DECIZIE Nr. 482 din 18 noiembrie 1997
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din
Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 143 din 8 aprilie 1998
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra recursului declarat de Societatea Comerciala
"Jupiter" - S.R.L. impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 267,
pronuntata la data de 18 iunie 1997.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 11 noiembrie 1997 si
au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand, avand nevoie de timp
pentru a delibera, Curtea a amanat pronuntarea pentru data de 18 noiembrie
1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Decizia nr. 267 din 18 iunie 1997 Curtea Constitutionala a respins
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din Legea nr.
32/1968, ridicata de Societatea Comerciala "Jupiter" - S.R.L. in
Dosarul nr. 1.000/1996 al Tribunalului Alba, retinand, in esenta, urmatoarele:
- dispozitiile art. 15 din Legea nr. 32/1968 nu incalca prevederile
constitutionale, intrucat, in speta, sumele confiscate sunt urmare a savarsirii
unei contraventii; textele constitutionale invocate de recurenta se refera la
garantarea si ocrotirea proprietatii dobandite in mod licit;
- abrogarea, potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, este rezultatul
contrarietatii legii anterioare cu prevederile Constitutiei, or, dispozitiile
art. 15 din Legea nr. 32/1968 nu contravin legii fundamentale;
- desi Legea nr. 32/1968 nu cuprinde un termen de prescriptie, acest termen
este prevazut in Decretul nr. 221/1960, in vigoare pana la data de 23 aprilie
1996 si apoi preluat in Ordonanta Guvernului nr. 11/1996.
Impotriva acestei decizii a declarat recurs Societatea Comerciala
"Jupiter" - S.R.L., cu urmatoarea motivare:
- sanctiunea confiscarii, prevazuta la art. 15 din Legea nr. 32/1968,
contravine dispozitiilor art. 41 alin. (7) din Constitutie, care instituie
prezumtia dobandirii licite a averii; or, de vreme ce, pe de o parte, a operat
prescriptia aplicarii ori executarii sanctiunii contraventionale si, pe de alta
parte, potrivit art. 22 si 23 din aceeasi lege, o data cu aplicarea sanctiunii
contraventionale se dispune si confiscarea, inevitabil, prin art. 15, se lasa
deschisa poarta confiscarii contraventionale, nelimitat in timp, fara a se
putea rasturna prezumtia dobandirii licite a proprietatii private, astfel ca,
in acest fel, este stirbita o importanta garantie a dreptului de proprietate,
prevazuta la art. 41 alin. (1) si art. 135 alin. (6) din Constitutie;
- in mod gresit s-a constatat, prin decizia recurata, ca textul art. 15 din
Legea nr. 32/1968 nu a fost abrogat potrivit art. 150 alin. (1) din
Constitutie, deoarece art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 prevede ca:
"Sunt neconstitutionale prevederile actelor normative prevazute la alin.
(1), care incalca dispozitiile sau principiile Constitutiei", or, textul
criticat contravine "mai multor dispozitii si principii
constitutionale";
- eronat s-a retinut ca Legea nr. 32/1968 nu cuprinde termene de
prescriptie, acestea fiind prevazute atat la art. 13 (prescriptia aplicarii
sanctiunii), cat si la art. 14 (prescriptia executarii sanctiunii); Decretul
nr. 221/1960 si Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, invocate in decizie, se
refera doar la prescriptia pentru executarea unei creante bugetare care exista
legal, dar, de vreme ce prescriptia operase, sanctiunea nu mai exista legal;
- art. 15 contravine si art. 20 alin. (2) din Constitutie, coroborat cu
Conventia europeana privind drepturile si libertatile fundamentale ale omului,
fara a fi precizate care sunt aceste articole.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs invocate, raportul intocmit
de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si ale recurentei,
dispozitiile atacate, raportate la prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992,
retine urmatoarele:
Prevederile legale criticate sub raportul constitutionalitatii lor sunt
cele cuprinse in art. 15 din Legea nr. 32/1968, care prevad: "Dispozitiile
art. 13 si 14 nu impiedica urmarirea despagubirilor si confiscarea lucrurilor
supuse acestei masuri". Art. 13 stabileste ca aplicarea sanctiunii
contraventionale se prescrie in anumite termene calculate de la data savarsirii
faptei, iar art. 14 stabileste ca executarea sanctiunii se prescrie intr-un an
de la data aplicarii ei.
Nu se prevede un termen de prescriptie si pentru sanctiunea confiscarii
lucrurilor.
Se pretinde ca au fost incalcate prevederile art. 41 alin. (7) si (8) din
Constitutie, care prevad: "Averea dobandita licit nu poate fi confiscata.
Caracterul licit al dobandirii se prezuma. Bunurile destinate, folosite sau
rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai in
conditiile legii".
Esenta recursului o constituie critica, potrivit careia patrimoniul unei
persoane, dobandit licit, poate fi diminuat in mod nejustificat, impotriva
prevederilor Constitutiei, prin aplicarea sanctiunii confiscarii intr-o
perioada nelimitata in timp, desi pentru celelalte masuri punitive Legea nr.
32/1968 prevede termene de prescriptie. In aceste conditii, textul art. 15 din
aceasta lege ar trebui considerat abrogat, implicit in temeiul art. 150 alin.
(1) din Constitutie si al art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale.
Este evident ca masura confiscarii unor bunuri constituie o exceptie de la
principiul constitutional, consfintit de art. 41 alin. (7), potrivit caruia
caracterul licit al dobandirii bunurilor se prezuma. De aceea, o asemenea
masura este reglementata constitutional doar in cazul savarsirii unor
infractiuni sau contraventii, adica in situatii constatate, in conditiile
legii, ca reprezentand fapte cu un anumit grad de pericol social. Astfel
confiscarea nu face decat sa aduca atingere prezumtiei de dobandire licita a
unor bunuri, asa cum prevede art. 41 alin. (7) din Constitutie, ceea ce nu
poate conduce decat la concluzia neconstitutionalitatii prevederii legale care
ingaduie o astfel de atingere adusa patrimoniului unei persoane.
Sub acest aspect, este limpede ca art. 15 din Legea nr. 32/1968 exclude
aplicarea termenelor de prescriptie, inscrise la art. 13 si 14 pentru aplicarea
sanctiunii contraventionale sau executarea acesteia, si la confiscarea
lucrurilor. Acest fapt poate conduce la aplicarea sanctiunii confiscarii in
conditiile prescrierii fie a aplicarii sanctiunii prevazute la art. 13, fie a
executarii ei, prevazute la art. 14. Este posibila astfel confiscarea unor
bunuri, cu titlu de sanctiune, ca urmare a comiterii unei fapte constatate dupa
implinirea termenului de prescriptie si, mai mult decat atat, insasi executarea
pedepsei confiscarii devine posibila, cu toate ca s-a depasit termenul stabilit
de art. 14 - un an de la data comiterii faptei - pentru realizarea masurii
respective. Consecinta ar fi faptul ca o alta sanctiune contraventionala,
amenda, spre exemplu, sa nu mai poata fi aplicata datorita implinirii
termenului de prescriptie, dar confiscarea sa poata fi totusi dispusa de
organul constatator, in pofida efectului complementar, egal, al amandurora.
In acest fel s-ar ajunge ca masura confiscarii sa aiba un regim derogator,
distinct de cel al altor sanctiuni, desi atat acestea, cat si confiscarea isi
au izvorul in aceeasi fapta contraventionala de incalcare a legii. Este
relevant, sub acest aspect, textul art. 17 alin. 3 din lege, care stabileste ca
neindicarea datei de comitere a faptei in procesul-verbal atrage nulitatea
acestuia, care se poate constata si din oficiu; or, o asemenea precizare nu
face decat sa confirme ca sanctiunea pentru savarsirea unei contraventii nu poate
fi aplicata oricand, ci cu respectarea termenului prevazut la art. 13; in cazul
confiscarii s-ar ajunge la faptul ca neindicarea datei respective nu ar avea
nici o consecinta, ajungandu-se, teoretic, la posibilitatea, cu nimic exclusa,
ca un proces-verbal privind constatarea unei contraventii, insotit de
dispozitia confiscarii lucrurilor, sa poata fi intocmit independent de faptul
ca, datorita implinirii termenului de prescriptie, nu numai ca sanctiunea
aplicarii amenzii ar deveni imposibila, dar ea nici n-ar mai putea fi
executata, daca isi gasesc aplicarea dispozitiile art. 14 din Legea nr.
32/1968.
In aceste conditii, patrimoniul unei persoane ar fi diminuat in mod
nejustificat, ignorandu-se prezumtia de dobandire licita a bunurilor,
instituita de art. 41 alin. (7) din Constitutie, cata vreme fapta insasi nu
apare ca fiind generatoare a tuturor masurilor sanctionatoare prevazute de
lege, ci numai pentru unele dintre ele, in speta, confiscarea. Confiscarea ar
aparea astfel ca o unica posibilitate punitiva in urma incalcarii termenelor de
prescriptie instituite de art. 13 si 14, acestea avand justificarea lor,
determinata de limitarea in timp a constatarii unor ilegalitati, ca ratiune de
a fi a prescriptiei extinctive.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) al
art. 25 si al art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Admite recursul declarat de Societatea Comerciala "Jupiter" -
S.R.L., desfiinteaza Decizia nr. 267 din 18 iunie 1997 si, pe fond, constata ca
art. 15 din Legea nr. 32/1968 este abrogat potrivit art. 150 alin. (1) din
Constitutie.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din 18 noiembrie 1997.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Maria Bratu